(Dette innlegget ble lagt på blogg 230420, opprinnelig. Men plutselig oppstår "crash" og jeg mister en del funksjoner, så jeg forsøker på nytt her)
Filosofen Karl Popper sa:
«Vi bør kreve retten til å undertrykke de intolerante om
nødvendig, selv med makt, for det kan godt hende de ikke har tenkt å møte oss
med rasjonelle argumenter, men tvert om forkaste all argumentasjon. De kan
komme til å forby deres tilhengere å høre på rasjonell argumentasjon og i
stedet instruere dem til å møte argumenter med knyttnevene eller med pistoler.
Vi bør derfor i toleransens navn kreve retten til å ikke tolerere de
intolerante.»
Popper var ingen antifa, ingen
voldsromantiker, ingen fascist og heller ingen kommunist. Han var en fredens
mann. En vitenskapsmann av rang og klasse og heldigvis har han vært meget
innflytelsesrik i akademiske og intellektuelle kretser. Han var en motsetning
til filosofen Herbert Marcuse, som vi har omtalt bl a her
på bloggen, med nyttige linker. Marcuse var også
innflytelsesrik. Han påvirket «en hel haug» 68’ere til det verre. Han
appellerte til de laveste menneskelige lidenskaper og instinkter. Se i Store Norske om Popper her og om Marcuse her
Andre «store» og innflytelsesrike filosofer er Rousseau, som vi tidligere har omhandlet tidligere
bl a her: Avradikaliserte
radikale? ... og Om
tankeforutsetninger, juridico-religico mm og Se
om andre filosofer som Nietzsche, Plotin, Aquinas m fl her og Homo
aeconomicus, Hobbes m fl og Rana,
Rousseau, Hobbes og den islamske stat
En filosof som vi ikke har omtalt før her, tror jeg, er Georges Sorel. Slik
han fremstilles på wikipedia, kan han fremtre som en uskyldig og snill gammel
bamse: Han var noe helt annet. Han kan ses på som en direkte forløper for Antifa
og den pøbelen som nå anretter brann og «dreper» statuer over det meste av den
vestlige verden i disse dager. Sammen med Gamsci,
som omtales her ifbm med den generelle nihilismen som forvirrer og undrgraver
oss her, er det ikke vanskelig å assosiere, om ikke identifisere, to
samvirkende veier mot maktens tinder for marxismen: Den romantisk-voldelige og
den byråkratisk snille, langsomt-arbeidende, nesten usynlig, ja, nesen ydmyke,
og den som altså går en lang vei gjennom korridorene og som gjør de
revolusjonære til folk i dress og med akademiske titler som våpen og fundament.
Begge disse skikkelsene var sterkt påvirket av Rousseau og Marx var i sin tur nærmest avhengig av Rousseau. Rousseau snakket om «allmennviljen». Bare smak på det: Allmennviljen. Det var den som skulle bestemme, noe som passet bolsjevikene godt, Lenin, Stalin – de drepte på «systemisk» grunnlag. Historiene er like omfangsrike som utrolige. Og her snakker vi om mange HUNDRE MILLIONER DØDE. Allmennviljen – tenk så flott. Folket kan ikke ta feil. Folk er gode og folket enda bedre. De kollektive løsningen er alltid de beste, mest rettferdige, minst diskriminerende – ikke sant?
La deg ikke lure: Marxismen er ikke til for folket.
Marxismen er til for de som «best» kan bruke Marx med best resultat, dvs bruke
Marx på den mest kaldblodige måte og med de mest vanvittige metoder. De som
«best» bruker marxismen, er ofte de som er mest moralsk fordervede allerede i utgangspunktet,
de blir som regel verre jo lenger de suger seg inn mot ideologiens sentrum og
den «hegmoner», som de faktisk dyrker; de logrer for sjefene og lystrer
ordre på en pedantisk uklanderlig måte; de som er best til å sjonglere, splitte
og herske og få viljen sin igjennom både taktisk og strategisk. De er flinke på
suggesjon; det hele er et narrespill, og verre en uskyldig poker, for å si det
sånn. Servilitet oppfattes her som sannhet. Opportunisme som en hellig egenskap
som kan styrke «bevegelsen».
Man skjuler gjerne sine egne lidenskaper, sin egen
eksistensielle svakhet, sitt eget «rovdyrinstinkt»; man er kort og godt et
«genuint» maktmenneske uten skrupler, og samtidig veldig flink til å fremstå
som myk, lyttende, medgjørlig og forståelsesfull når det måtte passe dem.
(Empati er en betegnelse de forsøker å klistre på seg selv; dette gir dem
magisk vis en ekstra styrke, en fysisk fordel og automatisk, et fiktivt overtak
både på motspillere og medspillere, et overtak de ikke kan miste og som de derfor
gjør alt for å beskytte; de anstrenger seg i det hele tatt mye nettopp for å
opparbeide seg et godt rykte i så måte; de er alltid lojale med de svake og de
svakes begredelighet er alltid noen andres skyld. Selv går de i bresjen og
stiller seg på barrikadene for å vise for enhver at de mener alvor; at de er
genuine; at de ofrer alt for «saken». Dermed får de kanskje til og overbevist
seg selv om egen fortreffelighet og uangriplighet. De trenger ingen
korreksjoner, intet supplement, ingen nye ideer; de har som regel ett sett med
rigide konsepter som for dem fremtrer som sannheten selv, selv om de gang på
gang faktisk ser at «metoden» ikke nytter og at de møter motstand fra folk med
bondevett, sunn fornuft og god kontakt med sitt eget følelses- og trosliv.
Sannhet er kun et ord for dem, og en idé man bare kan le av og forakte, en
forestilling skap av kapitalisme eller borgerskap og samfunnsstrukturer.
De jobber langsiktig. De smir allianser, sørger for å
korrumpere folk uten at folk merker det eller forstår hva som er på gang.
Voldelige metoder blir fort obligatoriske og skjer etter hvert i stor skala.
Det utvikler seg en paranoia på toppen som bare kan «lindres» ved stadige
bekreftelser på at man vil gjør sitt ytterste «for saka».
Marxismen er ingenting - uten i hendene på psykopater.
Mange blant avantgarden – de mest ivrige – blant disse
maktmenneskene, vet godt å spille på folks skyldfølelser, enda disse folkene på
ingen måt er å laste eller klandre, - f eks for forfedrenes gjerninger. I
Bibelen er dette et aksiom og dette forbudet finnes den dag i dag individuert
i den kristnes bevissthet. Denne er imidlertid i ferd med å smuldre bort,
etter en styrt utvikling. Psykopatene ønsker ikke denne erkjennelse og dette
forholdet til enkeltmenneske. Mister psykopatene muligheten for å holde den
fiktive og oppdiktede synden og skylden levende, mister de noe av selve
maktgrunnlaget sitt. De mister en begrunnelse for manipulering og for å markere
seg. De kan ikke styre effektivt nok. Derfor er synd og skyld noe man alltid
kan brukes til egne, sære og særlige formål. Man kan ikke ellers «stå på
krava», som 68’erne sa det. Man savner plutselig et legitimitetsgrunnlag og en
legitimeringsplattform. Det føles antakelig som å miste en helt nødvendig del
av en selv. Man føler man blir amputert, -for ikke å si «abortert». Man føler
seg truet inn på livet. Man føler seg ikke lenger «hel», som en organisme; man
inngår ikke lenger i «en helhet hvor alt er formål og gjensidig middel», som
Kant sier det.
Det kan i en slik setting da lett utvikle seg en sterk megaloman narsissisme, en narsissisme som binder seg både økonomisk og mentalt til å søke sitt egenartede selskap, som i krake søker make, selskap med «supermennesker», mennesker med forbindelser, toppene blant elitene. At de egentlig føler seg små og betydningsløse holdes skjult. De satser på at mye av det meste interessante som foregår, tilhører eliten som et spesielt privilegium. Jo nærmere man gir inntrykk av å stå eliten nær, jo mer kan man spille på folks alminnelige uvitenhet, en uvitenhet som i seg selv kan skape frykt og frata en den selvstendige tenkningen; man får ikke brukt sin naturlig kreative evner og visse ferdigheter «bør» og «skal» avlæres, (fordi det er «nødvendig» og mest formålstjenlig!), skal man bli akseptert av og aller helst invitert inn i det virkelig gode selskap. Og skal man klare å oppnå sin hensikt mest mulig effektivt, og prangende, ja, mest mulig målbart og mest mulig notorisk og synlig, så blir det om å gjøre å holde skyldforestillinger levende. Psykopatoidene, som jeg kaller dem, - de psykopat-lignende, altså, - er ofte kadre eller emissærer gjerne av lavere rang. De har ofte sikret seg akademiske titler, eller er høyt utdannet innenfor partiet eller organisasjonen de klamrer seg til.
Disse er ute etter å motbevise et logisk førsteprinsipp.
Stikk i strid med det kristne aksiomet om at skyld ikke kan pålegges avkommet,
hevder disse nettopp at skyld kan pålegges, at ansvar kan ilegges, at det er
naturlig at avkommet betaler. I Østblokklandene ble man f eks nektet adgang til
universiteter hvis man kom fra en borgerlig familie. I dag vil man bli forsøkt
isolert fra det gode selskap hvis man hevder at Vestens mennesker i dag ikke
har noen skyld på grunn av kolonier og imperialisme, eller for ikke å fordømme
kapitalismen i seg selv. Man skal ha «hvit skyld» og det er obligatorisk!
Sett ut fra Bibelens kare budskap er det umiddelbart
selvinnlysende at syndene skal ikke følge etterkommerne, hverken substansielt
eller sosialt. Bibelen «skjønner» hvor idiotisk og satanisk det er å henge
skyld på folk som er uskyldige og som dessuten er unike individer skapt i Guds
bilde og likhet. Gud er ikke avhengig av noen sentralkomite som pålegger
menneskene ansvar for tidligere menneskers synder. Sentralkomiteen – som ikke
tror på Bibelen visdom og heller ikke på Gud – føler seg forpliktet til å være
større enn Gud, mer moralsk enn Gud, og mektigere enn Gud. Dette summerer og
bekrefter komiteens kollektive mindreverdskompleks. Ingen sentralkomite spør
«Hvem sier du at Jeg er?». Den prakker sitt selvbilde på enhver som
måtte komme i dens vei, som kunne pirke litt i dette selvbilde og dens
egenproduserte selvforståelse og selvopphøyelse. Men det gjør altså Bibelens
Gud: Bibelen og Bibelens Gud spør: Hvem sier du at jeg ER? Gud presser
seg ikke på noen. Bibelens Gud prakker seg ikke på noen som helst. Bibelens Gud
er en frihetens Gud, en Gud som tillater, men som samtidig setter opp
standarder, og bud (som vi riktig nok ikke makter å holde!).
Psykopatoidene forlanger at vi skal klare å rette oss
etter deres bud og deres eget moralske imperativ. Se her om Bangstad og Døving:
http://neitilislam.blogspot.com/2020/06/dagens-dominerende-form-for-moralsk.html
Disse forskerne og deres ge liker, vet hvilken makt
som ligger i begrepene synd og skyld. De vet at de kan bruke dem som
instrumenter, ja, som skalpeller, nærmest, og man skulle tro de med disse
skalpellene – metaforisk, selvsagt – nøt å gjennomføre en slags viviseksjon,
for å få de resultater de i sin indre angst og fortvilelse ønsker å se
manifistert, på deres premisser og bare på deres premisser, og på deres altoverordnede
ideologis premisser.
De vet at naive og blåøyde mennesker biter på. De vet at de
kan skape illusjoner hos noen om at man blir moralsk uangripelig hvis man bare
klarer å kaste synd og skyld på mennesker for ting og forhold de overhodet ikke
kan holdes ansvarlig for. De vet at disse lettpåvirkelige menneskene da kan få
seg til å gjøre nær sagt hva det måtte være for å døyve, skjule eller fjerne
egne ufullkommenheter. De vet at behovet for å ha og skape syndebukker nærmest
er nedlagt i mennesket fra naturens side, i kristendommen kalles dette
«arvesynden» eller «originalsynden». De vet at de sikrer egen moralske
«høygrunn» ved å kaste synd på andre mennesker. De vet at de dekker et sterkt
behov for retthaveri. De vet at de ved bruk av denne hersketeknikken også sår
splid blant folk. De sikrer seg da støtte fra den mest ubevisste gruppen og den
gruppe som nettopp kan forventes å opptre mest usympatisk og fanatisk. Psykopatoidene
trenger ikke konservativ folk, folk med naturlig og ikke påklistret evne til
anger og anfektelse, folk som vet de kan ta feil, og at de faktisk kan begå
synder, med andre ord folk utstyrt med normale antenner. Psykpatoidene
på sin side elsker å fremheve hvor nødvendig det er å utvikle – eller bevare -
et moralsk kompass. Se artikkelen om bla Bangstad og Døving her på bloggen
linket til ovenfor.
La oss ta er lite tilbakeblikk for å få et litt bedre
overblikk:
Bare tenk på det: Hvem bestemmer hva allmennviljen er? Naive mennesker i alle aldre tror at dette er naturlig valgte demokratiske mennesker som kommer sammen og som på antatt fornuftig grunnlag fatter rette, rettferdige og samfunnsgagnlige beslutninger og vedtak.
Men tenk litt lenger. Tenk om noen av disse folkene, som
gjerne sammenkaller til slike møter, fora og forsamlinger, er virkelige «dyr» i
manneham? At vi her har å gjøre med virkelig samvittighetsløse og målrettede
mennesker å gjøre som ikke skyr noe midler – heller ikke våpen av alle slag, og
systematisk, langsiktig mobbing. Utfrysing. Essensialisering. Kategorisering.
Bås-setting.
Her kan vi gjerne snakke om silke-pøbel, en pøbel som vi kjenner igjen i dagens bilde. De er voldelige og stolt av det. Og de bærer maske. De følger Sorels «instrukser» på en prikk. Og de lar seg bruke av folk som er enda mer kyniske enn dem selv. Folk styrtrike på kapital, til og med. Folk blant «de høye».
Tenker folk med litt erfaring over det, vil de sannsynlig
vis huske hvor mange av disse typene de har møtt, men som de aldri har turt å
«tenke det verste» om. Det finnes nemlig noen som vegrer seg for å spre –
muligens falske - rykter og som nekter å godta påstander før «vitenskapen»
eller professorene og de med autoritet har fastslått det, for å si det sånn.
Eller før noen er blitt straffet for kriminelle handlinger. (Imellomtiden kan
«de rette personer på rette tid på rette sted» rasere både de materielle og
metafysiske fundamentene i fred og ro, så å si, med åpen eller lettere skjult
vold, - for man skal jo ikke kritisere, som det heter, man skal ikke vise onde
vilje, men ta det meste med fatning og høy moral … tenker mange mennesker
som helst vil leve i fred og slippe å ta ansvar ved å risikere noe, i frykt for
å miste tryggheten – og selvgodheten, vil jeg legge til).
Jeg anbefaler sterkt å lese boken The God that Failed,
skrevet av yngre, svært begavede mennesker som gikk inn for kommunismen med liv
og lyst, men som etter hvert kom på bedre tanker, nærmest i form av mirakler,
basert på nøkterne fakta og personlige erfaringer.
Sorel fikk stor betydning for Mussolini, og alle vet hvem han var, han var «a comerade in arms» med Hitler. Han hadde en egen definisjon av ordet eller begrepet myte. Disse var kunstige kombinasjoner som man kunne oppfinne eller konstruere for å gi inntrykk av det fantes en realitet som kunne appellere til håpefulle mennesker og inspirere dem til «meningsfulle» handlinger. For Sorel var myten om Kristi annet komme av stor viktighet. Brukt analogt kunne denne grunnmyten bidra til å skjerpe det ideologiske eller revolusjonære arbeidet. Sorel sammenlignet generalstreiken med myten om Kristi annet komme. Hvis alle arbeidere gikk til streik, ville den knuse kapitalismen og gjøre arbeidere i alle land til de sanne jordens arvinger. Det gjaldt om å mobilisere massene og få dem til å forstå hvilket maktpotensiale de hadde. Om generalstreiker fikk den tilsiktede virkning, var imidlertid mindre viktig. «Det er tro som beveger fjell», sa Mussolini, «ikke fornuften».
Sorel appliserte teorien om mytens kraft på marxismen selv. Marx teorier i seg selv trengte i seg selv ikke å være sanne. Det som var nødvendig var at folk trodde de var sanne.
Sorel var dessuten sterkt påvirket av psykologen og pragmatikeren William James. Ifølge ham er alt man trenger «will to believe». All religion «som virket», var ikke bare logisk plausibel og fruktbar, men også «true». Sorel mente at enhver idé som kunne påtvinges noen, til og med med bruk a vold, av seg selv og i og med seg selv, faktisk ble sann og god. Dette passet i sin tur godt inn med Nietzsches forestillinger og imperativ om «vilje til makt». Sosialismen ble på denne måten en slags religiøs bevegelse som bygget sin eksistensberettigelse på en myte. Og under denne myten er det helt OK å lyve på den gode saks vegne og på rettferdighetens vegne. (Her er de hypemagiske forestillingene virkelig kraftfullt levende). Sorel mente at det var viktig å få etablert en elite som virkelig kunne lyve overbevisende og slik, med forventet suksess, kunne påtvinge både medspillere og motstandere sin vilje. Om denne strategien var faktisk både fascisten Mussolini og kommunisten Lenin skjønt enige.
Sant og falsk er tilfeldige termer ifølge denne ufattelig innflytelsesrike «teologien». Det som teller er at det finnes «lifeless truths and vital lies», som det heter. Kraften i en idé eller ideologi ligger i den verdi den har som inspirasjonskilde. Det spiller ingen rolle om den er sann eller falsk.
For Nietzsceh og Heidegger var skillet mellom godt og
ondt barnslige fantasier. Det eneste som talte var valg og vilje.
Selv-bekreftelse ble det høyeste ideal. Marcuse hevdet at «liberal
tolerance, jfr sitat av Popper i ingressen over, tjente bare
borgerskapets og undertrykkernes interesser, påstander som var som tatt direkte
ut av 1930-årenes mytekonstruksjoner. Franz Fanon snakket om frelsende
vold etter påvirkning fra Sorel. Det gjelder om å kunne hisse opp «massen»,
dvs pøbelen. Følelsen eller emosjonene trumfer da sannheten og blir et mål i
seg selv, som attpåtil helliger middelet. Og dette er den ideologiske utgave av
det jeg mange andre steder her på bloggen kaller eller omtaler som hypermagi
(for hypemagikere), dvs folk som tvinges til å serviliserer
seg under de korrekt – og gjerne subliminalt - konstruerte, korrekt opplevde og
stadig tvangsnevrotisk erfarte korrekte emosjoner, emosjoner som kan ha den
samme funksjonen som noe fysisk «stoff», dvs gift, og da verre enn bare opium,
som Marxsnakket om. Opium for folket, som han mente gudstroen var.
Klarer man – dvs pøblene - å skape «de rette og korrekte» emosjoner, har man
skapt den myte Sorel snakket så varmt om. Og «man» er da på god vei til
å realisere det umulige, nemlig Utopia, kosta hva det koste vil.
En måte å klare dette på går via «genial» markedsføring, se f eks "Marketing of Evil" her på bloggen.
Se om hypermagi og hypermagikere bl a her, av mange andre steder her på bloggen:
http://neitilislam.blogspot.com/2015/01/den-nye-magikeren-hypermagikeren.html
http://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html
https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/mer-om-relativisme-toleranse-etc.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/ekstrem-europa-rise-of-islamophobia.html
Om det juridico-religico mennesket:
https://neitilislam.blogspot.com/2018/12/ytterligere-klargjring-av-hypermagi-og.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar