onsdag 7. desember 2022

Var Jesus "gal"? Eller er du "sprø"?

Hvis du av en eller annen grunn skulle føle ubehag, frustrasjon, sinne, motløshet, forbannelse eller fullstendig likegyldighet overfor følgende små tekster, vil jeg tørre å påstå at det finnes en alvorlig brist i dine kognitive og emosjonelle strukturer, - hvis du ikke får dem til å «gå opp» i noe større og derfor blir fullkomment forklarlige og fornuftige for deg, slik at du føler deg kronisk bedre og mer menneskelig ved å kunne «leve med dem», og deres paradokser, på en stadig mer kreativ måte til stadig mer glede og oppmuntring for dine «significant others»:

Du avgjør selv:

Jesus Kristus av Nasaret er en paradoksal type. Ingen annen historisk person innehar så mange dimensjoner som personen Jesus i Det nye testamentet. Han er en sølibat asketiker som gjerne deler et overdådig måltid mat med mennesker av denne verden og som forandrer vann til vin i et bryllup. Han er en apokalyptisk profet i det ene øyeblikk og en praktisk moralforkynner i det annet. Han er en intens kritiker av jødisk lov, men insisterer samtidig på at han oppfyller denne loven i stedet for å undergrave den. Han forkynner nødvendigheten av å snu opp ned på maktforholdene i samfunnet, men unngår å fremsette direkte politiske krav. Han lover å sette barn opp mot sine foreldre og forbyr skilsmisse; han har omgang med prostituerte samtidig som han fordømmer vellystige tanker. Han kommer med ville påstander om sitt forhold til Gud og sin egen guddommelighet uten dermed å vise vanlige tegn til stormannsgalskap; Han er for like rettigheter og plikter for alle samtidig som han understreker nødvendigheten av hierarkiske ordninger; han kan være tålmodig like fritt som utålmodig og like uendelig imøtekommende som fordømmende. Han knesetter umulig standarder for deretter å tilgi de verste syndere. Han velsigner fredselskere på den ene side, men lover at han ikke er kommet med fred, men med sannhetens sverd. Han er en supermann i et perspektiv, men et menneske som gråter i et annet. Han presenterer seg etter døden som oppstanden og den samme som før, men uten at kroppen hans er den samme, men derimot en helt ny åndelig størrelse, og i tillegg noe enda mer merkelig: På en og samme tid kjød og ånd, en skikkelse som kan gå tvers gjennom husvegger og som er gjenkjennelig, men likevel totalt omskapt samtidig som sårene på kroppen etter korsfestelsen kan bekreftes ved berøring. (Oversatt og tillempet fra Ross Douthat, Bad Religion, s 153)

Legende, Løgner, Lunatik eller Herre og Lord?:

Jeg har alltid eksistert, Joh 8. 58; 1. 75

Jeg holder nøklene over døden, Åpenbaringen 1. 18

Jeg har aldri syndet, Joh 8. 46

Jeg har all makt i himmelen og på jorden, Matt 28. 18

Jeg og Faderen er ett, Joh 10. 30

Jeg er din families overhode, Matt 10. 37

Jeg har makt til å tilgi synder, Mark 2. 5 – 12

Jeg er verdens lys, Joh 8. 12

Jeg er kommet som den som er lovet, Luk 24. 25 – 27

Jeg er kommet ned fra himmelen, Joh 8. 23

Jeg vil oppstå fra de døde, Mark 8. 31

Jeg er livets brød, Joh 6. 35

Jeg vil sende Guds Ånd, Joh 16. 7

Jeg vil komme tilbake til jorden, Åpenbaringen 22. 20

Jeg er en konge, Joh 18. 37

Jeg ga åndelig liv, Joh 5. 24

Jeg er den ene dere må be gjennom, Joh 16. 23 – 24

Jeg oppreiser døde og helbreder syke, Joh 11. 38; Luk 13. 32

Jeg vil dømme verden på dommens dag, Joh 5. 22 – 30

Jeg er Guds Sønn, Joh Matt 16. 16 – 17

Jeg vil oppreise de døde ved tidens slutt, Joh 5. 28 – 29

Jeg er den eneste veien til Faderen, Joh 14. 6

Mine ord vil aldri bli borte, Matt 24. 35

Den som fornekter meg, fornekter Gud selv, Luk 10. 16

(Oversatt og tillempet fra Compelling Evidence for God and the Bible av Douglas A. Jacoby, s 129 f) 

C S Lewis:

Jeg forsøker her å fraråde deg til å si virkelig dumme ting folk sier om ham: «Jeg er villig til å akseptere Jesus som en stor moralsk læremester, men jeg kan ikke godta hans påstand om å være Gud». For dette er noe du ikke må si. Et menneske som kun var et menneske og sa slike ting som Jesus sa, ville ikke være en god moralsk læremester. Han ville enten ha vært fullstendig sprø – på linje med en som tror han er et speilegg – eller Djevelen fra helvete selv.

Du må bestemme deg. Enten dreier det seg her om Guds Sønn selv eller så har vi med en forrykt person å gjøre, eller noe verre. Du kan enten sperre ham inne som en tosk, du kan spytte på ham eller drepe ham som en demon, eller du kan falle ned fremfor føttene hans og tiltale ham Herre og Gud. Men ikke nærm deg ham med nedlatende tullprat om at han er en menneskelig pedagog. Han lar deg ikke velge hva du vil mene. Det var heller ikke meningen at du skulle. ,..

Det finnes ikke noe møte på halvveien, og det finnes ingen parallell i andre religioner; Hvis du hadde møtt Buddha og spurt ham: Er du Brahmas sønn?», vill han ha sagt: «Min sønn, du er langt inne i illusjonen». Hvis du hadde oppsøkt Sokrates og spurt: «Er du sønn av Zeus?», ville han ha ledd av deg. Og hvis du hadde truffet Muhammed og spurt ham: «Er du Allah?», så ville han først han revet i sund sine klær og så ville han ha kappet av deg hodet».

Hvem er Gud? s 21 i Packer:

Gud er Ånd (a spirit), uendelig (infinit), evig og uforanderlig i sin væren, visdom, makt, hellighet, rettferdig, godhet og sannhet. (Charles Hodge i Westminister Shorter Catechism. «Probably the best definition of God ever penned by man»).

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/10-synden-og-syndene-i-islam-og.html

"Jeg ber og formaner enhver from kristen om ikke å ergre seg over eller ta anstøt av Bibelens enfoldige tale og beretninger. Tvil ikke på det, hvor tåpelig og ille det enn lyder" Martin Luther

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar