tirsdag 23. desember 2025

Mye mer om dramatisk karismatikk, er Hanvold virkelig "original"?

Først en delvis full neddykking, for så – under – edru, å bli rykket opp, for større innsikt og åpenbaring: 

https://neitilislam.blogspot.com/2025/12/helbredere-og-sjarlataner-hvem-lurer.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-den-oppstandne-doktor-og-hva-er.html

http://neitilislam.blogspot.com/2025/10/reformasjonen-som-imploderer-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2025/02/karismatikere-dokumentforfalsking-er.html

http://neitilislam.blogspot.com/2025/12/hva-lenin-stalin-molotiv-og-hanvold-her.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/05/jan-hanvol-er-jde-og-erstatningsteolog.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/11/tungetale-takeprat-fra-helvete.html

http://neitilislam.blogspot.com/2025/12/hva-lenin-stalin-molotiv-og-hanvold-her.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/05/hanvold-nietzsche-og-maslow-m-fl-en-nr.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/07/treenigheten-og-vare-dagers-totalitre.html

http://neitilislam.blogspot.com/2023/09/kan-kristentroen-vre-vrre-enn-nazismen.html

http://neitilislam.blogspot.com/2025/06/dramatisk-om-jder-messias-israel-og-vi.html

http://neitilislam.blogspot.com/2020/10/hva-er-tro-hva-er-frihet-det-store.html

http://neitilislam.blogspot.com/2025/01/karismatikerne-umoralske-farlige-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/04/hanvold-ragnhiild-og-gril-underdanige.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/07/et-flaneri-om-flytende-sex-normativ.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/08/helbredelser-og-hersketeknikker-pa-tv.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-endelig-ut-av-skapet.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/04/jan-hanvold-pa-sitt-beste-for-de-verste.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/04/fundamentet-er-undergrav-og-ordene-drept.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/04/er-faktisk-janteloven-i-virksomhet-i.html

http://neitilislam.blogspot.com/2025/07/er-frelse-mulig-i-dag-er-bare-redning.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/norge-og-hele-norden-ligger-i.html

Se denne for solid bakgrunn:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html

Og hvor man finner følgende:

Satan vant over Jesus på korset og tok hans ånd til helvetes mørke regioner. (Kenneth Copeland, Holy Bible Reference Edition, 1991, s.129.) Da Jesus døde, ble han ett med Satan . (Benny Hinn på TBN,15. Des. 1990.) Gud... er et vesen som måler ca. 1.80-1.90 i høyden, som veier noe i nærheten av 100 kg. Og som har en avstand mellom tommel og lillefinger på ca. 23 cm. (Kenneth Copeland i; Spirit, Soul and Body, side 1). Gud er på utsiden og kikker inn. Gud har ingen lovlig adgang til jorden. Den tilhører ham ikke . (Kenneth Copeland, The Image of God in You, 3. tape #01-4404, side 1). Du er like mye inkarnasjon av Gud som Jesus Kristus var det, (Kenyon, The Father and his family s. 100 og Hagin, Word of Faith, des. 1980 s. 14). Enhver kristen er gud , Copeland, Force of love, tape #02-0028). Du har ikke en Gud inne i deg, du er en! (samme).

Jesus er ikke lenger Guds enbårne Sønn, (Copeland, Now we are in Christ Jesus, s. 24). Kristne er små guder, (Benny Hinn, TBN, nov. 1990). Vi er små messiaser. Vi er alt Jesus noen gang var, (Benny Hinn, Quotes for third wave leaders, s. 30). Gud må få tillatelse til å virke på jorden på vegne av mennesker.... Ja, du har kontrollen! Så hvis du har kontrollen, hvem er det som ikke lenger har den? Gud. (Fred K.C. Price, sitert i artikkelen; Church at the crossroads.)

Hele Guds hensikt var å reprodusere seg selv… du ser ikke på Morris Cerullo, du ser på Gud, du ser på Jesus , (Morris Cerullo, The end time manifestations of the sons of God, tape 1, side 2).

Jeg er en liten gud. Bort med dere, alle kritikere! (Paul Crouch, TBN president. Praise the Lord-program på TBN, 7, juli 1986).

Jesus og hans disipler var rike, bare rike mennesker kunne ta seg fri I 3.5 år. (Fred Price, Ever Increasing Faith, tape recorded 23/11-1990). Jesus hadde et flott hus, et stort hus. Jesus brukte skreddersydde klær. (John Avanzini, TBN, 15/9-88 og 20/1-91).  Å være fattig er synd. (Robert Tilton, Success in Life, recorded 2/12-1990). Bibelen sier at Han har etterlatt oss et eksempel slik at vi skulle følge I hans fotspor. Det er derfor jeg kjører en Rolls Royce. Jeg følger i Jesu fotspor. (Fred Price, An Examination of the Word-Faith Movement, Richard J. Vincent, 1991). Be til deg selv, for jeg er i ditt selv og du er i mitt selv , (Copeland, Believers Voice of Victory, febr. 1987, s. 9). De som ber Gud om å gjøre noe med Djevelen, kaster bort tiden ... dersom de troende ikke gjør noe med djevelen, så vil ingen ting bli gjort, (Hagin, Den troendes autoritet, s. 19).

Å bruke ordene ”hvis det er din vilje” er ødeleggende for den sanne tro. (Benny Hinn, The Facts of the Faith Movement, Harvest House Publishers, 1993, s. 22-23).Vi kristne har kraft i vår munn til å helbrede eller drepe, akkurat som heksene har det, (Benny Hinn, Quotes from third wave leaders, side 30). Adam ... fløy ut i verdensrommet... med en tanke kunne han være på månen. Adam kunne svømme under vann og puste som en fisk. Adam gikk på vannet , (Benny Hinn, TBN, 2/4-1991). Jeg tror ikke noe er blitt gjort i Kristi navn og under kristendommens banner som har vist seg mer destruktivt for den menneskelige personlighet og derfor i motsetning til vårt evangeliske oppdrag, enn den rå, besynderlige og ukristelige strategi som går ut på å gjøre mennesker klar over deres fortapte og syndfulle stilling, (Robert Schuller, en av hovedtalerne under kirkevekstkonferansen i Oslo mai 199). Jeg vet at det er mange som blir nervøse når vi roper, hopper og skriker. Men dersom min Gud i himmelen brøler, da har jeg også tenkt å brøle, (Ulf Ekman, Herren er en stridsmann, s. 126 og s. 116. Han forteller på s. 117 at han lærte å be slik i Tulsa, dvs. be i timevis uten å bruke fornuft og tanke, ingen bønnemner, bare lyder.)

Og så litt fra Defining Deception av bl a en sønn av Benny Hinn som mange vil huske fra TV for mange år siden:

I Defining Deception av Costi W. Hinn og Anthony G. Wood, av 2018, finner vi følgende, som er referert fra John MacArthurs kommentarer til Det nye testamentet (1984):

«Den tredje bølgen»/NAR  - (hva er det? slå opp dette! se under) - mener seg å hente gyldige hjemler i Bibelen for å kunne hevde støtte for sitt syn på «tunger»/tungetale. Men dette er svært misvisende, skriver MacArthur.

Historikere og teologer som har studert den tidlige kirkes hevder samrøstes at tungetale opphørte i og med apostlene den gang. Det eneste unntaket skal være Montanus i det andre århundre. Han trodde at den guddommelige åpenbaring skjedde gjennom ham utenom Det nye testamentet.

Tungetale har ikke forekommet i kristenheten i årene for det 17. og 18. århundre, da den oppsto i visse katolske miljøer i Europa (Cavenolene  jansenittene/(jesuittene), og blant «The Shakers» i Ny England. I det 19. hundreåret finner vi «irvingittene» i London. Disse hevdet utenombibelsk åpenbaring og «tungetale». I over 1800 år var tungetale (bl a) en ukjent praksis i ortodoks kristendoms liv og læresetninger.

Montanus var en falsk profet … Ireneus refererte til «kjente språk» der han skrev om tunger, ikke ekstatisk tale, cavenolene brukte barn til å profetere og profeterte galt om Jesu annet komme. Ranterne var direkte umoralske; men ingen av disse hevdet at dette å snakke «i tunger» var et sikkert tegn på at åndsdåp noen gang var funnet sted.

Om «ranters»:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/mer-teologi-karismatikk-emosjoner-og-om.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/11/tungetale-takeprat-fra-helvete.html

Og: Kan man si at «Jesus bar våre synder opp på korset»? Hvor finnes bibelversene/hjemlene for dette? Og kan man si at «vi har en legal rett» til helbredelse (ifølge Guds Ord?). Jeg har «hørt det sagt» på det jeg kaller «Hanvoldkanalen) …

https://neitilislam.blogspot.com/2025/12/helbredere-og-sjarlataner-hvem-lurer.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/03/en-liten-hyllest-til-jan-hanvold-man.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/05/beckheim-ikke-jde-erna-kommunist-visjon.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/katar-og-albigensertendenser-i-var.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/magien-og-totemet-i-vare-dagers.html

Skremmende for noen, frigjøring for andre? :

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hvor-hyt-elsker-den-norske-kirke-jan.html

Legalt krav? Obs: Hanvold kan selvsagt bruke «legalt» helt metaforisk, dvs, ikke helt bokstavelig, juridisk sett, og derfor ikke som «the real thing», og dette er jo – for å si det sånn- et «legalt» semantisk virkemiddel. Ja, hva gjør man ikke for å få frem sannheten, enn si nærme seg den, i selve frelsens navn? Se: tirsdag 22. april 2025:

Har Jan Hanvold og karismatikken beseiret Den norske kirke for godt?

https://neitilislam.blogspot.com/2025/04/har-jan-hanvold-og-karismatikken.html

Til problemet med tungetle: 

Glossa er et ord på gresk som avklarer hvordan «tunger» fungerte den gang. Henry George Lidell (1968) og Robert Scott skriver f eks at glossa refererer til «normalt menneskelig språk», lokale variasjoner av et språk, eller rett og slett til den fysiske tunge.

Robert Gundy (rundt 1966), bekrefter at Det gamle testamentet (Septuaginta), alltid refererer glossa til menneskelig tale. Glossa betyr aldri uforståelig tale (unintelligible speech).

Costi Hinn og A. G.  Wood, skriver: … Alt som nevnes av «tunger» refererer til et språk og ikke noen form for ekstatisk tale eller uforståelige lyder som tales ut, og det samme gjelder i klassisk gresk; Aristoteles … glossa betyr intet fremmed, rart, eller en utydelig ytring, men en helt normale språkbruk. 

Kommentar: Nå kan riktig nok karismatikere vise til en studie/en bok: 2000 Years of Charismatic Christianity, av 2000, av Eddie L. Hayatt, som kan liste opp eksempler på tungetale langt tilbake, (i den hensikt lissom å kunne legitimere tungene). Han viser imidlertid til professor James L. Ash som sier at nesten alle historikere mener at institusjonaliseringen av kirken i den tidlige kirken medførte bortfall av «de karismatiske gavene». Boken «beviser» selvsagt ingen ting i denne sammenhengen, noe som kanskje kan være vanskelig å svelge for de mest tunge-zelotiske). 

Om en viss Jack Hayford, som har skrevet en oppslagsbok som visstnok er solgt godt i Norge, fortelles det at han gikk gå sin tomme helligdom og la hedene på alle stolene der, idet han ber Gud om å berøre alle som ville komme til å sitte der nesten morgen. (Jfr Bønnealteret på Visjon Norge).

Om Hayford fra MacArthur: Did Jack Hayford actually see Christ rise from his seat next to God? s 57. 

 En annen omsust karismatiker er Bill Hamon. Han spør, så lurt?: Fins det virkelig profeter i dag som taler for Gud? Han kalles far av den profetiske bevegelse. Han snakker om en spesifikk gruppe av profeter som blir godt mottatt rundt omkring i verden, tusener av dem …

Professor Wayne Grudem som i mange år var tilknyttet Vineyard Churches (Wimber) har advart: Folk som hele tiden søker veiledning og personlige meldinger til seg fra Gud, bør advares at personlig veiledning ikke utgjør primærfunksjonen i Det nye testamentets profetlære; mange karismatikere vil være enig med ham i det, skriver han. 

John Wimber: … I mumbled a faithless prayer … og snudde meg så til ektemannen … (kona lå svært febersyk i sengen og Wimber så oppgaven som umulig) … han så på sin kone, hva skjedde? spurte jeg. Jeg er helt bra, sa kona. Vil du bli en stund og ta en kopp kaffe med frokost?

Jeg ville ikke bli assosiert med karismatikerne, så da Gud begynte å «behandle» meg, var jeg veldig redd for å dumme meg ut – det var skremmende for meg … men jeg kunne ikke nekte for fakta at Gud helbredet gjennom meg … at Han hadde kalt meg til å være en disippel …. han foretrakk å befinne seg «in the radical middle of Christianity». Det vises til Pascal: I will believe, therfore I will know … eventually».

Etter hvert kom han til å føle at det som skjedde under Toronto hendelsene ble altfor dominerende og han avsluttet derfor Vinyards støtte … (Fra den altfor meget eufemistiske boken: 50 Pentecostal and Charismatic Leaders av Dean Merill, 2021.

Jack Deereen av de mer moderate karismatikerne - med boken oversatt til norsk, Overrasket av Åndens Kraft, 1993, skriver:

MacArthur: det står ingenting i Skriften som indikerer at miraklene i apostolisk tid var ment å skulle fortsette i påfølgende tidsaldre. Bibelen oppmuntrer ikke de troende til å søke noen mirakuløse manifestasjoner av Den Hellige Ånd.

Dette er utrolig, skriver Deere, han er karismatiker, må vite. Paulus oppmuntrer de troende til å søke Den Hellige Ånds mirakuløse manifestasjoner, (viser til bibelsteder) … MacArthur bryr seg ikke …. kan ikke ha tenkt over gavene som er oppramset … en vilkårlig påstand, han må benekte at Paulus mener overnaturlig profeti, når han oppmuntrer de troende til å søke profeti … ingen moderne eksegetisk eller lærd studie ville støtte MacArthur …

Gordon Fee – den kjente teologen som har skrevet mange bøker - bemerker at tungenes oppbyggende funksjon noen gang er blitt betraktet som negativ … men Paulus mente ikke noe slikt; å oppbygge seg selv er ikke selvopptatthet …. s 234.

Kommentar: Det som er utrolig er at Deere er så utrolig pueril og naiv, påståelig, selvgod, selvtilstrekkelig, forfengelig, beregnende og kronisk potensielt manipulativ, at han ikke skjønner MacArthurs større poenger. Deere blendes av sin egen fortreffelighet og blir teflon mot rasjonelle innvendinger. Han blir i mine øyne, slik mange andre karismatikere er og blir, påståelighetens apostler og hypermagikere i høyeste potens.

Innførende om Hinn, og av han og medforfatteren av boken nevnt annetsteds her:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/hanvold-ragnhiild-og-gril-underdanige.html


Karismatikken bærer i seg noen svært mørke, kalde og farlige frø, som kommer frem i følgende eksempel. «Bekjennelsen» her er tatt fra The New Charsimatics av Michael G. Moriarty (referert også annetsteds), som igjen har det fra Vinson Synan, også referert til tidligere, her i min oversettelse: 

August 1898 – ble jeg tilgitt mine synder. Den følgende søndag helliggjorde Gud meg helt. Noen dager senere mottok jeg Trøsteren (DHÅ). I oktober ga Gud meg «dåpen i ild». Hverken Djevelen eller … kan få meg til å tvile på dette. Da min søster giftet seg, falt jeg inn i en transe og jeg fikk en visjon. … Gud viste meg at jeg trente mer styrke (power) og min tro grep fatt i Guds løfter og jeg tok imot «The Dynamite» … og så like tterpå mottok jeg «the Lydite» og dette skaper stor møye for Djevelen … vel, jeg er for alt hva Gud har i vente for meg … s 148.

Kommentar: Jeg synes at det er klart at dette må være en spøk (fra en innsender til ett eller annet, eller som et rykte, eller oppdiktet av en mytoman eller noe sånt), men nei, dette tas på alvor, face value. Og på en måte tror jeg dette var tilfelle, at denne kvinnen gikk «all in» for det. Utgangspunktet er i alle fall fra Central Holiness University, dannet av Benjamin Hardin Irwin i 1895. Irwin hadde studert John Wesley nøye, dette rund 1896. Irwin forkynte og oppfordret til å søke stadig større erfaringer, voldsomme dåper langt utover «den tredje velsignelsen», (utover Wesley’s «second blessing».  Han kalte disse følgende ulike dåper i ulike trinn og med kjemiske betgnelser slik som dynamitt, lyditt osv.

En av disiplene hans var det som bekjente teksten over, og hennes forsøk på å forklare sine mystiske erfaringer.

Synan skriver: Irwin var advokat som i 1895 opplevde det han kalte «baptism of fire», hvorpå han begynte å forkynne «the third blessing», noe han refererte til som dåpen i Den Hellige Ånd, men at den var en etterfølgende erfaring for både frelse og helliggjørelse, noe han igjen fasthold også utgjorde «the second blessing» etter Wesley. Ilddåpens øyeblikk medførte ekstremt fysiske uttrykk … s 35. I år 1900 bekjente Irwin grove synder og ble avsatt fra ledelsen i «universitetet» eller bevegelsen. 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/massiv-bruk-av-hesketeknikker-mot.html 

Et viktig bakgrunnsmateriale, mye å lære for de (- og fordi -) de som trenger det. Fyldig om det mangslungne og ofte fullstendig forvirrende i alt dette, og om bl a alt fra Lenin til William Durham, og om at det er «finished»:

https://neitilislam.blogspot.com/2025/12/hva-lenin-stalin-molotiv-og-hanvold-her.html

Eksemplifisering, for å vise hvor galt det står til og hvor galt det kan gå og bli: 

En kvinne hadde søkt seg ut Howard-Browne etter å ha lyttet til ham på radio. Hun befant seg i en så «drukken» tilstand, at hun ble stoppet av politiet. Hun dro ned vinduet og da politibetjenten forsøkte å få henne ut av bilen, måtte han ta tak i henne. Da ble han plutselig så «drukken» han også at hun måtte lede ham bort til tjenestebilen hans.

En annen «åndsdrukken» kvinne tok en pusteprøve og idet hun pustet inn i ballongen, så falt betjenten ned på bakken mens han lo.

Frances Hunter at da hun var nyfrelst (og på vei ut av alkoholisme), så gjorde Gud et glass «martini» foran henne ved baren om til en slange. Da hun nektet å drikke, forvandlet plutselig slangen seg tilbake til martiniglasset. s 34 Counterfeit Revival, (Hanegraaff).

For de som måtte tørste mer ett Browne, her, nederst på «den lange» siden:

https://neitilislam.blogspot.com/2025/12/hva-lenin-stalin-molotiv-og-hanvold-her.html

Asa Alonso Allen, 1911-1970, ga ut et magasin som het Miracle Magazine, hvor han også ba om mirakler mot fedme. Han sa at han kunne befale Gud om å utføre finansielle mirakler. Han ble hedret av Benny Hinn, som en stor gudsmann. Han ble arrestert i 1955 for fyllekjøring og ble bedt om å forlate sin posisjon i en menighet. Han bortforklarte det på følgende måte: Jeg ble kidnappet og slått bevisstløs. Da han våknet befant han seg i røykfull rom der noen hellet sprit ned i halsen på ham … s 133 i samme bok som over.

Om Robert Tilton, fortelles det: Han forteller (denne helt utrolig historien) på tv at han blir forfulgt for sin kristne tro. Og at han personlig «ber over» innsendte håp om bønnesvar i tro, en mengde av dem.

Da ABC’s Prime Time avslørte at Tilton «litt for ofte» kastet disse bønnebegjærene i søpla, forsvarte han seg slik: Those prayer requests have ink on them and all kinds of chemicals. I laid on top of these and prayd so much that the chemicals actually got into my bloodstream and began to swell my capillars … It got into my imunesystem, and I had two small strokes in my brain that brought about some numbness in my body.

Som et resultat, måtte han gjennomgå et par plastisk kirurgi, fortelle Hanegraaff for å fjerne posen under øynene hans …. (han fortsatte å forkynne om allslags sykdommer og emosjoner). (Fra Hangraaff: Christianity in Crisis, 2009). 

Jimmy Swaggart er en annen forkynner som nok ikke er aktuell i dag, men som vil huskes for sine mektige opptredener for nærmere en mannsalder siden: Han påsto å bli mirakuløst reddet fra et demonisk «stronghold» etter seksuelle aktiviteter der en prostituert var involver, bl a på et hotellrom. En annen predikant sies å ha kastet ut demoner av Swaggart. Men uansett: Han nektet å gå inn i et lengre disiplineringsopplegg med bibelsk veiledning og fornyingsterapi (restoration). «Han forsøkte å ta den letteste veien ut», skriver Moriarty, «a quick fix from God».

Og bare for å legge nok en vinkel til: Fra Wikipedia:

The New Apostolic Reformation (NAR) or Neo-Apostolicism is a Christian supremacist[1] theological belief and controversial movement associated with the far right[2] that combines elements of Pentecostalism, evangelicalism, and the Seven Mountain Mandate to advocate for spiritual warfare to bring about Christian dominion over all aspects of society and end or weaken the separation of church and state. NAR leaders often call themselves apostles and prophets. The movement is heavily associated with C. Peter Wagner, who coined the term and founded the movement's characteristic networks.[3] Wagner himself described the NAR as "the most radical change in the way of doing church since the Protestant Reformation."[4]

Utfyllende fordypning:

Dokumenterte «historier» som den om Popof som hadde radiomottaker i øret, på «prekestolen»,  slik at kona kunne gi ham gyldig informasjon fra salen, hopper jeg over, jeg tror svindelen og bedrageriet ble avslørt av den kjente forskeren Randi.

Og: Da en romersk keiser begynte å snakke om store svindler for mange hundre år siden, tok han primært for seg de tre store religiøse lederne: Muhammed, Kristus (og en til), så det har ikke manglet på skepsis overfor «religionen» i Europa:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/opplsningstiden-var-tid.html

Se også denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Warnke

https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/det-store-kristne-destruktive-selvbedrag.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/mer-om-det-store-selvbedraget.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/03/forrderi-eller-selvbedrag.html

By the way: Også fra den «religiøse kanten: Ebtisam Al Debe vekket oppsikt i Sverige da hun som meddommer i 2018 frifant en mann for konemishandling fordi han var av «god familie». Nå er hun dømt for bedrageri etter å ha svindlet domstolen hun tjenestegjorde ved, for penger.

https://www.document.no/2019/10/15/sverige-omstridt-tidligere-meddommer-domt-for-grovt-bedrageri-av-sin-egen-domstol/

https://denkorteavis.dk/2017/ny-nu-afslores-det-at-de-europaeiske-politikere-i-massivt-omfang-bedrager-deres-vaelgere-nar-det-gaelder-asylpolitikken/

https://www.youtube.com/watch?v=359L0_7BQ_w

https://www.document.no/2017/04/15/50-prosent-av-asylsokerne-oppgir-falske-identiteter/

Marjoe – en nifs historie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Marjoe

Mer veldig interessant om og fra A H Teigen:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/05/naden-i-islam-og-i-kristendommen-en.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/11/11-synden-og-syndene-i-islam-og.html

Og:

https://neitilislam.blogspot.com/2025/07/er-frelse-mulig-i-dag-er-bare-redning.html

Litt av hvert både i historisk og teologisk perspektiv angående mitt anliggende i denne posteringen; please, les ikke bokstavelig, men lytt til stemme og stemning, og legg inn visse pustehull, og legg inn visse pustehull eller humane eller hastige pauser innimellom: 

Apgj. 2. – 50 dager etter oppstandelsen: 120 disipler ble fylt med Den Hellige Ånd og fikk tungetalen så de kunne «utter» …

Noen tidlige pinsevenner mente at det var nødvendig å være helliggjort, eller det andre verk av nåden, før man kunne få gaven å tale i tunger, men f eks Durham snakket i tunger i mars 1907 på Azusa Street Mission; nå var det fullbrakte Krist verk på korset tilgjengelig allerede ved omvendelsen.s 26 f.

Å være «slaktet i Ånden» - «slain in the Spirit: Parham avviste Azusa som et tilfelle av «spiritual prostituted» to the awful fits and spasms and the holy rollers and hypnotists». s 28 f

The Pentecotals viewed themselves as Sprit-empowered church being restored to its Nee Testament glory – experience oriented – personality centered – theologically thin – desired unity, but division occured frequentlyg – skriver Moriarty, s 29.

The deliverance revivals between 1947 and 1958 popularized a concept of salvation that includes health and healing as essential … s 31.

Irvin: church lost most of its spiritual dynamic because it had abandoned the fivefold offices of apostles etc … prayergroups … to experience charismata … was expelled in 1832 …

Dowie declared in 1901 he was the «restorerer» … ha could do no wrong in their eayes … their only hope to come into Zion …

Neopentecostals: Independent ministries, empasies on signs, wonders, healing the sick, raising from the dead … the miracSalvation from sin and the Baptism of the Holy Spirit … hungry hearts craving supernatural visitation … turned into personality cults … s 35.

A. A. Allen … casting out demons … destruction of America … invation from hell … was arrested for drunken driving … forced to withdraw … died 1970.

O. L. Jaggers: Christians could have eternal life on earth … ca 1900 e Kr … Gordon Lindsay  repudiated this …

«The parlyzing prayer: If it be Thy Will. O Lord, heal me» was understood to be a demonic deception robbing believers of the healing already provided for them (on the cross) … The practise of sending out anoited cloths by mail or using blessed cloths in the meetings became common currency in the revival … s 37. The conviction that God could grant not only physical but financial healing became a trademark of the revival … commanding God to perform by assuming it is always his will to respond to a believers’s  faith seemed to depronalize God (skriver Moriarty) … s 38. Peioners were William Branham, Oral Roberts and Gordon Lindsay. Branham the initiator. Ne revelations became the keys to understanding the deeper things of God … s 39. Mysterious visitations from angels …

Dowie was the first man to bring national attention to the gospel of devine healing .. s 41.

Sensatinalisme, cultlike figures, exaggerated views of deliverance, scandalous fundrising, false faith – linked faith to a «force» with which believers could move God to do what they desired … preoccupation with Satan, new revelations as a way to obtain spiritual truth, growing distrust of the mins being used to obtain and evaluate spiritual truth. s 42. 

En svært kontroversiell bevegelse som kom ut fra Pentecostal revival var «the New Order of the Latter Rain», dedikert til bl a til gjenopprettelsen av apostelfunksjonen i det første århundre.

Profetering: Detaljerte åpenbaringer for veiledning og rettledning. Udødeliggjøring av «de hellige» før Jesu gjenkomst. Joel 2. 28.

Branham ble assistert av en engel som satte ham i gang i 1946. Engelen fortale at budskapet skulle spre til «all people». Ubekjente synder skulle bekjennes, folk falt på kne og ba om forløsning. «If you will be sincere … even cancer will not stand before your prayer … «. Could detect deseases by vibration of my hand … I am sent from the presence of Allmaighty God … s 48. He informed Lindsay that the angel of the Lord had again appeared to him and told him he was to lead a series of campains … would refuse to begin praying until ha was conscious of the angel with him on the platform … s 49.

Taught the involvment of sexual intercours with the Serpent (Serpent seed). Would often fall into a trance before praying … a halo of light above his head. s 51.

Pioneered the theory of imparting the Holys Spirit and othe spritual gifts through the lying on of hands … s 52. In 1960 declared The Trinity was a «Babylonian heresy». Recieved a revelation that he was Elijah … s 55. 

Franklin Hall: «body-felt salvation» - 700 percent greater that ordinary healingpower. «Holy Gost fire».  Fully applied, people could live above sin, s 56.

Latter Rain’ contribution to neo-Pentecostalism:

Restoration, fivefold ministry, spritual disiplines, prophecy, recovery of true Worship, immortalization of the Saints, unity of the Faith (immortal state before Christ return). As the Spirit gave direction.

Bisnissmannen Demos Shacarian felt God directing him to start an organizatin of business men … s 66.

Mr. Pentecost, DuPlessis … pruduced the deliverance revival that erupted in 1947 … Smith Wigglesworth (1936). In 1958 John Osteen experienced tongues … healing of his daughter.

1960: … this date the carismatic movement is considered to have begun … father Benett, s 69.

All spiritual gifts were for the Church today (wisdom, knowledge, faith, healing, miracles, prophecy, spirits, tongues and interpretation).

The ability not just to serve Jesus as saviour, but also as Lord. Bare de som personlig har møtt Kristus, er blitt døpt i Den hellige ånd. s 71.

Fra Latter Rain sprang, i 1960-1970 årene, the so called Shepherding Movement. The risind levels of authority in pyramid form were designed to restore the church it’s New Testament structure. s 1976.

The Positive Confession Movement: Emerson College -New Thought, true reality is spiritual … the spiritual is the cause of all phycical effects – creates its own reality – Ralph Waldo Trine, 1866-1958. 

Because Christ’s atonement included physical healing, Kenyon concludes that «it is wrong for us to have sickness and diseases in our bodies when God laid those diseases on Jesus – confession always goes ahead of healing. Don’t watch symptoms. Don’s listen to people. Act on the Word. Be a doer of the Word. It is God speaking. You are healed. The Word says you are. Don’t lisen to the senses. Give the Word it’s place. God cannot lie. s 78.

Kenyon taught that Christ’s atonement secured, not only our physical healing, but also our prosperity. He believed it was avnormal for belivers to be in bondage to poverty. All belivers should prosper. Since sin and sickness are purely spiritual … mere physical death could never atone … exercise the «devine rights», a godlike nature is implanted … claim your rights … (faith movement/positiv confession movement).

Chritians are little gods. 

On January 1, 1934, Hagin had an intense emotional experienced the litteral horrors of hell … viser til Mk 11. 23 og 24. … believe in your heart, say it with your mouth and he shall have soever he saith …  s 82. Hagin began to confess his own healing daily. Began ministry in 1949. Say it. Do it. Receive it, Tell it.

Etablerte Bible Training Senter i Tulsa, Oklahoma i 1974. (The church is not destined to be raptured out of this eveil world but to prevalin in it!!). (Hvis jeg ikke har misforstått: Her har Hanvold fått en viktig del av sin utdannelse ... fullbrakt, så å si). 

The New Charismatics: Bishop Earl Paulk: … help God complete His work on planet earth. Our assignment is clear … the kingdom of God on earth … (1986). 

Bill Hamon: New Truth is about to be restored … everythin is enhanced. Han deler inn kritne i tre grupper: De som taler i tunger, de som mislykkes «in present truth», de som ikke taler i tunger … s 88. Hvis ikke vil de havne i hop med Antikrist. … Special company of prophets officially birthed into the church on October 15. 1988.

Hagin: You see, the unity … will bring the lord Jesus Christ back to this earth … s 92. Hagin: You see the unity.

Dominion Pursuit: Prolifiated by a band of Reformed Calvinists … (Greg Bahnsen m fl). … dominion over every area of society – postmillenial.  Paulk: … taking dominion is inevitable before the return of Christ … when He returns … rulership will have already been etsablished.s 95.

The Fivefold Ministry: Hamon: «new age» approaching … God will bring enlightenment … like a laser beam.

NAR?: … important for young prophets to be trained and disipled by older and more mature prophets, revelatory instructions, handle a «new anointing». 

Signs and Wonders: … gavene i NT er ment for kirken i dag … den vil bli brakt opp på et høyere nivå (Hamon) … kirken kan gå på vann … folk kan vekkes opp fra de døde … Wimber: Vineyard ministries a movement of signs and wonders … imbreaking of the kingdom coming … procliming the kongdom … casting out demons … Chrits authority … 

Peter Wagner: «the Third Wave», 1983. Walking in the Power of the Holy Spirit – occurs at conversion, 1 Kor 12. 13. Prayer language.  s 101.

Warfare Praise: … crucial step in Gods plan … God’s chosen pattern for NT redemptive priesthood … base don faith and grace alone … God utilizes your mouth through speaking in tongues (Terry Law) … this is the practise where believers «speak» whatever they desire as long as it lines up with their understanding of the Word … s 105.

Little gods: Paulk: Just as dogs have puppies … so God has little gods …

Casey Treat: … Say it out loud: I’m an exact duplicate of God. Com eon, say it! Say it like you mean it! When God looks in the mirror, He sees me! When I look in the mirror, I see God! s 107.

Don Paulk: The Kongdom message encompasses all valid biblical truth and teachings … in one message. s 109.

Hamon: … defining and determining … prophets within the church, teaching … different levels, blessings and dangers of the prophetic ministry, and personal prophesy, proved criteria and guidelines, by evaluating the man, his manners, his message and his ministry … 1987, s 111.

Claims that modern prophets are the key to restauration … centuries of the church history … reinstated in their midst … will be instrumental in dstroying alle anti-Christian systems … s 117.

Paulk: Immoral actions are rampant in government places … GordonLindsay: I am sent from the presence og allmighty God to tell you … that God has sent you to take a gift of healing to the peoples of the world (about Branham, without his angel, he was totally helpless). …s 119.

Charles Parham: Speaking in tongues is the evidence of being baptized in The Holy Spirit. s 125.

Earl Pauk: Being caught up does not necessarily mean we will leave the earth and ascend to heaven as Christ did … s 127. Og: God would be a fool to send Jesus back into a chaotic church such as we now see …  s129.

(Moriarty: Let each man be fully convinced in his own mind, Rom 14. 5).

Kenneth E. Hagin: … experiences appear similar to Willimam Branham’s. Jesus was the one who gave him the gift of healing and the ability to discern, by a fire that would leap from one of his hands to the other, whether the disease was demonic in origin. When the anointed fire would leave Hagin’s hands and enter a person’s body, it would drive out the diseas. s 133.

Bill Hamon: Ther is a baptism of fire … Moriarty: Irwin constructed the doctrine of a third blesing for those who already received a «second blesssing» (Wesley).s 148.

Moriarty: The new charismatics offer much more than just tongues … new techniques … power evangelism (Wimber) … emotionally rather than intellectually s 153. … America’s love affair with television and entertainment has produced a photografic sosiety that no longer reads but emotes … s 154.

Wesley understandingo of «entire sanctification» … moved early methodism in a postmillenial direction …

https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/frykt-og-redsel-for-endetid-og.html

Pinsevennen Tommy Reid: … the church was called to take dominion over sickness, diseas and demonic activity … a supernatural «penetration of the Gospel of the Kingdom into all the world through a Last Day revival … is a clssical Pentecostal belief, (1088). s 162.

Earl Paulk advocates that the church is etstablished to the kingdom of God on earth, … «kingdom now», the church will be able to call down fire from heaven with the Elijah spirit … will confirm authority … (1985), s 168. Taking over cities …

Moriarty: … premillianists expects retur at the end of a seven year tribulation, … postmilliennialist teach that it is the church’s job to Christianize the world and thus allow Christ to return in the midst of peace and prosperity … s 173,.

Today, New England is filled with Unitarians who adamantly deny the depravity of humankind as well as deity of Christ, Trinity, substitutional atonement … … s 175.

Se:

https://neitilislam.blogspot.com/2025/12/helbredere-og-sjarlataner-hvem-lurer.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/fundamentet-er-undergrav-og-ordene-drept.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/07/er-frelse-mulig-i-dag-er-bare-redning.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-den-oppstandne-doktor-og-hva-er.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/12/hva-lenin-stalin-molotiv-og-hanvold-her.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/06/dramatisk-om-jder-messias-israel-og-vi.html

Mange sitater fra mange karismatikere:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/11/tungetale-takeprat-fra-helvete.html

https://neitilislam.blogspot.com/2024/01/venstresidens-nye-ateistiske.html


Hjerteloven, kanskje den vakreste som er skrevet noen gang; spekket med frihet under ansvar, noen tips underveis:

https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/mer-om-relativisme-toleranse-etc.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/03/homo-oeconomicus-i-dagens-og-historisk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/07/er-frelse-mulig-i-dag-er-bare-redning.html

Først fra Wikipedia:

The New Apostolic Reformation (NAR) or Neo-Apostolicism is a Christian supremacist[1] theological belief and controversial movement associated with the far right[2] that combines elements of Pentecostalism, evangelicalism, and the Seven Mountain Mandate to advocate for spiritual warfare to bring about Christian dominion over all aspects of society and end or weaken the separation of church and state. NAR leaders often call themselves apostles and prophets. The movement is heavily associated with C. Peter Wagner, who coined the term and founded the movement's characteristic networks.[3] Wagner himself described the NAR as "the most radical change in the way of doing church since the Protestant Reformation."[4]

… denne pakten gir kristentroende direkte kontakt inn til Guds nærvær. Vi trenger ingen annen mellommann enn Kristus, som er Gud, Heb10. 18.

Jeremias forsto at dette ville bringe noen dramatiske forandringer, Jer 31. 29-34 hvor det fremgår at ingen spesielt utvalgte kan belære (to tell others) andre troende om hva Guds vilje er for den enkelte troende, for alle troende vil kjenne Herren personlig. Tidligere forhold Gud seg til stammen, hvor man var avhengig av utvalgte ledere, ikke av de enkelte troende, men til profeten, presten og kongen, Ex 31. 1-3. Guds paktfolk, fra den minste til den største, vil nå kjenne Ham, Det fins absolutt ingen behov for spesielt «salvede» individer til å åpenbare Guds vilje for hans paktsfolk. (Fra Moriarty, s 224, (1992).

Jer 31. 31-34. Alle troende vil nå har og vil være fylt av Den Hellige Ånd og ha fri adgang til nådens trone ... i krisetider, og i behov av kraft og ledelse.

Elliot Miller (Christian Research Journal):

«I den gamle pakt måtte en person gå inn i det aller helligste, en gang hvert år, i Den nye pakt, derimot, har alle tilgang til nåden trone, John 4. 21-24, for alt hva man måtte trenge, Heb 4. 14-16. Herren har plassert sin lov inn i alle hjerter og sinn til de som tror og gitt dem alle evnen til å profetere, slik det beskrives i Joel 2. 28-32, Apgj 2, 1 Kor 12. 13, Rom 8. 9-11. Det foreligger ikke noe behov for spesielt utvalgte individer som alene kan åpenbare Guds vilje.

Alle troende er frie – og ansvarlige – til å avdekke Herrens vilje; alle har fri adgang til fellesskap med Gud, Heb. 8. 11. La hver mann være full overbevist i sitt eget sinn, Rom 14. 5».

Ymse annet relevant:

Jer 31-34 (fra nettbibelen) : Men dette er pakten jeg vil slutte med Israels hus i dager som kommer, sier Herren: Jeg legger min lov i deres sinn og skriver den i deres hjerte.

Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk. 34 Da skal ingen lenger undervise sin neste og sin bror og si: «Kjenn Herren!» For de skal alle kjenne meg, både små og store, sier Herren.

For jeg vil tilgi skylden deres og ikke lenger huske synden.

Joh 4. 21-24: Jesus sier til henne: «Tro meg, kvinne, den time kommer da det verken er på dette fjellet eller i Jerusalem dere skal tilbe Far. 22 Dere tilber det dere ikke kjenner, men vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene. 23 Men den time kommer, ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Far i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Far ha. 24 Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.» 25 «Jeg vet at Messias kommer», sier kvinnen – Messias er det samme som Kristus – «og når han kommer, skal han fortelle oss alt.» 26 Jesus sier til henne: «Det er jeg, jeg som snakker med deg.»

Heb 4. 14-16: Siden vi har en stor øversteprest som har gått inn gjennom himlene, Jesus, Guds Sønn, så la oss holde fast ved bekjennelsen! 15 For vi har ikke en øversteprest som ikke kan lide med oss i vår svakhet, men en som er prøvet i alt på samme måte som vi, men uten synd. 16 La oss derfor frimodig tre fram for nådens trone, så vi kan finne barmhjertighet og finne nåde som gir hjelp i rette tid.

Heb 8. 10: Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn og skrive dem i deres hjerte. Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk.11 Da skal ingen lenger undervise sin landsmann eller sin bror og si: «Kjenn Herren!» For de skal alle kjenne meg, både små og store.12 For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres og ikke lenger huske syndene deres.

Alle de følgende handlerstort sett om »hjerteloven» - skrevet eller i?

https://neitilislam.blogspot.com/2019/03/homo-oeconomicus-i-dagens-og-historisk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/nrmere-oss-enn-halspulsaren.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/fundamentet-er-undergrav-og-ordene-drept.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/07/er-frelse-mulig-i-dag-er-bare-redning.html

Vi fortsetter med visse spennende ting fra Moriarty: 

Sun Myung Moon: I am yoy brain … s 225

Moriarty har visse meget relevant betraktninger om Finnes det profeter i dag? s 227 fff

… de er motivert ut fra et mystisk behov (desire) for å bli opplyst (illuminated), «they call for it, they attempt to conure it up». s 242

Vi finner intet sted i Skriften om etablerte profetskoler for å trene opp slike eller fortolke drømmer og syn …

Bill Hamon hevder å være en «Nabi profet». Paul Cain mottar profetisk informasjon i drømmer og visjoner. Hamon: … bare i mikrosekund før han taler dem ut … s 243.

«Kindle afresh the gift of God which is in you … 2 Tim 1. 6 – merely symbolizes the transfer of the gift … norperson is given the authoritty to go around donating spiritual gifts to whomever he or she pleases … (Moriarty s 244). The biblical prophets’ purpose was not to eleborte their personal revelations over individuals … but repentance, hope and redemtion … s 245.

Se her på bloggen: Winnæs har tidligere vært inne på dette med «å sette seg i brann», som her: 

Og: Vårt sinn er ikke bitt født på ny … det må derfor fornyes daglig … (sagt 280524 av programleder), se Ef 4. 23, om å fornye sitt sinn og 2 Tim 1.1 som oppfordrer til å «rekindle grace», altså noe man kan gjøre på egenhånd, nærmest uten Guds nåde.

Hanvold hevder dessuten også at for å kunne tale i tunger, må man være født på ny. Tunger er tegn på frelse … Om Selle, men også Winnæss:

https://neitilislam.blogspot.com/2025/05/erik-selle-pa-visjon-om-ytringsfriheten.html 

https://neitilislam.blogspot.com/2025/02/liv-svde-kallevigs-misjon.html

Se om bl a Augustin og illuminasjonen (Holscher):

https://neitilislam.blogspot.com/2025/12/hva-lenin-stalin-molotiv-og-hanvold-her.html 

Gary Greenwald: «Charismatic Witchcraft», s 249.

Moriarty: Ord som resulterer i personlig exaltasjon eller reflekterer kjødelig behov (wishes) er helt klart ikke fra Gud. Vår oppgave er å reflektere Guds ære, ikke vår egen, 2 Kor 3. 1-5. s 250.

Kultforsker Dave Breese: Only Jesus deserves disiples … s 259.

Merk. hvor inderlig Hanvold peker på Ordet, dvs. Bibelen, - foran alt det andre … og at han refererer til å fornye sinnet, Rom 12. 2, og Gal 5. 22-25, og dette er jo «bibelsk». 

https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/katar-og-albigensertendenser-i-var.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/mer-om-det-moderne-postmoderne.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/12/14-synden-og-synden-i-kristendom-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/religionen-putin-og-vesten.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/02/demoni-og-mrk-magi-fra-de-som.html

Copeland: Pray in tongues. Pray in the Sprit. Not just your hour a day … but all day … «to yourself» … s 263. Copeland påpeker at Jesus aldri hevdet å være Gud …

Kenneth Hagin: … one almost has to bypass the brain and operate from the inner man (the heart or spirit), to really get into the things of God … s 265.

John R. Stott: « … just because «man’s mind is fallen is no excuse for a retreat from thought to emotion», sin has more dangerous effects on our faculty of feeling than our faculty of thingking, because our opinions are more easily  checked and regulated by revealed truth than our experiences … « s 266.

Se om inspirasjon og illumination s 266 f i Moriarty.

Pinnock: For theology to turn to mysticism is to replace the sharp intelligible relationship between God and man which the Bible calls salvation with a sloppy, amorphous religion uninformed and uncorrected bu special revelation  (Bibelen) … s 269.

Moriarty: Meaning is reduced to «what turns m eon» og «what it says to me», and truth beomes relative. … The nature of the Gospel is at stake, s 270.

Hamon guides those who attend … into a hypnotic-like state through certain exercises … tongues … tune in with nabour and look into themselves … s 271.

Copeland (kommentert av Moriarty): … if God is in myself and I am in His self and we are one spirit … christians are gods. s 273.

Leon Walters (Hamons protegé) … entered the ministry after receiving «two angelic visitations», s 273.

Moriarty: … angels are never to take the place of the Holy Spirit in convicting of sin … Jn 16. 8-13.

A subjectiv spiritual experience has no foundation in and of itself …

Ralph Waldo Trine (1970?) spoke of an «inner spiritual sense through which man is opened to the «direct revelation and knowledge og God», … it becomes unerring, absolutey unerring … in its guidance, s 277.

A W Tozer: We worsship God because of what he is to us, not because of what he can do for us … s 284.

Hamon: The «joshua Generation» has crossed over their spiritual Jordan resorationally. They are now maarching around Jerico … s 287.

Frances Hunter: … Charles was powing through the crowd and people were falling all over the place, 19913, s 290.

Neil T. Anderson: … dealing with Satan is not a power ecounter, it is a truth encounter … s 290.

Moriarty: The New Charismatics view speaking in tongues as the ultimate spiritual weapon because Satan cannot understand what is being said … (there is no evidence in the Scriptures), s 293.

Hagin, 1988: God’s Word promises faithful believers a disease-free existence … it is not the will of our Father that we should suffer … His will that we be healed … s 298.

Moriarty: Charismatics who claim that God is bound to His Word and therefor must heal us when we ask in great faith seriously misinterprets … Salvation is the essence … s 300. (Se om Matt 8. 16-17 og John 14. 12-14).

F C K Price says: Your minimum days should be 70 years, that’s the bare minimum. You ought to live to be 120 years (noe Hanvold istemmer og «går for»). That’s the Bible. God out of his own mouth  … Fredric K C Price, 1988.. s 304. (Satan can do nothing without divine persmission).

Oral Roberts pioneered the idea that giving in faith would produce abundant blessing for the donor … by planting finacial seed. (Also Paulk and Tilton), 1975, s 309.

Price: If the mafia can ride around in a Lincoln Continental town car, why can’t King’s Kids?

Copeland: we must understand that there are laws governing every single thing in existence. Nothing is by accident. There are laws of the world of the spirit and there are laws of the world of the natural … We need to realize that the spiritual wordl and its laws are more powerfult han the physical world and its laws. Spiritual laws gav birth to physical laws … by the power of faith … the same is true in prosperity in God’s word. Faith causes them to function … produce results when used as directed … s 315.

Moriarty: Ideen om at åndelige lover styrer alt i universet og at de kan manipuleres eller satt i gang via tro, ligner svært mye på «det okkulte». Warren Wiersby: Jesus døde ikke for å bringe oss helse, rikdom og lykke. Han døde for å helliggjøre oss. s 316. Dave Hunt: Hva som styres av lover, kan ikke være av nåde …

Price’s forkynner at hans mål som pastor er å tjene 1 million dollars i året … jeg tror for det … vil du komme og fortelle meg at du ikke kan tro Gud for det? Vil du begrense måten Gud kan velsignelse meg på … når sykdommer kommer mot meg, må jeg si hva Gud sier om det heller enn hva omstendighetene sier om det  … da han sa at du er legt ved hans sår … da må jeg si om sykdommen (angrepet) at jeg tror at jeg er helbredet, s 316/18, 1988.

Er ikke dette over «vintage» Hanvold, så vet ikke jeg. I 1988 altså. HANVOLD HAR HATT LÆREMESTERE SOM HAR MESTRET Å LÆRE FRA SEG TIL EN LÆREVILLIG ELEV MED UTSIKTER. Det skal være sikkert. Hvor nært forholdet har vært, vet jeg ikke noe om. Risiki har ikke utgjort noe stort hindre for Hanvold. Også: Oral Roberts: Seed Faith, 1975.

Paulk: … Her er hvorfor! Dine drømmer kan bli virkelighet! (lover belønning for å «så inn»). Tenk, bruk din tro til å plante, du må gjøre noe overfor Gud … we are going to believe with you that your seed of faith will produce the tree of life in your circumstances. An I believe that miracles will happen … God will radically change your life … (ikke fordi Gud vil det, men fordi han selv vil det).

Moriarty: 3. John 2, «may you prosper» - not a formula for accumulating material wealth… s 320.

Latter Rain: Mange i den bevegelsen lærte at visse troende (overcomers) kunne oppnå syndefrihet eller «perfection» i dette livet og slik kunne bli udødelige. s 324.

Franklin Hall forkynte nødvendigheten av en etterfølgende dåp etter åndsdåpen med tungetale – «body-felt salvation», The Holy Gost fire, (rundt 1975).

Paulk: Forstå at vi er små guder, at vi blir opplyst av nye åpenbaringer, oppnå samhold/enhet, tro og hensikt. Modne gradvis henimot udødelighet. Etablere Guds Rike. s 329.

Copeland: Du har ikke en Gud som lever i deg; du er en. Kenyon: We are not common people … new class of men …all christians are gods … s 331.

Moriarty: Hagins syn på inkarnasjonen ligner mye på den nestorianske vranglære fra 400-tallet e Kr.

A W Tozer: Hva vi tenker når vi tenker på Gud er det viktigste vi kan tenke om … s 335.

Hagin: Kristne er like mye en inkarnasjon av Gud som Jesus Kristus av Nasaret var …

Moriarty: Mange ser på tunger som en magisk type av energioppladning som vil garantere at andre overnaturlige gaver trer i funksjon, s 339.

Hamon (talsmann for Latter Rain movement): Å ikke anerkjenne Gud profeter eller hindre dem i å tale, er det samme som å nekte Gud å tale, s 343.

Paulk: Vi er små guder, … glem teoriene … vi er små guder om vi vil det eller ikke … ingen trosbekjennelse, bare Kristus … s 345.

https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/er-faktisk-janteloven-i-virksomhet-i.html


Følgende har jeg ikke fått noen «by cortesy» på; jeg legger den derfor ut i håp om at jeg får lov på forhånd, og dette da som som et slags «tyvlån», fordi artikkelen er så god og informativ, at jeg ønsker at den skal leses og nytes av flest mulig i både det ateistiske og kirkelige miljøet her i landet, spesielt i karismatiske kretser, og for dem som står på nippet til å gi seg over og hen til mulige «impostors: (fra 190216):

NAR – en karismatisk «apostolisk» reformasjon? 

For en tid siden ble jeg anbefalt å lese en bok med følgende lange tittel: A New Apostolic Reformation? A Biblical Responce to a Worldwide Movement, skrevet av R. Douglas Geivett og Holly Pivec (her forkortet GP). Det jeg skriver i det følgende, bygger for en del på denne boken. Ut over dette fører jeg også inn mine egne observasjoner og vurderinger. Mitt anliggende er først og fremst å gjøre rede for en verdensomfattende karismatisk bevegelse som kalles "NAR". Dernest ønsker jeg å gjøre oppmerksom på usunn og ubibelsk virksomhet som spres gjennom denne bevegelsen.

Hva er NAR?

NAR er forkortelse for New Apostolic Reformation (Ny apostolisk reformasjon). Bevegelsen består av ytterliggående karismatiske nettverk og menigheter. Kjente pastorer og ledere, som for eksempel John Arnott, Bill Johnson, Todd Bentley, Rick Joiner Randy Clark og Mike Bickle, er tilknyttet bevegelsen. Peter C. Wagner, forhenværende professor i kirkevekst ved Fuller Theological Seminary, regnes for å være den mest betydelige strateg, ideolog og leder innen NAR.

Noen spør om NAR er et nytt kirkesamfunn. Svaret er at bevegelsens representanter har ambisjoner ut over dette. Man ønsker å opprette en ny hoved-blokk innen kristenheten, ved siden av de katolske og de protestantiske kirkesamfunnene. Man ønsker å samle karismatisk orienterte menigheter i en ny, verdensomfattende og seirende kristen bevegelse. NAR bevegelsen skal overgå alt hva verden hittil har sett av kristen virksomhet. Wagner skriver følgende:

I use the term ‘Reform’, because (…) these new skins appear to be at least as radical as those of the Protestant Reformation almost five hundred years ago. (Peter Wagner: “The New Apostolic Reformation”, i: Global Spheres, Advancing the Kingdom of God. November 2011).

NAR kalles reformatorisk fordi dens ledere og tilhengere ønsker å reorganisere kristen virksomhet verden over, i samsvar med de forhold man tror preget urkirken. Man taler i denne forbindelse om å realisere «The Second Apostolic Age», det vil si, den andre apostoliske tidsalder.  Tilhengere av NAR  tror at denne tidsepoken skal realiseres gjennom dem.

De tror videre at den skal kjennetegnes av at det såkalte «femfoldige embete» gjenopprettes (Ef 4. 11ff). I klartekst betyr dette at NAR bevegelsens representanter særlig tar sikte på å gjenopprette apostel-tjenesten, slik den var i kirkens første tid. NAR-apostlene, og de som lar seg lede av dem, skal være redskaper for den siste store vekkelsen som skal gå over jorden like før Jesu gjenkomst. Peter Wagner hevder at den nye apostel epoken begynte for noe over ti år siden: 

The Second Apostolic Age began roughly in 2001, heralding the most radical change in the way church is done since the Protestant Reformation. This New Apostolic Reformation embraces the largest segment of non-Catholic Christianity worldwide ... http://www.icaleaders.com/about-ical/definition-of-apostle/

Apostoliske hærførere

NAR bevegelsens apostler omtales som åndelige generaler og hærførere. De skal lede kirken i en åndelige kamp som skal bygge seg opp i tiden før Jesu gjenkomst.  I følge NAR ideologien, har vår tids menigheter ikke maktet å samle seg til kamp fordi man mangler hærførere, altså, de nye apostlene. Dersom lederskapet i forskjellige menigheter trer til side og gir den overordnede ledelsen til apostlene, vil den kristne kirken bli en ustoppelig kraft, lover NAR bevegelsens talspersoner. Peter Kelly og Paul Costa forklarer apostlenes rolle og betydning på følgende måte: 

Warfare is the number-one role of the apostle. Prophets will woo you with the Word of the Lord; teachers will educate you, pastors will help you through your problems and hurts; evangelists will get folks saved; but it is the apostle who will declare war on the enemy and lead the Church to war. (End –Time warriors. A Prophetic Vision for the Church in the Last Days. (GP 30)). 

Med tanke på den åndelige krigføringen, har man innen NAR utviklet en lære om forskjellige slags apostler. Det skjelnes grovt mellom såkalte «vertikale» og «horisontale apostler». Under disse to hovedgruppene plasseres en rekke underkategorier. Mye av dette finner vi forklart på hjemmesiden til The International Coalition of Apostolic Leaders (ICAL). http://www.icaleaders.com/about-ical/definition-of-apostle/ .

Vertikale apostler deles opp i diverse undergrupper. Vi nøyer oss med å nevne følgende:

  • «Ecclesiastical apostles» har apostolisk autoritet over et bestemt geografisk område som omfatter flere menigheter. Menighetene må samle seg og la seg lede av en apostel fordi han mottar åpenbaringer fra Gud som gjelder for den aktuelle regionen.
  • «Functional apostles» har, ifølge NAR, autoritet i forhold til virksomhet som ikke er bundet til et geografiske områder.

Blant Horizontal Apostles nevner vi:

  • «Ambassadorial apostles» har internasjonal tjeneste, og arbeider for å samle og drive den apostolisk bevegelse på globalt plan.
  • «Territorial apostles» har autoritet til å lede visse deler av arbeidet i de kristne menighetene i et gitt territorium som for eksempel en stat eller en by.

Det er her fristende å spørre hvor læren om disse forskjellige apostelfunksjonene kommer fra. Bibelen taler ikke om territoriale apostler, eller om noen av de andre aposteltypene som NAR bevegelsen opererer med. Det er heller ikke bibelsk grunnlag for å hevde at apostlene er en slags åndelige hærførere med spesiell innsikt i såkalt åndelig krigføring. NAR bevegelsen har med andre ord utviklet en lære om apostler som ikke er i samsvar med Bibelens apostelbegrep. Det blir derfor temmelig bedragersk når NAR hevder at de skal gjenopprette aposteltidens tilstander i vår tids menigheter. I virkeligheten er deres lære om apostler en konstruksjon. La oss fortsette med vår presentasjon av bevegelsen.

Dominion theology – herredømme teologi – åndelig krigføring

NAR bevegelsens apostler tror de er salvet av Gud til å føre med seg velsignelse, fornyelse og seier, over onde åndsmakter verden over. De mener derfor at nettopp de må ta ledelsen i sine respektive områder, for at åndskampen skal føres til seier. Dette forankres i en såkalt «Dominon theology», det vil si en teologi, som handler om hvordan menighetene kan ta åndelig herredømme i bestemte geografiske områder. Konkret betyr dette at man arbeider for å få makt over det man mener er de syv mest innflytelsesrike områdene i samfunnet: I følge NAR, gjelder dette religion, familie, handel, kunst og underholdning, media, utdannelse – og regjering.  Denne tenkningen er forankret i et slags ideologisk program som kalles «Seven Mountain Mandate» (De syv fjells mandat). Det hele baseres på en angivelig profeti fra nitten sytti tallet.

Enkelte har hevdet at NAR bevegelsen med disse ambisjonene fremstår som et slags «kristent Taliban». Det er nok en feilaktig vurdering og en kraftig overdrivelse. Tilhengere av NAR ønsker ikke å bruke revolusjonære fremgangsmåter eller våpen, men å vinne innflytelse gjennom sin åndelige virksomhet. Dominion teologien må med andre ord forstås i lys av NARs lære om åndelig krigføring. Innen NAR- bevegelsen taler man i denne forbindelse om såkalt Strategic Level Spiritual Warfare (SLSW), altså, en åndelig krigføring der det benyttes forskjellige strategier.

Disse strategiene bygger på en forestilling om at onde åndsmakter og demoner har tatt makt i forskjellige geografiske områder. Demoner og bestemte synder kan for eksempel ha makt over en by, og demonenes makt hindrer Gud fra å handle. Personer med apostolisk utrustning er imidlertid i stand til å utvikle planer for hvordan de aktuelle demonene kan beseires. La meg skissere noen av de metodene som gjøres gjeldende i det følgende.

  • Stridsbønn/stridstilbedelse. Tanken er at man ved bønn og tilbedelse kan skade demoner og onde åndsmakter.
  • Prayer Mapping. Dette er en aktivitet som går ut på å kartlegge demonisk aktivitet og synd i et bestemt område
  • Breaking Generational Curses. Bryte såkalte generasjons forbannelser. Denne aktiviteten går ut på å identifisere synder som er begått flere generasjoner tilbake, og som har ført forbannelse over en slekt, eller et geografisk område. Synden må bekjennes og forbannelsen brytes.
  • Closing Portals. Stenge portaler. Man tror at det kan åpnes "porter" for demonisk innflytelse i bestemte områder. NAR apostler mener at de kan lokalisere disse "portene" og stenge dem, for eksempel ved å legge ut pinner i kors på strategiske steder.

Flere som leser, har sikkert møtt den type virksomhet som her er beskrevet, i en eller annen form. Kanskje har noen også stilt spørsmål om hva som er den historiske bakgrunnen for den. For å få et lite innblikk i dette, skal vi avlegge NAR bevegelsens frontfigur og ideologiske leder, C. Peter Wagner en visitt.

Peter Wagner og John Wimber

Peter Wagner er født i 1930, han er amerikaner, og misjonær i Bolivia fra 1956 - 1971. I 1971 fikk han et professorat i kirkevekst ved Fuller Theological Seminary. Wagner legger ikke skjul på at han er sterkt påvirket av John Wimber (1934 – 1997), en sentral leder innen Vineyard bevegelsen. De to bygde opp et kurs ved Fuller som ble kalt “Signs, Wonders and Church Growth” (Tegn, under og kirkevekst)

Wagner og Wimber utviklet snart en felles tenkning om kirkevekst. Konseptet de kom frem til, ble i Norge kalt kraftevangelisering. En bærende oppfatning i denne tenkningen var at undere og tegn måtte skje for å gi den kristne virksomheten troverdighet, og bane vei for tilslutning til den kristne tro. Det hevdes at nærmere 900 pastorer, ledere og lekfolk fulgte disse kursene. Wimber og Wagners oppfatninger fikk dermed bredt nedslagsfelt, særlig innen karismatiske miljøer. Dette bidro til at den opprinnelige karismatiske bevegelsen skiftet karakter. I større grad enn tidligere ble man opptatt av at kristne skulle utrustes til å gjøre helbredelser, motta og meddele profetiske synr og budskap, få fysiske erfaringer av Den Hellige Ånd, fall i Ånden, hellig latter etc. Wagner talte i denne forbindelse om gjennomslag for en tredje karismatisk bølge, som skulle overgå pinsebevegelsen og den karismatiske bevegelse som kom på nitten sytti tallet.

Her kan det nevnes at John Wimber utviklet en lære om at kristne mennesker kunne motta personlige profetier om andre mennesker. Man talte i den forbindelse om såkalte kunnskap og visdomsord. Dette går ut på at kristne kan utvikle en åndelig ferdighet som gjør at de kan se personlige forhold som andre mennesker lever i. Innen deler av den karismatiske bevegelsen (ikke minst i Norge) utviklet man etter hvert metoder og kurs for å tilegne seg slike ferdigheter.

Av interesse er også at Wimber videreførte oppfatninger fra en eldre bevegelse som kom forut for den karismatiske bevegelse, nemlig den såkalte "Latter Rain" bevegelsen. Vi skal se nærmere på den i det følgende, fordi det gir hjelp til å forstå NAR i et enda lengre historisk perspektiv. 

Latter Rain profetiene

Som antydet ovenfor, bygger NAR bevegelsen på en bestemt lære om de siste tider. Den går ut på at Gud vil oppreise en gruppe spesielt åndsutrustede kristne i tiden rett før Jesu gjenkomst. Saken er at lignende oppfatninger har gjort seg gjeldende tidligere, i Latter Rain bevegelsen, som særlig vokste fem i USA fra slutten av 1940 tallet. (Bevegelsen er oppkalt etter uttrykkene høst- regn og vår-regn i Joels bok 2: 23). Forbindelseslinjene mellom denne bevegelsen og NAR er omdiskutert. Det er imidlertid ikke problematisk å påpeke likhetstrekk mellom dem. I Latter Rain bevegelsen ble en bestemt type profetier som handlet om noe man kalte «Joels Army», altså «Joels hær», meget sentrale. La oss se nærmere på dette i det følgende.

Profetiene om «Joels hær» bygger på en tolkning av Joels bok 2: 1 – 11. Det er ganske innlysende at det dette bibelordet taler om en stor hær som skulle overstrømme Israelsfolket. Innen Latter Rain bevegelsen ble dette bibelordet feiltolket som en fremtidig profeti om at Gud skal oppreise en hær av spesielt åndsutrustede kristne i tiden like før Jesu gjenkomst. Det er disse som ble kalt Joels hær innen Latter Rain bevegelsen.

Joels hær skulle være utrustet med kraft til å gjøre store undergjerninger. De skulle stå frem som en egen gruppe blant ordinære troende. Denne profetien er i ettertid blitt gjentatt i noe forskjellige varianter helt frem til vår tid. Vi skal komme tilbake til en nyere utgave av den nedenfor, når vi presenterer noen kjente personer som er tilknyttet NAR. 

Noen representanter for NAR bevegelsen

Enkelte personer som har tilknytning til NAR bevegelsen har besøkt Norge flere ganger. Dette gjelder for eksempel pastor Bill Johnson Bethel Church, ekteparet John og Caroll Arnott, og Todd Bentley.

John Arnott

John Arnott er kjent som pastor for Toronto Airport Christian Fellowship, en menighet som har bakgrunn i Vineyard bevegelsen. Denne menigheten ble kjent verden over allerede på 1990 tallet, som formidler av den såkalte Torontobevegelsen. Her ble det praktiserte en lære om at kristne kan få fysiske opplevelse av Ånden. Man faller om på gulvet, får såkalt hellig latter, spasmer og skjelvinger. Oppfølgeren til Torontobevegelsen kom noen år senere med en virksomhet som ble kalt Soaking. Denne ble introdusert i Norge i 2008, da ekteparet Arnott besøkte IMI kirken i Stavanger, og deretter Storsalen i Oslo.

Soaking beskrives som en fysisk opplevelse av Den Hellige Ånd. Caroll Arnott forteller at hun opplevde det første gang da hun en gang la seg ned for å hvile. Hun kjente da at det begynte å prikke i fingertuppene, og hun ba Gud om at han måtte la dette fortsette, dersom det var fra ham. Prikkingen spredte seg da til hele kroppen, forteller hun. Dette tolket hun som en bekreftelse på at opplevelsen var fra Gud.

Ånden kan oppleves på forskjellige måter når man soaker fortelles det. For eksempel som et tungt lodd som hviler over kroppen, eller som fysisk varme. Når denne virksomheten praktiseres, skjer mye av det samme som preget den første Torontobevegelsen. Folk faller og blir liggende, de skriker, stønner og mister selvkontroll. Dette er ikke en åndelig virksomhet som kan begrunnes i Bibelen. Det dreier seg i beste fall om manipulering, psykisk utladning og suggesjon.

I senere tid har John Arnott blitt kjent for å utføre merkelige undere og handlinger på åpen scene. En av hans spesialiteter går ut på å be frem gull-plomber i folks tenner. Et eksempel på denne virksomheten er lagt ut på Youtube. www.youtube.com/watch?v=QfbzRAVzJus. Til tider opptrer Arnott sammen med pastor Bill Johnson og C. Peter Wagner. Et eksempel på dette er innvielsen av evangelisten Todd Bentley til apostolisk tjeneste i 2008.  Vi skal se nærmere på dette og litt av Bentleys virksomhet i det følgende.

Todd Bentley

Bentley var hovedperson i den såkalte Lakeland-vekkelsen som startet våren 2008. Denne vekkelsen ble snart ivrig omtalt i den kristne dagspressen i Norge. Ledere, særlig fra de karismatiske miljøene, reiste over til Lakeland for å oppleve det hele, og føre vekkelsens ild tilbake til Norge. Det ble hevdet at Bentley utførte under på åpen scene, og helbredet i Faderen, Sønnen og «Bahms» navn (Bahm hans eget «kallenavn»). Ettersom vekkelsen utviklet seg, ble det hevdet at han også hadde oppreist et tyvetalls personer fra de døde. Enkelte stilte seg skeptiske, både til dette og til Bentleys påstander om at han hadde direkte kontakt med en engel som het Emma. I debatten som fulgte, gav noen uttrykk for at de ikke trodde på påstandene om at Bentley oppvakte folk fra de døde. Enkelte avviste at Bentleys virksomhet virkelig var fra Gud.

Etter noen måneder grep ledelsen i NAR inn for å støtte Bentleys virksomhet. Den 24 juni 2008, foretok derfor en gruppe sentrale ledere en form for ordinasjon av ham. Hensikten var å gi Bentley beskyttelse og å anerkjenne hans virksomhet. De som foresto denne handlingen var NAR’s fremste leder C. Peter Wagner, Morning Star-lederen Rick Joyner, Toronto-pastoren John Arnott og pastor Bill Johnson fra Bethel Church Redding, California. Seansen ligger ute på internett på denne nettadressen: https://www.youtube.com/watch?v=gkrtac7IgXs http://www.dagen.no/Innenriks/Lakeland-st%C3%B8tte_fra_kristenledere-42885

I kraft av sin angivelige apostoliske autoritet sa Wagner blant annet følgende under denne seremonien:

"This commissioning represents a powerful spiritual transaction taking place in the invisible world. With this in mind, I take the apostolic authority that God has given me and I decree to Todd Bentley, your power will increase, your authority will increase, your favor will increase, your influence will increase, your revelation will increase. (...) I also decree that a new supernatural strength will flow through this ministry. A new life force will penetrate this move of God. Government will be established to set things in their proper order. God will pour out a higher level of discernment to distinguish truth from error. New relationships will surface to open the gates to the future.” (Til dette se: Leaders Commission Todd Bentley at ‘Lakeland Outpouring’, Charisma, June 24, 2008 https://pjmiller.wordpress.com/2009/01/26/c-peter-wagner-the-horizontal-apostle/ ).

Wagner sier her at han taler med apostolisk autoritet til Todd Benteley om hans fremtidige virksomhet. Bentleys autoritet, innflytelse og åpenbaringer skulle øke, og en overnaturlig kraft skulle strømme fra hans tjeneste. Spørsmålet er så om disse forutsigelsene ble oppfylt. Svaret er et utvetydig nei. Kort etter at denne innvielsen fant sted, viste det seg at Bentley hadde levd i et utenomekteskapelig forhold i tiden da vekkelsen pågikk. Dette forholdet var han også i, da Wagner uttalte sine forutsigelser over ham. Da dette ble kjent, sprakk Lakeland vekkelsen.

Poenget med å nevne dette er ikke å minne om Bentleys manglende troverdighet, men å påpeke NAR bevegelsens mangel på troverdighet. De som innsatte Bentley er ifølge NAR, apostler med overnaturlig innsikt. Wagners pompøse uttalelse ble stående i sterk kontrast til den situasjonen som fulgte. Det må være lov å spørre hvorfor de ikke så det forholdet Bentley levde i da de foretok denne handlingen. Svaret er at de har avslørt at de ikke er apostler. De er ikke mer enn vanlige mennesker med falske forestillinger om egen åndelighet og betydning.

Bill Johnson

Pas­tor Bill John­son, Bethel Church Redding, er en annen størrelse som er tilknyttet Wagner og NAR bevegelsen. Han har be­søkt Norge flere gan­ger. Av særlig interesse her er at han har utviklet oppfatninger som er beslektet med de som kom til uttrykk i Latter Rain bevegelsen. John­son mener at det for tiden opp­rei­ses en så­kalt «Elias-ge­ne­ra­sjon» av spe­si­elt ånds­ut­rus­te­de krist­ne. Disse skal gjøre stør­re un­de­re enn Jesus, og være red­skap for den siste store vek­kel­se før Jesu gjen­komst, hevder han. Iføl­ge John­son, skal mer enn en mil­li­ard mennesker føres inn i Guds rike ved disse su­per­krist­nes virk­som­het. John­sons be­ve­gel­se skal bære Elias-salvel­sen ut, mener Johnson. De skal for­be­re­de Jesu gjen­komst, lik­som dø­pe­ren Jo­han­n­es banet veien for Jesus.

John­son målbærer en lære om Jesus Kristus som byg­ger opp om denne vi­sjo­nen. Iføl­ge John­son gjor­de Jesus aldri mi­rak­ler i kraft av sin gud­dom­me­lig­het, men i kraft av en Ån­dens ut­rust­ning som også er til­gjen­ge­lig for kristne men­nes­ker. Jesus la sin guddommelig­het til side da han levde på jor­den, for å være mo­dell for krist­ne, skriver Johnson. Der­som han hadde ut­ført mi­rak­ler fordi han var Gud, ville det han gjor­de vært uopp­nåe­lig for oss, skri­ver John­son i sin bok «When hea­ven in­va­des earth» (s. 29).

Iføl­ge John­son, ble Jesus i stand til å gjøre under først etter å ha er­fart Ån­dens salvel­se ved sin dåp. Salvel­sen kva­li­fi­ser­te Jesus til å bli «en Kris­tus», skri­ver John­son. Johnson bruker ikke ordet Kris­tus (sal­vet) eks­klu­sivt om Jesus. Kristne men­nes­ker kan også få del i kris­tus-salvel­sen, hevder han. Når dette skjer, set­tes de i stand til å gjøre stør­re under enn Jesus, og blir en del av endetidens Elias- generasjon. De som be­stri­der dette, er re­pre­sen­tanter for det anti­kris­te­li­ge, hev­der John­son. (John­son, Face to face with God, 109).

Mye mer kunne vært skrevet om Johnsons lære. Vi avslutter med å si litt om hans syn på sykdom og helbredelse. John­sons kone Beni mener å ha fått løfte fra Gud om at Red­ding skal bli så­kalt kreft­fri sone. Me­nig­he­ten i Red­ding står nem­lig under en så sterk inn­fly­tel­se fra him­me­len kref­ter at det bør være innen rekke­vid­de. I 2010, da John­son talte ved et fel­les­ar­ran­ge­ment i Fi­ladel­fia­me­nig­he­ten i Oslo, hev­det han at kreft­frie byer kunne være mulig også i Norge innen en fem­års­pe­rio­de (Vårt Land 17.4.2010).

Det ligger ellers en rekke videosnutter fra Johnsons virksomhet på youtube og på menighetens hjemmeside. Flere av disse viser hvordan såkalte herlighetsskyer og gullstøv manifesterer seg når menigheten er samlet til møter. Det hevdes også at menigheten har opplevd å se englefjær under gudstjenestene. Det proklameres at dette er guddommelig bekreftelse på Johnsons virksomhet; "Bethel's signs and wonders include angel feathers, gold dust and diamonds", heter det på menighetens hjemmeside.  http://www.redding.com/news/bethels-signs-and-wonders-include-angel-feathers. Avslutning: I denne artikkelen har jeg gitt en kort presentasjon av NAR, den nye apostoliske reformasjonen. Det kunne vært skrevet mye mer. Ikke minst er det behov for en grundig vurdering av bevegelsens lære om apostler, endetiden, og dens lære om under og tegn. Det vi har sett fra Bill Johnson viser at det også er behov for å se nærmere på læren om Jesus Kristus. Det kan kanskje gjøres ved en senere anledning.

Hensikten med det som er skrevet her, er å etablere grunnlag for å forstå og vurdere denne bevegelsen i et bredere historisk perspektiv. NAR er en bevegelse med stor innflytelse. Samtidig er det klart at personer som er knyttet til NAR kjører sitt eget løp og bygger sine egne nettverk. Jeg tenker på personer som Bill Johnson og John Arnott. Historien om Bentley er særlig avslørende og trist. Hans virksomhet ble nok tolket som en oppfyllelse av forventninger som er skapt av falske profetier. I seg selv gir dette en påminnelse om noen av farene ved falske profetier. Det bygges opp store forventninger som ikke innfris. Det fører til søken etter noe som synes stort og åndelig ut, uten å være det, til sensasjons-hunger, splittelse og utarming av kristne fellesskap.

Mer: 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/jan-hanvold-en-mektig-hvding.html 

https://neitilislam.blogspot.com/2024/11/tungetale-takeprat-fra-helvete.html 

Se absolutt denne hvor vi finner Edwards pluss om «gavene»:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/religionen-putin-og-vesten.html 

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/11/heksebrenniing-og-koran-brenning.html 

Hva det dreier seg om: Funnet via AI og google:

John MacArthur’s commentary on 1 Corinthians 12–14

… is a cornerstone of the modern cessationist position, arguing that the biblical gift of tongues was a temporary sign gift that has ceased. His views are detailed extensively in his books Charismatic Chaos and Strange Fire, as well as his sermon series on Speaking in Tongues

Key Arguments in MacArthur's Commentary

  • Definition of "Tongues" as Human Languages: MacArthur emphasizes that the Greek word glossa refers to structured, human languages (dialects), not ecstatic utterances or "prayer languages". He asserts that legitimate tongues follow the rules of language with structure and meaning.
  • Correction of Corinthian Paganism: He argues that the Corinthian church was misusing the true gift by incorporating "ecstatic speech" from local pagan mystery religions. He views Paul’s writing in 1 Corinthians 14 as a reprimand of this "counterfeit" gibberish rather than an endorsement of modern glossolalia.
  • Cessationism and the "Perfect": MacArthur interprets 1 Corinthians 13:8–10 ("when the perfect comes") as referring to the completion of the New Testament canon or the maturing of the church. He contends that once the Word of God was complete, revelatory and sign gifts like tongues had no further purpose and passed away.
  • The Purpose of Tongues as a Sign to Israel: Citing 1 Corinthians 14:21–22 and Isaiah 28:11, MacArthur teaches that tongues were specifically a sign of judgment to unbelieving Israel, signifying that God was now speaking to all nations through the church.
  • Rejection of Private Edification: He disputes the idea of tongues being used for private prayer, arguing that spiritual gifts are exclusively for the edification of the entire church body (1 Cor. 12:7). 
  •  

Specific Exegetical Points

  • 1 Corinthians 13:1 ("Tongues of Angels"): MacArthur views this as hyperbole. He argues Paul is using a "suppose I could" argument to emphasize that even the most spectacular speech is worthless without love.
  • 1 Corinthians 14:2 ("Speaks to God"): MacArthur interprets this as Paul describing the futility of the Corinthians' misuse; because no one understood their "gibberish," they were essentially speaking to no one but God, which defeated the purpose of public worship.
  • 1 Corinthians 14:27-28 (Order in Worship): He stresses Paul's strict regulations—no more than three speakers, one at a time, and only with an interpreter—as evidence that most modern charismatic practices are out of biblical order. 

Til slutt, i denne omgang:  

Litteratur jeg kan gjøre oppmerksom på (andre titler annetsteds på bloggen):

Jesusvekkelsen: Greg Lauri, Ellen Vaughn.

Din vilje skje, Anne-Britt Harsem.

Brennende hjerter, Inger Finstad.

Jesusvekkelsen, Peter Svalheim.

50 pentecostal and charismatic leaders, Dean Merill.

2000 years of charismatic christianity, Eddie L. Hyatt.

Holy Spririt, Vinson Synan.

Health, Wealth and Happiness, Jones og Woodbridge.

Understanding Deispensationalists, Vern. S. Poythress,

Keith Warrington, Pentecostal Theology.

John Mark Ruthven, On the cessation og the charismata.

Pluss tidligere omhandlede bøker av bl a Skarsaune, Hanegraaff, MacArthur og mange flere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar