Denne posteringen er en kommentar til Kjell Skartveits
artikkel, Det 11. bud, på documet.no i
dag,
se her
Se for øvrig om våre postmoderne bud om
hypermagi og hypermoral
De var vel Nina Karin Monsen som myntet termen «meta-moral».
Diskursen handler ikke lenger om moral og moralfundamentet i grunnleggende,
prinsipiell mening, men om å administrere ettervirkningen av umoralen, en moral
som mange nå regnes for å være den ypperste form for god og rett moral en gang
for alle. Det er vel dette Skarstein her taler om.
Mange blir forskrekket første gang de hører noen si at fosteret
i mors liv jo bare er en celleklump. Mange i dag vil mene at en slik reaksjon –
en reaksjon av forferdelse, altså - er «foreldet»
og at den som blir forskrekket må være naiv, ha fulgt lite med i
"klassen" osv. Man får umiddelbart stempel som reaksjonær eller kvinnefiendtlig.
Å betrakte fosteret som en celleklump, er blitt en allment
akseptert credo, en slags ufravikelig læresetning, bygget på et uomtvistelig
faktum. Kvinner med celleklumper blir i utgangspunktet betraktet som svake. Man
iler til med tiltak for å avhjelpe. Kvinnenes frihet står i fare, hvis ikke
hjelpen lykkes og åpningen for abort blir gjort permanent og absolutt.
Kvinner – og menn - må derfor hjelpes slik at de ikke får dårlig
samvittighet for å fjerne celleklumpen, den er i seg selv en skjemmende og
plagsom "utvekst" på kvinnens kropp, en trussel mot hennes – eller parets
- fremtid, hennes, eller deres, personlighet og hennes personlige velvære, for
ikke å si en hindring for hennes og hjelperens «godhet», «lykke» og blomstring.
Den enkelte kvinnes vurderingsfrihet må
beskyttes. Celleklumpen gjøres faktisk til et spørsmål om «ytringsfrihet» eller
ikke ytringsfrihet. Det anses å være et brudd på ytringsfriheten hvis kvinnen
og hennes gode hjelpere ikke får gjort hva de ønsker å gjøre, nemlig å abortere.
Ytringer kan som alle vet anses for å være handlinger. Ord er handlinger. Fri
abort er absoluttert ytringsfrihet i dag. Og da blir spørsmålet: Er vi villig
til å betale prisen for denne ytringsfriheten? For abort har sin pris
Siden abortloven er det blitt foretatt ca 600 000 legale
aborter her i landet. I USA ligger vel tallet på 50 millioner, hvis ikke mer.
Det er vanskelig å se dette i perspektiv uten noen form for forferdelse. Det er
underlig at så få menn tør å uttale seg om disse tingene. De er kanskje redd
for å forferdes over noe. Gjør de seg blinde med vilje? Ofte er mannen mer enn
bare litt villig til å gå inn for abortering.
Det er trolig gjort få undersøkelser på ettervirkninger
eller senvirkninger av slike valg og slike holdninger. For kvinnens del, er det
jo imidlertid gjort undersøkelser, og de viser at mange kvinner får
"posttraumatisk stress" etter aborter, både på kort og lang sikt. Dette
i seg selv skulle tyde på at manglende evner til å forferdes faktisk kan ha noe
med dårlige senvirkninger å gjøre. Det kan ha noe med at man faktisk er blitt
stimulert og motivert til å gå foran med et dårlig eksempel. Den etiske
analfabetisme blir da fremstilt, ikke som en dårlig rollemodell, men som det
mest høyverdige rollespill man kan delta i, som et moderne, engasjert menneske,
skal delta i – på «den riktige» og «gode» siden.
Å sammenligne abort med ytringsfrihet, kan virke søkt, og
ja, til og med slemt, irrelevant og stygt, og derfor umoralsk i seg selv. Spørsmålet
treffer ikke det grunnleggende problem, det essensielle dilemma, vil man kunne
si. Man vil ikke snakke om f esk drap som en form for ytringsfrihet, eller som
en ytring man med rette skal straffes for å begå. Drap er noe langt mer
alvorlig enn bare brudd på ytringsfriheten. Drap er drap, det kan ikke
assosieres med frihet, det er kort og godt bare galt å drepe.
Sant nok. Når jeg bringer inn ytringsfriheten her, så er det
for å utfordre tanker og hjerter og for å uroe emosjonene, og den herskende, kronisk
selvtilfredse øyeblikksmoral. Som kanskje ikke er så moralsk riktig som man går
ut fra som en selvfølge og som en – forurolingende - «doxa».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar