søndag 12. september 2021

9. 11 - Dagen etter

 Først noen aktuelle og brennende snapshots fra et lengre og seigere drama enn det denne posteringen egentlig handler om, se under:

The January 6 “insurrectionists” were unarmed, killed no one, and were not part of any coordinated plan (or else you would already have seen some people charged with insurrection and treason; no one has been). That Bush, a cosseted member of the establishment since birth, would repeat these lies is insidious, and indicates that the elites haven’t given up their agenda of silencing and criminalizing all opposition to their agenda by claiming it leads to “insurrection.”

Dette som en kommentar til denne uttalelesen fra tidlig pres Bush:

“We have seen growing evidence that the dangers to our country can come not only across borders, but from violence that gathers within. There is little cultural overlap between violent extremists abroad and violent extremists at home, but then there’s disdain for pluralism, in their disregard for human life, in their determination to defile national symbols, they are children of the same foul spirit, and it is our continuing duty to confront them.” her

 Fra Ine Eriksen Søreides facebook:

11. september 2001 er en dag som alltid vil være brent inn i vår felles hukommelse. De fleste husker kanskje akkurat hvor de var da nyheten kom om at et fly hadde styrtet inn i en skyskraper i New York.

I dag er det 20 år siden terrorangrepet på World Trade Center, Pentagon og flight 93 rammet USA. 2977 mennesker døde. Flere tusen ble såret.

I dag minnes vi de som ble drept og tenker på de som ble skadet og de som sitter igjen med savnet etter sine kjære. Terror rammer blindt og brutalt. Vi må fortsette å stå sammen mot ekstremisme og terror.

Tatt fra: Ine Eriksen Søreide snakker om «blind terror» og fly som «styrter», men nevner ikke islam

Av: Erling Marthinsen   11. september 2021, 23:37 her

Se vår ege her: https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/ekstremistiske-handlinger-erna-solberg.html

Og her: http://neitilislam.blogspot.com/2019/04/sitatene-som-avslrer-vestens-diabolske.html

Rundt 20 prosent av innbyggerne i Norge har innvandrerbakgrunn. Men denne gruppen mottar rundt 60 prosent av sosialhjelpen. Enorm vekst i sosialhjelp til innvandrere

Av: Erling Marthinsen   11. september 2021, 14:49 her

Sosiolog, forfatter og debattant Halvor Fosli på face 9. sept 202i:

Ingen tvil her om hva terroristen mener legitimerer gjerningen hans. Vi gjør klokt i å lytte nøye. Som Ayaan Hirsi Ali og andre har påpekt, så er forståelsen av jihad noe som islam må forandre på. Om ikke, vil rasjonell frykt for islam og muslimer bare vokse. Muslimske lærde må unisont fordømme egne terrorister. Først da kan islam bli tilpasset en mangfoldig, tolerant verden.

Kommentar: Sukk.

http://neitilislam.blogspot.com/2020/07/fosli-og-wold-om-sultaner-og-hellig-vold.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/foslis-sosiologiske-klagesang-over-sine.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/anonymt-kristne-sosiologer-et-forsk-pa.html

 Er det mulig å reformere islam?

https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/hvorfor-det-er-umulig-reformere-islam.html

Obs: Dagens absurde: «… selv om jeg har forholdt meg til reglene så har det heller ikke vært min intensjon å utnytte et system», sier Ropstad til VG mandag ettermiddag, på telefon fra Stavanger Lufthavn.

Kommentar: Joda, Ropstad sier at han er veldig åpen om å være åpen og at han er lei seg for å være lei seg, antakelig for å være lei seg for å være åpen om det … ?

 

Nå til dagens postering, som kanskje er noe mer dramatisk i sin egen dramatikk:

Mange har prøvd å forklare opphavet til det hatet som lå bak terrorangrepet 11. september for 20 år siden. En ung norsk muslim har kommet med det mest presise svaret.

(Leder i Dagen, av sjefredakstør Vebjørn Selbekk, 11.09.2021 05:00).

… Nå – (den gang, altså)  - er det bekreftet at to fly har truffet hvert sitt tvillingtårn i New York. Samtidig står det amerikanske forsvarsdepartementets enorme kompleks i Pentagon utenfor Washington DC i brann, også det etter at et passasjerfly har pløyd inn i bygningen.

Hele verden kan se på direktesendt TV hvordan de to tårnene kollapser og dekker Manhattan i et teppe av røyk og støv.

… Ettermiddag blir til kveld og natt, og etter hvert blir bildet av hva som har skjedd klarere. USA er under angrep fra militante islamister fra Al Qaida, et angrep som har kostet flere menneskeliv på en enkeltdag enn det japanske bombingen av Pearl Harbour på Hawaii 7. desember 1941.

… I de 20 årene som nå har gått har denne krigen blitt kjempet på mange fronter. På slagmarker som i Afghanistan mot Taliban og Al Qaida og i Syria og Irak mot Den islamske stat. Men også i gatene i våre storbyer på begge sider av Atlanteren der terrorister har prøvd å drepe så mange sivile som mulig.

For angrepet 11. september 2001 og de tallrike terroraksjonene etterpå har vist at ingen mål er for myke og ingen metode for grusom når jihad skal utkjempes i Allahs og profetens navn. Radikal islamisme nærer et nærmest bunnløst hat mot alle sider ved det vestlige samfunnet, noe en kjapp titt på terroristenes utvalg av mål viser.

… de hater ytringsfriheten … Charlie Hebdo-redaksjonen i Paris i januar 2015. …

… ekstreme jødehat da de gikk til angrep på et jødisk supermarkedet i Paris …

Hatet mot vår livsstil …

… De viste at de hater de homofile

… Vår nasjonalfølelse avskyr de

… de hater vår kristne tro da de halshogde den 84 år gamle katolske presten Jacques Hamel

… de til og med hater ungene våre da en selvmordsbomber valgte seg ut et konsertlokale

Hvor kommer så denne ondskapen fra? Hvor kan vi finne dette barbariets egentlige opphav? …

… sannsynligvis er det en ung norsk muslimsk kvinne uten høythengende titler fra anerkjente universiteter som har gitt den beste forklaringen på dette mysteriet.

For hvis man skal skjønne dybden i det hatet som får noen til å styre fly fullastet med mennesker inn i skyskrapere eller sprenge en 8-årig gammel jente i luften, så holder det ikke med forklaringsmodeller hentet fra verken historie, stasvitenskap eller sosiologi. Da må man inn i religionens verden.

Faten Mahdi Al-Husseini beveget seg nettopp dit da hun holdt sin tale foran Stortinget under markeringen mot Den islamske stat i 2014. Der gav hun de islamistiske jihadistene og terroristene følgende attest: Dere følger djevelen.

https://www.dagen.no/meninger/hvor-kommer-det-bunnlose-hatet-fra/

Kommentar: «… så holder det ikke med forklaringsmodeller hentet fra verken historie, stasvitenskap eller sosiologi», skriver Selbekk og Selbekk har helt rett.

Nei til islam har vært inne på det samme i mange artikler. Vi har operert med det vi kaller SAP-syndromet og den hypermagi som følger dette som en skygge, en skygge som presumtivt skal gi hypermagikere i alle klasser og sammenhenger et legitimt moralsk, juridisk og politisk for å hamre løse på og «tilintetgjøre» islamkritikk, - en kritikk som alltid inkluderer en kritikk også av oss selv, av Vesten.

Skal man i det hele tatt forstå noe som helst av denne bloggen, Nei til islam, bør man lese følgene:

 https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/tankeforutsetninger-og-det-juridico.html

 https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/om-hvorfor-det-gar-sa-galt-om-islam-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/02/det-nye-viet-et-vi-av-tilskuere-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2020/01/johannes-morken-og-morten-horn-revisited.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/karl-johan-hallaraker-lars-gule-og.html

Har muslimer plikt til å hate?

http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/har-muslimer-plikt-til-hate.html

https://neitilislam.blogspot.com/2014/10/nar-ikke-hate-blir-en-synd-mot-allah.html

http://neitilislam.blogspot.com/2014/06/hatefulle-ytringer.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/12/vet-du-at-de-hater-deg-vet-du-at-du-br.html

Skal jeg fengsles for å hate … :

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/det-hatefulle-anti-hatet.html

I grunnen handler denne bloggen om Fatens grunnleggende spørsmål, idet vi samtidig også forsøker å gi et svar, i hver fall et omriss av et svar, for dette er virkelig tunge spørsmål med mulighet for farlige – og ofte uønskede, men like vel påtrengende - svar:  

Men først: Aftenposten om bergensprisen:

https://www.aftenposten.no/norge/i/p6xQ6/faten-mahdi-al-hussaini-19-vil-bruke-millionpris-paa-skoleturne-mot-e

Hva har vi skrevet om Faten tidligere? Jo, her følger noen artikler som «toucher». Noe av det vi selv har skrevet, fant vi igjen ved en tilfeldighet og bør betraktes som en kladd og som et slags notat ment for skrivebordsskuffen, med mulighet for en viss fremtid, men også ment som kladder og i utgangspunktet selvvraket stoff, kan ha sin verdi, på godt og ondt. Formuleringer er til for å endres der de er åpenbart feilaktige og gale, og går på helsa og virkeligheten løs.

Men først: Jeanett – bare litt forkortet - om Faten:

Faten trenger vår støtte: Jeanette har vært på kveldsmesse i Nidarosdomen i Trondheim der Faten Mahdi Al-Hussein var i samtale med sogneprest Carl-Ove Fæster. Jeanette ble overrasket over Fatens budskap og sier at hun fortjener ros og støtte i sitt arbeid. Hvis Jeanette har oppfattet Fatens budskap riktig, gir det oss en velkommen anledning til å gi henne vår fulle støtte.

(Jeanette Publisert: 01.02.2016 - 13:46).

… I Facebook-presentasjonen av arrangementet heter det:

Faten ble kjent for mange i fjor da hun tok initiativ til en demonstrasjon mot ekstremisme i Oslo. Hun er også en av grunnleggerne av organisasjonen JustUnity som arbeider mot radikalisering av ungdom. Carl-Ove er sokneprest i Borre i Vestfold og også aktiv i JustUnity. I en samtale dem imellom, forteller Faten om sin relasjon til kirka, hva hun opplever at kristne og muslimer har til felles og om kampen mot ekstremisme.

… Det er ingen presse selv om de var invitert. Symboler for nestekjærlighet og tro på et liv etter døden fyller synet og sinnet. Folk smiler og venter på at samtalen skal starte etter salmen. Den unge norsk-irakiske jenta ser ikke nervøs ut og hun har heller ingen arroganse i ansiktet. Hun er beskjeden, men fremstår trygg og sterk. 

Hvem er hun?

Jeg hadde kjennskap til Faten via mediene. Her har jeg følelsen av en person som enten ukritisk skrytes opp i skyene eller som en som taler med to tunger, og det selv om hun fordømmer terrorisme utført av jihadister i Syria og andre land. I avisene står det at Faten mener terroristene ikke følger Gud, men Djevlen. Hun har lyst å vise verden at islam handler om kjærlighet og er fredelig. At terroristene har misforstått islam. Hun har også uttalt at Hege Storhaug er «ekstrem» for å reagere negativt på hennes bruk av hijab som er en slafistisk-sharia symbol på undertrykkende kvinner i islam.

«Den islam». Men jeg vitnet noe helt annet. Jeg vitnet ei ung kvinne som tar avstand fra salafistisk islam og oppfordringer til drap. Avstand fra vold mot annerledes troende. Hun forteller at dersom islam fører til terror – noe hun innrømmer er en sannhet – så må hun få ta avstand fra den islam.

Hun kan ikke tro i sitt hjerte at Gud ville dele opp Abrahams barn ved å vende de mot hverandre og oppfordre til mord. Hun minner oss om at vi er alle Abrahams barn og hun mener vi ber til samme Gud. Hun tror på budskap om kjærlighet, fellesskap og harmoni. Hun tror på retten til å være kritisk til religion. Hun tror på friheten til å ta egne valg og ansvaret for å beskytte hverandre. Hun føler at det er ikke riktig å forby vennskap mellom kjønnene og forskjellige tro. Hun ser ikke på vår tro som forskjellige. Hun håndhilser på motsatt kjønn, opptrer inkluderende og folkelig. Faten er ei ung kvinne som kan gå til synagogen eller kirken for å be til Allah. Hun føler seg godtatt, akseptert og verdsatt både i synagogen og kirken. Hvorfor skulle hun ikke? For henne er det ingen grunn til å gjøre forskjell på Guds hus.

Denne jenta følger sitt hjerte. Et godt hjerte leder henne til å tro på en god islam. Hun mener muslimene må selv ta ansvar for å stanse islamofobi fremfor å stemple andre som islamofober. Hun synes ikke muslimene skal spille offerkortet, men ta ansvar for å inkludere alle Abrahams barn.

Avvist i moskeene

Disse meningene har kostet henne dyrt. Hun er ikke lenger velkommen i moskeene. Hun blir til og med fortalt av enkelte muslimer at hun må slutte å kalle seg selv muslim. Det hun ønsker seg mest er støtten til en imam som kan hjelpe henne med det budskap som forener jødedommen, kristendommen og islam, men hun har ingen støtte.

Hun er overrasket over at ikke en eneste imam i hele Norge har støttet henne. Hun blir også kalt islamofob, vantro og frafallen av muslimene. Hun opplever å bli kalt hore for å ønske seg velintegrert i det norske fellesskap. Det blir klaget på hennes bekledning, sminke, mot og ønsker om likestilling. Hun blir kritisert av mange muslimer for å være en kvinne som uttaler seg offentlig. Hun opplever negative reaksjoner fra mange muslimer og mange nordmenn.

Kjempetøff

Jeg møter ei kjempetøff ung kvinne som ønsker å få slutt på terror og som både anerkjenner problemer med islam og tar avstand fra dem. Hvorfor i all verden vender muslimer henne hun ryggen og hun møter stengte moskédører? Burde ikke islam og muslimer fremme henne som det beste eksemplet og være stolte? Hvordan har det seg at det ikke er plass for rene, gode intensjoner i moskeene? Moskeene som påstår at de er imot radikalisering burde jo ha omfavnet henne.

Er det mulig hun truer maktposisjoner med sin åpenhet om det hun ser på som grunnleggende feil?

Hun innrømmer at hun ikke kan nok islamsk teologi til å drøfte detaljer om hva som står i koranen og hadithene, men hun synes ikke hun burde behøve det for å forstå at mord, hat, vold og terror er feil. I kirken og synagogen er hun velkommen og hun føler seg akseptert. Hun tør å fortelle oss at hun ville mest sannsynlig blitt drept i muslimske land for å ytre sine meninger.

Positiv overraskelse

… Hun sier hun ikke har turt å snakke om dette tidligere på grunn av motstanden hun opplever fra miljøene, hvordan det påvirker familien og hvordan hun frykter det vil gå utover yngre søsken. Etter å ha kjempet og møtt motstanden føler hun seg alene med tyngden av erfaringen. Hun sier at muslimene ikke bare er fordomsfulle og i kamp mot andres tro, de er også i kamp med hverandre. … De kaller andre islamofobe fremfor å tenke at kanskje alle verdiene deres ikke er helt riktig. Faten sier også at etter hennes mening er saudisk Wahabisme den verste formen for islam. Jeg er enig. Jeg er også veldig glad for at Faten bor i Norge hvor hun kan benytte seg av ytringsfriheten. …

Jeanett: Moskeene og islamske kulturer motarbeider integrering konsekvent og intenst. De tror ikke på en multikultur. De vil ha makt over verden alene. Dette er hovedårsaken til at islam har vært i krig i 1400 år og er ansvarlig for drap på rundt 280 millioner mennesker. …

Jeg håper vi ikke lar Faten bli alene i denne kampen om godhet og fellesskap. Hun sier at det er muslimene selv som må forandre islam og at kritikk av det kritikkverdige er viktig. Jeg mener at vi kan ikke la denne kampen være opp til henne alene. …

Jeg spurte Faten om hun virkelig mente at Hege Storhaug var ekstrem. Hun svarer at hun ønsker å treffe Hege og snakke med henne fremfor et offentlig ordskifte hvor avstanden blir for stor og misforståelser for lett.

HRS: Vi ser en ny Faten?

Følgende er lagt til av Rita Karlsen:

Vi er overveldet over det budskapet som Faten kom med på kveldsmessen i Nidarosdomen. Hvis Jeanette har tolket Fatens budskap riktig, hun som har vært talsperson for shariaforkjemperne i Stand4Hussein, ser dette ut til å bety en helomvending verdimessig. Det er i så fall uhyre gledelig, og gir oss en velkommen anledning til å gi henne vår fulle støtte!

Hege Storhaug sier at hun gjerne møter deg. Hun kontakter deg slik at dere kan avtale tid og sted.

Nei til islam: Her noen tanker vi gjorde oss «på sparket»: 

Faten har forandret seg, ser det ut for. Derfor er det håp for Faten, skjønt mener Faten at det er håp for oss ikkemuslimer, for islamkritikere? Er hun ikke selv islamkritiker? Jo, det ser sånn ut, og derfor er det håp både for Faten og oss ikke-muslimer. Faten mener ikke at Vesten er perfekt. Vesten gjør mye galt og Israel og USA, vel, de er vel da ikke helt ut og uten forbehold av Djevelen selv, men i forhold til hva hun har uttalt tidligere, er de ikke langt unna, omtrent som da hun omtalte IS og visse andre mørkekrefter – ikke-shiaer - rundt Gulfen som av Djevelen.

Men kan hun nok om islam? Ikke ifølge henne selv, - hun har med andre ord overflatiske kunnskaper. Betryggende?

Vi er alle Abrahams barn, sier Faten, men uten å problematisere dette. Mange mener at dette er en tilsnikelse og at det ikke stemmer med historiske fakta, at det er umulig.

Vi tror på samme gud, skriver hun, nok engang uten å problematisere og stille seg spørsmålet som mennesker verden over stiller seg,

om dette virkelig kan være tilfelle.

Vi tror på kjærlighet, fellesskap og harmoni, på retten til å kritisere religion, på friheten på ansvaret. Hun vil tillate vennskap mellom

kjønnene og mennesker av forskjellige tro. Hun opptrer inkluderende og

folkelig. Hun kan gå til synagogen eller kirken for å be til Allah. Muslimene må selv ta ansvar for å stanse islamofobi fremfor å stemple andre som islamofober. Muslimene skal ikke dra offerkortet, men ta ansvar for å inkludere alle Abrahams barn.

Men hvem blant alle vestlige ikkemuslimer og islamkritikere vil

vel ikke være enig med henne i alt dette, - kanskje de av muslimene som er av Djevelen?

-

Fatens mesterstykke:

Vi trenger «grave-arbeidere» i dette landet, mer enn noen sinne og et «time-teame» av diggere finner vi HRS, et oppkomme av perspektiver, begrunnelser og visjoner – alt for Norge og Vesten, for å si det sånn. (Det følgende med takk til HRS her)

Lille Norge gjøres nå til en kamparena og et podium for kampen mellom Den sanne islam og Djevelen. Et nærmest mytologisk perspektiv danner bakgrunnen. Det er kampen mellom lys og mørke det dreier seg om, og det skal ikke herske noen tvil, om hvem Djevelens representanter er. Og hvor de havner på dommens dag.

Og dette er ikke noen sirkusmanesje med snertende piskeslag mot veldresserte hester. Det er heller ingen boksering med myk canvas. Det er heller ingen forlystelse i kampsport uten tannbeskyttere. Det er heller intet scenario for professorer som har lest alt de kan om islam i Encyclopedia Britannica og som dermed føler seg titulert til å ha forstått islam.

Det dreier seg ikke her om Per Gynt, som ville gå utenom - Bøygen. Den tid er for lengst forbi. De direkte konfrontasjonenes tid er inne. Gudsrikets tid står for døren. Det er enten dem eller oss. Det er «de som bøyer seg» og de som går den rette sti mot vannhuller som nå legger premissene.

Det uhyrlige i dette skjebnens drama som nå skapes av mennesker med presumtivt fri vilje, bør få de fleste til å forstå at dette ikke dreier seg om noe alminnelig teaterstykke, oppsatt av og koreografert av dramaturger på Det norske teater, utdannet ved ett eller annet fakultet på Blindern e l.

Her dreier det seg om Guds eget drama, realisert ikke bare lokalt, men universelt, på et sted som kalles jorden og hvor grensene er satt av mennesker, blasfemisk nok, ikke Gud.

Jeg snakker selvsagt om Allah.

Hvordan kan de mest sprenglærde og fromme sunnimuslimer gå i tog med Faten for å fordømme andre sunnier, ja, og ikke protestere, men forholde seg stille som i graven, mot Fatens hellige vrede, en vrede som nå truer sunniene til lydig underkastelse under regimet til en 19 år gammel kvinnelig shia?

Faten har her levert en strategisk genistrek. Hun har slått mange fluer i samme smekk. Smuck, og så var de smukke fromme satt i sjakk matt. Kinderegg. Colombi egg.

Dette er Machiavelli realisert. Lille Faten – Fatima? – har klart et mesterstykke: Å splitte sunniene, med sin retoriske begavelse, men også samtidig, med sin, akk, så umodne demagogi.

Og hele folket faller. Og forfaller. Fordi man presses inn i en slags lammelse. Den humanitære verdensmakt Norge vil ikke tro sine egne ører og øyne og ta inn over seg at vi nå er ufrivillig – men ved list - dratt inn på enn større arena enn den vi til nå har likt å operere på, med vår godhet brakt til torgs for oljepenger, der vi nå i stadig større grad tvinges til å velge side i en verdensvid konflikt som dreier seg om mer enn en konkurranse om hvem som kan være mest tolerant her i verden, men om en kamp på liv og død.

For dette er apokalyptisk. Og derfor det språk denne artikkelen er kledd i, for dette er et språk mange muslimer forstår bedre enn nordmenn flest, i dag. De har fått det inn med morsmelken akkurat vi er blitt født med ski på beina.

I hvert fall sett i et kortere perspektiv. Men hvor mange vil se det slik, uten å få satt sin realitetssans på prøve?

Hvor lenge vil sunniene godta at en shia har klart å skape det inntrykk rundt omkring i verden at visse VIP -sunnier i Norge nå går ut og applauderer en guddommelig inspirert fordømmelse fra en shia som forteller hele verden at andre sunnier, andre enn dem hun nå har suggerert til eller tvunget til å vise at de sympatiserer med henne og istemmer hennes takfir, er av Djevelen?

Noen vil kunne se dette i et kosmologisk-tragisk perspektiv, i et mytologisk evighetsperspektiv. Allah’s bud ligger som kjent i «himmelen», men gjelder i fullt monn på jorden, usvekket og uforanderlig og skal ubønnhørlig innkapsle alle.

Det som skjer nå på norsk jord er myte blitt legemlig, stedlig og høyst empirisk eller blodig virkelighet, en overveldende kraft og en høyst levende og virksom virkelighet i anmarsj, og kommet for å bli, og bli større dag for dag.

OBS til fremtiden:

7% of British citizens responded favourably to ISIS. However, UK polling showed an inverse demographic trend to that of France, with support for ISIS rising with age. 4% of 18-24-year-olds saying they either strongly or somewhat support ISIS, compared to 6% of 24-35-year-olds surveyed and 11% of 35-44-year-olds. Positive attitudes to ISIS in Germany showed less divergence, remaining between 3% and 4% for all age groups ...

Kommentar: Jødene trenger i hvert fall ikke betegnes eller diagnostiseres som «islamofobe».

Kommentar: Storhaugs seier over Faten … ? :

Faten støtter ikke prestestyret i Iran. Hun er blitt sterk motstander av dødsstraff for frafall. Hun bedyrer: Det er ingen tvang i religionen. Muslimer kan fritt velge en annen tro enn islam.

Hun er også blitt mot dødsstraff generelt. Og helt mot å straffe med 

amputasjoner og pisking. Hun kritiserer andre muslimer som bruker islam mot homofili, fordi hun mener at alle har rett til å elske og leve slik de vil. Og det er slik hun forstår menneskeverdet og menneskerettighetene.

For en utvikling! For en seier! Men en seier for hvem?

Seier for islam? Eller seier for den frie presse? Eller en seier for Vesten, som nå, i hvert fall i egne øyne, troner som den øverste myndighet på sivilisasjonspallen?

Faten har tydeligvis seiret over noe i seg selv, over noe av sin identitet. Hun fremstår som en angrende synder, i forhold til det hun tidligere har vært, og det hun tidligere, for bare kort tid siden, har hevdet (og her må jeg bare vise til hva HRS har tatt seg bryet med å grave frem på nettet for å kunne dokumentere, og det HRS fant, forteller om en tankegang og grunnleggende islamske verdier som altså nå plutselig ikke tåler dagslys – og som derfor må forkastes. Jeg må her vise til det som måtte finnes av faktagrunnlag i MSM om denne saken og forutsetter at eventuell leser har satt seg inn i faktagrunnlaget).

Hvordan tolke alt dette?

Har Faten gitt etter for press innad i sitt eget miljø, sine egne trosfeller, imamer og moskeer? Er det islam i seg selv som har fått Faten på bedre tanker? Eller er dette kun et spørsmål om brå oppvåkning, eller bråmodning? Hun er jo ikke over 20 år ennå …

Eller er det presset fra media og en hel bråte med folk rundt omkring i hele vår akk så lille selvfortreffelige norske sivilisasjon?

Det synes nokså klart at det er media som nå kan rose seg med å ha gått av med seieren. I hvert fall i egne øyne, men uten å si det eksplisitt. Man er for dydig eller ydmyk for å tildele seg selv seiersmedaljen. Det ville være hovmodig, og det har de rett i. Og derfor tier de da også klokelig. De overlater til publikum å dømme, i den grad publikum er i stand til å stille spørsmål om dette. Men MSM fortjener applaus, tror de.

Og hvorfor ikke innrømme seg en aldri så liten ære, fordi man jo har bidratt til å roe ned folk, avskaffe frykten for Faten og islam? Ja, har ikke MSM nettopp bidratt til at Bergensstiftelsens pris på flere millioner kroner - ? - nå nettopp tildeles Faten?

Jeg hører «folk på gata» nå uttrykke seg begeistret over Faten, og, ja, over hennes nye menighet, hennes støtte i befolkningen.

Det ligger en ikke så liten selvforherligelse i dette, uten at folk på gata helt vil innrømme seg en slik herlighet. Og man skal ikke provosere på dette grunnlag. For er det noe man er redd, så er det selvforherligelse. Det er bedre å fortrenge det. Man skal da være sømmelig. Man skal i stedet fremheve de andres fortreffelighet. I den tro at alt blir bedre slik. Det er som kjent forbudt og skille mellom «oss» og «dem» i dag, over hele Vesten. 

Vi tilhører nå alle et nytt og stort, og mye bedre «Vi» enn før. Og denne illusjonen må bevares for nær sagt enhver pris. For se: Det nye store Vi gjør alle ting nye, det gamle er forbi og lengst forgangen, og selve skapelsen er – av «oss» - nå gjort til noe nytt og bedre. Av «oss».

Skaperverket er såre godt, sa Gud. (Sa Allah det samme, forresten?),

Joda, folk «på gata» lar seg velvillig assosiere med en ung kvinne som ikke setter sitt lys under en skjeppe. Det bekymrer få at hun foran Stortinget sa at det der Djevelen som driver IS. Man slutter seg til noe man faktisk ikke tror på, med den aller beste samvittighet og klart opplevde trygghetsfølelse. Alle er for demokrati, som Faten, aller imot visse straffemetoder, som Faten. Alle mener at alle må få leve som dem vil, akkurat som Faten vil. Alle må få bære hijab hvis de vil, det er en menneskerett, visstnok. Ingen nevner hijab-tyranniet i Iran, hvor Faten kommer fra.

https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/redaktr-johannes-morken-om-fengsling-i.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/kampen-mot-skautet-i-iran-og-vestens.html

Men ser Faten at det er Vesten – og ikke nødvendigvis islam - hun nå har tilstått sin brøde overfor og som hun nå har bøyd kne for? Vesten, som brorparten i den muslimske verden avskyr, forakter, hater og bekjemper, nær sagt med alle midler, med guddommelig hjemmel?

Sto det kanskje ikke på Profetens Umma at det er tillatt og kanskje til og med en plikt og hate for Allah’s skyld?

Ser Faten at det hun nå med sin «syndserkjennelse» har bundet seg til Vesten for godt og for all fremtid, og til å forsvare de vestlige verdier, grunnleggende verdier, nær sagt for enhver pris?

Ser hun ikke at den muslimske verden ser med forferdelse på hva hun har gjort? Ser hun ikke ubehaget hun har fremprovosert hos sine? Hvor mange milliarder muslimer vil ikke nå grue seg og føle at det er Vesten som har seiret, nok en gang. Vil ikke den egyptiske fatwa-eksperten Qaradawi nå med full rett påstå at Faten har latt seg sluke opp her i Vesten, og av nettopp Vesten, og ikke av islam?

Vel, ifølge samme Qaradawi er Faten allerede fra før av fordømt som ikke-muslim. Alle shiaer er apostater eller ikke-muslimer og frafalne allerede i utgangspunktet ifølge denne fatwaeksperten. Drap på shiamuslimer er ikke utenkelig, det er snarere påbudt, gitt kontekst, selvsagt.

For et nederlag for den muslimske verden, om det nå er 1 milliard troende det her dreier seg om, eller 2 milliarder, eller kanskje 3.

Eller? Har ikke Faten rett i at den nye troen hun nå gjør seg til merkestein faktisk har hjemmel i Koranen og hadith eller sunna selv? Gir ikke Koranen og islam selv Faten rett til «å omvende seg» på den måten hun har gjort? (Her vil nok Hadia Tajik støtte henne).

Det er spørsmålet, «eller?», som nå blir hengende i luften. Hvem med livet kjært vil svare på det? Et, «ja», vil nemlig innebære at noen virkelig mener at noe er bedre enn noe annet, at en tro eller en sivilisasjon eller en kultur er bedre enn en annen.

Og det kan man da ikke være med på, nei, ikke for alt i verden, det synes viss å være aksiomet og credoet i dag, par exellence. Vi skyver sannelig dilemmaer foran oss.

Men tilbake til spørsmålet: En seier for hvem?

Det er neppe Vesten som har agens her, det er kort og godt Hege Storhaug i egen person og HRS som drev risikosport og begynte å grave på nettet og andre steder. Grave frem fakta, dokumentasjon og fakta. For dette fikk hun selvsagt stryk og på pukkelen.

Men det er altså MSM som nå kan sole seg i glansen og høste fruktene av det arbeidet Storhaug og HRS har gjort. Storhaug stilles derimot i skammekroken. Man vil ikke se at det var Storhaug og HRS som faktisk gjorde Fatens snuoperasjon eller omvendelse mulig. Og at det store nye «Vi» faktisk kan takke Storhaug og HRS for det fantastiske «oppklarings- og forsoningsarbeid» som nå finner sted og som lenge, lenge fremover vil være i frisk prosess her i landet. Det er Storhaug og HRS som fortjener en pris og en dugelig en, som sådan.

Det er i hvert fall trist å tenke på at Bergensstiftelsen aldri vurderte om kanskje ikke HRS og Faten burde ha delt på prisen.

Og det er litt av en bragd, om jeg må si.

-

Mer fra bloggen, om grunnleggende ting, som ikke bør fryktes, men konfronteres, i beste mening og for fruktbarhetens skyld og for vranglesingens skyld:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/mohyeldeen-mohammad-fatwa-ikke-ndvendig.html

Om det onde:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/synden-og-syndene.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/04/abb-og-vare-spekulasjoner-i-det-onde.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/4-syndene-og-synden-i-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/7-synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/search?q=kenyon

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html

Spesielt om predestinasjon, det onde og synd – sitater, Pink, Kenyon m fl:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/11/faten-tar-praten-faten-tar-paraten.html

https://neitilislam.blogspot.com/2014/08/og-hvem-er-faten.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/frykten-for-storhaug-og-angsten-for.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/en-helt-kokko-totalitr-jusstudent.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/handhilsing-til-guddommelig-besvr.html

Godheten farligere enn opium?:

https://neitilislam.blogspot.com/2016/09/uthengelsen-av-rollnes-og-storhaug-en.html

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/10-farlige-sprsmal-til-kultminister.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/snakkes-det-om-gud-i-kristne.html

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar