Hva var det vi tenkte? Hva var det vi sa? Hva var det ikke
vi ikke visste, men trodde?
Jo, at velferdsstaten står for fall, i hvert fall i den form
og på de premisser vi har sett til nå.
Og nå har vi fakta, etter en undersøkelse fra Sverige,
pussig nok, men tallenes tale er klare, akkurat som tallene som lå til grunn
for konklusjonene i Brockmann utvalget fortalte: Innvandringen medfører ikke
bærekraftig utvikling fremover.
Men hva tenke vi her til lands: Jo, at dette vil gå seg til.
Vi tenkte vel noenlunde slik: At det er en selvsagt ting at barn tar til seg
språket og kulturen i det miljø det vokser opp. Og: At muslimske barn som
vokser opp i Stavanger begynner å snakke stavangersk faktisk også begynner å
tenke stavangersk, dvs akkurat slik som oss.
Jeg tror vi har trøstet oss med en slik konseptuelle
tenkning, for ikke å si holdning. Vi har forutsatt det nærmest som en naturlov at
muslimer som vokser opp hos oss vil oppdage at de ikke har noe å være redde for,
nei, snarere tvert imot. Vi har gått ut fra at hvis de bare får oppleve at vi
er romslige, tolerante, smilende, vennlige og begeistret, (spesielt for oss
selv), så skal alt ordne seg og gå seg til.
Noe annet har vært utenkelig for oss og derfor har vi tenkt
at det også ville bli utenkelig for de muslimene som voks opp her skulle føle, tenke
og oppleve noe annet. Hvis vi bare var snille nok, ville også muslimene bli
snille. De ville – i beste fall - til og med forlate islam, trodde de mest
godtroende blant oss, de som har trodd at vi kunne bevilge oss ut av ethvert
problem, stort eller lite, dramatisk eller ikke.
Vi har trodd at bevilgninger skulle redd oss, i mangel på
tro. For vi har ikke lenger tro, annet enn på materien og det meningsløse og
absurde. Og det har vært fullstendig fremmed for oss å tro noe annet. Det har
vært meningsløst og absurd for oss å tro at noen andre skulle tro på noe annet enn
det meningsløse og absurde, eller at det skulle finnes noen annen løsning på
livets og eksistensens problem og utfordring enn å tro og forutsette akkurat
dette. Det har vært aksiomatisk for oss dett. Vi har ikke maktet å tenke ut fra
på noe annet verdigrunnlag, og dette til tross for at alle tegn og signaler har
pekt på at utviklingen nettopp ikke er bærekraftig og det attpåtil uten
vitenskapelig analyse av empiri å holde oss til.
Vi har gjort oss blind for fakta i frykt for å krenke noen
og for å bli oppfattet som skeptisk og kanskje ikke så snille og runde likevel.
Vi har gått på limpinnen med åpne øyne.
Og nå fremover må vi betale prisen, ikke bare en generasjon
fremover, nei, i flere generasjoner. Vi har rett og slett fremskrevet ansvaret
til kommende generasjoner, et ansvar som vil koste dem mer enn det noen gang
har kostet oss, vi som er en generasjon som faktisk har lukrert litt, i visse
henseende, på den muslimske innvandringen.
Vi nevnte over at barn lærer seg det språket eller den dialekten
som snakkes på stedet. Vi har gått ut fra at det også er slik med tanken og holdningene,
verdenssynet, menneskesynet, verdisynet og virkelighetsoppfatningen at de
liksom skal arves og internaliseres, akkurat som språk blir det.
Vi har for å si det enkelt ikke kunnet tenke oss noe annet
enn at innvandrerne ville bli som oss, nemlig sosialdemokrater, eller noe som
ligner, nesten automatisk og det til og med uten at vi dreve noen spesielle
misjon eller hjernevask for å kunne oppnå dette. Vi gikk ut fra at sannheten
ville sette dem fri, dvs den sannhet at bare sosialdemokratiet kan gjøre dette
og gjøre mennesket salig.
Men det var altså her det gikk seg bort og glapp for oss.
For nå er det opplest og vedtatt:
Velferdsstaten blir utfordret av det flerkulturelle
samfunnet.
Den underliggende enighet om at velfredsstaten er et gode
undermineres der forskjellen i befolkningssammensetningen øker.
Manglende samholdsfølelse og tillit i befolkningen kan
forklare dette.
Grete Brochmann:
- Man har lenge avvist innvandringens konsekvenser på
velfredsstaten. Men hvis de med mest ressurser begynner å tille spørsmål ved
velfredsstaten, eller mener at den kommer feil folks uforholdsmessig sterkt til
gode, så kan det få uheldige virkninger, sier professoren (i sosiologi).
Ja, hva var det ikke vi sa? Og ja: Det er lett å være
etterpåklok.
Hva blir konekvensene av dette?
Sosialistene står overfor et durabelig dilemma, for om mulig
å kunne avbøte den uhyggelige fremtid som avtegner seg i de vitenskapelig funnene
og som kan fremskrives.
Jeg ser totre like motstridende og dramatiske løsninger ut:
Enten importere flere muslimer som stemmer
sosialdemokratisk, eller forsøker å blidgjøre de som allerede befinner seg her
ved å ilegge ikke-muslimene større skattbyrde som kan fordels mer ”rettferdig” eller
at man oppfordrer muslimen til å dra tilbake dit de kommer fra, med medbragte
subsidier betalt av ikke-muslimer så vel som muslimer selv på bok, for ikke å
gjøre tilbakelandingen i hjemlandet for brutal.
Det vil ventelig ikke ta så altfor langt tid før de har
reetablert seg og ”gått seg til” i sitt nye miljøer, hvor de opprinnelig kommer
fra. Det islamske språket – med alle sine dialekter - burde være lett å lære
seg og ta inn over seg og begynne å leve etter, for fullt.
Hvem sin skyld er så dette? Hvem bærer det største ansvaret?
Vi er ikke i tvil: Det er sosialsimen, i seg selv, altså den
tenkemåte som ikke har fantasi til å tenke seg andre samfunnsmodeller, et annet
menneskesyn, en annen tro. En annen fysikk, nemlig en metafysikk.
Vi har sett små tilløp til angst fra sosialistisk hold, og
da spesielt gledelig å se: Fra kommunistisk hold og her tenker vi på Jørgen
Sandemose, som vi har referert i en postering her på bloggen for ikke mange
postering siden).
Sandemose har sett lyset under en rent materialistisk vidvinkel.
Han går som alle progressive ut fra noen få grunnsetninger som han mener er aksiomatisk
sanne og eviggyldige, nemlig at det ikke gjelder om ikke bare å forklare
samfunnet og livsbetingelsene og deres funksjoner, men heller at det gjelder forandre
dem, i og med at verden og mennesket står og lider under de underliggende - og
for alle ikke så helt opplagt og tydelig registrerbare - produksjonsforholdene
og dialektikkens svøpe. Han ser, tror
jeg, at islam er en ideologi, en bortforklaringsmodeller som holder sine slaver,
muslimene, i de strammeste og mest fordummende og nesten ubrytelige
lenker.
Han ser som alle marxister religionen – her forkledd som
ideologi – som et opium for folket, et opium folk må slutte å innta og ernære
seg på. Og dette må sannsynligvis skje ved revolusjon, med alt det dette måtte
innebære. Avlæringsperioden kan dessuten bli voldelig. Tvangsforing med marxisme
kan bli et nødvendig onde.
Sandemose har sett noe som andre marxister/ateister/humanister
og kristne har sett, nemlig at islam har og er en essens, noe som f eks Gule
benekter og mange med ham. Disse folkene vil ikke at muslimene skal få den tro
at islam er en essens, det kan nemlig krenke muslimer, tror de. Men det disse
folka ikke ser er at muslimer nettopp vil og m på være ”essenser”, dvs bundet
av islam som essens. Det er noe av stoltheten deres dette, at islam har essens
og står for noe, noe fast og evig, så å si, noe man kan ta tak i og ikke bare
abstrahere med, og ikke bare ta på med silkehansker, for å si det slik, slik
Gule og hans venner gjør det.
Dette har Sandemose kritisert slike typer som Gule for.
Sandemose kan av den grunn ikke beskyldes for å ville krenke muslimer. Det er
Gule og hans felager som kan kritiseres eller klandres for dette, bl a fordi de
ikke tar muslimer og islam på kornet og som islam fremstiller seg selv som,
nemlig som en essens.
Vi – dvs vi sosialister eller sosialdemokrater - har ikke
substans, sier muslimer (se artikkel). Det gjelder spesielt Gule og hans
kamerater. De har ikke substans når de ikke ser at islam er og har essens. (se
om Gule og Gardell og essens i annen artikkel her på bloggen).
For å avslutte med et bilde: Grunnen til at vi nærmest
analogt har trodd at muslimer vil lære seg vårt språk omtrent som barn lærere
seg språket ”i gata” hvor enn nå de kommer og hvilken enn dialekt det
gjelder, er at det er VI som mangler essens.
Vi klarer ikke å lære dem noen som helst. For vi har gått ut fra at vårt ateistiske språk er det ene sanne og selvfølgelige språk, et språk som vil stå for alltid, fordi det liksom skulle være selvinnlysende og det beste for alle.
Vi har gått i oppløsning og savner annet eksistensielt grunnlag - tro - enn død materie
og derfor er vi døde selv , før vi har begynt å leve. Vi er blitt materialister
uten ankerfeste i det himmelske, i den evige Gud og under Guds kjærlighet og
Hans vinger. Vi har forlatt de logiske førsteprinsippene og tror at alle religioner
er like eller tilnærmet like gode eller vonde.
Vi tror at Gud kan være Allah eller hipp som
happ.
Det vil ende i katastrofe. I en dødshymne eller klagesang,
som vi tar som en hyllingsvise, som forteller oss at hjertet aldri er
svikfullt, men alltid rent og godt, sett i teologisk perspektiv.
Men et folk som er blitt opplært og oppfordret til å tenke
slik er et folk som har glemt den sanne Guds navn, og et slik folk vil for
alltid tape.
Vi har mistet sannheten som mål, middel og grunnlag for det
eneste vi nå virkelig tror på, men ennå ikke har skjønt innebyrden av, og det
er at Gud er død og at vi er alene og uten håp, tro og kjærlighet i
verdensrommet, annet enn som sosialdemokratisk trøst, dvs en fattigmannstrøst
som skal vederfares oss alle, ja, alle som en, i materialismens og
meningsløshetens navn.
At Jørgen Sandemose legger islam under den marxistiske
fysikks analyser, er et gode og et fremskritt og noe vi på alle måter
applauderer.
Men det som er tragisk eller komisk er at Sandemose nekter å
se annet enn fysikk. Han nekter for det metafysiske og det virkelig transcendente
og dermed avskriver han allerede før han har begynt enhver mulighet for den
dypeste forståelse av tingene, den som ofte er så vanskelig å sette på ord og
papir.
Han tror ikke på guddommelig inngripen og på bønnesvar fra
Den sannhet som er en person og som hører og besvarer enhver inderlig sannhet
bedt bønn.
Han ser ikke at mennesket trenger forløsning, forsoning og frelse,
- gjerne sett i kosmisk perspektiv – og at denne kun er tilgjengelig og kun finnes gjennom og i og med blodet, dvs
Guds ene offerdød en gang for alle for alltid.
I så måte tenker han likt muslimene og islam som ikke tror
at den inkarnerte døde og ble oppreist, Han som nå sitter ved Faderens høyre hånd.
Og der står han og der blir han stående og kan ikke annet.
Sandemose altså.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar