tirsdag 7. februar 2023

Kristenfundamentalist Torp vil "torpedere" ytringsfiheten

Se denne først:

https://www.latimes.com/opinion/story/2023-02-03/pakistan-blasphemy-law-muslim-countries

Så denne spennende her:

Da er det avklart: PST i samarbeid med politiet (og eventuelt regjeringen) har avviklet ytringsfriheten i Norge. Dette kom tydelig frem på Debatten i NRK i går kveld. Ekspert på ytringsfrihet, Annine Kierulf konkluderte slik etter PSTs redegjørelse om terrorfaren ved koranbrenning: "Det er tydelig at det er et forbud mot å brenne koranen, overalt og hele tiden på ubestemt tid."

Kommentar: Og det gjelder ikke bare denne artikkelen fra HRS: HRS seiler opp som det absolutt beste stedet for informasjon om det som ikke hr noe med ..... å gjøre.

https://www.rights.no/2023/02/volds-islam-vant-over-ytringsfriheten-i-norge-forbudt-a-brenne-koranen/

Julie Dahle, samme sted, skriver noe som er blitt så selvfølgelig at man skal være "politi" eller predikant for ikke å skjønne det:

Det politiet kunne og burde sagt om koranbrenning er det åpenbare: «Du har ingen lovbeskyttelse mot å føle krenkelse. Dine såre følelser er ganske enkelt dine egne, og dersom du er uenig i det som ytres, kan du vise det ved å selv gå til fredelig motdemonstrasjon. I Norge klarer vi dette helt utmerket, vi møter ord med ord, og klarer du ikke det blir du innbrakt av politiet.» 

Vi skrev for noen dager siden:

En enkeltstående koranbrenning kan for mange anses som helt unødvendig, ja, ekkel. Som en isolert hendelse, kan den virke meningsløs. Men ser vi på de reaksjonene den avføder, ved gjentatte anledninger, og i stort omfang, viden rundt, vil vi kunne øyne et mønster som det er livsviktig å se og forholde seg til. Når så reaksjonene har hjemmel i det hellige, i noe hellig som ikke kan forandres eller som ikke kan forandre seg, er det en ekstra grunn til å ta hendelsen og hendelsene på det største alvor, rett og slett fordi disse gir et signal om sannsynligheten for at den demokratisk friheten vil bli undergravd på lengre sikt, godt fremhjulpet av visse kristne som ikke tåler det ubehag ytringsfiheten i seg selv fordrer. Disse tåler ikke den "tåleranse" de selv forfekter. "Ute av syne, ute av sinn", er intet attråverdig universelt gyldig og kategorisk imperativ, snarere det motsatte. 

Friheten har sin pris. Vi kan ikke forvente å få beholde den gratis, så å si, for all fremtid i det praktiske og konkret politiske. 

Ytringsfrihet har vært selve hjørnestenen i den vestlige verden i lang tid nå, og vi har levd godt med den hele tiden. Autoritære krefter med krav på å eie sannheten for sin egen del, for alltid, og med et ustyrlig behov for å sensurere for å kunne tvinge oss i kne har ikke lykkes så godt hittil, men kan det snart være over?

Friheten har vært en sikkerhetstvil. Vi har til og med levd godt og fritt med å få opphevet blasfemiparagrafen. Demokrati blomstrer i og med ytrings- og religionsfrihet. Sannheten blir lettere å søke og opprettholde. Men det går selvsagt en grense: Vi kan ikke begrunne friheten med rett til å spre hat eller oppildne til hat og vold. Sprer Koranen per se hat og vold? Se det, nei, ingen våger å stille spørsmålet fordi man vet at svaret blir ja. All ære til alle muslimer som mener at Koranen tar avstand fra vold og hat (selv om noen muslimer peker på at Koranen eller de hellige skriftene faktisk oppfordrer muslimer til å hate og da blir det en plikt å hate … ).

https://neitilislam.blogspot.com/2010/11/har-muslimer-plikt-til-hate.html

https://neitilislam.blogspot.com/2014/10/nar-ikke-hate-blir-en-synd-mot-allah.html

Under karikaturstriden i 2006 kunne vi høre muslimer si nokså vantro at «vi» holdt ytringsfriheten helllig og at våre myndigheter derfor ikke kunne gripe inn for å stanse fornærmelsene mot muslimer verden over. Dette ergret en hel muslimsk verden. De følte seg krenket på profetens og Allahs vegne.

 Nå er viljen her i Norge til å gripe inn i og begrense ytringsfriheten blitt stadig sterkere uttrykt. Man har glemt selve fundamentet, selve grunnprisippeet: “Freedom of expression is the matrix, the indispencable condition, of nearly every other form of freedom”, Benjamin N. Cardozo, høysterettsdommer I USA fra 1932 til 1938.

I dag vil kristne på et emotativt grunnlag forby koranbrenning. Det fins ingen fornuft, ingen prinsipiell nødvendighet for å gjøre dette. Skulle det kanskje kunne begrunnes med at det ville forbedre og styrke demokratiet? Ville de samme forby Bibel-brenning? Ville de ha følt seg krenket av en slik brenning? Vel, jeg tror det ikke før jeg ser det. Vi vet og kan bedre nå enn under inkvisisjonen.

Torp gjør seg i praksis både de jure og de facto til juridisk overdommer i denne saken. Og i tillegg: Han vil overstyre loven ved å tolke den på et rent emotativt grunnlag, et slags morals smak-og-behag grunnalg. Bør han føle at han har noen rett til dette? Bør han gjøres til et glimrende eksempel til etterfølgelse, på like fot med profeten Muhammed?

Torp ser ut til å mene at Allah er Gud og at Gud må være trygg på ikke å bli krenket via blasfemilovcr. 

Det Torp og hans geliker antakelig ikke forstår er at koranbrenning kan representere et håp både for muslimer som kristne, som lever i muslimske land, og som ofte i store antall blir forfulgt der, med livet som innsats og dødstall som er så skremmende at det kan bli uutholdelig å forholde seg til.

Jeg tror muslimer flest er trette av alltid å skulle reagere med krenkelse når profeten på en eller annen måte blir krenket, slik noen av dem definerer krenkelse. Det er slitsomt i lengden, på samme nivå som å bli følelsesmessig presset til å være sint og sur, når det passer maktapparatet i den muslimske verden.

Den kristne Jan-Aage Torp bruker nå sin ytringsfrihet til å påstå at koranbrenning er sadisme og at slik brenning bør straffes med rettsforfølgelse.

Hva mener han med sadisme? Vil det være sadisme overfor kristne hvis noen brenner Bibelen?

Nei, det tror jeg ikke Torp vil mene.

Betyr koranabrenning at de som brenner hater muslimer – altså alle personer som sverger til Allah og profeten? Alle? En for en? Alle for en?

Torp tror at det er dette det dreier seg om først av alt. Det beviser på sitt sett at han setter sine egne emosjoner over loven, for det er legalt å brenne koraner. Det er lovlig, og beskyttet nettopp av ytringsfriheten. Men er det legitimt å brenne koraner? Vel, det er kanskje ikke smart og smukt gjort, men det kan ikke være moralsk forkastelig. Legitimiteten ligger i prinsippene, ikke i Torps hypermagiske «servilt betinget emosjonelle korrekthet». 

Meningen bak brenningen kan med rimelighet ikke tolkes som et forsøk på å krenke så mange som mulig, ut fra et behov for å være sadist. Hensikten er å trygge demokratiet og opplyse om dets meritter og dets prinsipper. Uten full ytringsfrihet blir ingen helt frie, sett i alminnelig språkbruk. Torp synes å mene at dette er sadisme eller at det inngår en vesentlig sadisme i dette å brenne for demokratiet ved å brenne Koranen. Han kan ikke forestille seg at det ikke ligger sadistiske motivasjoner bak. I seg selv er dette en latterlig og uforskammet psykologisering og et forsøk på følelsesmessig utpressing av det publikum han venter å nå.

Her lukter det stygt av ren narsissisme. Torp hjelper undertrykkelsesregimer og tendenser i den muslimske verden med å mobilisere alle verdens muslimer til å føle seg mer krenket. Det er som om han oppfordrer her til at dette blir et kategorisk imperativt, universelt gjeldende altså, for muslimer,  for alle muslimer overalt, til enhver tid, og til enhver kostnad i liv og eiendom. Han skjønner ikke at han med utspillet faktisk da også kommer i skade for å oppfordre indirekte til vold, for hvilke makthavere eller imamer  i den muslimske verden vil straffe noen for voldelige reaksjoner som følge av at de føler en berettiget harme med plikt til å reagere ut fra de islamske hellige skrifter per se?

Hva jeg måtte mene om Torp som person og journalist, er knekkende likegyldig. Men jeg legger merke til at han intervjuer stjernekjendiser på løpende bånd, se linkene. Det jeg legger merke til er at han stiller få prinsipielle motspørsmål til hans prominenser her. Han virker lett å suggerere og man sitter igjen med inntrykk av en total relativisme. Han får støtte fra Finn Jarle Sæle i hans avis nr 5 2023 som bedyrer at «vi elsker muslimer». pluss en forsikring om at han vil ha fred mellom religionene og en formaning om at vi bør fremme toleranse. Men bidrar avisen og Sæle til å skape nettopp toleranse? En av hans programerklæringer er at man i hans avis ikke vil kritisere andre kristne, slik de to andre kristne avisene gjør. Passivitet blir med andre ord et annet ord for toleranse. For meg betyr dette at den servilt betinget emosjonelle korrekthet råder grunnen nesten helt alene.

Se om farene her:

https://neitilislam.blogspot.com/2018/06/relativisme-og-toleranse-et-farlig.html

Mer her:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/09/jan-age-torp-intervjuer-biskop-atle.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/12/torp-med-egyptisk-ambassadr-i.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/trigger-warning-et-dig-i.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/ekstrem-europa-rise-of-islamophobia.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/11/terrorangrep-pa-muslimer-av-muslimer-i.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/nar-demografi-og-islamofobi-blir.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/08/sindre-bangstad-rise-of-islamophobia.html

Snakker vi om sadisme? Her bruker Torp en psykiatrisk term om helt "friske" individer. På samme måte - eller verre - som de som ustyrlig sprer om seg med beksyldninger om islamofi der intet slikt finnes, annet enn blant de servile selv.

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/sadismen-og-barnelikene-i-middelhavet.html

For å sitere Hege Storhaug i dag:

Tusenvis av muslimske fundamentalister samlet seg i Hamburg lørdag for å demonstrere mot ytringsfriheten. Demonstrasjonen var et motsvar til koranbrenningen siste tiden. Den tyske storavisen Bild sier rett ut at "de later som de protesterer mot hat og hatytringer - og på den måten bringer de selv hat og hatytringer ut i gatene våre!" Deltakere viste det samme fingertegnet som IS og jihadister bruker: En pekefinger løftet.

https://www.rights.no/2023/02/muslimsk-maktdemonstrasjon-i-hamburg-mot-ytringsfriheten/

Og så til ham dette innlegget egentlig dreier seg om:

Jan-Aage Torp vil: Ta rettslige skritt imot brenning av Koranen                                                       

Under mine reiser i Europa og i den vide verden - spesielt til Egypt, Israel og India de siste 12 måneder - er jeg blitt mer bevisst enn noen sinne på viktigheten av troen i dagens verden. Sammen med det følger respekten for troen.

https://idag.no/ta-rettslige-skritt-imot-brenning-av-koranen/19.40977?fbclid=IwAR2JqEXlfrvAuAcmq3QGQ9oEgp_H8sbFP5YhEo6u_OVigZjO4rcU1cVXv2Q

Torp er : Formann Kristen Koalisjon Norge (KKN, Publisert: 30.01.2023 kl 23:27

Når enkelte individer i Sverige, Danmark og Norge tyr til sine sadistiske demonstrasjoner der brenning av Koranen er deres «hellige rituale», bør det stoppes ved hjelp av ordensmakten, og deretter behandles i domstolen. Dette er intet mindre enn blasfemi. Dessverre kvitter vestlige nasjoner seg med blasfemilover, men disse sadistiske handlinger kan fortsatt lett håndteres av relaterte lover i våre nasjoner, som vil gi gjerningsmennene store bøter og/eller fengselsstraff. Det kreves en bevisst beslutning av regjeringsadvokaten og statsadvokatene for å finne et logisk og rettslig grunnlag for tiltale.

Torp kommer inn på karikaturstriden og skriver: … Et bittelite norsk blad, ledet av sjefredaktør i avisen Dagen (siden 2010), Vebjørn Selbekk, valgte dette som et reklamestunt, under dekke av ytringsfrihet. Korttenkte politikere i Norge valgte å hylle herr Selbekks «heroiske handlinger», i stedet for å gi ham en rettslig smekk. Dette viser galskapen i visse deler av pressen.

Jeg oppfordrer regjeringene i Sverige, Danmark og Norge til å ta rettslige skritt imot brenning av Koranen.

Den stygge sadismen imot islam praktiseres også imot jødedom og kristendom i våre nasjoner. Alle slike «ritualer» bør behandles av ordensmakten og domstolen.

Kommentar: Hvordan kan noen være sadistisk overfor en religion, et trossystem?

Torp terper videre: Vær oppmerksom på uttalelsen nedenfor av 22. januar fra FNs sivilisasjonsallianse (UNAOC):

Presseuttalelse : Ved talsmannen for den høye representant for FNs sivilisasjonsallianse (UNAOC)
Om brenningen av den hellige Koran i Sverige.

Den høye representant for FNs sivilisasjonsallianse (UNAOC), Miguel Moratinos, fordømmer utvetydig den sjofele handlingen med å brenne den hellige Koran i Sverige på lørdag av lederen for det høyreekstreme partiet Hard Line.

Mens den høye representant understreker viktigheten av å opprettholde ytringsfriheten som en grunnleggende menneskerettighet, understreker han også at handlingen med koranbrenning utgjør et uttrykk for hat imot muslimer.

Det er respektløst og fornærmende mot islams tilhengere og bør ikke blandes sammen med ytringsfrihet. Den høye representant minner om FNs generalforsamlings resolusjon A/Res/75/258 av 26. januar 2021 (OP 6) som bekrefter at utøvelsen av ytringsfrihet medfører plikter og ansvar i samsvar med artikkel 19 …

Kommentar: Trorp synes helt uvitende om Kairo-erklaringen fra de fleste muslimske land:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/05/om-det-begredelige-europaradet-kairo.html

https://neitilislam.blogspot.com/2014/01/kairo-de-muslimske-menneskerettighetene.html

Videre: Den høye representant uttrykker sin dype bekymring over den generelle økningen i tilfeller av diskriminering, intoleranse og vold, uavhengig av aktørene, rettet imot medlemmer av mange religiøse og andre samfunn i ulike deler av verden, inkludert saker motivert av islamofobi, antisemittisme og kristenfobi, og fordommer imot personer av andre religioner eller livssyn.

Den høye representant understreker videre at gjensidig respekt er avgjørende for å bygge og fremme rettferdige, inkluderende og fredelige samfunn forankret i menneskerettigheter og verdighet for alle.

I denne sammenhengen minner den høye representant om FNs handlingsplan for å beskytte religiøse steder ledet av FNs sivilisasjonsallianse, som gir et overordnet rammeverk og et sett med anbefalinger, inkludert styrking av religiøs pluralisme og fremme av interkulturell og interreligiøs dialog, gjensidig respekt og forståelse.

https://idag.no/ta-rettslige-skritt-imot-brenning-av-koranen/19.40977?fbclid=IwAR2JqEXlfrvAuAcmq3QGQ9oEgp_H8sbFP5YhEo6u_OVigZjO4rcU1cVXv2Q

Torp og hans felager har ikke sans for følgende:

Jussprofessor om politiets nei til koranbrenning: – En gavepakke til Erdogan og et svik mot Sverige

https://www.nettavisen.no/koranbrenning/nato/sverige/jussprofessor-om-politiets-nei-til-koranbrenning-en-gavepakke-til-erdogan-og-et-svik-mot-sverige/s/5-95-893483?fbclid=IwAR1AEHHnbTTAUdN9hbOpXT3eDlZthlyVGdNlOztb5lYRVquebLAOwZu9hWI

-

Let’s recall that fatwa again - Khomeini:

“In the name of Allah… I am informing all brave Muslims of the world that the author of  The Satanic Verses , a text written, edited, and published against Islam, the Prophet of Islam, and the Qu’ran, along with all the editors and publishers aware of its contents, are condemned to death. I call on all valiant Muslims wherever they may be in the world to kill them without delay, so that no one will dare insult the sacred beliefs of Muslims henceforth. Whoever is killed in this cause will be a martyr, Allah willing, Meanwhile if someone has access to the author of the book but is incapable of carrying out the execution, he should inform the people so that [Rushdie] is punished for his actions.

May peace and blessings of Allah be upon you.

Krenkelse er subjektivt. Følelsen alene kan ikke styre lærere eller andres ytringsfrihet | Anine Kierulf

  • Anine Kierulf 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar