SIAN kontra Fjærseth
Tatt fra nettstedet SIAN 13.09.13:
«Fjærseth skriver: «En utbredt forestilling er at islam ikke
kan sammenlignes med andre religioner (...) og at det ikke er mulig å skille
mellom religionen islam på den ene siden og politisk islam eller islamisme på
den andre. Politisk islam og islams religionsutøvelse er sammenvevd og utgjør
en politisk ideologisk enhet (...)» (s. 271-272).»
link
link
Altså: Islam kan sammenlignes med andre religioner, for religion
er religion og politikk er politikk, og dette må gjelde for alle religioner. Religion
er noe helt annet enn politikk og dette må gjelde for alle. I samme sekk med
alt rukla, med andre ord. Her er hummer og kanari identiske og like ufarlige
eller farlige, og like søte eller sure, alt etter vedkommendes ufundamenterte preferanse.
(Jeg lar i det følgende "Fjærseth" fremstå som eksponent for
hvordan store deler av befolkningen i dag trolig tenker om tingenes tildragelse og
tilstand, og for hvorfor det blir så lettvint å tenke slik " Fjærseth" tenker om
islam i forhold til andre religioner. Vi aner ikke hvem "Fjærseth" er i virkeligheten!)
Kan Fjærseth virkelig mene det han lirer frem?
Alle religioner skulle derfor forkastes og anses som
skadelige? Åh, nei da. Det er bare spesifikt kristendommen som bør fordømmes, -
implisitt -, for det er jo bare kristendommen som har skylden for imperialisme,
verdenskriger, undertrykkelse, utsuging og holocaust. Ja, kristendommen har til
og med skylden for at Stalin utryddet nærmer 4 millioner kristne og enda fler
mistenkelig opponenter av ulike slag, i Stalins øyne. For Gulag lå ikke
implisitt i kommunismen eller ateismen, må vite, åh, nei, «gud forby», kan man
nær sagt si. Gulag ble til fordi de kristne og antikommunistene lå under for en ideologi som skjulte sannheten
om virkeligheten for arbeiderne og de eiendomsløse, og det faktum at de ble
utsugd av borgerne og kapitalistene og kapitalismen i seg selv, og som følgelig
da måtte frigjøres med alle midler, og at dette lå som et kategorisk imperativ
vitenskapelig fastslått, ut fra kommunismen selv, og derfor uavvendelig. Ingen har vel vært sikrere på
historiens utfall enn kommunistene var, og at de selv kunne tilrane seg
guddommelig autoritet ved å bestemme over liv og død ut fra den tro at gud var
død og kommunismen og dens verdensanskuelse hadde tatt hans legitime og sårt
tiltrengte plass, både i den enkeltes liv og i kosmos selv.
Slik tenker faktisk mange ateister og sosialister den dag i
dag.
Kommunistene kunne på dette grunnlag derfor ta av dage
kanskje så mange som 180 millioner ikke-kommunister, kulakker og kristne.
Muslimer må – som de fremmedgjorte arbeidere i Sovjet ble
det – på like fot anses som ofre for Vestens og kristendommens iboende og slavebindende demon. Vesten er hovedsakelig
kristen og derfor skyldig, mens islam må forstås i dette perspektivet, og kun i
dette perspektivet: nemlig i det at islam er like uskyldig som enhver
veloppdragen og sympatisk og hardtarbeidende muslim er det og at det bare er
slemme og perverse mennesker, som kaller seg muslimer og derfor er det bare instrumentelt
og i navnet, som begår drap i Allahs navn, og at disse helst bør ha terapi i
stedet for straff, slik man praktiserer straffen for dømte terrorister i Allahs
navn i Saudi-Arabia, hvor man for øvrig nå innrømmer heller dårlige resultater.
Slike som Fjærseth vil nok ha store vansker med å svelge
eller ta in over seg at den islamske misjon opp gjennom de siste 1400 årene har
kostet opptil kanskje så mange som over 250 millioner menneskeliv, dvs vantro, ikke-muslimers
liv. Hvilke andre religioner kan skilte med et slikt corriculum vitae? Og
hvilken annen religion har et tilsvarende arsenal av gudommelige og derfor
uforanderlige, og derfor individuelt evig forpliktende påbud og befalinger om å drepe de vantro, når
tiden og stedet er inne, som islam?
Ut fra denne horisonten er det viktig for slike som Fjærseth
å ufarliggjøre og bagatellisere eller helst helt bortse fra islam som en objektiv
og fastlagt konstitusjon, med en umiskjennelig essens, uavhengig av hvilket
ståsted man analyserer den som religion ut fra. Men vet han at han – ut fra
sitt drømmeperspektiv på verden og menneskene - dermed gjør muslimer til religiøse
opiumsslaver og impotente barn, som tror at Allah er som julenissen og en gud
som gjemmer seg i skapet og ikke tør å komme ut for å bevise seg selv?
Forstår han at det han forsøker er å definere islam for
muslimene, på sine premisser og sine premisser alene? Forstår han ikke at han
derved inntar et herre-knekt forhold til hver enkel, troende muslim? Skjønner
han ikke at dette er en ovenifra og ned-holdning som lett kan gjennomskues av
muslimene selv? Skjønner han ikke hvor nedlatende og imperialistisk han tenker
og er selv? Og hvor latterlig han fremstår? Og hvor lett det kommer til å bli å
forakte ham, som vantro, den dagen sahria får tak i ham, som en integrert del i
den nye norske virkelighet som snart vil se dagens lys og innenfor det nye
piggtrådgjerdet som da skal bygges ut fra ideen og illusjonen om et nytt, stort
og pluralistisk Vi, hvor den falske og umulige nye toleranse er blitt konstruert
til å være den nye store, inkorrible og allmektige Gud?
Fjærseths misære består i at han ikke skjønner hva Gud er og
at han gjør seg selv til en konspirasjon by
default. Hans egenproduserte konspirasjon er at sannheten er at kristendommen og islam egentlig er helt like, eller ubetydelig forskjellige, og at noen forsøker å holde dette påståtte faktum skjult, noe han mener SIAN gjør, helt i konspirasjonenes vold. Og nå er det altså han som avslørere denne konspirasjonen som falsk og gal, i sannhetens navn.
Det mannen ikke skjønner at han har lagt seg til en kognitiv blindvinkelsom i virkeligheten får ham til å tilbe avguder som ikke finnes. Rene illusjoner, altså. Han er så småspist på de store, dype, virkelig eksistensielle
ting, at han ikke kan se forskjell på troer og synds- trosbekjennelser. For ham
er Gud et tomt ord og fordi Vesten i dag identifiserer Allah og Gud, så må
islam og kristendom jo være av samme ulla, to religioner av samme støpning og egentlig
like ille eller ufarlige.
Islam og kristendom skal gjøres til den skraphaug den
nye fugl Fenix skal oppstå fra, på den nye guds befaling, dvs den nye gud hvis
navn er Toleranse og hvis absolutte fundament og vesensgrunnlag er relativisme
og ateisme, og frykt for å se realitetene og vesensforskjellene i øynene.
Det er ut fra dette perspektiv og paradigme at vår tids
gudløse atter en gang kommer til å stange hodet i veggen, etter at de de har gjort
sitt aller beste for å undergrave vår evne til å skjelne og diskriminere mellom
islam og andre religioner.
Når toleranse blir en erstatning for Gud, blir Allah og Gud
sauset sammen i en uigjennkjennelig graut og en farlig giftblanding. «Toleranse
er det menneskets dygd som ikke har noen autentisk overbevisning», sier
Chesterton, fritt oversatt av oss.
Under den nye toleransens jerngrep på sinn og skinn i dag,
blir enhver livsstil, enhver gudstro eller avgudstro og alle sannheter
likestilt med «min egen» livsstil, min egen gudstro og min egen sannhet, selv
om den radikalt motsier de andre paradigmene.
Men kan jeg da virkelig føle en autentisk og dypere overbevisning vedrørende
min egen tro?
Den nye toleransen forlanger av oss at vi skal gå ut fra som
en selvfølge at vi kan ta like mye feil som våre egne naboer eller nye
landsmenn av ulike slag kan ha og ta feil. For der den gjense tenkemåte og de gjengse holdninger
går ut på at ingen egentlig tror på noe som er mer sant enn noe annet, der vil
det selvsagt heller ikke være mulig å forsvare det man tror på. Å være «autentisk»
blir da å fornekte at noe kan være mer sant enn noe annet, at en tro eller religion ikke kan være
bedre eller sannere enn en annen tro og religion.
Går det an å være mot abort personlig, men
for full adgang og umiddelbar og ubegrenset rett til fri abort for andre? Hvilken
overbevisning er det da som ligger under annet enn en falsk og feilaktig oppfattelse av hva toleranse egentlig innebærer?
Og det er i denne fella de går som ikke vil se og innrømme
at islam er kristendommens antitese eller motsetning på alle de nivåer og relasjoner
som tenkes kan. Å påstå at kristendommen kan sammenlignes med islam er det
samme som å istemme en grunnleggende selvmotsigelse, dette at A kan være B på
en og samme tid og under ellers like forhold. At Jesus Kristus kan være verdens
frelser og ikke verden frelser på en og samme gang, blir et credo som ikke er et credo i det hele tatt, men kun en selvmotsiglse.
Å underlegge seg slike selvmotsigelser nærmest helt uten
refleksjon, for toleransen for dens egen skyld, betyr å legge til rette for et
kollektivt selvmord, i første instans i metafysisk forstand.
Finalen vil følge av seg selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar