fredag 2. juni 2023

Drammen, pøbler, pride-flagg, politikk og perspektiver

Når Julie Dahle på HRS blir en tanke naiv, er det tid for å spørre seg hva å være naiv er for noe. Det er også grunn til å stille spørsmålet: Hvor har de, du vet, det fra, hjemlene altså, for å tenke, føle, handle, forestille seg og tro slik de nå engang gjør – i dag?

Jeg tar først for meg slutten av hennes artikkel i dag 2. juni 23, om det jeg kaller «Pride i Drammen og drammenskolene». Dette ikke fordi jeg er uenig med Dahles gode intensjoner; veien å gå fremover er å ta hensyn til dagens konsensus i mangt og meget og ikke bli for provoserende, direkte, skremmende og fanatisk, bare for å ha sagt det.

Det heter i hennes atikkel:

… På onsdag var det pridemarkeringer på skolene i Drammen kommune. … på Fjell skole hvor flesteparten av elevene har muslimske røtter.
På Fjell har det siden 90-tallet vært sterkt fokus på mangfold og respekt.
Da er det trist å høre om dagens følgende triste hendelse som her gjengis. PRIDEMARKERING FJELL SKOLE:

Fjell skole hadde onsdag heist prideflagget da elevene kom på skolen kl 0830.
Etter et par minutter rev første pulje av muslimske elever – på ca 10-12 år flagget ned – fordi det er haram. Det hadde de blitt fortalt hjemme og i moskeen. Ansatte på skolen avverget da at flagget ble revet i stykker.

Skolen forsøkte igjen å heise flagget kl 0930 uten flaggvakt, men da ble igjen flagget fjernet av elever.
Etter dette heiste skolen igjen flagget, men da med flaggvakt av lærer.

Da flaggvakten gikk inn til sin klasse etter friminuttet – ca kl 0940 – ble flagget dratt ned av 6.trinns elever, tråkket på og elevene prøvde å rive flagget i stykker fordi det er haram.

… Flere ansatte har etter hendelsen bedt administrasjonen på skolen om at de må gå videre med denne uakseptable oppførselen utført av elevene.

Dahles tanker rundt hendelsen:

Hvor er moskeene som absolutt bør arbeide med barns/foreldres noe utgåtte holdninger og atferd, hvordan arbeider moskeene for å forhindre denne farlige atferden – da spesielt med tanke på terrorangrepet i Oslo i fjor? Hvilke intensjoner har alle tiltakene som tilføres Fjell bydel da med tanke på mangfoldstanken/respekt/menneskerettigheter? Hvor er resultatene av integreringstiltak som kommunen gjennom år har pøst inn i bydelen? Hvor er respekten og mangfoldet når det går en annen vei enn i medvind for den muslimske gruppen som på onsdag dessverre markerte seg på en helt forkastelig måte!

Hvordan var dagen for de elevene som føler tilhørighet til det som pride er med på å markere? Hvordan føler de seg når de ser hva en religiøs gruppe tør å utføre på en skole hvor trygghet og mangfold skal være en selvfølge? Hva med ansatte på skolen som lever i forhold med likekjønnede? Er det sånn vi vil ha det i landet vårt i 2023? … nei, slik vil vi ikke ha det. …

Det er behov for å stå opp for de skeive i møte med hat,  De langt fleste som går i Pride-toget gjør det av solidaritet og kjærlighet til sine kjære.

Tematikken er betent, … Mange skriver veldig bastant om dette og framstiller hele Pride som et sexshow. … Det barn derimot tar skade av – på sjelen – er voksne mennesker som i misforstått bekymring gir dem grunn til å tro at de ikke tilhører sitt eget kjønn dersom de føler seg annerledes. I det hele tatt er den offentlige pedagogiske bekymringen en hemsko for barns psykiske helse…

Kommentar:

Dahle er en sterk tilhenger av fokuset på mangfold og respekt. Men vi legger merke til en viss engstelse og forundring i Dahles tanker. (Er haram – synd - bare et ord, uten relevans og innhold, for henne?). Det faller henne ikke inn, ser det ut for, at dette har noe med islam å gjøre, på dypets alvor, at pøbelstrekene ikke er «streker» i det hele tatt, men et dypt personlig anliggende, fordi det har noe med den Gud «pøbelen» og foreldrene tror på, noe som er noe helt annet enn den manglende eller fraværende «tro» eller «religion» Dahle selv og drammen-skolene med alt omland «tror på». For muslimer er haram et fellesanliggende. De skal forordne det Allah sier er rett og forby det som er forbudt.

«Vi» tror i dag på en gud som ikke er noen gud, men på våre følelser og derfor må vi erstatte vår argumentasjon med hypermagi, - en prosess, en grunninnstilling eller «et driv» som ikke trenger kognitiv innsats, men som tvert imot appellere til emosjoner og forestillinger om muligheten for å skaffe seg mental mermakt og dermed et overtak på dem magien virker på. Magien forsøker primært å diktere sinnene subliminalt, uten at folk skal se og erkjenne hva som skjer – for man driver jo magi …

Dahle skriver: utgåtte holdninger og atferd, … hvordan arbeider moskeene for å forhindre denne farlige atferden – da spesielt med tanke på terrorangrepet i Oslo i fjor? Hvilke intensjoner har alle tiltakene …

Videre skriver hun: Hvor er respekten og mangfoldet når det går en annen vei enn i medvind for den muslimske gruppen som på onsdag dessverre markerte seg på en helt forkastelig måte!

Hvordan føler de seg når de ser hva en religiøs gruppe tør å utføre på en skole hvor trygghet

Hvor er respekten og mangfoldet når det går en annen vei enn i medvind for den muslimske gruppen som på onsdag dessverre markerte seg på en helt forkastelig måte!

Er det sånn vi vil ha det i landet vårt i 2023? … nei, slik vil vi ikke ha det. …

Det er behov for å stå opp for de skeive i møte med hat,  … De langt fleste som går i Pride-toget gjør det av solidaritet og kjærlighet til sine kjære.

Kommentar: Det er som om å høre Raymon Johannesen når han sier: Et angrep på muslimene, er et angrep på meg.  Og hva tidligere partisekretær i Ap sa: Det vil gå seg til. (Ut fra hvilke standarder - den absolutte relativismes preskriptive ekstremisme?) Og det er som når vi ser Støre og Johansen fronter et pride-tog i Oslo i t-skjorte og karnevalssvette, med buketter av pride-papirblomster og hoftevrikk, i fullt alvor – for her er det gutter som virkelig går inn for saka, på andres vegne, selvsagt. For her har det gått sex i emosjoner og politikk: Folkets emosjonsliv skal forandres, eh, til det bedre, og da i Støre og Johansens bilde og likhet.

Hvor har de hjemlene sine fra - for å forandre for å kunne styre bedre? Svar: Fra det lufttomme rom, fra ingenting, (annet enn konsensus, selvsagt, et menneskefellesskap helt fristilt fra Gud). De forsøker å skape verden på nytt, fra intet. De tror de er blitt guddommelige og forventer at hele verden skal underkaste seg og flokke seg rundt pride-fanen, sikre som det er på seier, dvs på at de skal klare å overbevise eller overliste og overta hele landet, i dette perspektivet, og da inkludert muslimene, forbeholdsløst.

I motsetning til dette opererer «pøbelen» i Drammen ut fra en guddommelig, nedskrevet, hjemmel, en hjemmel som skal stå til «evig tid», hjemler – hellige tekster - som ikke kan rokkes eller forandres. Dahle og visse politikere ser ikke ut til å skjønne at det ikke går an å appellere til «solidaritet» med de skeive når islam dikterer at skeive skal drepes. For hvor finnes hjemmelen for «solidariteten»? I «i luftskyen» eller hos Allah? Det er spørsmålet ingen tør stille. Men det man skal være klar over er at skyen og uendelige forsøk på konsensus hjemler intet annet enn «makt» av ett eller annet slag, og bare gir «rett» av ett eller annet helt annet slag.

Vel, muslimene tar Allah på alvor. De har guddommelig hjemmel for hva de gjør. Man skulle tro at også kristne ville ha hatt hjemmel for å blande seg med muslimene for å få ned prideflaggene. Men slik er det ikke, ikke i dag. De kristne er på lag med slike som Støre, Johannesen og den tidligere partisekretæren. Og alle disse mangler hjemler, annet enn i form av servilt betinget korrekte emosjoner pluss «luft», i det tomme rom, i intet, annet. Og så vil de skape nye mennesker i sitt bilde og i sin likhet?

Derfor vet muslimene at de vinner. De vet at de kan mobiliserer guddommelig vrede. De har noe større enn dem selv å vise til og holde seg til. De kan stå støtt i troen. De kan forvente støtte fra den største og mest allmektige gud, slik tekstene sier og foreskriver. For dette er jo deres tro, (som de har frihet til å tro, og denne retten kan ikke rokkes!).

Men dette perspektivet er helt bort fra Dahle og de andre, ser det ut for. Tenker Allah som Jonas og Raymond? For en «from» muslim er «pride-foretaket» et forsøk på å forandre Allah. For mange kristne i dag er ikke Gud stort mer enn en sky av forvirring og intet. Vi skjønner heller ikke at Gud ikke tåler synd – den ligger ikke til hans karakter, (i motsetning til i islam).

Muslimer i Drammen i dag føler seg sterke, og det har selvsagt med demografi å gjøre. Men det viktigste er at vi på vår side føler oss stadig mer svekket og avkreftet, og at dette skylder en fundamental tilfredsstillelse av våre metafysiske behov, vår tro, kort sagt, en tro og en nåde til tro bare Gud kan gi oss.  

Det står ikke om mer eller mindre empati og mer eller mindre servilt betinget emosjonell korrekthet, men om gudsbildene, hvilken Gud vi vil ha og hvilken Gud vi skal ha og kontrært på den gud vi ikke vil ha, en gud som bare så altfor få i dag virkelig kjenner og vet om. I dag ser mange ut til å foretrekke eller underkaste seg – bare til en viss grad, innbiller vi oss -  en gud vi ikke vil ha, som et alternativ til en kristentro i dag som bare skaper mer og mer usikkerhet og forvirring og som etterlater seg fler og fler tomme, likegyldige eller aggressive sinn. For å ta et eksempel: Det er blitt populært i visse artistmiljøer for mange å konvertere til islam, ja, hele bygdesamfunn noen steder ser ut til å ha gått over kollektivt. Jeg hørte noe besynderlig for ikke lenge siden: En meget begavet ungdom i dette miljøet, en lederskikelse og en meget populær ung mann, som nå trodde på Allah og profeten – han hadde vel heller aldri hadde vært kristen, - men nå begynte han å kritisere en «født» muslim for at han selv var mer muslim enn denne muslimen …

Det er bare å ta tegningen.

Kristentroen hadde en Gud som var sjalu, fordi hans personlige standard for synd og frelse lå i Guds egen karakter, eller personlighet. Vi hadde da også en standard å holde oss til og visste at denne gjaldt Gud personlig, en forestilling som er fullstendig fremmed og fornærmende å si, for det dagsaktuelle sinn. Der vi syndet, var det et angrep på Guds personlige karakter, og derfor var Gud «sjalu» som det heter. Vi avvek fra det og den som ville oss vel, absolutt. Standarden var kjærlighet; i dag er det våre emosjoner, (et høyst relativistisk og like selvisk som forførende konsept). Før het det at kjærligheten overvinner alt, i dag tror folk at det er våre servilt betingede korrekte emosjoner og vår selvkonstruerte og selvbeleilige hypermagi som skal makte det samme.

Det et er mot denne bakgrunn vi må se og forholde oss til det som skjedde i Drammen; vi kan ikke bare ignorere troen og fundamentet for denne troen i den tro at «alt vil gå seg til», fordi vi føler eller emoverer at det er slik det burde være, fordi det er slik det er.

Se for øvrig vår siste postering, også om Dahle:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/mener-jons-gahr-stre-virkelig-hva-han.html

Fra mitt arkiv og mye om det jeg kaller hypermagi, et høyst neglisjert perspektiv, «at «our peril».

 https://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/demokrati-tocqueville-og-hypermagi.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/06/tilfyelser-om-hypermagi-og-hypermoral.html

http://neitilislam.blogspot.com/2015/01/den-nye-magikeren-hypermagikeren.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/mer-om-relativisme-toleranse-etc.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/12/ytterligere-klargjring-av-hypermagi-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/06/hat-og-hatprat-hets-skikane-fobi.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/11/m-michelet-og-merkel-to-hypermagikere.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/nar-de-gode-ma-produsere-seg-sin-ofre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/06/dipus-den-kollektive-slavemoral.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/kan-de-korrekte-vinne-en-krig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/something-very-rotten-growing-i-denmark.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/02/normal-0-21-false-false-false-no-bok-x.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2019/02/det-nye-viet-et-vi-av-tilskuere-og.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/02/trumf-dagen-og-tidens-hypemagikere.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/professor-hetser-sylvi.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/mellomkirkelig-rad-et-rad-besatt-av.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/dagen-gilje-og-knutby-hva-kan-gjres-mot.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/trump-hypermagi-makt-avmakt-et.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/03/litt-om-jounalistikk-reportasje-sannhet.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/big-tech-hypemagi-makt-avmakt-og-klare.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/hvem-sier-du-at-jeg-er-et-lite-dykk-i.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/emo-markedet-og-den-maniske-hypermagi.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/liberalisme-og-hypermagi.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/jakten-pa-hypermagien-fortsetter-med.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/09/tarjai-gilje-barmhjertig-eller-bare.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/08/den-kristne-hypermagi-og-den-vestlige.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/nar-en-ordfer-gar-helt-sap-blir.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/02/nar-var-hypermagiske-elite-burde-ga-og.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2020/12/definsjon-av-hypermagi-og-hypermagiker.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2019/06/dipus-den-kollektive-slavemoral.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/hysterisk-og-hypemagisk-quisling-av.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html

 

Første del av Dahles artikkel lyder slik, i utdrag:

Pride er i gang igjen. Noen og enhver bør ta seg en bolle

https://www.rights.no/2023/06/pride-er-i-gang-igjen-noen-og-enhver-bor-ta-seg-en-bolle/

 

Julie Dahle Publisert: 02.06.2023

Kort sagt skulle også jeg ønske at Pride var en markering av kjærlighet og inkludering og ikke preget av seksuelt fokus rettet mot barn. Det seksuelle fokuset preger både skeive aktivister og Pride-kritikere, som begge på hver sin ytterkant ikke evner å fatte at barn generelt, til tross sin medfødte seksualitet, gjør seg få tanker om sex rett og slett fordi de er under kjønnsmoden alder. De trenger derfor ikke Foreningen Fris «rosa kompetanse» i barnehage og barneskole, men de tar av samme grunn ikke skade av å se voksne i antrekk andre voksne forbinder med seksuelle handlinger.

I den grad barn har behov for Pride og bevissthet om forskjellige familier, må det utelukkende handle om behovet for å vite, slik også Høyre-leder Erna Solberg vektla i VG i går;

– At barn vokser opp med foreldre av samme kjønn er i dag vanlig og heldigvis blitt endel av vårt samfunn.

At hun videre uttalte at det var «ekstremt trist» at Barne-Pride i Bergen ble avlyst av arrangør Redd Barna, er derimot tøysete. Barna trenger ikke sitt eget Pride, og i den grad det var noe trist ved avlysningen må det heller være at Redd Barna lager en hype og ikke følger Politiets anbefalinger om å la arrangementet gå av stabelen som planlagt. Politiet vurderte det ikke å være noen grunn til å avlyse.

Og det er nettopp det massive trykket mot barn som skaper misnøye. Høyre-politiker Simen Sandelien skrev i går følgende på sin Facebook-side:

Da er vi i gang igjen. Nok en gang er det markering av Pride som skal prege det offentlige rom i en hel måned. Det flagges overalt, inkludert fra kirkebygg …

 

https://www.rights.no/2023/06/pride-er-i-gang-igjen-noen-og-enhver-bor-ta-seg-en-bolle/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar