søndag 23. april 2023

Kan "mekka-muslimer" være hatefulle mot oss og Vesten? Om et par muslima som ikke dyr seg.

Høyaktuelt sitat av Hussein på nettavisen 03.09.21:

https://www.nettavisen.no/nyheter/geir-lippestad-knallhardt-ut-mot-frp-under-mosk-debatt/s/12-95-3424175494

SVs andrekandidat til Stortinget fra Oslo, Marian Hussein, la ingen ting imellom da hun spurte Helgheim om HRS.

– Hvor lenge skal man si «jeg ville ikke ha brukt de ordene»? Hvor mange terrorangrep må vi ha i Norge før Frp slutter å skylde på innvandrere for alt som er gærent? Hvor mange terrorangrep må vi ha før vi slutter å gi HRS støtte? spurte hun.

 Kommentar, og det følgende ble skrevet i affekt og «frykt» for en tid tilbake:

Dette er vanvittig. Folk er ikke syke, men folket er sykt. Det har syknet seg inn i seg selv og nyter det. Det tror at det er dets privilegium å i fullt alvor og på høylys dag å erstatte virkeligheten med en drøm om det perfekte, servilt betingede emosjonelt korrekte samfunn. Et samfunn det selvsagt er umulig å leve i, og det mest intolerante, kyniske opportunistiske og kalde samfunn som tenkes kan.

Vi har en elite som i realtiten oppfordrer mange muslimer til å innta en offerrolle som mange vil få store problemer med å komme seg ut av, ved blant annet å ta til vettet og søke andre muligheter å nærme seg sannheten på. Tenke bare på hva f eks Skei Grande sa, se under. 

Se også denne:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/snakkes-det-om-gud-i-kristne.html

Eivor Oftestad skrev i Klassekampen 110518: Men, som vi har lest hos George Orwell, så er det jo slik at den som kontrollerer fortiden, kontrollerer fremtiden. Og den som kontrollerer nåtiden, kontrollerer fortiden. Hvilke historie er det da som blir fortalt (i forbindelse med åpningen av House of European History i EU)?

Jo, det fortelles om Marx og Den franske revolusjonen og hvor slaveri og kolonialisme er Eurropas «dark side», og om Holocaust og verdenskrigene … Men når det kommer til religion, var huset tomt …

En slående måte å se id eller eid på:

«I kristendommen sendte Gud sin sønn til jorden for å dø for å redde menneskeheten. I islam ber Allah sine tilhengere om å sende ut sine sønner for å dø for ham og for å tjene hans mål».

Ergun&Emir Caner: Islam bak sløret:

Enkelte kristne akademikere ser forskjellen mellom Gud og Allah ene og alene som en språksak. Norman Geisler og Agdul Saleeb gjør i sin ypperlige bok Answering islam et poeng som vi med all respekt tar sterkt avstand fra:

«Allah er personnavnet for gud i islam. Vi ser ingen forskjell … på «Allah» og «Gud» i vårt språk. Det er som en velkjent muslimsk forfatter uttrykker det: «Al Lah» betyr «guddommen» på arabisk. Det er den eneste gud og innebærer at en rett oversettelse bare kan gi den eksakte meningen med uttrykket «Gud». For muslimen er «al lah» ingen annen en Moses’ og Jesu Gud».

Filosofi, logikk og etymologi bestemmer Geisler og Saleebs respons, hevder Caner-brødrene. Gjennom historien har muslimer med uttrykket «Allah» ment et evig og absolutt vesen. Konseptet ligner på det man møter hos kristne apologeter, som Thomas Aquinas, år de uttrykker beviser for Gud. Når Geisler og Saleeb fortsetter, siterer de Kenneth Craig, som bemerker: «Det arabiske ‘ilahun betyr «en gud», og de er likt de hebraiske og arameiske ordene for guddom».

Men spørsmålene om opprinnelse og hensikt gjenstår: Så Muhammed islam som en oppfylt og redigert jødedom og kristendom? Eller var målsettingen en fullstendig revisjon av religion i det hele tatt? Betraktet han kristne og jøder som utilsiktede tilbedere av Allah, den ene sanne gud, eller var de hedninger og akafir, vantro? Selv om han kopierte redigerte utgaver av gammeltestamentlige historier og Jesus natur, er det helt klart at han betraktet Moses’ og Kristi etterfølgere som Satans barn, ikke adskilte brødre.

Mange arabisktalende kristne bruker det persiske uttrykket khudu for Gud i stedet for å skape forvirring ved å kalle Allah med Guds navn.

I diskusjoner med velmenende, men unøyaktige kristne benytter vi oss ofte av en rekke retoriske spørsmål for å vise hvor latterlig det er å identifisere Allah med Jahve:

Er Allah treenig? Hvis ikke, taler vi ikke om samme Gud.

Har Allah en Sønn? Hvis ikke (se sure 19.90-93), taler vi ikke om samme Gud.

Er Allah den stedfortredende Forløseren og Guds Lam som tar bort verdens synder? Hvis ikke, taler vi ikke om samme Gud. s 89-93.

Caner og Caner peker på denne sentrale erkjennelse og innsikt: Islamske høytidsdager (helligdager) er svært forskjellige fra kristne minnedager. For det første så minnes kristne Guds inngripen, mens den islamske feiringen baserer seg på hva mennesket selv har oppnådd. I kristendommen feirer vi Påske fordi Jesus sto opp fa de døde og fordi han fullførte offeret for våre synder. I islam Eid-ul-Adha feirer muslimene Abrahams vilje til å ofre sin sønn Ismael, ikke Allah’s erstatning i form av en bukk. I kristendommen feires Frelserens fødselsdag fordi Han tilbyr (og ER frelse: meg) frelse (redemption). Islam feirer Mawlid-al-Nabi, profetens fødselsdag, …, muslimer markerer sitt eget personlige offer i Eid-il-Adha. ”The complete inversion of the purpose og holy days cannot be overstated”, se litt nede på siden)

http://neitilislam.blogspot.com/2019/07/5-synden-og-syndene-i-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/9-synden-og-syndene-i-kristendom-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/hvor-lenge-skal-vesten-vre-darligere.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/05/naden-i-islam-og-i-kristendommen-en.html

http://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ramadan-er-ikke-bare-rosa/o/5-95-1044201

OG SÅ: RETT INN I EN HØYAKTUELL DISKURS:

Ramadan er ikke bare rosa

MALES ROSA: – Den islamske fastemåneden ramadan males rosa i mediene. Men for mange som har opplevd islam på nært hold, er det noe som skurrer, skriver Lily Bandehy.

Jeg vil fortelle om noen av mine opplevelser av ramadan, som ung jente i Iran. 20.04.23 21:06

… Kvelden 20. april markerer slutten på fastemåneden ramadan. For 30 år siden var ramadan ukjent for mange nordmenn. Men etter hvert som islam-ballongen har vokst seg større, tar denne høytiden en stadig større plass i det norske samfunnet.

Hver dag igjennom mediene, og da spesielt NRK, kan vi lese om ramadan.

Vi kan lese om seks ting vi bør vite om eid. Vi kan bli med på festen etter fasten. Vi kan teste oss selv om hvor mye vi kan om eid. Vi kan lese om hvordan Høyre vil pynte Oslos gater i forbindelse med ramadan. Fotball skal tilrettelegges slik at det blir pauser for spillerne som faster. For første gang blir det arrangert bønnerop i Sandefjord. Elever på Drammen videregåendeskole vil tilrettelegge undervisningen til ramadan.

… Blåser opp islam-ballongen, … Når politikere og mediene, med NRK i spissen, blåser opp islam-ballongen, diskriminerer de folk som har andre religioner.

Også etniske nordmenn som har kristendommen som en del av sin kultur føler seg mer og mer fremmed i sitt eget land.

… Folk irriterer seg, men får ikke plass til å snakke om det. De frykter å bli stemplet som rasister. De tenker, men de kan ikke gi uttrykk for tankene sine. Nordmenn er ikke rasistiske, men å gi så mye plass i samfunnet til islam kan skape rasisme.

Noe skurrer, Den store offentlige feiringen av ramadan vekker også mye stress og sinne hos de som har flyktet fra muslimske land og hit, med ønske om å bo i et sekulært samfunn.

Ramadan males rosa i mediene, og da spesielt i NRK. De fremstiller det som en måned der det skal være mindre krig, muslimer skal komme nærmere Gud, man skal være gode, gi almisser, hjelpe andre, lyve mindre og ty til mindre vold. Men er dette sant?

For mange av oss som har opplevd islam på nært hold er det noe som skurrer.

Ramadan minner oss om vold, slag, pisk og løgn. Under ramadan ble alt strengere for vanlige folk, og da spesielt kvinner. Imamer, Hizbollah, moralpolitiet og andre religiøse menn ble mer kontrollerende.

… Et hårstrå, et smil eller et blikk kunne straffes, fordi det vekket begjæret hos en mann.

Jeg vil fortelle om noen av mine opplevelser av ramadan, som ung jente i Iran.

… Der og da forsto jeg det ikke, men senere har jeg forstått at hvis jeg vekker begjæret hos enn mann går jeg til helvete. Mitt hår og min kropp er en synd.

Og at selv om man må dekke seg til under normale omstendigheter, må man være nærmest usynlig under ramadan.

Jeg lærte at millioner av kvinner har nærmest ingen ungdomstid. Når de er ni år, er de kvinner. Ifølge islam er aldersgrensen for giftermål ni år.

… Under ramadan kom imamen med sort turban ridende på sitt hvite esel. En ung gutt leide eselet. Imamen satt rak i ryggen, med begge armene strukket ut på hver side, så folk kunne kysse ham for å få velsignelse.

Imamen og eselet ble værende hos oss i en måned under ramadan. Han sov godt hele dagen, og på kvelden skulle han til moskeen og lede bønnen.

… Mor, som hadde sju barn, løp rundt og laget safranris, lammegryte og «halva» (risgrøt med safran). …

Vi barna måtte være stille og ikke forstyrre imamens søvn. Det var sommer og over 40 grader. Fastedagene var lange. På kvelden hadde mor og far jobbet hele dagen uten pause. Imamen derimot var opplagt og uthvilt. Han dro til moskeen for å snakke om helvete, ilden, og synden.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/middelaldersk-fremstilling-av-eid/o/5-95-1049515?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1682103255

En muslima kommenterer Bandehy på den følgende nedlatende, uforstandige, ufølsomme, begredelige og selvavslørende måten, som hun ikke forstår det minste av, fordi hun antakelig ikke vil og kan tenke systemkritisk og hermeneutisk, og kontekstuelt, og fordi det er så beleilig for henne ikke å ha et helhetlig og nødvendig distansert syn på islam, fordi vår elite har tilrettelagt for dette og oppfordret henne til å tro at hun kan fortsette å leve i egen boble uten noen gang å ta selvkritikk, fordi hun er muslim, godt oppbacket av sånne som venstreleder i sin tid Trine Skei Grande som sa at «islam er ikke farlig, islamofobi er det». Og det er mange som sier og tror alt dette, til og med i kristne kretser, som om de var helt likegyldige til funksjonen av aggressiv islam verden over. Slike folk legger alt til rette for islam, samtidig som de undergraver vår tro, direkte eller indirekte. Man skulle nesten tro at slike som Skei Grande ønsker at jo flere muslimer som føler seg som offer, og jo mer som offer for hvert år som kommer, jo bedre. Her finnes ingen strukturell tekning, her fins intet fokus på  implikasjoner eller funksjoner av en tro og et trossystem. Intet verdisynsperspektiv med åpning for ulike mennskesyn, virkelighetsoppfatninger og verdifundamenter i de ulike troene. Og noe dypere eksistensielt perspektiv, er ikke å spore.

«Frykter du islam, ja, da er du et samfunnsproblem, fordi det er ikke islam, men frykten for islam som er et samfunnsproblem. (Islamofobi er et samfunnsproblem. Islam er det ikke, sier Trine Skei Grande i Klassekampen i dag. Det er hennes store "manifest").

-Hvis du som islamkritiker bytter ut ”muslim” med ”svart” så vil du se at du er en uhyggelig parallell til noen av de verste eksemplene på forfølgelse av menneskegruppe, mener Skei Grande.

Smak på det! Hva smaker det av? Fobi? Irrasjonell frykt for islamkritikere?».

http://neitilislam.blogspot.com/2011/08/kritikk-skal-vre-et-alvorlig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/kolberg-og-bjerkholt-karakterdrap-ikke.html

https://neitilislam.blogspot.com/2013/11/moren-en-av-oss.html

 

 Jeg kommentere under, bla om Storhaugs kunstige skille mellom Mekka- og Medina-versene i Koranen: Middelaldersk fremstilling av Eid

Det er absurd at eksponering for noe som er så meningsfullt for mange, skal skape mer hat i samfunnet for øvrig. 21.04.23: Maha Kamran, spaltist i subjekt

På selveste Eid al fithr er Lily Bandehy ute i Nettavisen for å dele sine anekdoter om forferdelige og undertrykkende erfaringer i forbindelse med feiringen av Eid i Iran.

… Hun mener samtidig at dekningen av feiringen er diskriminerende ovenfor andre religioner, selv om muslimer er den nest største religiøse gruppen i Norge. Samtidig mener hun at dekningen av en slik feiring vil skape mer rasisme.

Det er absurd at eksponering for noe som er så meningsfullt for mange, skal skape mer hat i samfunnet for øvrig. Det er heller hennes narrativ som skaper fordommer.

… Forståelsen for hvordan norske-muslimer praktiserer Eid og lever livene sine er nemlig mye bredere enn det middelalderske bildet hun iherdig prøver å male.

… De fleste som «eksponeres» for norsk-muslimske barn vil for eksempel IKKE se barn i barnehijab, utenfor moskeene. De vil ikke se barn som blir kjeppjaget og slått for å ikke kle seg skikkelig. Det er nemlig ikke sånn feiringen er for de fleste, og noe annet ville vært en løgnaktig fremstilling.

Erfaringene til Bandehy representerer en ukultur knyttet til nettopp kultur, som eksisterer med påskudd av religion og sømmelighet i mange sammenhenger. Hadde vi fjernet religionen hadde vi ikke fjernet problemer med undertrykkelse.

Fenomenet undertrykkelse eksisterer i alle lukkede samfunnslag, der en gruppe mennesker anser seg som bedre enn andre. Derfor er det et fint grep å skape mer åpenhet mellom muslimer og samfunnet for øvrig, slik at vi får se gode eksempler på hva feiringen og den religiøse praksisen faktisk består av.

… Sånn sett bør dekningen til NRK hylles – for det er faktisk lite å hate på når vi ser fellesskapet mellom moderne muslimske menn og kvinner, og mangfoldet av troende muslimer som eksisterer.

… Det er mennesker kommer sammen tross konfliktene som prøves å skapes mellom de, og feirer en av verdens største religiøse tradisjoner på en fredfull måte – uten at det går på bekostning av rettighetene til noen andre.

I dag sier vi derfor Eid Mubarak. Vi ønsker de som feirer en god og meningsfull feiring, for det er i realiteten det det vil være for mange.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ramadan-er-ikke-bare-rosa/o/5-95-1044201

Kommentar: Her ser vi en muslim som ikke har lært noe om skjønnheten og nødvendigheten av selvkritikk. (Og hele folket og NRK jubler). Hun vet antakelig ikke at det finne noe som heter saklig islamkritiikk. Hun tar kanskje etter visse kristne «bladfolk» og redaksjoner som stenger ute alle som kommer med saklig islamkritikk, i «godhetens navn», uten å forstå at dette medfører å umyndiggjøre både ikkemuslimer og muslimer.

Personer som Amina Hussein og Maha Kamran lever kanskje i den villfarelsen at de er mekka-muslimer og ikke Medina-muslimer. De er kanskje ikke bevisst skille, men det de er bevisst på, er at islam ikke kan gjøre noe feil, at islam faktisk er uangripelig, akkurat som de da selv er og oppfatter seg som. Hvis dette er tilfelle, viser det seg at å lage et skarpt skille mellom Mekka og Medina kan bære helt galt av sted. Storhaug vil kanskje stille seg spørsmålet: Men er ikke dere mekka-muslimer, da, og så kritiserer dere meg og HRS? Så hvem er det som best kan bestemme hva islam er for noe og om det i det hele tatt er lovlig for en muslim å velge enten Mekka eller Medina? Må ikke en sann muslim alltid velge både og? ER det ikke alltid de muslimer på toppen av samfunnet som alltid vil definere hva islam er, helt uavhengig av hva Storhaug og medina-muslimene får inn for? Hvordan skal denne «tvisten» løses»? Jo, av de muslimer som har makt over flest muslimer verden over. Medina-muslimene overalt kan komme i skade for å sette seg i en posisjon der de erklærer andre muslimer for kaffir, dvs frafalne eller vantro, med de konsekvenser det skal ha, ifølge islam proper, og da kan det lett ble i et helvete for dem, og noen og enhver, bokstavelig talt.

… Storhaug går sterkt ut med et håp om det skal la seg gjøre å skille mellom mekka og medina og hensikten synes å være å styrke det ansikt av islam som fremtrer mest sympatisk og minst voldelig og imperialistisk.

Håpet synes å være at muslimene forener seg om dette valget og Storhaug synes å mene at dette skulle være «grei skuring», hvilket det selvsagt ikke er. Jeg nevner her i farten at det ikke er lenge siden en muslimsk lærd i et afrikansk land ble hengt til offentlig advarsel, skrekk og gru, nemlig Taha, som mente at mekka-surene i virkeligheten hadde forrangen fremfor medina-surene, enda dette strider mot ekspertisens oppfatninger, den oppfatning, altså, som tillater og tillegger de aggressive versene i Koranen avgjørende og ufravikelig gyldighet.

Når Storhaug følger Taha, velger hun en vei på vegne av over en milliard muslimer i verden i dag som er direkte farlig å promotere for det store flertall av disse muslimene. I tillegg bidrar hun til å øke skepsisen blant muslimer flest overfor ikke bare henne selv, men overfor hele Vesten, for hva har Vesten med å blande seg inn i interne islamske forhold? Hvis Storhaugs tilnærming skulle vokse i innflytelse, vil det resultere i større, ikke mindre splittelser i den muslimske verden og dette vil så føre til lidelser og antall drepte i kriger som bare vil trekke det hele mer inn i enda mer langvarige og kostbare, utmattende og voldseskalerende konflikter som vi ikke liker å tenke på. Men selvsagt: Ingen vil vel være så gal som å påstå at dette i så fall er Storhaugs skyld …

https://neitilislam.blogspot.com/2015/11/islam-uten-essens-tolkere-uten-essens.html

https://www.rights.no/2023/04/forskeren-som-gar-seg-vill-i-sin-selvvalgte-uforstand/

Jeg kommenterer ovenstående her:

https://neitilislam.blogspot.com/2023/04/gule-brekke-storhaug-og-virkeligheten.html

Se om medias behandling av islamkritikk:

http://neitilislam.blogspot.com/2019/06/hat-og-hatprat-hets-skikane-fobi.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/hege-storhaug-lena-larsen-islamk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/mellomkirkelig-rad-et-rad-besatt-av.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/02/simen-bondevik-hater-han-hrs.html

Bl a om Bandehy’s gudsbilde, Bondevik ”ren sjikane” ulovlig, Westfalen, Glorious Revolution etc:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/hat-ytringsfrihet-brenning-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/06/allahs-kjrlighet-allahs-nade-grace.html

 Mer om bl a Bondevik:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/02/ofres-na-frankrike-pa-frihetens-alter.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/02/simen-bondevik-hater-han-hrs.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/nar-og-hvorfor-begynte-vi-hate-eller.html

 

En grundig gjennomgang som viser tidens irrasjonelle nervøsitet fra vår bedrøvelige elitens side:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/01/vitne-til-vanvidd-vitne-til-skrudde-sinn.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/islam-angrep-pa-dar-al-harb-krigens-hus.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/03/homo-oeconomicus-i-dagens-og-historisk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/mer-om-det-moderne-postmoderne.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/11/sosialkonomiske-teser-om-godhet.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/fundamentet-er-undergrav-og-ordene-drept.html

Om b la Rousseau, Kant, Lock etc:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/avradikalisere-radikaliserte-om-vestlig.html

Så – til slutt - hvem har sagt dette?

… Så kom profeten … som et brennende vitne om Herren. Han kalte folket sammen og ba dem gjøre klart til valg. Det går ikke an å dyrke både Herren og … Her må dere velge, Vil noen virkelig forlate Herren og vende seg til en avgud?

Da skulle en kanskje tro at folket ville våkne opp og slutte seg med glede til Herrens profet. Alle måtte jo forstå at … var en mann sendt av Herren. Men det sørgelige var at de ikke svarte ham i det hele tatt. Folket svarte ham ikke et ord.

Så langt var det altså kommet. Så langt var de kommet i sløvhet at de ikke fattet alvoret. Så smittet var de blitt smittet av … at de bare sto der uten å svare. Det var ingen reaksjon. Det må ha vært et forferdelig øyeblikk for Herrens profet. …

Svar på spørsmålet: Carl Fr. Wisløff, Andaktsbok, 2003.

 

Se disse for oppfriskning:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/9-synden-og-syndene-i-kristendom-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/hvor-lenge-skal-vesten-vre-darligere.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/05/naden-i-islam-og-i-kristendommen-en.html

http://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2016/03/det-miserable-i-var-kultur-og-les.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/08/7-synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar