lørdag 28. januar 2023

Kirken - vår tradisjon, faktisk - har gjort oss grundig forskjellige

Vil du kunne kjenne deg igjen i den korte beskrivelsen under  – har du de «riktige» egenskapene? Og hvor mange i Europa kan sies å dekke kriteriene, tror du? Halvparten?

Undersøkelse viser at egenskapene er gjennomgående – i Vesten, til forskjell fra Resten, om jeg skulle være så utilbørlig at jeg sier det, bygget på funnene i undersøkelsen, og den er stor, kløktig, lang og grundig. Men holder den?

Mange mennesker faller utenfor. Vi muslimer f eks krype seg inn under egenskapene slik at de blir mer integrert i dem, personlighetsbeskrivelsene altså, med tiden? Eller vil vi utvikle eller forandre oss mer til å bli lik dem, eller vil vi møtes i et annet felles multiplum, i en eller annen median – slik at alle må gi noe og ta noe for at vi alle – de fleste – skal kunne bli mer like, og mer likt fordragelige, eller mer eller mindre mer likt ufordragelige?

Det er spørsmålet. Konklusjonen i undersøkelsene går langt i å forklare hvordan vi er blitt slik vi er blitt med Kirken og troen, og de facts og forhold disse to skapte og bidro til å forme oss – kollektivt.

(Ikke bare produksjonsforhold her, altså, og materialistiske eller naturalistiske forhold, dette til tros for at forskerne som står bak undersøkelsen ikke erklærer seg som kristentroende).

 Du er åpen for forandring

Du er planmessig

Du er ekstrovert

Du preges av medmenneskelighet

Du er utsatt for og plages mer og lettere av nevrotisme

https://en.wikipedia.org/wiki/The_WEIRDest_People_in_the_World-

Har du alle eller bare noe av disse egenskapen? Vel, da kan du være en typisk «western», en vesterlending, i kontrast til de aller fleste her verden som ikke er det.  Vi er ikke som alle andre. Og dette er nå vitenskapelig bevist, enten man tror det eller ei. Eller i hvert fall nesten. Det foreligger nå en mengede data og analyser som understøtter påstanden, og det skal vi kanskje være glad for. Vi har noe andre ikke har og mangler tilsvarende, noe som kan være vel verdt å reflektere over.

Undersøkelsen, som altså er i verdensklasse, reiser kanskje flere problemer enn den «løser». Som vi har skrevet om gjentatte ganger her på bloggen, kommer spørsmålene om kategorisering og essensialisering av mennesker og menneskegrupper, tendenser som akademia reiser bust av. Problemstillingene går rett inn i dagens diskurs og rasismeanklager og ville påstander om islamofobi og ytringsfrihet.

Hvis du kjenner deg igjen i egenskapene, vil du kunne angripes for å ville essensialisere deg selv, på bekostning av andre, på vegne av din kultur som har formet deg og deg selv, som type. Vokt deg vel for å stille spørsmål som grenser inn til spørsmålet om forskjellen mellom oss vestlige og de andre har noe med islam å gjøre De fleste i akademia og media vil si at bare å stille et slikt spørsmål, grenser inn til rasisme. Hvis du like vel stiller spørsmålet, kan du risikere å bli kalt supremascist eller verre.

Det store spørsmålet man bør stille seg: Kommer det an på hvordan vi er, eller på hvordan vi bør være, og kan man nå virkelig, ut fra undersøkelsen, holde oss til hva den forteller oss om hva og hvordan vi bør være?

Her vil svarene variere i nesten det uendelige og derfor neppe kunne fortelle oss om noe bedre og dypere.

Sammenlign så beskrivelsen av «deg selv» med følgende og spør deg selv om du passer til de selvbeskrivelsene noen berømt, og kanskje ab-norme folk fra Vesten kommer med:

Kristenkarismatikeren Joel Osteen har oppmuntret til å ta: Syv steg mot full realisering av dine potensialer, Your best life now, 2004:

Utvid dine visjoner

Utvikle et sunt selvbilde

Oppdag dine tankers og dine ords makt

Gi slipp på fortiden

Finn styrke gjennom motgang

Lev for å gi

Velg å være lykkelig

Kommentar: Man kan spørre om disse pedagogiske rådene kanskje var beregnet mer på muslimer enn på avkristnede. Kanskje de er mest tenkt for kristne, som aldri strekker til, men som stadig trenger mer av det?

Osteen forteller videre, om seg selv, og indirekte, om mange andre «vestlige»:

Følgelig – og dette sier jeg i all ydmykhet – jeg har kommet til at jeg kan forvente meg å bli behandlet annerledes. Jeg har lært meg å forvente at mennesker ønsker å hjelpe meg. Min holdning er denne:

Jeg er et barn av Gud i det høyeste. Min Far skapte universet. Han har kronet meg med nåde, jeg kan derfor forvente spesialbehandling. Jeg kan forvente at folk kommer lange veier for å støtte meg.

Våre tanker rommer sterke krefter, makt. Husk at vi drar inn alt det vi stadig vekk går og tenker på. Hvis vi da stadig vekk dveler ved det negative, så vil vi trekke til oss negative mennesker, negative erfaringer og holdninger. Våre ord bærer i seg en veldig makt og enten vi vil det eller ikke, så vil vi skape det vi nevner, enten det er godt eller ondt … Ord ligner på såkorn, og ved å uttale dem høyt og tydelig, vil de forplante seg inn i vårt underbevisste og begynne å leve i oss på egenhånd.

Joyce Meyer, en annen amerikanske karismatiker, beskriver seg selv på følgende måte:

Jeg har fremgang og blomstrer i alt jeg gjør. Jeg får velstand ut av alt jeg foretar meg på alle livets områder – åndelig, finansielt, mentalt og sosialt. jeg tar godt vare på kroppen min. Jeg spiser riktig kost, jeg sørger for å se godt ut, jeg føler meg vel og jeg veier akkurat så mye som Gud vil at jeg skal veie. Smerter kan ikke nærme seg kroppen min, for Jesus bar alle mine lidelser. Jeg legger hendene på syke og de blir helbredet. Jeg mottar mange henvendelser fra folk over telefon og e-post hver dag.

Jeg vandrer i ånden hele tiden. (Fra Health, Wealth & Happiness av Jones and Woodbridge, 2011).

Kommentar: Jeg er ikke sikker på om jeg vil ha følt meg noe særlig komfortabel med å møte de menneskene som er sitert over. Jeg ville ha vegret meg mye for å bli kjent med dem, eller ha noe å gjøre med dem. De er på en måte ikke «vestlige»; de er i stedet kunstige og svulstige, som om livet for disse alltid var et annet sted, langt borte fra de fleste.  De representerer på mange måter det verste av det vestlige og jeg tror ikke så mye dypt og inderlige på deres tro. De har talegaver og kan overbevise mange håpefulle, ja vel, men egentlig er de manipulerende sjarlataner og forførere. Det må finnes en annen kristendom enn denne. En mer realistisk tro.

http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/mer-teologi-karismatikk-emosjoner-og-om.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html

Vi minner om hva Aristoteles, 384-322 f kr, sier, bl a om emosjonell IQ og dygd, (her i en noe fri oversettelse angitt i parenteser):

De som ikke reagerer med sinne på det de burde reagere med sinne på blir – (reagerer med sunn eler rasjonell frykt og blir opprørte eller indignerte og mener at noe godt må gjøres) – blir med rette sett på som tosker eller feiginger, og det gjelder også de som ikke er sinte på den riktige måten på det riktige tidspunkt overfor (angjeldende personer og situasjonen eller tilstanden i seg selv); og grunnen er, at man vanskelig kan forestille seg at en slik feiging virkelig kan føle på tingene eller at han kan la seg smerte av dem; og siden han ikke reagerer med sinne er det sannsynlig at han heller ikke kan (eller vil) forsvare seg selv, (fra The Nicomachean Ethics).

Jeg tenker på det store umma: hvor mye elendighet frembringer vel ikke dette store umma? Og hvorfor blir ikke vi vestlige mer sinte og indignerte på at visse reaksjonære muslimer ser ut til å ville holde sin befolkning av hellig troende nede i jammer og gru, systematisk og ut fra «tekstene»? Hvorfor registrerer vi ikke større reformiver innenfor islam selv?

http://neitilislam.blogspot.com/2020/07/eicher-i-var-midte-i-dag-og-om-dumhet.html

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/eichmenn-og-eichkvinner-i-var-midte-i.html

Kan Aristoteles hjelpe oss til å bli mer sant kristne, mer vestlig kristne, om så er ønsket, mer realistisk kristne, mer dristig kristne, mer «adekvat» kristne»? Se for all del denne:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/et-lite-kosmos-eller-avbilde-for-i-dag.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/12/ytterligere-klargjring-av-hypermagi-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/er-du-spr-kan-du-avtale-gud.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/de-finale-arsaker-skapt-i-guds-bilde-og.html

Fra mer hjemlige trakter, finner vi følgende kanskje ikke helt vestlige uttalelser eller selvbeskrivelser:

Predikant Kjell Halltorp:

«Herre jeg vil åpne mitt hjerte for deg.

Jesus, jeg tror du døde på korset for mine synder. Jeg vil invitere deg inn i mitt liv.

Jeg tror at jeg fra i dag av får være et Guds barn, fordi ditt ord sier det.

Amen.

En av karismatikeren Jan Hanvolds favoritter:

Jeg lover meg selv å bli så sterk at ingenting kan forstyrre min sinnsro.

Jeg lover meg selv å snakke om helse, lykke og blomstring til alle jeg møter.

Å få alle mine venner til å føle at de har verdi.

Å se på livets solskinnside slik at jeg realisere min optimisme i handling.

Å alltid tenke på det beste som kan skje, og å arbeide for at det skal skje og for alltid å forvente meg det beste.

Å bli like glad for mine venners suksess som jeg er for min egen suksess.

Å glemme de feilene jeg har gjort tidligere og streve for å oppnå bedre resultater i fremtiden.

Å alltid seg glad ut og å smile til alle levende vesener jeg støter på.

Å gi meg selv så mye tid til å forbedre meg at jeg ikke lenger har tid til å kritisere andre.

Å heve meg over alle bekymringer, altfor høyreist til å bli sint, altfor sterk til å la frykten ta over og altfor lykkelig til å la problemene styre meg.

Å tenke godt om meg selv og proklamere dette faktum for hele verden, ikke med høy røst, men ved gode gjerninger.

Å leve i troen på at hele verden er på min side så lenge jeg er sann i forhold til det beste i meg.

http://neitilislam.blogspot.com/2022/01/tidens-omskifteligheter-om-luther-oss.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar