«Ringsaker kommune tar flyktningkrisen på alvor og dobler
bosettingen av flyktninger neste år. Totalt skal Ringsaker ta imot 64
flyktninger. Jo Kjetil Heggelund Publisert: 18.11.2015 19:05:26
Oppdatert: 18.11.2015 19:05:10 her
Det er klart etter at en tre timer lang flyktninge- og
bosettingsdebatt i Ringsaker kommunestyret var over i kveld.
Vedtaket er faktisk en dobling av årets bosetting. Ringsaker
har bosatt 30 flyktninger i år.
Det er også 19 mer enn det kommunestyret vedtok å bosette så
sent som i mai i år.
I tillegg skal Ringsaker kommune til enhver tid bosette åtte
enslige mindreårige flyktninger».
Kommentar: Noe drama i dette? Noe å hisse seg opp for? Har
vi ikke dyktige politikere som ordner opp for oss og sikrer oss den trygge
fremtiden som alltid er blitt lovet og forsikret oss, og som vi kan stole på de
vil klare å gi oss?
Christian Skaug på document.no kommenterer i dag under
overskriften «Hvem er du?» - her - indirekte det som skjedde på dette
kommunestyremøtet og trekker inn et viktig begrepet som er gått i glemmeboken
som et eksistensielt og etisk mentalparadigme i dag, nemlig hovmodet.
Men så vi hovmodet i funksjon på Ringsaker?
Vi mangler, slik vi ser det, og som Skaug påstår, kort og
godt innsikt i hva de gamle forsto, og den innsikt i f eks hva synd og hva
hovmod er, som de gamle hadde. Vi mangler, i stort, metafysiske internaliserte og
samtidig objektive paradigmer «å holde seg til» og derfor kan slike
kommunestyrer oppfattes som en lidelse og rett ut uutholdelig. For hvor er standarden?
Og er ikke et liv uten standarder er liv i narcissismens og illusjonenes vold?
Skaug utdyper altså i en viss dybde begredeligheten som
utspilte seg i kommunestyret via bruk av det metafysiske fenomenet hovmod og
dets materiell motstykke.
Her materialisert av meg slik jeg ser det:
Det realiserte seg i Ringsaker kommunestyre, med all
tydelighet og i all sin skrekkinnjagende gru, for bare et par dager siden, at
hovmodet trådte frem for publikum uten at aktørene ante at det stykket de
fremførte var et slags absurditetens teaterstykke hvor temaet var hovmod, men
hvor bare de færreste av rolleinnehaverne, for ikke å si publikum, kjente til
ordet eller visste noe om hva ordet hovmod betyr, i sin vesenstyngde.
Publikum måtte imidlertid se- intuitivt, men altså ikke
verbalisert eller konseptualisert bevisstgjort - at noe var galt fatt, at noe
var på styr, at noe manglet, at visse perspektiver på livet uteble og ikke ble
nevnt eller navnsatt, snarere tvert imot: Dybdene ble omgått, fortrengt. Det
skjedde i en slags forherdelse som visse kommunestyrerepresentanter gjorde seg
skyldige i, noen kanskje mer enn andre.
Kommunestyret fremsto som en blanding av skrekk- og komi-cabinett
hvor man var blitt torturert på forhånd til å delta i en konkurransen om hvem
som var «godest» i salen eller på scenen der, og hvor det, for en
utenforstående, skulle tro det var nedlagt et absolutt forbud mot å forstå godhet
– og «feel-good» - som et mulig symptom på hovmod.
«Godheten» - i all sin forblommethet - ble derfor satt opp
som selve løsenet på de problemene kommunen står overfor. Fornuft, økonomi og
regnskap ble tydeligvis fordømt som ikke i samsvar med godheten. Godhetene ble
riktig nok ikke en gang for alle og prinsipielt kontrastert med «den eller de
onde», men det var på nippet. Godhetens motstykke var derimot - eksplisitt - å
spre fremmedfrykt, slik FrP-representantene i styret tydeligvis gjorde, ifølge
Per Ivar Pedersen, (Ap), ved å kreve noe så følelsesmessig ukorrekt som å etterlyse et «regnskap» - konsekvent
uttalt som «reinskap».
Mest tydelig overbevist om egen godhet, eller egen fortreffelighet,
og dermed lengst fra erkjennelse av eget hovmod, var Anita Ihle Steen, også Ap:
«Det handler om menneskesyn, å tro på det gode i menneskene, selv om det kan
være krevende, av og til, som f eks etter sist fredag … «. Hm. Hun støttet, ut
fra denne erkjennelse og denne «dype» selvinnsikt, ikke å sette mennesker i
bås, og hun vil derfor aldri støtte eller gå inn for å sette opp noe flyktningreinskap i kommunen.
Partikollega Per Ivar Pedersen påsto, uten motforestillinger
eller forbehold, så det ut for, at FrP sprer fremmedfrykt alene kun ved å reise
spørsmål om kommunen har utarbeidet en oversikt over antall og kostnader, med
sikte ikke bare på fortiden, men også på fremtiden, som vi alle forstår,
fremdeles kan by på visse overraskelser i form av nye krav om ekstra-integrering,
med påfølgende ekstrautgifter, pålagt fra høyeste hold.
Pedersen påsto glatt og uten forbehold at Hans Kristian
Arnkværn, (FrP), er en løpergutt for Siv Jensen. Svetlana Johnsen, også FrP,
innrømmet, sikkert overraskende og i overkant provoserende for noen, gladlig,
elegant, fokusert, med stor ro og saklighet at hun og hennes kollega virkelig –
og vi vil tilføye:i sannhet - var det som sagt ble, nettopp: løpergutt, - men
da løpergutt for sine velgere. (Svetlana burde ut fra sin saklige og
nøkterne tilnærming snarest inviteres inn på det rikspolitiske plan, etter min
mening – jeg kjenner for øvrig ingen av de ovenfor nevnte aktører personlig.
Jeg spår for øvrig hennes mannlige kollega en lys fremtid, hvis mulig i Norge).
For å slippe skrekkscenarioer for fremtiden, bør noen i
Ringsaker kommune ved neste anledning kanskje reise spørsmål om både den
politiske og byråkratiske ledelse ikke burde koste på seg et profesjonelt ledet
kurs eller to i innsikt om hvordan man kan unngå å falle i hovmodets evige
felle for noen og enhver.
Skuespillet, som selvsagt ikke er noe teaterstykke, men et realityshow
hvor virkeligheten overgår fantasien, og hvor realitetene ikke lar seg benekte,
samtidig som politikken er så forstokket og snever at det – slik illustrert i
Ringsaker denne dagen - i seg selv er oppsiktsvekkende, se tv-opptak her
At folk lar seg velge inn i styre og stell blir ikke mindre
beundringsverdig etter denne «sceansen» og omtalen bl a på document.no.
Vi får håpe at flere borgere i stedet for å la seg avskrekke
tvert imot lar seg lokke – på godt og ondt – til å delta på den riktige siden i
denne store striden uten å la seg fordumme av hovmodet i enda større grad enn
til nå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar