Prisen (noen) muslimer må betale for å kunne være
muslimer.
Vi
skulle tro at vers eller surer i Koranen
ville forby incest, særlig fordi incest i nesten alle kulturer er forbudt, nærmest fordi det er
alle folkeslags erfaring at incest er svært skadelig for populasjonen som
helhet over tid. Og dette er altså noe man i de fleste kulturer har forstått
uten å ha lært det via moderne forskning og vitenskap. Men av sure 4. 23 i Koranen gå det frem – ved en
mer inngående studie – at Allah faktisk tillater incest. Eller at man går ut
fra at ”han” tåler det, eller til og med oppfordrer til det. Man kan si at
Allah og profeten i denne relasjon lar hensynet til mannens tilfredsstillelsesbehov
går foran populasjonens interesser for å overleve og overleve ”normalt” på
sikt.
Tenk det. Noen skal
få betale dyrt i denne verden først, og så i den neste kanskje enda mer, hvis
man da ikke velger martyrskapet og går rett til ”himmels” i et landskap hvor
incest som dagdriveri blekner i all
sammenligning. Om dette ”helvete” i Paradis, skal vi i det følgende unnlate å
fantasere videre om, vi overlater det til den kunnskap islamkritikere allerede
har om disse tingene, og til mulismenes egne fantasier, både kvinne som mann, og dessuten …
Muslimer har dermed
Allah’s sanksjon for å ødelgge sin egen populasjons genpool på sikt og dermed tragisk nok å pålegge seg selv - og
andre, helst ikkemuslimer, som sender utviklingshjelp i en eller annen form -, lidelser og forbannelser de kunne vært spart
for nå i over 1400 år. Og for all fremtid.
Sure 4. 23 ser
overflatisk sett ut til å forby incest idet suren sier at ”fobudt er mødre og
døtre” osv og islamske lærde er ikke uenig på dette punktet i fortolkningen.
Det store spørsmålet er hva som menes med ”døtre”. Det avgjørende for visse
fortolkere er hvorvidt suren forbyr ekteskap med mannens illegitime datter
eller om det er fritt frem. Hanafi lovskolen går for å forby, mens Shafi’i går
for å tillate, altså med ”guds” velsignelse. (Dette innebærere da også – bare for
å ha nevnt det – at dette i praksis medfører at slike døtre bl a mister
arverett).
Man kan ut fra dette oppleve
følgende situasjon: En ugift muslimsk mann har sex med en ugift muslimsk
kvinne. Kvinnen føder så mannens barn og hver av dem mottar 100 piskeslag.
Etter å ha fått straffen bestemmer paret for å gifte seg, men dette medfører
ikke at dattern blir ”lovlig”. Faren gifter seg imidlertid med denne datteren når
hun fyller 8 år. Et slik ekteskap er fullt lovlig i henhold til Shafi’i’s koranfortolknng, dvs. tolking av ”guds” bud.
Et annet scenario: En ugift
muslim har sex med en vantro kvinne og denne får så en datter med mannen. Faren
må da tåle å bli straffet etter muslimsk rett, mens kvinnen kan unnslippe, alt
etter hvor vi befinner oss i det muslimske landskapet. Den illegitime datteren
vokser opp med moren. Nå hun er 8 år eller eldre, blir hun imidlertid ”lovlig”
eller halal for denne mannen, som da er hennes biologisk far.
Nok et eksempel: En ugift muslim
er utro med en gift muslimsk kvinne og hun blir gravid. Mannen skal da ha
hundre piskeslag og kvinnen skal steines til døde og hun død slik hensikten er
fra begynnelsen. Datteren blir så alt etter hvordan forholdene er, oppdratt først
i et fosterhjem og langt utenfor farens omsorg. Når hun så fyller 8 år eller er
eldre, er hun lovlig ”vilt” for denne faren og han gifter seg med henne.
Men det kommer mer, mye mer:
Hva med stemødre? Mawdudi legger
ut: Det er uenighet om hvorvidt en kvinne med hvilken en far har hatt sexuell
omgang er forbudt for mannens sønn Noen av de tidligste lovlærde mente at det
ikke forelå noe slikt forbud.
Se for mer detaljert utlegning:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar