tirsdag 5. februar 2019

Nyformulering av rasismepragrafen? Et ærlig, men antakelig fånyttes forslag


«Hatefulle ytringer» trenger ny definisjon, sier en professor. Vel, vi forsøker her å formulere en ny ordlyd i den såkalte rasismeparagrafen, noe professoren ikke vil ta i eller gi seg i kast med selv, på egenhånd.
Hun overlater i stedet glatt det til andre å komme med en slik ny definisjon – hun dyr seg derimot ikke for å forsøke å sette i gang en straffeekspedisjon, en strategi for strengere straffer, samtidig som hun fremstiller seg selv som den sedvanlige solskinnshistorien de identifiserer seg med, i deres eget godes selvbilde, disse «evig gode».
De ser ikke hvor lange mørke skygger deres egen historie kaster over landskapet hvor de nå enn tråkker – i salaten.

Vi har tidligere skrevet om disse tingene her og her . NB: Vårt tidligere forslag til nyformulering av rasismeparagrafen var noke litt for «tynn», men vi forsøker igjen her, i og med dette:

Vi sakser litt fra professoren:
Regjeringen har en egen strategi mot hatefulle ytringer. … det er behov for en avklaring, skriver Anne Birgitta Nilsen, Utrop nr. 05/2019 (07.02.2019).

I regjeringens strategi mot hatefulle ytringer får vi ikke noe klart svar på hva regjeringen mener hatefulle ytringer er, utover referanser til hat og til straffeloven.

Kommentar: Men vet så professoren hva hatefulle ytringer er i juridisk forstand? Just a question, so far ..

Ytringer som fremmer negative følelser… Er den tidligere justisministeren, Per-Willy Amundsens, ytringer om at ikke-etnisk norske bør få færre barn enn etnisk norske innenfor det akseptable i henhold til regjeringens strategi? Er Alliansens leder, Hans Lysglimt Johansen, sine ytringer om at vi trenger et nytt landsforræderoppgjør på Akershus festning, innenfor det akseptable? Svaret på begge spørsmål bør være nei. …

Kommentar: Professoren vil ikke straffe Lysglimt og Amundsen. Det er da noe, et utgangspunkt … som ligger fast? En del av hennes definisjon av hatefulle ytringer?

La oss se på den tidligere justisministerens utsagn først. Å argumentere for at ikke-etnisk norske skal få færre barn er et eksempel på diskriminerende argumentasjon overfor personer med en annen etnisk bakgrunn enn den norske. Men, Amundsens ytringer er ikke bare diskriminerende.

Kommentar: Amundsen skal fortsatt ikke straffes .. . ?

Ytringene er også godt egnet til å skape negative oppfatninger, følelser og holdninger overfor ikke-etnisk norske. En definisjon av hatefulle ytringer bør derfor omfatte mer enn ytringer som fremmer hat, også ytringer som fremmer andre negative følelser, oppfatninger og holdninger overfor en gruppe mennesker, og som oppfordrer til diskriminering.

Kommentar: Professoren er på straffe-jakt, like vel! Denne gangen senker hun listen …

Inspirasjon til vold:
Videre bør regjeringens strategi bidra til å motvirke voldsoppviglende ytringer. ..Ytringene kan i verste fall oppfattes som en indirekte oppfordring til vold, fordi statsministeren fremstår som et legitimt mål. «Jævla homse« og «mongo» er ganske vanlige skjellsuttrykk som bidrar til å svekke de homofiles og funksjonshemmedes verdighet, anseelse og status i samfunnet. Jeg mener regjeringens strategi bør bidra til også å motvirke disse skjellsuttrykkene, selv om de ikke fremmer hat, men fordi de fremmer forakt og nedlatende holdninger.

Kommentar: og hva er så løsningen? Mer straff, flere advarsler, mer hat-innsprøyting, mer kontroll, mer sensur, flere og tyngre straffer? Dette svarer selvsagt ikke professoren på. Hun nøyer seg med det vage og ulne, det hun sier er at hun er «god», at hun tilhørere den riktige siden, siden som aldri kan ta feil og som aldri sier noe galt. Den «gode» - antakelig påklistrede - hypersensitive siden, hypermagikernes side. Bevis på dette, vel Se og Hør professoren, fortsetter:

Språkbruk bidrar til å forme våre oppfatninger og holdninger. Når ordene jøde eller muslim bare forekommer i negative sammenhenger, vil denne sammenhengen påvirke de assosiasjonene vi får til ordene.Stille om konspirasjonsteorier:
Konspirasjonsteorier inngår ofte i hatefulle ytringer og bygger på en oppfatning om en skjult sammensvergelse. Sammensvergelsen går ut på at en folkegruppe i all hemmelighet sniker seg inn på en annen for å utrydde dem eller deres kultur og religion.
Konspirasjonsteorien om Eurabia sier at muslimene er i ferd med å invadere Europa uten at vi som bor her, forstår at det er dette som foregår. Muslimene står bak en hemmelig plan om maktovertakelse i Europa. .. . Konspirasjonsteorier bidrar til å svekke gruppers rykte i samfunnet. De skaper splid og negative følelser som mistenksomhet, sinne, frykt, hat og mistillit gjennom sine overdrivelser og usannheter. Å motvirke konspirasjonsteorier bør også inngå i strategiplanen, men de er ikke nevnt med et ord.

Det er derfor behov for en definisjon-  av hatefull tale - med et bredere utgangspunkt enn det regjeringens strategiplan mot hatefulle ytringer så langt har lagt opp til.

Kommentar: Professoren er ute for å skaffe seg selv og andre tydeligere hjemler for å kunne straffe fler og gi dem strengere straffer, - for en mindre forbrytelse kan ikke straffes strengere enn den  straffen som ilegges for  den sterkere forbrytelse. Hun overlater ikke bare til andre å definere hatefull tale, men også til andre å straffe de hun vil fange inn av nye definisjoner, som altså andre skal formulere.

Professoren se uklart og tenker ikke klart, hennes holdning er klanderverdig og hennes verdier består tydeligvis av et behov for å straffe fler for stadig mindre forseelser, dvs helt unødvendige metoder i et demokrati som forutsetter at mennesker tar til vettet før de blir skremt vettet av slike som denne professoren.
Professoren er – for å si det spisst - farlig for demokratiet, hun forstår det ikke selv, - og da er det lett å oppfordre til å finne på flere ting som kan hjemle hennes behov for å straffe  stråmenn». Den mest tåpelige stråmann som skremmer livskiten av henne er tydeligvis Eurabia-konspirasjonen. En professor bør imidlertid være mer redelig, eller rett og slett forstå at hun dikter opp det meste her, folk som kjenner «faget», gjennomskuer henne, totalt.



Mitt forslag og min formulering:

Konklusjonen på alt dette er at Rasismebegrepet bør skiftes ut med et mer realistisk forankret begrep og definisjon, som f eks det følgende:

Med rasisme menes aktive eller «passive» ytringer eller konkrete og/eller strukturelt betingede/fremmende handlinger hvis hensikt-  og med forsett eller grov uaktsomhet - er å ydmyke, vanære eller ærekrenke grupper - eller større deler av slike populasjoner av mennesker.

Rasisme fremkommer der ytringens forsett eller grove uaktsomhet vil innebære å redusere noens selvrespekt og menneskeverd, eller i vesentlig grad bidra til å forkleine eller dehumanisere de angjeldende personene som individer eller som grupper, ved vesentlig å begrense - direkte eller indirekte - de sammes livskvalitet, levemåte og vekstvilkår

Det rasistiske i ytringen vil dermed implisere eller forutsette manglende essensielle/»kulturelle» evner til å utvikle eller anvende sine naturlige evner og/eller egenskaper – gjerne kalt: iboende eller potensielle biologiske og/eller mentale muligheter – hos disse personene eller gruppene.

Implikasjonene medfører at ytreren eller ytrerne underkjenner eller avviser personenes og/eller gruppenes evner - eller vilje - til fritt å ta juridisk, religiøst og moralsk samfunnsansvar både for seg selv, på mikroplanet, og for andre medborgere generelt på makroplanet.

Ytringer som er egnet til å forsterke oppfatninger om at de påstått krenkede ikke fullt ut kan stilles til ansvar og stå rettslig til ansvar for egne tanker, ens egne religiøst bindende plikter eller verdipreferanser, holdninger og handlinger i samfunnssammenheng, anses som rasistiske.

Det er ikke lovens krav at bare ytringer som isolert går på biologiske faktorer er å anses som rasisme. Loven omfatter også det som er blitt en innarbeidet term i samfunnsdiskursen og som betegnes som kulturell rasisme.

Unntak er ytringer, handlinger og tanker som er ment å ha et ironisk eller bent frem komisk hovedsiktemål og som er av en karakter som dessuten er ment å være klart velmenende, egnet til å fremme god dannelse og som ellers fremtrer som allment opplysende.

Unntak gjelder dessuten ytringer som kan betraktes som kunstneriske uttrykk - f eks ironi - til fremme av større generell inter-relatert forståelse for - og verdsetting av - de ulike gruppers  egenart og iboende potensiale for å fremme fred, forståelse og dialog, og som følgelig torde anses som et forsøk på å styrke, bekrefte, bolde og foredle de samlede goder, verdipreferanser, troer og fundamentale verdier som de ulike relevante grupper og populasjoner i landet kan bidra med i et større demokratistyrkende fellesskapsperspektiv.

Unntatt er videre ytringer osv - både i form og innhold - av generell karakter og som selvinnlysende ikke logisk eller empirisk kan omfatte alle medlemmer i gruppene, eller ytringer som henviser til konvensjoner, «konstitusjoner» av ulike slag, som f eks legninger, eller andre fundamentalt bindende normsystemer eller avtaleverk eller felles tros- eller livsynsplattformer som gruppen både føler seg - og faktisk er - bundet av eller bundet til som følge av, eller funksjon av selve gruppetilhørigheten.

Det skal ikke anses for straffbart rasistisk, diskriminerende eller krenkende av yrkesutøvere i privat foretak å nekte noen å inngå i kontraktsmessige eller yrkesmessige relasjoner, der nektelsen eller avvisningen beror på ytrerens politiske eller religiøse tilknytning og oppfatning og der disse i seg selv eller for alle praktiske formål gjør det fornuftig – på egne, religiøse ideologiske premisser - ikke å inngå i slike relasjoner og spesielt der kontraktsforholdets søkes opprettet for slik å kunne provosere, forkleine, isolere e l den man – fra povokatørenes side - søker opprettet kontraktsforhold med.

Det er videre ikke rasistisk eller hatefull når foreninger, lag, kirker, private foretak, organisasjoner osv avviser medlemskap med den begrunnelse at søkeren har et ideologisk/religiøst/politisk syn som strider mot disses statutter og omforende eller underforståtte legale holdninger.  

Litt europeisk bakgrunn og perspektiv:

Den engelske rasismeparagrafen inneholdt opprinnelig i forslaget fra Regjeringen en bestemmelse som ville gjøre uaktsomhet mht til rasistiske ytringer eller ”hate-crime” til et kriterium for straff. Dette ville ha gjort det nødvendig for en anklaget å bevise sin uskyld, ikke omvendt, slik hovedregelen er, nemlig at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Det kreves i gjeldende britisk rett derfor – slik vi ser det - ikke at anklagede selv må føre bevis for manglende forsett med hensyn til om ytringenes egnethet til å utvirke religiøst hat.

Dette sørget nemlig det britiske Overhus for og huset kom med følgende presisjon:

”Ingenting i denne loven skal tolkes dithen eller praktiseres slik at den forhindrer eller legger restriksjoner på diskusjoner, kritikk eller uttrykk for antipati, mishag med (dislike) e l, eller latterliggjør eller fornærmer eller misbruker (abuse) spesifikk tro eller religion eller religiøs praksis eller et trossystem, eller på restriksjoner på forsøk på å vinne tilhengere fra en annen religion eller få tilhengere til å opphøre slik praksis”. (Clause 29J)(Vår oversettelse).

Dette er jo befriende lesing og helt i tråd med ”britisk ånd” siden 1649, da den britiske monarken ble henrettet. Fra da av skjønte britene hva ytringsfrihet betød, nemlig frihet til å være uenige og frihet til å komme til kompromiss og til å ta andres mening på alvor, uavhengig av stand, status og annen posisjon. Vi vil tro at dette har hatt veldig mye å si for britenes velbefinnende og suksess: Man slapp å leve i frykt for å ha de uriktige meningene, man kunne stole på sin ”common sense” , en sense hvor alle var med, i og med at ingen kunne påberope seg den eneste, riktige sannhet eller autoritet over alle andre en gang for alle. Frykten for meninger var eliminert.

Obs:
Laubour-regjering innførte i 2006 forbud hatefull-tale  med Racial and Religious Hatred Act. Denne fikk så et tillegg om hat knyttet til sexuell orientering i 2008. Disse lovene sanksjonerer den idéen at hatefull tale – offencive speach - er kriminell handling og at dette å føle seg krenket begrunner sensur.
Amerikaneren, Arlene W Saxonhouse, (se note 4) utalte etter Charlie Hebdo i 2015: Disse lovene er selv en del av problemet fordi de oppildner – fan -  følelse av å være krenket og legitimerer forventninger om at uttalelser som er kritiske til islamske symboler, islamsk praksis og tro burde være straffbart. «In 2015 the gunmen decided to cut out the middleman av take it uon themselves to carry this punishment out».

En selvdefinert identitet … is seen as fixed. Medlemmer i en identitetsgruppe mener de har rett til å definere sannheten om dem selv. Frank Ferudi kaller det: Kriminalisering av kritikk.
Identitetspolitikk er konkurranse om hvem som er det største offeret. Man kan si at man ikke hadde til hensikt å fornærme, men hva kan man da stille opp med når følelser bestemmer sannhetsgehalten?
MachPerson Report i 1999 innførte faktisk et rettsprinsipp i UC-law som sa at «enhver hendelse som oppfattes som rasistisk av en fornærmet eller en annen person, skal anses som rasistisk».
I 2006 ble det besluttet i Racial and Religious Hatred Act at seksuell orientering skulle være beskyttet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar