lørdag 7. november 2015

Shabana, Kadra og den snikende fremmedgjøringen i dag og fremover



Shabana Rehman Gaarder har lest boken «Fremmed i eget land» av Halvor Fosli og den vekket en dyp sorg i henne. Boken forteller om intoleranse og om hvordan murer bygges der de burde rives. Hun trøster seg med at vi tilhører jo alle menneskeslekten først og fremst. Det er utgangspunktet.

Fremmedgjøring er vondt for oss alle, mener Shabana. Også for de som ikke skjønner at de ødelegger for seg selv og sine barn ved å ikke forsøke å forstå de kulturelle kodene i det samfunnet de har flyttet til.

Uansett om vi flytter fra et land til et annet, skriver Shabana, - noen verdisaker er uerstattelige. Noen verdisaker kan ikke kjøpes for penger. Vi er alle prøvekaniner som borgere i en verden i bevegelse. Vi er skaperens prøvekaniner :-) (sic.) Det må vi alle leve med.

NÃ¥ er alle blitt redde for «hva vil de andre si» (les moralpolitiet), klager Rehman. Hvorfor kjente jeg ogsÃ¥ savn og sorg nÃ¥r jeg leste «Fremmed i eget land»?

Fra jeg var syv til jeg var tolv år gammel var den rotnorske telemarkskvinnen Tora Mæhle min klasseforstander og norsklærer.

Tora lærte meg det viktigste jeg kan i livet. I hennes klasserom var jeg like mye verdt uansett om det sto mennesker rundt barnetoget og ropte ærsj …. Tora snakket med alle voksne, lærte meg Ã¥ svømme med gutter … hoppe fra høyder … . Barnebursdag eller leirskole, Tora avtalte med foreldrene, hentet meg og sørget for at jeg deltok sosialt. Mine foreldre stolte pÃ¥ Tora. Tora sÃ¥ barna. Hun var bevisst sin rolle som kulturbærer. Ingen skulle føle seg utenfor. Tora dømte aldri … stilte krav. Uten Ã¥ dømme. Hun anerkjente at folk var annerledes.

Tora ga meg nøkkelen til et rikt indre liv, og hun gjorde det slik at jeg aldri følte meg fremmed i et land mine foreldre ikke kom fra. Jeg var hjemme pÃ¥ grunn av Tora.  Det var ingen, absolutt ingen, som brukte hijab den gangen … selv om den pakistanske innvandringen hadde begynt for fullt. Jeg vet ikke hva Tora hadde ment om det. Men jeg vet at Tora hadde sett barnet under hijaben, og latt henne kjenne pÃ¥ at uansett hvordan du er utenpÃ¥, din tanke er fri. … . Det forteller ikke den religiøse pedagogikken.

Men etter Ã¥ ha lest «Fremmed i eget land», har jeg bestemt meg for Ã¥ reise rundt og fortelle om Tora. Fortelle alle lærere at i et pluralistisk Norge er det lærerne som skal bygge landet. …

Tora var modig. Hennes kristne tro og solidaritet skinte gjennom henne, hun respekterte alle, og hun satte tydelige grenser. Ingen religiøse eller kulturelle unnskyldninger skulle fremmedgjøre et barn som hørte hjemme i den norske klassen, uansett hvor mor eller far kom fra. Hun snakket aldri om assimilering eller integrering. Heller ikke om segregering. Hun snakket om kultur. Om referanser. Om Astrid Lindgren …  om solsikker, … om seksualundervisning, om menstruasjon, om det vi trengte Ã¥ vite. Hun spurte etter mor … om mor skulle begynne pÃ¥ norsk kurs. Tora tok kontakt. I mange tilfeller og i møte med flere familier, skjønte gode Tora at ikke bare eleven, men hele familien trengte undervisning i kunsten Ã¥ være norsk. Og gjennom det bli seg selv. Hvem hun var og hva hun gjorde for norske familier, det vet jeg ikke. … .

Hun viste meg og ga meg hovedrollen som Frøya da vi satte opp komedien Trymskvadet på scenen etter å ha lært om norrøn mytologi. En hovedrolle som en nordisk gudinne! En hovedrolle!

Jeg glemmer aldri atmosfæren i Toras lærerhjem med bøker og lukten av norsk hjemmelaget mat. Et hjem jeg fikk overnatte i når volden ble for overveldende, og jeg trengte å søke ly. Et hjem som alltid har stått åpent for elever, uansett hva livet har hatt å tilby dem.

- Disse kulturbærerne, Halvor Fosli, må vi skrive mye mer om. Kanskje da, og bare da, kan vi håpe på en ny gullalder, sukker Rehman. - Jeg har det håpet. Bare slik kan vi ønske hverandre velkommen hjem.

Nei til islam kommenterer: Tora, som Shabana beundrer og stÃ¥r i gjeld til, er et overskuddsmenneske, og slik et menneske bør være. Tora representerer det kristne Norge, slik det kristne Norge, eller kanskje: det avkristnede Norge – bør være, nemlig tolerant, seende, aldri fordømmende, alltid parat til Ã¥ hjelpe, et menneske som invitere inn og hjem, og som alltid er Ã¥pen for direkte relasjon til det enkelte mennesket og alltid rede til Ã¥ bibringe større frihet, og ja, selvrealisering, for ikke Ã¥ si blomstring, (pÃ¥ egne premisser). Et menneske som ikke er fremmedgjort, ja, som ikke kan bli det. Fordi, skal vi ledes til Ã¥ tro, ser det ut for: Den enkelte skal ha frihet til Ã¥ finne seg «sjæl». Og denne holdningen synes Ã¥ bli oppfattet av Shabana som om den flyter direkte av kristentroen til Tora, og kanskje det samfunnet Tora kom fra, (hvilket den pÃ¥ sett og vis gjør, uten at vi kan gjøre dette til vÃ¥rt spesielle anliggende akkurat i denne posteringen).

Man kan for Ã¥ utvide assosiasjonsfeltet godt bytte ut navnet Tora med landet, kulturen eller identiteten Norge i Shabanas innlegg i Dagbladet. I hvert fall slik Norge var før, men ikke nÃ¥. Tora er borte, men Norge bestÃ¥r, men Norge er ikke lenger Tora, den generøse, den overveldende Ã¥pne og gode, en størrelse uten fordommer, men altsÃ¥ nÃ¥ en størrelse – i form av Norge som kultur og land - hvor fordommene vokser og fremmedgjortheten med dem.

Norge er ikke lenger lyst og rent. Det har sneket seg inn noen mørke krefter nÃ¥, krefter som har ligget latent, riktig nok, men krefter Norge hadde kontroll over og som befolkningen – inntil nÃ¥ – hadde seiret over. Og nÃ¥r disse kreftene nÃ¥ er kommet pÃ¥ banen igjen og pÃ¥ ny nÃ¥ har trengt inn i menneskenes liv, ja, kanskje inn i de innerste personlige gemakker, reagerer Shabana. Og slik vil hun ikke ha det, hun vil tvert imot bidra til at muslimer sÃ¥ vel som nordmenn nÃ¥ blir mer som Tora var. Shabana skriver: «Tora lærte meg at jeg kan skrive ned mine tanker og det er mine definisjoner av hva som er meg som forteller verden hvem jeg er. Jeg er ok som jeg er. Jeg er ok som søkende». Som om noe slikt fra nÃ¥ av – i verste fall - skulle være umuliggjort for andre muslimer for all fremtid her i landet.

Shabana har altsÃ¥ veldig mye Ã¥ takke Tora – eller Norge – for. Men hva er det hun har søkt etter? Det fÃ¥r vi ikke vite. Har hun søkt seg vekk fra sitt eget og inn mot Toras tro og svar pÃ¥ møte med menneskene og livet selv? Har det gÃ¥tt seg selv til slik uten videre refleksjon? Har det bare skjedd, nærmest pÃ¥ lykke og fromme? Var det Tora som «dro», eller var det Shabana som søkte for Ã¥ finne, eller søkte hun bare rett og slett for Ã¥ unytte de tilbud – av kjærlighet – som bød seg der og da, og sÃ¥ gikk resten av seg selv? I ettertid er det klart at Shabana ser Tora som en representant for kristen tro, og en Gud, men er dette den samme guden Shabana har med seg «med morsmelken» akkurat som nordmenn er født med ski pÃ¥ beina? Om dette tier Shabana. Hun styrer antakelig bevisst unna grunnspørsmÃ¥let: Hvilken Gud er det som legger premissene, er det Gud eller Allah, eller kanskje en blanding, - eller dreier det seg om den samme guden, eller er virkelig spørsmÃ¥let om gud her helt irrelevant, ja, fornærmelig mot gud og hvermann i seg selv Ã¥ stille? Hvis dette spørsmÃ¥let for Shabana er revnende likegyldig, vil det bety at Tora ikke pÃ¥ noen mÃ¥te kan være spesiell. Tora blir gjort til et menneske Shabana tilfeldigvis møter, et menneske blant mennesker, en hedning blant flere. Toras Gud har ingenting med saken og relasjonen Ã¥ gjøre. Toras – og dermed Norges – Gud blir en sekundærfaktor, mennesket formes ikke ut fra den gud det har, men ut fra handlinger, motiver og lidenskaper eller den type man er som menneske, med alle begrensninger og muligheter det innebærer, altsÃ¥ som et individ som er helt frakoblet gudsoppfatning og Guds virke og inngripen i den enkeltes liv.

NÃ¥ lurer det tunge skyer i horisonten for Shabana. Norge er blitt annerledes. Ville Shabana ha blitt den hun er nÃ¥ uten Tora og det gamle Norge? Vil unge muslimer fra nÃ¥ av fratas de samme mulighetene som hun selv fikk? Shabana synes Ã¥ mene at uten Tora – Tora-Norge - ville familien hennes isolert sett ikke ha klart Ã¥ gi henne det utgangspunkt hun trengte for Ã¥ bli den hun er blitt. Det er litt av en innrømmelse og mÃ¥ gjelde ogsÃ¥ for mange andre unge mennesker som vokser opp i muslimske familier og som i vÃ¥re dager ikke har noen Tora eller Ã¥pent og godt Norge Ã¥ lene seg pÃ¥ og øse av.

Folk er blitt mer fordomsfulle nå, ser Shaban ut til mene, men den største faren lurer på den ikkemuslimske siden av skillelinjen. Og nå har Shabana bestemt seg for å gjøre noe med det. Man kan spørre seg om Shabana klarer å bli den Tora hun selv møtte, og det Norge hun voks opp i den gang, og om hun selv overfor sine egne, sine egne, muslimer, i dag kan bli det som Tora var overfor henne selv og hennes familie. Eller hvem er det Shabana nå vil fokusere på? Er det nordmenn først og fremst som trenger å lære seg en lekse, eller er det muslimene som trenger å løse opp og åpne seg for Shabana og Norge, slik Shabana selv ønsker at Norge skal være overfor muslimer, nemlig slik Tora var overfor henne?

Slik jeg leser kronikken hennes, er det primært nordmenn som nÃ¥ trenger Ã¥ bli mer Ã¥pne, tolerante, ja, gode. Det er nordmenn som mÃ¥ avlære seg fordommer og intoleranse, ja, gjerne ogsÃ¥ en skepsis som munner ut i regelrett rasisme. Det er nordmenn som skal til pers. Ja, det er alltid nordmenn som skal «i ilden». Shabana er ikke fremmedgjort, derfor skal vi lære av Shabana Ã¥ bli mer skeptiske (eller fremmedgjorte) til visse nordmenn av en viss legning, spesielt de fremmedgjorte islamkritikerne, ser det ut for, selv om det er veldig fÃ¥ muslimkritikere blant islamkritikerne.

Men selvsagt skal muslimer også få høre det glade budskap. Men hvilke muligheter har Shabana for å lykkes i de muslimske miljøene? Nordmenn ser ut til å være en mer lettformelig masse, en mer plastisk eller polymorf materie. Nordmenn går rundt med kronisk dårlig samvittighet for at de tilhører en kultur med kapitalister, kolonister og massemordere av ulik ideologi og støpning. Hvilken fremmed er det vel ikke som forsøker å benytte seg av dette til egen fordel? At mange gjør det, er tydelig, idet mange tilflyttere ikke nøler med å beskylde nordmenn for rasisme, over den minste detalj.

Vesten har eksportert vÃ¥pen og lidelse, konflikt, krig og massedrap pÃ¥ en industriell skala verden ikke tidligere hadde sett. Muslimer ser seg selv mer som ofre for Vesten, hva skal de da ha dÃ¥rlig samvittighet for? Hvorfor skal de endre seg? De tenker mer kollektivistisk, de er mer gruppeavhengige og selvrealisering pÃ¥ bekostning av familien, klanen og religionen ses ikke pÃ¥ som det primære mÃ¥l her i livet, muslimene forstÃ¥r at samhold gir styrke og at individet aldri er en øy, men mer et nødvendig hjul i maskineriet, et «maskineri» de til enhver tid skaper selv, med Koranen som konstituerende bakteppe og innenfor islamsk tradisjons virkelighetsoppfattelse og verdisyn. De «vet» at ritualer og et felles trosgrunnlag binder sammen og sikrer individene klare grensesettinger, ja, et felles, unikt gruppetilhørig moralsk pass. Muslimene er ikke først og fremst ute etter Ã¥ være sin egen lykkes smed, fellesskapet settes foran. Ã… forholde seg til generelle standarder i form av Allahs klare forbud og pÃ¥bud i tid og rom gir retningslinjer og standarder som er lette Ã¥ forstÃ¥ og forholde seg til og dessuten er det svært rimelige Ã¥ etterfølge. De oppfattes som alle andre paradigmer overlegne, noe islams historie viser, Individet, eller den enkelte, utsettes ikke til stadighet for krav om individuell personlighetsutvikling eller tilpasning til nye mennesker og nye forhold for Ã¥ oppnÃ¥ respekt og ære.

Det muslimske systemet begrenser videre individets mulighet for Ã¥ «leve pÃ¥ nykker og innfall», gruppen beskytter den enkelte mot Ã¥ bli for vilkÃ¥rlig, for autentisk og ekte. Og dette er noe man vet, noe man ser og erfarer til daglig. Uten denne kollektive forstÃ¥elsen, vil de gÃ¥ i oppløsning og bli som oss vestlige, pÃ¥ vei til Ã¥ gÃ¥ i oppløsning, fordi vi overlater individet til seg selv, en prosess som i seg selv fremmer fremmedgjøring, forvirring, manglende objektive standarder og dermed ogsÃ¥ en kultur som er distinkt, koherent eller konsistent.

Ã… følge normer og regler pÃ¥ det eksistensiell planet og i trossammenheng blir av muslimer ansett som en dyd og ikke som et bevis pÃ¥ at den enkelte er servil og lite selvstendig eller uten umiddelbar nysgjerrighet pÃ¥ livets omskifteligheter og overskytende sosialmentale «naturlover» eller andre naturlover, (ingen muslim kan med full visshet nekte at Allah kan gjøre hva han vil og at Allah bestemmer skjebnen til alle for hvert nano-øyeblikk, sÃ¥ hvorfor bekymre seg om naturvitenskap, f eks, nÃ¥r Allah nÃ¥r som helst kan endre naturlovene?).

Men Shabana fikk altså muligheten til å realisere seg selv innenfor et rammeverk og i et samfunn som stimulerte henne til en slik utvikling og som var villig til å forsvare hennes rettigheter til å bryte ut og bort fra sitt hjemlige fengsel, om man vil. Mange muslimer som vokser opp som 2. eller 3. generasjonsmulismer i Norge vil ha hatt samme mulighet som Shabana til å smake på et liv i større frihet enn det familien og klanen og æreskodeksen tradisjonelt skulle tilsi og mange har nok latt seg til å frist med det meste av islamsk tankegods.

Mange vil ikke kalle seg «praktiserende» muslimer og mange gÃ¥r aldri i moskeen for Ã¥ be sammen med sine trosbrødre hver fredag. Man foretrekker Ã¥ menge seg med de vestlige vantro pÃ¥ ulike felt Ã¥r det gjelder alt fra klesmoter til musikksjanger og mange familier støtter de unges forsøk pÃ¥ Ã¥ «blend in» eller distansere seg fra strikt islam. De fleste foreldre bekymrer seg da ogsÃ¥ for at avkommet skulle gÃ¥ den motsatte vei og bli ekstremister og IS-krigere eller terrorister.

Shabana har selvsagt ogsÃ¥ sine forelde Ã¥ takke for sin suksess, det var ikke bare Tora som Ã¥pnet for karrieren og for det livssyn Shaban nÃ¥ kolporterer og som hun vil satse resten av livet pÃ¥ bekrefte. Det er som om hun har tatt pÃ¥ seg et kall, en slags misjon. Selvsagt vil hun vinne mange unge sjeler over pÃ¥ sin side, sin vestlige side, bÃ¥de vestlig og muslimske, hun vil fÃ¥ dem til Ã¥ føle seg hjemme i Vesten og sørge for sÃ¥ mye velbefinnende i begge grupper som mulig, og om mulig, men mange vil sette seg pÃ¥ bakbeina og begynne Ã¥ motarbeide henne og undergrave budskapet. Skepsis pÃ¥ begge sider av «frontlinjen» fins nok som det mange vil oppfatte som naturlig utviklede fordommer i stort mon. Mye kommer an pÃ¥ hvordan hun legger opp strategien, hvordan hun leverer, hvor stor oppmerksomhet hun fÃ¥r, og utviklingen ellers i verden, og den tidsÃ¥nd – om man vil – som skapes og setter premissene for dagens diskurs.

Men hvor mye muslim er Shabana? Jeg vet ikke og har ikke hørt noe om at hun har forlatt islam. Tror hun på Gud, dvs på Allah? Har hun satt seg grundig nok inn i teologiske spørsmål? Ut fra det som hun skriver i kronikken kan mye av forklaringen på polarisering og det økte fordomspresset generelt, som hun mener å kunne registrere, går hun inn for en psykologiserende linje: Det gjelder å bryte ned fremmedgjøringens murer, ikke dekonstruere islam som religion, som et objektiv fenomen, som teologisk system, og som politikk, for den del.

Det spørs om dette holder, for det stÃ¥r da mellom Alah’s ord og Shabanas løfter om pluralisme, toleranse, oppmykning og bekreftelse pÃ¥ multikulturelle grenseoppganger som ikke mÃ¥ overskrides, dette sett bÃ¥de fra det Vestlige etablissementets side og innad i de muslimske rekkene.

For seriøse og saklige islamkritikere, som har studert islam og islams relasjon til Vesten og kristendommen i årevis, og som kan mer om islam enn mang en muslim, ja, til og med de fleste imamer, vil Shabanas utspill neppe ha mye for seg, hvis hun unngår de radikale spørsmålene om hvem Allah er i forhold til den kristne Gud, Jesus Kristus og ham korsfestet. Jeg tror ikke Shabans tør å nærme seg slike fundamentale dimensjoner med den seriøsitet en slik oppgave ville kreve.

Dette forsterkes ved at kronikken hennes impliserer at det nÃ¥ er nordmannen som mÃ¥ skjerpe seg og de norske kvitte seg med sin fremmedgjøring av muslimene. Islam som egen kraft – som agens – ser ut til Ã¥ dra henne til seg fra alle kanter og pÃ¥ alle nivÃ¥er av hennes image, som hun stadig mÃ¥ skape for Ã¥ holde koken og posisjonen som gjør det mulig for henne Ã¥ pÃ¥virke og «styre» utviklingen i den retningen hun ønsker.

Målet hennes synes å være å konservere et multikulturelt opplegg uten å oppmuntre til segregasjon. Hun står med en fot i den ene og en fot i den andre leiren, men sympatien og tungen på vektskålen går i favør av å støtte den muslimske populasjonen så godt hun bare makter, - en holdning hun ironisk nok antakelig har tilegnet seg fra det norske miljøet i og med vestlig skolegang og stor kontaktflate med Vestlig kultur, tenkemåte og verdisyn.

Shabana har fÃ¥tt sÃ¥ mye av Tora – Norge – men Norge viser seg altsÃ¥ Ã¥ svikte: Færre og færre muslimer ser ut til Ã¥ fÃ¥ muligheten til Ã¥ nyte godt av Toras storsinn, Ã¥pne hjerte og enorme toleranse eller liberalitet, (som kristen). Alt dette pusher Shabana mot en typisk venstresosialistisk mÃ¥te Ã¥ tilnærme seg virkeligheten og de mulige konfliktene pÃ¥, bÃ¥de nÃ¥ og fremtiden. Sosialistene nyter allerede stor sympati blant den muslimske befolkning og hele familier pÃ¥ tusen her og tusen der stemmer kollektivt pÃ¥ Ap eller SV, men selvsagt ogsÃ¥ i blant pÃ¥ Venstre og andre nærliggende «kraftsentra» i det norske politiske liv.

Det spørs derfor om Shabana egentlig har noe valg: For å nå sin drøm om nedbygging av fremmedgjøringen, som hun kaller den nærværende tendens til skepsis og mistro mellom gruppene, vil hun automatisk lene mot en større forståelse av islam per se på privat basis, samtidig som hun vil forsøke å bekrefte og forsterke sosialistenes lening mot mer eller mindre eksplisitt islam-apologi og nærmest a prioriske støtte til islam på venstresiden, både direkte og indirekte.

I det lange perspektiv vil derfor hennes pia desiderata kunne ende med skjerpede motsetning på alle plan og i alle retninger, både kulturelt og økonomisk, og særlig innen sosialpolitikken, (mer rettferdighet for muslimer, dvs for flere og større overføringer, motivert kanskje av at hun selv erfarte å kunne dra nytte av stor generøsitet da hun selv var ung. Nå ser hun at muslimene trekker seg inn i seg selv samtidig som storsamfunnet vegrer seg mot å øke subsidiene til islamske miljøer og familier, særlig hvis Statens inntekter synker betraktelig.

Jeg tror med andre ord at Shabana er «pÃ¥ vei hjem», dvs mot en mer tydelig og notorisk preferanse for islam pÃ¥ bekostning av hennes hjemfølelse i det norske hun en gang tilegnet seg av Tora, og gjennom Tora, det norske og det vestlige i det norske.

Mange vil nok ta en slik vending som et uttrykk for utakknemlighet fra hennes side og bli svært skuffet over Shabana. For min egen del ser jeg en slik mulig utvikling som en funksjon av islam per se og dette fordi islam nettopp per se operer pÃ¥ et et sett av religiøse læresetninger som ogsÃ¥ omfatter det politiske aspektet. Islam fremtrer med andre ord som et «bedre» eller mer effektivt instrument for Ã¥ fremme muslimer flests interesser enn en rent Vestlig metodologi og tilnærming til menneskene og virkelighet.

I denne prosessen vil trolig Shabana – og flere med henne - mÃ¥tte finne seg i Ã¥ sluke noen kameler og akseptere mer og mer av den islamske grunnmetaforen, dvs en religion som i sin essens ikke er forenlig med Vesten og den judeokristne tradisjon. Riktig nok har Shabana blitt utsatt for hets, trusler og forakt fra muslimsk hold, men dette vil pÃ¥ sikt neppe virke sÃ¥ avskrekkende med hensyn til hennes reintegrering i den store verdensvide islamske umma. I hvert fall i det ytre, vil hun kunne begrunne sin reorientering med at denne vil muliggjøre en større innsats for Ã¥ reformere selveste islam pÃ¥ sikt.

I sannhet et gedigent prosjekt for et vestliggjort menneske som kanskje aldri helt har glemt sitt opphav og sitt egentlig hjem, et hjem hun nå forsøker reetablere. Veien hjem har kanskje for Shabana også en større symbolsk funksjon: Det å komme hjem er å komme hjem til seg selv, sitt mer barnslige eller uskyldsrene indre, om man vil, og dette hjemmet, hvor er det? På skolen med Tora eller hjemme hos foreldrene, familien og klanen? Eller rett og slett hjemme i islam?
Hvem vet. Spekulasjoner til side. Den som lever får se. Vi ønsker Shabana alt godt. Og ja: Vi trenger deg, alle som en, muslim som ikkemuslim, Allah eller ikke.
--

Hvilken Gud er det som svikter her ?

For noen eller noe må ha sviktet Shabana, og ikke bare henne, som vi skal se nedenfor. Hun er klar på at noen sviktet allerede i utgangspunktet. Hun nevner den rasistiske nabokjærringa som henviser henne til IKEA for å få orden på gardinene sine. Men denne kjærringa er bare et hår i suppa og ikke noe å bry seg om, i hvert fall ikke å bry seg så mye om som nå, idet hun skriver kronikken, og ser tingene i bakoverpersektiv, et skremmende perspektiv som nå kryper frem i sollyset og skygger for varmen.

Shabana har oppdaget at livet ikke er sÃ¥ enkelt, rosenrødt og euforisk som hun inntil for nylig har tatt for gitt, ikke sÃ¥ trygt og godt, ikke sÃ¥ hjelpsomt, Ã¥pent, liberalt, tolerant, stimulerende, generøst – og nestekjærlig, som hun fikk inntrykk av den gang, et inntrykk som sikkert festet seg og «ble» i lang tid. Det skjer kanskje en plutselig mental omveltning for henne, en forandring som forandrer grunnpillarene for den relasjonsbygging hun fremfor alt selv i egen person, primært, kanskje - har regisert og lykkes med, til overmÃ¥l, kanskje, mÃ¥ hun trolig ha tenkt i ledige stunder eller under en skyfri stjernehimmel i meditasjon en kald høstkveld.

Det har sneket seg inn en tvil pÃ¥ om prosjektet hennes kan fortsette sin selvrealisering. Hun opplever Utøya og Regjeringskvartalet og mÃ¥ grøsse. Livet er ikke sÃ¥ lyst likevel, menneskene bærer pÃ¥ et mørke hun ikke har villet se, et Mørke midt pÃ¥ dagen. Det har sneket seg inn en mørk tvil i henne. Hun hører kanskje ikke til sÃ¥ mye hun hadde hÃ¥pet, ja, forutsatt sÃ¥ til de grader uforbeholdent, kanskje. Hun har kanskje fortrøstet seg til en «gud» som bÃ¥de hun selv og hennes hjelpere har skapt seg selv som en bekreftelse pÃ¥ at det «skal gÃ¥ seg til», at suksessen er og har vært innen rekkevidde og at idyllen kan virkeliggjøres allerede i morgen. Kan man tenke seg eller forestille seg Shabana som en egosentrert svermer, en narsissistisk figur, en overoptimistisk umodenhet?

For hvilken Gud er det Shabana egentlig har satt sin lit til siden hun møtte Tora? Tora’s eller hennes egen, eller kanskje en blanding, en slags ny overgud, en global, human fellesgud, en gud som trumfer bÃ¥de Allah og Kristus? (Man kan ogsÃ¥ spørre seg om hvilken gud Hadja Tajik tilber, nÃ¥r hun tenker selv og legger sitt livsmønster, nÃ¥r hun helt bekymringsfritt, tilsynelatende, sprer sine moderlige tanker om gud som kvinne. Det kan virke som m bÃ¥de Shabana og Hajik drømmer seg tilbake til en slags perennial tilstand uten dogmer, imamer, lærde, trospoliti og prester, men der alle kunne samles om de evige og dype ting i fullkommen toleranse og under en slags naturlig eller genetisk betinget innebygde snillhet, eller opprinnelig kjærlighet, en tilstand av fravær av synd og pÃ¥følgende dom, men da selvsagt, ogsÃ¥ uten mulighet for Guds nÃ¥de, fordi den ville være overflødig).

Hvis det er slik jeg har beskrevet over, kan man lett spørre: I hvilken grad kan man karakterisere disse kvinnene som narcissister? Hvis de kan «diagnosisteres» slik, er det Ã¥penbart fare pÃ¥ ferde. For narcissister – enten de er exhibisjonister eller rett og slett bare rÃ¥e maktmennesker – er som kjent for det meste ute etter bekreftelse pÃ¥ seg selv og etter Ã¥ fÃ¥ behovet for Ã¥ bli beundret og dyrket tilfredsstilt nær sagt koste hva det koste vil. Det kan være bÃ¥de i den lille private klikk, klubb eller venne-pub sÃ¥ vel som i ulike utvalg i en eller annen kommune eller politisk, faglig eller religiøs forsamling.

Uansett: Der forskjellen mellom forventingene og resultatet i et miljø eller en relasjon er, desto større vil skuffelsen bli, nÃ¥r visse grenser overskrides og man i frustrasjon erkjenner at den eneste farbare vei fremover er Ã¥ skifte beite eller retning og da med sikte pÃ¥ Ã¥ fÃ¥ kompensasjon for det personlige eller eksistensiell tap man er blitt utsatt for, ved at virkeligheten nÃ¥ oppfattes pÃ¥ en helt ny mÃ¥te og i form av helt nye utfordringer. Man kan da f eks reagere som Zelig, (spilt i en film med Woody Allen  i hovedrollen, en typisk 68’er-film, vil jeg si), som skiftet ham like fort som en mobil værhane som retter kappen etter viden og er fornøyd med det, overalt og i enhver situasjon, grunnleggende usikker, identitetsløs, prinsippløs, gudløs og opportunistisk som han er, om han sÃ¥ er det med stil og den aller beste hensikt, men dog uten noen gang Ã¥ komme helt i takt med seg selv og sitt presumtivt eksiterende indre selv.

Men man kan ogsÃ¥ herde seg og bli herdet, hard, kompromissløs, ja, hatsk overfor den «guden som sviktet» eller de som mÃ¥tte representere ham, for det er umulig Ã¥ erkjenne seg som en isolert øy eller et avsondret individ i dette perspektivet: Man begynner med Ã¥ forgude, ikke bare den enkelte gode og kjærlige person man møter og blir tatt imot av, men ogsÃ¥ hans gruppe og dennes paradigmer, livssyn og tro, selv om man ikke identifiserer seg med denne troen eller antar eller internaliserer denne troens dogmer.

Man blir uansett så inntatt i den fremmedes fortreffelighet og umiddelbart opplevde godhet, at man underkaster seg ved å oppvurdere, ja, forgude, nettopp den andre, særlig hvis eget paradigme er utsatt for press eller vedvarende kritikk fra storsamfunnet, politiske og religiøse miljøer, i media, i den daglige diskurs. I en slik situasjon får man et sterkt behov for å forklare den man beundret og forgudet på en ny måte, ved å dra inn et større perspektiv for å kunne rettferdiggjøre sin nye og utvidede innstilling, og ens gryende nye holdninger.

Det kommer selvsagt an pÃ¥ hvor tett eller intimt eller frimodig og varm den gamle relasjonen – i de nye omgivelsene eller oppvekstsvilkÃ¥rene - har vært og hvor dypt den fra begge sider har stukket, men stÃ¥r man altsÃ¥ foran en radikalt ny situasjon og nye innspill og supplerende og ny kritisk informasjon eller overbevisende argumentasjon, fordi «forholdene pÃ¥ bakken eller samfunnsklimaet har endret seg synlig, følt og radikalt - i tydelig grad  fra andre tidligere latent attraktive kilder – eller som man rent forretnings- eller image-messig er blitt mer eller mindre avhengig av – og som trenger nytolkning pÃ¥ det mest intime eller grunnleggende indre personlige planet, da er lett Ã¥ tenke seg at dreiningen vil stÃ¥ i forhold til den tidligere mer idylliske, naive eller umodne tilstand.

Og da er det at man kanskje spørs seg: Hvor hører jeg egentlig hjemme, i hvilken tro og kultur er det jeg egentlig er blitt født av, hvem har vel ikke bÃ¥ret meg frem pÃ¥ det mer personlig fundamentale planet? Vil man ikke da søke seg tilbake til sin barnetro? Jo, sÃ¥ visst, men ikke bare, tro er ikke tykkere enn blod, i gitte tilfeller, vil mange si. Sannsynligheten for at man i en ekstrem stressituasjon eller i sterk kognitiv dissonans ogsÃ¥ vil søke tilbake til genene, sÃ¥ Ã¥ si, familien, klanen og til sist den store muslimske umma, et «slektskonglomerat» eller symbiose av tro, tradisjoner og gener.

Man blir mer muslim under påkjenningen av stress generert i denne kryssilden, man blir sannsynligvis mer muslim først og fremst, en opphopning av tro først og gener dernest, men under visse betingelser supplerende omvendt, komplementært sett. Vi så det på Balkan under siste krig der: De beste kamerater, bisnisspartnere, makkere eller kollegaer av ulik støpning og med ulik yrkesmessig bakgrunn kunne da konflikten ble virkelig prekær og livsviktig ikke fornekte eller forkaste sin egen slekt eller sitt eget blod som et a priori utgangspunkt, det eneste sikre var forankringen i blodsbåndene eller i jorden eller området. Den felles transkulturelle eller universelle og rent humanistisk tro på mennesket og dets godhet som sådan man bare noen få eller måneder tidligere trodde var helt nødvendig og et absolutt, ble avløst til fordel for det mer spesifikke i egen tradisjon, tro og egen kulturelle bakgrunn sett i et større perspektiv.

Kort sagt: For Shabana er noe av det gode Norge blitt borte ved tapet av den gode Tora. S̴ hvordan kompenserer hun for det? Jo, ved ̴ stille seg kritisk til det Norge som Tora Рsom kristen Рrepresenterte. Norge er p̴ en m̴te blitt mindre kristent, og det er dette Рoppfattet som et faktum РShabana n̴ velger ̴ fokusere p̴. Hun blir Рp̴ en m̴te - lei seg ved tanken og redd for at Norge skal bli enda mindre kristent enn det er n̴! Det hun forbiser eller fortrenger er at ogs̴ hennes eget, hennes opprinnelige religion, tro og gudsbilde, er blitt annerledes, sammen med mye annet. Hvor skal det ende? Og hvordan og n̴r?

Verdenssituasjonen er en helt annet, problemene annerledes og utfordringene påtakelig mer innpåtrengende, mer dramatiske og mer skremmende nå enn da Shabana tråket sine barne- og ungdomsår og lekte med Tora og fikk utvikle seg som selvstendig og kreativt individ uten påtrykk, tvang og urimelige forventinger i negativ retning fra hverken det norske storsamfunnet eller det muslimske miljøet generelt.

Det virker som om den kristne Gud har tapt ansikt i Shabans øyne. Hvor mye mer mÃ¥ ikke da det Norge som er ateistiske, materielt rettet, vantro, sosialistisk samfunn – svikte? Eller er det slik at jo mer ateisme, jo mindre «gud», jo bedre? Eller havner Shabana i samme felle som Hadja Tajik som har skapt seg en helt ny gud, en gud som kan være kvinne like godt som mann og som mange muslimer over hele verden og i de fleste autorative kretser vil fordømme umiddelbart og i og med dette indirekte erklære dem for apostater, med den rett dette gir muslimer til Ã¥ drepe dem, gitt omstendighet, tid og sted?

Det som for meg er tydelig at det er denne nye guden disse fremragende kvinnen vil vi skal lystre, for hvis ikke, er det jo bare dem selv de vil at vi skal lystre, eller beundre og søke vår tilflukt til i all tilbedelse eller nød.

Det er som om disse kvinnene pÃ¥tar seg den rolle apostelen Paulus tok pÃ¥ seg, da han gav seg til Ã¥ diskutere med athenerne i sin tid, pÃ¥ Areopagus, og hvor han forsøkte Ã¥ overbevise dem uten hell i begynnelsen om at han kjente deres egne ukjente gud, i form av Kristus og ham korsfestet.  

Det Shabana og Tajik gjør er et forsk på å vise oss den ukjente gud, den gud vi ikke kjenner, men som vi nå er i stor nød for å lære å kjenne, via deres egen midlerposisjon, med dem selv som informant og mellommann. Hadde det enda vært så vel at de ville vise Norge og de fleste av oss nordmenn, muslim som ikkemuslim, denne for dem nå kjente, men for oss helt ukjente gud, i form av den kristne Gud, kjærlighetens Gud, som Jesus Kristus selv. Men det er nok å håpe for mye. I stedet for å bringe oss nærmere Jesus, vil disse kvinnenes forsøk bare lede oss enda lenger bort fra Den Ene Sanne Gud enn dit vi er kommet i dette gjennomfrafalne samfunnet vi nå snart skal etterlate våre etterkommere.

«Guden som sviktet» er en essaysamling som kom ut et par Ã¥r etter Den 2. verdenskrig og hvis forfattere alle brøt med kommunismen, som de tidligere hadde guddommeliggjort og ventet seg alt godt av og som de selv forventet at alle med full sikkerhet kunne vente seg alt godt av.

Kommunismen var «guden» som visselig skulle frelse alt og alle, men til forfatterens forferdelse oppdaget de etter en tid denne gudens egentlige vesen og grusomhet: MÃ¥let helliger midlet og her var ikke individet mÃ¥let, men nettopp middelet.

Vi kjenner alle resultatet, 180 millioner drept i løpet av et halvt Ã¥rhundre. En ufattelig høy pris, en objektiv og universell helt og absolutt utilatelig pris Ã¥ betale, i blod, for oppnÃ¥else av en romantisk forestilling om menneskets mulighet for selvrealisering og stadig større velbefinnende, pluss «rettferdig fordeling» osv, ved Ã¥ ta makten og omstyrte kapitalismen og frata kapitalistene all rikdom, makt og myndighet. (Noe som ble gjort grundig i Sovjet, jfr kulakksystemet som gjorde en bonde med først 10 kyr til en samfunnsfiende eller kapitalist og senere den samme bonden til en forræder eller «besteborger» for Ã¥ eie 2 kyr privat).

Disse historiske fakta – som ble kjent offentlig litt etter litt -  skremte livet av disse forfatterne. Artur Koestler var en av dem som virkelig ble redd og som mÃ¥tte ut av sporet, ut av fanatismen og blindheten, ut av følelsen av Ã¥ være pÃ¥ historiens og «vitenskapen» - eller «sikkerhetens» - side. Bort fra blindheten og bagatelliseringen av voldsbruken, bort fra fordervsmetodene som ble brukt og som ødela bidragsyterne like systematisk personlig som disse «bidragsyterne» selv bidro med til systematiske myrderier av andre og da pÃ¥ en industriell skala som verden aldri før hadde sett, (og legg merke til at dette i hovedsak skjedde mange Ã¥r før nazismen lykkes Ã¥ dominere «the mindset» av det tyske folk).

Men Koestler og hans kone hadde intet umma å falle tilbake på, heller ingen kristen forsamling, Koestler var jøde, men han fant seg ikke til rette hverken innen jødedommen generelt eller sionismen generelt. Han og han kone ble interessert i østlig mystikk. Begge tok sine liv på et hotellrom i Sør-Amerika, en tanke jeg er sikker på ligger svært langt fra Shabana.

Man kan også spørre: Hvem er Shabanas egentlig gud? Er det Allah eller den kristne Gud? Eller dreier alt dette seg simpelt hen om Shabanas beundrerskare? Og i så fall, hvis det er denne guden hun nå føler svikter seg, hvordan vil hun reagere innenfor et større mønster? Vel, ingen vet. Men jo grunnere og mer flyktig og tom din gud er, jo mer skuffet og hevngjerrig vil du bli over ham/henne når det går opp for deg at du er blitt lurt eller sviktet. Shabana kan derfor havne i skrev eller spagat og bli helt utslått og kvietistisk uten mulighet for å kunne reise seg, eller hun kan reise seg og fjerne seg eller hevne seg på alt som er norsk, det som Tora representerte, men som hun nå altså ser svikte.

En slik reaksjon vil da i sin tur kanskje avføde en kjedereaksjon og bringe henne- og flere andre sekulariserte muslima med henne - mer og mer inn i sine foreldres og sin familie og klans tro, tradisjon og virkelighet.

Hun vil da tragisk nok bringe seg selv inn i et spor hvor hun selv bidrar til å styrke den fremmedgjøring og den fremmedfølelsen hun nå peker på og kritiserer og som hun i hovedsak nå beskylder oss for å initiere.




En annen kvinne som kommer fra et muslimsk land og som ble berømt i Norge da han for litt over 10 år siden tok med seg et skjult kamera inn i en moske og som avslørte svært så unorske synspunkter, praksiser og holdninger er Kadra Yusef.

Programmet fikk stor oppmerksomhet og ga publikum et innblikk det ikke tidligere hadde fÃ¥tt. Kadra viste seg som en uredd og modig kvinne og de aller fleste skjønte at det hun hadde gjort og grunnen til at hun gjorde det – nemlig som et ledd i kvinners frigjøringskamp bÃ¥de i Norge og i de miljøene hun kommer fra. Som nesten alle mÃ¥tte forstÃ¥, mÃ¥tte hun betale en høy pris for sine «overtredelser». Hun ble sogar angrepet pÃ¥ Ã¥pen gate av yngre muslimske menn som med koranvers pÃ¥ hÃ¥nd forsikret henne om hva hun egentlig fortjente, og som gikk langt i Ã¥ beskylde henne for apostasi, hvilket medfører dødsstraff.

Nå, så mange år etterpå, hører Kadra igjen fra seg, men denne gangen ikke for å love fortsatt åpen og frimodig kvinnekamp, nei, for å fortelle oss alle at hun trekker seg tilbake, noen har nemlig truet datteren hennes med at det vil vederfares henne de mest dystre fremtidsutsikter, i Allah og profetens navn.

Det Kadra i denne sammenhengen vil ha fram i tillegg er at det norske politiet ikke lenger kan beskytte henne og datteren og dette avføder, vil vi tro, hun stÃ¥r derfor i fare for at en frustrasjon og en form for kognitiv dissonans kan gjøre det umulig for henne Ã¥ holde «steamen» og optimismen oppe.
Det Kadras reaksjon illustrerer en tvetydighet i alt dette: På den ene side er det klart at en viss type muslimer objektiv sett har klart å bringe henne til taushet, på den annen side at Norge enten objektivt sett ikke er i stand til å forsvare henne eller ønsker å bagatelliserer de hendelser og de trusler hun har vært utsatt for.

I begge tilfeller har islam her seiret, «the same procedure as last year», med andre ord. Og antakelig «the same procedure» for all fremtid, i et kontinuum.
Er Kadra skuffet over Norge slik Shabana er skuffet over Norge? Blir Norge her gjort til «guden som sviktet»? Hvem vil sÃ¥ i fremtiden kunne gi Kadra ly og et hjem, hvor hun føler seg hjemme? Vil en retur til mer robust islam kunne redde henne eller gi henne freden og den beskyttelsen bare familien, klanen, imamen og ummaen kan gi henne tilbake?

Ingen vet, men hennes reaksjon viser kanskje mer enn noe annet tydelig hva som ligger latent i islam og hvilke krefter (eller agens) islam har, som ideologi, ikke bare som sÃ¥kalt religion, og hvilken fascinans islam kan ha pÃ¥ visse folk som trenger sterk identitetsfølelse og mental tilhørighet mer enn økonomisk fremgang og trygghet, fasthet, og maktmidler mer enn frihet, plikt til ikke Ã¥ være for stolt og snever og utstyrt med sÃ¥ mange valgmuligheter og krav Ã¥ seg til Ã¥ velge rett helt pÃ¥ egenhÃ¥nd at det kan svime for noen og enhver og svaklig-gjøre – svekke – en, mer enn styrke en, bÃ¥de individuelt og sosialt.

Islam maler seg sakte og tÃ¥lmodig frem og knuser all sublim «filosofisk» eller metafysisk motstand i form av overflatiske debatter eller en arrangert, men hyggelig atmosfære oppstÃ¥tt over en kopp rykende te rundt omkring i de tusen hjem. Bak dagens kos og tumulter ruver imidlertid Allah i majestetisk ro – som den selverklært plotter han er, en nødvendig trickster, kan vi si, uten Ã¥ spørre om godkjenning av de lærde, og  med guddommelig status, vil muslimer selvsagt si, hvis man da godtar Ã¥ se Allah som den plotter han er, ifølge Koranen selv,  - samtidig som profeten proklameres over hele verden som menneskehetens rollemodell, - ifølge islam er profeten og Allah det nærmeste ETT man kan komme - og som det beste mennesket verden har sett og som vi ikke kommer til Ã¥ se, før i forberedelsesfasen til dommedag og Armageddon.

Vesten krever strakstiltak og tror at økonomisk hjelp og støtte i form av psykososiale strategier, dvs strategier som tenkes som alt annet enn evigvarende og evig «sanne», begrunnet i Allah’s Ã¥penbaring, hans urokkelige krav, forbud og pÃ¥bud, og trusler om en pine vi vanlig dødelige har vanskelig for Ã¥ fatte, selv ved Ã¥ anstrenge oss til det ytterste, i dag. Og med sikte pÃ¥ et evig liv i den allahianske himmel, pÃ¥ kjøpet.

Slik sett gir islam større mening og en følelse av overlegenhet, mens Vesten, som nÃ¥ ligger blottet for forsvarsverker tappet for instinktiv motstandsvilje og evne til Ã¥ skille og skjelne mellom «de» og «oss», og i ateismens vold, er dømt til Ã¥ trøste seg med Ã¥ suggerere frem stemninger og tilstander og internaliserte forestillinger om kronisk ambivalens og nærmest oppfattet som genetisk eller biologisk innebygd eksistensiell paralyse og impotens.

Men slik kan jo ikke mennesket med sitt image ønske Ã¥ leve for lenge, og det oppstÃ¥r da et stor behov for noe nytt, et nytt liv, et liv som kanskje ikke er bedre økonomisk eller statusmessig, ut fra «gamle» normer og gjerne irrasjonell overtro, men et liv med et annet innhold, kall det gjerne en radikal ny retning, med en ny utrustning, en ny tro og gjennom den en ny og høyere verdi med et høyere og mer realiserbart mÃ¥l i sikte, alt satt inn i et nytt kollektivistisk perspektiv og der den enkelte kan gis følelsen av Ã¥ tilhøre noe større enn ham selv og dermed noe virkelig nytt og mer verdifullt og gloriøst eller Ã¥ kjempe for, en kamp som da oppfattes som nødvendig og en kamp som holdes ved like, for ikke Ã¥ si forsterkes, og alt dette etter en frivillig eller lenge etterlengtet mulighet for Ã¥ underkaste seg. Ja, mange vil nÃ¥ fremover foretrekke det fremmed for det kjente. De har ikke det egne og det nære kjært lenger, det appellerer ikke i denne vÃ¥r akk sÃ¥ narcissistiske tidsepoke. De foretrekker derfor inn i det som forekommer sterkere, mer utholdende, mer dristig, mer maskulint og selvsikkert, en trygg, rutinemessig vei preget av ritualer fremover, for ritualer er under slike omstendigheter kanskje det viktigste og vakreste man kan tilbys og fÃ¥, som et hjelpemiddel til Ã¥ fortrenge angsten, usikkerheten i livets ellers sÃ¥ kaotiske omskiftelighet.

«Det nye» tilbyr med andre ord noe fast og velprøvd for sjelen og den her sÃ¥ skrantende personligheten, samtidig som det det lover Ã¥pning for resolutt kamp mot det som i det nye paradigme erklærer for urent, svakt og vantro.

«Det nye» gir samhold og muligheter for utadrettet og selvforglemmende virksomhet pÃ¥ flere plan og masse rom for selvoppgivende holdninger og en praksis med tydelig legitimitet ut fra en lang, seriøs, velprøvd og i alt vesentlig seierrik tradisjon, dvs tro.

Det estetiske element i dette – noe for sensationseekers spesielt - er Ã¥penbart, trosinnholdet kommer ofte i annen rekke, behovet for tilhørighet trumfer normen i Vesten hvor «hin enkelte» mÃ¥ treffe et valg gjerne etter omstendelige og lange studier som skal danne basis for det reflekterte, individuelle og eksistensiell valg.

I sum vil alt dette trolig gi en følelse av lettelse, og følelsen av Ã¥ være tildelt en stor og viktig rolle. Ironisk nok gÃ¥r Kierkegaards drøm her i oppfyllelse pÃ¥ en ny, annen og mer radikal mÃ¥te enn noen sinne før i vÃ¥r kulturkrets og innen kristenheten: Troen er alt som teller, hva du tror pÃ¥, kommer i andre rekke. Det gjelder om Ã¥ kaste seg ut pÃ¥ de tusen favners dyp og sÃ¥ la seg løfte opp pÃ¥ skyene, vil jeg tilføye, og ut i og inn i et osean av sentimentalitet som ikke lenger kan kalles sentimentalitet, men som vil bli lovprist og premiert av bÃ¥de muslim som u-muslim i tidsÃ¥ndens harde og ubønnhørlige himmel som et universelt, ubetinget og derfor sant gode.  

Her forteller Kadra:
Han ene dytter meg litt unna og bøyer seg ned mot min 6 år gammel datter og sier noe sånt som: Pass på din mor, hvis hun ikke lærer å holde kjeft kommer vi og tar henne fra deg. Vi kommer kanskje på natta eller på dagen og tar dere begge bort. Han tar hendene mot halsen og later som han kutter seg med kniv. Så går de.

Og det er nå du som leser dette kanskje sier: Hvorfor ringte du ikke politiet? Jeg hadde jo ringt politiet ørten ganger før, likevel skjedde det igjen og igjen. Den evige trakasseringen, truslene, spyttingen, blikkene osv. Før jeg hadde fylt 25 hadde jeg prøvd samtlige voldsalarmer på markedet.

Nei. Jeg tok en beslutning om at datteren min ikke fortjente dette livet, ikke fortjente å våkne opp om natta og skrike etter meg fordi hun trodde noen slemme menn hadde kommet for å ta meg vekk. Jeg ville ikke at hun skulle sitte på skolen og være redd for at noe skulle skje med meg. En 6-åring fortjener ikke det. Så jeg tok et valg. Jeg kunne klare det meste, men å traumatisere mitt barn, det var faen ikke noe jeg ville gjøre. Det var ikke en pris jeg var villig til å betale.




Sluttord: Jeg tror at hverken Shabana og Kadra har noe Ã¥ frykte fremover og heller ikke har «vi» noe Ã¥ frykte fra dem, selvsagt. Men de er en integrert del av det større paradigme, det mønsteret vi beveger oss i og er til i dagens prøvelser og i dagens storsamfunn, et samfunn der ulike krefter og interesser kjemper om Ã¥ fÃ¥ et overtak, eller i det minste ikke miste det grep det har pÃ¥ oss, kopf bis fuss, og har hatt pÃ¥ utviklingen og pÃ¥ bevaringen eller forandringen av nasjonen.

Kampen av i dag og fremover vil i stadig større utstrekning bli en kamp for og imot storsamfunnet innad i dette samfunnet i gnisninger mot den såkalte sosialdemokratiske eller nordiske modellen og da mer og mer i en kamp som vil falle mer og mer ut til fordel for tendenser til å prioritere klanen og stammen.

I denne situasjonen viser det seg alts̴ at norske myndigheter ikke kan bekrefte sin autoritet p̴ en for Shabana, Tajik og Kadra Рog for oss alle, faktisk - tilfredsstillende m̴te.

De yngre muslimene pÃ¥ sin side fÃ¥r derimot og tvert imot nettopp bekreftet sin autoritet og dermed ogsÃ¥ sin styrke. Hun vet at det lim som binder disse mennene – og kvinner med dem -  er et sterkt lim, et lim som tilsier at enten er du med oss eller sÃ¥ er du mot oss, og dette i seg selv symboliserer da et tydelig tilbud de fleste unge og objektiv sett redde og utsatte muslimer neppe vil avslÃ¥, gitt situasjonen og forholdene, med islam pÃ¥ fremmarsj over hele Vesten og hvor islam faktisk har klart Ã¥ gjøre seg mer eller mindre immun for kritikk med hjelp av Vesten selv, ikke minst.

Men hvorfor? Jeg tror svaret ligger her:

Kadra vil foretrekke tryggheten i en muslimsk miljø hun mer eller mindre har brutt med, men som hun tross alt en gang har følt seg fullstendig hjemme i, (noen i denne relasjonen mÃ¥ dessuten ha stimulert hennes frimodighet og «bruk» av sin umiddelbare rettferdighetssans, en sans som ser og reagerer annerledes enn hennes tradisjon skulle tilsi, men en tradisjon som likevel fortsatt kan «huse» henne og kanskje oppfordre henne til ytterligere innsats for den sannhet hun ser og vil realisere. Hennes eget miljø kan dessuten forventes Ã¥ endre seg ved Ã¥ bli Ã¥pnere overfor Kadras ideer og hennes store mot og gi henne den merrespekt hun fortjener).

Shabana pÃ¥ sin side synes Ã¥ være «trengt inn i» en lignende knipe, men hun er noe Kadra ikke er, nemlig en berømt og feiret artist, et moromenneske og en ironiens modige mester med mange sympatiserende mennesker pÃ¥ begge sider av «kjølen». Et individ med flere baller Ã¥ spille pÃ¥, og med.

Men også hun føler seg sviktet av mor Norge, landet kan ikke helt følge med henne på ferden, det er nå så, hun må gjerne oppfatte det slik, men i hvor langt kan hun gå i sin rett til å bli oppfattet ikke som ren muslim, men rent, selvstendig og fritt menneske, fri fra all assosiasjon med mørke krefter på begge sider av frontlinjene, - eller de religiøse eller ideologiske skillelinjene?

Jeg tolker Shabana slik at hun forsøker å etablere en universell basert rettighet for seg selv til å bestemme hvem som er ekte muslim, eller uekte muslim, eller ikke, samtidig som hun forsømmer de som ikke tilsvarer bildet av hennes lærer Tora, som ikke sviktet et sekund, snarere tvert imot, sett i lys av sitt utrettelige virke på toleransens og liberalismens alter og for å skape fred og fordragelighet over alle person-, familie-, klan-, tekst og geistlighetsgrenser.

Shabana har i ett stort sveip og med et kunststykke dermed trukket seg selv og andre inn i et liberalt dilemma: Det er Tora (Norge) og Shabana som bør herske, og det totalitært, om enn ikke voldelig, sÃ¥ klart. De tÃ¥ler intet avvik. Alene dem stÃ¥r for sannheten, og den er absolutt. Sammen driver de en slags indirekte takfir, dette Ã¥ erklære andre for apostater. De setter seg opp som en slags perennial og tilsynelatende udogmatisk høyeste dogme- eller rettsinstans, akkurat som Hadja Tajik gjør, nÃ¥r hun utfordrer grunndogmene og ortodoks teologi innen islam ved Ã¥ erklære Allah som identisk eller «pÃ¥ samme fot» som den archetypiske KVINNE, eller det opprinnelig kvinnelige, en dimensjon som er minst like god og kjærlig som den mannlige siden av denne komplemtariteten, men som i den mannsdominerte eller patriarkalske historiens virvelvind nærmest tilfeldig vis en gang i urtilstanden tilranet seg og som ga det mannlige en kraft, en makt og en kreativitet som den egentlig ikke fortjener, og som derfor nÃ¥ fortjener Ã¥ bli detronisert, ja, mÃ¥ bli fordrevet og erstattes av noe nytt hvor kvinnen nÃ¥ skal gjeninnsettes pÃ¥ himmelens trone til akklamasjon fra skarer som vil og nÃ¥ mÃ¥ underkaste seg ett nytt evig og herligere regime enn det verden til nÃ¥ har sett maken til.

Men hvordan velge i det liberale og grunnleggende dilemma disse kvinene står, hvordan skal de komme ut av det? Kan de leve godt med det resten av livet og i alle situasjoner som tenkes kan, i nær eller fjern fremtid, det være seg under sterkt åndelig press eller like frem i situasjoner der ulike aktører ikke ser annen utvei enn å ty til drepende vold i organisert og varig form, alt forankret i den gudens hellige dogmer de nå engang ser seg forpliktet til å tjene og ofre livet for?

En gud som svikter er en gud som kan erklæres for sviker, som forræder, og hva gjør man med forrædere? Jo, man forkaster dem og hevner seg på dem. En sviker må straffes eller forlates. En svak gud er ikke noe å bry seg om, han er en illusjon og derfor svak og ubetydelig. Men hevnbehovet kan overgå selv denne gudens avmektighet eller ubetydelighet, på det metafysiske eller teologiske planet. Selv en noksagt kan det være uhyre vanskelig å kvitte seg med. Men en noksagt som viser seg ikke å være annet enn en plotter, en lurendreier, en løgner, ja, og helt uten sannhet i seg, rettferdighet og nåde? Det er noe i mennesket som sier at en slik skikkelse, et slikt uvesen, fortjener sin straff, nettopp fordi en selv har tillagt ham så store forhåpninger og så stor en trøsteevne og visshet om å få være i hans nærhet og favn og under hans altseende og altforstående og beskyttende velsignelse.

Men – i optimismens og troens navn – hevnen kan anta uventede former. Den vakreste og sterkeste form ligger i det absolutte brudd og den absolutte og ubetingede omvendelse, for en slik omvendelse er hevn nok overfor den guden som ikke holdt og som ikke kunne innfri og som tilbød vold heller enn kjærlighet.

Men omvendelse til hva eller hvem? Om dett tier det sekulariserte og ateistiske Vesten av i dag, den har intet å tilby og bidra med, hverken sine egne eller de fremmede og tilreisende har den noe vesentlig, radikalt og personlig gjennomgripende å tilføre, ingen gudstro, ingen evighet annet enn mangel på evighetsdimensjon.

Vesten kan i dag ikke tilby eller legge til rette for den radikale omvendelse til en Gud som simpelt hen ikke kan svikte, i og med at Han ikke kan svikte sin egen natur, sin egen karakter og sitt eget vesen og som derfor er en gud vi kan stole på og som står fast både på sine moralske lover og sin naturlov som Han av seg selv er forpliktet til å la bli stående fast.
I stedet tilbyr Vesten et relativistisk «bÃ¥de- og- vesen», en menneskeskapt ny gud, og da ogsÃ¥ en gud som er bÃ¥de og, eller en gud man mÃ¥ oppfinne pÃ¥ permanent basis, med all den energi som dette koster, helt forgjeves og hvor alle bestrebelser gÃ¥r til spille og blir tomhet først, og sÃ¥ til sist tvil, fortvilelse, angst og forferdelse.

Mennesket kan og skal i henhold til denne gudsoppfatning kunne være muslim og ikke-muslim på en og samme gang, kristen og ikke-kristen på samme måte. Men en omvendelse til en gud som kan være både- og, på innfall og i kraft av sin suverene vilje i ethvert øyeblikk, er ingen gud å omvende seg til, en slik gud er bare en abstrakt selvmotsigelse og derfor en svak og radikalt sett ubetydelig gud, en avgud, en gud som er dømt til å svikte og derfor en gud som av mennesket trygt kan fordømme og omvende seg fra uten at man tar annen hevn enn å åpne seg for den ene, sanne Gud og den Gud som virkelig er en nådig og frisettende Gud.

(I skrivende stund blir jeg oppmerksom på at Anfindsen som driver Honest thinking nå er blitt intervjuet av Vårt Land og hvor han sier at han nå anser seg som en kristen muslim! I seg selv forteller dette meg at jeg kanskje er inne på noe, at jeg kanskje har sett en tendens som virkelig eller empirisk registrerbar er begynt å materialiserer seg etter de linjer jeg har trukket opp ovenfor her. Det gjør jo ikke mine egne tanker og analyser mindre spennende, i hvert fall for mitt eget vedkommende!)

..

For å avslutte med å ta et snapshot her, for å utfylle det ovenstående med en oppsummering i form av en collage: Forferdelig å være flyktning, går det frem av et debattinnlegg fra en muslima her:


 
Veldig synd pÃ¥ henne? Vel, den som har skoen pÃ¥ … prøver Ã¥ vinne aksept i samfunnet man kommer til. Det kan vise seg Ã¥ være veldig vanskelig og mangel pÃ¥ aksept kan til og med oppfattes som en fornærmelse.

Hvordan føler så et større antall muslimske kvinner at det er å leve og bo i Norge i dag, f eks i Groruddalen, hvor nordmenn nå flytter fra i stadig større antall? Jo, de muslimske kvinner strever hardt og truttig for å bli akseptert samtidig som den norske minoriteten i dalen blir stadig mindre!

Sett litt i fugleperspektiv, kan man da med en viss ironi spørre seg: Jo færre norske som blir boende,  jo mindre akseptert vil disse muslimske kvinnen føle seg, og jo mer synd pÃ¥ dem bør og skal VI føle, ellers er vi - dvs vi ikkemuslimske norske som flytter - ikke aksepterende nok?.
Å flytte fra dalen betraktes da som intolerant. Noe som ikke bør tåles. Noe man ikke kan leve med.
Det minner litt om absurd teater?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar