Vi husker alle Natan -saken fra Bergen tidligere i år, hvor selveste ordføreren engasjerte seg i all sin overdådighet og plettfrie retorikk - om den
mindreårige gutten som etter mye om og menn endelig fikk bli i landet, sammen
med foreldrene, som var «ulovlige». Saken var en bestseller i media, og en
historie hvis «ende» fikk de fleste til å trekke et lettelsens sukk. Det
endte jo så riktig og så godt. At. Man kan lure på hvilken endelikt alt dette vil medføre.
Eller gjordet det det?
Vi har hatt slike natan-saker tidligere og vil få dem
fremover, på løpende bånd. Nå sist reiser byfolket i Namsos seg i protest og
vil reise sak mot staten for feilaktig (og kanskje brutal) utsendelse av en
familie med 7 døtre. Se her
Vi kaller i dette innlegget og i denne saken og lignende
saker for en natan-sak, fordi de alle reiser de samme grunnleggende og
prinsipielle spørsmålene, og vi begynner derfor – i frykt og med beven - vår
lille analyse her med følgende farlig og muligens umoralske påstand:
Det er kun foreldrenes skyld at Natan er i Norge og det er
kun foreldrenes skyld hvis Natan blir sendt tilbake til Etiopia, sammen med sin
familie. (Fordi foreldrene ikke fyller kravene til å få opphold her i landet og
fordi de har bodd her i mange år direkte ulovlig.).
Er det mulig å si noe slikt? Og er det ikke moralsk
forkastelig å nevne dette høyt? Er det ikke beint fram ondsinnet overhodet å
tenke i slik baner?
Jo, jeg tror det, altså at det er mange som nok vil mene
dette, i dagens klima. Altfor mange.
Hva er så saken? Jo:
Natan er en fin, våken og helt normal ”norsk” somalisk gutt,
men det er ikke hans skyld hvis han blir sendt tilbake, hvis han blir det,
etter rettskraftige dom. Natan som individ er ikke ansvarlig og kan ikke
lastes.
Hvorfor er det så vanskelig å legge skylden på foreldrene
hvis ”det verste” skjer? Ja, hvorfor er det så mye lettere kun å fokusere på
det faktum at Natan er helt uskyldig, mens alle andre vinkler er helt umulig i
dagens føleklima å legge til grunn for en kumulativ begrunnelse hvor hensynene
også til foreldrene, og til rettsstaten Norge, trekkes inn i vurderingen?
Er det fordi at loven sier at hovedhensynet skal tas til
barnets beste hvis ikke innvandringspolitiske hensyn veier tyngre?
Vi er her i et landskap som tiltrekker seg aktører som først
og fremt er opptatt av å beskytte og støtte gutten, dvs barnets interesser, på
bekostning av hensynet til staten og det hovedhensyn som burde veie tyngst av
alle hensyn, nemlig hensynet til foreldrene, som er her på ulovlig grunnlag.
For å si det litt ironisk.
Hensynet til rettspleien på lengre sikt og hensynet til
lovverkets hensikt, nemlig allmennprevensjonen, uteblir og feies imidlertid her
grovt under teppet. Gamle normer bygget på prinsipiell forutsigbarhet må vike
for et en ny rettstenkning ad hoc hvor personer som ikke kan stilles rettslig
til ansvar (barnet) blir gitt
lovgivnings- og domsmyndighet over personer som faktisk er rettslig ansvarlig,
i kraft av at de er ved sine fulle fem, at de er voksne og dessuten foreldre
som med vitende og vilje har ført hele familien inn i den tragiske situasjon
den nå engang har kommet opp i. (Og alt dette i kraft av en svært liberal
fortolkning av konvensjoner Norge som stat har forpliktet seg til å følge).
Hadde ikke foreldrene vært her på ulovlig grunnlag, ville
det ikke har vært noe problem. Men at de er ”ulovlige” skal ikke ha noe å si
for Natans posisjon, vil følelsesmenneskene ha det til. Natan blir altså den
personen som kan gjøre foreldrenes ulovlighet lovlig. Han blir dermed også den
personen som kan tvinge staten til å legge til grunn og prioritere hans egen
interesse fremfor alle andre hensyn og interesser.
At Natan blir brukt i et kynisk spill fra mange hold, blir
bevisst underbelyst i dagens følelsesklima. Spillets aktører synes å bygge sin
agenda på frykt for ikke være medlidende nok – og kanskje for ellers å bli kalt
rasister - og for dette må de kjøpe seg avlat, ved å ofre tradisjonell
rettsforståelse som jo var forankret i tanken om at bare voksne og tilregnelige
personer kan stilles til rettslig ansvar.
Både foreldrene, lovverket, staten, dommerne, politikerne og
befolkingen generelt vil dermed i
praksis ha etablert en felles interesse, nemlig at deres interesser alltid
kommer i annen rekke i forhold til barnets interesser. Og dette siste gjelder
også i forholdet til andre asylsøkerbarn med ”ulovlige” foreldre som tidligere
har måtte reise fra landet. Hvis Natan får bli, rokkes dermed disse andres krav
på beskyttelse og krav på å bli behandlet likt for loven. De kan med rette
hevde at de er blitt ulikebehandlet på feilaktig grunnlag. Og at dett er
urettferdig.
De mest følelsesbetingede støttespillerne for Natan gjør
faktisk ”barnet Natan” til en gud som ligner en allmektig Gud, eller en slik
guds Sønn, eller en slik guddoms spesielt utvalgte, en Sønn som stilles over
loven og som faktisk kan kreve alle disse følelsesmenneskenes tilbedelse.
I hvert fall i det ytre sett. Faktisk er tilbedelsen av
Natan ikke noe annet enn selvtilbedelse skjult som respekt for det hellige –
Natan – som man bruker som et verktøy mot beskyldninger om at man hvis man ikke
var et følelesemenneske og tilbeder av Natan, så ville man være noe mindre og
verre, dvs følelsekald og lovryttersk eller fariseersk av verste slag, og et
menneske som burde fordømmes av alle, spesielt da av Gud selv.
Natan-saken er en Munchausen by proxy sak. Gutten blir brukt
av de mest eklatante følelsesmessig mest korrekte støttespillere for å fremme
sin egen sak og sikre sitt ”gode” rykte som følelsesmessig varme, rause og
empatisk mennesker, mennesker med smil som ikke kan tørkes bort. De gjør seg
selv til pigviner, vesener som på sin side heller ikke kan stilles til ansvar.
Alt i frykt for ellers å kunne bli assosiert bare i det minste lille grann med
kulde, menneskeforakt, umenneskelighet, rasisme og ellers alt det som kan
tilskrives djevelen mer enn det menneskelige.
Det kan jammen se slik ut: Voksne politisk følsomme og
politisk følende mennesker kjemper om å få sin sak igjennom: De vil gjøre seg
selv og Natan til selvutnevnt uklanderlig moralske og hellige personer som vil
at domstolen skal tolke loven slik at de selv blir bestemmende over
lovtolkningen og dessuten også over domstolen.
De følelsesmessig helt korrekte har dermed gjort seg både
til Gud og bøddel, dvs en bøddel med makt til å unnlate å eksekvere. De har
gjort seg til unnlatelsesbødler. De har fått gjennomslag for at det er bedre og
mer høyverdig at Natans interesse overstyrer alle andre interesser. Natan kan
dermed føle at han er den som har gitt disse følemenneskene guddommelig status,
- en byrde han kanskje må betale for når han blir eldre - , også i den forstand at alle som måtte være
mindre følelsesmessig orienterte og mer sosiologisk og juridisk
konsekvens-orienterte blir nedgradert til en status langt under det som står
seg for de guddommelige og deres høye standard, dvs i forhold til Natan og hans
”medfølere”.
Men hva slag standard er det dette egentlig dreier seg om?
Er det Guds standard?
Neppe, for Guds standard gjør foreldrene ansvarlige for sin
barn, ikke myndigheten og de til enhver tid rådende følelser i de ulike
departementer og andre populasjoner.
Vi er blitt en kultur som skal styres av følelser og
pasjoner. Og øyeblikk. Og den som ikke kan oppvise tilstrekkelig med emosjoner
eller pasjoner, kan med sikkerhet vite at de vil bli uglesett, utfrosset og
mistenkeliggjort, hvis de ikke istemmer i hallelujarusen.
Det er blitt en umulighet å ta til vettet i dette landet nå.
Det hjelper lite at en statsminister peker på at det blir urettferdig overfor
mange andre som har vært i en tilsvarende situasjon praktisk og juridisk og som
er blitt sendt ut, at Natans familie nå får en særbehandling.
Dette bryr ikke følelsesmenneskene seg om. De vil trumfe sin
sak igjennom. De skaffer seg pressedekning og får det på et vinks varsel og
media følger lydig med og konstruere tv-programmer som ser ut til bare å ha ett
sikte og det er å sette til side enhver beslutning fra politisk eller juridisk
hold. Og vettugt hold. Og i en slik setting er domsutfallet gitt på forhånd.
Mediashowene har overtatt domstolenes, de sindige embetsmenns ekspertise og
byråkratiets rolle. Politikk er blitt følelse. Gefyhl ist alles.
Og dette vet de. Det er lett å utkalkulere på forhånd og
denne brekkstangen bruker de så kynisk for å få tilfredsstilt sitt behov for
hysteri under dekke av en tilsynelatende inderlig empati som de mener de er en
forpliktelse for andre å dele med dem – ellers.
Det de har bidratt til er å gjøre den umyndige Natan til et
eget aktivt lovgivende rettssubjekt som
i kraft av sin uansvarlighet faktisk har gitt sine ansvarlige foreldre
rettigheter som hverken de selv eller myndigheter og makter har kunnet tilby
dem, nettopp fordi de har handlet uansvarlig, dvs ulovlig. Uten Natan, nemlig:
Ingen rettigheter.
Det fundamentalt ironiske i slike saker er at mens
følelsesmennenskene med sine gode intensjoner tror de gjør det sanne, gode og
skjønne, så oppnår de det motsatte, nemlig å frata Natans foreldre - som friske
og normalt oppegående mennesker- det egentlige ansvar for Natan, og andre barn
i lignende situasjon. Natan er nå ikke lenger foreldrenes, men
følelsesmenneskenes. De har ham med hud og hår nå. Han er deres og ikke
foreldrenes. Så Natan har sannelig noe å takke dem for og stå i gjeld til – for
alltid.
Hvilket forhold til foreldrene vil vel ikke Natan etter
hvert få når det går opp for ham at det jo ikke var foreldrene som reddet ham,
men følelsespsykopatene? Og at det faktisk var foreldrene som hadde satt hans
liv på spill?
«Natan den vise» kan få problemer vi ikke har oversikt over
her og nå. Dypest sett imidlertid, er at det som er gjort er å fjerne bindet
for øynene fra fru Justitia. Vi har tvunget henne til å bli seende og til å
åpne brystkassen for all verdens lidelse og fanteri, slik at vi kan se at hun
er medfølende med oss og villig til å gi oss avlat. Vi har fratatt henne
vektene som rettferdigheten ble utmålt og balansert på. Hvis hun lukker brystet
til igjen nå, og plasserer bindet for øynene på nytt, og insisterer på
vektskålene igjen, ja, da vil vi hate og forakte henne mer enn noen gang før.
Og det er urovekkende og farlig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar