fredag 14. oktober 2022

Islam på hugget, alltid på hugget, og det skal tolereres, selvsagt

Følgende er sitater fra boken The Islamophobia Industry av Diane Weber Bederman, (WB), 2021:

WB: Da profeten utvandret til Medina, som dens regent, var de fleste av hans undersåtter ikke muslimer, like vel ble byen styrt av islams rettferdighet og sannhet som borgere av denne staten.

Betrakter vi universet, ser vi at alt blir styrt av Den allmektiges lover, bortsett fra her på jorden hvor

Allah har tillatt Adams barn å ha en fri vilje til å velge det system som skal være styrende for deres liv.

Og Han er i sin nåde den vei vi må velge, det sanne system som menneskets samfunn burde styres av: al-islam. Dette systemet skal styre alle folk, alle raser og alle menneskets religioner slik at menneskene kan leve i harmoni under dette systemet, som er designet for dem av deres Skaper selv. «… og vi har skapt dere folk og stammer slik at dere kan lære hverandre å kjenne … (sure 49. 13).

Men hvis islam er en religion, så er denne religionen bare for muslimer.

Sekularisme blir derfor beskrevet som den eneste måten å styre over folk med ulike religioner og raser. Dette er løgnen som serveres som har til hensikt å få oss til å glemme vår ærerike historie hvor alle folkene blomstret. Hvor det var en ærerik jødisk kultur i det islamske Spania. Hvor kunnskapen om alle kulturer ble studert og bevart i Bagdad. Hvor muslimer, kristne og jøder levde i fred i Palestina.

Islam er det eneste systemet som forener folk av alle raser og religioner i historien og som vil forene dem på ny når islam kommer tilbake. … 232 f.

En leder for en islamsk organisasjon i England, i Hizb ut Tahris, sier på facebook (muligens nå slettet):

Islam er ikke bare for muslimer, men for hele menneskeheten. Hvis islam er en religion, så er den bare for muslimer. Men hvis islam er en deen, slik den ble åpenbart, så er den for hele menneskeheten. «Og vi sendte ikke deg (profeten) unntatt som en nåde (mercy) for menneskene».

WB skriver: Fred i islam betyr underkastelse. Den ultimate mening av islamsk fred er at alle skal bo i Dar-al-islam (fredens hus, under islam). Dette er ingen radikal tolkning. En lærd muslim av i dag, Ibrahim Sulaiman, forteller at underkastelse og fred kan være helt forskjellige konsepter, selv om former for fred ofte blir innført ved å tvinge andre til underkastelse. «Jihad er ikke en inhuman metode, på tross av nødvendigheten av å bruke vold og forårsake blodsutgydelse; jihads ultimate begjær er en fred som beskyttes av og blir forankret i styre ved lov (rule of law).

Væpnede reaksjoner er bare tillatt der alle muligheter for fredelige løsninger er forsøkt. …

Men se denne: Sayyid Qutb skrev: «Teorien om at vår religion er en fredelig og kjærlig religion er en gal teori. Hellig krig i islam er utøvelse av islamsk lov, lovpraksis og lovtolking. Jihad blir i islamsk rett oppfattet som offensiv krig, som angrepskrig, og det er enhver muslims plikt uansett alder å støtte jihad fordi vår profet sa at han ble beordret av Allah til å bekjempe alle folk helt til de sier at «Det fins ingen annen gud enn Allah og at profeten er vår budbringer».

Qutb skrev også at de vestlige demokratiene er ufruktbare på livgivende ideer og at underkastelse under sharia er nødvendig for å oppnå fred og harmoni blant menneskene. «Der islam streber etter fred, så er ikke målet ikke en overflatisk fred, der bare de områdene på jorden hvor muslimene bor og følger islam lever i fred og trygghet. Den fred islam søker er at religionen, dvs samfunnets lover, er en fred hvor lovene er lutret til ære for Allah og at lydigheten retter seg mot Allah alene. (WD oversetter Allah med Gud). … en sann muslim har ingen loyalitet overfor en stat hvor Sharia ikke er innført; han må være forberedt på å kjempe mot en slik stat,

Anjem Choudary: I motsetning til hva folk tror så betyr ikke islam fred, men snarere en underkastelse under Allah alene. Muslimer tror derfor ikke på ideene om ytringsfrihet og folks ønsker (desires),  men derimot på at deres tale og handlinger bygger på og bestemmes av guddommelig åpenbaring». S 236 ff 

Kommentar: Vi har fremdeles mye å lære av islam og om islam, en læring som vil slå stadig mer ut i konkret erfaring. Spørsmålet er om vi har evne til å lære av erfaring.

https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/om-hvorfor-det-gar-sa-galt-om-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/she-is-in-danger-she-is-not-dangerous.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/gule-vi-aldri-ta-selvkritikk-i-sin.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar