torsdag 21. mai 2020

Politisk Teologi - Ragnar Misje Bergem


Så her har vi startpunkt og målsnor, for kanskje altfor, altfor mange, i en hypermagisk verden:  

Du er ennå ikke født. Du står bak et «slør av uvitenhet». Uvitenheten innbefatter uvitenhet om hva slags menneske du kommer til å bli. Du vet heller ikke hvilke foreldre du vil få og du vet ikke om du vil være normalt frisk, om du kommer til å bli intelligent eller ikke, om du kommer til å bli svak eller sterk, kvinne eller mann og du vet heller i hvilken verdensdel du vil bli født. Alt du vet er at du kommer inn i verden som baby og at du vil ha et fremtidig liv.

Så får du spørsmålet: Hvilket politisk regime vil du ha? Hvilke regler vil du bestemme skal gjelde? Siden du ikke vet hvilken rase du tilhører, vil du sannsynlig vis gå inn for et styre som forbyr alle former for lovformelig organisert rasediskriminering. Og siden du ikke vet hvilket kjønn du har, vil du også gå inn for å oppheve alle bestemmelser som er kvinnediskriminerende. Du vil også gå inn for lover som beskytter både din mentale og fysiske integritet.
Men ville du ha gått inn for et samfunn som foretrakk maksimal frihet, slik vinnerne blomstrer og taperne overlever bare så vidt? Eller ville du ha gått inn for et høyst uniformert eller likerettet samfunn som sikret deg mot ulikebehandling, men som også la hindringer i veien for nyvinninger og sosialt fremskritt?

Å ta valget kan være vanskeligere enn man tror. Du kan få et samfunn der alt blir utmålt eller fordelt likt, men hva hvis det går opp for deg at et slikt samfunn ikke klarte å skape like mye allmenn velstand, like mange livfremmende oppfinnelser? Ville du ta sjansen på et samfunn som var mer dynamisk og fritt?
… En av grunnene til at Rawls i dag blir verdsatt så høyt er, at mange mener at han med den innfallsvinkelen til (de moralske og politiske) problemene han anlegger, unngår spørsmålet om Gud
når det gjelder å legitimere sosial rettferdighet. … Sløret av uvitenhet skal for Rawls og for oss alle tjene nettopp til å komme frem til «rettferdig fordeling».  (s 44 i Poltical Thought av Hunter Baker, 2012).

Filosofen Nigel Warburton skriver: Rawls genistrek var å formulere et tankeeksperiment han kalte «The Original Posistion». Ideen er ganske enkel: design et bedre samfunn, men gjør det uten å vite hvilken status, posisjon eller stilling du vil ha. … Rawls tror at du vil velge mer rettferdige prinsipper hvis du nærmer deg utfordringen fra «bak et slør av uvitenhet», fordi du ikke vet hvor på skalaen du vil havne og ikke vet hvilken personlighet du vil ha. Rawls mente at vanlig fornuftige folk ville velge ut fra to prinsipper som ville kunne bli anerkjent allment: Frihet og likhet. … Rawl’s «frihetsprinsipp», Liberty Principle, går ut på at alle skulle ha rett til en rekke basale friheter som ikke kan tas fra noen, f eks slike som trosfrihet, fritt valg av politiske representanter og ytringsfrihet. Selv om det legges begrensninger på disse rettighetene, er de så viktige at de må beskyttes selv om slike begrensninger faktisk forbedret livsvilkårene for det store flertallet av en befolkning. Rawls viste også til prinsippet som kalles Difference Principle, og dette skulle sikre mer velstand og flere muligheter for alle «disadvantagede». Dersom folk skulle motta ulik mengde penger, kan denne ulikheten bare forsvares hvis ulikheten faktisk forbedret velstanden for «the disadvantagede». ( Warburton, s 231 i A Little History of Philosophy, 2011).

Jeg gjengir disse tankene til de to filosofene over som en aperitiff eller en smaksforsterker til følgende anmeldelse av en interessant bok som bør angå mange, ja, mange fler, - av Ragnar Misje Bergem som har skrever boken: POLITISK TEOLOGI, Dreyer, 2019. 

Misje Bergem kommer ikke inn på islam, men islam – i hvert fall for meg – hører med i kulissene. Misje Bergem «ser alt» gjennom europeiske briller, interessant nok, og her er det mye å hente. Man har egentlig alt å hente på å lese Misje Bergem, fordi det da kanskje blir lettere å se hva islam er, i kontrast, selv om islam altså ligger utenfor forfatterens anliggende i boken.
Når jeg så innleder denne posteringen med et par vinkler på Rawls, skulle det være forholdsvis lett å se at alle de politiske og kulturelle problemene eller utfordringene vi står overfor ikke kan løses eller tilpasses, så lenge vi ikke ser rot-paradigmene klarere i øynene. Ingen spede forsøk på en forsoning allerede fra begynnelsen av, før ethvert større sivilisatorisk sammenstøt, vil nytte og føre noe bedre med seg, hvis vi ikke legger «islam» per se in som en faktor i den store ligningen som allerede i dag vil bestemme utviklingen fremover i minst 100 år til. Rawls og hans disipler ser ut til å mene det motsatte: Jo mer vi unnlater å ta med islam som faktor i ligningen – og utviklingen – jo bedre vil det gå oss alle – et håp det skal så mye irrasjonalisme og u-realisme til for å begrunne og forsvare. For å avhjelpe i denne tilstanden, er det at jeg i det følgende legger inn en såpass lang anmeldelse av Ragnar Misje Bergums bok Politisk Teologi.  

Som bakgrunnsartikler for følgende postering anbefaler jeg – i tillegg til ovenstående ingress - på det varmeste følgende artikler som er lagt ut på Nei til islam tidligere:  
https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/norsk-islam-fact-or-fake.html - Om Ranas bok om «norsk islam», Hobbes, Rousseau etc
https://neitilislam.blogspot.com/2019/03/homo-oeconomicus-i-dagens-og-historisk.html om bl a Heidegger, Marcuse, Rousseau, Mill, «det juridico-religco mennesket», Parmenides, Heraklit, Smith, Marx, Bentham, John Lock, Hegel, Thomas av Aquino, J. Budziszewski,
https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/tankeforutsetninger-og-det-juridico.html - mer om Leviathan, Hobbes, det juridico-religco mennesket, axis mundi, kaos og kosmos, korporatorisk tanke,
Det juridisk-teologiske fundament, polis, Gule, de lege lata og de lege ferenda

https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/om-hvorfor-det-gar-sa-galt-om-islam-og.html om SAP og hvorfor vi ikke makter å ta islam og muslimer på alvor




Linkene over er nødvendig å lese, vil jeg si, ikke bare «kikke på» eller bla fort gjennom, hvis man vil forstå hvorfor jeg skriver denne bokanmeldelsen og få med seg noe om hva jeg egentlig vil ha frem – og komme frem til - med all denne skrivingen, som mange nok vil klø seg litt i kålen av, hvis man tør å dykke ned på det dypet jeg tror jeg selv befinner meg på, vel vitende at å være dyp ikke alltid er å være dyp, snarere tvert imot, hvis man vil komplisere tingene …  
Jeg åpner imidlertid med noe den berømte filosofen J J Rosseau sa og som ikke Misje Bergem nevner i sin bok, men som kan supplere det bildet Misje Bergem tegner av Rousseau, (innenfor hans anliggende):
«Et menneske som tenker, er et degenert dyr: det å overskride det organiske livs grenser betyr ikke en forbedring av den menneskelige natur … (Fra Ernst Cassirer: et essay om mennesket, s 11).
Generelt om Misje Bergems bok kan sies – som jeg allerede har nevnt - at den glimrer med sitt fravær av islam og islam proper. Det skulle ha vært artig å se hvordan han ville ha inkorporert og kommentert islam i sin fremstilling av primært Europeisk politisk teologi. Jeg for min del skal følge forfatterens eksempel og unnlate å integrere islam i anmeldelsen, idet jeg tror at den våkne leser like vel og kanskje til og med kanskje nettopp derfor vil se hvor lett det er å smette inn perspektiver på islam som kan få håret til å reise seg på hodet, for å si det mildt.
Bokens unnlatelser kan dessuten tas som en illustrasjon på hvordan akademia i det hele tatt unnlater å ta med islam som vektig faktor både i diskurs og politikk. Ute av syne, ute av sinn, lissom, det er gjennomgangsmelodi og mantra for alle hypermagikere, - en term jeg forklarer andre steder her på bloggen,  https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/something-very-rotten-growing-i-denmark.html
Jeg lar nå boken for det meste tale for seg selv og vil hevde at det boken ikke sier noe om, er faktisk det viktigste ved den. Men når det er sagt, må jeg gi Misje Bergen cred for å ha kommet med en interessant og lettfattelig fremstilling av ting som altfor ofte fremstilles som altfor kompliserte og det motsatte av lettfattelige, som de i grunnen er. Jeg skriver ikke av bokstav for bokstav, men forkorter og hopper litt, i håp om at jeg får frem de vesentlige poengene og perspektivene:  

s 66 f: For Claude Lefort, 1924-2010, er det inkarnajsonstanken som definerer den politiske teologien. (Dette at Jesus ble menneske, altså). Dette er prinsippet som sier at det politiske fellesskapet og den suverene makten må kroppsliggjøres og bli synlig. I slike tilfeller indentifiserer politiske ledere, partier eller statsinstitusjoner seg fullstendig med det politiske fellesskapet i sin helhet. Det er et forsøk på å lukke avstanden mellom symbolene og det de referer til.
Ifølge den teologisk-politiske logikken identifiseres makten med en bestemt person, gruppe eller institusjon, ser Lefort. Ved å fremstille seg som folket selv, sier ikke bare de politiske lederne at de har makten, men at de er makten som sådan. Når lederen handler, handler derfor folket. Skulle folket opponere mot sine ledere, gjør de følgelig opprør mot seg selv. På den måten kan enkelte personer i prinsippet få absolutt makt. Det var en slik logikk det franske eneveldets symbolske apparat forsøkte å operere etter. Lefort mener at det teologiske ved det gamle regimets politikk ikke var de politiske symbolene eller forestillingene i seg selv, men altså at man forsøkte å kroppsliggjøre dem. Problemet var at det hinsidige, forstått som den politiske kroppen, stadig måtte hentes ned fra himmelen og gjøres nærværende i kongens fysiske kropp.
Denne logikken synes stadig å vende tilbake i moderne demokratiske samfunn, mener Lefort. Det teologisk-politiske problemet følger oss, det er ikke noe som tilhører fortiden … men den virkelige revolusjonen i moderne tid var ikke jakobinerens radikale demokratiske ideal, men den måten å tenke på omkring en politikk som forsøker å forhindre inkarnasjonslogikken. … Lefort mener at demokratiet må forsås som den tomme trones politikk. Hvis man forsøker å sparke kongen ned fra sin trone, risikerer man bare å sette noen andre der. Ingen bør kunne si: Folket det er meg. Politiske ledere kan aldri hevde at de er selve kroppsliggjøringen av visjonen. Lefort forsøker på denne måten å formulere en politikk som er fri fra den politiske teologien. At makten kommer fra folket – men at makten tilhører ingen, fordi, altså, ingen kan være kroppsliggjøringen av folket …

s 76 Den liberale forfatteren Mark Lilla hevder at politiske teologi er «en grunnleggende menneskelig tankeform» som i årtusener har «bidratt med en dyp brønn med ideer og symboler for å organisere samfunnet og inspirere til handling». Politisk teologi forutsetter at samfunnet og politikken skal bygges på åpenbare sannheter, ifølge ham. Slik blir politikken bestemt av religiøse verdier og ideer som ikke nødvendig vis er tilgjengelige eller opplagte for alle mennesker.
I moderne tid finner vi alikevel et brudd med den politiske teologien, sier Lilla. Dette finner ikke sted ved at man utsletter religionen eller avviser teologien, men ved at man setter til side spørsmålet om en hinsidig virkelighet i den politiske sfæren. Selv om religion og politikk fortsatt blandes på ulike måter også i dag, mener Lilla at vi må bevare den «store separasjonen» mellom dem, og dermed bekrefte bruddet med den politiske teologien.
I Lillas fremstilling av den store separasjonen er reformasjonen og religionskrigene på 1500 og 1600-tallet avgjørende hendelser i utviklingen av den liberale republikken. «Dogmatiske forskjeller drev politisk ambisjon og vice versa. Kristne jaktet på og drepte kristne med et manisk raseri som en gang var forbeholdt muslimer, jøder og kjettere, sier han. Etter religionskrigene var det etter sigende «bare spørsmål om tid» før nye politiske teorier skulle erstatte den politiske teologien.
Fortellingen om religionskrigene lager stadig krusninger på overflaten av den liberale bevisstheten.

Den amerikanske politiske filosofen John Rawls presenterer en variant av denne fortellingen. Selv om han mener at liberalismen forskutteres i den greske antikken, begynner dens virkelige historie med det religiøse mangfoldet som oppsto etter reformasjonen og som etter hvert ble et uunngåelig faktum i politikken. Det var i denne perioden at man oppdaget at det ikke lenger var mulig å basere politisk ordning på en religiøs enhet.

Religionskrigene var skolebenken der det liberale mennesket lærte å skille mellom religion og politikk, hevdes det. I disse krigene utkjempet politiske aktører, med ymse religiøse overbevisninger, blodige kriger i guders navn. Det ble etter hvert klart at det var nytteløst å baser politikk på dogmatiske tanker om frelse, eller om hva det gode liv er for alle mennesker. Ifølge Rawls ble følgende spørsmål bestemmende for den politiske visjonen som vokste fram: «Hvordan er et samfunn i det hele tatt mulig mellom dem med ulik tro? Hva kan være det tenkelige grunnlaget for religiøs toleranse?».

Fukuyama fremstiller på liknende vis religionskrigene som resultatet av en irrasjonell kamp for å tilfredsstille det menneskelige behovet for anerkjennelse («jeg har rett fordi min religion er sann»). De religiøse kreftene stormet helt til de ble temmet av den moderne liberale staten som oppsto i kjølvannet av freden ved Westfalen i 1648: «Hvor det den gang hadde vært konflikt over dynastiske og religiøse problemer, var det nå nye fredssoner utgjort av den moderne liberale europeiske nasjonalstaten, sier han.

For Rawls, Lilla og Fukuyama begynner altså liberalismen med erfaringer av at religiøst mangfold kan bli en blodig affære. Bruddet med middelalderens enhetskultur fører til en voldsom konflikt mellom politiske fraksjoner som alle var overbevist om at deres tro var den rette. Det ble nødvendig å spørre om hvordan mennesker kan leve sammen når de ikke deler religiøse overbevisninger.
Svaret på dette spørsmålet krevede en ny forståelse av politikken. Politikken kan ikke bygge på teologiske forutsetninger eller metafysiske forestillinger, men må forene folk på tvers av disse. Rawls kaller dette politisk liberalisme. Dette er en politisk filosofi som fremstiller det politiske som en begrenset del av menneskelivet. Den begrunner ikke politikken i en metafysisk visjon, og den sier ikke at vi bør revolusjonere samfunnet i henhold til et frihetsideal, slik jakobinerne ville gjøre under revolusjonen. Målet er å sørge for et fredelig og rettferdig samfunn gitt at vi aldri kommer til å bli enige om de dypeste ting. Politisk liberalisme, sier Rawls, antar at et visst religiøst, kulturelt og ideologisk mangfold er et naturlig resultat av at den menneskelige fornuften har fått rom til å operere fritt. Det er ikke en tilstand man politisk sett bør forsøke å forhindre.
Hvis man tar utgangspunkt i denne visjonen, kan den liberale tradisjonen sees som et forsøk på å bryte med den politiske teologien. Intensjonen er å sette til side religiøse overbevisninger og ekskludere metafysikken fra det politiske. Denne fortellingen om liberalismens opphav i religionskrigene har lenge blitt akseptert som selvsagt, og fungerer som et bakteppe som bekrefter dens oppgjør med den politiske teologien. …

s 79: Den protestantiske reformasjonen oppsto på grunn av en indre-kirkelig strid, men fikk store politiske og kulturelle konsekvenser. Før reformasjonen berodde det vi i dag kaller Europa på en kirkelig og politisk syntese, til tross for mange spenninger, bevarte en viss politisk og religiøs homogenitet. Religiøs enhet var i alle fall en delt visjon blant verdslige og kirkelige ledere, selv om kartet og terrenget ikke alltid stemte overens. Men selv å si at den europeiske kristenheten bygde på en syntese mellom religion og politikk byr på utfordringer. Som vi skal se, har vi nemlig her å gjøre med en periode de selve skillet mellom politikk og religion ble skapt.

Senmiddelalderens kristendom var ikke fri for konflikter, og de mange sammenstøtene mellom paver, keisere og konger kunne tyde på at det var vanskelig å bli enige om forholdet mellom Guds «to sverd», altså om hvem som forvalter Guds makt på jorden. I tillegg begynte høymiddelalderens verdensbilde i denne perioden å slå sprekker, både teologisk, filosofisk og politisk.
Det vi i dag gjerne tenker på som middelalderens kristenhet har alltid vært påvirket, både utenfra og innenfra, av andre religioner og kulturer. I tiden rundt reformasjonen sto den også overfor trusselen fra tyrkerne. Vestkirken og østkirken hadde dessuten skilt lag i år 1054, noe som var en av de mange historiske etterdønninger av det gamle Romerikets fall.

Vestkirken, hvis østlige grense gikk fra Polen og ned til Kroatia, var preget av indre strid, der blant annet pavene lyste hverandre i bann … det vokste frem nye fromhets- og reformbevegelser, som fokuserte på et innadvendt trosliv og stilte seg kritisk til det geistlige hierarkiet og dets forvaltning av sakramentene. I denne perioden finner vi også forløperne til den moderne staten, vi kan bare tenke på Luthers opposisjon til kirkelig maktmisbruk, hans insisterende tro på den individuelle overbevisningen og den rollen han ga religiøs kritikk. Han forkynte det «allmenne prestedømmet» som ga alle kristne rett til å forvalte sakramentene, forkynne og lese Bibelen.

Martin Luther skilte også mellom det åndelige og det verdslige «regimente», med inspirasjon fra middelalderens skille mellom sekulære (regnum) og geistlige makters (sacerdotum). Luther mente at Gud styrte verden på to vis; gjennom kirken, som forvalter evangeliet, og de verdslige myndigheter som brukte sverd og makt for å opprettholde orden. Dette skillet er sterkere enn mye av middelalderteologiens politiske teologi, fordi det i mye større grad overlot makten til å bestemme over kropper og materielle goder til de verdslige myndighetene. Kirkene skulle primært forkynne Ordet og forvalte sakramentene til det individuelle, kristne mennesket. Når kirken sto uten politisk makt, ble verdslige makter i prinsippet frigjort fra kirkens politiske motstand. «Ved å avpolitisere kirken», hevder Jean Bethke Elstain, «løsner ikke Luther opp autoritetens bånd, så mye som han strammer dem, ved å legge til rett for at all politisk autoritet strømmer i retning av sekulært styre.
Selv om Luther ideer var radikale og fikk store følger, må vi like vel se på de politiske endringene som også fant sted i perioden etter reformasjonen. Den tysk-romerske keiseren Karl V av dynastiet Habsburg, 1500-1558, hersket over et stort rike. Han hersket riktig nok ikke uforstyrret, da han hadde kulturelle og politiske utfordrere i paven og i kongen av Frankrike, og hans makt over de mange fyrstene i keiserriket var begrenset. Reformasjonen ble en svært ødeleggende for det tyske-romerske riket, som inntil da var samlet omkring én kristenhet. I begynnelsen forsøkte keiseren å bevare riket og den europeiske kristenheten med makt. Men flere av de tyske fyrstene kom til å forsvare den lutherske reformasjonen, noe som skapte en indre-politisk strid i riket.

Den schmalkaldiske krigen i 1546-1547 endte med tap for protestantene, og ga Karl V muligheten til å tvinge den til å underkaste seg romerkirken. Men resultater var et midlertidig kompromiss som mange protestanter ikke kunne akseptere, og keiserens behandling av fyrstene ført til at motstanden ble enda sterkere. En midlertidig stabilitet ble oppnådd av den nye keiseren Ferdinand I ved Riksdagen i Augsburg i 1555 med en pluralistisk trossituasjon som pris. Her fastslo man for første gang en politisk ordning som ble kjent som prinsippet cuius regio, eius religio, som betydde at hver religion avgjorde hvilken konfesjon (bekjennelse) og trosutøvelse som skulle gjelde i sitt territorium.
Selv om resultatet var et kompromiss, impliserte det en omorganisering av forholdet mellom politikk, kirke og teologi. … teologiens rolle ble satt til side i den politiske ordningen. Selvsagt ble ikke religionsutøvelse mindre viktig, og politikken var på langt nær «sekulær», da den religiøse enheten skulle opprettholdes innenfor de ulike territoriene. Innad i de ulike fyrstedømmene ekspanderte de kirkelige og sekulære byråkratiene og ga fyrstene makt til å regulere religionsutøvelsen nesten helt ned på individnivå. Da den kirkelige enheten brøt sammen, ble det maktpåliggende å styrke det individuelle rikets konfesjonelle identitet, gjennom hele samfunnet. De protestantiske kirkene ble nesten å anse som departementer i konfesjonsstatene.
Men som en kirkehistoriker sier det, var den avgjørende endringen at «de teologiske sannheter ikke lenger ble tilkjent universalpolitisk gyldighet". Dette var et tegn på at en gammel teologisk-politisk syntese var i ferd med å bryte sammen.

 s 83: Den kristne kirkes trossannheter var dypt integrert i middelalderens kirkelig- politisk liv. Konge og paver kunne strides om hvorvidt det fantes én eller to øverste myndighet i denne verden, men den politiske ramme var uforståelig utenfor troen på den kristne skaperen, og at Gud hadde blitt inkarnert i Jesus Kristus for menneskehetens frelse. Det var helle ingen prinsipiell tvil om at kirken var Guds instrument og fellesskap som videreførte og formidlet denne frelsen.
Denne teologien ble i praksis satt til side i den nye politiske løsningen. Det var ingen avvisning av den kristne troen, men et forsøk på å skille politisk ordning og de teologiske og kirkelige stridsspørsmålene. Både politisk og religiøst var det et avgjørende øyeblikk. M. J. Tooley oppsummerer endringen slik: «Oppløsingen av middelalderkirken ødela rammeverket for de tidligere formene for politisk tanke. Så lenge det fantes en allment anerkjent Kirke som hadde autoritet, var det mulig å forestille seg en oppnåelig orden i kristenheten i form av lydighet til Kriken. Å kreve at prinser handlet som Kirkens sverd, eller at undersåtter skulle gi avkall på sin troskap til en ekskommunisert hersker, kunne være et usmakelig, men ikke umulig bud. Men når både prinser og undersåtter først måtte ta en beslutning om hvilken Kirke de anerkjente, kunne slike påbud bare føre til forvirring, og det gjorde det.
I 1609 kunne Thomas Cockson lage bildet The Revells of Christendom, hvor man kan se paven, Europas store konger og tre munker spille backgammon om kristenhetens fremtid. Betydningen av bildet var klart, ifølge Mark Greengrass: «Kristenhetens skjebne var ute av alles kontroll. Den hadde blitt en vits».

s 84: Her står vi ved en definerende hendelse i liberalismens historie. Sett fra den politiske maktens side, representert av den tysk-romerske keiseren, fremsto de kirkelige autoritetskonfliktene så uløselige at de måtte ekskluderes fra de politiske avveinigene. Selv om de politiske konfliktene ikke var mindre enn de kirkelige, kunne det i etterkant se ut som om kirken, det synlige tegnet på Guds by på jorden og forvalter av den åndelige autoritet, var en fragmenterende og uhåndterlig kraft.
Skillet mellom politikk og teologi var imidlertid ikke bare grunnet i idéer, men var også en følge av institusjonelle endringer og nye maktforhold. De nye maktforholdene og skiftende politiske fronter var med på å gjøre det mulig å hevde at teologien måtte skilles fra politikken. Snart skulle tanken om at religion var en betydningsfull voldsfaktor slå rot.

Etter at den lutherske reformasjonen skjøt fart på begynnelsen av 1500-tallet, brøt store kriger ut i Mellom-Europa som varte helt frem til ut på 1600-tallet. Disse ble kjent som religionskrigene fordi religion så ut til å være den drivende faktoren i konfliktene. Mest kjent er Tredveårskrigen som varte fra 1618 til 1648 og freden i Westfalen som berørte Frankrike, Nederland, England, Sverige, Danmark-Norge og Spania.

Tredveårskrigen var brutal … fredsavtalen la grunnlaget for et århundre med relativ fred og ble utgangspunktet for det moderne statssystemet med noenlunde maktbalanse mellom territoriale stater. Religionskrigene ble en kilde til en av moderniteten og opplysningstiden viktigste forestillinger. Ideen om at religion var en irrasjonell og potensielt sett voldelig faktor kan vi spore hos en rekke forfattere, ideologer og makthavere. Man så religionen som irrasjonell og unyttig praksis. «Kort sagt, mindre overtro, mindre fanatisme; mindre fanatisme, mindre elendighet», skrev Voltair.
s 87: Samtidig som filosofene anså det religiøse som en kilde til konflikt, begynte de også å fremstille nedkjempelse av irrasjonalitet og lovløshet som politikkens og fornuftens fremste oppgave. Politisk og rasjonell orden ble et hovedanliggende, da kaoset alltid synes å ligge latent eller forut for den ordnede verden.

Hobbes, 1588-1679, beskrev «naturtilstanden» som en slags projeksjon av menneskets naturlige tilstand uten samfunnets lover og regler, og presenterte den som en krigssituasjon hvor alle kjempet mot alle. I sin Leviathan forbinder han naturtilstanden med religiøs vold og krig. Med tanken om at naturtilstand ville føre til en voldelig og grunnleggende urettferdig skjebne for mennesket, begrunnet han behovet for en suveren statlig makt og lovgiver som også står over og er høyeste dommer i både politiske og religiøse spørsmål.

Opplysningsfilosofen J J Rousseau var minst like tydelig som Hobbes, og skyldte på den kristne teologisk-politiske syntesen. Jesu’ budskap hadde ført til idéen om et åndelig rike som «ødela statens enhet», (i Samfunnspakten). At det fantes kirkelige og verdslige makter i det politiske livet førte til endeløse konflikter og hadde umuliggjort en fredfull løsning i det kristne Europa. 
s 88. Derfor lovpriste Rousseau nettopp Hobbes for at han «turte å foreslå en sammenslåing av ørnens to hoder og gjenskape politisk enhet. Immanuel Kant, 1724 – 1804, er en viktig inspirasjon for Rawl’s politiske liberalisme. E Kant beklager at fornuften fortsatt plages av illusjoner og feiloppfatninger. Filosofiens historie er som en slagmark der stadig nye autoriteter og aktører kjemper om hegemoniet over tankens domene. Tidligere tenkere har foreslått sine teorier om kosmos, Gud og det gode liv, men alle teoriene har falt gjennom og finurlige argumenter har vist seg som manipulerende retorikk.
Kant mener at den åndshistoriske forvirringen om metafysiske spørsmål er en konsekvens av at man har manglet en forståelse av fornuftens universelle og gyldige lover, som kan gjøre slutt på ufornuftige påstander og løse de innbitte konfliktene. Før har man begrunnet sitt syn i en historisk åpenbaring eller simpelt hen i ubegrunnede postulater. Derfor påligger det Kant å redegjøre for fornuftens lover, for slik å gjøre dem til høyeste autoritet i metafysiske spørsmål. Arven fra religionskrigene hadde inntatt filosofiens innerste kammer.

Liberalismen næres fortsatt av denne fortellingen, og fortellingen legitimerer en bestemt rasjonalitet, en måte å tenke om politikk på, som forsøker å finne regler og prinsipper som kan gå på tvers av dype skillelinjer og uenigheter. Skillet mellom religion og politikk, samt utelukkelse av åndelige autoriteter fra det politiske liv, presenteres ofte som en nødvendig lærdom fra disse blodige århundrene på begynnelsen av vår moderne tid. Judith Shklar døper det «fryktens liberalisme», og andre har kalt liberalismens politiske ideal «et rike av mindre ondskap» fordi det er begrunnet i frykt for konflikt, kaos og irrasjonelle krefter.
Erfaringene fra reformasjonen og religionskrigene demonstrerer religionens voldelige potensial, men sådde også spirer som senere skulle gi oss frihetens frukter. Lærdommen for det moderne Europa var at politisk stabilitet og utvikling måtte forankres i en ordning som ikke berodde på religiøse fundamenter. Det handlet ikke om å fjerne religionen, men å repsektere det som mange kristne allerede hadde sagt: at roen hører hjemme i den indre samvittigheten, følelsene og overbevisningens område, ikke i politikkens rom.
Det stilles nå spørsmål fra flere hold om denne fortellingen fremstår som en nødvendig prosess i lys av troens vold.

s 104: I sin bok Imagind Communities gjorde Benedict Anderson, 1936-2015, rede for hvordan nasjonalisme oppsto og definerte det moderne liv. Der sporer han nasjonalismens opphav tilbake til grunnleggende endringer i tidlig moderne tid. Nasjonalbevisstheten avhenger av at vi forestiller oss at vi lever i samme samfunn, sier han. Tanken om samfunnet var en nyvinning som berodde på på endringer i menneskets oppfattelse av tid og rom.
Nasjonalbevisstheten bygde på en samhørighet, en opplevelse å være et fellesskap der alle deler samme «nå», samme punkt på historielinjen. Samfunnet er som et skip som seiler på historiens elv. På denne reisen har alle en felles fortid, uttrykt som den nasjonal-kulturelle historiske arven, så vel som en fremtid som gjerne fylles med idealer som nasjonal storhet, frihet eller økonomisk vekst. Slik ble naturen, samfunnet og etter hvert historien aspekter ved en mer eller mindre nøytral virkelighet som alle deltar i. Tanken om en gruppe mennesker som deler et felles, homogent rom og en felles homogen tid, muliggjør en forståelse av politiske, kulturelle og sosiale forhold uten religiøse referanserammer.

Anderson viser hvordan nasjonalbevisstheten oppsto ved hjelp av det som kan synes som religiøse ritualer. Produksjonen av aviser understøtter f eks tanken om at «alle deler samme øyeblikk» og nyhetene formidler hva som var viktig i delte samme øyeblikk. Avislesing i seg selv er ritual … en erstatning for morgenbønnen. … Det sekulære er, som nasjonstanken selv, noe som er forestilt; riktig nok ikke ren fantasi, men likevel ikke noe selvinnlysende.

Asad (?) bemerker at tanken om det sekulære samfunn har bidratt til å dele opp virkeligheten i «en verden med selvautentiserende ting hvor vi virkelig lever som sosial vesener» på den ene siden, og «en religiøs verden som bare eksisterer i vår fantasi», på den andre.
Konstruksjonen av det sekulære var altså en forutsetning for de liberale tradisjoner. Uten de nye begrepene om natur, samfunn og historie som jeg har skissert her, var det ikke mulig å forestille seg en sekulær politikk.
s 106: Hvordan man definerer religion, er i seg selv både et politisk og et teologisk valg, sier Elizabeth Sahman Hurd.
William Traugott Krug, 1770-1842, trodde at statsforfatningen bare vil fungerte hvis enkeltmennesker blitt formet på moralsk vis ved hjelp av en religiøs oppdragelse som respekterer viktigheten av frihet og likhet.
Alexis de Tocqueville, 1805-1859, analyserte det amerikanske demokratiet og pekte på dets bemerkelsesverdige evne til å skille mellom religion og politikk. Årsaken var likevel ikke en avkristning som man kanskje skulle tro. Han observerte at USA var i stand til å opprettholde er så klart skille mellom stat og kirke fordi det var bygd på felles måter å tenke og være på, en rekke moralske antakelser og normer som bandt samfunnet sammen. Og alle disse stammet fra en allmenn kristen horisont. Uten denne horisonten hadde det aldri vært mulig å holde en stat og kirke adskilt, hevdet han.
s 111: William Conolly har i nyere tid sagt det på følgende måte: Mens politikken plasseres i den sekulære sfæren, forblir den sfæren trygg for kristendommen så lenge de ubevisste normene som organiserer den offentlige fornuften, moral og politikken er kristne.
Larry Siedentop, f 1936, forsøker å vise hvordan kristendommen og kristen teologi var avgjørende for liberalismens herkomst. … Når man glemmer det vestlige, liberale samfunnets religiøse røtter, polariseres debatten på farlig vis …. Før den jødiske mannen Jesus fra Nasaret begynte sitt virke, var den gresk-romerske verden preget av et syn på mennesket der familien var den primære enheten. Mennesket som et unikt individ, som har en frihet og et ansvar og en samvittighet og vilje som kan overprøve dets sosiale og kulturelle kontekst, fantes rett og slett ikke.
Den kristne teologien impliserte et ytt menneskesyn: Alle mennesker har et indre moralsk refleksjonsrom og en vilje som de kan holdes ansvarlig for, uansett kontekst og identitet. Fra å være teologiske forestillinger om individets relasjon til Gud, går ideene over til å bli et moralsk fundament for en liberal politikk, mener Siedentop.
Den eksplosive utvidelsen av pavedømmets makt i middelalderen, må anses som begynnelsen på den morderne jussen. Det var også i denne perioden at det moralske individet – tanken om at alle sto like overfor Gud – fikk en viktig rolle i det sosiale og politiske liv. Man lærte hvordan man kunne gå fra å tenke på loven som en form for tradisjon til «lov forstått som et utrykk for en suveren vilje». … Sekularismens kjerne er «troen på at en underliggende eller moralsk likhet blant mennesker impliserer at det er en sfære hvor enhver kan være fri til å ta sine egne valg, en sfære med samvittighet og fri handling. Liberalismen bevarer kristen ontologi uten frelsens metafysikk, skrive Siedentop. Han innrømmer at det ikke nødvendig vis er mulig å bevise alle disse allmenne verdiene og grunnsetningene kun ved hjelp av fornuftsargumenter.

Da moderne tenkere skulle forankre politikken i et sekulært grunnlag, knyttet de det gjerne til naturretten eller til fornuften. Målet var å finne en felles forankring, uavhengig av tid og stedbundne religiøse tradisjoner.
Baruch Spinoza, 1632-1677, forsøkte å nøytralisere åpenbaringens kraft fra det politiske livet. I likhet med Hobbes kunne han ikke påstå at kristendommen var gal eller avvise Bibelens autoritet i samfunnet. Han ville fjerne religiøse autoriteter fullstendig fra det sosiale politiske liv og begrense det religiøs til den private overbevisning og trosutøvelse. Når hver enkelt leser Bibelen, er det jo til syvende og sist fornuften, ikke Gud eller Bibelen selv som avgjør hva den rette fortolkning er. Spinozas sabotasje ser ut til å slå tilbake på seg selv. Han fyrte av kraftige salver mot profeter og prester … men inntok til sist en lignende rolle selv.

s 127: John Lock, 1632-1704, mente at både fornuften og troen støtter opp om et klart skille mellom kirkens autoritet og den politiske sfæren. Denne antakelse har vært fundamental for liberalismen. … Den viktigste institusjonelle nyvinningen som gjorde et slikt skille mulig, var den moderne nasjonalstaten. Spenningen mellom religiøse og verdslige makter ble nå erstattet av en spenning mellom stat og sivilsamfunn.

s 129: Skillet mellom stat og sivilsamfunn var helt essensielt for det liberale synet på politikk. Staten skulle stå hevet over innbyggernes interesser for slik å beskytte innbyggernes rettigheter med upartisk distanse, skulle sivilsamfunnet være et fritt marked for meninger, ytringer og varer. Mens individene skulle kunne realisere sine livsmål eller søke lykken i samfunnet, skulle staten først og fremst tilrettelegge for slike formål, ikke realisere dem. Den franske revolusjonen ble for mange det viktigste referansepunktet. Jakobinerne i revolusjonen forfektet en form for dirkete demokrati der folket skulle bestemme, uten liberale mekanismer som maktbalanse og representasjon. Rousseau aksepterte at det måtte finnes et skille mellom stat og sivilsamfunn, men mente at det var kvalitativ forskjell mellom å leve livet som privat individ i sivilsamfunnet og det å handle som en politisk aktør. Man trer ikke inn i politikken for å representere sine private interesser, men tvert imot for å heve seg over sine egne og andres interesser, for slik å kunne tenke på det allmenne. Det suverene folket kommer ikke frem til en avgjørelse ved å summere det mangfold av interesser som finnes i sivilsamfunnet, men uttrykker seg på et annet kvalitativt plan, som en umiddelbar og utvetydig vilje.
For mange liberalere var denne ideen farlig fordi den åpnet døren for den teologisk-politiske inkarnasjonslogikken. Den som identifiserer seg med allmennviljen, representerer ikke folket, han er det handlende folket, og sier som Robbespier at «folket, det er meg». Et sentralt verktøy i den liberale verktøyskassen var derfor ideen om politisk representasjon.
s 130 Hanna Fenichel Pitkin, d 1931, påpeker i sin klassiske studier av begrepet om representasjon, kan innholdet i begrepet avledes av ordets etymologi: å re-presentere handler om gjøre noe present eller nærværende igjen. Drømmen om direkte demokrati uttrykker en lengsel om det umiddelbare nærværet, at man kan si at der er makten, og der er folket. Den teologisk-politiske logikken som Lefort definerte, vil ha presentasjon, ikke representasjon. … På 1800-tallet ble det vesentlig å skille mellom stat og sivilsamfunn … religion kunne ikke være bestemmende for politikken, men utøves i sivilsamfunnet som privatpersoner. Sivilsamfunnet kunne skape rom for religiøs toleranse og politikken skulle heve seg over det religiøse … Å påtvinge befolkningen religiøse overbevisninger eller praksiser var av den grunn å blande sammen himmel og jord.

s 133 Den unge Marx lærte å tenke dialektisk fra Hegels filosofi. Hegels grunninnsikt var at den moderne verden var beheftet med en naiv tro på at det er mulig å dele opp verden og samfunnet i klart adskilte deler. Det moderne mennesket skiller mellom frihet og avhengighet, mellom subjekt og objekt, mellom religion og politikk. Men dialektikken lærer oss at alle slike distinksjoner også beror på en indre sammenheng, fordi vi skiller dem ved å se på dem som motsetninger: Politikk er det ikke-religiøse, religion er det ikke-politiske … For Hegel og Marx er ikke dette utelukkende et teoretisk poeng, men en logikk som preger det hele moderne samfunnet i alle dets dimensjoner. Liberalismen har utdefinert det religiøse fra politikken, men kun ved å gjøre seg avhengig av den. Lover, regler og politiske beslutninger kan formuleres i sekulære termer, men kun fordi de lages og håndheves av mennesker som er dypt religiøse og følger en moral som næres av en protestantisk kristendom.

Marx skulle etter hvert bevege seg bort fra Hegel, blant annet fordi han mente at han var for villig til å akseptere en konservativ syntese av religiøs moral og liberal politikk. Marx sa derfor at en kritikk av politikken måtte begynne med kritikk av teologien. Først når kritikken av teologien er fullbyrdet – kritikk av himmelen – kunne man gå videre til kritikken av politikken – kritikken av jorden.
Men det religiøse har fortsatt en relevans for politikken. Den liberale staten skal være nøytral i den forstand at lovene ikke skal knyttes til eller styres av enkeltpersoners interesser eller overbevisninger. Dens lover er objektive. Samtidig vil ingen institusjoner og lover, uansett hvor liberale de er, styres riktig hvis ikke politikere og folket generelt tilslutter seg liberale verdier. Den objektive friheten, sikret av statlige institusjoner, krever også subjektiv tilslutning for å virkelig bli frihet. Det moderne samfunnet har selv skapt denne utfordringen ved å legge til rette for tankefrihet i sivilsamfunnet.
Hvordan skulle man da sikre subjektiv støtte til frihetsidealene, når man ikke kan bruke statsmakten til å tvinge overbevisninger på folk? Det er her religionen kommer inn, fordi den kan skape tilslutning omkring disse verdiene blant den store folkemassen. Den bidrar til å danne gode borgere som slutter seg til de liberale verdiene.
Marx deler faktisk mye av dette synet på religion, men med et negativt fortegn. For Marx blir religion en del av den borgerlige og liberale ideologien som fremmer den private og individuelle friheten. Fra Marx’ ståsted er Kant og Hegel, … , alle skyldige i å presentere en liberal fortolkning av kristendommen og dermed støtte opp om liberalismen. … dette avslører den grunnleggende ufriheten i den liberale staten. Religionen utøvde en sementerende sosial funksjon, som holder massene i sjakk. Det var opium for folket. Men dette betydde også at massenes behov for religion var et symptom på et grunnleggende samfunnsproblem. At liberale samfunn trenger religion, er et tegn på at de bygger på en indre motsetning, en spenning man ikke klarer å løse opp.
Hvis det var slik at religiøse forestillinger var nødvendige for å skape en opplevelse av at man levde i et fritt samfunn, var det et tydelig tegn på at folk flest ikke var frie, mente Marx. For hvis det virkelig er nødvendig å tro på at man står fri overfor Gud, tyder det på at man ikke er fri i samfunnet …
Men hva var egentlig denne ufriheten? …

Marx mente at tilstedeværelsen av religion i samfunnet var et tegn på at selve samfunnsstrukturen også var grunnet i politisk teologi. Den kommer til syne i dualismen mellom stat og sivilsamfunn.
Dobbeltheten i middelalderens teologisk-politiske syntese som balanserte mellom kirkens åndelige autoritet og herskernes makt, ble utpekt som syndebukken for filosofer som Hobbes og Rousseau. Men i samme øyeblikk som hele politikken samles omkring en suveren stat, oppstår en ny dobbelthet som er like vanskelig å håndtere som den man hadde unnsluppet: skillet mellom staten og sivilsamfunnet.

Likhet for loven er en likhet som helliggjør ulikhet i sivilsamfunnet, og frihet for loven er en frihet som helliggjøre ufrihet i familielivet, i det sosiale liv og på arbeidsplassen.
I denne dobbeltheten ser Marx et skjema arvet fra den protestantiske teologien. For «akkurat som kristne er like i himmelen, men ulike på jorden, så er individuelle medlemmer av folket like i deres politiske verdens himmel, men ulike i samfunnets jordlige eksistens. På samme måte som protestantisk kristendom sier at den har oppnådd frelse i himmelen, og at hun derfor må akseptere sin jordlige ufrihet inntil videre, sier den borgerlige ideologien at mennesket er fritt i politisk forstand, samtidig som det opplever dyp urettferdighet i det kapitalistiske samfunn.

For Marx er tanken om at mennesket må realisere seg selv gjennom et medium, altså gjennom en instans som ligger utenfor seg selv sentral. Der Jesus Kristus, Guds Sønn, var formidler mellom mennesker og dets frelse i den kristne tradisjonen, er den moderne staten formidler for menneskets frihet. Slik tidligere filosofer hadde forsøk å drepe Gud, måtte nå den liberale politikkens «gud» drepes – altså staten. Dette er Marx’ budskap i Om jødespørsmålet fra 1843. … i en slik situasjon nytter det ikke å gi jøder privilegier eller rettigheter, fordi det er ensbetydende med å gi dem kristne privilegier. Den virkelige utfordringen er ikke at jøder har blitt utilstrekkelig representert i det politiske systemet eller at de som gruppe er ufrie, men at de lever i et samfunn hvor det ikke er mulig for alle som lever der å bli frie. Løsningen er ikke en mer sekulær stat med bedre representasjon og mer nøytrale lover, da den sekulære staten simpelt hen er den kristne statens fullbyrdelse.

Liberalismens politiske teologi forsvinner først når staten forvitrer og mennesker finner friheten i seg selv. Man tar farvel med den teologiske teologien ved å fjerne grunnleggende bestanddeler av det liberale samfunnet – representasjon, maktfordeling, statsapparat og den borgerlige ideologien. Disse forhindrer revolusjonen og stopper folket fra å frigjøre seg og ta kontroll over produksjonsmidlene og skape et rettferdig samfunn. … Det er mulig å si at Marx fortsatte Hobbes og Rousseaus politiske agenda, nemlig å skape enhet i et samfunn preget av dobbelthet.

s 139 ff: Misje Bergem kommer så inn på Carl Schmitt og ser nå politikken gjennom følgende: Staten skulle ha nøytrale lover og sikre vidtrekkende tanke- og ytringsfrihet, samtidig som den behøvde tilslutning og støtte fra folk flest. … De ansvarlige (før bl a Weimar-republikkens, 1918-1933, «fall») er heller de liberale og liberalismen som sådan – situasjonen er selvpåført og den liberale staten, fordi teknokratiske og nøytrale idealer førte til at den har blitt «en eneste stor bedrift», uten moralsk substans. … Den demokratiske deltakelsen ble redusert til en endeløs diskusjon om tekniske detaljer i lovverket, og resultatet var utilfredsstillende og maktesløse kompromisser. Men den demokratiske kanalen mellom folk og statsmakt var ikke sterk nok til å lette på trykket fra sivilsamfunnet. Republikken var preget av så store spenninger at selve rettstaten stadig sto i fare for å kollapse. Schmidt «konkluderer» slik: «Suveren er den som beslutter unntakstilstanden» … Liberalismen hadde undertrykt rollen til den suverene. Den liberale utradering av den suverene beslutningen var katastrofal, fordi noen situasjoner krever besluttsomhet som går ut over det som kan reguleres av lover og liberale normer. Når det oppstår ekstrem uro i samfunnet, eller internasjonale fiender truer hele regimet, må det finnes en mulighet til å erklære en unntakstilstand hvor man setter til side loven for å kunne ta de grepene som er nødvendige for å redde loven. Det betyr ikke at man trenger eneherskeren, men man trenger en som er utvalgt til å ta beslutningen om at en slik situasjon har inntruffet. Ved å utelate politikken fra den suverene beslutningen, har politikken utelukket den personlige og eksistensiell dimensjon og liberalismen har blitt en teknikk og formaliteter. … Et fellesskap blir først politisk når medlemmene er villige til å dø for det – når man skiller mellom venn og fiende. Liberalismen er en utvanning av det eksistensielle kampmotivet fra politikken og glemselen av den suverene beslutningen å forså som en sekularisering av politikken. 
Det finnes en analogi eller et samsvar mellom moderne politiske begreper og teologiske begreper. Den moderne rettsstatens idé får et gjennombrudd med deismen. På samme måte som deistenes gud aldri grep inn i verden ved hjelp av mirakler, kan den liberale statens suverene makt – folket – aldri gripe inne ved behov, da den er gjort til en abstraksjon. Prosessen begynte etter religionskrigen, da europeerne lette etter en nøytral sfære hvor det ikke ville være noen konflikter og hvor de kunne finne en felles overensstemmelse gjennom debatter og meningsutveksling. Deretter forfektet man ikke lenger den kristne teologiens kontroversielle begreper og argumenter, og konstruerte i stedet er «naturlig» system av teologi, moral og lov. Slik verden ifølge deistene opererte på mekanisk vis, opererte den liberale staten som et maskineri.  Liberalismen representerer en sekularisering av politikken fordi den har forsøkt å ekskludere den eksistensielle og personlige dimensjon.

Marx og Schmitt er begge kritiske til en politikk som forsøker å samle sivilsamfunnets mangfoldige stemmer til en ullen konsensus eller kompromiss. Og de setter av den grunn pris på en side av Rousseaus demokratiske ideal. Schmitt henviser til Rousseau som sier at et virkelig demokrati «bare eksisterer der hvor folket er så homogent at det hersker enstemmighet i det alt vesentlige». s 145
Denne enstemmigheten og utskillingen eller tilintetgjørelsen av det heterogene er nødvendig fordi det «hører til demokratiets vesen at alle beslutninger som treffes, bare skal gjelde for dem som treffer beslutningen». Men i motsetning til Rousseau fremmet både Marx og Schmitt mer radikale ideer for å rydde opp i sivilsamfunnets mangfoldige landskap. Den umiddelbare selvbestemmelsen kan først realiseres når staten forsvinner. Det politiske fellesskapet må ha en konkret substans, folket må være homogent, og politikken får først mening i et nasjonalt og rasemessige bestemt fellesskap. (Ved Hitlers maktovertakelse viste den politiske teologien seg fra sin verste side, skriver forfatteren). s 146
Schmitt hevder at det fins en nødvendig, indre forbindelse mellom teologiske og politiske begreper. Det er en nødvendig likhet hos et folk mellom deres metafysiske antakelser og deres samfunnsform. … et autoritært samfunn vil tendere mot å ha et autoritært gudsbilde. Et liberalt samfunn preges av et fraværende, deistisk gudsbilde. s 153.
Karl Løwith, 1897-1973, var av jødisk opphav trakk linjer mellom et jødisk-kristent syn på historien og de moderne filosofenes teorier om historiens utvikling og rasjonalitet. Den teologiske arven var høyst relevant og dypt problematisk på samme tid. Han ville ikke bare kritisere jødiske og kristne ideer, men ville påvise at selvutnevnte sekulære tenkere fortsatt var preget av dypt teologiske premisser. Man kan spore en underkjent gjeld til denne arven - den jødisk-kristne – både på et idemessig plan og i samfunnet som helhet, mente han. Hans Blumenberg, 1910-1996, kritiserer Løwiths påstand om at moderne fremtidsvisjoner er å anse som sekularisering av et kristent historiesyn. Det moderne samfunns forhold til «arven» er betinget, ikke nødvendig.

Dietrich Bonhoeffer,1906-1945, skrev at i den moderne sekulære verden var nødvendig å tenke seg en verden uten Gud, selv om han riktig nok ikke var ateist .. Den amerikanske teologen Thomas J. J. Altizer, 1927-2018, mente at «kristendommen realiseres i Guds død». Kristendommen kan bare overleve hvis den innrømmer at Gud er død: Slik kan kristendommen universelle budskap gli over i liberalismens universelle dimensjon. G W F Hegel mente at Guds død på korset til syvende og sist muliggjør det moderne samfunnet og forbereder dets brudd med den politiske teologien. Gud er død, sier han … I treenigheten ble den allmektige Gud, forstått som Gud Faderen, menneske og døde på korset, som Sønnen, før han gjenoppsto i det menneskelige fellesskapet, som Den hellige Ånd. Det at den allmektige Gud der oppe dør, er selve forutsetningen for at mennesket kan realisere seg og finne seg til rette i det politiske fellesskap. Guds død på korset blir frigjørende nettopp fordi den autoritære gudsforestillingen dør. Mennesket står ikke lenger under dommen til en transcendent Gud og kan utfolde sin frihet i det menneskelige og dennesidige fellesskapet. Gaucher: «Kristendommen viser seg å ha vært en religion for å forlate religion».

Misje Bergem: Kristendommen opphever seg selv i samme øyeblikk som den gir opphav til liberalisme, sekularisme eller marxisme. Her kan figuren om arveoppgjøret forbausende lett tolkes i kristne termer: Kristendommen døde for at vi skulle stå igjen med dens arv. Vi fikk arven fordi dens giver døde, slik Gud døde for å sette mennesker fri (Luk 4. 18). s 168.
Mange sitter igjen med en opplevelse av at politikken har blitt kjennetegnet av det som Rune Slagstad formulerte om Gro Harlem Brundtlands Arbeiderparti: det virket ikke som hun – og det – hadde mer å tro på … Poltikken fremstår i økende grad som en kontinuerlig diskusjon om økonomiske spørsmål knyttet til det nasjonale og globale markedet, eller om detaljer i styringen av velferdsstatens mangfoldige tjenester, og syns derfor å være tappet for den eksistensiell dimensjonen. Det «vitner om forvirring i systemets politiske sentrum: administrativ styring uten politiske ledelse», skriver Slagstad, som selv ha etterlyst nye nasjonale strateger i norsk politikk.
Schmitt: «Liberalismen levde i det korte interim hvor det var mulig å besvare spørsmålet: Kristus eller Barnabas? – med et forslag om utsettelse eller ved å nedsette en undersøkelseskommisjon».

s 172 ff Trenger vi religion for å oppdra og danne gode borger?
Pave Benedikt XVI SPURTE: Er det liberale demokratiet avhengig av en jødisk kristen arv som ikke kan oversettes til rent sekulære termer? Står det i gjeld til kristendommen? Den kjente filosofen Jürgen Habermas svarte ja og nei: Det religiøse språket kan ikke aksepteres i politikken som sådan, … ingen har eksklusiv kunnskap om Guds vesen. Man må skille mellom åpenbaring og fornuft. Egentlig burde det politiske livet være tradisjonsløst, forankret i nået og forent kun av et håp om frihet, skriver Misje Bergem. Men dette er en noe naiv forestilling om at «når en religiøs påstand oversettes til sekulær fornuft, forlates på et vis den religiøse delen».

Misje Bergem påpeker at Habermas påpeker en variant av det man kan kalle den liberale skepsisen til menneskets kroppslige dimensjon. Alle perspektiver er bundet til kroppslige erfaringer i tid og rom. Dersom man ønsker en politikk som hever seg over religiøse og kulturelle perspektiver som er knyttet til spesifikke tider og steder, må slik perspektiver som er bundet til spesifikke kroppslige erfaringer og innsikter renskes vekk i den politiske samtalen. … Det blir vanskelig for Habermas å akseptere at bestemte personer eller grupper kan ha et perspektiv som ikke bare er ukjent for oss, men som kanskje aldri kan oversettes i såkalte allmenne termer, og som like vel er viktig og relevant. Habermas har en for enkel forståelse av hva det religiøse er eller kan være. Religiøs overbevisninger fremstår nesten som forkledde forsøk på å oppnå en direkte og udiskutabel kunnskap som overkjører alle som er uenige. Her opererer ideen om åpenbaring som en autoritær form for kunnskap. Men hvorfor forutsette at moderasjon, kompromiss og foreløpighet kjennetegner de sekulære fornuft alene? spør Misje Bergen. Habermas ser religioner som et helhetlige verdensbilder som har mislykkes i å skape allmenn aksept. Her har han arvet et syn på religion som går tilbake til religionskrigene, mener Misje Bergem. Habermas egen filosofiske teori om den rasjonelle samtalen er slik sett en filosofisk erstatning for den politiske teologien. Det er en teori om at den frie debatten i den offentlige sfæren kan kommandere nødvendig aksept for statens maktutøvelse.

William Conolly påpeker at en helt sekulær forståelse av politikk anses som en fortsettelse av enevoldstidens politiske teologi. Det er nødvendig å etablere en høyeste autoritet. Frykten er at en religiøst mangfoldig verden «vil falle sammen inn i enten kaos eller religiøst tyranni, hvis dens medlemmer ikke aksepterer en enkelt standard for rasjonell autoritet. «Har vi å gjøre med en sekulær rasjonalitet som har flyttet ut av sitt religiøse barndomshjem, klar til å stå på egne ben?» spør Bergem Misje. «Arveoppgjøret er vanskeligere enn Habermas er villig til å innrømme», skriver forfatteren.
s 181: Kanskje noe av svaret finne i Putins uttalelse: «Uansett hvilke myndigheter som står over folket, kan ingen være sterkere enn Herrens myndighet»?
s 179: Erkebiskop i den gresk-ortodokse kirken i Hellas, Christodoulos, d 2008,  skriver: Guds Ord er hevet over forhandlingen. Det er Ord som er autentisk og åpenbarende, og som kommer fra vår Herre Jesus selv. Når Kirken derfor snakker med Guds ord, snakker den ikke som en universitetsprofessor gjør om sin vitenskap eller en politiker om sin ideologi. Kirken snakker ikke med sitt eget Ord. Den formidler Guds Ord.

s 182 ff: Om Marine Le Pen: Retorikken tyder på at det ikke først og fremst er spesifikke kulturelle og religiøse tradisjoner som styrer argumentasjonen, med det sterke republikanske statsidealet som ikke kan la noe forkludre det rene forholdet mellom staten, styrt av det suverene folket, og den enkelte borger. Slik sett forsvarer hun et ideal som historisk har stått sterkt på venstresiden. Når hun appellerer til konservative katolske velgere, er det ved å polemisere mot en politiske fiende – islamsk fundamentalisme – som er inkompatibel med franske verdier fordi islamister ikke er i stand til å skille mellom religion og politikk. 

Jeg må bare spørre: Hvem kroppsliggjør den universelle de lege ferenda- orienteringen både for juss, tro og politikk og religion bedre enn den inkarnerte Gud Jesus Kristus? Dette aspektet mangler visst helt hos Habermas og hans ge liker. De har derfor fremtiden bak seg og ikke for og foran seg.
Derfor: Mennesket som et juridico-religico menneske, ikke som et SAP-menneske. Se her:  
   
Og for absolutt ikke å glemme:
og
og, selvsagt, og med sterkt anbefaling: Hage Dalland om "De identitære ... "
 Professor Terje Tvedt kan ikke oversees:

Og absolutt lesverdig og lærerikt:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar