onsdag 20. april 2022

Robotstemmen som overstyrte opprøret mot "påsketilbederne" i Sverige

Obs: Oppdatering: http://neitilislam.blogspot.com/2022/04/debatten-mellom-macron-og-le-pen-ikke.html

Som de fleste har fått med seg, ble det opptøyer i påsken, i Sverige, (se tidl. nylig innlagte artikler).

Men hva gjør NRK? Jo, de lar sin robotstemme oversette både den norske reporteren og en svensk politi som blir intervjuet i sanntid. NRK stoler ikke på at nordmenn makter å forstå svensk. eller hva ligger egentlig under?

Det ble et svært overgrep.

Og dette skjedde bare for et par dager siden, da jeg slo på dab-radioen, like før kl 15.00.

Stemmen er det mest personlige vi har, godt hjulpet av kroppsspråk. Stemmen er stemningsskapende, den er en dans, den er også stiv prosedyre; den kan skape misbehag, eller bare mishag, og nedstemthet, og direkte misstemning.

Og dette er noe alle vet og forstår, men bare ikke NRK, folkets stemme.

La oss zoome inn på stemmen og skjerpe fokus: Stemmen som behandler opptøyene i Sverige har nå tatt et steg videre. Jeg mener den Stemmen jeg har skrevet om tidligere, dette uhyret av en stemme:

Denne stemmen har nå overtatt og "legges over", ikke bare på hva en svensk politimann sier, men også hva den norske intervjueren sier. Stemmen overstyrer dermed NRK, og sin intervjuer, et NRK som nettopp skulle styre denne stemmen, og legge bånd på den, der det var naturlig.

Hvorfor legger kanalen robotstemmen over de virkelige stemmene her? Kan det være fordi NRK går ut fra som sikkert at de norske lytterne ikke forstår hva den svenske politien sier?

Hvorfor legger da Robostemmen over hva den norske intervjueren sier – på godt og tydelig norsk?

Dette må være en bevisst valgt måte å bagatellisere hva som har skjedd. Det virker som at nordmenn ikke skal få den usmikende sannhet, slik den skildres av svensken. Ved å legge robotstemmen over, skjule NRK noe av alvoret, for at sannheten ikke skal komme frem, for at fortvilelsen som høres i politiens stemme ikke skal avsløres. Her foregår det et tydelig forsøk på manipulering. Nordmenn forutsettes ikke å tåle hva som kommer frem og den måten politien dokumenterer begivenhetene på. Vi har med et nokså dumt – hvis ikke rett ut heslig - forsøk på å villede befolkningen på. Sannheten, som høres i politiens stemme, skal undertrykkes. Det blir for sterkt for lytterne å høre. Man frykter at frykten skal ta overhånd. Folket må derfor beskyttes mot seg selv og politien. Det som skjer i Sverige kan fort spre seg til Norge. og det vil NRK ikke ha noe av. NRK vil både beskytte seg selv og folket.

Hvor dumt kan det bli?

Det skrekkelige er at ingen reagerer på robotstemmen. Ingen klager. Man lar robotstemmen fortelle seg hvordan virkeligheten ser ut, hva de skal tenke. Best å ikke vite.

Ingen reagerer. Det er det mest tvilsomme eller mest opprørende med denne saken. Folk godtar denne stemmen som om den skulle formidle Sannheten selv. Stemmen dikterer dermed hvordan du skal oppfatte det som blir sagt både av den norske intervjueren og den intervjuede svenske politimannen. Lytterne får ikke med seg det menneskelige i reporterens og politimannens stemme, det autentiske og ekte. Nei, det skal man ikke ha noe av. Frem med den kaldeste av alle kalde stemmer. NRK skjønner ikke hva som ligger i en stemme.

Det går fullstendig galt, uten at folk biter seg merke i det. Folket godtar det. Godtar at de blir oppfattet som roboter som skal underlegge seg en robot, en robotstemme, Robotstemmen. Folket skjønner da at de ikke bare gir fra seg makt og innflytelse, men også selvstendig oppfattelsesevne og egen kreative tolkning av saken, som her dreier seg om noe av det viktigste som har skjedd i Norden på mange år, nemlig opptøyene i Sverige. NRK mener kanskje at folk ikke tåler å høre sannheten, dvs stemmefylden, i det som har skjedd, fortalt gjennom stemmer som i grunnen sier nok bare i kraft å være stemmer her, bare i kraft av måten stemmen uttrykker seg på.

Folk skal ikke skjønne det fulle og hele alvoret og få fatt i det fulle og hele ansvar. Vi dikteres nå av en stumtjenerstemme, NRK’s egen robotstemme, - og alt folket skal fryde seg, for hvor mindre man ser og hører, jo bedre, synes å være NRK’s livsbilde i alt dette. 

Det er til å bli gal av. Det NRK gjør, er helt galt, helt forfeilet. Det viser at NRK er i ferd med å bli gal, ikke bare at det skjer mye galt i NRK, bokstavelig talt. At alt går galt for NRK, skal feies under matta. Fordi NRK vil at vi skal sløves ned av denne roboten, at vi skal vennes oss til det, - "henne eller hen " - helt til vi synes det er helt greit å bli kommandert av en forhåndsprogrammert og mekanisk stemme, produsert av humane mekanikere, som vil fortelle oss at virkeligheten kun har noe med ren empiri å gjøre, med den leksikalsk tone å gjøre, ikke med det personlige å gjøre; med de helt kalde og tilsynelatende nøytrale fakta, som man kan lese opp fra en bok, men hvor ingen sann innlevelse er til stede og hvor historiens gang kun fjern, er abstrakt og upersonlig.

Men det som skjedde i Sverige er nettopp nært oss, ja, nærmere enn noen gang.

Stemmens munn snakker rent, men munne er spekket av metall og kulde. At ingen protesterer, er i grunn oppsiktsvekkende. Lyttere ser ut å kjenne seg igjen denne kalde stemmen; de vet visst ikke bedre, de lar seg avspise med smaken av metall, der de skulle ha blitt servert frodig føde. Det er ubegripelig at folk lar seg snakke til på denne måten. Robotstemmen snakker ovenfra og ned, det er ikke spor av dramatikk i stemmen, ingen innlevelse, nei, her leses det opp fra et ark og jobben er gjort. Ordene som blir lest opp, er nok i seg selv, budskapet blir formidlet, - om formidlingen er fri for enhver spiritualitet, enhver innlevelse, enhver personligheten i stemmen, er irrelevant. Det eneste som teller at ordene leses opp på en korrekt måte, korrekt uttalt, ikke for fort, ikke for seint, men rett og slett kun konstaterende; på en ren og høflig måte, som om dette var nok, som om folk har å være glad for å få noen nyheter i det hele tatt. Penheten og renheten i stemmen røper at NRK’s hensikt ligger i det pedagogiske. Folk skal lære seg å snakke rent, ved å lytte til robotstemmen og ved å emulere den, etterligne den. For bare da kan man bli forstått!! Snakk om menneskelighet ...

For en tragedie, for en sneverhet, for en uforstand. De kan ikke forestille seg en stemme med sjel, at det må finnes en personlighet der, før stemmen brukes, og at når den først brukes, så skal man få frem hele budskapet, alle informasjonen. Hvis ikke, kommer ikke sannheten frem og man bidrar til å flere roboter, som handler og tenker og føler akkurat som robotstemmen. Det er skummelt, men det er dit vi er på vei.

Hør på stemmen til Churchill, da han snakket om å kjempe på strendene, on the beaches, … her hører vi en usentimental, men besluttsom verdibevarende stemme, da nasjonen var i livsfare, en voksen optimisme, en fasthet som ga britene håp, tro og kjærlighet, rent faktisk. Man skjønte alvoret, ikke minst på Churshills mennekselige stemme, selv om den var streng, og kanskje urovekkende.

Hør på stemmen til Hitler, i en av hans mange opphissede taler. Her hører vi en stemme som også er fast, men den er fanatisk, ikke ikke-sentimental; den er hard og direkte; den uttrykker sinne, sinne for sinnets skyld, forurettelse for forurettelsens skyld; den anklager og krever. Den virker iskald beregnende. Oppøst. Her er det brushodet som snakker og stemmen er sikker på at mannen som taler snakker sant, for her går det på personen selv, ikke på saken. Stemmen appellerer ikke til fornuften, tålmodigheten og identiteten på samme måte som Churchills stemme gjør det. Her har vi med ulike «ånder» å gjøre. Hvis begge ble «oversatt» med robotstemmen, ville lytterne til slutt tro at det dreide seg ikke om identiske personer, men identiske budskap. Skjønner man virkelig ikke at dette er viktig å påpeke? Skjønner man ikke at budskapet til Hitler og Stalin var helt forskjellig fra Churchills budkskap – og personlighet? Der Robotstemmen legges over, der kommer alt til å dreie seg om stemmen, robotstemmens korrekte, nøytrale – og helt upersonlig forankrede uttale. Og vi er «lost».

Hør på stemmen til Stalin. Den er kald, konstaterende, truende. Den er full av "vitenskap", marxistisk vitenskap; han har vitenskapen på sin side, tror han, slik alle marxister trodde. Darwin hadde rett, det fins ingen Gud, den beste overlever. Forskjellen til Churchill er slående. Begge trodde på seier.

Hør på stemmen til Thatcher, hør på stemmen til Roosevelt. Vi hører med en gang at det her dreier seg om reelle personer, ikke roboter. Personer som henter noe ekte ut fra det indre av en selv. Vi hører at mennesker snakker til andre mennesker, ikke til roboter. Vi hører mennesker i kontakt med seg selv. 

Tenk deg hvis hver gang NRK i en historisk dokumentar skulle være så gal at de la robotstemmer over stemmene til Churchill, Stalin, Hitler etc. og at lytterne da måtte lide seg igjennom å høre på robotstemmen og ikke de autentiske stemmene til disse personene. Tenk deg at ingen reagerte. Tenk om folk heller ville høre robotstemmen enn personenes egne stemmer. Hvis så hadde vært tilfelle, ville folket selv vært galt. Det er klart at dette er vanvidd. Hvorfor ikke vanvidd når NRK legger robotstemmen over både politien og intervjuerens semmer?

Tror virkelig NRK at lytterne er så svake i språk at de ikke ville ha forstått hva som ble sagt på svensk?

Og hvorfor la NRK robotstemmen over den norske stemmen til intervjueren?

Eller ta stemmen til Sidsel Wold, som også uttaler seg om volden i Sverige. Prøv å isolere stemmen hennes fra alle ordene og setningene hun lirer av seg. Se stemmen bortsett fra den intellektuelle eller cerebrale meningen hun vil ha fram i alle setningene hun formulerer. Du forstår utmerket godt den cerebrale eller kognitive dimensjonen, men du vil – eh, høre – en virkelighet som ligger over denne rent kognitive virkeligheten. Du ønsker i denne konteksten å se en annen sannhet, enn annen virkelighet, en virkelighet på et annet plan hvis du i tillegg til det kognitive og cerebrale, ser og hører Wolds stemme som en stemme som kommer fra dybdestrukturene i Wold indre univers. Du vil se et temperament i møte med fakta, et personlig engasjement, en helt egen metode å nærme seg folk og virkeligheter på. Du vil få øye på nye muligheter for å tenke lateralt. Du vil kunne utvide ditt verdisyn og bli mer tilfreds med alt og alle, faktisk. Du vil ha fått en ny innsikt, et bredere grunnlag for å gjøre deg opp din egen mening – og dette kalles frihet.

Sidsel Wolds fortellende stemme, og hennes fortellerstemme, går i ett. De røper hennes menneskelighet, ikke bare fordi konteksten i seg selv jo roper på å bli forstått, men fordi stemmen legger noe til, legger noe over, som vi også må forholde oss til, kall det gjerne metafysikken eller ånden, som kommer til uttrykk bare gjennom stemmen, i seg selv. Det er dette «noe over» vi ikke får fatt i med Robotstemmen. Den er jo kun en robot. Wold er et menneske, og det høres, selv om forskjellen målt med NRK’s stemmemonitorer mellom Robotstemmen og Wolds stemme er minimal, ja, nesten ikke merkbar. Og det er her NRK faller av lasset og ikke forstår noen ting. Forskjellen mellom robotstemmen og Wolds stemme kan utgjøre 1 promille. Forskjellen mellom en Orangutang og et menneske er også 1 promille, rent genetisk. Skjønner du poenget? Robotstemmen uttaler alle ord helt korrekt aksent-messig, men det gjør også Wold. Hva er så forskjellen? Jo, den er enorm.

Lytt til måten Wold forteller eventyr på, for det er eventyret som ligger mest fremme i Wolds holdning og bevissthet. Lytt til stemmeleiet, lytt til tonefallet, trykkene, og rytmen som et mønster i det hele, få med deg den bølgende fremstillingen, den kan lett oppfattes som lett dramatisk, paret med stor velvilje, stor generell snillhet og empati for ting og folk. Hun snakker om noe veldig seriøst noe, men får det til at ingen av den grunn trenger å bli redd, hvis vi bare oppfører oss litt bedre for fremtiden.

Wolds stemme er like vel verdt tusen ganger mer enn Robotstemmen. Wold er ikke kald, men hun kan være naiv, normativt naiv. Hun forteller eventyr for barn; hun forteller om den store stygge ulven som kanskje ikke er så fæl likevel, for vi er jo sammen her, ved leggetid. Barna kan sovne inn fulle av gode drømmer. Ingen skal få skremme barna. Vi er på en måte kroniske barn alle.

Mange tror visst at vi kan finne ut hvordan et menneske er ved å ta en stemme-stress test. En publikasjon har foretatt en slik test på Putin og finner at Putens stemme avslører at han var blitt stadig mer aggressiv før han satte i gang invasjonen i Ukraina.

Jeg sier bare, ja vel, ja, skulle bare mangle, at stemmen etter hvert som invasjonen nærmet seg ble mer og mer aggressiv. Men sier testen noe om Putin sett som robot? Overhodet ikke. Dette er rent menneskelig. Tar NRK stemme-stress testen på robotstemmen? Har de funnet at Robotstemmen kan virke beroligende på folk, mer beroligende enn stemmen til politien som ble intervjuet om opptøyene i Sverige? Hva hvis Robotstemmen skulle vise seg å leve i høyspent – destruktivt - stress? Nei, dette kan NRK hverken måle eller registrere. NRK har med andre ord et blindfelt, fordi de ser tingene gjennom visse liberale og tolerante briller som ingen kan ta fra dem, fordi de motstridende hverken vil eller kan. På helt irrasjonelt grunnlag. Hvem og hva er det NRK frykter?

Vel, hvis begrunnelsen er slik, da stakkars lyttere, spesielt lyttere som helst vil komme nærmere sannheten og det virkelige livet, slik politien beskrev sine opplevelser, i møte med en klart livstruende høyst menneskeskapt mikrokrig. I Sverige. NRK vil vel helst dysse det hele ned med å beskrive opprøret som et angrep på «påsketilbedre» som Obama og Hillary snakket om:

Jeg sakser fra Mikael Jalving: Dobbeltstandardens topmål stod den tidligere amerikanske præsident Barack Obama og den demokratiske præsidentkandidat Hillary Clinton for ved i emblematiske tweets at beskrive de seneste ofre – på Sri Lanka - som »påsketilbedere«.

Tenkt på en tekst, bestående av bokstaver, og at du skal lese denne teksten som den står. Du skal kanskje forsøke å gjengi meningen til tekstforfatteren og dette er selvsagt en vanskelig, for ikke å si en uoverkommelig og umulig oppgave, hvis man forventer at dette skal bli helt korrekt. Men du ser like vel en stemme i teksten, og samtidig legger du inn i din egen stemme og mening i teksten, med tonefall, aksent og alt. Tenk: Mentalt bilder. 

Dette klarer ikke robotstemmen. Den er en forhåndskonstruksjon, og derfor en på forhånd gitt mening. Robotstemmen kringkaster dermed en forutinntatt mening i teksten den leser opp. Vi skal altså fores med forutinntatthet, fordommer, i alle sine sneverheter. Og vi godtar det!

Robotstemmen går aldri i fistel; den emosjonelle konstitusjon er konstant og uforanderlige, og uangripelig? Den er høyt hevet og nedlatende overfor alle lyttere, også de som har programmert roboten.

En sann og reell menneskestemme kan man forvente seg alt mulig menneskelig fra. Ikke en robotstemme, den mangler det fulle register, kort og godt. Og dette er noe alle vet, hvis man får tenkt seg om og derfor er det faktisk håp.

Robotstemmen skiller og skjelner ikke mellom dur og moll i situasjonen, i konteksten, fordi NRK har programmert den til å lese opp en tekst så blodfattig som mulig, slik at alle kan forstå den, hva som blir sagt ipsissima verba, ikke ipsissima vox. (Hun får ikke med seg fylden). Det blir en altfor snever måte og se og høre på. Stemmen er rettskrivingsmaskin.

Robotstemmen mangler register å «spille på» og bli spilt med på. Det skorter på tilpasningsevne, fleksibilitet. Den er derimot fullstendig tilpasset og moduler i et tankemønster og en holdning som ikke tåler avvik og som samtidig gir seg ut for å være høyeste autoritet når det kommer til å beskrive fakta og forhold. Like vel har stemmen samtid et «bør» i seg: bli som meg, snakk som meg, og så skal det gå deg godt og du får leve lenge i landet. Robotstemmen dreper all stemning, den formidler ingen egentlig atmosfære, ingen varierende vibrasjoner, og den tåler derfor ingen ironi, ingen lunhet, intet smil på lur, - ingen personlighet, spesielt ingen normal personlighet. Bruker hun et korrekt antall ord, er jobben gjort. Robotstemmen kommandere, den inviterer ikke. Den metalliserer det hele. Den byr oss å følge dens diktat. og noen vil tro at den byr oss også å føle dens diktat, slik at man kan få de korrekte emosjoner, spesielt de servilt betingede korrekte emosjoner. Hjelp!

Hvor er robotstemmen født? Hvor kommer hun far? Jo, fra et laboratorium med hvite frakker og hvor miljøet er strikt hygienisk. Her råder presis og steril kirurgi som «king». Robotstemmen gir en følelse av klinisk eller kirurgisk presisjon, for ikke å si kynisk presisjon – og pretensjon. Den vil ha oss like metalliske som hen selv. 

Tenk hvis NRK skulle bestemme seg for å sende oversatte islamske prekener fra arabisk til norsk, og NRK så hadde brukt Robotstemmen. Tenk hvor korrekt, saklig og beroligende det ville ha virket. Tenk når Robotstemmen kommer til sverdverset? Det vil høres ut som en direkte kommando fra Allah, et budskap ingen kan betvile, fordi stemmen jo er så korrekt at den ikke kan ta feil. Ja, tenk!

Se følgende, men ikke la deg sjokkere eller la deg gå i sjokk, «Har muslimer plikt til å hate?»:

https://neitilislam.blogspot.com/2010/11/har-muslimer-plikt-til-hate.html

Robotstemmen minner om en vibrator. Her kan anses en viss crescendo, en viss meningsfylt spenning i fremførelsen. Men man øyner ingen peripati, ingen demminiuendo, ingen transponereing fra en tone art til en annen, der det er nødvendig, sett i forjhold til hele "stykket". 

Stemmen et taxometer, en taktstav, som forteller oss at takten er alt.  «Hun» er en fjernstyrt, søt dukke, en erstatning, et surrogat. En kopieringsmaskin. En tredemølle, en stumtjener, en papegøye. En papegøye ja, mer enn en buktaler. Hun er en lydig slave. En zombi eller en mutant?

Du kan sparke en zombi på leggen og den kan begynne å hyle og bære seg, men på innsiden føler eller kjenner den ingenting. Den er fullstendig servilt betinget emosjonelt korrekt, ikke sant? Ser Robotstemmen rødt der jeg ser grønt? Er hun mutant? Bare spørsmålet kan gi grunn til uro, men ikke for NRK.

Robotstemmen er ikke bare en mannekengkropp, en skreddermodell, en pappmasjé, en babydoll, en naken gipsdukke med bevegelige deler. Hun ligner på en spilledåse, en lirekasse eller en juke-boks. Hun er en båndopptager innstilt som et perpetuum mobile. Stakkars oss. Et mikrofonstativ, ah, for alle korrekte, alle som er helt «lexiske» i hodet. Hun har en stemme som hører mer til det underjordiske enn til det ujordiske. Ja, hun kommer fra det underjordiske. Hun tåler egentlig ikke lyset. Hun er et medium, hun snakker ikke rett fra leveren, men fra en åndeverden, der de døde bor og som konsulteres av folk i den overtroiske fase. Hun formidler demonisk kraft, ingen tvil om det, og hun er nådeløs, ikke tvil på det. Hun er ute etter underkastelse og hun er politi, dommer og lovgiver under ett og overalt, for all fremtid? Sniker hun på trikk og buss, overtaler hun politi og annen myndighet om at hun er straffri fordi hun har glemt billetten hjemme, tro du meg. Hun representerer en steinånd, nei, hun er ...

Hun er en verbal Casanova. Alt hun gjør og begjærer er perfekt teknisk styrt. Hun er et jøkur som ikke kan skrus av. Hun er flink, fordi hun er flinkt til å lese opp fra protokoller rettsreferater. Man kan lure på hvordan hun vil se ut og ta seg ut på TV, som anker f eks. Tenk å få alle livets frodige omskifteligheter lest opp av et anker med en stemme som kjemmet hele livet over samme stemme, sin robotstemme. Ville ikke folk da først bli gale, etter kort tid under et slikt regime, og så begynne å gjøre opprør, fordi tørste tørsten etter livet, rett og slett, ble for stor og livstruende?

Jeg sitter for øyeblikket og ser på debatten i engelsk oversettelse mellom Macron og Marine le Pen på France 24. Jeg lytter til oversetterens stemme. Oversetteren er tydelig en kvinne. Hun er et levende menneske, med en levende stemme, og ikke en robotstemme: For en lettelse. Forstår NRK min reaksjon? Neppe.

Se for deg følgende skrekkscenario: NRK skal lage en dokumentar fra en kristen messe og en annen dokumentar om et møte i en av moskeene. NRK velger å legge robotstemmen over alle tekster fra Bibelen og alle tekster som blir lest opp fra Koranen. Hvilken stemme har Gud? Hører vi Guds stemme både i Koranen og Bibelen? NRK vil kanskje bekrefte: Det er ingen forskjell mellom Guds og Allah’s stemme.

Har du lagt merke til at folk alltid forandrer litt på stemmen sin når de leser opp sitater direkte fra Bibelen, at de så å si beveger seg fra ett stemmeleie til et annet? At selve teksten får oss til å endre stemmeleie og at stemningen så nærmest automatisk endrer seg, uansett om vi vil det eller ei? At vi da liksom værer at vi her har å gjøre med det vi kaller «det hellige»? Ofte vil en slik endring, en slik transponering fra ett leie til et annet, skje nokså umerkelig. De fleste i dag prøver å omgås Bibelens ord på en nokså dagligdags måte, som om man ønsker å trekke Gud ned her på jorden og inn i dagens dont, som om man ikke kan utholde at det fins noe som kan kalles «det hellige» i det hele tatt. (Se linken over om muslimer har plikt til å hate).

For mennesker som opplever stemmen fra Koranen som identisk med Guds stemme fra Bibelen – kan det finnes noe håp?

 – Det blir for enkelt å si at det kun handler om utenforskap og sosioøkonomiske forhold, skriver Mahmoud Farahmand om opptøyene i Sverige. Enkelte journalister mener at vi her oppe på berget forstår ikke hvordan vi sårer muslimenes følelser. … Burde ikke spørsmålet være hvorfor folk i Midtøsten ikke forstår ytringsfriheten og hvor sentral denne friheten er for å skape et velfungerende demokrati? … Såre følelser eller ei, i ingen andre sammenhenger anser vi en voldsutøver for å være et offer-et hjelpeløst vesen uten evne til å påvirke egne handlinger ...

«Alle bør forstå hvor ydmyket og triste mange blir når de ser deres hellige bok blir brent», sier Sidsel Wold.

– Ikke bit på løgnen om at steinkasterne er noen få gjengkriminelle, sier Joachim Lamotte. - Denne gangen deltok ikke bare de som vanligvis kalles "unge sinte menn". De siste dagene har jeg sett mødre i hijab, unge jenter og småbarn kaste stein på politifolk, skriver Lamotte.

https://www.rights.no/2022/04/ikke-bit-pa-lognen-om-at-steinkasterne-er-noen-fa-gjengkriminelle/

Se mine tidligere som berører «Stemmen»:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/01/den-kaldeste-av-alle-kalde-stemmer.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/nytt-insmigrende-lavmlt-lavmal-i-dagen.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/hellestveit-kierulf-ytringfriheten-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/en-palett-av-gratis-godhet-takk.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar