«Dagens» er et innlegg som sto å lese på Verdidebatt for noe
år tilbake. Den er like aktuell i dag som den gang, ja, kanskje enda mer
aktuell og den passer som fot i hose inn i de siste dagers debatt om den snikislamsering eller bedre: den islamiseringen som foregår, og
som vår statsminister, Erna Solberg, nå
sier ikke fins, ja, tro det eller ei. Hun sier det så barsk og myndig at det
man skal være sikker på, er at hun mener at «den» ikke finnes, så derfor finnes
den ikke, - fordi, altså Solberg er enig med seg selv om at den ikke finnes.
Hva skal vi tro
når forskning synes å avkrefte det vi ser og tror?
For en muslim er den beste kunnskap et menneske kan få eller
ha å finne i Koranen og de andre islamske skiftene og uten denne kunnskapen er
mennesket fortapt. Med ufullstendig kunnskap, likegyldighet eller unnasluntring
med hensyn til «boken», og forbudene og påbudene i den - og ritualene - vil det gå like så. «Boken regulerer hele
livet, ned i nær sagt minste detalj».
Dette er overordnet kunnskap, ifølge islam og «ekte» muslimer.
Den gir Allah’s «nåde» og sikrer Alla’s medfølelse, i den grad en ikke-personlig
guddom har slike egenskaper. Koranen er i seg selv et mirakel og å tro på dette
miraklet er i seg selv kunnskap, noe de troende skal vite og sette sin lit til
i alle sammenhenger. De skal ha en tro som tilsvarer kunnskapen. Men det må
legges til: Hvem og hvordan Allah velger og vraker på dommens dag, er opp til
Allah.
Den troende kan derfor aldri være helt sikker. Det kommer
til syvende og sist an på Allah’s vilje, og ikke først og fremt på Allah’s
uforbeholdne kjærlighet. En troende kan derfor ikke ha sikker kunnskap, men han
kan forsøke å bevise sin tro, basert på løftene til dem som Allah velger skal
være troende, eller vantro.
Kan det være snakk om «våre best omforente kunnskaper» her?
Neppe. Den som tror på Koranen, på Allah og profeten er
følgelig ekstreme, i henhold til definisjoner, noe vi skal komme tilbake til
nedenfor.
Hva med «snik-islamisering»? Kan vi ha kunnskaper om
hvorvidt «den» eksisterer?
Ifølge visse forskere er svaret positivt: Snikislamisering
finnes ikke. Den er et påfunn trigget av ond tro, dvs en bevisst valgt
ondsinnet handling for å skade.
For å ta det første først: Hva betyr snik?
Om snik eller sniking kan vi ha kunnskap hvis vi blir tatt
på trikken. Vi får en bot for sniking og de fleste vil ikke føle seg helt vel
med å bli avslørt som en snik. Og dette er noe vi vet.
Men sniking kan også gi en herlig følelse og dertil
hedersmedalje. Vi kan snike oss inn på fienden og dermed bidra til den endelige
seier. Vi står igjen som heltemodige og smarte. Vi tildeles priser og godt
ettermæle. Vi er stolte over å ha tatt del i et plott som overgår fiendens
plott. Vi er de største plottere, hurra!
Den største plotter er imidlertid Allah selv, ifølge islam
og muslimsk tro. Det står at det er slik og skal være slik for alltid og
overalt, i Koranen. Den troende kan være sikker på at Allah vinner. For
muslimer er dette en kunnskap om Allah, det er et faktum som man skal tro på,
hvilket er en påstand det vil falle naturlig for de fleste muslimer å hevde og
agere på.
Men dette er ikke en kunnskap som vi kan kalle «vår best
omforente kunnskap». Vi vantro kan derfor kalle slik kunnskap ekstrem, ja,
normativt ekstrem, ikke bare deskriptiv ekstrem.
Med en muslimsk befolkning i Norge som vil vokse relativt
sterkt i fremtiden vil det logisk sett være naturlig å si at ekstreme
oppfatninger vil vinne stadig større grunn her i landet. (Gitt definisjonen,
selvsagt). Men dette synes ikke helt å ha gått inn hos landets ikkemuslimer,
mennesker av kjøtt og blod som er i stort flertall i forhold til muslimene, som
altså målbærer ekstremisme i kraft av en forskerdefinisjon.
Det store flertall i landet velger imidlertid å vende
blikket bort fra tanken på at det foregår en prosess i samfunnet som eser ut i
ekstreme, strengt normative normer og regler med applikasjon både for tro som
vantro.
Fra forsker- og eksperthold oppmuntres man til å gjøre
nettopp dette: Vi skal ikke tro at ekstreme holdninger så å si kommer i egen
person for å ta oss på fersken. Vi skal ikke tro at gode mennesker som elsker å
jobbe og holde fred forsøker å snike seg innpå oss.
Vi skal tro at det bare er et lite antall muslimer som er
ekstreme, selv om islam defineres som ekstrem, for dette er jo sant, altså at
muslimer flest ikke forsøker seg med list og lureri.
Muslimer har imidlertid sin misjonsbefaling, en ekstrem
sådan, ifølge definisjonen. At islam forkynner kunnskaper som pr definisjon er
en form for ekstremisme, skal man ikke fokusere på. Man skal ikke tro at islam
som ekstremreligion kommer snikende innpå. Vi skal ikke tro at islam kan
utmanøvrere oss. Vi skal ikke gi muslimene den fornøyelse det er å vinne et
fotfeste eller brohode ved å snike seg innpå oss.
For det behøver vi ikke.
Alt står nedskrevet i Koranen. Det foregår med andre ord en
åpen islamisering, en åpen prosess som noen vil kalle snik-prosess eller
snikislamisering. Og dette er et paradoks og et dilemma. Man kan bli aporisk av mindre, ved å måtte forholde
seg til disse fakta. Eller kanskje apofatisk.
Men vi må la det stå til.
Virkeligheten eller realitetene er for komplekse og
overveldende til at man i det hele tatt kan uttale seg systematisk og rasjonelt
positivistisk om dem. Man får lyst til å gi opp.
Tåpelighetene blir for mange og uregjerlige til at man kan
håpe på å forholde seg noenlunde kognitivt sunt til dem. Man velger heller
tilbaketrekning enn konfrontasjon. Ingenting nytter.
Man ser ting foregå og reagerer på ulikt vis, men å se det
opplagte eller innlysende, innebærer en stor risk for å bli blir beskylt for å
være rasist, hvis man skulle mene at snikislamisering faktisk er en og knagg å
hekte et inntrykk på.
Man husker kanskje den gang USA ble hatet pga Vietnam. Noen
sa at vi måtte motarbeide alt amerikansk. Vi måtte ikke la oss amerkandizere, ble det sagt, og alle
forsto hva det betød. Amerikandizering
var en trussel mot vår pure identitet. Men det var ingen til stede som
beskyldte oss for amerikanofobi. Det
ble ansett som friskt å være mot – den påståtte - amerikandizeringen og noe å være stolt av. Ingen var så gale at man
brukte en diagnoseformel som fobi mot de som var mot amerikanerne og deres «imperialistic way of life» den gang.
Men i dag, altså, er man «syk» hvis man bekymrer seg over
islamiseringen.
Det hele er en maskerade som ruller videre som et
skjebnehjul ingen kan styre. Det eneste som gjenstår er blod og tårer – frykter
noen - og ingen vet om den sterke eller svake vinner, for her er det gjengse
tanke- og følelsesparadigme at alle like sterke og like svake, ingen er bedre
enn andre og ikke noe er bedre enn noe annet, men, selvsagt, noen er dårligere
enn andre. Og de andre er alltid de andre. De er i hvert fall ikke oss. Og
dette presiseres i Koranen som en evig sannhet.
Hva skal man tenke? Hva skal man tro? Hvem snakker med to
tunger? Hvem lurer hvem, hvis vi i det
hele tatt kan snakke om organisert sniking eller lureri? Kan vi ta det litt
mindre alvorlig alt dette? Kan vi tilstå at et lite fyndord kan si mer enn
tusen avhandlinger uten at hensikten er å fornærme eller skade noen?
Vel, hvis snikislamisering ikke fins, skulle vel problemet
være løst av seg selv. Men:
Det er oppsiktsvekkende at forskere nå går ut i felten og
leter etter noe de vet på forhånd ikke eksisterer. Ja, det er ikke bare
oppsiktsvekkende, men også bekymringsfullt, på dypet. Det lover selvsagt ikke
godt for fremtiden. Det setter alle forskermiljø i forlegenhet og diskreditt.
Forsker-forakt kan fort bli et nytt mantra eller en magisk
formel.
Og vi som stolte på at forskere kunne fortelle oss noe om
virkeligheten, noe viktig, som kunne fremme det allmenne gagn!
Her er en
uttalelse fra en forsker som kan skremme noen og enhver:
«Anna Birgitta Nilsen
opplever at det er de som ser islamiseringen som er ekstremister.
Islamiseringen er ikke tilstede i Norge – det strider mot vår beste kunnskap.
Det som strider mot vår beste kunnskap er av Lars Gule definert som
ekstremisme.
… snikislamisering er en sammensetning av
de to ordene «snik» og «islamisering». Det første leddet «snik» beskriver det
andre leddet, på samme måte som i ordene «snikskytter» og «snikreklame». I
sammensetningen er «snik» forbundet med innholdet i verbet å snike, som betyr å
gjøre noe i det skjulte.
… Begrepet gir
således inntrykk av at det foregår en skjult og bevisst islamiseringsprosess av
Norge, men begrepet sier mer om brukernes oppfatninger av muslimene enn om
faktiske forhold».
Dette er ikke til å tro og står ikke til troende. Det står
til stryk uti livets omskifteligheter og begredeligheter. Disse folka her burde
fratas alle muligheter til å suge til seg statelige forskningsmidler. Det kan
umulig være bruk for dem. De bør lokkes ut av miljøet med store gulerøtter.
Eller så kan de sitte og ta telefonen i resepsjonene rundt omkring.
Forsker Nilsen begår en fundamental brøler: Hun slutter fra
en definisjon til hva som ikke finnes «på bakken». Hun sier at noe ikke finnes fordi det ikke
finnes. Og hvis det ikke finnes, så kan vi ikke ha kunnskaper om det. Det
eksisterer ikke. Og hvis det ikke eksisterer og det likevel settes navn på det,
så er det en form for farlig ekstremisme. Det strider nemlig, ifølge
definisjonen, mot våre beste kunnskaper når vi sier at det ikke fins, samtidig
som vi kaller det ved navn.
Hva slags forskerdust er dette?
Det kan minne litt om forskeren som hadde forsket i haugevis
av år på «sjelen», som han ikke kunne finne, fordi han hadde vært overbevist
fra før av om at det ikke finnes noe som vi kan betegne som sjel. Det som ikke
eksisterer kan jo ikke begrepsfestes, ut fra forskernes logikk. Man kan likevel
beholde og bruke betegnelsen, men da altså som et tomt ord hvis eneste
innebygde mening er å skremme folk eller sette dem som bruker det i «ond tro»
og i diskreditt. At noen i fullt alvor tror på at sjelen fins, blir ut fra
dette perspektivet satt i kategorien «dum», et menneske de «bright»’e helst
ikke bør ha noe å gjøre med, fordi de til stadighet blir et hår i suppa.
Men denne forskeren er uvitende. For vi kan vite at sjelen
fins. Det er faktisk en av våre beste og vel omforente kunnskaper at sjelen
nettopp ikke kan ikke-eksistere. Å benekte sjelens eksistens, er ekstremt. Det
går på tvers av sunn fornuft og våre best omforente kunnskaper og innsikter.
Selvsagt bruker forsker Nilsen og Gule denne strategien for
å legge føringer på folk og få sympati for sitt menneskesyn og sine egotripper,
tilsynelatende i det godes tjeneste. De setter sjelden eller aldri
spørsmålstegn ved sin virkelighetsoppfatning og sitt verdisyn, hvilket alle vet
heller sterkt mot rødt – eller grønt, som er islams farge - i det politiske
fargespekter.
De forsøker å skjule sine egentlige hensikter og
grunnforestillinger, ved å snike dem inn her og der. Det er blitt en ideologi
for dem. De er ute etter politisk makt ved å skjule seg bak forskning. De
misbruker sine posisjoner.
Det dreier seg egentlig om forsøk på å undergrave den judeokristne kulturarv og
kristendommen i særdeleshet. Ja, alle gudstro, men da i mindre grad
islamsk gudstro. De betrakter islam og muslimer både som aktuelle og
potensielle venner i sin kamp for denne undergravingen. Og de har dårlig tid,
det haster. Derfor ønsker de ikke å se hva snikislamisering betyr. De bestemmer
seg derfor for å tro at den ikke eksisterer og virker.
De ser ikke at islam faktisk har agens og at det dreier seg
om en kamp om sjeler her. De vil ikke se at det foregår en åndskamp, for
begrepet ånd finnes jo heller ikke, annet enn som en illusjon eller et tomt
postulat som dumminger går og dummer seg ut med, i deres øyne.
Men hva med
islamisering, da? Fins dén?
Å, nei, da. Ikke den heller. Det ville ha vært en
fornærmelse mot deres intellektuelle integritet hvis den fantes. Det ville ha
vært ekstremt for dem å påstå realiteten av en islamisering. For hvor og
hvordan skal de kunne isolere den, eller legge den på bordet klart for
disseksjon, for å si det sånn? Ved feltundersøkelser?
De vil kanskje gå ut på gatene og sanket inn data på
positivistisk vis med spørreskjemaer og så satt seg ned med statistiske
metoder, tilfeldige utvalg og signifikansselektering og andre
beregningsvinkler. Og svaret etter grundig analyse ville ikke ha forbløffet dem
det minste: Det finnes ikke noe som heter eller eksistere som kan kalles
«islamisering».
(Jeg kunne her dokumentere med empiri i fleng, på hva enhver
må kunne betrakte som islamisering, men jeg nøyer meg med en referanse til et
nettsted som angir en liste med en rekke isolerte hendelser, som likevel henger
i hop og som derfor tegner et større bilde enn bare summen av enkelthendelsene.
Listen går så langt tilbake som før karikaturstriden, en liste som i seg selv
skulle kunne gi noen og enhver visse tegn å tolke. Men tegn? Er det noe for
forskerne? Å, nei, du, det kan man ikke forvente. Likedan med intuisjon og
fantasi, evne til å reagere og la seg opprøre etc etc).
Og hvorfor? Fordi ingen kan svare på om de har sett noe
slikt som islamisering. Ingen vil kunne fremlegge bevis på at noe slikt som
islamisering finnes. Noen kan riktig nok påstå at den finnes og foregår, men
hvor er beviset og de virkelig uomtvistelige indikasjonene?
Når man spør på denne måten, er det trolig for å konstruere mentale bilder. Spørsmålet er en del av
propagandaen og «social engienering».
Sjelen skal konstrueres, den er viktig, - ironisk nok!
At noen da likevel påståelig vil si at det finnes både snikislamisering
og islamisering, vil ikke bli tillagt betydning. Det vil bli avvist som «hear-say» og ubrukelig som bevis, dvs
som irrelevante data eller empiri, som det heter.
Og sånn er det for en forskning som utelukkende fokuserer på
det materielle og målbare. Det finnes for denne ingenting som heter åndskamp
eller åndskrefter. Det finnes i dens ytre og indre landskap kun, og da som en
kamp om materielle goder, om behovstilfredsstillelse og om en politisk-materialistisk
kamp om tilkarring av disse tingene. Ånden er redusert til det materielle og
forsøkes å bi holdt fanget der, nær sagt med alle midler.
Derfor denne avmakt fra forskerhold. De vil ikke se at folk
kan finne mening i forestillinger om en snikislamisering. At folk i lengden
ikke lar seg begrense og fordumme av rent leksikalsk denotative definisjoner av
ord som «snik», «sniking» og islamisering. De skjønner ikke at «islamisering»
ikke trenger å inneholde noe annet enn en uskyldig, velmenende og praktisk
appell til folk ytret i og tro, et lite tips om at det kan være lurt å sette
seg litt mer inn i hva islam er for noe og hva vi kan vente oss for fremtiden,
slik at vi unngår for tunge og langvarige konflikter eller konfrontasjoner,
både lokalt og globalt.
Uvitende mennesker trenger en stimulans og en motivering og
ordet «snikislamisering» er begge deler. Å blåse bruken og betydningen av ordet
opp til de store høyder og å anse det som det ultimate middel for å utbre
rasisme og fobi, er å skyte høyt over målet og så idiotisk og manipulerende at
det halve kunne være nok. Det innbyr ikke til saklig debatt. Det undervurderer
folks evne til å ta poenger og tenke selv uten hjelp fra paranoide hysteriker
på venstresiden.
De vil ikke innrømme folk den begavelse det er å kunne
beskrive fenomener på en lettfattelig, men likevel dypt sann måte og med friske
farver og farvestifter til, så å si. Disse forskerne evner ikke å se og få med
seg at virkeligheten kan beskrives sant utenfor forskerperspektivet og
forskermetodene, og ja, forskerbrillene.
For disse forskerne er det forskningsparadigmet de er blitt
suggerert inn i alt som eksisterer og dette «altet» eksisterer kun i et lukket
rom, et rom hvor alt som er rett og galt blir avgjort.
Utenfor dette rommet finnes nemlig intet. Og intet, som
nevnt over, kan vi ikke forholde oss til. Folket forbys derfor å forholde seg
til det. Snikislamisering finnes ikke, sier de. Betegnelsen bruks kun for å
skremme, manipulere og sverte. Og dette er rasisme, fordommer, hats tanke og
hats tale.
Implikasjonen synes å være: Det bør egentlig forbys, men
siden det eksistere noe som heter ytringsfrihet, vegrer man seg. Man forsøker
seg i stedet på å kontrollere eller undertrykke på verbalplanet. Man deltar i
debatter hvor de kan strø om seg med fyord og karakteristikker. Motstandere
blir stemplet som dumme. De forstår ikke noe. Ja, de er so gar farlige.
Men er forskerne selv farlige? Vel, ikke ennå. (Noen vil tro
at de jobber for å kunne bli det!) Men vi har hatt dyktige forskere både i Øst
og Vest som ikke for lenge siden sendte folk til Gulag og klebet diagnosen «sinnsyk» på meningsmotstandere og
systemkritikere. I dag kleber våre forskere stempelet og stigmaet «islamofob» på meningsmotstandere og
systemkritikere, de som ser at det virkelig foregår en islamisering og at det
virkelig foregår en reell islamisering. Folk som ser det skal
mistenkeliggjøres, forsøkt isolert og fremstilles som undermålere. Egentlig
trenger man ikke ordet «snikislamisering». Islamiseringen foregår åpenlyst og
det fins ingen «snik» i dette.
Er forskere det her
tenkes på ekstreme ?
Så avgjort. Å benekte at det fins en sjel, en ånd og at det
foregår en åndskamp som i snever forskerforstand hverken kan bekreftes eller
falsifiseres, er ekstremistisk, både deskriptivt og normativt ekstremistisk (for
å bruke forskerdefinisjonene).
Det er nemlig helt på vidda å påstå at ånd og sjel ikke
finnes. Det finnes jo ikke noe bevis for det! Fravær av bevis betyr nemlig ikke
fravær av eksistens, eller substans, om man vil, eller essens. Når f eks Lars Gule
ikke kan fatte at islam har essens, så er det et utslag av vrangforestilling og
dermed uttrykk ekstrem deskriptiv og normativ ekstremisme, skal man tenke
logisk, ved simpelt hen å bruke hans egen definisjon mot ham selv.
Men: Å påstå at det
ikke foregår en snikislamisering ved siden av den åpne islamiseringen er å
frata vanlig folk evne til selvstendig, kreativ og treffende billedskapende
evner. Det er på linje med et forsøk på å kneble menneskets evne til å
skape sannferdige karikaturer på en lettfattelig måte og i en konsistent,
koherent og kortfattet form. De sier
ikke at betegnelsen «snikislamisering» faktisk ikke trenger noen korrespondans til en foreliggende
virkelighet, slik forskerne ser den, på sin avstumpede måte. Uten nitid korrespondans, sier forskerne, ingen
virkelighet, ingen sannhet.
For en åndsfattigdom og for et trist liv må ikke slike ha.
De kan gjerne bli furtne når den fatale bristen i deres image blir avslør og
påpekt. De kan gjerne løpe hjem og gråte. Men de kan ikke løpe fra det. For virkeligheten
vil føre eller siden innhente dem. Plutselig en dag. Eller som en tyv om
natten.
Og grunnen er at de
selv har bedrevet snikislamisering, eller rettere: Islamisering for alt hva den
er verdt, - for islam. Ved å tause, ved å unnslå seg for fakta og underslå
trender og meninger. De har holdt det inne og for seg selv, kanskje, eller så
har de ikke tatt det inn over seg og fortrengt hele dramaet, et drama som
vitterlig utspiller seg hver dag fremfor nesetippen på dem.
For det står jo tindrende klar: Å tause om ting er et forsøk
på å hindre virkelighetserfaring ved å snike seg fra den og samtidig håpe på at
publikum og andre aktører skal gjøre det samme.
Å tause – og fornekte eller bortforklare - er et knep som
brukes aktivt og aggressivt til å skape illusjoner og forestillinger, eller
manglende forståelse av hva som skjer. Å tause er å frata folk fakta og
kunnskaper som grunnlag for meningsdannelse. Å tause er å snike.
Tragiske og ironiske er, at man ved å tause faktisk begår
snikislamisering, «by default». Men
dette har ikke disse forskerne noe sans for. De vil ikke se det, kan ikke
erkjenne det, vil ikke forstå det og vil ikke innrømme det. Og dette bærer rett
utfor stupet.
Godt at noen ser det og roper varsko.
Ved å tause forsøker de å styre utviklingen, enten de er
virkelighetsnære og ser ting og tar tingene for hva de er, eller de gjør ikke.
De lider sannsynligvis parallelt av islamofobi, en dobbeltfobi, dvs fobi for den
egne kulturkrets og fobi overfor islam, som er de andres kulturkrets, som de
serviliserer seg under, ved ikke å utholde tanken på islams mørkesider, sider
som eksisterer og opererer, men som de ikke tør se.
De ser ikke at de står på garn. Og skjønner ikke at de selv
står der med ansvaret for hva de har tauset med og ikke vil innrømme.
De ser ikke at det de driver med egentlig er magi, destruktiv
magi. De innbiller seg at ordet «snikislamisering» inneholder en slag truende
naturkraft som det blir veldig om å gjøre å kontrollere eller sette ut av
spill.
Folket bør beskyttes for dette ordets overnaturlige
destruksjonsmakt, en makt de dertil tillegger ikke-fobe islamkritikere in
persona. De ser ikke at de selv driver med magi, ved at de konstruere opp
et verktøy som skal uskadeliggjøre de ikke-fobe islamkritikerne.
Deres tryllestav som de forsøker å forføre folk med er ordet
«islamofob». Med dette tryllestøv vil de skremme og fortrylle folket over på
sin side, mot destruksjonskreftene, slik de ser det.
De er rene magikere. De har egentlig ingen agenda annet enn å ganne for ganningens skyld, å trylle
for tryllingens skyld, og det er denne forestillingen som de håper skal gi dem
den innflytelse og makt de så sårt trenger i sin ateistiske tomhet og i en
ateisme som aldri vil forstå forskjellen på den kristne Gud og Allah.
De forstår ikke at de er vår tids store narrer.
(Opprinnelig
skrevet av terje finne, her med visse minimale, semantiske oppdateringer)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar