lørdag 11. juni 2022

Hege Storhaug, HRS, og den servilt korrekte konsulent i NRK

Saken er denne:

Hege Storhaug skriver om det faktum at FN har bestemt å innføre en anti-islamofobi-dag som hele verden skal bøye seg for. «Ta kneet», med andre ord.

En informasjonskonsulent i NRK klarer verken å lese tittel eller å forstå hovedponget i vår artikkel om at FN har opprettet en internasjonal dag mot "islamofobi" grunnet én manns terror mot moskeer, mens de endeløse og langt grovere angrepene fra muslimsk hold på kirker, ikke utløser en FN-dag mot kristofobi. Denne informasjonskonsulenten mener HRS sin påpekning av FNs forskjellsbehandling bunner i dårlig research fra vår hånd. Verden både bedras og settes på hodet av NRK.

Den 6. juni 2022 kl. 18:54 skrev NRK Hjelp <nrk_hjelp@nrk.no>:

Hei!

Det er fordi Right.no ikke gjør innstendig research når de skriver artikler, som f.eks denne, som ble skrevet to dager etter bombingen i Sri Lanka: https://news.un.org/en/story/2019/04/1037041

Dette tok meg ca 1 minutt å finne, skulle tro journalisten gjorde forarbeid innen hun skrev artikkelen.

Vennlig hilsen / Best regards
Stian, Informasjonskonsulent, NRK Publikumsservice, Telefon: 23 04 70 00
Epost: info@nrk.no

Som den observante leser ser, er lenken til at FN fordømmer terrorangrepet på Sri Lanka – altså ikke i nærheten av hva artikkelen handler. Men det tok altså denne Stian ett minutt med «innstendig research» å finne ut at HRS tar feil.

https://www.rights.no/2022/06/frekt-og-pinlig-av-nrk/

Nei til islam kommenterer: Hva er det med denne informasjonskonsulenten? Og hva med NRK selv? Her åpenbares en uhyggelig trend – en besettelse -  og et uvanlig stort behov for å være servilt betinget emosjonelt korrekt. (Og det handler dermed selvfølgelig om makt, faktisk, om enn enda så illusorisk, men alike vel nok for øyeblikksmennesker, som trives med å være servilt betinget emosjonel korrekte).

Men først litt om emosjoner og empati, (biologien Barrett og psykologen Bloom):

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/mellomkirkelig-rad-et-rad-besatt-av.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/fantastik-god-og-betimelig-artikkel-i.html

Vår analyse:

Har NRK mistet samvittigheten? Kan det være mulig? Ja, hvis man samtidig mister gangsynet eller dømmekraften, den sunne, gode og gammeldagse, men høyst levende dømmekraften.

How come?  Den måten konsulenten svarer på viser at han er et servilt betinget emosjonelt korrekt menneske. Han har ikke – eller utviser ikke – noen samvittighet. Han har egentlig ikke noe større å snakke med og da heller ikke større å snakke om. (Mange vil tro at konsulenten er kreativ eller «flink2 og at det hjelper alle, og at han er helt korrekt veldig lojal, og at han derfor har moralen og sannheten på sin side, men den gang ei, sier jeg).

Når han snakker eller uttaler seg, uttaler han seg på vegne av noen, her «de andre i NRK», kollegar, venner etc. Til NRK’s «kultur» eller «tidsånd, om man vil. Han snakker ut fra dem, på egne av dem, for han er diktert av dem mer enn av samvittigheten hans som han ikke har. Han er utsatt for NRK’s mentale gruppepress og det emosjonelle paradigmet han er nødt for å arbeide under og arbeide med, som medarbeider og konsulent.

Det sier seg selv at en konsulent ikke bør bygge sin rådgivning kun på egne følelser, han må ha noe annet å støtte seg til – slik at han kan forestille seg at han gjør en god jobb, og det som forventes av ham. Han må forsøke å være så objektiv som mulig, for hvis han bare kan si at dette føler jeg nå og dette følte jeg den gang, så vil han til slutt miste både følelser og jobb. Og da kan han peke på så mange fakta og så mange undersøkelser han bare vil, men det vil ikke hjelpe. Hans kunnskaper og innsikt i et mylder av empiri, som grunnlag for de avgjørelsene han tar og de råden han gir, går opp i luft og mannen mister sin bakkekontakt.

NRK har derfor en enorm makt over denne konsulenten. NRK er på en måte blitt hans samvittighet. NRK er det han usynlig retter seg etter, NRK’s sublimt manipulerende maktmekanisme, over ham og over alle oss andre, vi som bare er brukere og for det meste sitter på gjerdet. NRK bestemmer dessuten ikke bare konsulenten skal mene og si, og hvordan han skal begrunne seg, NRK bestemmer også hvordan han skal si og mene det. Men viktigst av alt: NRK former og bestemmer faktisk ikke bare hva han skal føle, men også hvordan han skal føle, og når han skal føle det, i de ulike realsjoner og preferanser.

Konsulenten er dermed mer en slave enn en fri man, selv om han vil benekte dette og gå videre, som om ingenting. For han, på sin side, vet at også NRK er avhengig av ham, avhengig å ha en konsulent som kan føle og emovere akkurat som NRK selv gjøre, sett i det kollektive lys, så å si. Ved å kreve at konsulenten viser og utøver de korrekte emosjoner, får NRK, som jo er en institusjon som i seg selv ikke kan føle noe som helst, legitimitet for at det er uhyre viktig å ikke bare ha emosjoner, og bruke dem riktig, men også som bevis på at så er tilfelle, dvs at institusjoner i seg selv nå har følelser og emosjoner.  

NRK-konsulenten er nå imidlertid – de facto, vil jeg si - uten samvittighet, akkurat som NRK ikke kan ha følelser og emosjoner, kan ingen av dem ha samvittighet og følelser, de kan bare ha de servilt betinget korrekte emosjoner og det er disse både NRK og konsulenten bruker, nettopp for å vise at de har følelser og emosjoner, noe de overhodet ikke har. Fordi de ikke har det, de ha det og tro det har det og dette er da både konsulenten og NRK’s legitimitet, eller egensidige bevis på at de er moralsk overlegne – fordi de altså har de mest korrekt servile servilt betingede korrekte emosjoner. 

Hadde konsulenten hatt samvittighet, hadde ikke NRK hatt slik stor makt og innflytelse over konsulenten. Og hadde NRK oppfordret konsulenten – i kraft av sitt mer ideelle åndelige klima – til å kjenne etter eller konsultere sin samvittighet, vil NRK egentlig ha sagt at Vi, Vi som er NRK, ikke har så stor makt over deg som noen vil tro. Ja, til og med at vi nå ikke vil ha så stor makt over deg, fordi vi ikke bør ha så store makt over deg, som vi faktisk har. Du skal føle deg og vise deg mer fri og selvstendig, fordi det tjener oss alle og demokratiet, i hvert fall på lengre sikt.

Slik burde NRK ha forholdt seg eller reflektert, men det skjer ikke. Det er blitt viktigere at konsulenten tenker og føler akkurat slik NRK gjør, dvs servilt betinget emosjonelt korrekt.

NRK ville ha sagt – hypotetisk - at du faktisk er mer selvstendig enn du tror at det er slik vi vil ha deg: Du skal være et selvstendig menneske som tenker og føler selvstendig.

Men dette skjer altså ikke. Det er blitt umulig – i realiteten. I stedet vil NRK ha mer makt og innflytelse over hvordan konsulenten skal føle, tenke, og når han skal føle det og det, og hvorfor han skal føle akkurat slik og slik.

Vi ser altså at «de korrekte emosjoner» har overtatt samvittighetens rolle. Hadde konsulenten hatt «rimelig god kontakt» med sin samvittighet, og dermed med seg selv, hadde utfallet vært et helt annet, og det er for risikabelt for NRK. NRK arbeider derfor intenst – både i det underbevisste i seg selv og i underbevisstheten eller følelseslivet til konsulenten. Hverken NRK eller konsulenten har da noen samvittighet å snakke om, eller skrire hjem om. Men man har det bra med følelseslivet sitt, presumeably.

Vi er på vei mot «robot-tilværelsen» og den er ikke styrt av samvittigheten, men av våre følelser og emosjoner, som det nå gjelder om å få tak i og tak, slik at NRK kan forme og massere den slik NRK lyster og alt etter behov – for de korrekte emosjoner. Se om «robotstemmen her:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/den-kaldeste-av-alle-kalde-stemmer.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/robotstemmen-som-overstyrte-opprret-mot.html

For hva er samvittigheten? Få vet i dag, selv ikke eksperter klarer å gi en fullgod beskrivelse eller definisjonen av samvittigheten; det fins dessuten svært liten empiri i vitenskapelig forstand å hekte vår forståelse på. Å bestemme eller isolere samvittigheten, er blitt et følelses og emosjonseksperiment. Men den er fremdeles ikke helt ut av bildet, vi forutsetter at den er der, som et slags aksiom, et konstrual, et doxologisk fenomen eller en truisme. Samvittigheten er en gave fra Gud, (men se andre linker ang. spørsmålet om islam forholder seg til samvittigheten, eller om den undertrykker den). Det kommer an på tro: Den gode og største tro, den som overgår viten og "det synlig erfarbare", - inkarnasjonens faktisitet.

Men poenget er: Hadde konsulenten hatt noen å snakke med – på «indreplanet» - hadde konsulenten ikke trengt å være så oppsatt på å adlyde NRK’s kommando om at han bør tenke slik NRK tenker, dvs servilt betinget emosjonelt korrekt. Hadde konsulenten hatt dette «indre planet», ville konsulenten faktisk følt seg litt bedre, og med god grunn. Samvittigheten er den rimeligste konsulent som fins. Med guds nåde, er den faktisk og objektivt gratis.

Hadde konsulenten konsulert sin samvittighet og ikke underlagt seg NRK’s underbevisste åndsklima og mentale regime, ville alle ha tjent på det, ikke bare fordi konsulenten da hadde truffet en helt annen beslutning og formulert seg på en helt annen og mer adekvat måte, men fordi han da også ville ha underlagt seg et helt annet ideal enn det han nå – sammen med NRK – og hvor han da i stedet lar seg styre av og forføre av: Det servilt betinget emosjonelt korrekte diktatur.

Konsulenten er en mønsterarbeider i dette diktaturet og derfor tar han feil og dummer seg ut, slik han svarer og agerer i denne saken.

Hadde konsulenten hatt samvittighet, hadde han hatt en instans, en stemme eller en mal i seg som kunne ha stått opp mot NRK på dette personlige planet. Vi kunne da anse konsulenten som mer fri og selvstendig, og, ja, som et ideal. Nå må vi dessverre anse ham som en slave og ikke en fri mann. Blir mennesket fratatt samvittigheten, har mennesket ikke andre å snakke med en det servilt betinget emosjonelt korrekte arbeidsmilø (gruppepresset). Mennesket blir da fullstendig utlevert til menneskefrykten på alle bauer og kanter. Det har kuttet over alle bånd til Gud, faktisk, og den hjerteloven som Gud har skrevet på menneskets hjerter, (om enn kanskje ikke teologisk, men så i praksis). Kort sagt: Det har drept samvittigheten, fordi det har «drept» Gud.

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/nrmere-oss-enn-halspulsaren.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/03/homo-oeconomicus-i-dagens-og-historisk.html

Noen som husker at det var lovlig i Norge å få fritak fra militærtjeneste ut fra samvittighetsgrunner?

Hvordan skal man i dag begrunne hvorfor man vil ha fritak? Kan man henvise til samvittigheten? Nei, det kan man ikke, fordi Gud jo er død. Vi har drept han, som Nietzshe sa.

Så nær sammenheng er det mellom Gud og samvittigheten. Drepes den ene, drepes den andre. Der samvittigheten forvitrer, forvitrer også friheten og selvstendigheten.

Har vi håp om kunne hente oss inn igjen?

Uten samvittighet står mennesket kun igjen med et eksistensielt krav på seg til å adlyde og lystre de kollektivt servilt betingede korrekte emosjoner, dvs menneskene. Også de menneskene som er helt uten samvittighet – og sjel, vil jeg si.

Samvittighet er en forutsetning for å ha eller være en personlighet og dette å være en person, og ikke bare et individ. Uten (kulturell stimulering) til god samvittighet, mister mennesket en fundamental relasjon, både relasjonen til seg selv, og til Gud, enten man tror på Gud eller ikke. Samvittigheten borger for den erkjennelse at mennesket faktisk er del, i et indre og et ytre kan vi si, (noe som ligger i biologien eller vår natur, kan vi si). Jo mindre sjel du har, jo mindre samvittighet har du. Du trenger ikke å være spesielt åndelig for å ha og kunne anvende samvittigheten, eller la den tale til deg, den kan være og fungere aksepterende, fordømmende, forkynnende, bydende eller formanende og imperativt. Den inntrer eller trer i funksjon ofte i krisesituasjoner og kan minne om den funksjon mange kristne tillegger Den hellige Ånd, selv om her mange går for langt og sammenligner den med en coach eller treningskamerat.

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/emo-markedet-og-den-maniske-hypermagi.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/redaktr-gilje-som-den-forbilledlige.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/11/forvirring-om-den-sanne-gud-i-koranen.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/05/nar-gud-i-dagen-blir-din-sekundant.html

Samvittigheten er en forutsetning for ytringsfrihet, den forutsetter (både som konsept og levende virkelighet) at mennesket kan tenke, føle eller «emovere» og «holdne» sant. Den forutsetter ansvar, at det er mulig, og dermed også, å forstå at det også finnes plikter – og synd, se mine etiketter om Synden og synden i islam og kristendom. Den forutsetter at vi er frie, ved at vi kan foreta egne valg og holde for sant.

Samvittigheten utgjør en buffer mot Den aller helligste, den som ingen har sett og den som faller mennesker faller døde til jorden, hvis de skulle se ham direkte og uten midler eller mellommann, samvittigheten er altså en mellommann som tilhører mennesket; det er menneskelig å ha samvittighet og samvittigheten gjør oss menneskelige. Samvittigheten gjør det indirekte forhold til Gud mulig.

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/er-dnk-konk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/redaktr-johannes-morken-nok-engang.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/den-totalitre-emosjonalisme-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/nar-en-redaktr-i-dagen-trenger-safe.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/nytt-insmigrende-lavmlt-lavmal-i-dagen.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/debatten-030920-til-en-viss-ettertanke.html

https://neitilislam.blogspot.com/2014/02/var-lille-eltites-store-teksskrekk.html

Om bl a spesiell og allmenn gudsåpenbaring:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/farlig-farvann-presupposisjonell.html

Men hvor er samvittigheten? Spørsmålet er for dumt å forsøke å besvare; det ligger på linje med de som ikke tror på Gud fordi Gud ikke kan bevises.

Kan den måles? Vel, de fleste antar at den «finnes» i hodet, i sjelen, men hva er sjelen, fins den og hvor er den og hvordan ter den seg «egentlig»? Hva med bevisstheten og sinnet? Vi vet at vi har dem begge.

Er samvittigheten en substans, kan den måles eller spores, er samvittigheten en markør? Behøver vi å bekymre oss her? Nei, det er nok slik forskeren Ludger Holscher har kommet frem til, at «for men to be this concrete beeing essensially presupposes the distinctivness of  its two components, body and soul”.

Se denne med den morsomme historie om «professorens hjerne»:

https://neitilislam.blogspot.com/2013/09/normal-0-21-false-false-false-no-bok-x_17.html

Kirkefaderen Augustin merker seg en oppadstigende dimensjon i menneskelivet, på latinsk: Fra å eksistere, fra å leve, til å «vite», esse, vivere og intelligere og hvor Augustin tar det som en selvfølge at det indre mennesket er illuminert, (av lyset som skinne i alle). Kristus er den indre læremester som kan lære oss å kjenne sannheten.

Sannhetserfaring må være en erfaring av evig «tilvære».

Samvittighet kalles også «samvit», dette at man vet sammen med. Den som ikke har noen – overordnet, semper major-person - person å vite sammen med, har følgelig ikke samvittighet. En person uten samvittighet må nøye seg med noe mindre og befinne seg på et lavere stadium, slik jeg tolker Augustin. En samvittighetsløs person er derfor en «servilt betinget emosjonelt korrekt person» fordi han intet annet kan …. enn å føle seg moralsk overlegen og servilt betinget emosjonell korrekt, og like det, og være avhengig av det så langt det rekker …

Når jeg snakker om dette med å være emosjonelt korrekt, dreier det seg ikke ensidig om at det bare er vestlige menneske eller mennesker som ikke er muslimer. Som eksempel, se denne, av Julie Dahle, som skinner som en høyfjellssol av «servilitet» brukt som instrument – og her svært kynisk, ja, så kynisk at de fleste ikke våger å snakke om det, i konkrete menneskelige forhold:

https://www.rights.no/2022/06/integrert-utenpa-og-uintegrert-inni/

Se også her hvor samvittighetsløse, men høyst servilt korrekte, visser lærebokforfattere kan være:

Kristoffer Tyssøy Høisæther:

https://www.document.no/2022/06/11/et-oppgjor-med-laerebokene-i-samfunnsfag/

Vi er ille ute.   

https://neitilislam.blogspot.com/2013/11/nar-samvittigheter-kollideres.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/3-syndene-og-synden-islam-kristendom.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/dagen-gilje-og-knutby-hva-kan-gjres-mot.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/det-moderne-mennesket-samvittigheten-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/8-syndene-og-synden-i-kristendom-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/fordmmer-drap-men-ikke-betingelsene-for.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/erna-solbergs-de-islamisering-av-snik.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/hvilke-tekster-er-potensielt-mest.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/jihadist-psychopath-arets-bok.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar