fredag 10. august 2018

Den politiske kaleidoskopvirkelighet - bare 20% sharia


Vi har – fortsatt pr dags dato - en fiskeriminster her i landet som smiler fornøyd og nikker når det på NRK Dagsnytt 18, Norges kanskje viktigste tv-kanal gjennom tidene og et fyrtårn i det demokratiske styresettet vi nå engang har, sies at:
«Det er mange kvinner som har blitt pisket, (- i Iran -) , men kanskje bare én eller to om dagen. Vi snakker om et land med 85 millioner innbyggere.
Dere må ikke blande Iran så mye med sharia. Man kan vel si at rundt 20 til 30 prosent av iransk lov er sharia. Grunnlaget for iransk lov kan sammenlignes med Frankrikes lover».

Hvem er det som sier det? Jo, det er fiskeriministerens betrodde ledsager, iranskfødte Bahareh Letnes, nå turteldue sammen med sittende fiskeriminister, trønderen og altså turteldue Per – (du snakker sant) - Sandberg. Jeg forutsetter at saken er allment kjent, at folk vet hva det er snakk om her.

Hvilket budskap er det NRK, fiskeriministeren og Bahareh Letnes forsøker å formidle, eller innprente, i det norske publikum? Og hvorfor tas ikke hennes spesifikke vinkelen på selve saken, som nå alle kjenner til, opp til diskusjon? Blir det for vanskelig ikke å se det absolutt «farlig uvitende», det innsiktsløse og det absurde i ordene hennes, og vel også meningen bak ordene til Leknes, så langt det er mulig og forsvarlig?

Og enda verre, for ikke å si komisk, er det å oppleve at vår fiskeriminister ser ut til å være mer interessert i å la sin kjæreste lulle inn tanker og forestillinger i befolkningen som burde vekke enhver opp til undring, og bestyrtelse, heller enn å forutsette at Leknes og Sandbergs måte å se det på er en helt normal og legitim måte å se tingene på? Er målet kun å avdramatisere, berolige og divergere folk fra oppmerksomhet på reelle problemstillinger?  Tas det for gitt at folk jo tenker akkurat som Leknes og Sandberg? Tas det for gitt at hvis folk nå engang tenker slik, så er tenkningen sann og fakta sanne? Er folk med andre ord i sin fulle rett å tenke at de kritikkverdige forholdene i Iran ikke er noe å ta på alvor for og bry seg om og at Irans rykte bør bygges på det «faktum» at sharia jo ikke gjelder fullt og helt i landet, og at det ikke er mer enn 20% sharia der?

Vi kan ikke dy oss for å tro at Sandbergs venninne ikke har særlig innsikt i hva prosentregning og prosent-behandling og statistikk er. Vi forsøker derfor å her å sette noen av tingene i dette på plass. Vi tar utgangspunkt i kaleidoskopet: Det danner sin egen virkelighet for hver gang du rister litt på det og kikker inn i krystallenes verden. Å se kaleidoskopisk på tilværelsen er å ryste sammen en del fakta og «nyte» eller stanse for å beskue det bilde som danner seg, i fascinasjon. Det kaleidoskopiske bildet er bare sant idet man beskuer den virkelighet det for øyeblikket avtegner. Vi kan si at Sandberg og Leknes har et kaleidoskoperspektiv på forholdene i Iran og nøyer seg med det. Det kan ende i kulturell og politisk katastrofe for dem begge, forhåpentlig ikke for mange fler.

La oss ta en vifte av relevante statistiske problemer Leknes’s ord fortier eller underslår, muligens tilsiktet. Hensikten kan være den enkle at Leknes - og dermed fiskeriministeren - forsøker å skjønnmale Iran.  Spiller dette mulige motivet noen rolle? Vel, det gjør ikke saken mindre oppsiktsvekkende, mindre urovekkende, hvis man går ut fra som en selvfølge at hensikten her helliget midlet. NRK synes å være fornøyd med å servere bull i beste sendetid.

Historisk perspektiv – problemer med prosenter

Hva var det å ta på vei for, at det like før revolusjonen i Russland i 1917 bare var ca 2% kommunister i landet?  Kan man si at Russland da bare var 2 % kommunist-styrt og at ingen i hele verden rundt ikke burde være engstelige? Vel, noen ville vel se det slik. Fakta og historie sier noe annet.
Vet folk at det var det svinnende lille minoriteten på 2% a befolkningen i Russland som etablerte den kommunistiske styreformen der? Kjenner folk til Lenins og Stalins massmyrderier? Kjenner folk til hvor inngripende og knugende kommunismen var i folks dagligliv? Og hvor mange liv kommunistene mente var verdt å ofre for at kommunismen kunne bli helt enerådende?

Hvor mye nazisme var det i Tyskland i 1930, tre år før Hitler kom til makten, og ble støttet av 90% av befolkningen? Ingen ting å bry seg om? Var det 1 % nazisme før valget av Hitler og 99% etter? Var det kanskje ikke mer enn 60% ikkenazistiske og tradisjonelle vestlige lover i Tyskland, selv under nazismen? Selv under deportasjonene av jødene og konsentrasjonsleirene? Var det flere eller færre nazilover i Tysland enn de ikke nazistiske lovene og lover som gjaldt i Europa for øvrig?

Vel, jødene utgjorde ca 1 % av befolkningen i Tyskland den gang. De var også underlagt Tysklands lover. Men bare en promille av lovene gjaldt sonder-tiltak som styrte 6 millioner jøder rett i døden, med naziregimets «velsignelse». De fleste tyskere vill ikke vite noe om dette, heller ikke andre ikke-tyskere. Tenkte man kanskje at siden så få nazistiske lover gjaldt så få borgere ikke var noe å bry seg om? Vel, historien har fått mange til å tenke seg om. Det hjelper ikke at det f eks bare er 20% sharialover i Iran, når det skjer systematiske brudd på internanale lover og forfølgelse av annerledestenkende.

Leg merke til den mentale felle folk går i når man trøster seg med Letnes forsikringer om at sharia bare er av nærmest bagatellmessige betydning for iranerne. Hennes forsikringer synes normerende, de er ikke bare faktabeskrivende, slik hun, Sandberg og NRK vil ha oss til å tro. Det hun sier er ikke bare villedende, de er også veiledende. Dette er promotering by default.

Letnes ønsker tydelig å ufarliggjøre sharia ved å isolere sharia fra islam, og omvendt. Begge innfallsvinkler holder ikke og retter fokus på et i og for seg irrelevant faktum, nemlig at islam er forskjellig fra sharia. Det er følgelig mer riktig å si at det er sharia som ødelegge det bildet vi har av Iran, ikke islam. Det bildet som forsøkes formidlet er at det virkelige Iran er muslimsk og at det virkelige Iran de facto befinner seg utenfor Vokterrådet jurisdiksjon og mullaenes jerngrep.

Beviset foregis å være at iranere flest ikke er underlagt sharia, men at iranere flest heller velger islam. Leknes forsøker å fortelle oss at islam er bra, mens sharie er det ikke, at iranere vil islam, men ikke sharia. Men hvordan kan hun skille mellom islam og sharia? Vel, det er ikke bare jeg som vil hevde dette, men: Sharia er islam og islam er sharia, for hvordan kan du skille? Man kan finne ulike tolkninger av ulike deler av islam og ulike praksiser her og der, men de jure er sharia islam og islam sharia. Det går frem av islam slik islam presenterer seg selv og slik islam i seg selv fungerer eller skal fungere.

Forvirrende og inkonsistent – for å forvirre litt mer:

Og hva med dagens Kina? Hvor mange kinesere styres av kommunistiske lover? 90%? 50%? Eller færre? Ut fra mine samtaler med kinesere handler, tenker og «føler» kineserne at de lever mer som om de bodde under forhold og lover som kan sammenlignes med lovene i Europa eller i USA for mer enn 100 år siden og før, dvs under et mer eller mindre de facto privat kapitalistisk regime? Borgere av Kina står fritt til å kjøpe og selge det meste uten innblanding fra Partiet, dvs fra den suverene kommunistiske styreformen eller fra statens side.  Man kan trygt si at det ikke fins mer enn 20% kommunistiske lover av alle lover i Kina. Like vel er ikke staten Kina et demokrati. Kina er et kommunistisk diktatur. Det eksisterer ikke full religionsfrihet, ytringsfrihet og forsamlingsrett. Men man kan si: Det er ikke mer enn 10 % kommunistiske lover i Kina. Man kan altså ta det med ro: Mindre enn 10% av den kinesiske befolkning ligger under det kommunistiske styrets pisk. Så storartet? Det fins bare mindre enn 1% av lovene i Kina i dag som tillater og påbyr dødsstraff. See? Grei skuring, liksom, ifølge lex Letnes/Sandbrg? Ifølge offentlig statistikk er bare nestn 7% av kineserne medlemmer av Det kommunistiske partiet som sitter på den lovgivende, utøvende og kontrollerende makten i Kina. Vi kan derfor føyse av det, bagatellisere, slik Leknes og Sandberg gjør på Dagsnytt 18?

Så hvorfor bekymre seg på kinesernes vegne? Vel, det fins menneskerettsbrudd. De begås også i Iran.
I henhold til loven, dvs kommunismen. Det fins også menneskerettsbrudd innad i f eks en del av palestinernes organisasjon Hamas, et muslimsk fundamentert parti som vil overta hele makten og styre kun basert på sharialover, 100% sharialover. Vi ser derfor at Hamas er blitt definert som en terroristorganisasjon. Men i virkeligheten styrer også Hamas sin befolkning etter importerte lover, dvs vestlige lover. Hamas er kanskje like avhengig av importerte, vestlige lover som Iran er. Hvor stor prosentandel sharia Hamas styrer etter, er et irrelevant spørsmål akkurat som det er irrelevant hvr mange prosent sharia det styres etter i Iran. Hamas regnes som en terroristorganisasjon av de fleste stater i dag, selv om Hamas ikke styrer hundre prosent etter sharia.

Hva betyr det at Iran ikke har mer enn 20-30 % sharialover? At islam så å si ikke eksisterer i 80% av landet og at islam da de jure faktisk ikke gjelder det flertall av iranere som ikke bor i de områdene hvor sharia vitterlig gjelder og hvor 2 eller 3 kvinner piskes offentlig hver dag?

Legg merke til at Leknes snakker om sharialover i flertall, som om disse lovene kan ses isolert fra hverandre og som om de ikke skulle være gjensidig avhengig av hverandre. I seg selv formidler dette at deler av islam kan gjøres ugyldig. Teologisk er imidlertid dette umulig. Islam er sharia i sin helhet og sharia i sin helhet er islam. En annen ting er at dette i seg selv har skapt enorme problemer for muslimer opp gjennom tidene. Til og med Det muslimske brorskap innrømmer at det i dag er umulig å etablere ren islam. De er dermed tvunget til å redusere ren islam. Det vil ta tid før islam og sharia i sin reneste form kan bli virkelighet, sier de. Mange muslimer vil være fornøyd med dette. De vil ha et samfunn der sharia er begrenset mest mulig. I praksis betyr dette at det store flertall muslimer er komfortable med en fragmentert og dermed inautentisk islam. Dette selvsagt til stor forsmedelse for mullaene i Teheran. Deres posisjon blir stadig truet og jo mer truet de føler seg, desto hardere virkemidler for å holde seg til mest mulig ren islam, primært i hovedstaden. Islam i seg selv bærer i seg kimen til oppløsning av islam.

NRK, Leknes og Sandberg vil ha oss til å slappe av. Det skjer tross alt da færre brudd på menneskerettene enn vi skulle tro. Islam som sådan er egentlig ikke farlig, media til nå har gitt oss et feilaktig bilde. Når diktaturets blodige alvor bare begrenser seg til en viss liten prosentandel på et visst begrenset område i Iran, så får vi vel se gjennom fingrene med det – og ønske det relativt nyforelskede paret lykke til på reisen, som om ingenting.

Det Leknes og de andre ikke tar med i betraktingen er, at det iranske maktsentrum har fullt herredømme, selv om periferien kan forekomme relativt fri og uavhengig, eller som mindre og mildere islam enn sentrum. Men sentrum utøver like fullt kontroll. Periferien er ingen trussel mot regime så sant periferien ikke kan opptre som et samlet og like sterkt sentrum som sentralmakten kan, med råderetten over militærmakten. Om ikke maktsentrum utøver all makt over periferien, kan de likevel dominere periferien.  Sentralmakten kan til og med med hensikt ha valgt å utøve en sentripetal innflytelse over periferien, for å legitimere seg selv, for å vise hvor liberale eller moderne de «egentlig er», men dette i seg selv trenger ikke med nødvendighet å minimalisere sentrums reelle makt og potensiale for å kunne dominere periferien totalt, slik noen altså vil ha oss til å tro.

Og da hjelper det ikke med relativt spredte og mer eller mindre godt organiserte demonstrasjoner mot regimet – og sharia – i sentrum av Iran.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar