Inntar Per Sandberg offerrollen? Nei, selvsagt ikke. Ikke vi
heller. Derfor følgende:
Det er blitt ubehagelig å snakke om islam. Du merker det på
bussen eller trikken og på toget. Du merker det i løypa eller på tribunen. Eller
i garderoben og vestibylen. Du får en følelse av det på fortauskanten før du
krysser på grønn. Du merker det blant kolleger, i selskaper, i korridorer, på
puben, i foreningen og klubben, eller på benken i parken.
Og når det er farlig å snakke om islam i Fremskrittspartiet,
skal man sperre opp både hørsels- og synskanaler. Og ikke bare det: Man skal
kjenne på seg selv og kjenne på om man virkelig kjenner seg selv, lenger. Mener
jeg virkelig det jeg mener? ER jeg
virkelig den jeg er eller er blitt?
Hvem legger premissene og styrer mine tanker i dag? Og hvem
kommer til å gjøre det i morgen?
Ja, det er blitt farlig å snakke om islam. Noen snakker om
at Sandberg må ekskluderes fra FrP. (Men dette tror ikke kommentator Takvam i
NRK)!
Så langt er det kommet: Du vil ikke bry noen, du vil ikke
være påtrengende, du aner at temaet er tabu, at dine bekjente, dine venner og
din familie har fått nok, enda du har forsøkt å være tilbakeholden, moderat,
forståelsesfull. De har fått nok, ikke så mye av deg, men av saken, av
viktigheten av saken og perspektivene. De vil ikke ha din innsikt, dine
kunnskaper lenger. De snur ryggen til ditt bekymmer. Du resignerer: De skjønner
ikke at dette dreier seg om deres fremtid. Deres velbefinnende, deres
utviklingsmuligheter, deres private og kollektive livsrom - eller dettes
motsetning. Intet er. For der troen bare tillates halvt, finnes der ingen tro i
det hele tatt, og med tro mener jeg her tro på mennesket som et individ og mål
i seg selv, i motsetning til det livssyn og den tro som mener at den enkelte
kun er til som et middel og slave, for at andre skal kunne oppnå sitt mål.
Bare dette å nevne ordet islam avføder reaksjoner, subtil
uro. Man flytter seg nesten umerkelig på stolen. Du merker at de er blitt redde,
men bemerket det ikke. De vil likevel ikke innse det. Men at de føler ubehaget
ved det, lar seg ikke fornekte.
Det står seg ikke lenger å snakke om islam. Faren er over,
liksom. Karrieremulighetene står åpne. Det er ikke lenger noe å bry seg om. Det
går som det går. Det vil gå seg til. Våre politikere er tause, så hvorfor
engasjere seg? Alarmister er tvunget på retretten og det er bra. Du værer at de
mener at det er noe feil med deg, at du utgjør en mulig trussel og en potensiell fare, et hinder og en festbrems. Du blir
oppfattet som kjedelig og egentlig uinteressant. Du er blitt et hår i suppa, du
merker at de skygger banen, på en stillferdig og vennlig måte, riktig nok. De
vil gjerne forandre tema hvis du nærmer deg det såre punkt, hvis du bare så mye
som antyder noe som har med tro og religion å gjøre eller at vi står overfor
store samfunnsutfordringer, et nytt moralsk og åndelig klima, ikke bare store, materielle
globale klimaforandringer.
At politikerne er tause, betyr at alt er som det skal være.
Likedan at media gir inntrykk av at dette skal vi takle, kollektivt. Første bud
er at vi skal være tolerante, dvs vi skal underkaste oss eller underlegge oss,
vi skal ikke tro vi er noe bedre enn andre og vi skal fremfor alt ikke tror at
vår tror eller vantro er noe bedre enn andres tro eller vantro.
Og egentlig er vi for rike til å bekymre oss. Rikdommen vår
medfører at vi bør være enda mer tolerante enn vi noen gang har vært, mer åpne,
i praksis: mindre kritiske, mindre selvbevisste, men desto mer kritiske overfor
den tradisjon og den tro som har formet oss og som har bidratt til vår fremgang
og vårt demokratiske styresett og vårt demokratisk sinnelag.
Ja, vi bør ikke bekymre oss. Vi legger gladelig skjebnen og fremtiden
i politikernes hender, som vil at vi skal gi mer av selv og etablere en stadig
mer voksende kjærlighet til muslimer – og islam, blant mange andre likeverdige
bidragsmottakere. Vi skal sentimentaliseres. Vi skal i smeltedigelen. Vi skal
helst miste oss selv og oppstå i nye herlighetslegemer, klonet med det
fremmede, det friske og det nye og den helt andre og nye allmektige. For vi
betraktes i vår nåværende form som skrøpelige, uholdbare, vi er gått ut på dato
og må derfor droppes og fornyes på en og samme gang! Og dette er et must med
utropstegn … bevare meg vel … vi utsettes for nedlatenheter, for moralisering
og imperativisering, for dette er nå blitt en sport og en besettelse for de som
ikke vet at de frykter islam med en irrasjonalitet som savner sidestykke i et
ellers så logospreget Vesten. De driver med imperativisering i mangel av andre
påfunn og slik får de seg til å føle seg litt bedre, enn andre. Det de gjør er
å sentimentalisere seg til hovmod. Men dette vil de ikke låne øre til.
De enste faresignaler kommer fra våre egne rekker, dvs fra
islamkritikere som blir kalt antijihadister og anses som farlige og
mistenkelige, og som helst bør overvåkes kontinuerlig.. Og her finnes det mye
grums. For det synes eliten å mene og kunne begrunne. Det finnes ekstreme og
ekstremismer og islamofobe blant oss, og det er ikke bra, ja, og det er til og
med farlig. Det bringer usikkerhet, angst og ubehag. Og det kan vi ikke leve
med. Derfor etterlyser nå europeiske instanser med loven i hånd tiltak fra
medlemsland og assosianter tiltak som kan delegitimere og stigmatiserer
islamkritikk og gjøre den straffbar i visse ekstreme – eller mindre ekstreme? -
tilfeller.
Det må være noe slikt, som her over beskrevet, Per Sandberg har følt i møte med de indre kriiske
og kanskje vettaskremte partisirkler og i møtet med hans hjerte og det han
brenner for.
Det er tydeligvis noen som har forsøkt og lyktes med å binde
Sandberg, i hvert fall til en viss grad,
sterke krefter, tunge hensyn, og
hensynet til mulige samarbeidspartnere: Det ER bitt farlig å snakke om islam,
og «de» har klart å få det til.
Fra virkelig å oppta
folk flest bare for noen få år siden, er innvandring- og flyktningepoltikken
blitt noe sekundært, en «dead end» eller «cul de sac». Men har folk flest lagt
munnbind på seg selv?
Kan det være slik at folk flest over hele partispekteret i
norsk politikk faktisk uten noen form for formell beslutning i praksis faktisk
har utnevnt seg selv til tankepoliti, politisk trafikkpoliti? Har vi selv –
folk flest – nå pålagt oss å tie heller enn å tale? Er fortielsen nå blitt
selve fundamentet i konsensusbyggingen, eller konsensus nedbyggingen?
Hvem tankepolitiet er, kan være vanskelig å få tak i. Kan
det virkelig være slik at det man ikke lenger snakker om, fordi det liksom
ligger i luften at det er forbudt, faktisk er det som konstituerer paradigmet
nå? Hvem har vært så genial at han eller hun eller de har fått dette til og
lyktes å få oss til å tie?
Hva er det som har ligget i luften? En trussel? I så fall er
det angst og frykt som har diktert diskursen og den nye holdningsløsheten, det
er unnlatelsessynden ved ikke å tørre å snakke om islam som nå diktere store
deler av politikken og den norske tenkemåten. Men det viktigste å se er jo hvor
trusselen kommer fra i utgangspunktet. Hvis vi ikke tør se trusselens reelle
kilde, men forklarer den ved å vise til oss selv som de skyldige, intolerante
og bortskjemte, eller trøster oss med at det er den enorme innflytelse den
akademiske elite har hatt over menings- og holdningsdannelsen, ja, da er vi
solgt. Da ser vi ikke primærillusjonen,
nemlig den tro og innbilning at islam i seg selv kun er et supplement og en berikelse
og en størrelse vi nok kan forandre, ved at vi forandrer oss tilsvarende, inn et
nytt stort støre VI.
Vi må bare innse det: Dette er virkelig sterke krefter som
nå nesten usynlig og nesten lydløst forsøker å forme og bestemme over våre sinn
og tanker. Fantastisk.
Det skulle ikke forundre meg at det er noe tilnærmet dette
Sandberg i de senere årene har fått føle på kroppen og sjelen og som han nå har
tatt konsekvensen av. Hans bok er kanskje ikke bare en hevn, men også et varsel
og et varsko som vi helst bør lytte til. For noe er virkelig galt fatt når man
ikke lenger kan snakke om islam, i et større perspektiv, for betydningen av
islam for vår hverdag fremover, spesielt på høyt plan, og spesielt blant
politikere vil bare bli tydeligere for hvert år som går. Vi vil ikke makte
utfordringene ved å tie oss selv i hjel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar