Media og andre er nå fulle på forferdelse over en imam og en norsk statskirkelig prest, som begge visstnok ikke har peiling på islam: Det er da man går frem på og gjør seg enda mer overflatisk og absolutt mindre dyptpløyende enn man er fra før.
Og dermed ikke bare innvarsler, men forsteker de den «kataklysme»
- eller apokalypse - som noen spår vil komme, selvfølgelig uten at man kan
garantere det – for spåmenn vil jo helt ingen være.
Jødehatets gift i muslimenes rekker, ved Stanghelle i Aftenposten:
Det kommer et uforfalsket jødehat fra en imam i Drammen. Våger norske muslimer å ta et nødvendig oppgjør med denne giften i egne rekker? …
Grovere får du det knapt:
«Israel er djevelen som Hitler etterlot noen jøder slik at verden kunne se at hvis de overlevde, ville menneskeheten være i fare for dem», proklameres det fra fredelige Drammen.
Halvor Fosli kommenter slik:
Godt at Harald Stanghelle tar et oppgjør med jødehatet i muslimske miljø og kultur, et irrasjonelt og farlig hat som også har mange tilhengere i Norge. Her snakker vi virkelig om et hat som kommer fra en flokk på sin facebookside.
Nina Hjerpset-Østlie sier det slik:
At statsstøttede islamske råd, menigheter og organisasjoner
faktisk berømmes på kommentarplass av en nestor i norsk presse fordi de tar
avstand fra åpenlys Hitler-begeistring og Holocaust-forhåpning er vel ikke
akkurat noe sunnhetstegn, er det vel?
https://www.gjenstridig.no/sunt-og-sunt-aftenposten/
For et absurd
teater – med klør, red in tooth and nail, vorter og alt:
Germany Will Spend 41 Million Dollars to ‘Discover’ Causes of Present-Day Antisemitism
Aug 10, 2021 10:00 am By Hugh Fitzgerald
Se vår egen lille nokså realistiske fremstilling, en skremmende realistisk tolkning av realitetene, ved Morken:
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/med-morken-i-vietnam-nok-en-begredelig.html
Se der hvordan jøder blir beskriver i detalj i Koranen, uten at dette tilsynelatende bekymrer våre eliter i særlig vesentlige grad. Det har jo ingenting med islam å gjøre, forståss.
Se også denne: https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/islamske-angrep-pa-vesten-fra-632-til.html
Se om å avradikalisere islamofobe:
https://neitilislam.blogspot.com/2011/05/br-de-islamofile-tavngsbehandles.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/08/mood-og-lysbakken-in-mud.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/essens-agens-og-er-religionsdialog.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/03/norge-er-neppe-blitt-tryggere-na.html
Se flere relevante av våre egne:
https://neitilislam.blogspot.com/2012/06/stanghelles-paradoks.html
https://neitilislam.blogspot.com/2012/03/den-muslimske-terroristen-psykotisk.html
Nå til Resett: For noen dager siden ble det kjent at Noor Ahmad Noor, en imam ved en stormoské i Drammen, hadde kommet med svært hatefulle uttalelser mot jøder. Denne imamen er slett ikke noen ensom ulv. La oss ta en kikk på den store flokken han er en del av.
«Hitler lot noen jøder bli igjen, slik at verden skulle få se hvor grusomt dette folket er, hvorfor det er nødvendig å drepe dem.» ..
Drammens-imamen har i ettertid beklaget de hatefulle ytringene mot jøder, og sagt at de ble avsagt i affekt. Denne beklagelsen må sees i lys av hva slags flokk han kommer fra. At det i hans organisasjon er helt vanlig med ekstrem islam bak falske fasader og dobbeltkommunikasjon.
https://resett.no/2021/08/09/jodehat-imamens-store-flokk/
Eksmuslim om antisemittiske imam-utspill: – Bare toppen av isfjellet (+)
Av Maria Zähler, 5. august 2021: – Dette hatet er teologisk.
Onsdag rapporterte Resett at Noor Ahmad Noor, som har vært imam i Drammen siden 2009, har kommet med antisemittiske og voldsforherligende utspill på Facebook. Han er blitt anmeldt for hatefulle ytringer, og har beklaget uttalelsene.
– Hitler lot noen jøder være slik at verden skulle se hvor grusom denne nasjonen er, og hvorfor det er nødvendig å drepe dem, skrev Noor Ahmad Noor, i en nå slettet Facebook-post.
Reaksjonene på de rasistiske utspillene er sterke.
– Dette er bare toppen av isfjellet, sier Cemal Knudsen Yucel, leder i Ex-muslims of Norway, til Resett.
https://resett.no/2021/08/05/eksmuslim-om-antisemittiske-imam-utspill-bare-toppen-av-isfjellet/
Hans Rustad, i utdrag, på document.no:
… Verst har konservative kristne det. Visse saker hører sammen, og det er alltid kristne som kommer dårligst ut: kampen mot Israel, abortsaken, politiseringen av Kirken og en stadig mer uttalt antikristelig politikk. Konservative kristne lever på lånt tid. Deres tanker fremstår som forrykte, og blant den unge generasjonen gir de overhodet ikke mening. De er oppdratt i den nye skolen og er blitt indoktrinert av mediene gjennom hele oppveksten: De forstår ikke hva som sies. De vil koble det til høyreekstremisme å høre om Israel og abort.
En tidligere israelsk sikkerhetsoffiser som var med på Sundvollen 23. juli, ble møtt med antipati fra AUF-erne: – Hva gjør du her?
Dette er det gamle mot det nye Norge, hvor det nye har all definisjonsmakt. Hvis du står for det gamle, vil du bli utdefinert og ekskludert. Det er dét oppgjøret med tankegodset betyr...
Breivik er blitt et kort mot det nye høyre i alle vestlige land, og faktisk også islamske. Det kan binde dem sammen mot en felles fiende. Muslimer kan si: Se hva kristne, hvite, vestlige er i stand til. De høster fruktene av tiårs antivestlig propganda: Det var i virkeligheten «vi» som var ofre.
Mustafa Mahmood, informasjonsansvarlig i Islamsk Råd Norge,
og Hassan Ali, styremedlem i Islamsk Råd Norge og Iqra – institutt for
opplysning av hjerte og sinn, skriver 25. juli i VG:
Hatet
som drev terrorangrepet 22.juli:
Paradoksalt nok var det nettopp hat mot muslimer som gjorde at Breivik hadde gått til angrep på uskyldige mennesker – og det var nettopp hat mot muslimer som utspilte seg i handlinger i timene etter terrorangrepet.
Det er vanskeligere å finne et sterkere eksempel på muslimenes lidelse under fremveksten av muslimhat og høyreradikal ideologi, og et sterkere argument for hvorfor det er helt nødvendig at den offentlige samtalen i større grad berører denne tematikken.
Det var egentlig muslimene som var ofre. Man har gått fra åpent å si at man var lettet over at det var en hvit norsk gjerningsmann (statssekretær Roger Ingebrigtsen) til å si at det egentlig var muslimene som var målet. Det er dem vi må beskytte. At det er falt fire terrordommer for islamsk ekstremisme bare i våres, faller utenfor denne rammen.
Man vil kun snakke om én form for ekstremisme, den
høyreradikale. Den islamske eksisterer, men uten forbindelser til religionens
tekster og praksis. Islam får immunitet.
Allerede umiddelbart etter 9/11 gikk venstresiden ut mot at angrepet ble betegnet som angrep på vår sivilisasjon, selv om Osama bin-Laden var klar på at det var dét det var. Å si noe sånt var et angrep på alle muslimer. «Skjær dem ikke over én kam», sto det på Oslo-trikken.
Men nå heter det at Utøya var et angrep på demokratiet, av høyresiden, og at mange har båret ved til bålet.
Det er den stikk motsatte tilnærming av hva man sto for i 2001, da nesten 3000 mennesker ble drept. Da gjaldt det å forsvare muslimene mot urettferdige angrep.
Det er en fullbyrdelse av denne bevegelsen når man legger
skylden på høyresiden for 22. juli.
Venstresiden må hele tiden bortforklare islams og muslimers voldspotensial, og slik tapper de seg selv for troverdighet.
Man gjør venstresiden en tjeneste ved å snakke åpent om dette. 22. juli var en altfor alvorlig affære til å la den bli brukt i politisk øyemed.
https://www.document.no/2021/08/10/22-juli-som-grunnsten-for-et-nytt-norge/
Det er behov for utdanning av religiøse ledere om holocaust
og folkemord, mener styrelederen i Muslimsk Dialognettverk.
Imam Noor Ahmad Noor fra Drammen er fratatt sin stilling i moskeen etter at han ble politianmeldt for hatefulle ytringer mot jøder og oppfordring til straffbar handling.
Noor har senere beklaget ytringene sine. Senaid Kobilica, styreleder i den andre paraplyorganisasjonen, Muslimsk Dialognettverk (MDN), mener likevel slike saker kan gjøre hverdagen for muslimer enda verre.
– Denne type hatprat og retorikk må slås hardt ned på. Særlig de siste tjue årene har muslimer selv kjent hatprat, fordommer og stigmatisering på kroppen, sier Kobilica til Aftenposten.
Han foreslår at kurs om europeisk historie, holocaust og folkemord blir en del av etterutdanningen for religiøse ledere. Han mener det er viktig at ledere har kunnskap om det som skjedde for 50 og 100 år siden, for å hindre nye overgrep.
https://www.document.no/2021/08/10/vil-kurse-religiose-ledere-om-holocaust/
En litt artig vri eller påminnelse her:
Islamsk Råd Norge: Sikkerheten i norske moskeer er for dårlig
Av: NTB 10. august 2021:
https://www.document.no/2021/08/10/islamsk-rad-norge-sikkerheten-i-norske-moskeer-er-for-darlig/
Vebjørn Selbekk, som trykket muhammedkarikaturene i 2006, står kanskje like fast i illusjonenes verden som mange andre: Han skriver: Imamer trenger avprogrammering
Et avprogrammeringskurs for imamer er en bra
begynnelse, tror man. Men det er neppe
nok til å bli kvitt det inngrodde jødehatet som dessverre finnes i muslimske miljøer.
Kommentar, (se flere under): «Avprogrammering» er et
stusselig og mekanistisk ladet ord og forteller – her uten hensikt – noe om det
for lengst forgangne pedagogiske menneskesynet,
forhåpentlig. Som om det skulle nytte. Den som vil ta i bruk
omprogrammering, kan ha mye til felles med det kommunistene drev med under den
virkelig nådeløse perioden under Mao, en prosess de kalte hjernevask, av
klassefienden: Bokstavelig talt: Xi Nao, på kinesisk – vaske hjernen. Spørsmålet er
selvsagt: Er det mulig å avprogrammere islam? Og svaret er like selvsagt: Nei. (Se
vår artikkel helt på slutten av denne posteringen – et must!).
https://neitilislam.blogspot.com/2013/09/er-karikaturen-rasistisk.html
https://neitilislam.blogspot.com/2013/09/normal-0-21-false-false-false-no-bok-x_17.html
Obs, på denne, om da karikaturene gikk over breddene og over hodene på folk:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/nyheter-nyheter-nyheter-husk.html
Men det man skal legge merke til er altså at: Selbekk
snakker om «mijøer», ikke om Koranen og resten av de hellige islamske tekster.
Tankerekken vitner om noe fastlåst, se videre:
«Det er også positivt at moderate muslimske ledere nå vil ta initiativ til et mer grundig oppgjør med det inngrodde jødehatet som finnes i mange moské-miljøer. Styreleder i Muslimsk Dialognettverk Senaid Kobilica har tatt til orde for at islamske religiøse ledere bør gjennomgå et kurs i europeisk historie, holocaust og folkemord som en del av sin etterutdanning. Kobilica mener det er viktig at islamske ledere har kunnskap om det som skjedde med jødene, for å hindre nye overgrep.
Når man ser den groteske råheten og den bunnløse uvitenheten i Noor Ahmad Noors uttalelser, så kunne man kanskje heller ønsket et slikt kurs før de i det hele tatt ble imamer. Spesielt gjelder det for de imamene som blir importert til Norge for å forkynne i moskeene, men som verken har kunnskaper om norsk språk eller samfunnsforhold.
https://www.dagen.no/meninger/imamer-trenger-avprogrammering/
Og så kommer vi til HRS:
https://www.rights.no/2021/08/skal-vi-snakke-om-det-mest-utbredte-voldelige-tankegodset/
Hege Storhaug:
Hadde det ikke vært naturlig at Drammens Tidende skrev en
leder der de fremmet et tydelig krav om at Kirkelig dialogverksted i Drammen,
anført av presten, Ivar Flaten, setter foten ned for ytterligere samarbeid med
imamen tilhørende Minhaj-moskeen? Burde ikke også avisen sette et bredt søkelys
på Minhaj-bevegelsens verdigrunnlag, og slik opplyst elvebyens borgere om
hvilke krefter som har etablert seg blant dem?
Storhaug fortsetter: Moskéislam:I dag er det kun én
prest i Den norske kirke, Einar Gelius fra min hjemby Arendal, som står opp mot disse moskékreftene som i Minhaj. Gelius
fremstår som ganske forferdet over islams stifter, Muhammed, noe som fikk han
til å skrive den meget leseverdige boken, Jesus og Muhammed (anbefales).
Storhaug videre: «… Norge var dog velsignet med en biskop på 90-tallet, Per Lønning, som med forferdelse leste et par bøker av Minhajbevegelsens leder, Tahir ul-Qadri. Dette fikk ham til å gå ut i Aftenposten i en kronikk (19. februar 1998). Les hans ord fra den gang, også nedfelt i boken hans, Fundamentalisme. Ord til fordømmelse – ord til fordummelse? (1997). (Jeg sakser fra Islam. Den 11. landeplage):
I boken sin Fundamentalisme. Ord til fordømmelse – ord
til fordummelse? (1997), viet Lønning et kapittel til islamsk
fundamentalisme, der han pekte på Qadris bok i engelsk språkdrakt. I en kronikk
i Aftenposten året etter fortalte han om sitt noe skrekkpregede møte med Qadri
og hans tilhengeres tankeunivers … «.
Kommentar: Her møtet altså Lønning en muslim som kommer med noen sjokkerende uttalelser. Leg merke til at det her dreier seg om ett menneske og hans tolkning av islam, et islam som Lønning antakelig mener ikke har noe med dette ene menneske, denne ene muslims fordreide tolkning av islam. (Det hjelper ikke her stort å snakke om at det fins milliarder av enkeltmuslimer og at islam har milliarder av tolkningsmuligheter og at islam derfor er fleksibel, tolerant eller åpen e l).
Islam per se, går med andre
ord fri, hvis vi skal tolke Lønning rett. Det
er som om han tenker, islam kan ikke være slik og slik. Selvfølgelig er dette ønsketenkning
fra den tidligere biskopens side. Dette faller ikke Storhaug inn, hun som
ellers ser sammenhengen mellom originaltekstene og den praksis man kan utlede
av disse, og som alle de meste ekstreme faktisk holder seg til og agerer på,
med from, hellig vrede, i Allah og profetens navn.
Storhaug siterer altså Lønning: «Boken (til Qadri)
åpner med en lengre introduksjon av forfatteren, hans grunnleggelse av, og hans
uavbrutte innsats for Minhaj, og definerer sistnevnte som en organisasjon ’for
enhet i den islamske verden, for gjenopprettelse av religionen Islams
overlegenhet over andre ideologier og for å intensivere den internasjonale kamp
for en islamistisk revolusjon’. Særlig roses Qadris utrettelige kamp for
dødsstraff over profetens kritikere».
Lønning skrev videre at:
«Professor Qadris bok og hans fotfeste i Norge bekymrer
meg dermed ikke så lite. Ikke minst fordi et møte med refererte bok avslører
hvor lite det norsk-kulturelle Norge – jeg selv inklusive – har vært, og er,
klar over hva som verserer av ideologiske impulser
blant landsmenn i vårt eget land, og hvor intenst denne påvirkning
stritter imot ikke bare kulturell integrasjon, men selv de mest elementære tilløp
til toleranse».
Lønning stilte seg derfor svært kritisk til vestens dialogprosjekt med figurer som Qadri, som står for «en svært så enøyet erobrerideologi». Lønning etterlyste i avrundingen et ærlig blikk på realiteter:
«Minst av alt vokser det forståelse av å lukke øynene og
feie mulige problemer under teppet i en eller annen uforpliktende godviljens
navn. Jo åpnere kortene ligger på bordet, desto større er mulighetene på sikt
til stede for en gryende forståelse».
Kommentar: Lønning forsterker inntrykket av å ha møtt én muslim, og da til og med en muslim som ikke står for rett og riktig islam. Her gjør Lønning seg til dommer over de som ikke følger «den ideelle islam», som han var en autoritativ lærer ved det egyptiske universitet al-Azhar i Egypt, et lærested som er normativt på sunni-islam, verden over.
Se denne, som en kommentar, hvor jeg gjengir eller analyserer noe Lønning skreve to år etter den artikkelen av Lønning Storhaug nå «setter sin lit til»:
https://neitilislam.blogspot.com/2012/02/nar-kristne-professoreer-svikter.html
Se også en av våre andre artikler om Storhaug og diverse her, om Storhaug og Eurabia:
http://neitilislam.blogspot.com/2021/08/hege-storhaug-mot-eurabia.html
Storhaug fortsetter: Vi hadde trengt en gjenoppstandelse av en helstøpt karakter som biskop Lønning.
Hun legger til: «Dere er høyreekstreme!»
Hver eneste gang det smeller, lastebiler og biler kjøres inn i folkemengder, hoder skjæres av, unge dømmes i Norge for terrorplaner, er det dørgende stille om tankegodset bak volden. Det skal ikke snakkes om at dette tankesettet tilhører helt grunnleggende tekster i islams triologi, basert først og fremst på Muhammeds ord og konkrete handlinger. Vi skal heller ikke snakke om at barn i norske og vesteuropeiske koranskoler indoktrineres i det samme tankegodset.
Sistnevnte får man jo (minst) gåsehud av å ta innover seg. …
Det er her på sin plass å minne om at nettopp
«tankegodset» er særdeles sentralt når debatten handler om 22. juli og
terroristen ABB. …
Kommentar: Her snakker Storhaug sant, for så vidt det gjelder «tankegods». Men – det store betenkelige men - «tankegodset» her er ikke knyttet til Gud, Anders B B hadde et helt instrumentalt forhold til gud, særlig til den kristne Gud. Man trente ikke å være kristen, per se, for å sympatisere med hans «sak». Det var tillat å bruke kristendommen som et instrument i kampen mot islam.
Poenget er at mens Anders B B ikke trodde på gud, så tror
islamistene mer enn gjerne på gud, men da på en annen gud, - men trosalvoret –
det innerste av ens vesen som menneske og person - og trosintensiteten blir
ikke mindre av at det er snakk om en annen gud, og gjerne en illusjon, for så
vidt, nei, her dreier det seg om mennesker med et genuint «gudsforhold» og det
er noe helt annet enn å relaterer seg et «tankegods», et «gods» som like gjerne
kan være totalt gudløst og som fylt til randen av en sekulær eller ateistisk avgud.
Gud krever et alvor som kun et tankegods ikke kan bibringe eller bidra med.
Forskjellen er enorm, og det er dette vår elite i dag ikke skjønner.
Storhaug: Vi lever i en søvntung tid, der de av oss som har
påtatt oss oppgaven med å være våkne, med å være verdimessig konstant på vakt
mot vår tids bokstavelig talt livsfarlige, dødelige religiøse tankegods, får
skytset rettet mot oss …
Kommentar: Skjønner Storhaug noe av islams essense,
virkelig? Vet hun i det hele tatt
hva essens er? Joda, jeg tror det, men så gjelder det å anvende den forståelsen
man har av «essens», den erkjennelsen man «ser» og de konklusjoner man trekker,
nettopp i møtet med essensen i tingene, ja, de adekvate holdninger man må
opparbeide seg, for å forstå mer, av essensen i tingene. Som Anders B B, tror
Storhaug ikke på Gud, hun har i all fall benektet at hun er kristen. Det eneste
de kanskje – bare kanskje – da har felles, er at de ikke har noe felles i det eget
indre personlige forholdet til Gud, den relasjonen som er altbestemmende for
personens eller den troendes eksistens. Dette bare som en formodning, selvsagt,
nei, forresten, bedre: Bare antakelser …
Det virker dessverre som om at
vår elite ikke forstår eller aner noe om at det virkelig finnes mennesker som
er slik:
At islam for noe muslimer utgjør selve det – eksistensielt og fundamentalt - altbestemmende eller altkonstituerende indre, - eller personlig altoppslukende eller altdominerende eller altomfattende i det hele mennesket, som den helt fromt-troende - det man må ta på det ytterste alvor - for personene eller den troendes eksistens, er noe vi i Vesten i dag har vanskelig for å forstå.
Jeg synes å merke denne mangel i Storhaugs måte å nærme seg
islam på. Hun stopper opp ved dette: Det og det og det og det er forferdelig og
grunnleggende forhetsberøvende i islam. (Det flyter med nødvendighet disrespekt
for menneskeverdet fra islam).
Det virker som om eliten ikke tør tenke tanken. De vil ikke åpne for muligheten av at det virkelig fins slike mennesker, at det virkelig finnes en slik gud og en slik tro. Det er for skremmende for dem å hyse slike forestillinger, slik konsepter, - en slik oppfatning av hva tro er og kan være. Det ville ha gjort dem vettaskremte å erkjenne dette, derfor må de bortrasjonalisere eller bagatellisere frykten, og skjerme seg fra virkeligheten, en frykt som egentlig er en sunn og reell frykt, og dessuten en rasjonell frykt – ingen grunn til å skremme og skjemme med det begredelig «begrepet» islamofobi.
I dette fallet. som jeg vil kalle det – river de med det vår
kultur henger på, den judeokristne tro og tradisjon.
Se denne, spesielt om «snikislamisering» nederst i artikkelen:
http://neitilislam.blogspot.com/2021/07/nar-muslimene-forstar-det-visse-kristne.html
Derfor vil de forandre miljøet for å forandre menneskene i
miljøet, isolert fra tekstene, de tekstene som er hellige for hele personen og
som skaper de de selv nevner, det tekstene selv ordner, forordner, påbyr og
forbyr og som er evige og som står om selv verden går under. Det er den
begredelige norske elite som nå skal bestemme hva som gjør teksten til å leve
med. Islam skal underordne seg, og dette går selvsagt ikke upåaktet hen i
islamske miljøer. For muslimer som er helt inni tekstene og hvor teksten er
blitt en del av deres hjerter, deres sinn og deres personlighet og eksistensielt
bindende livssyn og virkelighetsoppfatning, og verdisyn og menneskesyn.
Det typiske for henne, og de fleste andre i «eliten» er at hun nærmer seg fenomenet på ad-hoc vis. Derfor har HRS et fokus på enkeltheter, meget prisverdig nok, riktig nok, men … ; HRS beskytter kvinner og feministenes kamp, også det høyst rosverdig. Det ser ut til å være hovedformålet med HRS. Derfor. ut fra denne tilnærmingen eller metoden - kan Storhaug sette sin lit til at islam kan reduseres til mekka-versene, ved å kutte medina-versene. I seg selv er dette et fåfengt «tankegods» primært alle «radikal-naivister» holder seg til.
https://neitilislam.blogspot.com/2015/11/islam-uten-essens-tolkere-uten-essens.html
Vi fortsetter kommentaren: Som vi ser, legger
Storhaug for dagen den samme eller tilnærmet samme tilnærming til islam som Per
Lønning gjorde. Både Storhaug og Lønning nærmer seg islam via en relasjon til
en enkelt muslim, en muslim som riktig nok sitter på en enorm – destruktiv, vil
jeg si - innflytelse over både sinn og politikk – islam berør for så vidt svært
mange mennesker, både muslimer og ikke-muslimer. Men det er altså den
enkelte det fokuseres på, den enkeltes mistolking eller bruk eller misbruk
av islam, en islam – i ekstremistisk form, altså – som de føler seg frem til
ikke er pristin, eller ren islam. De fordømmer ikke denne rene islam,
bare de enkelte som bruker en form for tilsudlet eller besudlet og farlig
islam. De bortser fra tekstene selv, dvs de genuine budskap tekstene kan
formidle inn i hjertene – og den samvittighet som måtte finne - til de som tror
- for det er der pristin islam befinner seg, ikke i Storhaug og Lønning
egne behov for å skjønnmale eller eufemisere islam. De får ikke med seg
nedlatenheten i dette, dette at de er de som skal bestemme hva muslimer skal
mene og tro om islam, Allah og hans profet. Dermed ender begge – både Lønning
og Storhaug – opp i illusjon de selv skaper.
Det er ikke lett, for ser man essensen, kan man bli redd, og så bakker man, fordi å se essensen, er en skremmende oppdagelse, som regel, når det kommer til de ytterste tingene, der man enten må svare ja eller nei, eller la seg drive med i den malstrømmen det er å ikke se essensen og hvo man hele tiden fordres hekte seg på eller holde seg til det som kalles «det kontingente», det tilfeldige, enkeltfenomenenes innbyrdes likegyldighet, og hvor alt blir relativt, også de ytterste spørsmål og svar.
Om Seneca, Herklit, Parmenides, Sokrates, Aristoteles og essensen – i motsetning til sofistene:
https://neitilislam.blogspot.com/2015/11/islam-uten-essens-tolkere-uten-essens.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/03/essens-eller-ikke-eksistens-det-er.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/gule-vi-aldri-ta-selvkritikk-i-sin.html
http://neitilislam.blogspot.com/2015/01/essens-agens-og-er-religionsdialog.html
Siden Storhaug roser den modige presten Gelius, husker jeg noe vi skreve her onsdag 17. november 2010: Gud eller Gelius, Det er spørsmålet.
Gud eller Gelius - hvem vinner?
Det hersker ingen tvil om at Paven ikke er Gud, men mer
tvilsomt er det om det kan herske noen forskjell mellom Gelius og Gud, i Gelius
eget selvbilde.
Hvis Paven er kun for et menneske å betrakte, hvem er da
Gelius? Et overmenneske?
Gelius mener at Den romersk katolske kirke er nærmest for en
styggedom å regne og politisk eller ikke politisk når det måtte passe den.
Paven kan ikke være Guds medarbeider her på jorden, til det er pavekirken ikke
bare altfor lite inkluderende, den er også grunnleggende og diskriminerende
ekskluderende. For Gelius er dette reaksjonært, det vil si politisk servilt
uakseptabelt. For Gelius er det mye om å gjøre for en sann og ekte kirke at den
skal være politisk venstrevridd, materialistisk fokusert og benytte seg av
velprøvde, men anakronistiske og historisk beviselig undertrykkende og de facto
kommu-fascistoide ideologier som virkemiddel for å innføre
Det totalt gudløse samfunn på jord. Han tror tydeligvis at jo mer en
kirke integrerer seg i ateistiske forestillinger, jo bedre er det for Gud og
mennesker og jo mindre synd vil det forekomme i dette vårt miserable
fattigmannsliv på jorden, spesielt på den sydlige halvkule.
Gelius leser Bibelen med et stor og effektivt viskelær i
hånd, som han selv har godt hånd om. Han står nå igjen med ETT ord i Bibelen,
som han ikke kan komme utenom, men som han tror er blitt ham selv, nemlig:
Kjærlighet.
Han tror han inkarnerer KJÆRLIGHET.
Og ordet ble Gelius, forsikrer Gelius. Gelius, som nå
er summen av det hele: KJÆRLIGHET, noe annet duger jo ikke. Men vet han
hva kjærlighet er?
Han tror at vigslede homoprester er KJÆRLIGHET, han
tror at KJÆRLIGHET betyr kvinneprester, han tror kanskje til og med at
abort er KJÆRLIGHET? Han vil kanskje ekskludere abortmotstandere og alle som er
mot gummifisert prevensjon? Han tror at kjærlighet betyr sublim
ekskludering av motstandere av kvinnelige prester, motstandere av abort og de
som ikke vil gå og skrifte til prester som etter Guds eget ord lever i synd, og
som attpåtil har fått velsignelse for det, til å fortsette med det livet ut, av
kirken selv, en kirke – ikke den katolske – som i likhet med Gelius selv nå
sitter og leser Skriften med store viskelær og som visker ut alt som ikke er
politisk servilt korrekt.
Gelius vil velsigne og konkludere alle med viskelær og helst
vil han stå i sentrum for den store viskingen ved å få folk til å tro at Gelius
er Guds viskelærsrepresentant på jord, og ikke paven. I Gelius har Paven
en stor konkurrent, iallfall bør Paven ha det, ifølge Gelius selv. Om dette å
være Guds representant eller vikar på jorden.
Det er en besynderlig blanding av forvirring og kaos Gelius
er ute for å spre. Ikke klarhet, prinsipper, tydelighet, alvor og offer.
Det Gelius aller helst vil, er å avskaffe eller ekskludere både Paven og
Bibelen, vil jeg tro. Det eneste han ikke er interessert i å ekskludere
er seg selv og den innholdsløse og tomme statskirke som brødfør ham selv og
dennes lære som nå ikke er blitt noe annet enn en forgård til nye gulag-arkipeler
han selv helst bør få lov å bygge med egne hender for dem som ikke passer
inn. Skulle man tro.
Nei, han kan ikke for det, men han kan ikke se annet enn
at KJÆRLIGHET er Gud, dvs noe helt annet enn hva Gud selv sier, uttalt av en av
apostlene, nemlig at: GUD ER KJÆRLIGHET. Ikke Gelius og hans medsammensvorne,
som nå kanskje til og med holder på å viske ut det siste ordet i den Bibelen
han selv bruker, nemlig KJÆRLIGHET.
Har da Gelius klart det: Å ekskludere seg selv fra den ene
sanne universelle kirke? Eller har han klart å ekskludere Gud ved å ta over
selv?
Det Gelius bedriver er i sin dypeste grunn en islamisering av Den norske Kirke. Han tror han bidrar til å gjøre den mer åpen og forståelig for folk, men det han gjør er å gjøre den mer splittet, svak og skrøpelig, ja, foraktelig for mange folk. Folk med alvorsbehov.
Den han gjør er å lose folk inn i noe mer alvorlig og
dystert, det han gjør er å skyve folk som foretrekke noe mindre personfiksert fra
seg og det han gjør er å få folk til å lengte etter noe virkelig å holde seg
til og tro på, noe som holder og gir respekt og en tro som virkelig
praktiserer det den sier.
Ja, vi er redd det er slik det forholder seg. Det er
her islam kommer inn og tetter hullet. Gelius legger veien rett og lett for
islam. Ved å gjøre seg selv og den kirke han har representert stadig mer
foraktelig, åpner han døren for en religion som ikke vil finne seg i å bli
fornærmet.
Han er sikkert ikke klar over dette, Gelius. Men dette er en
sannsynlig konsekvens av hans jippoer og forsøk på å gjøre kirken mer populær
ved å gjøre seg til mediaklovn og jippomaster til fortrengsel for virkelig
kjærlighet: Guds kjærlighet.
Vi håper han får god tid til refleksjon i permisjonstiden.
http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/gud-eller-gelius-det-er-sprsmalet.html
Avslutningsartikkel,
til alvorlig ettertanke, (som lovet over):
Går det an med psykiatri å avradikalisere? Hvor lang tid skal det gå før psykiatrien tar knekken – på oss?
Psykiatri, sosiologi og psykologi her lenge vært på moten
for å «knuse» terror og terrorister. Det spørs om det har hjulpet og om det kan
hjelpe oss fremover. Tvilen rammer stadig fler, også dem som ikke før har vært
i tvil.
Britene nådde, allerede i 2008, en høydare på
naivisme-barometeret: Da skulle potensielle terrorister få tilbud om
psykiatrisk hjelp, slik at terrorisme ikke oppsto for fremtiden, (vil vi tro,
man mente).
Tilbudet skulle så vidt det var å forstå gjelde både de som
tenker på å utdanne seg til terrorist og de som allerede har vist at de har
utdannet seg for formålet og som nå skal løslates fra fengselet. Tilbudet
skulle gjelde folk som trenger å ”de-radikaliseres”.
Så vidt vites, står tilbudet ved lag, den dag i dag.
Formålet er å bygge lokalsamfunn hvor radikalisme og
oppfordring til hat ikke oppstår. Målet er å få potensielle terrorister til å
forstå at de er verdsatt og dessuten å ”utrydde” alle fordommer som får
ungdommer til å føle seg fremmedgjorte og maktesløse.
Utdrag fra artikkelen:
The
measures on 'de-radicalisation' are based on examples overseas and on a scheme
in Leicester which 'aims to encourage young people to feel more valued and to
eradicate myths and assumptions which lead to young people becoming alienated
and disempowered'.
Communities
Secretary Hazel Blears said: 'Preventing violent extremism is about supporting
local people to build resilient communities where extremists and their messages
of hate cannot take root.
'Nationally
and locally there is a growing alliance against violent extremism. A majority
of individuals and organisations are working together to prevent radicalisation
and extremism in a small minority of communities.
'We are
putting funding where it is needed and today's new guidance sets out our clear
expectations around what local authorities and their partners should achieve.
'Local
leadership is vital and it is those people that know their communities best -
community leaders, local authorities, police and schools - who, with support
from government, provide the key to tackling this issue.
'Whilst
no-one pretends it is easy we are already seeing some fantastic work including
projects working with some of the most vulnerable young people, work to
strengthen governance in mosques and the capacity of imams and Muslim women
beginning to take a stronger role.'
Nylig fikk vi en slags nølende selvkritisk
«kvalitetetskontroll» på hvordan det gikk, og en prognose for hvordan det vil
bli, vil jeg si, se denne:
UK:
Psychologist behind “deradicalization” scheme says there’s no guarantee jihadis
can ever be “cured”, Jan 4, 2020 11:00 am By Robert Spencer 37 Comments
UK: London
jihadi stabbed man at deradicalization event, victim’s father hopes killing
won’t be used as a “pretext”
Gitmo
prisoner reveals: Saudi “deradicalization program” is really a jihad training
program 11 ex-Gitmo prisoners flee the Saudi “rehabilitation program” and join
up with terrorist groups Jaw-dropper: 25 former Gitmo detainees “return to
militancy” despite Saudi rehab program!
Graduate
from Saudi jihadi rehab program killed in Syrian jihad: “killed a large number
of Christians before his acceptance by God”.
Flight 253
jihadist wasn’t cured by Saudi anti-jihad art therapy.
Former
Guantanamo detainee now top al-Qaeda ideologue — “He was transferred to Saudi
Arabia in 2006 where he was placed in a national rehabilitation project”.
Indonesian
government admits that its jihadist rehab program is a failure.
Malaysia:
Muslim cleric active in deradicalization program promotes hatred of
non-Muslims.
France’s
only jihadi “deradicalization” center is closing — it was voluntary, and it was
empty.
Australia:
Multi-million-dollar taxpayer-funded “deradicalization” helpline “failing to
gain traction”.
Forutsetningen for det glade vanvidd ligger i selve premissene, og uten å se og forstå premissene, er frem og tilbake like langt. Men det er den veien det går, så lenge naivistene sitter på hegemoniet, når de ufravikelige hovedpremisser er eller oppfattes som at kun det som islam ikke sier om seg selv, nemlig at islam – på død og liv – virkelig er tilfelle, nemlig at islam en fredens religion. (Det er vitterlig noe uvirkelig over det hele).
Hadde man innsett at islam - ut fra «guddommelig» hjemmel og forordning» - på alvor og i fullt alvor skiller mellom Krigens- og Fredens hus, - og hvor islam selvsagt er «fredens hus» - og at dette prinsipielt er en krigserklæring mot «krigens hus», som er alt som kan krype og gå som ikke har omvendt seg til islam, eller har nektet å betale skatt for å kunne overleve, - ville kanskje større katastrofer kunne unngås. Uten psykiatrisk hjelp.
Begynner vi å ane en «løsning»? Kan vi øyne en ny åpenhet for nye perspektiver og nye måter å se tingene på? Se mer fyldig om dette her: Ligger løsning i å se det på en ny jurdisk-religiøs måte, utenfor psykiatrien?
https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/avradikalisere-radikaliserte-om-vestlig.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar