Forskjønner eller forfalsker
Shahid Mahmod Kahloon i Nor Moske
fortellingen om profeten Muhammed og visse av hans (ill)gjerninger?
Ja, det er litt av et spørsmål. Kahloon skjønnmaler i hvert fall ikke den
fremstilling som Halvor Tjønn gir av profeten i sin bok om Muhammeds liv. (Jeg
forutsetter at eventuelle lesere selv har kunnskaper om Muhammeds forhold til
jødene og de begivenhetene som det refereres til her). Kahloon beskylder også jødiske konvertitter for (uriktig) å tegne Muhammed i et uheldig lys!
(Vi viser til kronikk av 16. april d a i Klassekampen).
Tjønn bygger på kilder innsamlet og systematisert av
muslimer selv, så man skulle tro at det var hold i dem og at de dermed stemmer
i hvert fall mer eller mindre med fakta og derfor presenterer et noenlunde
sannferdig bilde av Muhammed. Kildene gir i sum – etter vår mening - et ganske
realistisk bilde av profeten og vi får presentert et grunnlag som gjør det
mulig å få tak i personen Muhammed som type, eller som karikaktur, om man vil.
Skrifter og muntlige kilder kan imidlertid aldri gi et ”fotografisk riktig”
bilde av verken profeten selv eller begivenhetene og omstendighetene og
forholdene rundt. Det er da også forbudt i islam å gjengi bilder av profetens
ansikt. Det kan tolkes dithen at det ikke er Muhammed slik ha så ut ”i
virkeligheten” som skal ”telle” for muslimer og gi et trygt trosfundament, det
må være selve innholdet i og av Muhammed man skal bygge på, man må derfor holde
seg til skriftene, dvs. gjengivelse av hva han sa og gjorde, dvs hadith og
sunna, pluss Koranen. Alt dette med så lite rom for ulike fortolkninger som
mulig, dette for øvrig i motsetning til i kristendommen hvor man har utviklet et mer åpent forhold til fortolkning av
sine skrifter generelt.
Muslimer som denne Kahlonn – som for øvrig er
amadiyha-muslim – er tydeligvis ikke fornøyd med (alle) disse skriftene, spesielt
ikke de som fremstiller Muhammed i et uheldig lys, sett i lys av moderne ømfindtlihet og irrasjonelle skrekk
for det skrekkelige. Det er formelig blitt umoralsk på noen måte bare dette å
forholde seg til fakta, i dette tilfelle profetens umoralske handlinger! Til og
med dette blir nå tolket som en fornærmelse i seg selv mot muslimer og islam.
Hva gjør en muslim når det går opp for ham – ved å måtte
forholde seg til generelt godtatte faktabeskrivelser av Muhammed – at disse
biografiene faktisk beskriver en u-menneskelig og umoralsk mann?
Jo, man legger skyld på jødene.
Kahloon skriver: ”At han (Tjønn) utelukkende bruker jødiske
konvertitter (til islam!) som kilder i hendelser som tar for seg Profetens
forhold til Medinas jøder”.
Det utrolig er da - for Kahloon - at fortellingen om massakren da må være feil!
Videre:
”… problemet forsterkes av fraværet av referanser i jødisk historie
til denne påståtte massakren (av jøder i Medina). Dette til tross for at det i
følge Encyclopedia bodde flere tusen jøder i Medina etter den denne påståtte
hendelsen.”
Jødene selv bekrefter med andre ord at de konverterte jødene
under Muhammed forfalsket historien om muslimenes massakre på jøder i Medina.
Det påpekes her at de tidligste islamske forskerne var meget kritiske til de
tre kildene Tjønn bruker …
I tillegg:
Primærkilden Ibn Ishag (som altså var konvertert jøde)
manglet historisk verifikasjon av hendelser som f eks massakreringen av jøder i
Banu Quraiza.
Hva skal vi nå tro? Trøste og hjelpe oss alle. Vi kan
tydeligvis nå glemme all sannhet, bare profeten fremstilles i det mest tenkelig
gode og fordelaktige lys. Det skal ikke finnes tvil om at Muhammed var det
beste mennesket som har levd og han er det høyeste forbilde for oss alle,
kvinner så vel som menn.
Obs:
En merkelig, men kanskje forståelig psykologi bak argumentasjonen
til Kahloon: Ved å forskjønne Muhammed forsterker man samtidig inntrykket av
amadihyanens egen profet – som avløser Muhammed som mer hellig - , som nærmerestående Allah og derfor verdt større ”forgudning”.
Smart misjoneringforsøk, med andre ord!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar