torsdag 15. november 2018

Asia Bibi, islamofobi, selvdestruksjon og kommentarfelter


Ok, jeg lar dette bli en harang, en lang straffpreken. Jeg påtar meg kritikk, hvis lesere skulle sovne ufrivillig underveis eller få et uimotståelig behov for å legge hele greia fra seg, i full forvissning om at «alt skal gå seg til», uansett.
Jeg tar imidlertid intet ansvar for eventuelle somnambule abberasjoner i denne forbindelse. Jeg forsøker å tenke noe om «godhet». Jeg innser at det ligger en viss snever «ondhet» i dette. I og med at det kan oppfattes slik og i og med at noen kan la seg fornærme av min tilnærming og metode. Det får stå sin prøve. De som kan lese innenat, vil forhåpentlig forstå hva jeg mener, og ta konsekvensene av det, ikke i hva jeg ikke mener. Alt under den erkjennelse at det kan gro giftsprøytende horn ut fra de «godeste» følelser og emosjoner.

Det har aldri eksistert noe som kan kalles islamofobi, i reell forstand, det er en ad hoc term, og kan ikke være annet, ikke et allmennbegrep, men det anvendes flittig og entusiastisk som om det var det, for anledningen. Det er ikke en gang et nomina, et concept post rebus, for «rebus» her er med nødvendighet illusorisk. (Og dette er ikke noe sirkelarguemnet eller noe tautologi, - bare for å ha sagt det … ). Det passer å anvende som fot i hose for autentiske nominalister og radikale eller absolutterte relativister, maktmennesker. Dvs: Ingenting eksisterer før tingene. Alt ligger i det immanente, det innomverdslige, i det sekularisert absolutterte. (Man makter ikke å tenke utenfor «boksen»).
Og der dette er selve det mentale paradigme, selve forutsetningen for all tankegang og alle tankeforutsetninger, der hersker det til syvende og sist – i dagliglivet, faktisk, og i relasjonen til møter mellom konkrete mennesker i konkrete situasjoner – ikke noe annet å bygge på enn at livet er en kamp, en uavbrutt kamp, og der det derfor så å si uten unntak gjelder å etablere dominans,  her     
Kort sagt, i et slikt univers eller paradigme, der gjelder ingenting annet enn makt. Der gjelder at «alt er tillatt» - bare det tjener Meg, min gruppe, min ideologi, mine hellige preferanser. (Man har forlatt den naturlige loven). Termen islamofob er da også ment som et instrument for å ramme, håne og nøre til hat av en gruppe mennesker, islamkritikere, og termen kan derfor sies å bli brukt – straffbart - rasistisk, (iht den nyetablerte formen for rasisme som er konstruert av eliten).

Det utrolig er, at de som bevisst eller ubevisst benytter termen faktisk tror de er «gode», eller «bedre enn … «. Selve «det gode» er her gjort til immanent «siste instans», den term som skal danne fundamentet for alle verdidommer, alle politiske preferanser, kort sagt: Den som klarer «å klistre» på seg selv «godhet», vinner, fordi «godhet» på samme måte som «islamofobi» for brukeren forutsettes å bringe størst «kraft», dvs best eller mest effektiv magi.

De som ynder å bruke «godhet» om seg selv og «islamfob» om motstandere eller fiender, er hypermagikere,  her. De benytter seg av et utrolig lettgjennomskuelig og simpelt trick som alle burde ta avstand fra, men, som merkelig nok, i vår moderne – tilsynelatende - ettermagiske tid, nettopp blir brukt som om bruken var prisverdig, legitim og nødvendig, ja, til og mer av «det gode» og mer beundringsverdige i seg selv, enn dette å ta avstand fra magi, rett og slett. (Vi ligger sannelig bundet i psykologiseringens og sosiologiseringens maktimperium, et imperium det nesten er umulig å flykte fra).

Termen islamofobi er et usselt og billig klistremerke, et fantasifoster, en kimære. Et redskap for å true med, stigmatisere med, tause debatter med. Den er ment å kneble ytringsfriheten, og dermed også samvittigheten, og muligheten for å si sannheten slik man, med god grunn og velbegrunnet, ser den, (forankret i den judeokristne kultur og tro).

Islamofobi er en term som er blitt brukt av folk med stort behov for å beskytte seg mot en ubehagelig virkelighet, folk uten dypere selvinnsikt, overflatiske folk uten selvaktelse nok til å nærme seg andre mennesker i ærlighet, folk med en egen evne til å lyve for seg selv, folk som er ute etter å tilhøre en gruppe – i utgangspunktet enhver, tilfeldig valgt gruppe, koste hva det koste vil av ærlighet og sannferdighet. Folk som ikke tåler andre sett som personer, personer som ikke er massemennesker eller «individer», til forskjell fra autentiske personligheter.

Selvdestruktørene – som jeg også kan kalle dem – deres grunndrift er å oppnå makt for maktens skyld, popularitet og støtte for makten og popularitetens egen del. (De klamre seg til fantasier om popularitet, samtidig som de skyr populisme, som de hater å bli assosiert med).

Selvdestruktører elsker og klamrer seg til spyttslikkere, spyttslikkere som dem selv. De kjenner seg ikke igjen i andre enn spyttslikkere. De vil helst slette «spyttslikkere» fra vokabularet in toto. Her er de på hjemmebane! Folk som ikke går av veien for å tillegge andre mennesker de selv ofte truer seg selv til ikke å like, fordi dette i seg selv tjener deres egen strategi, strategier som utelukkende vil tjene dem selv, slik at de kan unnslippe all dypere erkjennelse, selvavsløring, kort sagt: Syndsbekjennelse. Det dreier seg om folk som trenger å manipulere andre mennesker for å oppnå personlige fordeler, for å oppnå trygghet. Det er folk som virkelig tror at en livsløgn er sann bare man slipper unna med den. Og de er villige til å gjøre mye for nettopp å slippe unna med det. Ja, de ofrer gladelig vennskap og slekt, hvis de ved det kan oppnå høyere status blant andre «våpenbrødre». De dyrker ofte sine «meningsfeller» som idoler. De bøyer seg for «ideologien» de tilhører, de deltar med stolthet i «videreutviklingen» av denne ideologien. De føler seg gjennomsyret av maktbrus. De føler de fortjener det. De holder seg «lunt» blant «sine egne», de gjør seg gladelig avhengig av systemet, med dets innebygde straffereaksjoner mot alt og alle andre som ikke deler deres egen vanskapning av en «tro». De hater tanken på at andre mennesker ikke vil elske den sentimentaliteten de selv lider av og operer ut fra. De vil at andre skal lide mer enn dem selv, bevisst eller ikke.

Selvdestruktørene eier, kort sagt, ingen skrupler. Derfor er de også skrupuløse nihilister. De elsker å opptre som «gode», ikke fordi de er gode, men fordi det er så lett å lure folk med «godhet». Ironisk nok tror de ikke på «godheten», de tror heller på upersonlige, gjerne abstrakt strukturer, iskalde analyser, statistiske utlegninger og kalkyler – såkalte prognoser - , som de vet de kan manipuler til egen fordel så kynisk som overhodet mulig, idet de vet at folk vil la seg lure, at de kan de styre folks billige øyeblikks-emosjoner uten fare for motangrep og genuine avsløringer. Så lenge de kan få med seg andre på maskepien, er det fornøyd med seg selv. De unngår samtaler om moral, individuell moral, moral med religiøst eller metafysisk fundamentering, tradisjonell ansikt-til- ansikts-moral. Personlig moral, personlig ansvar, personlig risktaking. De fnyser av dette. De ser ikke muligheten for dette. Derfor eksiterer det ikke for dem. De har en destruktiv angst for det metafysiske, for tale om sjelen, for samtaler om det hinsidige, døden, Gud. Kjærligheten ses på som en sosial konstruksjon, på samme måte som de gjør kjønn til et sosialt konstrukt. Annet enn det som kan måles og veies, er disse menneskene fremmed. De tør ikke å se det opplagte i tingene og de mellommenneskelige relasjonene. De ser ikke dramaene som utfolder seg i dagliglivet, dramturgien som former seg, den menneskelige tragedie. De mangler evne til å se det dype, provoserende dramatiske i situasjoner, i virkeligheten selv. Derfor er de redde for karikaturer, for karikaturer appellerer til det man må se uten å bemektige seg det. Derfor forstår de heller aldri ekte humor, saftig humor, humor som avslører dem selv eller andre som trenger å se det hele. De eier ikke selvironi. De er like tomme som den tomme og meningsløse verden de selv konstruerer og som de livnærer seg på. De reduserer gjerne mennesker generelt til individenes funksjonalitet. Det avgjørende kriterium på et «godt mennekse», er at det kan måles i forhold til selvdestruktørens egen funksjonalitet, dvs evne til å overleve «godt», «mindre godt» eller «dårlig» på regimets premisser, deres definisjoners premisser. De skjønner ikke at denne reduksjonen rammer dem selv, og at den som rammes av deres definisjoner har en fullt ut forståelig grunn til å føle seg foraktet eller degradert som unikt menneske, som person og ja, som individ.

Islamofobi har vært en term i hender på folk som ikke vil folk vel. Det har aldri vært snakk om snikislamisering. Det har alltid vært grunn til å frykte islam. Islam utbres i full offentlighet, det gis støtte over statsbudsjettet, i skolene. Islamofobi ble brukt for å skremme folk til taushet, til underdanighet, til servilitet. Samtidig ble den muslimske verden betraktet som et offer for Vestlig imperialisme. Importen av islam kunne betraktes som et sonoffer, et offer folket selv skulle erlegge, for å unngå straffen. Vi skulle betale for synder vi ikke hadde gjort, synder som var oppkonstruert av «eliten». Men de maktet ikke å se det sånn: Offer, soning osv er typisk religiøse termer og slike termer var bare irrelevante og ikke eksiterende for dem. Men de var ikke likegyldige overfor dem, de angrep dem direkte, aggressivt, i full bevisst og i viten om at slike angrep vill ramme personlig. Det tilkjennega deres psykopati. Deres kyniske kamp mot vindmøller. Selvdestruktører er flinke til å konstruere opp fiender. De var ute etter å ramme personers verdighet og selvverd. Kristen etikk og moral skulle undergraves, og «de troende» med disse. Man gikk inn i kirkene og for å undergrave innenfra, (en typisk strategi for marxistene fra 1968 fremover). Det var et «godt» forsøk, en form for snik-avkristning. Og gjerne under det implisitte mottoet: Vi er egentlig bedre enn de konservative kristne. Det er Vi som redder verden. Det var de kristens skyld at verden og virkeligheten ble som den ble, nemlig begredelig, urettferdig og kald. De fortjener straffen og vi skal straffe dem til evig tid. De skal fryses ut, latterliggjøres, bagatelliseres, oversees, - og om så mulig: Sendes til Sibir, til Gulag. Det er der de hører hjemme … Dette i grovt perspektiv, selvsagt. Det jeg er ute etter her er mulige større perspektiver på hva dette å være «godhetsapostel» innebærer i dag og i stridens like glade som fandenivoldsk tumulter.

Og alt dette uten at noen innenfor «»kirkens murer» maktet å se det hule i det hele, de «gode» ønsket heller selvdestruksjonen velkommen inn i «varmen», og det med vide armer, enn å stå opp for konservative verdier og virkelighetsoppfatninger. Benkeslit var ikke lenger comme il faut. Man skulle heller reise seg på vegne av de svake, hvem det nå måtte være, og gå ut og banke opp folk, metaforisk sagt. For slik kunne man vise bedre hvor «gode» man var. Ja, man var åpen for alt i verden, hvor enn dette nye gode nå kom fra, hva enn det nå måtte enn bestå i. Men de obligatorisk åpne favner, tok hjertet for fullt. Nå står kirker tomme. Islam ønskes velkommen inn til og med ved høymesser. Ja, kongelige personer reagere ikke når tekster fra koranen leses opp sammen med bibeltekster, Ashenden,  når altså tekster med narrativer som motsier  hverandre om livets og menneskenes dypeste og mest inderlige spørsmål og hvor de gir diamentralt motsatte svar og konsepter om Gud og mennesker generelt blir likestilte uten fnugg av protester, vemmelse og motforestillinger. En større og mer uverdig nivellering av egen tro, egen tradisjon og egen identitet, skal man lete lenge etter å finne. Ja, man finner det ikke. Godheten i Koranen og – den eventuelle godhet som finnes i Bibelen og den kristne tro – blir gjort identiske. Man skjønner ikke enkel logikk, at A og B kan ikke være identiske hvis A ikke er identisk med B.  Det ligger an til fullt kaos, full katastrofe. En kultur som forakter seg selv, dømmer seg til underkastelse av en annen kultur, en annen tradisjon, en tradisjon man vil sette all sin lit til, idet man ikke lenger makter å sette sin lit til «egn gud», dvs alles Gud, den judeokristne Gud.

Vi er kommet langt inn i prosessen mot selvødeleggelse, mot ødeleggelse av våre egne begreper, sanne og logisk trygt forankrede universelle begreper om menneskene og Gud. Men ved å vrake slike begreper, vraker de seg selv, de stenger seg ut fra religiøse innsikter. De stenger ute alle muligheter for åndelig vekst og påvirkning. For dem er alt «kjød». Derfor trengs ingen religiøs forsoning, ingen midler overfor Gud, ingen evighetsdimensjon over begreper som rettferdighet og forløsning. De flykter fra evighetsdimensjonen i seg selv. Vi husker hva Trine Skei Grande fikk lirt av seg, overbevist om egen fortreffelighet, moralske fortrinn, av seg selv: «Islamofobi er farligere enn islam». (En håpløst selvødeleggende dikotomisk eller inkonsistent påstand uten fundament i virkeligheten, uten annet fundament, kanskje, enn muslimen i egen person, Abid Raja himself).  Og alt dette skjedde ikke i det stille, islam ble sett på som et fullt legitimt tros-alternativ til kristendommen, som av mange har vært hatet i snart 2 hundre år. Islam skulle respekteres, ja, ikke bare det, islam skulle tolereres, beundres, dyrkes. Det lå noe tvangspreget over dette. Man skulle ikke bare tolerere, nei, man skulle like, stimuler til mer islam, motivere for mer «tro». Merkelig nok, (- husk Terje Tvedt avsløring av den såkalt kristne avisen Vårt Land). Og gud nåde den som tok til motmæle og så farsen og charaden, i det øyeblikk den oppsto, og som forsøkte å advare.

Islam-apologeter flest - for å bruke en apologetisk form -  er løgnere, uærlige, usanne mot seg selv og usanne mot våre tradisjoner, vår arv, vårt språk, våre grenser. Noen kaller dem islamofile, en rapp term som sier det meste, hvis man forstår noe av dette. Fili er et moteord for de selvdestruktive. De sviktet sitt eget hjerte, for hadde de hatt et hjerte, hadde de hatt kontakt med sine sjeler og sin ånd. Men det har de ikke hatt. De drepte det sanne fundament for egen samvittighet. For alt var et spill om makt for dem. De så et snitt til å hate folk de ikke likte, folk som ikke ville underlegge seg deres egen kalde ateisme, deres hovmod. De satte opp irrasjonelle forsvarsverker rundt seg selv for selv for å kunne forakte bedre, i den tro at de da ville vokse i betydning. I den tro at de stadig mer og mer ville høste mer og mer bifall for egen «godhet». De så ikke sin egenprodusert nihilisme, seg selv som produkter av en funksjon, dikterte av egen naturalistiske determinisme. De forsvarte og hyllet islam og muslimer ut fra sterke behov de selv hadde opparbeidet for å kunne ta hevn mot det egne, som våget å gjennomskue og kritisere dem, hat mot alt det vi hadde av tradisjoner og det vi hadde av rester etter tro på en Gud hvis navn er Kjærlighet. De ti bud var blitt en styggedom.

De vill ikke se at i islam kan Allah ikke være nettopp Kjærlighet, for det vill binde ham. De så da heller ikke at begrepet kjærlighet i radikal forstand er fraværende i tale om gud innen islam.
Fornuft, innsikt og normal evne for empati har alltid tilsagt at islam i seg selv er totaliserende, islam vil ha deg hel, hele deg, alt. Og her er intet unntak.  Islam krever alt av muslimene, hvis de vil anse seg selv som fromme, hvis de vil bli holdt for fromme av andre muslimer. Under islam skal du frykte helvete og helvete er beskrevet i all sin gru, for muslimer til å ta til seg. Selv Allah er til stede i helvete, for å betrakte lidelsene. Det inngår i barneoppdragelsen.
En måte å få en midlere straff i helvete er å lære seg å koranene utenat. Det medfører barnemishandling, men i den muslimske verden holdes det store «internasjonale» konkurranser for barn, barn som bli premiert i det dennesidige med premier, høy status, hyllet som de blir over hele den muslimske verden. Hadde de virkelig kunnet lese, ville høyst sannsynlig ha gjennomskuet islam og ha forkastet islam. Men det skjer ikke. Opp mot halvparten av den muslimske befolkningen er analfabeter, holdt ned i analfabetisme, og dette gjelder langt fler kvinner enn menn. De serveres «tilbud» om å lære utenat og sender sine barn på koranskoler for å lære utenat. Det regnes for å være en hellig handling, en handling som gir lindring i helvete.

Jeg traff for en tid siden, like etter 9. 11, en mann som kunne fortelle om en eventyrlig avanse, på over 1000%, i et ikke-muslimsk land, et land hvor han traff mange muslimer, riktig nok. Han var forferdet over at muslimer kunne gjøre seg skyldig i drap på uskyldige, med boken i hånd. De muslimene han selv hadde møtt, var edru i forhandlinger, reale bisnissfolk, folk til å stole på og ha tillit til for fremtiden. Han spurte meg: Tror du de tror på det? Han mente «hele islam», inkludert helvete, inkludert plikten til å ofre liv og eiendom for Allah og profeten. Jeg sa ja. Jeg så på ham at det i så fall var utrolig. Jeg ga ham rett. Det er utrolig, at de tror på «alt» Koranen sier, at de sluker det. De trues til det, ved nærmere ettertanke. Er du ikke muslim, er du en trussel, du kan ikke vente annet enn forakt. Er du muslim, kan du i hvert fall beholde en slags verdighet, hvis du sammenlignes og sammenligner deg selv med naboen, som også er muslim, av like stor frykt som deg selv, men hvor de begge ikke tør å sette ord på redselen, frukt for konsekvensene. Det er ikke det minste rart at de fleste muslimer i verden, til og med i dag, ikke kan arabisk og man kan spørre hvorfor? Vil de lærde og de styrende under islam beskytte sine troende? Ja, det er mulig, godt mulig. Og grunnen er klar: De frykter at folk får vite sannheten. For dem er det bedre at folk ikke lærer seg å lese arabisk, enn at de lærer å forstå det som står i islamsk skrifter. Hvis de forsto dem, ville de forlate islam og begynne å forakte de troende. Muslimene er da de som er «islamofob», de som virkelig frykter islam, men som bruker islam bevisst for å holde befolkning under kontroll. Islam forsyner dem rikelig med avskrekkende straffer, intet religiøst system har større tilfang for «passende» straffer. Ingen ideologi har en lettere strafferett å forstå enn islam: Øye for øye. Tann for tann. Er du muslim og en flyver i et luftvåpen og deltar i en etter Vestlige standarder og vestlig rettsprinsipper i krig mot et annet muslimsk og folk blir levende drept som følge av de bombene du slipper og treffer med, kan du straffes ved selv å bli levende brent. Vi har sett videoer om dette, det er veldokumentert og det skjer i dag.
Hvordan ville flertallet av muslimer i den muslimske verden ha reagert hvis de fikk lære seg å lese og hvis de ble oppfordret til og undervist om å tenke kritiske og selvstendig? De ville ha gjennomskuet islam og forkastet islam. Men det skjer ikke. Opp mot halvparten av den muslimske befolkningen på jorden er analfabeter, og dette gjelder langt fler kvinner enn menn. De serveres «tilbud» om å lære utenat og sende sine barn på koranskoler for å lære utenat. Det regnes for å være en hellig handling, en handling som vil lindre oppholdet i helvete. Å lære koranen utenat blir regnet som et tungt lodd til fordel for dem selv, på Allah’s vektskåler enhver muslim skal dømmes ut fra, på dommens dag. Allah’s vesen er vilje, ikke Kjærlighet. Om Allah vil, kan han droppe vektskålene å dømme en troende til helvete, hvis det skulle samsvare mer med hans vilje, enn med hva de «gode» loddene på vektskålen skulle tilsi.

På tampen her, legger jeg inn en kommentar til en artikkel på document.no om Asia Bibi på document.no. Kommentaren var tidlig ute med poenger mange syntes å overse, men som bare etter noen dager ble tatt opp overalt på ulike foraer, nettaviser og foraer:

Og britene, hva med britene? Det tikker inn info om at britiske myndigheter ikke vil tillate innreise for Asia Bibi til England. Alt av sikkerhetsmessige grunner.
Dette er verden snudd opp ned. Malala fikk heder og hyllest overalt. Hun ble som kjent skutt ned på en skolebuss av folk man snart ikke har ord for å beskrive. Hun overlevde, utrolig nok. Hun fikk medisinsk behandling i England. Alle sto på tå hev. Islam var fredens religion.
Men Asia er altså farligere. Fordi hun er kristen?
Oppnådde Malala den status hun fikk kun fordi hun var muslim - og derfor i mindre behov av sikkerhet her i Europa og resten av verden?
Smaker vi strukturell rasisme - ovenfra og ned - her? Diskriminering?
Britene må være ille ute som tenker om seg selv at de ikke kan sørge for Asias sikkerhet.
Det var kanskje muslimene som sørget for sikkerheten til Malala? Eller er Asia mindre verdt britenes sikkerhetsoppbud enn Malala var? (Man kan bli skremt av å trekke konklusjoner her).
Og nå ser vi mønsteret altså gjenta seg her i landet. Hvor alt dette bærer hen, er ikke vanskelig å se
- for noen.

Kommentaren oppnådde 198 upvotes, pr 15.1118

Nokså overraskende oppnådde Peder Fjordman Jensen hele 209 upvotes for denne kommentaren på samme side:
«Men islamisering er en høyreekstrem konspirasjonsteori......»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar