torsdag 9. juli 2020

Kollektiv nevrose: Riv Nidarosdomen! - Presten Gyrid Gunnes' "madness"

I knew it! The Nidaros has to come down!

Her kan man snakke om oikofobi i sin reneste og farligste form, en irrasjonell og destruktiv og langt fra sunn frykt for huset selv, det egne huset, det man har vokst opp og med, det man burde ha respekt for, ens egen tradisjon og ens egen og ens forfedres tro. Ja, egentlig, en fobi for sin egen - nå besudlede - sjel, sin egen ånd, for det som burde være ens egen mentale og autentiske tro. En fobi for de fleste av de man faktisk til daglig omgir seg, og som man – ifølge fobien – må forakte, forringe, forkleine og tråkke på. Vi kan snakke om en kollektiv nevrose.

Jeg snakker om den forbien som nå vil ha bort Nidarosdomen, og – hvis man skal være konsekvent – alle Europas katedraler, som jo er oppført av fascistoider eller rasister, i og med hva de trodde på: Jesus Kristus selv. Se oversikt over aktuelle katedraler

Det er ikke vanskelig å profetere sant når det man profeterer om foreligger som klare uttalelser eller holdninger fra «de som sier det og vil det», og som til og med kanskje på litt sikt vil ha makt til å gjennomføre. Da blir det ikke profeti, men en nokså tørr og revisor-aktig fremskriving av fakta og det var det jeg skrev om for bare kort tid seiden, se linkene under.

Jeg spådde at noen snart ville fremme forslag om å rive Europas katedraler. Alle sammen. Hvis man vil være konsekvent og konsistent, da. Katedralene ble bygget av korsfarerfamiliene og deres undersåtter. Og så gikk spådommen i «oppfyllelse»: Prest Gyrid Gunnes forlanger nå rivning av Nidarosdomen, etter nabovarsel fra visse miljøer, så å si, vil vi tro, - et varsel fra «woken» som forteller oss at vi ikke skal ha noe med vår rasistiske og islamofobe fortid å gjøre. her

Og nå skjedde det altså, at profetien som virkelig var en nokså tørr og revisoraktig fremskriving, faktisk ble en levende sannhet. Og det kommer på trykk i media!

Ord kan drepe! Ja visst! Ikke bare individuelt. Ord kan også legge en hel kultur øde, de kan destruere en hel sivilisasjon, og de som går inn for det – tror i dag at det de holder på med ikke er noe annet enn et morsomt stunt, en spøk, et must-innslag vi må kunne unne oss for å holde humøret oppe – og optimismen på topp.

Vi skal nyte dagen under den solfylte himmel, i den tro at vi er bramfrie for ever og ever, og vi skal ikke frykte morgendagen, og de som de mest emosjonelt korrekte påstår ødelegger idyllen i morgendagen. Festbremser skal utvises sporenstreks: Slikt vil vi ikke ha! Kritikk og opprørthet over dumskapen kan uroe barna, må vite. Vi kommer straks til selve dramaet: Den trojanske hesten …

I virkeligheten leker de voksne nå med ilden uten at de skjønner det, - klodens ild. De kan ikke forestille seg at de selv kan bli brent, så hvorfor tro at andre kan bli brent?

Sa jeg klodens ild? Vel, i Aftenposten blir dette å nevne «klodens ild» ansett som rasisme! Se her om islam og klodens ild, Og ette er alvor.

Bare det at når voksne sier det, at Nidarosdomen bør jevnes med jorden, altså, faktisk eller metaforisk, ja, det kan visst komme ut på ett i dag, - det eneste vi tar på alvor i dag er at vi ikke skal ta på alvor det som faktisk er alvorlig.  

Når voksne sier det i dag, blir det desto mer morsomt og – barnslig. Og derfor autentisk og noe man kan stole på – er sant! Og  ironisk nok, derfor også egentlig helt irrelevant, går man lett ut fra, og noe man kan ignorere, for man vil ha den kosen det er ikke å ta stuntet på alvor. Det utgjør et pluss i hverdagen! Men det jeg vil ha sagt er: her roper man ikke bare «ulv ulv», nei, her oppfordrer man til brann og ild …

Jo mindre alvorlig man tar det, jo «mer uskyldig barn» eller sant og godt barnlig menneske tror man at man er, og blir oppfattet som, tror man, og desto mindre truende, og jo mer tolerant og fleksibel, ja, forstandig, lyttende og empatisk, tror man at man er, og jo mer barn man er, desto sannere er man, og mer- og mer -  autentisk – og uskyldig.

For en tilsnikelse! For en hypermagi. For en kynisk og mentalt brutal måte å bruke barn på.

For barnslig skal man jo være i dag, hvis ikke, - er man ikke voksen! (I dag, i vår kultur i dag!). De uskyldige små barn har alltid rett. De har et spesielt menneskeverd, (et menneskeverd som ikke kan bevises, - jeg kommer tilbake til den saken i en kommende postering).

Barn – også voksne barn, som forblir barn hele livet - snakker i dag alltid mer sannhet enn de voksne. Vi skal lytte mer på barn enn på voksne. Vi skal ta mer hensyn til barn. Derfor skal også barn i dag få bestemme hvilket kjønn de er.

Ja, FN’s generalforsamling – og paven og pavestolen selv - skal nå til og med la seg ta til tårene av skyldbetynget begeistring for Greta Thunberg – verdens økologisk frelserinne for anledningen – og så skal man på død og liv og med de korrekte emosjoner være villig til, og med stor høytid, la seg refse eller tyne av Greta Thunberg og hennes verdensvide flokk og «kirke» av nyfrelste disipler, til stor applaus overalt, fremfor alt hvor de store og mektige befinner seg i dag, på sine troner.

Og senere skal man følge opp med organiserte forgudningskampanjer til ære for dette barnet, som altså sier sannheten, en sannhet de voksne ikke før torde å ta på sine lepper: Hun har fått en status nå som kan overgå Jean d’Arc av Orleans! Fyrstene skal bøye nakken for henne. Og de som nekter, skal i Gulag, for å bruke denne termen her, fordi det i dag er «de røde» som bestemmer hvem som skal i helvete eller ikke, og hvem som skal på bålet.

Og mens vi venter på «apokalypse nå»: Alle vet hvem det er som nå forvalter klodens ild … og de styrer verden i tandem med dem; det holdes et Damoklessverd over våre hoder uten at de voksne engang enser det. Vi er over halvveis på vei inn i en større katastrofe enn noen klimaendring kan skape, inn i et drama der ingen av «spillerne» vet hva et drama er, eller hva en ekte, gresk tragedie er.

Og bare for et sekund mer å dvele litt til ved barna: For en tiden siden, skrev jeg en artikkel her på bloggen som jeg senere har kalt «natan-sakene», se her: Natan, om en hel voksenkultur som bruker barn som instrumenter for å oppnå mer makt, mer emosjonell makt, som en strategi i det såkalt «godes tjeneste».

Denne tendensen har ikke avtatt, men har snarere økt på både i omfang og intensitet. Vi har snakket om asylbarn lenge nok nå, men det blir aldri for mye for «de gode». Det vil alltid finnes dem som leter med lys og lykte etter nye asylbarn, slike natan-barn, ja, de tillater seg villig vekk til og med å konstruere slike barn, og tilsvarende situasjoner, jfr det som skjer i Middelhavet nå. «Det onde» eller «det selvdestruktive» - eller fraværet av det virkelig sanne, skjønne og gode - blir det i realiteten aldri nok av for «de gode».

Under en høymesse i en kirke jeg ikke vil si navnet på, opplevde jeg en gang at det kom en flokk småbarn løpende inn i selve kirkerommet fra en lekestue like ved. Barna danset og skrek og løp bort og dro presten i kjolen og sjalet mens hans leste opp en hellig tekst fra Bibelen. Presten ble blek og stum: Hva kunne han gjøre? Jo, man skulle tro at foreldre tok affære, men, nei, foreldrene ble sittende i benkeradene uten å lee et lem.

Hele forsamling ble liksom lammet, forlegen? Hva var rett og riktigg å gjøre? Skjenne på barna? Lede dem ut og bort i lekestua der de hørte hjemme? Nei, ingen torde å reagere. Episoden måtte gå over av seg selv. Hele opptrinnet varte vel ca et kvarter. Ingen tvil om at kyrkjelyden ble forstyrret. Høymessen ble avbrutt, og dette skulle man da tåle.

Men det ingen ser her, er at disse barna faktisk ble brukt – av hele forsamlingen. Foreldrene på sin side kunne vise hvor tolerante de var og hvor gode barneoppdagere de var. De kunne sitte med høy mine og en usynlig pekefinger mot både presten og «lyden»: Hvis presten tilretteviste noen av barna, ville han få med dem å gjøre. Han kunne risikere å bli betraktet som barnefiendtlig, for streng og snever.

Foreldrene kunne på denne måten faktisk utøve stor makt ikke bare der og da. De ville kunne hevde senere at de hadde bevis for at de var tolerante, gode foreldre, som elsket sine barn, noe presten ikke var!. Og så ville presten sitte der med skjegget i postkassen. Snakk om flaut maktspill?

Men skjønte de noe av dette maktspillet? Skal man tilgi? Nei. Skolen forbereder ikke lenger elever på det virkelig liv. Man skal være deilige lano-mennesker plaskende i et lunt og passe varmt badekar med god duft livet ut. I dag er det mange som går rundt med det jeg kaller «lano-sveis», en liten våt topp på hodet. Av slikt blir man pent like deilig som «uskyldig»!

Kirken jeg snakker om var en av mange kirker som la ut brosjyrer til interesserte som fortalte at Bibelen var litteratur, antakelig for å gjøre budskapet og historien mer «spiselig», og mindre farlig og utfordrende – kanskje av hensyn til barna … spesielt alle voksne barn som kunne tenkes å droppe innom, i nødsfall. Kirken sa at Bibelen bare er litteratur og bare litteratur. Her har man sannelig ikke sans for Det hellige. Her er det god plass for Gyrid Gunnes! Og kanskje Lars Gule?      

Joda, stuntene jeg nevnte, kan lett bli blodig funksjon og konsekvens i nær fremtid. Et forslag om å rive Jesus – og Nidarosdomen – har allerede lagt «et påske-egg» på dørstokken som mange gjerne plukker opp og gladelig nå på tar inn i stua. Vi opplever et eldgammelt trick: Vi lurer oss selv til å hente inn Den trojanske hest, men denne gangen er den egenprodusert, den blir produserte i vår egen stue, etter modell utenfra, den produseres i våre sin, i våre holdninger, i vårt underbevisste. Vi har tatt inn en ny husgud, en gud uten makt, riktig nok, uten reell makt, men som vi like vel objektiverer og pleier og tillegger de beste emosjoner, som vi kan bruke til å få makt over folk som hypermagikerne bestemmer seg for ikke har  nettopp «de korrekte emosjoner». (Argumenter er ut, følelser en inn og altbestemmende, ved siden av den fullkomne vilkårlighet, som forveksles med oppriktighet og ærlighet).

«Grekerne» kunne triumfere den gangen fordi de var listige. Trojanerne gikk i fellen fordi de var dumme og derfor ikke fortjente bedre. I dag er det slik at vi er like lite kloke som like lite listige: Derfor lurer vi oss selv og tror- innbiller oss – at vi kan triumfere! At «vår» allmektige toleranse skal rense alle tempel …

Trojanerne visste at grekerne makt mye lå i grekernes «dyrking» av bl a hesten; hesten og hestens bilde ga dem derfor enorm makt, en makt trojanerne fryktet de selv kunne bukke under for når som helst. Ja, det var like før det var ute med dem, og trojanerne visste det.

Når så grekerne var så dumme at de ga fra seg bildet av hesten, ga de samtidig fra seg noe av hestens idé eller bilde, som til nå hadde ved skjebnens luner vært dem til del og til å forføye over. Hesten ga grekerne status, makt og  magi, guddommelig styrke, så å si, i kraft av hesten.

Trojanerne trodde nå at grekerne innså at de hadde tapt, og at de i age for trojanerne nå æret dem med hestens bilde og hestens selv, som en bekreftelse på at deres egen makt hadde sviktet dem, ved at de ikke hadde maktet å innta Troja; grekerne ville ære trojanerne ved å skjenke dem litt mer makt, ut fra ren respekt, og ikke minst: frykt for at trojanerne nå skulle desimere dem: den trojanske hest var en propitiasjon, et offer som ville dempe eller fjerne trojanerens legitime vrede og raseri.

Slik trodde grekerne at de kunne blidgjøre trojanerne, trodde trojanerne. Men vi vet alle at det var det motsatte som skjedde. Trojanerne falt for sitt eget behov for magi og makt; de var blitt hypermagikere med en hypermagisk strategi. De var egentlig så redde – eller fobiske – at de simpelthen måtte tro på en illusjon. Dét var tross alt så uendelig mye mer verdifullt å tro på enn ikke å ha noen tro og noe håp i det hele tatt.

Derfor projiserte de alle gode emosjoner og følelser over på «hesten», og over på de andre. Noen ble påtvunget de korrekte emosjoner. De var overbevist om at den var en berikelse. De var overbeviste om at grekerne skjenket dem denne gaven «gratis», og fordi de følte seg ydmyket inntil margen, for å beskytte seg selv.

De var overbevist om grekerne nå forgudet dem og underla seg dem, ved å skjenke trojanerne det mektigste de rådde over, den største magiske kraft og makt de hadde igjen å stille med. Det trojanerne gjorde, var å erstatte hesten med våre dagers barn: de holdt opp hesten som en trofe de kunne bruke til å skaffe seg selv gode emosjoner via den mer-makt eller den mer-magi hesten – eller barnet – ga dem. Og ved å holde frem for seg eller skyve foran seg dette «barnet» - denne gjøkungen -  som et vesen det var om å gjøre å synes synd på og verne, så å si med alle midler, så fikk de trojanerne flest til å godta fortellingen, dvs narrativet, dvs illusjonen, om at hesten jo var en berikelse, som de tok imot med forelder-aktige blikk, hellig varme og åpne armer, i stedet for å avvise den og destruere hele skuespillet på stedet, der og da, utenfor bymurene.     

Trojanerne brukte hesten på samme måte vi i dag bruker barna til å blidgjøre innbyggerne og for å frita dem for reell og rasjonell frykt. Lederne blant trojanerne, og de som var mest ivrige til å slippe hesten inn, var de som var mest ivrige til å stemple de naturlig og fornuftig skeptikerne for greko-fobe, dvs de som led av irrasjonell frykt for grekerne og hesten, og «ideologien bak og under» - en sykdom.

Lederne spilte på det behovet mange mennesker har for å være emosjonelt korrekte og et behov for faktisk å være servil, i den tro at man da tilegner seg mer makt fra «det gode» og i den tro at man da faktisk er blitt «god». Noe de selvsagt ikke er og heller ikke kan regne med å bli, på et slikt grunnlag.   

Men trojanerne så ingen annen utvei, enn å underlegge seg denne mentale strategien, denne hypermagiske metoden, og dette visste grekerne.

Grekerne tenkte mer rasjonelt, mer jordnært og kunne derfor spille på trojanernes følelse av å miste styrke og kraft, som jo var tilfelle i realiteten. Grekerne hadde ikke noe behov for å tilegne seg en magisk kraft, en «merverdi», som de like vel ikke kunne fundere i virkelighetens verden, basert på den harde fysiske realitet i seg selv. De trengte ingen «natan-barn». De trengte ingen «fobi» å skjule seg bak og skyve foran seg. I overført betydning: De trengte ikke å kritisere til og med saklige, selvbevisste, sunne og intelligente islamkritikere for islamofobi, kan vi si. De så at de som kritiserte islamkritikere og beskyldte dem for islamofobi, faktisk var de som var mest redd for islam og muslimsk makt, at det altså var dem selv som var mest «fobe».
Det var disse «fobe» som dro inn Den trojanske hest i den ellers så godt befestede byen. Det var de som var de mest emosjonelt og egentlig servilt korrekte.  

Det var trojanerne som hadde utviklet tanken om at noen av dem, som befant seg innenfor murene, faktisk led av for mye fobi overfor grekerne. Grekerne var ydmyket, mente de; de beviste jo selv hvor svake de var og hvor lite de var å frykte, trodde trojanerne. Man hadde følgelig intet å frykte, ingen grunn til å være irrasjonelt fryktende. Nå kunne de slappe av. De rette emosjoner hadde seiret. De mest irrasjonelle – de emosjonelt korrekte - hadde seiret i møte med folkets reelle frykt overfor grekerne.

Og så vet vi hvordan det gikk. De tok inn hesten. Når prester i dag kan få seg til foreslå at Nidarosdomen burde rives, er det det den genuine frykt som råder og er ute og går, den som appellerer til naiviteter og illusjoner og de hudløse hjerter, idet man tror at man har hyermagi nok til å seire, både overfor den innbilt indre fiende – islamkritikerne – og islam, som p t utgjør Vestens hovedfiende. Det var sannelig en rørende og genuin medfølelse trojanerne kunne oppvise overfor sine fiender som holdt på å ta livet av dem. 

I dag er det de som er mest redd for islamkritikk som faktisk er mest redd for islam, men uten at de tør vedstå seg det eller erkjenne det.  De er irrasjonelt «snille», en slags «omvendt eller inverterte «fobe». (Perverst nok!) De tar rett og slett ikke poenget og tror at de ved å tilfredsstille islam vil kunne tilegne seg litt av islams iboende magi, og den makt som ledsager alle muslimske barn, i den tro at det er de som på denne måten vil bli de sanne seierherrer.    

For en vanvittig tide vil lever i. Hvem har skapt dette djevelske paradigme? Vi burde kanskje spørre Lars Gule og Gyrid Gunnes; de burde vite; men de vil kanskje ikke vite: så hvem vet?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar