onsdag 24. juni 2026

Vil Starmers fortjente avgang forbedre situasjonen hva angår ... tja du vet ... ?

Viktigst av alt nå, og en av de beste i hele mediabildet, se denne:

https://www.document.no/2026/06/21/hvis-vesten-ikke-forstar-dehumaniseringens-religiose-mekanismer-vil-den-ikke-forsta-hva-den-star-overfor/

Det kvesser seg til. Og de som så fromt jobber for «trusfridomen» i tyrannier, ideologiske ettpartistater, autoritære regimer etc, under andre himmelstrøk, men som samtidig jobber for å innskrenke implikasjoner av tros- og ytringsfriheten i vårt eget ellers svært så liberale og tolerante land, til og med med statsstøtte, må føle seg ganske misforstått, engstelige, bøse og elendige (som regel helt følelsesløst og kaldt, nådeløst); for det er de som er reaksjonære og derfor også mest henfallne for det emotivistiske, og dermed umoralske eller uetiske, og helt plumpt, det genuint ondskapsfulle, det snevre, dumme og uforstandige.

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/01/om-en-kronikk-en-kritikk-en-dramatikk.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/01/vitne-til-vanvidd-vitne-til-skrudde-sinn.html

Ta en kikk på følgende og få en slags mørk oceanfølelse/persepsjon/en viss anelse om - hva fremtiden vil bringe, raskt nok, og som lyn fra klar himmel?

«De» har mye å stå til ansvar for. Kan de bildene og små tekstene jeg legger ut under, virkelig være «autentiske»? Jeg lurer. For hadde ikke da tankepolitiet for lengst vært på banen for å få manifistert seg på en stadig mer inntrengende (og for visse folk bare så altfor tydelig legitimt og legalt grunnlag) måte? Kan jeg virkelig bli formelt anklaget, brakt inn for domstolene og bli dømt for å ha repetert bildene og tekstene? I folkeopplysningens ånd? (Se linkene for kilder etc). 

Jeg er faktisk aldri så lite engstelig, for fremtiden. Og hvem sin skyld er det?

Så hva skal vi si? Ikke for å forvirre noen, ytterligere, særlig ikke de «på toppen» av forstillelesverden og de som setter sin ære i, hvis de har noen, å si, tenke, holdne og servilisere oss, (som om det var det mest naturlig av verden å foreta seg og emovere seg nå), og som later som om de «later som ingenting», som om ikke dette angår oss, mer enn de tror. Det er sagt mye om likegyldighet, av de store, men jeg skal ikke gjenta noe av det, for å overbevise de likegyldige, er jo en umulighet, og svært kontraproduktivt, dvs, fremsynt.

Glem også Ragnarokk og Apokalypsen, om den er her allerede, eller venter på sitt øyeblikk, når som helst. Det nytter ikke å fore visse mennesker med doktorgrader i politisk, sosiologisk, antropologisk makt-teori aldri så my; de vil forbli idioter, (de kristne mest), for å føle seg anerkjent og kunne oppleve seg selv som særs viktige. De vil alltid føle seg seremonielt korrekte, ut fra det de selv mener er de enste edle motiver man kan tilegne seg og ha.  (Om du karer å tilegne eller ikke, blir et selvstendig kriterium, og da er man inne på inkvisisjonens linje).

Se om Harald Hegstad og noe av det han skriver om «å tilegne seg», i motsetning til å bli tilregnet Hegstad bruker order «tilegne seg» i boken, noe som (av noen) kan tolkes dit at den troende selv kan tilegne seg sin egen frelse … s 175, s 179, (men tilegnelsen ikke et resultat av mennesket egne bestrebelser, men «resultat» av imputatio- tilregning, s 183?) :

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hvor-hyt-elsker-den-norske-kirke-jan.html

Jeg beklager på det dypeste hvis noe av det jeg ser og viser i det følende skulle være fremsatt i ondskapsfull og bevisst eller uaktsom støtende hensikt, for å fornærme eller «skålde» noen.

 Kan det være sant at non (med makt eller autoritet, med bok og «Gud» i hånd, så å si), sier at dette er sant? Her dreier det seg om innflytelse, og de vet det, hvem de nå enn er:

..

https://www.facebook.com/share/p/1KVgK9Bcnh/

 

https://www.facebook.com/share/p/17uQJFzp6A/

 

 

Hegseth:

https://www.facebook.com/share/p/1BoQvtN9bK/

All not children of God, Packer:

https://www.facebook.com/share/p/1G4suNsybE/

Kan være et bilde av tekst som sier '"The "Theideathatalla are idea that all that children of God is not found in the Bible anywhere." J.I. PACKER Petals Petals&Pillars & Pillars'

 

Men se følgende:

https://www.google.com/search?q=er+det+riktig+og+passende+%C3%A5+kalle+Gud+for+pappa%3F&sca_esv=8b05f3ac82e626a4&sxsrf=APpeQnuHWzD1hv2tORCkontlCQvY8F4Adg%3A1782239084705&source=hp&ei=bM86ao_mKK6nwPAP-7rUmQk&biw=411&bih=751&oq=er+det+riktig+og+passende+%C3%A5+kalle+Gud+for+pappa%3F&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocCIxZXIgZGV0IHJpa3RpZyBvZyBwYXNzZW5kZSDDpSBrYWxsZSBHdWQgZm9yIHBhcHBhPzIFECEYnwUyBRAAGO8FMgUQABjvBTIFEAAY7wVI8LQDUOMJWLuvA3ADeACQAQCYAcIBoAGLKqoBBTIwLjMwuAEDyAEA-AEBmAIzoAKeK6gCAMICCxAuGIAEGMcBGNEDwgIFEC4YgATCAgUQABiABMICBhAAGBYYHsICCBAAGBYYHhgKwgIHEAAYgAQYE8ICCBAAGBYYHhgTwgIFECEYoAHCAggQABiABBiiBMICCRAAGIAEGA0YE8ICBBAhGBXCAgcQIRgKGKABmAMB8QUcizsKPhfLOJIHBTE5LjMyoAef3gGyBwUxNy4zMrgHlivCBwgwLjguNDEuMsgH6wGACAE&sclient=mobile-gws-wiz-hp#lfId=ChxjMe

AT generert: Ja, det er både riktig og teologisk fundert å kalle Gud for pappa. Det reflekterer en dyp, nær og tillitsfull relasjon, men opplevelsen avhenger av personlige assosiasjoner. [1, 2, 3]

Bibelsk grunnlag

  • Jesu eksempel: Jesus lærte disiplene å be ved å bruke tiltaleformen «Abba, Far» (eller pappa). Dette uttrykker en radikal nærhet til Gud i Det nye testamentet. [1, 2, 3]
  • Apostelen Paulus: Han skriver i Romerbrevet (8,15) at vi har fått «Ånden som gir oss rett til å rope: Abba, Far!». Ordet Abba var det nære, dagligdagse arameiske ordet for pappa. [1, 2]

Kommentar: At noen sverger til «eller pukker på "pappa Gud", begrunnes ofte med kristendommen relasjonelle gudsforhold, dette at Gud er en Person, en levende person, dette i motsetning til f eks islam, hvor Allah ikke kalles hverken Far, Fader eller Pappa.

Det er blitt populært og på moten å kalle Gud pappa for å gjøre forholdet mer spiselig, mer koselig, nært … men det er en svær fare ved dette, noe som burde avskrekke noen og enhver, fra å falle i fristelsen til å antropologisere Gud for mye, ofte i ren egeninteresse, dvs også i rent pekuniær hensikt (må vi ha lov til å gå ut fra). Den nye husguden? 

Jesus sa: Fader vår (direkte, ikke via "pappa") …. ikke pappa vår, selv om han i dette tilfellet snakket på arameisk; heller ikke på arameisk må Pappa brukes om Gud som en nær slektning, så å si, en kosepappa, en tvers igjennom snill «onkel» eller «familievenn, ubetinget forsørger, trøster etc.

Pappa assosieres dårlig med verdens Skaper, Faderen og sammen med Sønnen og Den hellige Ånd, opereres det her med allmennbegreper (for bl a å hindre at vi vet for mye om «personene» individuelt, som om det i ett og alt ikke kommer utenfor det rent intime, det absolutt nærmeste,  eller det absolutt mer kompakt familiære. Fader og Far skal sikre en viss avstand ontologisk, for ellers kan skuffelsen over Gud komme i form av en hevngjerrighet som ikke gagner noen. Å kalle Gud Pappa kan også kanskje signalisere en mer ideologisk/teologisk intensjon som for eksempel at man tar avstand fra at korset på noen måte skulle innebære at Gud er vred og skulle hate synden, slik det fremgår av bibelen at Han – Faderen – gjør. Pappa ser ut til å brukes i praksis, i et forsøk på å blidgjøre Gud, gjøre Gud på våre premisser, for ikke å skremme barna, f eks, på bekostning av korset selv, og det kosmiske alvor dette representerer og er, i egentlig forstand. Predikanter og andrepuerile eller naive eller velmenende drømmere, ofte med enorm skaperkraft og såkalt aldri hvilende eller såkalt kronisk (hysterisk) karisma, i en slags overtalende og forførende og ofte meget sjarmerende, frimodig og effektiv og innbringende megalomania, kan i så måte fristes inn i en strategi der forsøker å vinne sjeler ved konkurrere om hvem som kan være med nær, sympatisk og derfor «likandes», og dermed lettere å forsyne med både mat, klær, penger og tilslutning (popularitet) – og forstillelse, dvs ekte vantro.

I Kirken sa man før: Fader, Sønn og Helligånd. Og det er noe annet enn Pappa’en, (eller til og med Pappa’en min eller Pappa’en vår, Sønnen og den hellige ånden.  Faderen ble opphøyet og var opphøyet av vesen, og hadde alle attributter i evig monn uten avkortning av noe slag, noe en pappa aldri kan være eller ha. En vanlig Pappa mister ofte sitt mysterium for barna, og savner f eks allmektighet, dette å være altseende, alt opprettholdende, bevarende, osv osv. Og dermed nivellerer man både Gud som både Fader, (noe som er svært bibelsk), Sønn og HelligÅnd. Man reduserer alle forsøk på å forstå intellektuelt og dogmatisk og legger dermed menigheten mer åpent for sjarlataner eller bedragere og folk som er ute etter å få brukt sin særegne anlegg for sublim manipulering, og sin kynisme eller tilfredstillelse av å holde folk nede og under kontroll; en tro de selv tror og «vet» er falsk, og fordi de går ut fra at folk nærmest iboende er dumme fra starten av, uten at dette på noen måte gjelder for nettopp dem selv.

Faderen lar seg ikke dupere, det gjør ofte Pappa, som forsøker å gjøre alle til lags til enhver tid.    

(Store, gjerne fjerne) Pappa’s forsyn forflyktiges lett for lille Pappa’s forsyn og da svinner ofte godsligheten i samme åndedrag.

Dette med Gud som far, er selvsagt et svært utfordrende og komplekst paradigme, se her om muslima Manji som sa at vi jo alle er Gud’s (God, på engelsk) barn, (hun sa ikke Allah’s barn), men forskjellen blir ikke oppfattet av vår aktuelle «elite», hverken sekulært eller kirkelig, (men til en viss grad i karismatiske miljøer og/eller klikker):

https://neitilislam.blogspot.com/2014/07/allah-hu-achbar.html

Og gjerne:

https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/11/allah-hvem-sier-du-han-er-allah-skapt.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/04/karen-armstrongs-illusjoner-om-oss-om.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/09/uthengelsen-av-rollnes-og-storhaug-en.html

Hanvold om religion som opium for folket (Marx):

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hanvold-binder-seg-til-marx-slagstad.html

Også om Allah’s navn i kontekst (litt nede på siden):

https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/krisemarximering-i-sinnataggenes.html

Hanvolds gener?

https://neitilislam.blogspot.com/2024/11/hanvold-har-guds-gener-ikke-sin.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/12/karismatikeren-og-theurgen-hanvold-og.html

Syke karismatikere – fins? (Og Zinzendorf: Er gud «med» i synden?). Utdrag:

… Hymnen utstråler kanskje en noe litt for påtakelig skjult panteisme. Gud er i alt, ja, Gud er alt, alt er Amen, slik Jesus først og fremst er Gud, og faktisk ett med Faderen, som hele tiden er både-og. Det kan oppfattes dithen at Gud også er en aktiv agens i det onde.

Obs: Kjernen i det kjetteriet som ble kalt Free Spirit, Fri Ånd (Fritt sinn, kanskje), ligger i de innviddes holdning til seg selv: De trodde de hadde oppnådd en fullkommenhet så stor at de ikke var i stand til å synde. De avviste boklig lærdom og teologiske spissfindigheter; de jublet over å kunne ha direkte kontakt med Gud, ja, de følte seg så forent med den guddommelige essens at de trodde de var ett med Gud. Dette løste dem så i sin tur fra enhver selvbeherskelse. Enhver impuls ble betraktet som en guddommelig kommando. De kunne da også omgi seg med allslags verdslig eiendom og de kunne nå lyve og stjele eller være utro uten å føle noen som helst anger eller dårlig samvittighet. For når sjelen innvendig var fullstendig oppgått i Gud fantes det ingen grunn til at ytre handlinger skulle være forkastelige. (Norman Cohn, The Persuit of the Milllenium, 1957).

https://neitilislam.blogspot.com/2024/02/ny-oversikt-stadig-ny-innsikt-islam.html

Og se denne:

… Himmelen er ikke et sted, men Kristi åndelige nærvær. Bibelens gudsbilde var utilstrekkelig: Synd er ingen handling, men en tilstand, dette å være avstengt fra vår guddommelige natur. På mystisk vis er Gud tilstede i vår synd, som egentlig ikke er noe annet enn Guds mørke side, et fravær av lys. (Karen Armstrong nevner så i forbifarten Fox, Wesley og Zinzendorf for å antyde likhetstrekk! Det "B" var interessert i, var å prøve å internalisere en gud som var blitt fjern og inhumant objektiv og omvandle tradisjonell doktrine til religiøs erfaring).

Clarkson hevdet at siden Gud skapte alle ting gode, kunne synd bare eksistere i fantasien og Gud hadde i Bibelen selv sagt at Han skulle omskape mørke til lys, (In A Single Eye).

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html

Fra denne:

https://neitilislam.blogspot.com/2025/03/syke-karismatikere-fins-dom.html

 

Og: https://neitilislam.blogspot.com/2020/04/tror-du-ikke-pa-jesus-tro-du-ikke-pa.html

Om husguder, med William C. Placher:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/05/treenigheten-dens-utrolige-letthet-i.html

Rubio, islam threat:

https://www.facebook.com/share/p/14j9QKu694m/

Kan være et bilde av tekst som sier 'BREAKING! Muslims in America are FUMING after Marco Rubio said Radical Islam is a THREAT to the ENTIRE WORLD! Do you still stand with Marco?'

Og på kristen side dundrer man hverandre fremdeles med helt urimelig propaganda og motpropaganda, (retorikk og markedsføring), som om de var guder i egen person:

Se først: https://neitilislam.blogspot.com/2011/06/islamofili-og-homofili-en-sammneheng.html

 

Og så finnes det stadig flere som tror på at massesuggesjon aldri har og aldri ikke vil ramme dem selv!

Calvinism ikke kristen? ?:

https://www.facebook.com/share/p/1BLBQxiPpg/

Kan være grafikk av tekst som sier 'THE CALVINIST SYSTEM 95% OTHER PEOPLE'S WRITINGS. 5% THE BIBLE. 5% THE BIBLE 95% OTHER PEOPLE'S WRITINGS CALVIN SYNOD OF DORT WESTMINSTER CONFESSION •CATECHISMS •COMMENTARIES .THEOLOGIANS •CHURCHFATHERS •CHURCH FATHERS •CREEDS & MORE x THE FOUNDATION? OR JUST A SMALLSLICE? SMALL SLICE? FOLLOW THE SYSTEM. NOT JUST THE SCRIPTURES.'

 

Se for informativt supplement, om Ken Johnson’s: »The Gnostic Origins of Calvinism»:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/07/norge-og-hele-norden-ligger-i.html

Er de egentlig flaue av Allah og profeten?

https://www.facebook.com/share/p/1LEuS2SraX/

 

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

 

https://neitilislam.blogspot.com/2012/11/samme-gud-samme-vei-samme-utgang_1.html

Og:

https://www.facebook.com/share/p/17jzENU5j7/

 

Kan være et bilde av tekst som sier '"Islam is peace, love, tolerance, respect, and it celebrates diversity. Diversity is our strength!"'

AI generert: Krigsminister Hegseth om crusades:

 

Pete Hegseth omfavner korstogene som et historisk symbol på kristent forsvar og mener Vesten skylder korsfarerne en tak for å ha bevart friheten. Hans bruk av korstogs-retorikk og symbolikk har vakt oppsikt og debatt: [1]

  • Bokutgivelse: Han ga ut boken American Crusade, hvor han argumenterer for at USA står overfor et "korstog-øyeblikk" for å forsvare konservative og kristne verdier mot islamisme og venstresiden. [1, 2, 3]
  • Tatoveringer: Han har tatoveringer knyttet til korstogene, blant annet «Deus Vult» («Gud vil det», korsfarernes kamprop) og Jerusalem-korset. [1, 2]
  • Kritikk: Kritikere og religionshistorikere påpeker at hans syn er en historisk omskriving av korstogene (som i realiteten var preget av vold og overgrep) og at det knyttes til en aggressiv kristen nasjonalisme. [1, 2, 3]

Belysende utdrag fra ingresser i diskursen:

https://www.rights.no/2026/06/unrwa-det-verste-som-noen-gang-har-skjedd-palestinerne/

UNRWA – det verste som noen gang har skjedd palestinerne

… etter tillatelse fra forfatteren, Itamar Marcus, daglig leder av Palestinian Media Watch. Her argumenterer han for at UNRWA må avvikles og oppgavene overlates til UNHCR. Grunnen er at UNRWA i realiteten er et politisk organ for Den palestinske selvstyremyndigheten for å sikre at palestinerne en gang kan flytte tilbake til det som i dag er Israel, noe de åpent innrømmer. Har det skjedd noe siden den gangen, bortsett fra at det etter massakrene og gisseltakingen på Gaza den 7. oktober 2023 ble avdekket at Hamas hadde etablert tuneller under UNRWAs kontorer, og at noen av UNRWAs ansatte i Gaza holdt israelske gisler fanget i sine egne leiligheter? …

https://www.rights.no/2026/06/de-jobber-intenst-for-a-knuse-vart-frie-demokrati-fra-innsiden/

Nå kommer sannheten på bordet fra høyeste hold i Tyskland: Det muslimske brorskapet jobber intenst og målrettet for å omstyrte det tyske samfunnet og innføre islamsk lov sharia, heter det. Brorskapet jobber aktivt med å påvirke politikerne, og dets medlemmer er typisk høyt utdannet. Vi ser nøyaktig det samme i Norge: Brorskapet opptrer med doble tunger og de er mestere med pene demokratiske fraser for å smøre politikernes ører. Ikke minst så vi dette da statsminister Gahr Støre satt i sokkelesten i Brorskapets bastion i Oslo og lyttet respektfullt til moskeens medlemmer. Skal han og hans like aldri lære?

https://www.rights.no/2026/06/musk-vil-ha-nurnbergprosess-mot-groominggjenger-og-offentlig-ansatte/

En ny, omfattende rapport utgitt av Rupert Lowe, leder i partiet Restore Britain, anslår at så mange som 250.000 jenter kan ha vært ofre for systematisk voldtekt, trafficking og tortur over flere tiår. Elon Musk har gått hardt ut og støttet krav om omfattende rettssaker. Han ga sin klare tilslutning med et enkelt «Yes» til et innlegg som krever "Nürnbergprosess" mot både gjerningsmenn og stilltiende offentlige ansatte.

https://www.rights.no/2026/06/demokratisk-analfabetisme-i-norge/

En ny nasjonal undersøkelse viser at en fjerdedel av norske 18-åringer er demokratisk frakoblet. De har store kunnskapshull om hvordan demokratiet faktisk fungerer, svak forståelse av politiske institusjoner, maktfordeling og rettsstatlige prinsipper. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) kaller resultatene bekymrende. Det er de også, men har ikke Ap selv prioritert kampen mot «hat», «hatprat» og «høyreekstremisme» fremfor å lære ungdommen hvordan demokratiet faktisk fungerer? 

https://www.rights.no/2026/06/tyske-velgere-vil-ha-fundamentalt-annen-politikk/

Det tyske folket er tydelig lei av status quo. Etter mange år med høy innvandring, energikrise, galopperende strømpriser, økende kriminalitet og en følelse av at eliten ikke lytter, søker stadig flere velgere mot AfD. En ny meningsmåling viser at AfD nå er Tysklands klart største parti med 29 prosent oppslutning. Det er partiets høyeste måling noensinne.

Og slik kunne vi fortsette: Virkeligheten/helheten består nødvendig vis av deler/utklipp/utsnitt.

Hva skremmer mest? Helheten kan aldri løsrives fra bitene. Vi trenger bitene; derfor nødvendigheten av collager, samtidig som vi ikke mister synet for at helheter finnes før detaljene. Ideen kommer først; det dreier seg om å få anelser av noe større, helst noe mer verdifullt, helst nos som helst kan fjerne grunnvollen for frykten som bygger seg opp. Vi har tabuer; det viser seg at vi lett kan la oss dominere av frykt eller angst, hvis slike ord fremdeles finnes og virker, og som noe vi kan få mer forstand og et mer geni t og frodig emosjonsliv, av.

Hvi forstillelse blir like naturlig som det naturlige og uanstrengt elegante, som ofte er veldig vanskelig å få øye på og forholde seg til, da er serviliteten alminneliggjort, og det blir normalt å forstille seg, krype, innynde seg. Å være ufri blir et ideal, et eksempel til etterfølgelse og ingen kjenner lenger begrepet frihet, den mest attråverdige egenskap, som alltid ligger under ferdigheter vi trenes opp til: Til å bli servilt betinget, emosjonelt korrekte halvindivider eller halvpersoner. 

Fra document.no’s forsiden pr 230626:

Har du fire norskfødte besteforeldre vil du få status som minoritet i 2048. Du tilhører det store flertallet i dag, 68 prosent av befolkningen. Men samtidig minker gruppen du er en del av med vel 10.000 i året. Fertiliteten balanserer ikke det naturlige frafallet. Trenden er tydelig og den er lineær. Videreføres nåværende politikk blir etniske nordmenn en minoritet om 22 år. I flere bydeler i Oslo er det slik…

Det skjer en høyredreining blant folk. I 2023 var 9 prosent skeptiske til å ta imot flyktninger og asylsøkere. Nå er tallet 32 prosent. Det er en dramatisk forandring politikere…

Starmer var den verste av lederne ved makten i Vesten. Det er bra han er borte. Men det løser ikke Storbritannias enorme problemer. Tillitskrisen mellom folk og elite forblir uløst, …

Canada fjerner det juridiske vern for sitering av religiøse skrifter. Dermed åpnes det for at kristne kan bli straffe­forfulgt for å sitere skrift­steder som noen finner «hate­full» eller «krenkende».

Å henge opp regnbue­flagg overalt under Pride-måneden er både aksep­tert og noe man oppmunt­res til. Men engel­ske politik­ere å henge opp engel­ske flagg for å støtte VM-lands­laget misl­ikes.

https://www.rights.no/2026/06/hvordan-lose-demografikrisen/

Befolkningsendringen i Vest-Europa går sin skjeve gang. Er det noe positivt vi kan si om det, så er det at stadig flere blir oppmerksomme på at denne skjevheten må kontrolleres og begrenses. Derfor har for eksempel Arbeiderpartiet begynt å snakke om "bærekraftig innvandring", som var et skjellsord da HRS introduserte det, og stadig flere snakker om remigrasjon, inkludert i EU. Mer taust blir det når vi kommer til det som fremstår som det mest sannsynlige scenariet: Vi blir en minoritet på eget kontinent. Her er Norge som et lite land svært sårbart. I tillegg følger segregering og kulturelle endringer, ikke minst knyttet til islam. …

https://www.rights.no/2026/06/sannheten-om-massemorderen-khomeini-kan-ikke-takelegges-med-diplomatiske-eufemismer/

Å betegne Khomeini som en tyrann er ikke en forhåndsdømmende merkelapp, men en empirisk, presis og historisk ubestridelig beskrivelse. Når det teokratiske regimets fremste utsending i Norge krever «balanse», krever han i realiteten en grov sensur av ufravikelige historiske realiteter om massemord, tortur og systematisk undertrykkelse. 

https://www.rights.no/2026/06/grooming-den-storste-forbrytelsen-i-vest-europa-siden-2-verdenskrig/

Det er knapt så man makter å ta innover seg hva som har skjedd på de britiske øyene siste tiårene: Minst 250.000 britiske jenter har vært ofre for grotesk seksuell vold begått av typisk pakistanske muslimske menn. I ytterste konsekvens har de blitt drept etter å ha blitt utsatt for ren tortur. Dette kunne skje fordi myndighetene aktivt snudde ryggen til jentene i "antirasismens" navn. Dette kommer nå frem i den mest omfattende britiske rapporten om såkalt grooming. Seksuelle overgrep har vært på en industriell skala.

https://www.rights.no/2026/06/det-begynner-med-kategoriene/ 

Når Lars Gule hevder at alle bosettere er delaktige i krigsforbrytelser og derfor bør møtes med ulike former for sanksjoner, oppstår et grunnleggende spørsmål: Er skyld individuell, eller er den kollektiv? I et liberalt demokrati burde svaret være enkelt. Vi holder mennesker ansvarlige for handlinger de selv har utført. Vi straffer ikke mennesker for hvem foreldrene deres er. Vi straffer ikke mennesker for hvor de er født. Vi straffer ikke mennesker fordi de tilhører en bestemt gruppe. 

https://www.rights.no/2026/06/de-jobber-intenst-for-a-knuse-vart-frie-demokrati-fra-innsiden/

Det muslimske brorskapet jobber intenst og målrettet for å omstyrte det tyske samfunnet og innføre islamsk lov sharia, heter det. Brorskapet jobber aktivt med å påvirke politikerne, og dets medlemmer er typisk høyt utdannet. Vi ser nøyaktig det samme i Norge: Brorskapet opptrer med doble tunger og de er mestere med pene demokratiske fraser for å smøre politikernes ører. Ikke minst så vi dette da statsminister Gahr Støre satt i sokkelesten i Brorskapets bastion i Oslo og lyttet respektfullt til moskeens medlemmer. Skal han og hans like aldri lære?  

https://www.rights.no/2026/06/demokratisk-analfabetisme-i-norge/

En ny nasjonal undersøkelse viser at en fjerdedel av norske 18-åringer er demokratisk frakoblet. De har store kunnskapshull om hvordan demokratiet faktisk fungerer, svak forståelse av politiske institusjoner, maktfordeling og rettsstatlige prinsipper. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) kaller resultatene bekymrende. Det er de også, men har ikke Ap selv prioritert kampen mot «hat», «hatprat» og «høyreekstremisme» fremfor å lære ungdommen hvordan demokratiet faktisk fungerer? 

https://www.rights.no/2026/06/tyske-velgere-vil-ha-fundamentalt-annen-politikk/

Det tyske folket er tydelig lei av status quo. Etter mange år med høy innvandring, energikrise, galopperende strømpriser, økende kriminalitet og en følelse av at eliten ikke lytter, søker stadig flere velgere mot AfD. En ny meningsmåling viser at AfD nå er Tysklands klart største parti med 29 prosent oppslutning. Det er partiets høyeste måling noensinne.  

https://www.rights.no/2026/06/folk-frykter-det-som-faktisk-skjer/

Foreldre ligger ikke våkne om natta i frykt for at barnet deres skal bli offer for en nazist eller en innvandringskritisk aktivist. De ligger våkne og bekymrer seg for fornedringsvold, voldtekter, vipps-ran, knivstikking og organiserte gjenger som opererer med en brutalitet vi knapt kjente for 15-20 år siden.

 

torsdag 18. juni 2026

Linker til lenker vi ligger i: "Gomez", Weidel og vår naivitet, som er verre enn ...

Jeg er blant dem som kanskje ikke har interessert meg overvettes mye med hva som har skjedd i Tyskland og EU de siste 30 årene. Jeg har på en måte tatt det for gitt at Tyskland «ligger i ro», at en viss uro vil roe seg  av seg selv, fordi, tja, du vet … men nå: Plutselig oppdager jeg fenomener og formuleringer – og konkrete, politiske målsettinger og bevegelser - som kan få hårene til å reise seg, og jeg begynner å dra meg selv opp med «parykken», (som jeg ikke har). 

Jeg har hele tiden tatt et forbehold: Det kan komme til å gå av hengslene, og kanskje var det et altfor lite påaktet varsel, for noen år siden, da EU vedtok å avsette Gud. (Jeg reserverer det mest eklatant urovekkende til på slutten her, jf. Gomez og Weidel , se under … ). 

Det er ikke første gang jeg blir urolig eller ubekvem eller «oppvekket» over «utviklingen». Men nye åpenbaringer har vært nokså sjeldne. Jeg husker første gang jeg ble overrasket og urolig over at visse folk hadde begynt å stemme FrP – en heller fremmedgjort gruppering sett ut fra min opprinnelige gruppetilhørighet. Jeg huske også første gang jeg hørte argumenter mot utviklingshjelpen, argumenter som ga meg en viss utro, og noe å tenke på … hvordan kan dette skje, lissom? Jeg har siden lært mye om mangt. Samtidig som islam oppfattes som «det naruligste og mest fornuftige» av verden, i viss kretser, som ikke skjønner noe som helt. Kommer alt an på stemningene, moten, forfengeligheten, trenden,-  tendensene, disposisjonene, konstitusjonene og … ?   

Men alt dette er lenge siden nå, veldig lenge siden … 

Aktuelle anliggender: 

HRS serverer alltid gode artikler, så også med den følgende, kort fortalt, av meg - men her tar jeg også et forbehold, se under:

https://www.rights.no/2026/06/vi-forstar-ikke-den-islamske-fundamentalismen-i-iran/

Jurist og advokat på HRS: Ellingsen har rett i påstanden:

Vi forstår ikke den islamske fundamentalismen i Iran … Burde vi ikke heller være takknemlige for at de forsøker å knekke et regime basert på religiøs fanatisme?

… Hvorfor har det blitt slik? …

Det ironiske er at det er mange av de samme som jublet for ayatolla Khomeini som rømte landet da de forsto hva de hadde byttet ut sjahen med. Mange av flyktningene fra Iran etter 1979 havnet i Norge og har greid seg bra, blant annet … Masud Gharahkhani. 

… De som i dag kaller seg sunni mente den gang at den best egnede skulle være etterfølgeren, mens sjiaene mente at dette bare kunne gå i arv … Og mens sunniene har spredt seg rundt i verden og med tiden utviklet mange forskjellige tolkninger … har sjiaene alltid bare hatt ett overhode, en ayatollah, sjiaenes ubestridte leder. …

 den for oss merkelige tro på at det finnes en 12. imam … Da den 11. imamen døde etterlot han seg en sønn på 5 år, Mahdi, som skulle være hans etterfølger, den 12. imam. … Mahdi er således en slags «Messias» for sjiaene …  det er innført en egen artikkel i Irans grunnlov der det står at så lenge den 12. imam holder seg skjult,  … det vil si den 12. imams representant på jorden, … enkelt for Irans ledelse å opprettholde full kontroll over befolkningen….

For Trump er det annerledes. …

Norsk naivitet fikk sitt høydepunkt i januar 2022 … utenriksminister Anniken Huitfeldt som sendte ledelsen i Taliban med privatfly fra Kabul til Norge …

Religiøs fanatisme lar seg ikke kurere

… Det kan umulig være en ønsket situasjon for Norge å ha en gruppe sjiamuslimske fanatikere i ledelsen av Iran som venter på at den 12. imam skal stige frem og etablere et globalt kalifat basert på sharia …

Er dette virkelig et regime vi skal ha dialog med …

… Vil ikke den eneste riktige reaksjon være full boikott av Iran kombinert med omfattende støtte til Irans opposisjon?  

Den norske politiske linjen med å tviholde på dialog fremstår i dette tilfellet grenseløst naiv. …

Kommentar: Ellingsen skriver «mente den gang» om shiaene … (dette blir for overflatisk; det dreie seg om tro, gudstro, religion i sin essens og nødvendighet  … og det er noe mye mer og grunnleggende og mer eksistensielt radikalt enn bare «mening») - og det er her vi presses til å mangle forståelse for hva alt det dette dreier seg om, se linkene under, hvor jeg tar opp ting som hypermagi, det juridico-religico mennesket - helt nødvendige eksistensielle «principiumer» - førsteprinsipper -  bortsett fra det helt utrolig snevre fokuset og konstrualene (doxologiene)  på økonomi, maktteorier, ideologier, strukturer og psykologiseringer … ).

Det er ikke bare at «våre» er naive. Det går på noe dypere: Det går på evnen eller mangel sådan, til å se det, agere på det, ta inn over seg hva islam per se innebærer. Fordi folket er fratatt frimodigheten til å tro på Gud, er det umulig for oss å se hva islam er.

Derfor. Ellingsen kan nok sin juss, men han parerer den ikke med religionen/troen – disse agenser eller faktorer forblir i Ellingsens blindfelt, og derfor tror han det drier seg bare om naivitet eller ikke … det er litt trist å overvære, at jussen på denne måten faktisk blir nivellert til noe mindre, ikke noe mer (dyadisk/komplemnetært) og ikke forstår at islam må betraktes og forholdes til noe langt viktigere – ikke bare for Vesten og oss, men for hele verden …

Og hva med Trump? Forstår han noe av islam i det hele tatt? (Kanskje heller ikke regimet i Iran forstår noe av islam?). Han påstår nå at han har fjernet regimet i Iran, og mener at han har dekning for dette, fordi han har elimenert noen (av de verste) på toppen av Irans polity/policy/politics/religion. Han tror han har fjernet "Regimet" - og mener kanskje til og med islam, som selve fundamentet for det hele. Her er vi ikke bare ute (å kjøre) i retorikkens og propagandaens verden, men i den livskrise selve Verden og livet ligger i. 

Går det an å være så dum? Han forstår tydeligvis at transaksjonalismen hans, ikke virker overfor islam proper. Trump forstår og fremstilles nå som den største politiske taperen i Vestens historie. Jeg tror noe kan forklares ved at han er SAP, og at han også ikke ser at islam er et knippe av juridico-religico (se eller på bloggen).

https://neitilislam.blogspot.com/2025/02/putin-diktert-av-hvem-vance-trump-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/08/trump-10-ar-for-vold-pa-statuer-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/09/drapet-som-ansporer-noen-til-full-krig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/10/i-gar-dagen-da-freden-begynte-i-dag.html

https://neitilislam.blogspot.com/2026/01/trump-elegant-forsk-pa-knockout-mot.html

https://neitilislam.blogspot.com/2026/04/tar-trump-poengene-irans-konstitusjon.html

Kan Trumf friste Iran og oss i hjel med mer mamon?

https://neitilislam.blogspot.com/2025/05/trump-den-strste-trussel-mot.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/religionen-putin-og-vesten.html

Definere religion?

https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/religion-noen-spennende-definisjoner.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/01/kan-muslimer-stole-pa-sosialistene.html

https://neitilislam.blogspot.com/2026/06/hel-eller-halvfull-sannhet-allahs.html

https://neitilislam.blogspot.com/2026/05/mye-mer-om-det-du-tror-du-vet-mer-enn.html

https://neitilislam.blogspot.com/2026/04/vil-allah-bli-innfrt-ovenfra-i-iran-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2015/01/essens-agens-og-er-religionsdialog.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/om-hvorfor-det-gar-sa-galt-om-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/tankeforutsetninger-og-det-juridico.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/11/hodne-saken-er-islam-et-politisk-parti.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/12/ytterligere-klargjring-av-hypermagi-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/det-nye-viet-et-vi-av-tilskuere-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/handhilsing-til-guddommelig-besvr.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/09/tankeforutsetninger-og-det-juridico.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/01/xfaktoren-trosfriheten-og-redaktr-gilje.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/06/dipus-den-kollektive-slavemoral.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/11/islam-uten-essens-tolkere-uten-essens.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/07/kan-noe-som-helst-sjokkere.html

 

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/forsker-elgvin-den-ene-eller-den-ene-av.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/03/det-miserable-i-var-kultur-og-les.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/02/aftenpostens-fall-from-grace-via.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/hege-storhaug-lena-larsen-islamk.html

http://neitilislam.blogspot.com/2015/11/obama-om-mayflower.html

NB:

https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/frykten-for-storhaug-og-angsten-for.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/02/ofres-na-frankrike-pa-frihetens-alter.html

https://neitilislam.blogspot.com/2022/08/undergraver-religionsfriheten.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/10/selv-om-det-er-trist-les-hrs-og-bli-glad.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/02/er-staten-norge-autoritr-totalitr-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/de-kollektive-bedrag-og-de-kollektive.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/unevnelig-no-go-soner-taqiyya-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2025/04/de-store-hege-storhaug.html

 

https://thecritic.co.uk/questioning-islam-should-not-be-policed/

https://www.frontpagemag.com/leftism-in-action-uk-gave-billions-to-jihad-terrorist-groups/

Derrida

https://www.facebook.com/share/p/18LSJmzuxw/

https://www.document.no/2026/06/12/drar-vapenet-nar-de-horer-ordet-remigrasjon/

https://www.document.no/2026/06/12/na-smeller-det-i-storbritannia/

Equinor

https://www.google.com/search?q=er+equinor+oljefondet+og+tidligere+statoil&sca_esv=66d74f8727e8f8a5&sxsrf=ANbL-n6iKW8nWcuGGHXwigVD_dhl9i4jvg%3A1781337606511&source=hp&ei=Bg4tapudHZ2a1fIPlrK_wQU&biw=411&bih=751&oq=er+equinor+oljefondet+og+tidligere+statoil&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocCIqZXIgZXF1aW5vciBvbGplZm9uZGV0IG9nIHRpZGxpZ2VyZSBzdGF0b2lsMgUQABjvBTIFEAAY7wUyBRAAGO8FMgUQABjvBUikhANQpwxY8_4CcAR4AJABAJgBuQGgAdckqgEFMjUuMjC4AQPIAQD4AQGYAi6gAuUlqAIAwgILEC4YgAQYxwEY0QPCAgUQABiABMICBRAuGIAEwgIIEAAYgAQYyQPCAgYQABgWGB7CAgsQABiABBiKBRiGA8ICBRAhGKABwgIFECEYnwXCAggQABgIGB4YDcICBxAhGAoYoAHCAgQQIRgVmAMB8QVL-aiBC6CMbpIHBTIwLjI2oAeI0QGyBwUxOC4yNrgH4SXCBwoxLjYuMzcuMS4xyAfpAYAIAQ&sclient=mobile-gws-wiz-hp#lfId=ChxjMe

https://www.israelnationalnews.com/news/428505

Melanie Phillips:

https://www.jns.org/opinion/column/melanie-phillips/trumps-civilizational-moment

… How is the Iranian regime able to remain in the game? Its leadership has been decapitated. Its economy has been devastated by America’s naval blockade. Its air defenses have been obliterated (twice). Its missile stocks are degraded. It is rationing electricity supplies.

By conventional standards, it should have thrown in the towel well before now.

The main reason why Iran is still able to fire missiles and drones and keep the Strait of Hormuz hostage is not because it’s strong. It’s because America is weak.

 The United States refuses to do what is required to win this war decisively because it refuses to bear any military losses. Trump’s strategy is to force Tehran into what he has termed “unconditional surrender” without risking American military lives. (Dette er uttrykk for ting som virkelig er verdt å forsøke å forholde seg til; jeg advarer mot å gå for dypt inn i dette, faktisk, men fraråder ikke … se om hva krig kan koste:

https://neitilislam.blogspot.com/2025/02/putin-diktert-av-hvem-vance-trump-og.html

 

https://www.frontpagemag.com/leftism-in-action-uk-gave-billions-to-jihad-terrorist-groups/

https://www.rights.no/2026/06/reform-uk-hjemsokes-av-asylskandale/

https://www.rights.no/2026/06/vi-forstar-ikke-den-islamske-fundamentalismen-i-iran/

Popper

https://www.facebook.com/share/p/1KoKqj2QwU/

https://www.document.no/2026/06/12/antall-medlemmer-i-trossamfunn-utenfor-den-norske-kirke-vokser/

https://jihadwatch.org/2026/06/canada-muslim-lobby-launches-islamophobia-handbook-calling-for-changes-in-how-canada-audits-muslim-led-charities

https://jihadwatch.org/2026/06/bank-of-england-drops-churchill-from-banknotes-as-he-promotes-a-backward-looking-vision-of-the-uk

https://jihadwatch.org/2026/06/uk-police-fire-hate-crime-scrutiny-panel-chair-for-calling-islamist-extremism-the-elephant-in-the-room

MacArthur -

https://www.facebook.com/share/p/19AGNcuu1a/

https://www.facebook.com/share/p/18oi2j7WEj/

J Dahle?

https://www.rights.no/2026/06/hvor-dypt-stikker-den-norske-fordommelsen-av-revolusjonsgarden/

https://www.frontpagemag.com/did-president-trump-really-send-3-billion-to-the-islamic-republic-of-iran/

https://www.israelnationalnews.com/news/428290

https://pjmedia.com/robert-spencer/2026/06/09/all-it-took-was-a-single-non-woke-word-for-this-mans-lifes-work-to-come-to-the-brink-of-ruin-n4953786

Still possible – save Europa?

https://www.gatestoneinstitute.org/22577/saving-europe

Jesus Hegseth Rimehaug

https://www.facebook.com/share/p/14f2PwE6VLh/

Suissa

https://www.document.no/2026/06/09/vestens-unnfallenhet-overfor-terrorregimet-i-iran-grunn-til-uro/

https://www.document.no/2026/06/10/storbritannia-har-gatt-inn-i-anarko-tyranniets-tidsalder/

https://www.frontpagemag.com/attempted-beheading-in-belfast/

https://www.document.no/2026/06/08/britisk-politi-innrommer-at-alt-som-kan-oppfattes-som-rasistisk-eller-krenkende-forer-til-arrestasjon/

https://www.document.no/2026/06/09/vestens-unnfallenhet-overfor-terrorregimet-i-iran-grunn-til-uro/

https://www.document.no/2026/06/09/tysk-far-er-det-hoyreekstremt-a-sorge-over-barn-som-er-drept-av-innvandrere/

https://www.document.no/2026/06/10/storbritannia-har-gitt-milliarder-i-bistand-til-terrorister-kriminelle-og-fiendtlige-stater/

https://www.document.no/2026/06/10/islamofobi-for-viderekomne/

https://www.document.no/2026/06/10/barna-som-overlevde-knivterroren-i-southport-foler-seg-glemt/

https://www.document.no/2026/06/10/protester-sprer-seg-ogsa-i-skottland-etter-knivangrepet-i-belfast/

https://www.document.no/2026/06/10/nrk-feilinformerer-men-vil-ikke-korrigere/

Storhaug?

https://www.rights.no/2026/06/skriften-pa-veggen-er-entydig/

https://www.rights.no/2026/06/trump-administrasjonen-strammer-skruen-fratar-statsborgerskap/

https://www.rights.no/2026/06/kutt-i-asylstotteordninger-bryter-med-eus-lover-fastslar-eu-domstolen/

Julie Dahle:

… islamske samfunn er derimot ofte preget av en skam- og æreskultur, der fasade, gruppens ære og unngåelse av «å tape ansikt» er avgjørende. I slik kultur er selvkritikk mindre utbredt, og problemer tilskrives ofte eksterne krefter, slik vi er kjent med etter massemigrasjon til Europa. Ingen kan ærlig hevde at de ikke har fått med seg anklager om «Vesten», «sionismen» eller «islamofobi» som årsak til muslimers problemer. Dette gjør dialog vanskelig og i mange tilfeller helt umulig, med mindre man som store deler av politikere adopterer den samme analysen i «inkluderingens» ånd.

I møtet mellom skyld- og skamkultur kan det være på sin plass å minne om Nietzsches mest bitre, men realistiske innsikt i menneskelig psykologi, om ikke annet som et frampek til tiden som ligger foran Europa: den du hjelper ender ofte opp med å mislike deg. I A Genealogy of  Morals skriver han «Stor gjeld gjør ikke menneskene takknemlige, men hevngjerrige.»

... Dette er en kjerneobservasjon hos Nietzsche. Når du hjelper noen, skaper du en ubalanse i makt og en form for gjeld. Mange mennesker tåler ikke å føle seg underlegne eller forpliktet over tid. I stedet for takknemlighet oppstår det en ubevisst eller bevisst resentment, et nag som vender seg mot hjelperen. Hjelpen minner mottakeren om sin egen utilstrekkelighet. Over tid rasjonaliserer de naget ved å finne feil ved hjelperen («han hjalp meg bare for å føle seg overlegen», «han er egoistisk», osv.). Dermed blir hjelperen til en fiende. Man kan eksempelvis se hvordan det utspilte seg i kjølvannet av revolusjonen i Iran i 1979. ...

https://www.rights.no/2026/06/var-skyldkultur-taper-i-mote-med-islams-skamkultur/

Kommentar: Det som siteres over, er et tema jeg selv har vært inne på mange ganger tidligere her på bloggen, (uten at noen bryr seg, fordi?) – jeg er glad for at Julie Dahle tar opp dette perspektivet, det er ikke for tidlig, sett i forhold til andre ikke-mainstream medier, så Obs og NB, livsnødvendig:

https://neitilislam.blogspot.com/2015/08/sosialkonomiske-teser-om-den-tragiske.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/11/sosialkonomiske-teser-om-godhet.html

-

Kjell Skartveit: … i dag skal jeg altså formidle hans oppgjør med misbruket av nestekjærligheten, et oppgjør som er enda mer aktuelt i dag enn da han skrev boka «Ortodoksi» i 1908. Chesterton skriver på en ironisk måte at den moderne verden ikke er ond, men at den på en måte er altfor god.

… når kristendommens ordning blir sprengt, er det ikke bare lastene som blir sluppet løs, men også dydene, og at disse lager hundre ganger større ulykker.

… De har fått den vrangforestilling at det vil være lettere å tilgi synd når de erklærer at det ikke finnes noen synd å tilgi, men forstår ikke at en slik kjærlighet vil medføre anarki. De opptrer som fiender av humanismen, nettopp fordi de er så humane. … Vi har en politikerstand som er så opptatt av å være menneskelige, at resultatet blir en umenneskelig politikk. De har fjernet seg fra sannheten og sitter igjen med en nestekjærlighet uten grenser. En nestekjærlighet som krever at andre ofrer seg for deres behov for å markere sin humanisme. Og det skjer på stadig flere områder.

Vi ser det svært godt nå i juni. … Hver dag kommer det illegale immigranter til Europa, men flertallet av våre politikere vurderer ikke om ønsket om en human flyktningpolitikk har for store menneskelige kostnader for Europas innbyggere, og om den derfor er inhuman. Det er som om freden, sikkerheten og velferden vi en gang hadde, var et stjålet gode. Chesterton ville sagt at situasjonen er en konsekvens av en politikerstand som er så full av dyder at de ikke bryr seg om den ødeleggende kraften de utsetter samfunnet for. Vi har fått det anarkiet Chesterton advarte mot. … Ingen ber folket om unnskyldning. Det eneste som forkynnes, er at dette skal vi i nestekjærlighetens navn tåle.

Til det er det bare én ting å si: Da handler det ikke lenger om sann kristendom.

Se:

Kjell Skartveit «problematiserer» med rette vår oppfatning av «kjærlighet»:

https://www.document.no/2026/06/14/en-kjaerlighet-som-skader-var-neste-er-ikke-inspirert-av-gud/

Se denne, nifse:

https://www.facebook.com/share/v/1CpkE8a2tJ/

https://www.britannica.com/topic/Alternative-for-Germany

https://www.facebook.com/share/r/18uKoxR5Ah/

Over til mer dagsaktuelt «hjemlig»:

Alice Weidel, co-leader of the right-wing Alternative for Germany (AfD) party, maintains a consistently hardline stance on Islam and mass migration, frequently warning against what she describes as the "Islamisation" of Germany. She distinguishes between Islam as a political ideology and individual Muslims, advocating for strict immigration controls and the preservation of German culture. [1, 2, 3, 4]

Core Stances on Islam and Muslims

  • "Islam is not part of Germany": Weidel aligns with the broader AfD platform in declaring that Islam is incompatible with the German constitution and Western societal values. [1, 2]
  • Immigration & Crime: She has repeatedly linked large-scale migration from Muslim-majority nations to crime, sexual assaults, and an erosion of law and order. [1, 2]
  • Public Displays of Religion: Weidel firmly opposes public symbols of Islam, having called for a nationwide ban on wearing hijabs in public spaces, and generally opposing the construction of visible mosques and public calls to prayer. [1, 2]

Nuance on Individual Muslims

While heavily critical of the religion, Weidel claims her party has no issue with law-abiding Muslims who assimilate and respect the German constitution. She has stated that Muslims who align with German values are welcome and could even vote for the AfD. [1]

Controversy and Legal Scrutiny

Weidel’s rhetoric has frequently drawn backlash and even legal investigations in Germany. She has faced intense criticism for social media posts where she used inflammatory language to describe migrant mobs. Human rights advocates and political opponents routinely condemn her comments as xenophobic and contributing to anti-Muslim sentiment … fra:

 

https://www.google.com/search?q=alice+weidel+on+muslims&sca_esv=045687153d63a74d&sxsrf=ANbL-n7vGsORtTXciHrEfq_cghQHNn7ijg%3A1781454303240&source=hp&ei=39UuarnzDNXFwPAPqbfm2Qg&biw=411&bih=751&oq=alice+weidel+on+muslims&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocCIXYWxpY2Ugd2VpZGVsIG9uIG11c2xpbXNIna4BULsLWPilAXABeACQAQCYAZ8BoAGMEqoBBTEyLjExuAEDyAEA-AEBmAIToAK9D6gCAMICBRAuGIAEwgILEC4YgAQYxwEY0QPCAgUQABiABMICDhAuGIAEGMcBGK8BGI4FwgILEC4YgAQYxwEYrwHCAggQABiABBjHA8ICBhAAGBYYHsICCBAAGBYYHhgKwgIJEAAYFhgeGMcDwgILEAAYFhgeGMcDGAqYAwDxBUFdbZIqfIFCkgcEMTAuOaAHqKgBsgcEMTAuObgHvQ_CBwgwLjEuMTMuNcgHeoAIAQ&sclient=mobile-gws-wiz-hp#lfId=ChxjMe

Om bla De fire evangeliene (Barth m fl og deler av min egen trosbekjennelse):

https://neitilislam.blogspot.com/2025/02/hva-nar-stre-m-fl-i-eliteserien-ikke.html

MacArthur - on desire:

https://www.facebook.com/share/p/1938zyfG5f/

https://www.israelnationalnews.com/news/428290

Ikke alle muftier …

https://www.facebook.com/share/p/1PKop8LTkE/

Antall muslimer i trossamfunn:

https://www.facebook.com/share/r/18uKoxR5Ah/

Rita Karlsen, (HRS):

… Erkjennelsen av at folks skikker, språk og kultur kan forsvinne - og derfor er verneverdige - har vi lite problemer med når vi snakker om samfunn langt-vekk-istan, eller når det kommer til urfolk, men når det gjelder oss selv, går det i stå. Hvorfor? Er det fordi vi tror vi sitter på toppen av næringskjeden og er uangripelige? … Da høres det mer enn underlig ut å høre fra ulike hold at vi «trenger mer innvandring» for å ivareta ulike samfunnsoppgaver, som for eksempel i helsesektoren. … Vi er «moralsk forpliktet» til å ta imot de som ikke har det så godt som oss, men vi er åpenbart ikke moralsk forpliktet til å ivareta vårt eget land, våre kulturer, våre praksiser og våre verdier. … initiativtaker er blant annet nederlandske Eva Vlaardingerbroek, og da er det full fart med «høyreekstrem», «konspirasjonsteoretiker», «anti-feminist», «abortmotstander», «vaksinefornekter», «innvandringsmotstander», «rasist», «anti-LHBTQ++» (jeg har sikkert glemt noe) og ei som driver med «hatefulle ytringer». Det er bare at mesteparten av disse merkelappene for lengst har mistet sin kraft og visjon, da de blir bevisst benyttet som et politisk våpen. Derfor konkluderer jeg med at hun helt sikkert må være politisk konservativ, men utover det er jeg rimelig blank.  

Nettopp hva som regnes som «verneverdig» – eller som urfolk – er interessant. For hvis «mangfold» av folk og kulturer er verdt å beskytte, slik Iversen påpeker, så skulle man jo tro det også var overførbart til å gjelde europeere. «Ellers er ikke prinsippet universelt, men rett og slett en politisk konstruksjon som anvendes selektivt, avhengig av hvem som er involvert», sier han.

https://www.rights.no/2026/06/hva-er-sa-skummelt-med-at-europeere-vil-ta-vare-pa-egne-land/

Kommentar: Har selv oversatt en tale av Vlaardingerbroek, her:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/05/eva-vlaardingerbroek-sett-og-hrt-av-50.html

-

Mer fra Hege Storhaug, (HRS):

… Men la oss summere kortfattet hva befolkningen forteller:

  • Halvparten vil ikke ha flere innvandrere til Norge.
  • Halvparten mener at den pågående innvandringen er en trussel mot fellesskapet, altså at den truer det indre samholdet.
  • Majoriteten er kritiske til innvandringen slik de observerer at den forløper.
  • Ikke overraskende er det asylsøkere som tar seg til Norge, familie som hetnes hit etter oppholdstillatelse er innvilget, og flyktninger som utløser motstanden.
  • Kun to av ti mener at integreringen fungerer, hvilket er en real politisk kalddusj som viser ikke minst et Ap i full kollisjon med befolkningen og som kanskje forklarer hvorfor Ap vaker på rundt 20 prosent på partimålingene nå. Åtte av ti mener også at innvandrere selv er skyld i dårlig integrering.
  • Rundt 70 prosent vil ikke ha flere flyktninger til sin egen kommune, og over halvparten mener at forholdet mellom befolkningen og innvandrere ikke vil bedre seg i tiden som ligger foran oss..
  • Folk er også realitetsorientert rundt kriminalitet: 72 prosent mener «innvandring» fører til mer kriminalitet
  • Åtte av ti peker på religion og verdier som et problem for integreringen, at verdiene og religionen er i kollisjon med norsk kultur og verdier.
  • Kun 25 prosent mener asylsøkere er nyttig for norsk økonomi.

-

… Når man ikke har mulighet til å finansiere det man lover, må dette kommuniseres med lovnaden. Så kan velgere ta stilling til om det er så vesentlig at man er villig til å betale prisen for det, enten ved skatteøkninger eller reduksjon i andre velferdsgoder. Hvis man så tror, slik som Rødt, at det bare er å hente mer penger fra «de rike» (som haster, slik Ap har forstått, før de rømmer landet), må også dette klart kommuniseres. Men også her avviker danskene: De danske sosialdemokratene har for eksempel gått helt bort fra å innføre formuesskatt (til og med foreslått mye lavere enn det vi har i Norge), for forslaget ble ikke godt mottatt av velgerne.

-

https://www.rights.no/2026/06/en-nadelos-kalddusj-for-politisk-ledelse/

https://www.rights.no/2026/06/drep-dem-en-etter-en/

https://www.rights.no/2026/06/problemet-er-ikke-a-love-problemet-er-a-finansiere/

https://www.rights.no/2026/06/kommuner-matte-presses-til-kanten-av-stupet/

https://www.rights.no/2026/06/torpederes-danmarks-strenge-innvandringspolitikk/

-

Og denne:

… Rapporten konkluderer med at ledende embetsmenn i staten Minnesota, inkludert Walz selv og statsadvokat Keith Ellison, både hadde kunnskap om og myndighet til å stanse utbetalinger til mistenkelige aktører, men valgte å la utbetalingene fortsette. Dette skal ha åpnet for at svindlere, og potensielt internasjonale terrornettverk, kunne utnytte føderalt finansierte programmer for blant annet sosialstønad og Medicaid (en offentlig, behovsprøvd helseforsikringsordning som skal sikre nødvendig helsehjelp for personer og familier med lavinntekt).

Kjente til svindel siden 2019

Ifølge komiteens funn var statlige myndigheter i Minnesota varslet om systematiske svindelproblemer i Sosialdepartementet allerede i 2019 og i Utdanningsdepartementet i 2020. Likevel fortsatte utbetalingene. …

https://www.rights.no/2026/06/kostnaden-ved-ikke-a-gjore-noe/

https://neitilislam.blogspot.com/2024/08/urenskning-av-islamkritikere-pa.html

Og:

tirsdag 13. januar 2026

Alle over 18 får 60 000 kr rett i lomma, uten vilkår ... hvis

https://neitilislam.blogspot.com/2026/01/alle-over-18-far-60-000-kr-rett-i-lomma.html

Og mer:

… Storbritannia. Det har sentralbanken bestemt etter at en rapport konkluderte med historiske skikkelser kan bli oppfattet som for «kontroversielle og ikke representative for Storbritannias kulturelle og naturlige mangfold». Med slik historisk presentisme (som jeg har skrevet om tidigere) må man visstnok ty til dyreriket - med unntak av menneskene - for å markere avstand til sine egne storheter. …

https://www.rights.no/2026/06/er-britene-i-fullstendig-identitetskrise/

-

… Britiske myndigheter opererer med en kategori som heter «hvite briter», som i norsk sammenheng heter den opprinnelige befolkningen. Tallene som nå er fremkommet viser at for ti år siden, i skoleåret 2015–2016, var 69 prosent av alle skoleelever hvite britiske. I dag, bare ti år senere, har andelen falt til 59,7 prosent.

Andelen har altså falt i snitt med en prosent i året. Fortsetter denne utviklingen er hvite briter i mindretall i de samlede offentlige engelske skolene om maksimalt ti år. At dette er en forventet utviklingen er ikke et dramatisk anslag. Vi vet at særlig den innvandrede muslimske befolkningen på de britiske øyene er svært ung, noe som er tilfellet i hele Vest-Europa.

Allerede i 2013 kunne offentlige tall fortelle oss at 48 prosent av de britiske muslimene var under 25 år og nesten en tredjedel var 15 år eller yngre. Samtidig var ni av ti muslimer 50 år og yngre. Blant dem som definerer seg som kristne er aldersprofilen en helt annen. 22 prosent var 65 år og eldre, mens 43 prosent var i alderskategorien 50 år og eldre. Kun 25 prosent var 25 år eller yngre. Altså er kristne/hvite briter i langt mindre grad i alderen fruktbar noe som akselererer den demografiske revolusjonen ytterligere.

Radikal forvandling

Tempoet i befolkningsutviklingen i England basert på nasjonal/etnisk bakgrunn kan ikke beskrives som annet enn dramatisk, noe som krystalliserer seg blant de unge. Utviklingen er uten sidestykke og uten en historisk parallell. England gir rett og slett fra seg landet til folk fra andre kontinent.

Beflokningsutskiftningen ses i Englands barnehager, barneskoler og ungdomsskoler, og transformasjonen forteller oss hvem som i nær fremtid vil ta over gatebildet, medier, politikken og statlige og kommunale institusjoner.

I løpet av de siste ti årene, på statsfinansierte ungdomsskoler, har andelen hvite briter falt fra 71 til 59 prosent. I barneskolen er det ned fra 68 til litt under 60 prosent.

Og i statlige barnehager er det ned fra 69 prosent i 2016-17-året (tidligere data var ikke tilgjengelige) til bare 47 prosent i dag, noe som betyr at hvite britiske barn allerede er en minoritet i Englands barnehager.

Går vi til engelske byer er også den demografiske utviklingen oppsiktsvekkende.

  • I Blackburn er bare 38 prosent av alle skoleelever hvite briter.
  • I Bradford 37 prosent.
  • I Manchester 28 prosent.
  •  I Birmingham 23 prosent.
  • I Leicester 19 prosent.
  • I Luton er det bare 13 prosent. …

 

https://www.rights.no/2026/06/skriften-pa-veggen-er-entydig/

Egne:

http://neitilislam.blogspot.com/2018/11/asia-bibi-islamofobi-selvdestruksjon-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/dagens-paveforkynnelse.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/o-j-anfindsen-vs-hallgim-berg-i-sakte.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/vager-vi-lenger-snakke-sant-til-makta.html

The local authorities with a Muslim population greater than 10 percent as of 2021 were:

https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_England :

https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/vil-pride-klare-splitte-eller-moderere.html

-

Rushdie: Right to offend

https://www.facebook.com/share/p/14gcpD6fPGu/

https://www.dagsavisen.no/debatt/hvem-trenger-kristendommen/10383757?fbclid=IwdGRzaASVH5tjbGNrBJUfhmV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHlLAhZ3xrtw8s4TjZsWqAQ5JCRf4JtN35UDWVoXyUA8jUxVuP_5dyrDNpANM_aem_C6OFbBgaAJhvBUf0wj_8fQ&sfnsn=mo

https://jihadwatch.org/2026/06/virginia-imam-the-best-thing-we-can-do-to-america-is-help-guide-it-with-the-guidance-of-islam

 

https://www.journalisten.no/nar-pressestotta-skaper-skeiv-konkurranse/675055?fbclid=IwdGRzaASUrQZleHRuA2FlbQEwAGFkaWQAAC_O7xRjbXNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHtzKa5yNRp3WVoAYmUO-SoxceIb53A3zRVUQ8ElsJzQw-pkgC8dzRmDamX7p_aem_hs9C5GMBFLSEf-TkA8Kqsw&utm_campaign=Post%3A%20%22Pressest%C3%B8tta%20skal%20sikre%20mangfald%20og%20rettferdig...%22&utm_source=facebook&utm_medium=paid&hsa_acc=10155550772850542&hsa_cam=52565793666645&hsa_grp=52565793686845&hsa_ad=52565793718645&hsa_src=fb&hsa_net=facebook&hsa_ver=3&sfnsn=mo

https://www.document.no/2026/06/08/tyskland-afd-oker-forspranget-pa-cdu-csu/

https://www.document.no/2026/06/08/et-nytt-initiativ-lanseres-for-a-bekjempe-hatkriminalitet-og-rasisme/

https://www.document.no/2026/06/08/norge-okte-stotten-til-russlands-allierte/

Ferguson on pain

https://www.facebook.com/share/1Dy6pqWc32/

https://www.document.no/2026/06/08/kommunismen-gjor-comeback-i-usa/

https://www.document.no/2026/06/07/uten-rettferdighet-kan-selv-nestekjaerligheten-bli-ond/

https://www.document.no/2026/06/07/har-likestillingen-gatt-for-langt-jeg-spor-deg/

https://www.document.no/2026/06/07/ytringsforbud-pa-sosiale-medier-og-varetekt-som-forhandssensur/

Lars Gule

https://www.facebook.com/share/1BpGte4PL1/

 Og så: 

Gomez

https://www.facebook.com/share/14gG1GMkHL8/

Kommentar til Gomez: Er det mulig at noe slikt som formulert ovenfor får står uimotsagt av politi og politikere?

Ikke hvis vi skal legge Aftenposten til grunn, hvor en uskyldighet ble definert som rasisme:

http://neitilislam.blogspot.com/2021/08/alarmisme-rasisme.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/02/ofres-na-frankrike-pa-frihetens-alter.html

Og denne, Alice Weidel (i det tyske parlament):

... The “economic policy failure” Weidel mentions is in large part due to the influx of millions of Muslim economic migrants, who batten on every benefit the generous German welfare state provides, including free or greatly subsidized housing, free medical care, free education, family allowances, and more. They are now are costing the German government thirty-six billion euros a year, a terrific burden on taxpayers.

https://jihadwatch.org/2026/06/alice-weidel-of-alternative-fur-deutschland-warns-about-muslim-migration

Disse fra HRS:

Det tyske folket er tydelig lei av status quo. Etter mange år med høy innvandring, energikrise, galopperende strømpriser, økende kriminalitet og en følelse av at eliten ikke lytter, søker stadig flere velgere mot AfD. En ny meningsmåling viser at AfD nå er Tysklands klart største parti med 29 prosent oppslutning. Det er partiets høyeste måling noensinne. Julie Dahle, Publisert: 18.06.2026 - 08:25 

Foreldre ligger ikke våkne om natta i frykt for at barnet deres skal bli offer for en nazist eller en innvandringskritisk aktivist. De ligger våkne og bekymrer seg for fornedringsvold, voldtekter, vipps-ran, knivstikking og organiserte gjenger som opererer med en brutalitet vi knapt kjente for 15-20 år siden.

Julie Dahle, 17. 0626.

https://www.forskerforum.no/innsendt/noe-ved-spraket-er-i-ferd-med-a-forsvinne/?fbclid=IwdGRzaASSOh5jbGNrBJI5fWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHt-mh63CZDdPVDKo8TwGJqq4oDDvshPf1FiSvvSCGJn58gVgcOCB9nXsL1hb_aem_DQlQu4YsHXUDi8Go1ojE9Q&sfnsn=mo

Fosli - Waage

https://www.facebook.com/share/1FugKYhZuQ/

https://www.utenfilter.no/2026/06/04/arina-aamir-moter-sin-overmann-og-avslorer-dyp-uvitenhet-om-islam/?fbclid=IwdGRzaASRKUtjbGNrBJEpImV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHkGO5916_dAM0y_VXfN_Or0Z-78lIc2Eb0le2VisXHdr3zfHXMR0ipzw0-Ne_aem_uuMjmyXWfksMdf9n07AS9g&sfnsn=mo

Emosjonell underlegenhet

https://www.facebook.com/share/p/1PBrgGHBrG/

Iris Murdock

https://www.facebook.com/share/p/1DgJH4aVP4/

https://www.document.no/2026/06/05/britisk-politi-stilte-sporsmal-om-islam-fikk-sparken/

https://www.document.no/2026/06/05/islamister-vil-infiltrere-tyske-institusjoner-advarer-tysklands-sikkerhetstjeneste/

Kom Khomeine til makten via demokrati?:

https://www.google.com/search?q=kom+khomeni+til+makten+etter+demokratisk+valg%3F&sca_esv=8851eed9988879d0&sxsrf=ANbL-n6ww2bDXFSFi0gsMX2uOQL8Aw3bVg%3A1780728931651&source=hp&ei=Y8QjavyBJsKj3QPftN6YBg&biw=411&bih=751&oq=kom+khomeni+til+makten+etter+demokratisk+valg%3F&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocCIua29tIGtob21lbmkgdGlsIG1ha3RlbiBldHRlciBkZW1va3JhdGlzayB2YWxnPzIFEAAY7wUyBRAAGO8FMggQABiABBiiBDIIEAAYgAQYogQyBRAAGO8FSPO_A1CCGViCuwNwBXgAkAEAmAHiAaAB1zSqAQY4LjQwLjG4AQPIAQD4AQGYAjSgAsw2qAIAwgIFEAAYgATCAgsQLhiABBjRAxjHAcICBRAuGIAEwgIOEC4YgAQYxwEYjgUYrwHCAgcQABiABBgKwgIJEC4YgAQYChgLwgIJEAAYgAQYChgLwgIGEAAYFhgewgIHEC4YgAQYDcICBxAAGIAEGA3CAg0QLhiABBjHARgNGK8BwgIFECEYoAHCAgUQIRifBcICCBAAGAUYDRgewgIHECEYoAEYCsICBBAhGBWYAwHxBcv-IUf7YIcWkgcHMTAuNDEuMaAHr64CsgcGNy40MS4xuAfCNsIHCTEuMTEuMzguMsgH6gGACAA&sclient=mobile-gws-wiz-hp#lfId=ChxjMe

 

https://pjmedia.com/robert-spencer/2026/06/04/when-islam-fails-n4953589

 

https://www.americanthinker.com/blog/2026/06/european_leaders_are_complicit_in_the_murder_of_their_cultures.html

 

https://www.meforum.org/podcasts/judith-miller-on-dhimmitude-and-the-politics-of-accommodation

 

https://jihadwatch.org/2026/06/trump-surrenders

 

https://pjmedia.com/robert-spencer/2026/06/02/new-yorkers-are-starting-to-realize-just-how-crazy-mamdanis-housing-scheme-really-is-n4953515

 

https://jihadwatch.org/2026/06/snatching-defeat-from-the-jaws-of-victory