mandag 5. februar 2024

Karismatisk tordentale på TV Visjon Norge

Jeg lovet meg selv i forrige postering   her   at jeg skulle komme med en sak på Jan Hanvold, men så ble jeg forledet i går til å høre på programmet Våkn Opp Norge på TV Visjon, Norge, så jeg utsetter løftet til neste postering. Hanvold selv var ikke til stede i dette møtet. 

Oppdatering:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/vil-hanvolds-karisma-makte-stanse-eller.html

Jeg skal under servere et referat fra en appell eller bønn eller formaning av Svein Lindset på møtet, som hadde samlet ca 7-8 personer, utover et par-tre fast ansatte, som stille hver gang i programmet, som førøvrig er initiert og ledet av Hanvolds kone, Inger.

Bønnen har mange paroler, floskler og klisjeer, men innholdet rager over slike detaljer. Dette er et uttrykk for ekte karismatisk tro. 

Inger har fortalt at ideen om å etablere det faste programmet, hver søndag, var en ide hun fikk direkte fra Gud. Ikke rart at hun da figurerer seg selv som programleder, og hvor hun da ramser opp en rekke bønner, ved flere ulike anledninger, oppfordringer eller innstillinger til Det norske folk. Det ligger en sterk moralsk iver i dalt dette, en slags pedagogikk eller euforisk, med Guds hjelp.se for "guds skyld" også denne

Arrangementene ledsages hver gang et par kvinnelige artister som spiller og leverer de samme «visne» i hvert program, englemusikk med englestemmer, noen jeg har omtalt tidligere. (Tekst og melodi er for så vidt vakre, men det blir for søtt og forteller mer om den tilbedende enn om Gud, sentimentalt, altså, en tanke som ikke berører aktørene selv det minste).  

Det blir, stort sett, veldig kjedelig, noe det sparsomme oppmøtet skulle bekrefte, uten at dette synes å affisere Inger, som like vel klarer å oppildne til en viss entusiasme blant sine medarbeidere og beundrere, som hun ikke unnlater å pleie og styre med, som hun ønsker, ofte på impuls, ser det ut for, og hvor føyeligheten og optimismen synes å være stor og vedvarende. Hun trøster seg ikke bare kanskje med at det er mange som ser på tv-sendingene, og det har hun vel rett i. Hun ville nok hatt flere seere, men det kommer, det kommer vel, med tid og stunder. Hun jobber med en filmproduksjon og har gjort det noen år, alt finansiert ved innsamlinger, sånn på si, liksom.

For noen programmer siden forteller hun Jan at hun nok må be om 5 milllioner nå, hvis produksjonen – som er en lengre føljetong - kan ferdigstilles før jul. Hanvold selv synes å ha sto tro på prosjektet, fremdeles, og ser frem til at filmen jo kan vises år etter år, når den først blir ferdig. (Man trenger visst imidlertid en ny tur til rundt Middelhavet, hvor det jo finnes kameler. Tidligere har Visjon kjøpt et esel de kunne bruke «on stage» her i landet, et esel som døde for en tid siden, av ukjente årsaker, muligens av mangel på kjærlighet i det litt kaldere Nord).

Temaet søndag kveld kom til å dreie seg om Israel. Flere av de fremmøtte hoppet frem på podiet og kom med mye følelser og ikke aldri så lite frykt, for at det verste kan komme til å skje, men dog med håp. En av de talene starter sin tale med tungetale, og latter. Hun ler seg rett og slett i kne, og må ha støtte fra en av artistene, som også ler, moderlig, for her er man kanskje vant til at folk faller om kull i hellig latter. Flere talere inntar så podiet og noen tungetaler; de tolker visst seg selv. Men dette blir ikke klargjort. En stakkels seer blir vel sittende og tolker på sin egen måte, hvis mulig. Det skal i det hele tatt god kondisjon og stor tålmodighet til for å følge det tre timers lange programmet fra begynnelse til slutt. Patosen får preg av oppramsing av bønner. Det hjelper ikke på alvoret at deltakere faller på kne på podiet. Sveins kone kommer med en svær proklamering – der hun tar autoritet -  med lukkede øyne og løftede, manende, og pekende hender. Det er visst blitt hennes nisje og spesialitet dette, sammen med Svein, mannen, som jo er en røslig fyr, med patos, han er blitt en slags maskot, en slags emotativ demagog med et slags mildt blandingsspråk, med «granater» i: Reis dere, Norge! Med helligåndens hjelp.

Svein synes å være villig til å dø for Norge, med «åtte kuler i brystet». Man kan ane en viss kosmisk varsler i Svein, med visse innslag av universell komikk i det. Han ligger alltid ivrig, frimodig og formanende – må man vel kunne si - i sporet. Han blir regnet som profet, antakelig på linje med Hanvold. Han er åndsdøpt og derfor troende. Jeg tror han i likhet med Hanvold har funnet seg et mannkorn i John 10. 10 som sier at disiplene skal gjøre større verk enn Kristus selv, bl a ved håndspåleggelse, med mer, vil jeg tro. Se denne noe yndige

Jeg har lest et sted at tidligere diktator og president i Uganda, 1971- 1979, Idi Amin, erklærte at navnet Israel burde slettes fra Bibelen. Hvorfor? Jo, fordi, allerede da, fordi Bibelen var en rasistisk bok. En venn av meg, en afrikaner fra Tanzania, ble for øvrig skutt av Amins tropper rundt 1974.

Bare for å ha nevnt det. På Visjon TV Norge er Israel blitt litt av et hovedord og her føler altså et referat, verbatimt gjengitt, med visse utlukinger, av praktiske hensyn. Bakgrunnsteppet i denne sammenhengen er regjeringens forhold til bla Hmas og UNWRA, hjelpeorganisasjonen som har mottatt bevilgninger fra Norge på flere milliarder over lang tid nå, og organisasjonens medvirkning i Hamas, og ordningene med «pay for slay», som finansierer både drapspersoner og martyrenes etterlatte.  Når vi nå skal gjennom Svein’s appell, får vi et glytt inn i en verden som så visst ikke vil ha Israel ut av Bibelen, slik muslimen Idi Amin ville ha det. Her finner vi en helt annen tilnærming; hør bare på dette og trekk forhåpentlig tenksomt dine egne konklusjoner:

… ja vi var inne på det tidligere i bønnemøte, … hun ba for alle som er sønderbrutt, … me høyre på kor stygge Norge e mot Israel … eg kjenne at jeg blir tynget, eg kjenne at eg skjems, eg føle meg uvel av å vera nordmann, når sånne uttalelsa komme (han sikter her muligens til Barth Eide), mennesker som har en høy posisjon, som burde hatt den verdigheten som er tiltenkt den levende gud, så m esk be nå, for desse som treng å omvende seg, dere, Norge som nasjon trenge å omvenda seg, og Norge som nasjon er på ville veier, dere, når det gjelder Israel, det er faktisk ikkje bare en farleg situasjon for landet, men vi er i en livsfarlig situasjon for landet, der politkarane våre har satt oss inn i den forbannelsen og den – på ein måte – nedtråkkingen av Israel. Det e skammelig, det smerter, det ekkje så tåle dagens lys, så ille e det, dere, men vett du ke, det e ennå tid å omvenda seg, det er ennå tid … å bekjenna at me har gjort ein feil, den va feil den uttalelsen (?) han kom med, det me troddee på , det me stemte på, det me støtta økonomisk, det va en feil av oss, me treng ein omvendelse i det politiske systemet når det gjeld Israel dere,  og dette e’kje tull eingong, det e derfor me har bragt Norge, me e bare eit steinkast unna (Stortinget?), der kan me godt seia at der er helvetes forgård, og der føregår det så mye ondskap, der foregår det så mye ødeleggelse på Kristi kropp, der foregår det så mye produksjon av mørke … me som e lysets barn produsera lys, men der produseres mørke, der produseras demonar, … det produseras det ennå større grobunn for den ormeyngel, som dette e, men i Jesu Kristi navn så bare tala me dei lærde og vise rett imot, … kong Sverre talte Roma midt imot, … ikkje lenger i Norges nasjonalsang, at Norge går mot den europeiske unionen, men vett du ke, me treng å reise oss opp … alle die som har vore framme her, dei har hatt ein profetiske vinkling på desse .. og me trenge ennå meir, me treng verkelig å vera på muren, som troens barn, me treng … når me ikkje kan stola på politikarane, på dei folkevalgte, dei som har vore med å stemt inn … til og med kristne har vore med å stemt inn desse som står imot Israel, og me trenge verkeleg å reisa oss mot menigheter så dyssa ned dette med Israel, ikkje vil ha Israels … oppe, som ikkje vil stå for Israel,  dei tør’kje for det stormar på toppane, men i Jesu Kristi navn, nå ska me løfta hellige hender, Abrahams, Jakobs og Isaks Gud, Herre, me bare takkar deg Jesus Kristus, då me sa ja til deg, så fekk me kjærlighet til Israel, når me sa ja til deg, så fekk me … at m eska velsigna Israel og det jødiske folket, og den som bekjenner Jesus nå, og som ikkje tør å stå opp for Israel,  må omvenda seg i Jesu navn, … Jesu kropp i Norge må omvenda seg når det gjelde Israel, og så me la basunen lyde, for denn nasjonen, eg takkar deg … at me får lov å bu i Norge, … har kjørt seg heilt ut på sidelinjo, Norge har blitt leda inn i helvetes forgård, når det gjeld den forbannelsen som … Jesus Kristus, me ber, Herre, om tilgivelse, for våre poplitikare, for de vet ikke hva de gjør, tilregn dem ikke deres synd, og vi ber om i navnet Jesus me ber om en ydmykhet, me ber om en overgivelse, og me bare går imot den ånd av antisemittisme som har fått grobunn i Norge, og som har eksplodert den siste tid, Jesus Kristus, me trenge i sannhet … me treng eit nærvær av helligdommen som dette, og når Den hellige ånd som får å gjere, som i dette møtet, komme alle desse tingo fram, det som er viktigt, det som er nødvendig og som hasta, åh, Jesus Kristus, takk for at du går i rette … statsminister Jonas Gahr Støre, må du føra han til eit vendepunkt, Herre, la oss komma ut i syndenød, Herre, la han få ein åpenbaring nå at han føre land og folk vill når det gjelde dette med Israel, eg ber i navnet Jesus Kristus, og om Barth eide som er utenriksminister, Herre, dette er sosialisme, dette e det sekulære, dette e ugudelighet, dette e ein produksjon av djevlar og demonar, vær klar over det, me bare prise deg, Jesus Kristus, for den ånd som bur i oss er sterkare enn … når du er for oss, hvem kan da vere mot oss, så me bare ber for desse menn så har en røst, i dette landet, Herre, ja, du er mektige nok te å stoppa styggedommen, i Jesu Kristi navn, og nå ber med radikale bønner, dere, men me kjenne at Djevelen trenge ein krafti trykk seksten, for det trengs, i Jesus Kristi navn at me reise oss og e med å favna om Israel, … for Israel, og me veit alle kor vondt det e å få noe inn på øye, … Israel er Guds øyensten, … det var Herrens pakt med Abraham, ja, det va då regnbuen åpenbarte seg, som pakttegn, Jesus … og me proklamerea, med stor frimodigheit,

og landløfte går fra den egyptiske bekk til elven Eufrat, med storhavet i Vest … de ekje snakk om å dela, de e ein total misforståelse, den totale forblindelse, den totale forbannelse, men det de dreier seg om, det e å velsigna Israel, … me takka deg Jesus Kristus for troens vei, som me ber for dette, og så vet me også at det hev vore motsetningar i kongehuset når det gjeld Israel, kongen fekk ikkje lov å senda ein kondolanse til Israel, kjære Jesus Kristus, dette e grusomme greie, men ikkje nok med det, kronprinsessen hadde fritt leida når hun var i Egypt i forrige måne, åh, Jesus, dette er rystande, … me treng å reise oss … de e slutt på tornerosesøvnen, dere, … de e slutt på den standarden som ha vore til nå, nå er det tid for å reise seg opp og Jesus navn, nå e det tid å la røsten lyde, nå e det tid for å peika på fredsfyrsten og hans navn e Jesus Kristus, Herre, takk for at du tenne ein ny ild i oss, vi står med Israel og det jødiske folk, og eg ber også for statsminister Natanyahu, Herre, å verkelig styrka den mannen, han trenge styrke både dag og natt, han trenge styrke i enhver situasjon, … Du kalla på han Herre, at han komme til å bli frelst i denne situasjonen, … at han skal få en åpenbaring om den levende … de e noe viktig du råde oss til, Herre, og be om fred for Jerusalem, det råd som du gir oss Herre, Salem 122, at me kan hegna om denne byen i bønn, me ber om fred i Jerusalem, Herre, det e’kkje ein hovedstad som kan delast mellom nasjonar, men det e ein hovestad som Gud he planta der, det e Herren selv så ha sagt det, … den e innsatt av Herren, og denne by ska vera det til evig tid, me takka deg for det, Far, me lengta etter det nye Jerusalem, men før den tid komme, så ska me be om det Jerusalem som me har her, eg bare ber deg Far om eit politisk vendepunkt … samarbeide med Israel, … me kan vera til velsignelse for det jødiske folk, en totale forvandling, 380 graders snuoperasjon, trengs når det gjelde Norges forhold til Israel, I Jesu Kristi navn, og ikkje bare det, men

me ber om en ting te, for me har ikkje … sløse det bort i eigne lyster, men me ber og begjære at den norske ambassade skal flyttast frå Tel Aviv, te Jerusalem, det proklamera me nå, Gud … ikkje la Norge vera ein sinke i klassen nå, … (tungetale), … me skylda jødane det, me skylda å gjera noe ekstra nå, fremover, i kraften, som en kompensasjon for den forbannelsen me har … i alle desse år, me ber i Faderen, Sønnen og Den hellige ånds navn …

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar