lørdag 15. januar 2022

Noen som har det rett med Kjærligheten?

If I speak with the tounges of men …  

Vi tolker oss selv og andre, ja, hele virkeligheten, oftere enn vi tror. Ja, vi gjør det hele tiden, ofte uten å vite det. Av og til blir vi tolket – av virkeligheten, som altså er vanskelig å tolke, analysere, forholde oss til. Hvis ikke helt umulig å få et fast grep om, en gang for alle.

Heldig vis, kan vi si. Selv om de fleste kanskje egentlig ønsker å vite at de - akkurat dem - har grep om det, at de har forstått det, at de «har det» - til forskjell fra mange andre … hele tiden, om mulig, å tolke det slik.

Å tolke er vanskelig, akkurat som all kommunikasjon, egentlig, er det. Det er faktisk det vanskeligste som fins.

Har vi det rett med kjærligheten, eller har vi det rett med Kjærligheten?

Hvem tolker, hva blir kommunisert, hvor kommer den fra og hvor blir den av?

Et forsøk:

Hvis jeg snakker på menneskers vis - noe jeg kan gjøre – eller på englespråk, - noe jeg hverken kan eller vil gjøre - , men ikke har kjærlighet, da har jeg blitt en klingene bjelle eller støyende cymball. Hvis jeg har den profetiske gave – som jeg kan bruke – og kjenner alle mysteriene og har all kunnskap; og hvis jeg har all tro, slik at jeg kunne flytte fjell – noe jeg ikke kan  - , men ikke har kjærligheten, da er jeg intet.

Og hvis jeg ga bort alt jeg eide for å fø de fattige – noe jeg kan gjøre - , og hvis jeg lar meg brenne –  også noe jeg hverken kan eller vil gjøre - , men uten at jeg har kjærligheten, så gagner det meg intet. (Tatt, og oversatt av meg,  fra Defining Deception av Costi «. Hinn og Anthony G. Wood, 2018).

Kommentar: Vel, kommentar unødvendig, eller helt ubrukelig, feilslått, komisk. Men, heldig vis, ikke helt. Hvis vi bare prøver litt, eller mye og ofte, alt etter som. Alt etter hvem det dreier seg om. Og hvorfor.

Og her følger «originalen»:

Om jeg taler med menneskers og englers tunger,
          men ikke har kjærlighet,
          da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.
          
     2 Om jeg har profetisk gave,
          kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap,
          om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell,
          men ikke har kjærlighet,
          da er jeg intet.
          
     3 Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige,
          ja, om jeg gir meg selv til å brennes,
          men ikke har kjærlighet,
          da har jeg ingen ting vunnet.

1 Cor 13. 1:  If I had the gift of being able to speak in other languages without learning them and could speak in every language there is in all of heaven and earth, but didn’t love others, I would only be making noise. If I had the gift of prophecy and knew all about what is going to happen in the future, knew everything about everything, but didn’t love others, what good would it do? Even if I had the gift of faith so that I could speak to a mountain and make it move, I would still be worth nothing at all without love. If I gave everything I have to poor people, and if I were burned alive for preaching the Gospel but didn’t love others, it would be of no value whatever.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar