Rotherham-skandalen: Byrådets ledelse har blitt tvunget til
å gå av. Flere politibetjenter anklages for korrupsjon og involvering i et sexnettverk
og for å ha hatt sex med mindreårige. Også
taxinæringen i Rotherham er rukket inn. Ansatte forteller at de har følt seg
presset av pakistanske byrådsmedlemmer,
valgte representanter for folket.
Byrådet har systematisk underslått fakta om sexmisbruket.
Det skal reises tiltale for misbruk av bl a offentlig stilling og forbrytelsene
sammenlagt kan gi straff på livstid.
«Minst 1.400 mindreårige er blitt misbrukt i løpet av de
siste 16 år, og til tross for at byrådet og politiet insisterer på at de ikke
kjente til sakens omfang eller karakter, er det nå godt dokumentert at de ikke
snakker sant. Privatpersoner, sosialarbeidere, ofre og organisasjoner som
arbeider med sosialt utsatte barn har varslet om hva som foregikk fra slutten
av 90-tallet, men den politiske ledelsen svarte med å underslå eller tone ned
de rapportene de mottok om saken». her
Og som ikke dette skulle være nok:
There could be up to a million victims of child sexual
exploitation in the UK, it is feared. Rotherham’s Labour MP Sarah Champion
describes it as a “national disaster” and is demanding a taskforce to fight the
“horror.” her
Og som om det skulle stoppe her? Åh, nei, noen uker etter at
saken tok av, kan man spørre: Fins det noe rottent også utenfor Rotherham? her
Og så kan man begynne å spørre hvem – eller hva - som er den
egentlige skurken oppi alt dette uvesenet? For forklaringer må dette marerittet
ha. Det angår oss alle.
Ta overklassen først, for det etablissementet vi har i dag, er
egentlig en overklasse, selv om det pretenderer noe annet. Hva er det blitt?
Består det av genuint intellektuelle?
Nei, for det er blitt sin egen dommer, sitt eget politi og
sin egen lovgiver. Alt er sauset sammen, noen reell og tydelig maktfordeling
eksisterer ikke, ingen kan påta seg ansvar, alle er redde, driver åpent med
selvsensur, skylder på andre, og alle utnytter systemet til egen fordel, til fordel
for sin «gjeng», l sin gruppe, sin religion – eller omvendt.
Vi er vitne til en oppbygningsfase, som skjer nærmest av seg
selv, og der klanene vil få stadig større spillerom. Små enklaver av nye
tyrannier vil overta litt og litt.
Det fins nemlig ikke noen sannhet lenger, objektive standarder.
Ingen felles religiøs kanon. Jeg unnlater å sette spørsmålstegn her. Jeg bare
konstaterer.
Det fins bare mange sannheter og en sannhet er like god som
den annen. Bare helt hypotetisk kan det i
dag være tilfelle at blant en av de mange, fins det kun en som er best. Men
selvsagt: Ett skal myndighetene ha: De har nå forsøkt å rydde opp i
rottereirene vi nå her omtaler, men da som et første skritt mot hva?
Er uendeligheten av overgrep, perversjoner og dumhet
selvforsterkende? Øker uendeligheten?
Problemet er: Er det overhodet mulig å komme med noen som
helst forklaring på dette forfallet, altså forklaringer som alle umiddelbart
vil forstå og som de vil kunne reagere på - helt uten frykt for konsekvensen,
parret med et rent hjerte og med hjemmel i det absolutte?
Vi tipper at det ikke finnes forklaringer på dette. Fordi
ingen vil vite av forklaringer, rasjonelle forklaringer, ideologiske
forklaringer og religiøse forklaringer, trosforklaringer, eller mangel på
sådanne. Det hersker en slags taus og impotens konsensus, en inertia, som ingen
orker å ta i, av frykt for en eller annen form for represalie.
Unntatt er de som fremdeles har begge beina på bakken, og de
som ennå kjenner spor av og har en viss kontakt med naturloven, den som den
judeokristne sivilisasjon bygger på, og
den naturlovstenkning som gir glede, klarhet, identitet og en rekke andre velsignelser – også ved å
servere en skrekkblanding av fryd og frykt til de omfortumlede hjerter, og ikke bare kandisbiter.
Men omforenelse om hva klarhet og dybde er, for ikke å si om
hva som er godt, sant og vakkert er , om hva som grunnleggende er «the big
fix», synes utenfor rekkevidde og helt
uoppnåelig og helt utenfor horisonten for mennesker av i dag, både høy og lav.
Det finnes ingen stor sannhet lenger, ikke noen stor og romslig
og virkelig spennende og spenningsfylt «myte» eller storslått fortelling som
kan bringe oss ut av ensomheten, tausheten, kjedsomheten og isolasjonen.
I dag består det store narrativet kun av en uendelig rekke
av små, i og for seg ubetydelige «glimt» og snapshots av virkeligheten, dvs den
større virkeligheten, den som transcenderer ad hoc- virkeligheten, den som
deler opp alt i relativitet, en tilstand som gir stadig større rom og bevegelsesfrihet
for psykopater til å ture frem som de ønsker, ikke bare som enkeltindivider,
nei, men nå også som større grupper, ja, hele populasjoner . Det begynner å
ligne på situasjoner som ble beskrevet i Fluenes herre, hvor de gode guttene på
øya måtte forsvare seg mot de stygge, brutale, aggressive og hensynsløse. I
denne boken ble de gode guttene reddet til slutt. I vår situasjon kan vi se
lett etter redningsmenn. Vi har mistet både troen og metafysikken og dermed
også hpet og troen, for ikke nevne
kjærligheten.
Alt er pulverisert opp i småansvar nå, små tåredrypp og
sentimentale småfortellinger fordelt på utallige små lommer og enklaver her og
der som man hver for seg i utgangspunktet kunne tenke seg å få kontroll på.
Men lykkes det? Vel, «vi» synes i stedet å ønske at det
fortsetter, siden vi faktisk godtar at folk på toppen finansierer uvesenet med vår
fantasi, vår kreativitet, vår tro og våre illusjoner, og, ja, våre
skattepenger. Vi betaler gladelig for å bli tvangsforet med elendighet og
stadig mer av den. Det stjeles mye fra folket for tiden, i det godes navn. For
våre forferdres synder, irrasjonelt som det er, vi legger oss villig foran
joggernauten.
Det ansvar og den ansvarsfølelse vi som europeisk eller
vestlig kultur en gang internaliserte og som ble tuftet på den judeokristne
arv, er ikke lenger, virker ikke lenger og anses som en fiende i seg selv for
oss.
Den judeokristne kultur betraktes i dag som et
uigjennomførbart og farlig prosjekt, ja, helsefarlig prosjekt, et imperialistisk prosjekt, og et
tåpelig konsept. Vi er ikke lenger dem som kan komme her å si. Derfor kan en
kjendis med et smil si at nå «gjelder det om å gi fan», - og det virker. Folk nikker, kjenner seg igjen,
og gir fan. Denne kjendisen oppfordrer til likegyldighet, men det er det få som
gjennomskuer og gir akt på. Man sluker ham rått. Man er da pent ikke
likegyldig!
Vår tradisjon var et prosjekt, ja, og et nobelt prosjekt som satte individet og personene i sentrum i
den tro at naturloven var nedlagt i oss som et trygt fundament for moralsk
tenkning og som en forutsetning for alle gode holdninger. Vi visste at denne
loven var evig, gitt oss hver enkelt av Gud selv, skjenket oss slik at vi fikk
del i Guds karakter, ikke mindre.
Mennesket kunne derfor etterligne Gud. Det kunne påta seg
individuelt ansvar, akkurat som Gud. Vi sto da personlig ansvarlig ikke bare
overfor Gud, men overfor nesten, dvs
tradisjonen, troen og det samfunnet vi voks opp i, først og fremst. Gud hadde
gitt oss en naturlig evne eller tilbøyelighet for en fleksibel utført og
utvungen solidaritet, på grunnplanet.
Men nå gjelder ikke dette lenger. It’s gone with the wind.
Vår livsverden er i ferd med å kollapse, og så godt som alle vet det, ikke bare
delvis, men helt, fordi selve tros-fundamentet svikter og går i oppløsning og
er det noe vi savner, så er det tro og med den: Optimisme, ikke bare økonomisk
optimisme, men metafysisk optimisme. Den er forsvunnet og vi merker det og spør
oss hva det var som skjedde, at den bare forsvant så brått, vi forstår det ikke
helt og oppmuntres heller ikke til å forså det, kjenne på det, på ordentlig.
De fleste føler savnet i form av et tomrom det er vanskelig
å sette ord på. Vi har liksom ikke engang oss selv å snakke med nå. Vi svikter
over hele fjøla og det finnes ikke lenger noe dyktig skredder som kan sy sammen
det lappeteppe vi har «skapt» og som de facto styrer, raljerer og herser med
oss. Gjenoppretting og reset synes
umulig. Ikke bare fjernt umulig.
Vi er inne i en skliprosess, en faktisk og reell «slippery
slope», hvis ene sannhet består av en ufravikelig erkjennelse av at
årsaksrekkene nødvendigvis er en prosess eller en uavlatelig eller ubønnhørlig regress ad infinitum mot ett eller annet
ubestemmelig mål, en salgs vag final
årsak hvor man på nytt må begynne fra scratch og i den samme rundgangen, i den
samme prosessen, fra begynnelsen av, for at vi så skal måtte gjenta de samme feilene som vi
begikk i går i en uendelighet av forklaringsrekker henimot undergangen.
Det var slik Nietzche tenkte. Den evige runddans. Tiden er
sirkulær, ikke lineær – som i den judeokristne tradisjon hvor det lineære er en
integrert og en fundamentalt integrert del av selve virkelighetsoppfatning, - og hele
verdigrunnlaget. For ikke å si: Menneskesynet.
Det fins ikke noe Absolutt i denne regressen, den er
tankespinn og derfor ugudelig, blasfemi, og selve fundamentet for all ateisme, nihilisme,
materialisme, - for et fundament som krever et nytt fundament, nemlig et
despotisk fundament, et nytt tyranni i uendelige rekker, - for når
mennesket har stått i regressene for
lenge, en prosess som da etter hvert føles og oppfattes som en absolutt nødvendig
fast, urokkelig og til og med selvinnlysende nødvendig «bestandel» av selve tilværelsen
og altså ikke som kontigent, eller forbigående, men nødvendig, i uendelighet, vil
det før eller siden slå tilbake med konstruerte behov for eller krav om
underkastelse i en ny prosess hvor den sterkestes rett da vil gjelde, for bare
de sterkeste vil makte å «lure» denne nådeløse prosessen, vil det antas.
Og slik fødes en ny tro, en tro på undergangen, og en tro på
at lt det det dreier seg om er å skjønnmale denne sikre undergangen og holde ut
fortvilelsen med underholdning og forsøk på å unngå det ubehaget alle vet vil
komme i det lengste.
Det nye stadium – av absolutt relativitet - , vil da bli
oppfattet som en befrielse, og feilaktig tatt for det unike absolutt skjønne,
det ene «gode» som står av seg selv og ja, som til og med har skapt seg selv, og derfor «guddommelig», men som
i virkeligheten ikke bygger på annet enn angst, fordi den naturlige loven – den
unike judeokristne loven som ligger under Moseloven med sine ti konkrete bud - med
nødvendighet på et slikt stadium, eller i en slik kontekst, er glemt og
forkastet for alltid.
Regressen fører til at subjektiviteten – gruppeidentiteten
eller den selvisolerende individualitetens identitet, dvs syndernes identitet,- blir objektiv og normerende norm, uttrykt i
ufravikelige og obligatoriske nye påbud
og forbud.
Der den naturlige loven glemmes, undertrykkes og foraktes,
blir mennesket i sitt indre skrik den normerende norm og hjemmel og
selvrettferdiggjørende unnskyldning for all grusomhet. Og det er da døren slås
opp for alvor for islams inntreden. Islam har allerede foten i dørsprekken. Her
selges det en yndig frelse: Fortapelse. Gjerningsreligion. Underkastelse. «Rotherham» er bare forspillet. Vi kommer til
å ra på pilgrimsferd til Mekka hvor vi kan sirkle rundt Kabaen syv ganger for
så å kunne kysse den, en kald, svart stein. Det vil si: Intetheten. Det vil bli
det nærmeste vi kommer himmelen og saligheten.
Islam vil nå våre kollektive hjertebunter før vi aner det via
kaos, depresjon, oppløsning av alle normer, - det hele en tilstand som strider
mot naturloven. Men siden vi har glemt den og dens røtter i den judeokristne
kultur og tradisjon, vil vi lett ta til takke med noe som ligner, men som bare
er så mye dårligere, mer farlig og egentlig mye mer destruktiv, på sikt. Vi
står snart med lua i hand og ber om å bli styrt av underkastelse, av et nådeløst
prinsipp og et «must», ikke av friheten og den sanne frelse.
Vi ser ikke lenger at mennesket er et finitt vesen, at vi
tilhører det timelige, det begrensede og begrensende. At vi ikke er skapt for
en uendelig regress ad absurdum, men
for et liv i himmelen og på jorden som ligger fast, styres av den naturlige loven
og er bestandig og begrenset, ja, begrenset til håpet om en gang å få se og
nyte Gud og bli sett og nydt av Gud, vår Far i himmelen, og hvor Gud er ett i
alt og alle i en evig tilstand av sann personlighet overfor en person som ER
Gud. (En umulig tanke i islam, hvor Allah aldri kan oppfattes som Far, en tanke
eller forestilling – en tro - som kaster alle muslimer ut i en eksistens hvor
begrepet Far ikke kan
eksistere, et faktum som faktisk gjør alle muslimer radikalt sett til i all
forstand til fullstendig faderløse skapninger og derfor til ensomme og forlatte
«barn» helt in i evighetens intet).
Vi ser ikke dette lenger. Vi har ikke en sjans. I stedet
gjør vi andre til offer. Vår syndige natur gjør offeret til bøddel. Lettkledde,
umodne og «street-smarte» tenåringsdamer
gjøres til uimotståelig fristelser som må unngjelde for dette og ta
ansvaret for det, gjerne i form av å reetablere en patrialkalsk struktur etter
mønster av landsbygda i «Langt- vekk- i - stan», gjerne på våre egne glemte landsbygder, «idealer» som fremdeles kan appellere til hvermannsen og
visse sosionomer uten sans for annet enn å følge regelverket og de innebygde og
på forhånd utregnede og månedlige utbetalingssummer.
Vi er inne i en forklaringsmekanisme som er i ferd med å
løpe løpsk, vi er inne i et frislipp til kaos og forintelse av all tro, oppsplintring av alle verdier og
normer og i en prosess hvor egentlig ingen kan stilles til ansvar og heller
ingen er villig til å påta seg ansvaret og, ja, hvor ingen lenger har en indre
forståelse av eller emosjonell forankring i hva begrepet ansvar – og frihet - består
i. Ansvaret er, på et dypere plan, pulverisert, selv om det lever i
understrømmene, der hvor sjelen ser og hører – hvis man lytter – at den er «på
bærtur», mot stupet, men likevel – takk Gud - søker sin kilde, sin evige
metafysikk og salighet i Gud, Jesus Kristus, vår Frelser.
Ansvar er i dag i høyden
noe som angår de andre, og da helst de som anses bedrestilte, de som har en
fordel vi andre ikke har, de som ikke kan utpekes som lidende og
hjelpetrengende offer. Ansvar er en byrde vi kan skyve over på andre, og da
nærmest i form av en gave, et pluss vi gladelig gir bort i vår ubetenksomhet og
mangel på moralsk refleksjon, en frigjøringsprosess vi forakter og frykter, fordi
vi ikke vil avsløre oss selv, vi foretrekker å slippe å ta alvoret og ansvaret
inn over oss selv.
Ansvar er for de andre, og det er disse andre som har ansvar
for de andre. Enhver skal ha sine absolutte rettigheter, sin absolutte trygghet
mot alt, mot alt fra krenkelser til
retten til å krenke, og plikten til å
krenke. Og alt dette er et utslag av den ad
infinitum vi er inne i og som synes umulig å reversere eller slippe bort
fra. Det evige kretsløp er i ferd med
å innhente oss: Kristentroens oppositurum.
Men eksisterer det en plikt til å krenke? Ja, mener vi. Vi
har ikke bare lov å tenke, skrive og mene ting som kan såre personer, dvs
annerledestroende. Vi har plikt til fremlegge
«the gospel truth», dvs sannheten sett på vår tros premisser. Om dette vil oppfattes som en krenkelse, så la
det stå til. La det skje!, - for det er dette som er Amen: La det skje, la det
stå fast og stødig! Et slikt Amen krever alt og blir frivillig og med salighet
gitt.
Vi må på nytt slutte oss til vår tradisjon, vår kultur, våre
røtter, ja, vårt «Amen i kjærka». For Amen betyr å slutte seg til sannheten, la
den veilede oss, bli en del av oss - kall det velsignelse i Den Hellige Ånd. Vi
må la oss krenke, og vi må krenke, ved å holde hodet høyt, og ved å underlegge
oss sannheten, den som bare kan komme «utenfra», eller ovenfra, rettere sagt.
Fra våre forfedres Gud.
For sannheten kan ikke annet enn krenke. Den krenker –
paradoksalt nok – til og med den troende hver dag, for den troende kan ikke
annet enn bekjenne sin synd, at han krenker guds ord i tanker, ord og
gjerninger. Det er en krenkelse vil mange si, og under vår verdighet. De vet
ikke hva de snakker. Og en synder som
krenker Gud, og som er nødt for å gjøre det, hvis frelsen ikke gis oss først,
ved det ene, store og kosmiske offer en gang for alle: Jesu stedfortredende
lidelse og død.
Det ugudelig holdningsløse samfunn er for lengst etablert og
konserveres nå med offentlige midler forsynt av en skattebetalende klasse som
blir stadig fattigere, og færre, for hver dag det drypper fra oljekrana og
bonski allerede ses på bunnen som et
skremmende faktum det ikke kan gjøres noe med.
Vi er blitt ryggesløse «fylliker på illusjoner om egen godhet», noe vi skal nødes til å tro, selv om
vi ikke tror det engang. Vi har gjort oss til bidragsmottakere – «noble tiggere»
- som helst bør betales for, av alle
andre enn oss selv. Vi tåler så inderlig vel å bli fattigere, bare vi slipper å
bli holdt ansvarlig for det, ved å plassere ansvaret desto tyngre på «de
andre», dvs på de etniske norske.
Vi anser oss som verdens frelsere, utvalgt til lidelse,
utvalgt til å sone vårt eget oikos, vår
egen unike synd. Vi innvilger oss syndsforlatelse selv, i mangel på Gud, i
fravær av Faderen selv. Slik tror vi at vi får vår fortjente straff: Ved å lide
for andre, de fremmed, de andres guder, de vi gjør til utstøtte og fordømte, -
det er våre fordommer i fullt trav, fordommer uten tøyler. De fører oss vill og
vil knekke oss, skape kaos, forferdelse, død. Og vi tror vi fortjener det. Det
er mange veier til gud, sier noen av oss og det «vi» mener og tror er at det er
vi selv som skal ha siste ord, om dette at vi er rettmessig utnevnt til dommere
på Guds vegne, via selvpålagt skyldfølelse i mangel av et personlig gudsforhold
og sann tro.
Er det innvandringen og innvandringspolitikken? Er det
pornoindustrien? Mangel på marxistisk og
materialistisk moral? Manglende kapitalisme? Mangel på sosiologer, psykologer,
- prester og kirker som motvekt?
Vil et «herrens budskap» hjelpe her? Eller bør det heller bygges
permanente sommer- eller kolonihaver med fri tilgang til sauer og geiter, høy
og halm, - et riktig bondeliv a la
Sellanraa for allmuen og allmuens barn til bruk for all fremtid?
Bør man heller tilby jordomseiling som et evig prøveprosjekt
på Christian Radich? Regelmessige turer med Tore på sporet og turer i
Jotunheimen med fritt opphold for les
miserables på høyfjellshotell i all fremtid eller i månedsvis av gangen før
man nok en gang blir borttauet og oppsamlet i klientsentra i sentrale
storbymiljøer hvor de fleste kan kreve gratis drosje til og fra de byråkratisk
anlagte primærbehovssentralene og dit hvor byråkratene følger reglene skjematisk
og uten personlighet uten å blunke?
Nei, vi tror ikke det. Vi trenger begge deler, men vi får
ikke begge deler ved å kaste vrak på alt og legge til rett for noe ett eller
annet kommende og fremmed, men som lokker og skinner med sin ytre sømmelighet,
men som under huden bare er mye verre enn vi kunne forstille oss.
Det spekuleres i om det kan gjelde så mange som en million mindreårige ofre.
SvarSlettHva med de frivillige kvinnene som henfaller seg til underkastelse og overgrep-liknende sex, som pornoindustrien (og Hollywood) lett kan vise omfanget av? I følge pornoregissører i USA er behovet for menn til å bistå et overveldende flertall av kvinner, kraftig økende. Denne seksuelle nytelsen som blottlegges, kanskje spesielt fra hvite jenter, fremstår som berettiget og som et gode for kvinner. Og kun kvinner har rett til å mene noe om dette, for alle menn er kompromittert, som de titterne "vi" er.
Verdens eldste yrke er en bransje i stadig vekst og det ser ikke ut til at den vestlige verden ønsker å gjøre noe med det. Våre kvinner vil ikke ha oss nordiske menn lenger og tar like frekt imot all verdens folk og gir de plass på bekostning av feige, feminiserte menn som skjuler sitt svik bak liberalisme og flokkens intimiderende makt.
Man kan lure på hvem som er ens fiende med slike landsmenn/-kvinner.