onsdag 22. juli 2020

"Eicher" i vår midte i dag? Og om dumhet vs godhet og noe som kanskje kan kalles "ondhet"

Det begynner å bli noen år siden at jeg skrev noe om hva jeg kalte "eichmenn og eichkvinner". Temaet har ikke mistet sin vekt og betydning  i dag, snarere tvert imot. 

Problemet - som kanskje aldri kan løses - ser heller ut til å forsterke seg og gripe om seg mer og mer og med stadig nye påfunn og "edle" vinkler på tingene. Hvilket kan konstruere en dumhet - gjerne på kollektivt nivå - som faktisk og utrolig nok tas for objektiv godhet - eller som "genuine works of geniuses", alt etter som. Om "eicher", dumhet og Bonhoeffer

Jeg kom tilfeldig over et bilde på face for leden som jeg gjerne deler her og som skjerper hukommelsen. Personen på bildet har noe viktig å fortelle oss. Jeg går ut fra at alle vet hvem hun var og husker henne nå - og forever - for hva hun gjorde. Hun var definitivt ikke en av "eichene".




 I tillegg til altså å ha skrevet noe om "eichne" for lenge siden, (så langt tilbake som i 2013, he, he), har jeg brukt en del tid på å skrive om "det juridico-religico" mennesket og de jeg kaller "SAP-ere".
Her på bloggen. (Søk gjerne i søkefeltet!).
Egentlig dreier det seg her om ett og samme tema, formulert på ulike måter og i varierende personlige kontekster. Og med varierende kvalitet, forståss. Intensjonen har vært god, okke som. Om det hjelper, vel, det kan jeg ikke vite. Kanskje heldig vis ...
Men det får nå stå sin åprøve.
 
Om "eicher" - både kvinner og menn blant oss, operative og levende for mange, men helt ute av syne og destruktiv kraft for de fleste:

 https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/eichmenn-og-eichkvinner-i-var-midte-i.html

Adressen er også lagt inn over her. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar