Vi kommenterer i dag et gripende innlegg på HRS: «Martyrer»
og islam, Av Jan Kristensen:
Libanon. Første gang jeg traff en som ønsket å bli martyr
var i Sør Libanon i 1978. Som ung løytnant tjenestegjorde jeg i den første norske
FN-bataljonen i UNIFIL. Vi hadde stoppet en palestinsk patrulje som prøvde å ta
seg … fortsetter her
Dette er det horrible i dag og i vår tid, men et faktum vi
ikke tør å ta inn over oss og legge inn i vårt paradigme overfor islam, og det
fryktinngydende og destruktive i dette å ikke tøre å se konsekvensene av islam
som ideologi og gudstilbedelse, nemlig at:
De lærde eller eldre muslimene kan ikke tenke eller
resonnere annerledes enn de gjør, og det sørger islam per se for. De sitter lenket i en felle det er umulig å slippe ut
av, uten fare for eget liv. De må derfor mentalt overbevise seg selv om at å
sitte i denne fellen faktisk i seg selv representere et gode, et moralsk gode,
en forpliktelse pålagt dem av Allah, og derfor viss, fordi Allah vil det, - det
er bare å studere Koranen med følgeskrifter: Det står klart og tydelig, og hvem
vil vel betvile dette? Å betvile det betyr forræderi. De påtar seg derfor sitt
fangenskap med en slags lettelse, en slags tilfredshet eller tilfredsstillelse.
Man opparbeider seg poenger med evigheten for øye. De eksternaliserer sin
samvittighet som enkeltindivider, og som, kristent sett, har samvittigheten innskrevet
på hjertet deres av Gud, den allmektige, Sannheten, Veien og Livet. Mens Allah
«forbyr» i praksis en slik tanke, et slikt dogme. Allah tvinger samvittigheten
ut av hjertet, samvittigheten forbys internalisering. Den allah-troende skal i
ett og alt og med hele seg tilhøre Allah, han tilhører Allah både i sitt ytre
og i sitt indre, og dette vet han, og skjelver i sin «visshet», for ingen er
garantert å gå klar av Allah’s dom på den ytterste dag.
Å motivere eller oppildne til martyri er en plikt pålagt enhver
muslim av Allah. Det er ikke til å komme fra. Martyriet som valgmulighet,
overlates imidlertid til den enkelte, men også valget er bestemt av Gud, for
når de lærde selv ikke vil bli martyrere selv, må de begrunne det med en slags
valgfrihet selv, men da en negativ valgfrihet, et fravær av Allah’s egen
inngripen i form av en manglende overbevisning om selv å ofre livet og selv bli
selvmordsmorder. De lærde kan dermed rose seg selv for at Allah ikke ha utpekt
dem til selve oppdraget. De har andre oppgaver, pålagt dem av Allah. Det gir
dem – ironiks og pradoksalt nok – også et krav på større aktelse fra
trosbrødrene: Å bli pålagt av Allah å utføre en selvmordsaksjon anses riktig
nok som et bevis på at Allah elsker martyrene høyere, og først, og de gis jo en
mer fremskutt og ærverdig posisjon i den allahianske himmel, men fraværet av en
direkte og personlig og bindende meddelelse fra Allah, forhindrer ikke at de
lærde og eldre også tilregnes større aktelse enn de ellers ville ha kunnet
påregne. Ved å legitimere og støtte alle oppfordringer til selvmordsmyrding,
opptjener de seg derfor automatisk både jordiske og himmelske tilleggsfortjenester,
både overfor Allah i himmelen og på dommens dag, og overfor trosfellene. Vi ser
en djevelsk dynamikk i dette, en synergi av destruktive krefter basert på guddommelig,
og derfor absolutt sann og forpliktende åpenbaring.
Samtidig fratar de seg selv alt individuelt ansvar for sine
begrunnelser og overstyringer, når de går ut og ærer og akter selmordmartyrene,
ja, også belønner disses familier med økonomisk og annen støtte. Fortjeneste
kan dermed ventes i absolutt allestedsværende forstand. Ansvaret må imidlertid
til sist overføres på Allah, som kommer først i legitimeringskjeden, kall det
gjerne i et større perspektiv hele kjeden av ansvarsfraskivelsen, hjemlet,
altså, i Allah selv og han natur, hvis man kan snakke om Allah’s natur i det
hele. (Man kan ikke tillegge Allah en natur som Kjærlighet i seg selv i islam
og aller minst som en personlig kjærlighet).
Skulle de eldre og lærde muslimene komme ut med en fordømmelse
av selvmordsmorderne, ville dette
faktisk implisere selvmord, både verdslig og åndelig sett. Det ville nemlig
bety å vanhellige Allah og religionen, og profeten selv, hvilket i seg selv
ville garantere dem et særdeles langt og pinefullt «liv» i den allahianske himmelen, i tillegg til den
straff å bli regnet som frafallen her på jorden, en blasfemi som automatisk
medfører dødsstraff, i prinsippet. De eldre og lærde er dermed dobbelt låst i
Allah’s evige og uforanderlige logikk, og ikke bare dem, også selvmordsmorderen fanges inn i denne
djevelske skruestikke, denne matematiske forretnings-metafysikk, som dette er,
en malstrømmens formal-logikk inn i en destruksjonsspiral inntil døden.
Vil de noen sinne klare å se dette paradigme utenfra, i et
universelt eller universalistisk eller allment moralsk perspektiv? Vel, hvis de
skulle klare det, vil de ha trusselen om å begå blasfemi over seg, til enhver
tid. Det ville innebære blankt å forkaste islam, Allah og hans profet. Det
ville betyr å frasi seg islams essens, selve islam, islam per se. De ville ha
måttet si at Allah av natur er umoralsk, for ikke å si a-moralsk og dermed
forkastelig. Man ville ha benektet Allah’s perfeksjon og vilje og alle hans
«vakre attributter». De ville ha blitt oppfattet som en vantro som setter seg
opp over Allah og tilraner seg autonomi og som dermed gjør seg fortjente til
dødsstraff, så å si på stedet.
I et slikt tankesystem – i en slik religion – vil de eldre
og lærde, som jo er fedre som har barn som blir oppfordret til å vinne både de
troende og Allah’s ære nettopp ved å bli selvmordsmordere – selv kunne høste
mer aktelse og mer ære, enda så utrolig dette er, men de vil faktisk kunne
påberope seg å være fortjent til en slik mer-aktelse. Hvis de skulle tale mot
martyriet, ville det nemlig innebære at grunnlaget for å tillegge dem mer ære
bli undergravd. Å oppfordre til selvmordsmyrding
vil øke de lærdes aktelse både i de troende og i Allah’s øyne. Å unnlate å
oppfordre, vil innebære en risk for at Allah reduserer verdien av de gode
gjerninger den troende opparbeider seg, det er bedre, da, å være på den sikre
siden: Å ta Allah’s ord på alvor og slik sikre både martyrene selv og seg selv,
begge, merfortjeneste, og veldig mye
mer ære både her i det jordiske og i det himmelske. Full pot!! med andre ord.
De lærde vil utrolig nok i tillegg til dette innkassere enda en velsignet
synergieffekt av dette: De vil kunne hevde at det i virkeligheten er seg selv
de ofrer, når de oppfordrer og legitimere martyrene, fordi de selv ikke kan ha
noen garanti om den allahianske himmel, siden de ikke blir martyrer! De vil
hevde at de derved faktisk lider mer enn martyrene og at de derfor ha et bedre
krav på større aktelse og mer ære?
De eldre og lærde opparbeider seg ikke bære mer objektiv ære
og større fortjenester, men også følelsen subjektivt av å bli sterkere, deres
misjon gir dem følelse av å bli tilført en ekstra «nåde» - (egentlig nåde fins
ikke i islam) - , dvs en tilleggs-styrking av selvbildet eller egoet, en styrking
de mener påføres dem, eller gis dem, utenfra dem selv, utenfra deres egen,
private samvittighet, og da en «nåde» om derfor er av større verdi, ikke mindre,
siden den inngytes av Allah selv! Deres egentlig Selv utvider seg, de svulmer
av en selvrettferdighet, som de selvsagt ikke selv betegner som
selvrettferdighet, men som er det, i
praksis, en rettferdighet som da ikke betyr noe annet enn en stadig mer
voksende personlig, fysisk, styrke, eller betydning, subjektivt oppfattet. På
dette viset lurer de seg bare enda mer inn i illusjonen om at de ikke sitter i
fangenskap, at de ikke er virkelig frie, men slaver, og det som verre er,
nemlig sykeliggjorte moralister med negativt fortegn. De føler at de ved sine
oppfordringer bidrar til å skape inntrykk av å ha mer tro og derfor mer
verdighet enn de som ikke kommer med slike oppfordringer, men tvert imot
fraråder. De underkaster seg i egne øyne - mer enn andre under islam- og tar
det som et bevis på en større og mer edel og ren tro! De kjemper for «den gode
sak» og legitimerer sine holdninger og handlinger ut fra dette gjerne mer enn
ut fra de «hellige» tekstenes innbyrdes motstridende tendenser hva angår
forholdet til andre mennesker og annerledestroende. De forblindes av eget
hovmod og ser ikke at de bare blir mer og mer avhengig av å pleie, forøke og
bekrefte sin egen narsissisme og den sosiologiske mekanisme dette forsterker
inn i en stadig ondere sirkel hva angår livssyn og begrunnelse for sitt mørke
gudsbilde.
Snakk om selvforherligelse!
Hva hvis disse egentlig ikke tror på noen gud? Da blir den
menneskelige ondskap bare enda tydeligere. Å knytte sine tanker og holdninger
til det mange betrakter som hellige tekster, kan rettferdiggjøres på sitt vis,
fordi tekster som regel inneholder korrigerende uttalelser og påstander og som
i seg selv da gir en viss mulighet for «omvendelse», dette å komme på bedre
tanker. Når og så lenge disse dyrkere av selvmordmordere og martyrer, som
oppfordres til drap og mord på uskyldige, ikke skjønner behovet for større
ydmykhet heller enn hovmod, vil blodbadene fortsette.
Og hva hvis disse eldre og lærde nå plutselig en dag skulle
få kunnskap om at Koranen faktisk er blitt endret over tid og at alle
arkeologisk empirisk bekreftende funn sannsynliggjør at Koranen faktisk er et
menneskelig produkt og ikke en guddommelig åpenbarelse, ja, hva da? Vil de
avslutte sin dødsdans? Eller vil de pukke på sin rett til å føle seg overlegen
og mer i kontakt med den virkelige Gud enn alle andre?
Svaret blir, dessverre, tror jeg, at den menneskelige ondskap vil forsterkes, heller enn avta, hvis slike erkjennelser skulle tvinge seg frem med all tydelighet. De eldre og de lærde menn og kvinner vil heller forsterke sin tro på Allah enn på å forsøke å komme i kontakt med det Gud har skrevet på deres egne hjerter, men som de har fortrengt, via en død bok, heller enn å følge Den ene, levende og sann Gud. De vil da gjøre den store synd det er å konstruere gud i sitt eget bilde, fordi deres eget oppblåste, kalde og onde hjerte tillater dem selv å gjøre det. De er da blitt avguddyrkere, som nekter å innse at de er det. Og ifølge Koranen er dette den verste synd.
Svaret blir, dessverre, tror jeg, at den menneskelige ondskap vil forsterkes, heller enn avta, hvis slike erkjennelser skulle tvinge seg frem med all tydelighet. De eldre og de lærde menn og kvinner vil heller forsterke sin tro på Allah enn på å forsøke å komme i kontakt med det Gud har skrevet på deres egne hjerter, men som de har fortrengt, via en død bok, heller enn å følge Den ene, levende og sann Gud. De vil da gjøre den store synd det er å konstruere gud i sitt eget bilde, fordi deres eget oppblåste, kalde og onde hjerte tillater dem selv å gjøre det. De er da blitt avguddyrkere, som nekter å innse at de er det. Og ifølge Koranen er dette den verste synd.
At de eldre og lærde nettopp ikke advarer mot en slik
utvikling, men snarere oppfordrer den, er ufattelig i seg selv og bærer intet
godt budskap inn i verden i dag.
Vi har tidligere skrevet om selvmordmordere
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar