Denne posteringen er en oppfølger av den forrige, denne:
https://neitilislam.blogspot.com/2025/06/skal-tapstall-malt-lidelse-og-et.html
En opposisjonell i Iran var Hussein Fraajuhalla Dabbagh, under psevdonymet Abdolkarim Soroush … (som ikke må forveksles med Dr. Anis A. Shorrosh som skrev Islam Revealed i 1988).
Soroush hadde nær kontakt med Khomeini og ble utnevnt til en høy post i Det veiledende rådet for kulturrevolusjonen (som Roald kaller den, så forskjønnende). Etter fire år sa han fra seg posten og utviklet etter hvert sitt eget islamske tankemønster … religionen i seg selv er ikke foranderlig, det er forståelsen av den som kan forandres … for at den skal være levende i enhver tidsperiode og i enhver kulturell kontekst … han går ut fra at det fins en shiittisk tekstmasse som er uforanderlig … (Han har sine høyere studier fra London der han studerte analytisk kjemi og vitenskapsfilosofi … ). s 203 i Islam, 2004.
Roald nevner bl a i boken Islam, flere «liberale» muslimer, som gir henne stort håp, om at islams overlegenhet skal få manifestert seg, endelig, med henne selv i fokus og lydige «hustru» som en bidragende profetinne:
Muhammed Al-Ghazali mener at den som er best egnet til å styre, skal styre, uansett kjønn …
han hovedbudskap er at selv om både fortellerkjeden og innholdet i en hadith er autentiske, kan man like vel foreta en tolkning der man tar hensyn til tid og sted … hadither om kvinner er ofte de mest misforståtte … Publiserte i 1990: Kvinnespørsmålet: Mange generelle antakelser om kvinnens rolle er bygd på kulturelle faktorer og ikke på de islamske kildene. Han skriver at det i Koranen står at menn skal senke blikket når de ser en kvinne. Om det derimot var slik at kvinner bar ansiktsslør, ville ikke det være nødvendig. Han viser også til hadither som beskriver kvinners utseende og at dette hadde vært umulig hvis kvinnene bar ansiktsslør … s 197 … han mener bestemt at kvinnens plass er i hjemmet …
Muhammed Al-Ghazli må ikke forveksler med denne, som Roald hverken nevner eller kommer inn på:
https://neitilislam.blogspot.com/2022/03/allahs-navn-i-kontekst-1.html
Eller bedre, se disse:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/apenbaring-over-iran-eskalering.html
En annen islamist, skriver Roald, som har skrevet om kvinner, er Jamal Badawi, som i 1995 skrev Gender equity in Islam, Basic principles, der «equity» er rettferdighet, rett og rimelighet, i motsetning til tanken om «equality» - likhet.
Se om DEI her:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/04/nyfascisme-og-neokommunisme-av-samme.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/08/antifa-etter-crash.html
https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/palestinaflagg-na-ogsa-i-borettslaget.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/trigger-happy-i-borettslaget-eller-bare.html
Kommentar: Så forutsigbart, eller? Duften ar roser – dette er statsstøttet religionsvitenskapelig rosemaling, hvis ikke, så vet ikke jeg. Jeg liker metaforer, dog.
Rosemaling kan oversettes til engelsk med verbet «embellish» (ikke embesselment, underslag), bare for å ha nevnt det.
Tiden var, da Roalds skrev, ikke inne for den store debatten i Vesten om de samme begrepene. Men tenk om denne debatten i realiteten var basert på premissene fra Badawi, (noe kanskje Roald den gang i hvert fall, trykket til sitt bryst?), s 198.
Badawi mener at det beste argumentet for at mannen og kvinnen har samme verdi i islam, er at Adam og Eva i Koranen er like skyldige i syndefallet, i kontrast til den bibelske historien der Eva er fremstilt som den som fristet Adam til å synde … menn og kvinner er selv ansvarlige for sine handlinger …
Tenk: Taliban i Afghanistan og alle kvinner der i dag, og tenk på ISIS … burde «bjeller begynne å kime?». Og hva med Hamas i dag? Og Broderskapet?
Mange vestlige i dag har en viss koketterende relasjon til Sufi-retningen i islam, antakelig i den tro at sufiene - essensielt sett, så å si - er de milde og snille, (feminine eller feministfremmende, og derfor ufarlig og dessuten kvinnestøttende), akkurat som dem selv, men stemmer dette med realitetene? Nei.
Roald: Grunnleggeren av Det muslimske brorskapet var den karismatiske egyptiske læreren Hasan al-Banna, død 1949. … hans ideologi kan sies å være en kombinasjon av salafiyya-bevegelsens politiske ideer og sufisk fromhet – nøkkelen til bevegelsens fremgang … de drev bl a med sosial virksomhet, … de hadde derfor fritt spillerom til å rekruttere medlemmer og til å utvikle ideer … kom til å fremstå som en trussel for den politiske makten (i Egypt, bl a). …
På samme måte som al-Mawdudi, al-Afghani og Abduh, mener Brorskapet og Jamaat-i-islam at om mennesket som Guds (sic,) khalifa klarer å opprettholde Guds (sic) lov på jorden, vil det muslimske samfunnet få fremgang i dette livet … og belønning i det neste … få tilbake den stolthet og den storhet som de hadde i tidligere århundrer … er å vende tilbake til «islam» (sic). s 176 f.
Hvilken er Gud’s forpliktende lov for Roald? Jo, det må være Allah’s, og ikke …
Mawdudi:
https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/she-is-in-danger-she-is-not-dangerous.html
Om Mawdudi, nede på siden,waqf, med mye, mye mer:
https://neitilislam.blogspot.com/2024/01/vold-er-kanskje-hedning-men-er-preses.html
Ellers: Hva er muslim, eller hvem? I Koranen brukes mu’minun – troende eller believers – i stedet for muslimum – de som underkaster seg, mer enn tusen ganger oftere. David Nirenberg, 2013, s 137.
I samme bok:
… «we hear and disobey» - slik det står i Koranen- «suggest a dialog of sorts between «Jew» and «Beliver» in the Quranic community. Recall the the Israelites respons to Moses in Exodus, 24.7, and Deuteronomy, 5.24, «we hear, and we obey» … The Qur’n transforms the phrase … s 140.
Kommentar: Her vises det at «islam» tuklet med Skriftene, ikke jødene (og de kristne). Mange i Vesten i dag er overbeviste om at Koranen er den rette, guddommelige, åpenbaring, fordi Koranen og muslimene sier det … Men den språkkyndige forstår jo her at virkeligheten jo var at israelitten ikke adlød, for så vidt har jo Koranen rett. Men like vel: Bibelen var først ute med sine formuleringer og den er ikke tuklet med. Realiteten, derimot, beskrives jo imidlertid best i Koranen!
Se hva jeg skrev for lenge siden, en informasjon og en oppfordring som selvsagt ikke vil la seg realisere, men som absolutt burde la seg realisere, ja, må, vil jeg si, skal det blir fred …. på visse vilkår:
https://neitilislam.blogspot.com/2010/09/muslimsk-frihetserklring.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar