tirsdag 20. april 2021

Nawaz og Quilliam - exit eller "come back"?

 Vi var skeptiske til Maajid Nawaz fra begynnelsen av. Det falt oss helt naturlig og det var derfor litt rart at f eks Nina Hjerpset-Østlie i HRS så å si tok imot ham med et åpent sinn og åpne armer. Han drev i mange år Quilliam, i England, en tenketank som ikke gikk av veien for å kritisere islam og ekstremister, selv om Nawaz selv var muslim (med en nokså voldsrettet innstilling før han omvendte seg – til «normal islam» eller «sann islam» - ditt valg.

Vi så at Nawaz var en godviljens mann og at han hadde lært av sine radikale feilsteg, bl a i Egypt.

Men vi først på islam, før vi på mannen, og da vi at Nawaz ville innhentes av det de fleste ekstreme muslimer vil kalle «sann» eller «ekte» islam. Vi så ham diskutere med Douglas Murray og Ajaan Hirsi Ali på en vel timelang debatt på engelsk tv,B BC, tror jeg, og vi så hvor lett det var for Murray og Ali å bruke Nawaz egne argumenter mot ham. Publikum falt ned på Murray og Ali’s side og Nawaz var nok skuffet: Han hadde ikke fullt ut klart å innbille publikum om hvor fredsæl en religion islam var. Murray og Ali refererte bl a til alle krigene som pågikk i muslimske land. Hvordan kunne så islam sies å være en «intrincically» fredelig religion?

Vi fikk rett i at Nawaz ville innhentes av islam. Se link til original artikkel om Quillians demise under.

Vi tenker også på prime minister Imran Kahn i Pakistan. Som så mange andre vestlige "kjæledegger" - fra begynnelsen av - ser han på samme måte som mange andre "prominente" ut til å bli slukt opp av en islam han mener bli misbrukt. Han ser ut til å føye seg etter de mest "rabiate" eller pliktro i landet:

https://www.dawn.com/news/1619123/unfortunate-that-political-religious-parties-misuse-islam-pm-imran

Vi må videre: Men først litt fra hva Julie Dahle skriver på HRS:

Den reformvennlige muslimske tenketanken Quilliam legges ned. Noen egentlig årsak oppgis ikke, men Englands islamister jubler over nedleggelsen. Dette lover ikke godt for intern reform i de muslimske miljøene, sier Douglas Murray. Julie Dahle Publisert: 20.04.2021 - 09:14

… Douglas Murray skriver at den islamistiske feiringen av nedleggelsen av Quilliam – stiftet av blant annet Maajid Nawaz – er et problem det er verdt å merke seg.

Hvor er de moderate? Murray påpeker at det er mangel på moderate muslimske stemmer i det offentlige rom, … Quilliam bl et etterlengtet innslag i den offentlige debatten da tenketanken ble opprettet i 2007 …

Murray skriver: De fordømmer kanskje drapet på karikaturtegnerne, men sier at blasfemi er en veldig alvorlig sak i islam, og at dette var noe de ikke-troende måtte innse. De pleide å fordømme ødeleggelsen av World Trade Center, men var på ingen måte mot terror hvis den var rettet mot Israel. Når de fordømte 7/7-bombingene, fortsatte de å fordømme britisk utenrikspolitikk og advare om «islamofobe» tilbakeslag. Den kumulative effekten som mange av oss følte, var at islam hadde større problemer enn mange var villige til å innrømme, skriver Murray.

Kommentar: Dette sier det meste for de som kan lese og tolke både ideologi og person og holde dem sammen og skille dem fra hverandre der det er essensielt mulig og nødvendig.

Vi sakser fra Julie Dahle: Når Quilliam nå legger ned, er det nok en seier for radikal islam i England, sier Murray.

Britiske politikere tåkelegger: Murray sier at britiske politikere har vært islamistenes nyttige idioter snarere enn å støtte de reformvennlige muslimene som samlet seg i tenketanken Quilliam. Ikke minst var den enorme groomingskandalen et eksempel på politisk unnfallenhet og stigmatiseringsangst.

… Både radikale islamister og britiske styresmakter var derimot opptatt av å tåkelegge at dette var problematikk knyttet til islam. Dermed ble Quilliam stemplet som islamofobe.

«Stigmatiserende og rasistiske»

Arbeidet Quilliam påtok seg med å rydde i eget reir, ble raskt stemplet som både stigmatiserende og rasistisk, og tenketanken ble utsatt for angrep fra både politisk venstreside og fra islamister. …

At verden vil bedras på denne måten er kjent også i Norge. Islamkritikere må tåle ekstremismestempelet også her, og stadig færre orker å stå i den offentlige skittstormen.

… Hatet og giften rettet mot Nawaz og hans kolleger har vært eksepsjonell. De har bokstavelig talt måttet frykte for livet. Og hatet har langt oppveid ethvert mål rettet mot islamistiske grupper som opererer i Storbritannia. …

Et dårlig tegn

Murray peker på de siste ukenes hendelser i England, der en lærer har måttet gå under jorden etter å ha vist karikaturer av Muhammed i en undervisningstime. Murray viser til hvordan muslimene har organisert seg for å skremme både læreren, hans familie, sjefer og kolleger ikke bare til taushet, men til å unnskylde lærerens handlinger.

Vil det være kampanjer mot dem? Vil de «vanlige» muslimske organisasjonene gjøre noe for å nedskalere problemet? Som alltid vil de late som om de er meglere mellom mennesker som ikke kan forhandles med og staten.

https://www.rights.no/2021/04/islamistene-jubler-englands-eneste-moderate-muslimske-tenketank-legges-ned/

Originalen fra Murray:

https://www.spectator.co.uk/article/what-the-demise-of-quilliam-teaches-us-about-britain-and-Islam

Kommentar: Vi vet ikke om Nawaz ville komme tilbake med et brak av et come-back: det kan selvsagt hende. Men føler han at han ikke er blitt bakket opp tilstrekkelig av ikkemuslimene, av kuffar?

Eller er han ensidig blitt så redd sine egne at han ikke tør?

Har han kanskje forstått mer av hva islam er og hva denne ideologiske religionen eller religiøse ideologien virkelig innebærer og betyr i det lange løp?

Islam spiser ikke bare sine ytre fiende, islam spiser også sine barn, både metaforisk og mer reelt, muslimer som alle anses som født muslimer, før vantroen og de vantro ødelegger dem.

Islam innebærer en mangslungent, «laminert», polimorf og permanent revolusjon, beordret av Allah og profeten. Misjon er påbudt og obligatorisk; men kan spørre seg om hva som er mest hensiktsmessig og tjenlig for saken alt etter forholdene. Men selve påbudet står ved lag og kan ikke «omstøtes». Noen muslimske lærde kan få seg til å mene at sure 9. 5 er det sikreste av alle bud: Forfølge dem hvor de befinner seg og … i betydningen: Islam er og skal være i kontinuerlig misjon i form av krig.

Hjemmelen for eventuelle drap av vantro og frafalne muslimer og for blasfemi mot profeten, hentes ikke fra noen verdslige eller vestlig-lignende grunnlov eller positive lover, dvs menneskeskapte lover, (lover som da kan omgjøres eller oppheves ved andre lover), uansett hvor moderne, rasjonell, human og ellers gode de måtte være.  

Muslimer gjør ikke mye uten «hjemler», dvs uten guddommelige påbud, forbud, tillatelser og ellers det som måtte følge av sendebudet Muhammeds eksemplarisk «gjøren og laden». Gjør de noe utenom «boksen» er det unntaket og fordi det tillates i land som ennå ikke er islamske. Muslimer spiser, drikker, elsker, føler, tenker, handler, emoverer og har «de korrekte emosjoner» ut fra de hjemlene Allah gir ham. Og intet annet. Det er ikke mulig å skille mellom naturlig eller allmenn åpenbaring og spesiell åpenbaring i islam. Sharia trumfer denne den naturlig loven. Og dette må selvsagt Nawaz har vært klar over fra starten av. Eller har han virkelig trodd at «den naturlige loven» og den loven er skrevet på, over eller i menneskehjertene så å si på naturlig vis la seg integrere som et doxa i muslimenes tankeforutsetninger for slik da i sin tur, gradvis, å kunne oppheve eller moderere deler av sharia på «sedvanerettslig» grunnlag? Se her om "homo økonomikus", store filosofer og den naturlige loven, hjerteloven

Det er skrevet at muslimer etter en tid i Vesten kan få en blind tror på Koranen, eller tillegge seg en intellektuell skepsis om «gud», kombinert med en avdempet form for muslimsk livsstil eller at de kan gå inn i en mystisisme som hjelper dem til å overse eller transcendere de intellektuelle problemene.

Det er skrevet lite, om overhodet noe, om hvordan vestlige vil reagere på islam nå og fremover.

Det som er om å gjøre i Vesten i dag er å beskrive og oppfatte muslimer som «tekstuavhengige», som om de var uten «bok» og egentlig ikke avhengig av noen lov. Muslimene blir sett på som ekstremt formlige, som «polyamorøse», nærmest, og dermed egentlig som skolebarn som lærer og tar etter alt det lærerne – Vesen – forteller dem og lærer dem. Alle burde nå vite at dette var en like radikal som naiv illusjon.

Vestlige er for så vidt uinteressante både for media og forskning, som om vi vestlige ikke hadde noe å forsvare, eller som om identiteten vår nå ligger fast en gang for alle. Dette kan fra etablissementets side vise seg å være en enda større naivitet og en enda størr illusjon enn den vi har anlagt overfor muslimene. Men dette synes virkelig å være SAP’s, politikernes og akademias utsiktspunkt og tilnærming over det hele. Det samme gjelder media. Det fins knapt fokus på temaer som den judeokristne tro og tradisjon; fenomener so synd, skyld, forsoning, forløsning og frelse, inkl Gud vs Allah osv.

Folket skal på en måte bevisst holdes i mørke om substansielle vinkler og sant eksistensielle spørsmål. «Vesterlendingen» lever både i fortvilelse, villrede og forvirring – eller så er han totalt «blank» og fullstendig likegyldig til det meste, helt til det meste av alt. Og hvem ser dette klarere enn muslimene? Gir dette dem «blod på tann», for å spørre litt dramatisk? Nå har kanskje Nawaz opplevd at «vesterlendingene» ikke var så naive og formlige som han opprinnelig tenkte. Kanskje det er derfor han har gitt opp? Presset fra begge sider kan ha blitt uutholdelig personlig, og for farlig, objektivt sett.

Vil vi se en lignende utvikling blant de vestlige som med muslimene? Vil utviklingen bli mer voldelig og mer permanent og eksponentielt eksplosiv? Eller vi de fleste vestlig i sin beste aldri gå inn i mer mystiskorienterte og pasifistiske livsstiler? Hvor lett er det ikke å venne seg til en slags preliminær dhimmi-status?

Det media og akademia frykter mest er det potensiale for vold som ligger i den vestlige befolkningen; vi ser det når «eliten» holder fast ved at «islamofobi» er et egnet instrument brukt for å «shame» islamkritikere til isolasjon og taushet.

Riktig nok sette politiet sikkerhetsnivåer og hvor truslene fra islamister eller ekstremister fungerere som et varsko og som en påminnelse om å være på vakt overfor muslimske miljøer. Men frykten fra toppen og ned i samfunnsmaskineriet retter seg mest mot de innfødte – som jo foreløpig er i et stort flertall og hvor da antall terrorister jo forutsetningsvis er størst. Den største faren kommer derfor fra de innfødte miljøene.

Bredspektret og både deskriptiv og preskriptiv beskrivelse av situasjonen i stort her, om Bangstads Rise of Islamophobia etc.

Som vi tidligere har skrevet: Blasfemiloven gjør seg gjeldende som en konkret realitet i Pakistan, den er ikke en sovende «paragraf», (som mange vil tro, fordi vi rett og slett ikke tror at det kan være sant), men:

Den 4 januar 20011 ble guvernøren Salmaan Taseer (eller Tazeer) i Punjab, skutt på åpen gate av en av sine livvakter i Islamabad. Drapet skjedde uten forutgående domstolsprøvelse og gjerningsmannen kunne unnskylde seg med at siden det var dødsstraff for blasfemi, så kunne enhver muslim eksekvere dommen.

Aasiya Noreen, f 1971, (også kalt Asia Bibi), ble dømt for blasfemi mot profeten og dømt til døden ved hengning i Pakistan i 2010. Bibi hadde kommet i krangel med noen muslimske kvinner som hun hadde plukket bær sammen med. En av disse muslimske kvinnene ble sint på henne da hun drakk av den samme vannkilden som de muslimske kvinnene. Hun ble så beskyldt for å ha fornærmet profeten, noe hun selv benekter.

Bibi forsøkte å få innreise til England, men til min forskrekkelse ble hun avvist:

Vi skrev da i en annen sammenheng:

Og britene, hva med britene? Det tikker inn info om at britiske myndigheter ikke vil tillate innreise for Asia Bibi til England.
Alt av sikkerhetsmessige grunner.

Dette er verden snudd opp ned. Malala fikk heder og hyllest overalt.
Hun ble som kjent skutt ned på en skolebuss av folk man snart ikke har ord for å beskrive.
Hun overlevde, utrolig nok. Hun fikk medisinsk behandling i England.
Alle sto på tå hev. Islam var fredens religion.

Men Asia er altså farligere. Fordi hun er kristen? Oppnådde Malala den status hun fikk kun fordi hun var muslim - og derfor i mindre behov av sikkerhet her i Europa og resten av verden?

Smaker vi strukturell rasisme - ovenfra og ned - her? Diskriminering? Britene må være ille ute som tenker om seg selv at de ikke kan sørge for Asias sikkerhet. Det var kanskje muslimene som sørget for sikkerheten til Malala? Eller er Asia mindre verdt britenes sikkerhetsoppbud enn Malala var?
(Man kan bli skremt av å trekke konklusjoner her). Og nå ser vi mønsteret altså gjenta seg her i landet. Hvor alt dette bærer hen, er ikke vanskelig å se …

Litt bakgrunn, som viser hva som kan skjer med “liberale” muslimer:

The citizens of Punjab, Pakistan's most populous province, were in shock: their governor, Salmaan Taseer, had been shot to death, allegedly by one of his bodyguards, while walking through a marketplace in the country's capital, Islamabad. Minutes after the news got out, members of Taseer's Pakistan People's Party (PPP) took to the streets of the Punjabi capital of Lahore in anger. Protesters burned tires and shouted slogans against Taseer's assassin. One man wearing the PPP's red, black and green colors forced a shopkeeper to lower his shutters, screaming that no one would be allowed to do business on the day a party leader was killed. Besides grief, the furor stemmed from political frustration. Taseer was Punjab's most visible member of the PPP, which, under Pakistani President Asif Ali Zardari and Prime Minister Yousuf Raza Gilani, slipped into crisis with a tenuous hold on the central government just before the outspoken governor was murdered.

Markets on the Mall Road and adjoining Hall Road close to Governor House, Taseer's official residence, were shut down as PPP loyalists gathered outside to mourn. "They've killed a great leader, a great politician," said Irfan Malik, 36, a PPP worker standing outside, wearing a black bandanna around his right arm as a sign of grief. "He was so loyal to Benazir Bhutto, so loyal to Zardari and so good to the party," said Muhammed Hanif, 43, wiping away a tear from his eye, referring to the legendary party leader assassinated in December 2007 (the Pakistani President is her widower; their son is being groomed as his political heir). Mourning for Taseer became an occasion to express loyalty to the Bhutto dynasty. Next to Hanif, two young men with PPP flags in their hands screamed aloud, "When you kill one Bhutto, another Bhutto is born." Chants of "Jiyo Bhutto" ("Long live Bhutto") and "Death to Taseer's killer" rang throughout Mall Road.

… "With Salmaan Taseer's death, a voice of reason and tolerance has been silenced forever." Shehla Akram, president of Punjab's Women Chamber of Commerce and Industry, who recently held an award ceremony at Governor House, said Taseer's murder would result in many steps backward for women's empowerment. "

… But Lahore is a stronghold of conservative Islamic and traditional values. Mullah Muhammed Amir, imam of a mosque on Mall Road, while expressing his regret over Taseer's murder, said, "It is our job as Muslims to uphold laws that protect the sanctity of Islam. To safeguard the holy book is our duty as Muslims." A worshipper at the mosque agreed with him. "We are defenders of the holy Koran and the words of Allah and Prophet Muhammad," he said. "We need to condemn anyone who defiles Islam." But the imam insisted, "The killing of any innocent man is a sin in Islam, and I would like to express my regrets to his family."

http://content.time.com/time/world/article/0,8599,2040735,00.html

 

Se her om hva vi skrev – illustrerende - om Morgenbladets redaktør for over 10 år siden ang. Asia Bibi:

https://neitilislam.blogspot.com/2010/11/morgenbladets-leder-br-na-ta-kvelden.html

Se en kommentar til det utrolige faktum at Bibi ble nektet innreise til England:

http://neitilislam.blogspot.com/2018/11/asia-bibi-islamofobi-selvdestruksjon-og.html

Og denne, om bl a søndagsfolket og lørdagsfolket, islaofobi etc:

https://neitilislam.blogspot.com/2018/11/liten-interesse-og-fa-likes-for.html

Og denne: https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/skal-vi-snart-bli-kvitt-islamofobien.html

Og denne om Bibi og bla Fjordman: https://neitilislam.blogspot.com/2020/02/fjordman-vart-land-og-aftenposten-pa-nrk.html

Se også denne, som viser hvordan det går med dem vi utgangspunktet skulle tro var «litt håndfast vestlige», men som tvinges til å «tilfredsstille” “de sant troende”:

Pakistans statsminister Imran Khan gir etter for islamistene, Av Hanne Tolg  20. april, 2021

Frankrike rådet nylig 4000 franskmenn til å forlate Pakistan. Fire politimenn døde og 600 ble skadet i konfrontasjoner mot rasende muslimer som mener at profeten Muhammed er blitt krenket av…

I en TV-sending mandag ba Imran Khan andre muslimske land om å jobbe sammen mot vestlige regjeringer for å stanse krenkelser av profeten Muhammed. Khan sa at krenkelser av profeten skal behandles på samme måte som Holocaust, som er ulovlig i flere vestlige land. Khan sa at boikott av varer fra vestlige land som krenker profeten, ville ha effekt.

Enkelte områder i Pakistan minner om borgerkrig. Islamistene krever at regjeringen fordømmer og utviser de franske diplomatene i landet. Se videoen under fra søndag 18. april:

https://www.document.no/2021/04/20/pakistans-statsminister-imran-khan-gir-etter-for-islamistene/

 Spesifikt om Nawaz:

Undergravende puerilisering, om bla Hjerpset-Østlie, Adampour og Nawaz:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/06/den-store-undergravende-puerilisering.html

 Hyller Nawaz, og om islam er en religion? (Cantwell Smith, Qaradawi m fl):

https://neitilislam.blogspot.com/2016/10/hodne-saken-er-islam-en-religion.html

Generelt, og om bl a en annen populær muslim i Vesten, Reza Aslan:

 Om bla Berit Ås, om pengene eller medlidenheten, om følsomme hjelpere, sentimentalitet osv:

https://neitilislam.blogspot.com/2015/09/hjelperen-den-rasjonelle-den-flsomme-og.html

Hvilke tekster er mest voldstiltrekkende og voldsutløsende?

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/hvilke-tekster-er-potensielt-mest.html

Hater eller frykter (den og den og den … )?

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/hater-eller-frykter-hilde-frafjor.html

Snart dagen for Dagen?

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/er-det-snart-dagen-for-dagen.html

 Mye om hykleri og manglende mot i redaksjonene i …

https://neitilislam.blogspot.com/2020/02/normal-0-21-false-false-false-no-bok-x.html

Fornærme noen? Hvor er psykologene?

https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/ikke-for-fornrme-noen-men.html

Hatet, spesielt mot de kristne?

https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/hatet-mot-vesten-og-spesielt-de-kristne.html

Juridico-religico, hypermagi, vestlig juss kontra islamsk juss; deradikalisering av ekstremister og Rousseau:

http://neitilislam.blogspot.com/2020/01/avradikalisere-radikaliserte-om-vestlig.html

Ser ikke forskerne? Forskningsblind? Om bl a SAP:https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/er-du-forsker-og-forskningsblind.html

 

Om ekstrem asyl-kapitalisme … på bygda, definisjon av godhetsapostel (Gule), «oljefat er mat» sa trollet: https://neitilislam.blogspot.com/2013/11/ekstrem-asyl-kapitalisme.html

Om den radikale forvirring om begreper og forstand på ekstremisme o l i Vesten, om Erna og resten og påstander som «dette er høyreekstrem terror» etc:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/ekstremistiske-handlinger-erna-solberg.html

Her om en vestlig muslims fremstilling av «jussen i islam»: Himmel på jord (en meget nøktern fremstilling):

https://neitilislam.blogspot.com/2019/02/himmel-pa-jord-i-henhold-til-islam.html

Mer om Kadri og islamsk juss:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/9-synden-og-syndene-i-kristendom-og.htm

Linken behandler b l a ref fra Kadri om islamsk juss, Reza Aslans forsøk på å overlappe islam og kristentroen og gjøre islam superior pluss om kaba som guds hus og khudu som brukes av  arabiske kriste som navn på den kristne Gud, ikke Allah.

Disse linkenes navn sier det meste om innholdet forøvrig:

http://neitilislam.blogspot.com/2016/11/hodne-saken-er-islam-et-politisk-parti.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/06/den-store-undergravende-puerilisering.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/05/merete-hodne-og-bayan-med-nytt-navn-og.html

Postering med mange relevante linker til relevant tema: https://neitilislam.blogspot.com/2020/05/om-det-begredelige-europaradet-kairo.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/03/kulakk-moral-og-manglende-bevissthet-i.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/01/hodne-tapte-bayan-vant.html

Nabeel Quereshi, ex-muslim: en oversettelse og et utdrag:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/12/14-synden-og-synden-i-kristendom-og.html

Qureshi kommer inn på «kjærlighet», «person» og relasjon.

Et blikk på Reza Aslans «tak på» kristendommen som viser at islam kan sluke kristentroen, sett både med naive vestlige øyne og naive muslimske øyne og av folk med manglende kunnskaper og innsikt:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/no-god-but-god-sant.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/01/the-marketing-of-evil-verdenssuksess.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/reza-aslan-keiseren-og-jesus-kristus.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/she-is-in-danger-she-is-not-dangerous.html

Hentes hjemlene fra Koranen selv? : http://neitilislam.blogspot.com/2013/01/jdinnen-og-mediamenneske-mona-levin-i.html

Og denne viktige om tragedieforståelse i islam og Vesten:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/4-syndene-og-synden-i-islam-og.html

(Aslan er i denne feilskrevet til Azlan).

Har muslimer samvittighet. Er samvittighet overhodet mulig i islam?

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/3-syndene-og-synden-islam-kristendom.html

Reza Aslan m id (eid), nåde – og Storhaug bl a:

https://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/reza-aslan-keiseren-og-jesus-kristus.html

Med bl a mine oversettelser fra No God but God:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/01/no-god-but-god-sant.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar