søndag 10. februar 2019

Trigger Warning - et "dig" i ytrngsfrihetens grenseløse begrensninger


Denne artikkelen er en oversettelse av deler av Mick Hume’s lille, men verdifulle bok: Trigger Waring, Is the fear of beeing offensive killing free speach?
Jeg legger inn noen personlige kommentarer underveis og etter omtalen av Hume’s bok følger visse betraktninger og eksempler «til etterfølgelse» eller avskrekking, alt etter som.

Vi har tidligere skrevet om ytringsfriheten bl a her og her og her og Bangstad: Rise of islamphobia

Men først to meget interessante artikler fra docment og Resett i dag:

Når det å ha forfedre i landet blir rasistisk
Av: Henrik Sundt   10. februar 2019, 21:48

Guinness øl og Irland – to stykker av samme alen. Omtrent som Gammel Opland og Norge eller Tuborg øl og Danmark. Kombinasjonene er mange, og de viser stolthet over noe nasjonalt og kulturelt som har tålt tidens tann og for mange har en nærmest ikonisk status. Manchester United og England – be my guest.
Men ikke nå lenger, for det å minne om tilhørighet, kultur, slektskap og røtter kan jo støte dem som ikke har de samme røttene eller føler seg hjemme i den samme kulturen. document her
og
Tommy Robinson avslører BBC, Av Else Berit Kristiansen - 10. februar 2019 | 20:17 33:
BBC, sammen med George Soros’ «Hope not hate» og etablissementet i Storbritannia, er avslørt for å gå sammen om å lage en dokumentar full av løgner om Tommy Robinson.
Den hemmelige arbeidstittelen deres er: «The take down of Tommy Robinson.» Nå har de gått i sin egen felle.
Dette er grunnen til at etablissementet ikke bryr seg om at mange titusener unge jenter brukes som sex-slaver. John Sweeney, som er øverste sjef for BBC Panorama, filmes mens han sammenligner en hvit mann fra arbeiderklassen med kannibaler i Amazonas og snakker nedsettende om arbeiderklassefolk. Klippet er bare en smakebit av hva som kommer 23. februar, da alt som er filmet undercover av Tommy Robinsons folk blir sluppet. resett
   
Men over til mitt egentlig anliggende med denne posteringen, som er å vise ytringsfrihetens kår og vilkår - og mulige demise - i Europa, og muligens i resten av den vestlige verden om ikke mange snes år:

Tonning Riise skriver i Aftenposten:
For å sitere Christopher Hitchens: «Hver gang du sensurerer noen gjør du deg til fange av din egen handling, fordi du nekter deg selv retten til å høre noe.» Når en ytring forbys, betyr det i realiteten at vi overlater til myndighetene å fjerne ytringen for oss.
Er ikke dette, for det første, en fallitterklæring? Vi sier indirekte at vi er så lite i stand til å håndtere rasistiske ytringer at vi ber politiet om å fjerne dem for oss. Men er ikke dette å ure oss selv? Vi kan innbille oss at rasismen forsvinner, mens vi kun har brukt lovverket for å fjerne den fra vårt synsfelt.

Men her er det forskjell på politisk legitime meninger som flertallet eller de med makt ikke ønsker å høre, og ren søppel av type «negerjeger». Tonning Riise vil sikkert si at for å kunne bevare de første må vi også ta de andre med på kjøpet.
(Kommentar: Er det så sikkert? Problemet er ikke paragrafer mot hatefulle ytringer eller rasisme, men måten de er og vil bli forvaltet på. Som gammel venstreradikaler kjenner jeg refleksene som ønsker å arrestere en bestemt type vulgærpropaganda om andre mennesker, enten det er jøder eller svarte).
Men måten rasisme og hatefulle ytringer er brukt på, har fått pendelen til å svinge andre veien: at man går inn for å avskaffe rasismeparagrafen. Høyre har det i sitt program.
John Stuart Mill. I «Om friheten» argumenter Mill for at sensur er en forbrytelse mot intet mindre enn menneskeheten.
«Den besynderlige ondskapen i å sensurere en meningsytring er at den raner menneskeheten; etterslekt så vel som den nåværende generasjon; de som avviker fra meningen, enda mer enn dem som holder på den. Hvis oppfatningen er korrekt, er de fratatt muligheten til å skifte ut feil med sannhet. Hvis ukorrekt, mister de en nesten like stor fortjeneste, et klarere og livligere inntrykk av sannhet, produsert av dens kollisjon med feil.» Aftenposten 16. desember 2013.
Tonning Riise: Å påberope seg retten til å kneble andres meninger av hensyn til andres følelser, er ikke toleranse. Det er det motsatte av toleranse.
Det burde være et paradoks for alle som ivrer for mer knebling av hatefulle ytringer at det mest vellykkede flerkulturelle landet i verden, er det samme landet som gir disse ytringene et juridisk vern.

Så til Trigger Warning:

s 9  Supreme Court Justice: Ytringsfrihet dreier seg først og fremst om å forsvare det som kan beskrives som «frihet for tanker vi hater».  En persons hatefulle tale er en annen manns lidenskapelige tro eller oppfatning.
Hatefull tale betyr bare moralske meninger du tar avstand fra.
I det øyeblikk forestillingen om «trauma» blir redusert til «å føle ubehag» ved noe, så er bare himmelen grensen for hva Trigger Warnings kan innebære.
I dag blir vi pålagt å ta hensyn til at visse elever kan føle ubehag ved å lese klassiskere som Great Gatsby eller utdrag fra Ovids Metamorfose og at elever skal kunne nekte å lese slike verk.

Universelle rettigheter kan ikke deles opp. I det øyeblikk vi tillater oss å stille spørsmålstegn ved en frihet for noen (utvalgte), blir det som burde være en rett til et privilegium som skal fordeles rundtomkring som en veldedighet, (et tilskudd eller fattighjelp, dole), til de man anser trengende.

The reinterpretation of freedom to mean liberty-on-licence is a con that the free-speach frauders should not be allowed to get away with. «Retten kommer med ansvar» er det samme som å si at retten ikke er rett i det hele tatt. Retten blir da sett på som en belønning for god oppførsel.

s 14: Så snart ytringsfriheten blir til et privilegium og ikke en rett, hvem skal da bestemme hvor grensen for ytringsfriheten skal dras?
Alt i dag blir vurdert ut fra den subjektive standarden «krenkelse» eller «såret følelse» og ting kan bli sensurert ikke for å true den offentlige fred og orden, men for å såre noen følelser eller som får den til å føle seg ukomfortable.
s 15:
Thomas Pain: Den som benekter en annen hans rett, gjør seg selv til slave av seg selv til han nåværende mening eller oppfatning, fordi han utestenger seg selv fra muligheten å forandre den.

George Orwell: Hvis frihet betyr noe som helst, så må det være å kunne fortelle folk hva de ikke ønsker å høre.
Tar vi bort «fri» i Ytringsfrihet, tar vi også bort betydningen av dette å være tolerant. Den betyr enten å tillate utrykk for meninger uten å kritisere eller fordømme dem, eller at den blir en unnskyldning for å forby hva man betrakter som altfor krenkende, som i: Vi vil ikke «tolerere intoleranse». Virkelig toleranse betyr at vi tillater andre å gi utrykk for deres meninger, uansett hvor mye vi misliker dem, samtidig som vi selv kan fortelle de andre hva vi mener om dem, akkurat slik de står fritt til å mene noe om oss, uansett hvor krenkende det er.
s 16: Samuel Johnsen: Enhver er berettiget til å uttrykke seg om hva han mener er sant, og enhver annen har en rett til å «slå ham ut» for det.
Ytringsfrihet dreier seg om «ord», sterke verktøy, men det fins ingen magisk ord – ikke engang abrakadabra – som i seg selv ha kraften til forandre virkeligheten. Ord er ikke handlinger. Det følger at krenkende tale ikke kan betraktes som den var en kriminell handling. Uansett hvor skarpe or kan være, kan de ikke være som skarpe kniver. Eller skytevåpen. Likevel kan vi oppleve at politikere eller andre offentlig personer i UK og Us tvinges til å unnskylde seg for ytringer som har medført krenkelse uten at det var intensjonen å krenke.
Å oppfordre til lovbrudd er en forbrytelse, men hva ligger det i å oppfordre til?

Ytringsfrihet er viktigere enn sårede følelser. En svart amerikansk frihetsadvokat forsvarte i 1999 en Ku Klux Klan-leder etter at denne var blitt beskyldt for korsbrenning og demonstrasjon av våpentilfang. Advokaten forsikret juryen om at han var fullt klar over at den tiltalte hatet svarte mennesker som han selv, men dett i seg selv forandret ikke på retten til rasistfri tale: I Amerika har vi rett til å hate. Vi har retten til fri diskusjon.
Forsøk på å forby retten til å hate bør anses for ikke mindre et angrep på ytringsfriheten enn hvis en tyrann skulle forby folk å elske hverandre.

s 19: Free speach is a killer-ap for civilisation. Spinoza: I et fritt samfunn kan et menneske tenke hva han finner for godt og gi uttrykk for det han tenker.
Fri tale er ikke bare en hyggelig, men upraktisk ide, som f eks fri kjærlighet. Den har vært instrumental for å fremme av menneskehetens utvikling fra hulestadiet oppover til en begynnende sivilisasjon.
Frederick Douglass i 1860: Friheten er meningsløs hvor friheten til å ytre seg ikke eksisterer. Den friheten, av alle rettigheter, er den retten tyranner frykter mest av alt. De kjenner dens kraft … Slaveri kan ikke tolerere fri tale eller ytringsfrihet. Gi den 5 år og den vil fjerne auksjonsplattformene og bryte enhver lenke i Sørstatene.
s 21: Det ligger en dyp ironi i dette at feminister, transer og antirasister i dag krever restriksjoner på ytringsfriheten som et verktøy for å beskytte rettigheter til de identitetsgrupper de hevder å representerer.

s 22: Tont Blair fikk i 1998 vedtatt ECHR – europeean convention om human rights – som lov i UK. Konvensjonen anerkjenner ytringsfriheten, men med et forbehold, nemlig «men»: - these freedoms comes with special responsabilities og slik sett bli underlagt restriksjoner mht spesifikke formål. (Friheten har dermed sluttet å være en rett).  (Forb: sikkerhet, helse, taushetsplikt osv).

US First Amendment sørger for en langt støtte uforbeholden støtte til ytringsfriheten: Congress shall make no law … abdridging the freedom of speech, or of the press.
Men tar dette oss langt nok mht tl å forsvare retten? US har overlatt til landets ni høyesterettsdommere å avgjøre.
Retten er drastisk begrenset og retten er i stor grad begrenset av utbredelsen av uformell sensurering og diverse forbud på vidergående skoler og universiteter i US.
Vi bør huske US judge Learned Haud fra 1944: Friheten ligger i folks hjerter og når den dør der, kan ingen konstitusjon og ingen lov redde den.

s 25 J S Mill: On Liberty: «Beskyttelse mot «myndighetenes» - the magistrates – sensor-tyranni er derfor ikke nok; det trengs også beskyttelse fra den rådende meningsdannelse og følelse; mot tendensen fra samfunnets side til å pådytte – ved andre midler enn bare bøter  - dets egne ideer og praksiser som normer og regler på de som ikke istemmer eller er enige i disse».

Kommentr:: Er det ikke akkurat dette som skjer i dag? At myndighetene pådytter meningsbærere meninger og oppfatninger de ikke har, ved å true med straff og andre reaksjoner?

En undersøkelse i UK viste at 64% støttet at folk ikke burde utsettes til krenkende synspunkter, offencive views.
I USA : 38% mener at US’s lovgivning som sikrer presse- og ytringsfrihet i First Amendment går for langt i å opprettholde disse frihetene.

Det foregår en tilsynelatende beskjeden, stille, bak-kulissene- krig mot ytringsfriheten. Den presenterer seg som en kamp som et forsvar for rettigheter: Retten til beskyttelse mot hatefulle- eller krenkede ord og bilder og retten for bl a studenter til å føle seg komfortable på universitetene.

s 30 : Voltair: «Jeg liker ikke og fordømmer hva du sier, men jeg vil inntil døden forsvare din rett til å si og mene det».
Uttalelsen uttrykker at ytringsfriheten er noe mer enn en personlig eiendom og noe mer enn en personlig mening.
Omvendt Voltair: «Jeg vet at jeg vil forakte eller bli krenket av det du måtte si og mene, og jeg vil forsvare hva du sier, men bare så langt ytringsfrihetens grenser tillater deg å si og mene det su sier og mener».

For de omvendte voltairistene er ingenting mer viktig enn deres personlige emosjoner, ingenting er større enn deres ego og identitet.  De vi ha en absolutt rett til å bli beskyttet mot ord.

s 31 ff I stedet for å omfavne kravet om ytringsfrihet eller fri tale som et forsvar mot myndighetene og statlig styring og ensidige påvirkning ovenfra og ned krever i dag mange at myndighetene bruker sin makt til å undertrykke eller begrense krenkende eller skadelig tale fremsatt av andre. Den tiltakende mistro til ytringsfriheten reflekterer en voksende mistro til mennesket generelt. I det anglo-amerikanske samfunnet i dag gjør det seg gjeldende en terapeutisk omsorg for å beskytte emosjoner mer enn å tillate fri meningsutveksling. Man går ut fra som en selvfølge at folk blir skadet, at folk er sårbare og spesielt tynnhudede og at de kan påvirkes til å gjøre skade av ord alene. Fri tale er under kontroll av folk som vil beskytte de ultrasensitive. Man opphøyer sårbarhet til en dyd. Når myndighetene slår ned på hva folk sier på nettet så betraktes det ikke som sensur, men som et positivt forsøk på å beskytte folk fra skadelige eller truende ord.
Vi forsikres om at det ikke kan være statlig sensur i USA som følge av den beskyttelse Det første grunnlovstillegg gir, men dette forhindrer ikke politikere og andre i å forsøke å beskytte folk mot krenkende eller fornærmende tale. Emosjoner teller mer enn idéer nå. De forsøker å stemple tilhengere av fri tale som ekstremister.
Nadine Strossen opererer med to «bed-rock»-prinsipper: Innholds-nøytralitet og Synspunkt-nøytralitet. Staten kan aldri begrense ytringsfriheten bare fordi noen eller til og med flertallet i befolkningen er uenige med eller føler seg krenket av det innhold som formidles eller den synsvinkel det videreformidler. Begrensninger på ytringsfriheten kan bare rettferdiggjøres når det er nødvendig å forhindre aktuell eller forestående skade i forhold til en interesse det er av tvingende nødvendighet å beskytte, slik som vold og skadevoldende handlinger mot andre. Strossen hevdet at begrensninger i pornolovgivningen stred mot begge prinsippene, mot feminister som ville ha en forbudslinje og som mente at pornoen var av krenkende karakter.

Tony Blair nedsatte en komite, Leveson Inquery, som tok sikte på å disipliner pressen og media, en ny lovforankret regulator, i 2011. Dette var det største angrepet på ytringsfriheten siden den loven som opphevet Kronens rett til å sensurere all publikasjon i 1695.
Mars: Den frie presse er et folks sjels altovervåkende øye og utgjør kroppsliggjøringen av et folks tro på seg selv.

s 39 Linjen mellom den private og offentlige sfære ble dratt under opplysningstiden. Denne linjen er i dag truet og det fins knapt et sted man kan gjemme seg fra den tause krigen om ytringsfrihetens kår, heller ikke våre tanker engang, på begge sider av Atlanteren.
Thomas Hobbes sa at menneskets tanker overstyrer alt annet verneverdig, alt hellig, profant, rent, obskønt, grovt eller lett, alt uten skamfølelse eller klander.
Jooyce Carol Oats fremhever den grunnleggende sannhet i et demokratisk samfunn at vi burde fri til å si alt privat, uansett hvor dumt, brutalt, selvbetjenende eller ganske enkelt galt uten å bli kriminalisert for det.
Spinoza: I en fri stat kan enhver tenke hva han vil og si hva han tenker.

s 44: Den første trykkepresse ble innført til England i 1476.
I 1596 fikk puritaneren John Stubbs hånden kuttet av for å ha kritisert det foreslåtte ekteskap mellom dronning Elizabeth 1 og en fransk greve. I 1637 fikk en annen puritaner, William Prynn, ørene kuttet av for å ha kritisert kong Charles 1’s regime. I 1663 ble John Twyn hengt for å trykket pamfletter med støtte til folks opprør mot Charles 2.
I Frankrike skrøt den franske katolikken Jacues-Benigne Bousset: «Jeg har rett til å stille dere for retten fordi jeg har rett og dere feil».

Juristen Sir Edward Coke skrev Institutes og Laws of England som først ble publisert i 1628. Dette skriftet har siden dannet grunnlaget Englands common law.

Hva med grekerne? de kalte ytringsfrihet for parrhesia. Den gjaldt først og frem frie menn, ikke for kvinnene og slavene. Sokrates ble stilt for retten i en alder av 70. Han ble dømt for brudd på ytringsfriheten, kan man si. Han hadde gått for langt. Han trodde ikke lenger på de guder bystaten trodde på. Sokrates trodde heller ikke på de begrensing som ble lagt på ytringsfriheten knyttet til den athenske tradisjonen hvor friheten måtte begrenses av «respekt, måtehold og skam», Aidos. Han ble kledt naken overfor sine anklagere, et symbol for at alt nå skulle frem i dagslys.
Sokrates ble dømt med 280 over 221 stemmer.

s 51: I 1526 fikk William Tyndale trykket en engelsk oversettelse av Det nye testamentet i Tyskland og smuglet den over til England. Han ble drept ved kvelning og brent på staken for heresychoice of belief, det motsatte av ortodoxi - i 1536. Tre år senere fikk Henrik den 8. trykket en oversettelse av Bibelen til engelsk, The Great Bible.
I 1664 argumenterte John Milton for ubegrenset trykkefrihet i Areopagita, hvor han spurte Parlamentet om «å gi meg friheten til å vite, utrykke og fritt argumentere i henhold til min samvittighet, over alle friheter». Milton mente imidlertid at heretikere burde straffes etter at heresien var uttrykt. Friheten skulle heller ikke gjelde papistene og ateistene. I 1689 vedtok Parlamentet «The Bill of Rights» hvor retten til å ytre seg og diskutere fritt ble skrevet inn.

I 1970-årene ble John Wilkes, journalist og parliamentsmedlem, dømt til 2 års opphold i The Tower for å ha skrevet at kongens mor sto i et intimt forhold til statsministeren. Han påsto at pressefriheten vare en fødselsrett for enhver brite. Saken mot Wilkes fikk slutt på myndighetenes generelle og i praksis ofte vilkårlig brukte fullmakter til å arrestere politiske motstandere. Velgere fikk også rett til selv å velge sine representanter i Parlamentet. Avisene kunne fra nå fritt rapporterer hva landets parlamentarikere sa og gjorde bak Parlamentets dører.

I 1791 vedtok man i Den amerikanske konstitusjonen at kongressen ikke skulle vedta lover som innskrenke religionsfriheten eller utøvelsen av denne retten. Den skal ikke begrense ytringsfriheten,  trykkefriheten og forsamlingsretten utøvd i fredelige former.
(I Frankrike avfattet Den franske nasjonalforsamling følgende erklæring: «Den frie utveksling av tanker og meninger er en av de mest kostelige menneskeretter. Enhver borger kan snakke, skrive og trykke fritt i den nye franske republikken».
Et par år etter at The First Amendment var vedtatt, ble ytringsfriheten begrenset av lover som forsøkte å kriminalisere kritikk av USA’s regjering.
I 1842 publiserer Karls Marx noen artikler om pressefriheten. Mangel på frihet er en dødelig fare for menneskeheten, hevdet han.
I 1859 ga John Stewart Mill ut On Liberty. Samme år gir Darwin ut On the Origins of Species, den ble straks bannlyst fra biblioteket på Trinity College.
s 55: I 1964, i saken NewYork times Co v. Sullivan, slo Høyesterett fast: Det første grunnlovstillegget – First Amendment – innebærer ikke at det er krenkende å kritisere eller defamere offentlige tjenestemenn selv om kritikken inneholdt «honest mistakes», hvis ikke publiseringen ikke var motivert av ondskap».
Debatt om offentlige forhold burde være uhindret, robust og vid åpen. Debatten kan innbefatte voldsomme, giftige og noen ganger ubehagelig skarp kritikk av myndighetene og de offentlige tjenestemennene.

s 56: I 1969 uttalte Supreme Court at det å hevde og uttrykke hatefull eller inflammatory synspunkter ikke er tilstrekkelig for domfellelse. Ytreren er dermed beskyttet med mindre hans ord hadde til hensikt umiddelbart å oppildne til eller legge til rette for ulovlige handlinger. Denne avgjørelsen gjør det legitimt å skille mellom hatefull tale og handlinger.
I 1960 ble Penguin Books frikjent for anklage om obskønitet eller usedelighet ved å publisere D H Lawrence Lady Chatterley’s Lover.
I 1971 ble magazinet Oz dømt til 15 måneders fengsel for å trykke «Rupert the Bear having sex» i en utgave for skolebarn.
I 1977 Gay News ble saksøkt for å beskrive en scene hvor en homofil har sex med Kristus etter korsfestingen. Utgiveren ble dømt til en betinget dom.

De tradisjonelle blasfemilovene ble i England opphevet i 2008, men nye lover som beskytter mot rasisme, hatefull tale og homofobi har «tatt over».

s 61: Konsensus nå er, at ord skader ved at ord skaper sinne og krenkelse. Det hevdes ofte at sårende ord skaper emosjonelle skader og psykiske arr, noe som er verre og av lengre varighet enn ytre sårmerker et fysiske overgrep.
s 62: En lov som sier at man har en rett til ikke å bli krenket kan ikke være legitim. Å føle seg krenket, kan ikke gi en rett til å frata noen ytringsfriheten. «British police commanders seems now to be more comfortable policing the tweets more than the streets».
Det latinske ordet offendere betyr å slå til mot, (striking out against). Now taking offence is «weaponized».

Thomas Carlyle, i 1838: No man lives without jostling og beeing jostled; in all ways he has to albow himself through the world, giving and recieving offence. His life is like a battle, insofar as it is an entity at all».
s 64: J S Mill: En person bør ha full råderett over seg selv bør ikke kunne tvinges til å gjør noe han ikke ønsker, selv om andre skulle mene at det valget han tar, ikke er godt for ham. Det eneste unntaket er hvis han skader noen andre. Makt kan bare legitimt utøves for å forhindre at andre kommer til skade. Mick Hume: Mill’s argument for ytringsfrihet er blitt snudd opp ned. Ved tale skader man nå ikke bare et individ, men en hel gruppe …

s 66 ff: Laubour-regjering innførte i 2006 forbud mot hatefull-tale med Racial and Religious Hatred Act. Denne fikk så et tillegg om hat knyttet til seksuell orientering i 2008. Disse lovene sanksjonerer den idéen at hatefull tale – offencive speach - er kriminell handling og at dette å føle seg krenket begrunner sensur.
s 68 Amerikaneren, Arlene W Saxonhouse, (se note 4) utalte etter Charlie Hebdo i 2015: Disse lovene er selv en del av problemet fordi de oppildner – fan -  følelse av å være krenket og legitimerer forventninger om at uttalelser som er kritiske til islamske symboler, islamsk praksis og tro burde være straffbart. Hume, lakonisk: «In 2015 the gunmen decided to cut out the middleman to take it upon themselves to carry this punishment out».

Frank Ferudi: En selvdefinert identitet … is seen as fixed. Medlemmer i en identitetsgruppe mener de har rett til å definere sannheten om dem selv. Ferudi kaller det: Kriminalisering av kritikk.
Identitetspolitikk er konkurranse om hvem som er det største offeret. Man kan si at man ikke hadde til hensikt å fornærme, men hva kan man da stille opp med når følelser bestemmer sannhetsgehalten?

MachPerson Report i 1999 innførte faktisk et rettsprinsipp i UC-law som sa at «enhver hendelse som oppfattes som rasistisk av en fornærmet eller en annen person, skal anses som rasistisk».
I 2006 ble det besluttet i Racial and Religious Hatred Act at seksuell orientering skulle være beskyttet.

Thomas Jefferson, for 250 år siden: «Det utgjør ingen skade for meg hvis min nabo påstår at det fins 20 guder, eller ingen gud i det hele tatt. Det tømmer ikke lommene mine og brekker ingen bein».

s 69: Det fins ingen lov mot hatefull tale i USA. Men flere universiteter har vedtatt regler som forbyr enhver tale man finner krenkende.
s 70: … transgender folka kan bestemme at de er kvinner «in a triumph of personal will over physical reality». De påstår at de har et moralsk monopol på deres sannhet, deres historie, og at alle andre skal akseptere dette uten å stille spørsmål. Det er ikke nødvendig å fornærme dem med hensikt for at det skal bli oppfattet som en krenkelse. Å kalle disse biologiske menn «han», er nok til t du blir en aggressive, fobisk «bigot». Trans-aktivistene påstår at de forandrer virkeligheten ved å forandre ordenes betydning. … det er i deres interesse å skape mindre frihet heller enn å utvide friheten. Dette står i sterk kontrast til en ikke så altfor fjern fortid da kvinner, sorte mennesker, homofile og andre undertrykte grupper i Vesten sto overfor å oppleve langt større overgrep eller angrep, diskriminering og vold enn i dag. De kjempet for mer ytringsfrihet for å komme til orde. Det ble tatt for gitt at å kjempe for større likhet og frihet forutsatte at de kunne snakke ut og lese og debattere fritt uansett hvor mye de fornærmet motstanderne. Sufragettene og Gay Liberation Movement prioriterte ytringsfriheten som den viktigste saken. Deres målsetting var ikke å vinne anerkjennelse som en lukket, separat gruppe med sin egen identitet, men å vinne status som frie og likeverdige borgere i et fritt samfunn.
s 72: Frederic Douglas sa i 1860: Å undertrykke ytringsfriheten utgjør en dobbel urett. Det innebærer et angrep både på publikum og den som taler. Det er like kriminelt å rane en person for retten til å ytre seg og lytte som å rane ham for penger …
William Hazitt: «An honest man speaks the truth, though it may give offence; a vain man, in order that i may».

s 74: Høyesterettsdommer Oliver Wendell Holmes i 1919:» Den strengeste beskyttelse av ytringsfriheten bør ikke beskytte et menneske som roper et falsk «brann, brann» i et lokale og som derved forårsaker panikk».

s 75: Charles Schenk ble i 1917 dømt for å ha drevet en kampanje mot lovligheten av innkalling til krigstjeneste og gjorde det kriminelt «willfully to obstruct the recruiting or enlistment service of the US». Dommer Holmes under behandlingen av saken for Høyesterett: Spørsmålet er om ordene som blir brukt i slike forhold er av en slik karakter at de skaper en klar og nåværende fare for at de kan resultere i vesentlige onder som Kongressen har en rett til å forhindre … hver handlings karakter avhenger av i hvilke omstendigheter den utføres i …
Ytringsfriheten gjaldt med andre ikke i Schenks tilfelle fordi nasjonen befant seg i en krisesituasjon og i krig. Ordene må utgjøre en «klar og herværende fare».
I en sak fra 1969, Brandenburg v. Ohio, ble en KKK leder frikjent for å ha oppfordret til «hevn over «niggers» og jøder på et møte hvor de fremmøtte var væpnet, var ifør hetter og hvor man brente kors. Denne rettsavgjørelsen satte dommer Holmes formulering fra 1919 ut av kraft. Fra nå måtte domstolene bevise at ordene med forsett var ment å ha skadelige virkninger og at det forelå en umiddelbar fare for at de ville bli brukt til dette formålet.  Å ha eller å uttrykke hatefulle eller oppviglende tale i seg selv blir dermed ikke regnet som kriminelt. Heller ikke hvis ordene ville medføre «mere advocacy of violence or law breaking».
Holmes uttalelse om «brann i teateret» blir i dag satt opp mot hans uttalelser om motstanden mot verneplikten, og brukes i dag som et grunnlag for å begrense ytringsfriheten.
Hume: Uttrykkelige trusler mot spesifikke mål er ikke å bruke sin ytringsfrihet og heller ikke dette å gi ordre om å begå forbrytelser eller påføre andre skade. … Å tøye definisjonen av hva som må regnes for en kriminell handling, setter skillet mellom ord og handling i fare for å bli utvisket. Vi kan gjerne oppfatte rasistisk og religiøst hat for krenkende, men de bør ikke anses for kriminelle mer enn andre emosjoner og meninger. Vi ser at argumenter som tidligere ble anvendt i krigssituasjoner nå gjenopplives med begrunnelse i behovet for å begrense «farlig» tale. Å bruke brann-i-teatret argumentet for å begrense karikaturer og kritikk av islam, viser at Vesten er blitt et krympende byggverk, når den går i panikk over noen kuldegysende ord fra ytterfløyene. Vi må stå opp for «the freedom for the thought that we hate».
s 86: Det fins i dag i dag ord som det er en dødssynd å uttale uansett hva intensjonen med å bruke dem er. Det er i dag mulig å bli skyldig for å ha kommet med flåsete bemerkninger om rase som er ment å rette oppmerksomheten nettopp mot (reell og stygg) rasisme. I 1999 ble David Howard, en assistent til en svart ordfører i Washington DC, Anthon A. Williams, sparket fordi han hadde brukt ordet «niggardly» for å beskrive innholdet i et budsjett, selv om de fleste burde vite at «niggardly» ganske enkelt til vanlig betyr «gjerrig».
Harriet Hartmann, en britisk parlamentariker fra Labour, erklærte: « … anybody who uses the n-word in public or private in whatever context has no place in the BBC».
s 89: «For today’s free-speech police, there is no difference between saying something in public or private or apparently saying it in your own head».
Britisk lov påbyr i dag at hvis noen tolker et hvilket som helst ord eller hvilken som helst handling som rasistisk, så er det hatkriminalitet, uavhengig av ytrerens intensjon. Idet ord i seg selv blir betraktet som onder, følger logisk at «slemme maktord» bør tas hånd om av politiet selv om ordene ytrer privat.
s 90: Forfatteren André Aciman: If we can’t say what we think under our roof, then we have no roof.
s 91: Hvis vi forsøker å undertrykke ord ganske enkelt ved å innføre en høflig etikette, en talekode eller etikette, det er for snobber som ønsker å få «dem» til å snakke som «oss».
s 97: «the lack of faith in free speech reflects and reinforces lack of belief in humanity».
s 99: Professor John Carey, forfatter av The Intellectuals and the Masses, skriver om H. G. Wells forakt for «popular newspapers»: Nyhetsaviser var farlige, mente Wells, fordi profittmotivet deres tvang dem til å appellere til de groveste og mest vulgære lidenskaper, slikt som patriotisme og krigs-feber, hvilket gjorde dem til viktige støttespillere for masse-hat».
s 100 Mick Hume’s lov om invertert proporsjonering sier at «jo mindre oppslutningen blir om Labour og venstresiden, jo større blir deres angrep på massemedia. Desto mindre sikre de blir på arbeiderklassens lojalitet, desto mer sikre blir de på at populærmedia utøver en skadelig innflytelse over folk.
s 101: I det øyeblikk det blir stilt spørsmål om ytringsfrihetens berettigelse, opphører den å være en rettighet. Ytringsfriheten er ikke noe zero-sum spill, hvor du på en eller annen måte må redusere de andres rettigheter for at dine egne rettigheter skal utvides. Den er ingen merkantil vare som på en eller annen måte kan redistribueres fra de rike til de fattige. Å trenge inn på andres ytringsfrihet, tjener bare til å øke risikoen for din egen evne til å benytte seg av den.

s 103: Det amerikanske systemet har siden 1964 gjort det nærmest umulig for offentlige personer å stevne noen for ærekrenkelse hvis ikke ytringens intensjon var direkte ondskapsfull og ment vesentlig for å skade. Dette innebærer langt større forståelse for ytringsfriheten og den åpne debatten enn det systemet som gjelder i UK.
s 104: George Orwell skrev i 1945 et essay hvor han pekte på hvor villige media hadde vært å pålegge seg selv selvsensur, spesielt i forholdet til Stalin og Sovjetunionen, som jo var en alliert under krigen.
Upopulære ideer kan bli bragt til taushet, og ubehagelige fakta underslås, uten noe behov fra myndighetens side på å forby dem …
Hume: « … there is always one thing worse than free press, and that is it’s opposite».

Litt generelt som ikke tas fra Mick Hume’s bok, men som kan være verdt å få med seg:

Det fins en kulturell forskjell mellom USA og Europa når det gjelder ytringsfrihet som har sammenheng mellom de to kontinentenes historie.
Det fleste amerikanere tror at ord og handling er to vidt ulike størrelser og at ord ikke bør kriminaliseres, mens handlinger kan det. Dette er essens av The First Amendment. I dette bildet blir det argumentert for at svaret på utilbørlig tale er tilbørlig tale, i det håp at sistnevnte vil vinne.
Denne tilnærmingene stammer fra den tiden Amerika ble kolonialisert av religiøse immigranter som reiste fra Europa for å slippe forfølgelse for deres tro. Moderne Amerika har ingen erfaring med religionskriger eller etnisk rensing og konsentrasjonsleire.
I kontrast til dette tror de fleste europeere at ord og handling henger sammen og at det ene kan lede til det andre. Når det fremføres særlig grov tale, bør man ikke vente med å reagere til slik tale faktisk fører til dårlige handlinger. Man ønsker da å forby slik tale før de uønskede handlinger settes ut i livet. Dette er grunnen til våre «incitements laws» og grunnen til at man innfører forbud mot Holocaust-benektelse. Forbudet iverksettes her av påtalemyndighet som foretar en vurdering om det er i offentlighetens interesse og av en jury som begge skal påse at domstolsbehandlingen ikke legger begrensinger på ytringsfriheten.
Denne tilnærmingen har sin bakgrunn i den europeiske historien og hvor land ble istykkerrevne gjennom hundreår med religionskriger og spesielt etter Holocaust som kunne forklares med flere hundre års verbale angrep på det jødiske folk. Når alt kommer til alt må alle friheter måles opp mot dette at en mans frihet ofte er en annen manns ufrihet eller mangel på frihet. Nadine Wiseman, 050512

For en utlending blir ofte Amerikas prinsipp om trykkefrihet det konseptet som oftest blir misforstått.
En av de vanligste misforståelsene består i å blande sammen talefrihet med retten til å bli hørt.
Ingen avis eller tv-stasjon er forpliktet til å formidle hva som helst noen måtte ha å si. Heller ikke kan kjøpesentra være forpliktet til å tilby hva som helst for å unngå støy.
Enhver kringkaster eller avis har en lovfestet rett til å avvise stoff som de finner betenkelige.
Tale- og ytringsfriheten i USA nyter beskyttelse mot «the common law» doktrinen som forbyr oppfordringer til opprør mot myndighetene. Borgerne kan derfor fritt kritisere myndighetene uten frykt for å bli arrestert for å si noe som myndighetspersoner ikke liker. Man viser gjerne til rettsaken mot Peter Zenger fra 1735 som siden blir regnet som et landemerke i kampen for å beskytte ytringsfriheten.
-
Ytringsfriheten tillater imidlertid ikke enhver borger å ytre seg fritt om et hvilket som helst tema. Myndighetene har rett til å vedta lover angående misbruk av ytringsfriheten. De har rett til å forby misbruk der dette vil forhindre kriminalitet, æreskrenkelser og ryktespredning og brudd på den offentlig ro og orden og lover med hensikt å fremme offentlige moral etc.
I hvilken grad det kan vedtas lover som legger begrensninger på ytringsfriheten, er et spørsmål som debatteres livlig fra tid til annen. I 1968, f eks, vedtok Kongressen en lov som forbød å vise forakt for det amerikanske flagget. I 1972 underkjente Høyesterett denne loven på det grunnlag at den var et brudd på ytringsfriheten.
Ytringsfriheten betyr ganske enkelt at staten beskytter borgerne mot at staten kan beskylde dem for oppvigling til opprør hvor det ikke fantes noe grunn for anklagene, og hvor ikke engang sannheten
kunne brukes som et forsvar, slik det var vanlig under det britiske styret på 1700-tallet.

Ytringsfriheten har mindre å gjøre med religiøs forfølgelse enn med kritikk av myndighetene med påfølgende risiko for å bli beskyldt for oppvigling. De ti første grunnlovstillegg ble ikke vedtatt for å utvide individenes rettigheter, men for å begrense de føderale myndigheters makt.
Siden Kongressen ikke ble utstyrt med spesifikke myndighet til å regulere ytringsfriheten, ble det hevdet at Det første grunnlovstillegget var overflødig med hensyn til beskyttelse mot maktmisbruk fra myndighetenes side. Men de ti første grunnlovstilleggene ble tilføyd som en ytterligere beskyttelse i forhold til at Kongressen sto uten muligheter for å kunne endre rettighetsbestemmelsene. Freedom of speech serves primarily to remove the threat or fear that citizens’ criticism of the government or public officials would not result in criminal action against them. Povel 210616

Verdt å få med seg fra den hjemlige debatt:

Juristen Anine Kierulf m fl:
Elever er stort sett barn, og de fleste av dem har plikt til å oppholde seg på skolen. De er i en sårbar dannelsesfase og befinner seg i et ubalansert maktforhold – de er ulærte og skal lære, de er prisgitt dem som skal lære dem opp. Det er klart de trenger et trygt miljø i denne situasjonen, og gode regler som ivaretar dem, ikke minst når de har det vondt. De skal slippe å bli uthengt og stigmatisert, og de skal være trygge på at de blir fulgt opp og hjulpet dersom de føler seg utsatt for slikt.
Men kan elever – eller noen, egentlig – gis en rett til ikke å føle noe?
Hva om elevene presenteres for grusomhetene mot jødene under annen verdenskrig fra en lærer som ikke kjenner til deres bestemors NS-medlemskap, og føler seg uthengt og stigmatisert – har de da en rett til å skånes for å lære om Holocaust? Hva om en av dem føler seg krenket av sin kontaktlærers mange avisinnlegg for rovviltvern, et ganske stigmatiserende budskap for en elev hvis sauebondefamilie måtte gi opp gårdsdriften etter kamp mot ulv og jerv?
Lærer Simon Malkenes beskrev i Dagsnytt Atten 5. mars en svært urolig time fra Ulsrud videregående. NRK:
Opplevelsen av krenkelse og stigmatisering er vond – og virkelig. Og den skal tas på alvor. Det er derfor opplæringsloven sier at skolen skal hjelpe elever som føler seg utsatt for dette. Men krenkelsesfølelsen er subjektiv, den har ulike innslagspunkter for ulike personer. Derfor kan ikke denne følelsen alene være styrende for hva lærere eller andre kan, bør eller skal snakke om.

En slik tilnærming til hva folk generelt og lærere spesielt bør si ville skape en helt uholdbar situasjon for vår felles offentlighet. Ingen av oss kunne noen gang være trygge på at det vi sa ikke krenket noen, og vi ville dermed holdt tilbake en rekke helt vesentlige ytringer som samfunnsdebatten og demokratiet forutsetter fremsatt for å fungere.
Malkenes er viktig for folkevalgte, mener rødgrønne politikere i Oslo... Men byrådet vil ikke gripe inn i prosessen
Ytringsfriheten utfordrer andre verdier:
Vi kan ikke bestemme hvilke ytringer som bør og ikke bør fremsettes ved kun å fokusere på hva lytteren føler når han eller hun hører dem. Vi må også forholde oss til hva de språknormer som styrer det de fleste av oss med en noenlunde omforent forståelse av ord, vendinger og kontekst vil oppfatte dem som. Inn i denne helhetsvurderingen hører også hva den som ytrer seg med rimelighet kan antas å ha ment med sine ytringer.
Utdanningsdirektør Søgnen, som avslutter sitt innlegg med en prisverdig oppfordring til «hensynsfull og saklig» debatt, forholder seg til sin egen oppfordring ved å flekse definisjonsmaktspråk.
Der en del av oss tenkte at denne saken handler om den tidvis vanskelige avveiningen mellom ytringsfrihet og personvern, kan hun fortelle hva den egentlig handler om: Den «handler om elevenes skolemiljø, og ikke først og fremst ansattes ytringsfrihet. Debatten om saken er blitt uryddig fordi de to perspektivene er blandet sammen».
Vel. Debatter om ytringsfrihet, som debatter om de fleste menneskerettigheter på noe annet enn et helt abstrakt plan, forutsetter faktisk flere perspektiver. De oppstår nesten alltid fordi ytringsfriheten utfordrer andre verdier, som personvern, trygghet eller retten til ikke-diskriminering. Aftenposten
--
Tillegg:

Flemming Rose skriver om forskjellen mellom USA og Europa og synet på ytringsfrihet. USA har et helt annet syn på statens rett til å gripe inn ovenfor borgernes ytringer. De har ingen lovgivning mot blasfemi eller rasisme, så lenge den ikke oppfordrer til vold. Hvorfor er det så stor forskjell på de to når det kommer til retten til å gripe inn overfor borgernes ytringer? Rose skriver at amerikanere tradisjonelt sett har hatt en større mistillit til statens makt. Samtidig står individet i sentrum når balansen mellom stat og innbyggere diskuteres.
Rose er på linje med den amerikanske samfunnsmodellen. Han snakker om toleranse og frihet som to sider av samme sak. Toleranse ble frihetens fundament etter at vi fikk religionsfrihet i Europa. Ideer og meninger ble ikke lenger kriminalisert på samme måte som handlinger. Den vestlige frihetstradisjonens kjerne bygger på de to begrepene og var en forutsetning for at ytringsfrihet ble en fundamental frihetsrettighet. Toleranse handler om ikke å forby det man hater, og å argumentere mot de holdninger man forakter. Rose sier at toleransebegrepet har mistet sin opprinnelige betydning i dagens samfunn og mener at tiden er inne for å reformere begrepet tilbake til utgangspunktet. Ytringsfrihetens men er også et resultat av at toleransebegrepet har mistet sin opprinnelige betydning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar