fredag 24. februar 2023

Ukraina, Putin, Palestina og Den norske kirke

En ting er å fordømme patriark Kirill og Den russisk ortodokse kirke; en annen ting er å forsøke å forstå Den russisk ortodikse kirken og dens leder. Pluss Putin, vil jeg si.

Jeg kan ikke forstå at Kirill viser slik nesegrus underkastelse under Putin, skjønt hvem styrer hvem? Noen ser ut til å tro at det er Kirill – og dermed det russiske folk, eller idealbildet av dette folket - som står bak og presser Putin til sin krig. Jeg tror at dette er en feilvurdering, en vurdering som må presiseres og gjøres mer spesifikk. Det kan ikke være fruktbart å pushe på russerne et nytt, moderne eller liberalt syn på Gud, den kristne Gud. Men så er vel kanskje dette ikke meningen fra Den norske kirkes side, selv om det kan oppfattes slik av russerne.

Det slår med at det fins visse fellespunkter mellom Putins målsetting og virkemidler overfor Ukraina som de begrunnelser de palestinske myndighetene gjør gjeldende overfor Israel, som et analogt forhold. Palestina-forestillingen har bred støtte blant muslimer verden over og jeg underdriver vel ikke når jeg vil påstå at «palestinerne» har over en milliard tilhengere i verden. Pluss FN – utallige, riktig nok ikke alltid bindende resolusjoner mot Israel, støttes både av Den norske kirke og våre politikere.

Sagt på en annen måte: Russland (Palestina) er mye større enn Ukraina (Israel). Her står en stor overmakt overfor en (illusorisk) fiende og bare dette gjør krigen mellom disse maktene urettferdig og maktmidlene som faktisk brukes og potensielt kan brukes står ikke i proporsjon.

Russland (Palestina) demoniserer eller dehumaniserer sine fiender, her Israel og jøder. Russerne vil «ha tilbake» land de mener er tatt fra dem, det samme hevder Palestina at de har rett til (på et fullstendig postmodernistisk og derfor ikke gyldig «juridisk» grunnlag, akkurat på samme postmodernistiske/imperialistiske juridiske grunnlag som Russland gjør).

Den norske kirke med Fykse Tveit i spissen, kan vi si, er kjent for å favorisere «Palestina» både nasjonalt og internasjonalt. (Han har møtt velbegrunnet og valid og sunn motstand, men det preller av). Dermed gjør kirken seg medskyldig på forhånd til å realisere palestinernes (Hamas, Iran m fl) planer om å gjøre Palestina «judenrein» eller med andre ord til en høyst reell apartheidstat. Parallellen her et at kirken da støtter Russland mot Ukraina, dvs Russland mot Israel i og med alle likhetspunktene. Kirkens utspill nå kan derfor tolkes som en ytterst relativistisk, hyklersk, feigt og selvbeleilig innspill (selv om man måtte være enig med kirken i at Russland her tar grundig politisk, moralsk og juridisk feil og nå handler mot bedrevitende og folks generelle konsensus og rettsfølelse), se mer om Fykse Tveit på slutten her. 

Så burde man ikke kritisere ”Palestina” på samme måte og på samme grunnlag man kritiserer demokratiske Israel? Er ikke Israel en miniatyr av Ukraina og trenger ikke Israel den samme mentale og politisk-ideologiske støtte? (Tilfellene er ikke identiske, men analoge, slik jeg ser det her). 

Hvis man ikke kaller dette – sett i parallellen mellom Russland og Palestina - en form for fascisme, i begge tilfeller altså - er man ute å kjøre, og ser ikke det til og med universitetslektor Lars Gule kaller «fascistoid islam».

Når kristensosialister så kaller Putin fascist, burde de også kalle tanken om og forsøket på å realisere Palestina som en fascistisk ide og som et fasistisk prosjekt; og særlig alvorlig blir dette når Palestina begrunner sitt jødehat med hjemmel direkte i Koranen og de andre skriftene, som guddommelige og ubrytelige forordninger, dvs absolutt uangripelige politiske og teologiske befalinger. Man kan spørre om Den norske kirke evner å skille mellom en Allah og den kristne Gud. Og hvis de tror at det er Gud som forlanger en «judenrein stat» - fordi Gud og Allah er identiske - til fortrengsel for Israel, så kan man si at hele kirken nå er på villspor og foretrekker Allah fremfor Kristus, og da tror man ikke lenger på Gud, jfr det som Wisløff sier: Tror du ikke på Jesus, tror du ikke på Gud. (Ifølge kristen ortodoksi er Jesus Gud).

https://neitilislam.blogspot.com/2020/04/tror-du-ikke-pa-jesus-tro-du-ikke-pa.html

Det første sjefen for norske biskoper, Fykse Tveit, gjorde da han fikk jobben, var å kritisere Israel for annekteringen av palestinsk land. De norske biskopene frykter at statsminister Benjamin Netanyahu ødelegger muligheten for fred.

Avisen Dagen skrev i juni i 2020: … Fykse Tveits … advarer mot «såkalte evangeliske kristne» som tror at Gud bringer jødene hjem til Israel. … Det er trolig flere hundre millioner kristne i dag i de ulike kirkesamfunn over hele verden som har den forståelsen han kritiserer.

I tillegg hevder han at det er farlig med en kobling av politiske interesser og kristendom, men er det ikke nettopp det han selv representerer? Biskopene er i denne saken særdeles politiske. Dette er en type stigmatisering og hersketeknikk som ikke er kirkelederen verdig.

Fykse Tveit har dessverre profilert seg gjennom mange år som en kritiker av Israel, og han var delaktig i utviklingen av det såkalte Kairos-dokumentet. …

Og se f eks denne: Tidligere biskop Sommerfeldt har uttalt: Kristensionisme mye verre enn apartheid

https://neitilislam.blogspot.com/2020/12/angrep-bispene-kristensionister-eller.html

https://www.ikaj.no/2020/11/05/olav-fykse-tveit-og-atle-sommerfeldt-svarer-pa-kritikken/

Hvis Den norske kirke vil ta avstand fra den russiske kriken helt generelt, teologisk og «praktisk» - er det fare på ferde og vi kan fort gå glipp av den store visdom som konstituerer denne kirken og som vi kan ta stor lærdom fra, sett i et større perspektiv. Se f eks denne:

We do not believe in God for any reason. For us believing in God is about believing in life, believing in love or even believing in air. We assume the reality of God and then seek to walk into the meaning of that assumption. When you ask us to state our reasons for believing that “God exists,“ we want to shout that existence itself is a category that makes sense only inside time and space and that God cannot be bound by such human constructs. We see and experience transcendence everywhere. We see the power of life being exhibited in every living thing.

We see patterns in life that make sense only when life is viewed as a whole. We see people who have enormous capacities to love. We see consciousness skipping over barrier after barrier.

We see relationships that call people into new levels of being. All of these things we see as the experience of the God, whom we cannot define, nor do we seek to do so. Every definition of God, every theism, pantheism, panentheism, deism and even atheism is the product of a human mind that cannot possibly embrace the dimension of the divine. To answer a question like “Does God exist?” is to pretend that we can enter the mind of God. From Bishop Spong's Q & A for 11-13-2014 - On Visiting a Nazi Concentration Camp. Jeg har byttet ur Spongs «I» med «kirkerådets» «we».Sitater: https://www.brainyquote.com/authors/john_shelby_spong

Eller denne:

I did indeed say that  we  need  to  break  with  our  traditional  realism  (the   view   that   theological   statements   purport   to   stand   for   objective  theological  facts  about  God  etc.,  facts  which  do  not  depend on our faith in him – especially in the great monotheistic traditions – is objectively oriented and makes objective claims). Influenced by Kant’s  doctrine  of  God,  I  set  out  an  alternative  view of God as a guiding spiritual ideal and an necessary myth to  live  by.  Trying to  establish  the  autonomy  of  religion,  I  made  God  internal  to  religion,  thus  rejecting  the  old  view  which  saw  human  religiousness  as  dependent  upon,  and  as  hoping  to  be  vindicated by, an objectively existing God. In The World to Come(1982) I went a step further and defended ‘theological grammar’, a view which sees religious beliefs as ‘regulative’ or life guiding. For example, it maintains that to speak of God as one’s Father is not to describe  God  as  being  anything  like  one’s  biological  parent, but to say that we should live confidently and be diligent, if a fatherly eye watched over us. On this view, religious belief is very highly practical: it doesn’t tell us facts about Cosmos: it just shows us how we should live. (pp. 81–82)

http://www.scielo.org.za/pdf/hts/v74n3/61.pdf

Videre: https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/den-norske-kirke-og-de-sakalte.html

I foreliggende postering følger jeg altså opp andre tidligere posteringer med et forsøk på å gi et glimt av den russiske folkesjelen, se linkene under. Men først:

Norske biskoper ut mot kirken i Russland: – Medansvarlig for krigen, 23.2.2023

… Biskopene i Den norske kirke ser med forferdelse på hvordan Den russisk-ortodokse kirke bidrar til å rettferdiggjøre krigen.

– Vi kan ikke akseptere at krigen støttes av Den russisk-ortodokse kirkeledelsen. Det er en aggressiv angrepskrig som strider mot folkeretten. Den er etisk illegitim og bryter med fundamentale verdier i vår kristne tro, sier Olav Fykse Tveit, ledende biskop i Den norske kirke.

Den russisk-ortodokse kirke er medansvarlig: Biskopene ser med forferdelse at Den russisk-ortodokse kirken bidrar til å rettferdiggjøre okkupasjonen og krigen mot sivilbefolkningen. – Ledelsen i Den russisk-ortodokse kirke bidrar aktivt til å legitimere krigen og regimets propaganda. Vi tar sterkt avstand fra dette misbruk av kristen tro og tradisjon. Det gjør kirkens ledelse medansvarlig for krigen.

https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/aktuelt/norske%20biskoper%20ut%20mot%20kirken%20i%20russland%20%20medansvarlig%20for%20krigen/

Aperitiff: Se mine «personlige» om Mellomkirkelig råd:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/mellomkirkelig-rad-et-rad-besatt-av.html

Hvordan betrakter Den russisk ortodokse Gud, hvilket gudsforhold og åndelige forestillinger, dogmer, verdisyn, virkelighetsoppfatning, gudsbilde og dermed også menneskebilde eller menneskesyn, ligger i hovedsak til grunn for alle kirkens disposisjoner og holdninger til statsmakten? Vel, vi kan begynne her, men alt «stykkevis og delt», selvsagt. 

St Gregory of Nyssa, the brother of St Basil the Great. writes: “Men, having left of delighting themselves in the Lord, Psalm 36. 4. and rejoicing in the peace of the Church, undertake refined researches regarding some kind of essence, and measure magnitudes, measuring the Son in comparison with the Father, and granting a greater measure to the Father. Who will say to them, “That which is not subject to number cannot be measured; what is invisible cannot be valued ; that which is flesh cannot be weighed; that which is infinite cannot be compared; that which is comparable cannot be understood as greater or less, because we know something as “greater” by comparing it with other things, but with something which has no end, the “idea” of “greater” is unthinkable. Great is our Lord, and great is His strength, and of His understanding there is no measure, Ps 146. 5”. (Number what has been said, and you will understand the mystery). (Fra Orthodox Dogmatic Theology, Pomazansky, s 56).

Kommentar: Som vi ser er denne teologien ikke typisk “vestlig”. Den er heller ikke typisk islamsk, for å nevne det, jeg tenker på Allah hu achbar – Allah er større enn. Kan det være en trøst?

Ordet «hierarki» har på ett plan en svært dårlig klang i Vesten, selv om Vesten er fylt opp av nettopp hierarkier, særlig sekulære hierarkier eller gudløse hierarkier, uten at dette blir sagt og sett åpent. I Russland vil en prosentvis langt større del av befolkningen enn i Vesten ha stor forståelse for følgende:

“Målet med et hierarki … er å sette skapningene i stand til å bli så lik Gud som mulig og bli ett med ham. Et hierarki har Gud som sin leder for all forståelse og handling. Det ser alltid direkte på hva som behager Gud. Et hierarki bærer i seg selv Guds merke. Hierarkiet får sine medlemmer til å bli bilder av Gud i alle henseender til å bli klare og plettfrie speil som reflekterer skinnet fra urlyset og Gud selv». (Fra Pseudo-Dionysos Areopagita … fra 400-tallet, Mary Cunningham).

Kommentar: Her ser man tydelig vis at hierarki er viktigere enn demokrati, hvis russerne så å si handler på impuls eller så å si automatisk ut fra denne filosofien og holder disse forstillingene opp som kristne førsteprinsipper. Og palestinerne? Slik verden ser ut i dag i den muslimske verden er det ikke langt fra at de muslimske landene også foretrekker og føler det både som en guddommelig rett og en guddommelig plikt å gjennomføre og forevige hierarki fremfor demokrati, eller en totalitær stat bygget på islam per se. Det virker som om kirken bortser fra dette, «ute av syne ute av sinn». Palestina og Russland er mer like enn vi tror, men nå er det Russland som er den brutale og barbariske skurken, og her har selvsagt de fleste av oss helt rett. Men altså ikke når det kommer til  «palestinerne» og de muslimer som støtter dem mot jødefolket. Vi skal også ha in mente at Israel jo er blitt angrepet flere fanger av store muslimske hærstyrker siden opprettelsen i 1948. Det er som å se Putin på lignende grunnlag angripe Ukraina nå.

Se denne for «sammenligning» i et større også europeisk perspektiv:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/hadia-tajik-knuser-morken-og-horn.html

Kommentar: Over ser vi tydelig påvirkningen fra det bysantiske keiserriket, hvor religion var juss og juss religion i særlig grad, for å si det kort. Kirill og Putin kan mistenkes for å tenke i samme baner og det kan vel være liten tvil om at de ser en reell fare for at Russland og Ukraina vil ende i et kaos uten like, slik de uttaler seg, hvis ukrainerne blir mer vestlige. Akkurat på samme måte som det verdensvide muslimske umma også tenker om Vesten.

SMA skriver om Fykse Tveit og er ikke nådige (for de har skoen på):

Vi trodde en gang at Verdenskirkerådet i Genève hadde satt en uslåelig rekord i antisemittisk agitasjon da de i 2009, sammen med ansettelsen av nordmannen Olav Fykse Tveit som generalsekretær, også sluttet seg til det politiske smedeskriftet «Kairos Palestine« som påsto at «det palestinske folk har stått overfor undertrykkelse, fordrivelse, lidelse og klar apartheid i mer enn seks tiår.»  Et slikt problem kunne, som man vil forstå, bare løses gjennom å avskaffe Israel.

Men dette var ikke en tilfeldig arbeidsulykke.  I de ti årene Fykse Tveit ledet organisasjonen, ble de urimelige og usanne anklagene mot Israel skjerpet og fortsatte uavbrutt gjennom hele hans funksjonstid.  Nedverdigende påstander om jødenes nasjonalstat og sammenlikning med apartheid-regimet i Sør-Afrika har vært gjengangere sammen med støtten til den internasjonale boikottbevegelsen, BDS, som arbeider for å avskaffe av den jødiske staten Israel.

https://sma-norge.no/retten-til-selvforsvar-er-gitt-i-fn-pakten/

Fra tidligere posteringer:

… Ukrainas ambassadør til FN har sagt i Hovedforsamlingen at det Putin gjør i dag overfor Ukraina er det samme som Hitler forsøkte å gjøre da han forsøkte å erobre Russland og russerne/de slaviske folkene. Putin anklages dermed for å være nazist-fascist eller noe lignende, kanskje verre enn det Hitler sto for.

I denne forbindelse føler jeg behov for å moderere meg litt, når jeg tidligere har kritisert bl a andre Johannes Morken og Dagen for å bruke fascisme-kortet litt for lett og enkelt.

http://neitilislam.blogspot.com/2022/03/nar-dagen-tar-fascisten-putin-i-bruk.html

Mer om Fykse Tveit: Fear elicited by Muslim acts of violence is neither a "phobia" nor an expression of bigotry, but a reasonable response.

By contrast, not only have Christians not embarked on a similarly violent, global campaign over offenses to their faith, but Christian leaders have affirmed the "anger" of Muslim rioters. In 2012, for example, Olav Fykse Tveit, then general secretary of the World Council of Churches, condemned the short film The Innocence of the Muslims, which was perceived by some Muslims as a denigration of Islam's prophet Muhammad and which had been used as a pretext to attack U.S. embassies throughout the world. Declaring the film "gratuitously offensive to Muslims and the faith of Islam," Tveit claimed that the violence in response to the film was not "the appropriate response" because "it plays into the hands of those who wish to foment tension" and could "lead to negative stereotyping of Muslims and an increase in Islamophobia." Tveit did not name who he believed specifically wished to "foment tension," but his statement strongly suggested he was angrier at—or less afraid of—the non-Muslims who made the film than the Muslims who rioted in response to its release.[10]

https://www.meforum.org/63854/the-islamophobia-regime

 Jeg må også moderere meg eller supplere meg selv litt når jeg har stilt spørsmålet – litt ledende – om redaktør Johannes Morken er fascist, her:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/06/er-redaktr-johannes-morken-fascist.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/10/putin-den-nye-hitler.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/05/nar-fascisme-romsterer-i-kristne.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/ukraina-og-den-kristne-avisen-dagen-i.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/putin-og-kvalmen-i-avisen-dagen.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/04/er-russerne-er-kollektivt-ansvarlige.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/kjre-russland-og-kirill-som-spion.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/woke-syk-skyld-kanselleringskultur-og.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2017/10/med-korset-hyt-hevet-fra-st-med-lav-rst.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/vil-muslimene-klare-overbevise-overtale.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/sprsmalene-til-russland.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/religionen-putin-og-vesten.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/religionen-putin-og-vesten.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/hvis-du-er-nasjonalist-er-du-da-en.html

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar