Den sosiale ramme for nordmenns virtuelle miljø fra ca 1890
til 2011 ble bestemt av noen få setninger i påstandsform som satte opp grenser
både for den enkeltes selvforståelse og for kollektivets forståelse av den
enkelte – i et kompakt og rigid samspill, og ”gud nåde” den som tråkket utenfor denne
rammen: Vedkommende fikk straks mistenksomhetens blikk på seg og utestengelses-
og straffemekanismer trådte inn i relasjonene menneskene imellom med tilnærmet
mekanisk eller matematisk presisjon.
Og grunnen til dette var at man forsto hverandre, at man
forsto hva man snakket om, at man kjente visse grenser sammen, og dessuten at normer
og regler ikke var så vanskelig å forstå og forholde seg til selv om noen av de
som forsto disse mekanismen bare så altfor godt falt utenfor og enten ble satt
i fengsel eller måtte bringes inn på asylet eller galehuset.
At man var ”skarp” eller lærenem var ingen garanti for at
man ville lykkes med å holde seg innenfor det ”gode” selskap, et selskap som i
kirken ble kalt for ”forsamlingen av de troende, eller hellige”.
I dette bildet hjalp det på å være døpt, for det garanterte
at man tilhørte et felleskap som hadde noe grunnleggende felles, noe som var
overordnet elendigheten og det rent materielle og noe som gjaldt det metafysiske, dvs den
dimensjonen i livet – og døden – man ikke på noen måte hadde evne eller forstand
på å måle, slik at man fikk sikkerhet for noe, men som tvert imot hadde å gjøre
med et område i menneskelivet som ikke kunne måles, men som like fullt kunne gi
et mål av visshet på tilhørighet ut fra en mal som gjaldt absolutt alle i
populasjonen, og ja, universelt, eller katolsk.
Falt man utenfor fellesskapet hadde man likevel en visshet
om å tilhøre dette selv om man ikke hadde noen garanti eller sikkerhet for at
man hadde det hele tiden og overalt og uavhengig av det onde eller gode man
hadde gjort, eller trodde man hadde gjort.
Felles for alle de som tilhørte denne konteksten eller
miljøet var at de ble født inn i det, eller rettere: Døpt inn i det, som
uskyldig og som spedbarn, og at dette sikret tilhørigheten både her i livet og
det neste, på miljøets premisser.
Dette ga automatisk et grunnlag for en følelse av muligheten
for opprør, et opprør de aller fleste i dag vil kalle frihetskamp, en kamp som
har lykkes til de grader at det vi sitter igjen med snart bare er vår frihet
til å gå under og forsvinne både fra det dennesidige fellesskapet og det
hinsidige, betraktet som ett trygt ”plantet” fellesskap.
Dette miljøet var den gangs menneskers mørke eller lyse virtuelle
”nett”, alt etter som. Det var det som
fastsatte grenser og normer og som bestemte hva man skulle tenke og føle både
om seg selv og de andre og det var nettopp dette nettet som igjen i sin tid produserte
forutsetningen for den solidaritetsfølelse som førte oss inn i sosialdemokratiet
og velferdsstaten, men som nå er truet, for ikke å si: Som allerede har gått i
oppløsning og forderv.
Men underveis mistet vi selve limet, nemlig den kristne Gud
og de tankelover og holdninger Han hadde utstyrt dette miljøet med.
Resultat: Nå tvinges vi av ensomhet og manglende fellesskaps-
og solidaritetsfølelse til å ”døpe” oss selv, fra vi er små barn, inn i en virtuell virkelighet som utspiller
seg på nettet, som vi kun har tilgang til en om gangen og altså hver for oss,
sittende i vårt eget, individuelt utstyrte og varme gutte- eller jenterom,
avlåst fra det yrende fellesskap som noen steder fremdeles skjer utenfor, blant
de levende, alle de som for altfor mange av oss nå kun er levende døde, dvs virtuelle
figurer eller skygger på en skjerm eller nettadresse.
Det er slike vi nå oppnår en dypere relasjon til, tror vi,
selv om den bare er virtuell, mens vi tygger potetgull eller sjokolade og
drikker kaffe og forventer at de vi møter der ute på nettet skal gjøre det
samme, over et annet tastatur etter eller annet sted, og hvor livet er nøyaktig
likt det vi selv sitter i, og som vi ”deltar” i med tastetrykk og til tider frustrert
begeistring, nett-smarte som vi er blitt.
Vårt nye lim er nettet og vår nye konsensus og trosgrunnlag
er virtualiteten, dette at vi som noen andre enn de vi virkelig er finner andre nettopp
der vi selv er, i en felles virtualitet, som jo per definisjon er i det
uvirkelige, i skyggelandet, i en forestillingsverden langt fra i den virkelige,
sanne verden vi burde være i, eller som vi virkelig var i, der vi kunne fremsi
sannheten om oss selv, nemlig at vi hadde alle den vonde lyst i våre hjerter.
Men: Hvilken ”virtuell” konsensus eller kodeks var det som
styrte menneskene før 2011?
Blant annet denne:
”Hellige Gud, Himmelske Far. Se i nåde til meg, syndige
menneske, som har krenket deg med tanker, ord og gjerninger og kjenner lysten
til det onde i mitt hjerte”.
Kunne man fremsi disse setningene - og helst forså hva de
innebar- var man sikret deltakelse i et
fellesskap hvor alle presumtivt skulle være enige om innholdet i formuleringene
og den objektive virkelighet de refererte til, nemlig mennesket som et
kollektiv av individuelle arvesyndere stilt overfor En – og bare En – kjærlig,
men streng og altseende Gud, en Gud som til og med hadde gitt sitt liv som
offer en gang for alle for vår radikale frelse, et ord som forresten betyr å ”bli
eller være satt fri fra slaveri”.
Dette var en litt annerledes virtualitet enn den vi opplever
og døpes inn i i dag.
I dag minner vår virtuelle kodeks – det limet som holder oss
sammen, om enn skjørt og tilfeldig - mer om dette, (formulert av Nei til islam):
Det finnes ingen hellig Gud,
det finnes ingen nåde,
det finnes derfor heller ingen synd
og heller ingen krenkelse
eller noen som helst forsamling av hellige eller troende;
og derfor finnes det ikke noe ondt, eller noen ond, heller,
verken i tankene mine eller i ordene mine eller gjerningene
våre,
og jeg skal ikke kjenne noen lyst til det onde i mitt
hjerte,
for verken hjertet eller det onde finnes,
og alt dette fordi det som finnes egentlig bare er MEG
og alt det jeg har behov for og har lyst til, i øyeblikket,
og i Mitt eget mørke,
som jeg ikke kommer ut av, men som Jeg
kan komme ut av hvis Jeg vil
- for egen maskin og på andres regning -,
ved å påta meg den ultimate dåd,
for slik å kunne bli noe stort og betydningsfullt,
om så det måtte skje
med ondskapens metode og verktøy, som jeg ikke kjenner til eller vil vedstå Meg for noen pris, fordi den ikke finnes, for Meg ...
Amen.
(For dette er det virkelig falske Amen. Det "lim" som har overatt oss og som okkuperer oss og som ikke vil slippe taket før en ny tid demrer).
(For dette er det virkelig falske Amen. Det "lim" som har overatt oss og som okkuperer oss og som ikke vil slippe taket før en ny tid demrer).
Det er i en slik desperasjon og i et slikt paradigme at det
oppstår et eksistensielt behov for å gjøre seg selv til guddommelig og aller
helst, overGud.
Men de som er smarte nok til å se at dette ikke nødvendigvis
vil medføre berømmelse og et større kollektiv bonum, og av de fleste heller
forakt og utstøtelse mer enn beundring og ”tilbedelse”, hva skal de gjøre?
Å forsøke å erstatte Gud er et selsomt og høyst usikkert
prosjekt. (Å tro på Gud i visshet er like vel faktisk et mye mer sikkert
prosjekt, fordi man ikke blir avhengig av sikkerheten eller garantien, men
dette ser ikke det hjertet som ikke kan tilregnes ondskap, men dette må vi la
ligge her).
En annen nærliggende mulighet blir da å forsøke å gjøre seg
til en Judas, eller overgå den samme, og bli en overJudas, en sviker som vil
overgå alle i sin demoniske glans, og som tross alt, i øyeblikket, målt i
forhold til evigheten, i hvert fall kan oppnå det de fleste drømmer om, nemlig grandios
oppmerksomhet og deretter gratis kost og losji på fellesskapets bekostning,
hvilket for noen kan bli en reell fristelse, for å unngå å bli et null, målt ut
fra egenverdets målestokk der og da.
Begår man det største forræderi, kan man vær sikker i sin
sak. Da vet man, man tror ikke. Man tror ikke med visshet i sitt hjerte, for
man har ikke noe hjerte.
Hjertets tro og tillit står mot fraværet av hjertet og
vissheten. Hvor der er trosvisshet, om eksistensen av en nådig Gud, der er det et hjerte. Men der hvor hjerte
mangler sin mulighet for ondskap og erkjennelse av den, i forhold til en
objektiv og evig standard, der mangler også troens visshet. Der må behovet for
sikkerhet etableres, bekreftes og virkeliggjøres eller eksekveres av den egne,
individuelle vilje, eller i noe som opplysningsfilosofen Rousseau kalte ”allmennviljen”.
Denne ”viljen” I vår virtuelle virkelighet er imidlertid også
i fred med å smuldre, den eksiterer ikke lenger, verken som reelt som
instrument eller som reifisert objekt annet enn som en illusjon.
Hvor lett er det ikke å svike eller forråde der intet hjerte
fins, og heller ingen ondskap fins og derfor heller ingen sann og virkelig nåde?
Legg merke til at Rousseau mente at synd er et onde
mennesket bør kvitte seg med og at allmennviljen er noe som skal bekreftes av
en ”edel villmann” som er ubesmittet av det limet som fortalte mennesket om synd
og ond vilje.
Anders B. Breivik forteller en hel verden at han har et
edelt mål og at han har handlet nobelt.
Hvilken allmennvilje er det dette manifisterer?
ABB tror han skal redde land og hans folk, vår kultur og vår
egenart, ved å likvidere så mange som mulig. Han er litt av en villmann.
Dette får visse psykiatere til å erklære ham for scizofren
paranoid og altså sinnsyk eller ikke strafferettslig tilregnelig.
Psykiaterne klarer
eller vil ikke plassere ham i et paradigme som ”ser” den onde lyst i menneskets
hjerte. Han anses verken som ond eller
god, han sitter kun fast i sitt eget lim, sitt eget nett, sin egen isolerte virtuelle
verden, og det er dette i seg selv som gjør ham utilregnelig, (pluss litt halvveis
genetikk og nøytralt miljø). Men hvor
får han storhetsvrangforestillingene fra?
Har ABB noen gang reflektert på sitt hjerte? Eller kanskje: Hvem har hindret ham?
Hvor ligger skylden, for ikke å si synden? Ville kirkens
syndbekjennelse og menneskeforståelse ha kunne hindret ABB’s udåd?
Ville han ha fått en større, dypere og bredere forståelse
for menneskets grunnvilkår hvis han var blitt ordentlig oppmerksom på at offeret
for vår synd, verdens lidelse og frelse allerede er skjenket oss gjennom Jesu Kristi
ene offer en gang for alle?
Ville han da i det hele tatt kunne pålagt seg selv rollen både
som offer og bøddel?
Ville han kunne ha vært hindret hvis noen hadde fortalt ham
at ALLE mennesker bærer på en grunnsynd – og ikke bare de mer eller mindre tilfeldige
andre - og at den også hefter ved ham selv?
Som syndefri må det ha vært ”lett” eller nærliggende for
Anders B. Breivik å projisere ut synd og skyld på andre. Som en synder blant
andre, ville det ha vært vanskeligere, - mye vanskeligere.
Hvorfor ser ikke psykiaterne at de ord og fortellinger som
serveres på nettet og i den virtuelle virkeligheten som der skapes i seg selv
kan ’”skape” eller utløse den onde lyst i nettbrukernes sinn og hjerter?
Og at den onde lyst faktisk gjør mennesket ansvarlig, og
ikke utilregnelig og sykt?
Kan det være for at de selv heller ikke ser alt dette, eller
at de har avskåret seg selv fra å se det, i sine egne hjerter og sinn?
(Ovenstående skrevet under inspirasjon av en glimrende
kronikk av Tom Egil Verven i Klassekampen i dag den 16. juni 2012).
Vervens kronikk ble 23. 06. 12 supplert med en del info av Svein Arne Lindø som forteller at det foreligger flere frivilige utgaver av "syndsbekjennelsen" til bruk i Den norske kirke. Synden er med andre ord ikke helt "ute" i kirken, - ennå!)
Vervens kronikk ble 23. 06. 12 supplert med en del info av Svein Arne Lindø som forteller at det foreligger flere frivilige utgaver av "syndsbekjennelsen" til bruk i Den norske kirke. Synden er med andre ord ikke helt "ute" i kirken, - ennå!)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar