«Vesten på vei mot stupet» het en programserie på tv for
ikke mange år siden, produsert av mannen til Ajan Hirsi Ali, Nial Ferguson.
Hirsi er ex-muslim og går med livvakter døgnet rundt, bare
for å ha nevnt det. Hennes historie turde være kjent i vide kretser.
Det hovedinntrykk ble gitt var, at vi ikke kan fortsette som
før hvis vi ikke legger om. Eller, kan vi spørre: Spørsmålet er vel om en slik
omlegging – eller omvendelse – overhodet er mulig, gitt «de materielle»
betingelsene?
Ferguson tenker ikke i religiøse baner. Men det gjør hans
kone: Hun har uttalt at «islam must be destroyed». Hun tar religionene på alvor
og skjønner at religion – eller gudstro eller mangel på sådan – er avgjørende
både for den enkelte og for samfunnet som helhet, verden over og i alle
relasjoner. Hun har oppfordret kristne til å bli mer kristne og fler ikke-kristne
til å bli kristne.
Ajan ser kanskje noe Nial ikke ser, men det kan være at han
tier der hun taler. Ferguson gir ikke tilkjenne noe «religiøs» agenda. Han har
ingen religiøs omvendelse i tankene, i hvert fall kommer ikke dette frem i tv-serien.
Han tror vel da at hverken Vesten eller resten kan omvende seg, dvs anta den
sanne gudstro som forutsetning for all velstandsfremgang, all toleranse, alt
demokrati og alle forsøk på stadig å styrke menneskerettigheter og løfte menneskeverdet.
Det Nial fokuserer på er de «appene» Vesten har vært så
heldig å kunne utnytte. Men de vesentlige eller helt avgjørende forutsetninger
for eventyret, lå ikke ensidig i selve materien eller de materielle forholdene,
slik vi kan få inntrykk av etter å ha sett serien.
Fremskrittstroen og suksessen forutsettes av Nial så å si å kunne
hentes direkte ut av skaperverket med
garantert suksess, hvis man da bare i tillegg var født på rett sted og rett tid, dvs her i
Vesten et sted, og hvor jordsmonn og klima var optimalt nettopp for utviklingen av Vesten,
og da her og ingen andre steder.
Spørsmålet stilles ikke: Hadde den samme suksesshistorien
vært mulig i de samme områdene og ellers på samme vilkår hvis islam lå under
det hele – som en konstituerende ideologi - og ikke kristentroen? Og ville
islam under de samme vilkår til og med ha vært bedre egnet til å utløse den menneskelige
kreativitet som skulle til enn kristentroen, den judeokristne gudsforestilling
og forestillingen om mennesket som skapt i guds bilde og likhet, og Bibelen?
Ferguson ser det hele i lys av følgende «apper», kommentert
slik på Amazon:
1) Competition - well argued and well structured focusing on
the isolationist policies of the Chinese
2) Science - well argued using the Ottoman Empires
resistance to change. It would have been interesting to compare with some of
the far Eastern empires too.
3) Property - This compares and contrasts the ownership of
North America (USA) with South America and here it becomes more challenging
given that these are colonies of two Western powers. The contrast is
interesting and informative, but it's not really the West and the Rest it's why
one bit of the west was more successful than another bit.
4) Medicine - The development of medicine in the West has
been hugely influential in increasing life expentency and it would have been
interesting to see a discussion of people like Pasteur, Fleming, Jenner et al
moved forward compared with medicine in other parts of the world, but this
focuses on many of the atrocious acts of Empire particularly the Germans.
5) Consumption - back to intersting, the power of clothing
and lifestyle during the cold war, clearly something that USSR couldn't hope to
compete with.
6) Work ethic - again interesting, although I didn't find
the protestant work ethic that compelling - I suspect that it was one factor
out of a number that came to bear.
http://www.amazon.co.uk/Civilization-Killer-Apps-Western-Power/dp/0141044586/ref=la_B000APQ8G0_1_4/278-1665721-0249239?s=books&ie=UTF8&qid=1421262182&sr=1-4
Overflatisk sett finnes det ikke spor av De ti bud i
Fergusons «ligning», selv om de nok ligger under. Hvem er de, disse ti bud? Ja,
vi skriver «hvem», til ettertanke for noen og enhver:
De ti bud, fra Wikipedia:
Den vanligste referansen for de ti bud er 2. Mosebok
kapittel 20. Den norske kirke benytter en nummerinndeling formulert av
Augustin, felles med Den romersk-katolske kirke og de fleste andre protestantiske
kirkesamfunn:[1]
Du skal ikke ha
andre guder enn meg.
Du skal ikke
misbruke Guds navn.
Du skal holde
hviledagen hellig.
Du skal hedre din
far og din mor.
Du skal ikke slå i
hjel.
Du skal ikke bryte
ekteskapet.
Du skal ikke
stjele.
Du skal ikke tale
usant om din neste.
Du skal ikke
begjære din nestes eiendom.
Du skal ikke
begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til
hos din neste.
I jødedommen og noen trosretninger innenfor kristendommen
regner man det som sies i 20.4-6 som et eget bud, det såkalte billedforbudet.
For de som regner billedforbudet som det andre bud blir da «Du skal ikke
misbruke Herren din Guds navn» det tredje osv, til de to budene om begjær som regnes
som ett bud – det tiende.
De første tre
(fire dersom en regner bildeforbudet som det andre bud) budene handler om
menneskets forhold til Gud.
De syv (seks)
neste handler om menneskenes forhold til hverandre.
At budene ble skrevet på stein kan tolkes som symbol på at
den er gyldig til evig tid.
http://no.wikipedia.org/wiki/De_ti_bud
I islam oppsummeres budene på en litt annen måte, en måte
som etter vår mening forkludrer «det hele» og gjør guds- og menneskerelasjonen
betinget eller forbeholdent og dessuten både utydelig og relativ, i og med at
de bl a åpner for dualisme, dette at budenes
løfter prinsipielt rettes mot muslimer og spesielt gis til velsignelse av
muslimer og ved da usagt i denne sammenheng å utelukke de vantro fra å bli
gjenstand for lik behandling i henhold til standarden, de selvsamme bud:
«Vit at det er
ingen gud unntatt Gud.» (sura 47, vers 19)
«Herre, gjør denne
by til et trygt sted, og hold meg og mine barn borte fra å dyrke avguder.»
(sura 14, vers 35)
«Gjør ikke Gud til
gjenstand for deres eder når det gjelder å være fromme og gudfryktige og skape
forståelse mellom folk. Gud hører, og vet.» (sura 2, vers 224)
«Dere som tror,
når det kalles til samlingsdagens bønn, så skynd dere hen til Guds ihukommelse,
og la handel ligge. Dette er et gode for dere, om dere bare visste!» (sura 62,
vers 9)
«... Mot foreldre
skal dere vise godhet. Om en av dem, eller begge, når høy alder hos deg, så si
ikke «Uff», og vær ikke brysk mot dem, men tal respektfullt til dem!» (sura 17,
vers 23)
«... Den som
dreper et menneske, uten at det gjelder blodhevn eller straff for forbrytelse,
skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske,
skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten.» (sura 5, vers 32)
«Innlat dere ikke
på hor. Dette er skjendig adferd og en slett vei å vandre.» (sura 17, vers 32)
«Tyven, mann som
kvinne, hugg av deres hender, som en gjengjeldelse de har fortjent, og som en
preventiv straff fra Gud. Gud er mektig, vis.» (sura 5, vers 38)
«Underslå ikke
bevis. Den som gjør det, har synd i sitt hjerte. Gud vet hva dere gjør.» (sura
2, vers 283)
«La ikke dine øyne
dvele ved det Vi lar noen nyte, som pryd for jordelivet, for derved å sette dem
på prøve. Herrens underhold er bedre, og mer varig.» (sura 20, vers 131)
Spørsmålet er om grunnforskjellen – både eksistensielt og språkmessig
imperativt - mellom de to «lovtavlene» er så grunnleggende at vi kan lese
direkte ut av dem at en sannsynlighetsberegning om hvorvidt de som følger de
første er «dømt» til å bli mer vellykkede enn de som følger og pålegges de andre?
Hvilke tavler snakker Gud gjennom? Eller hvilke tavler
snakker eventuelt Gud best og mest hensiktsmessig og vakkert – og mest universellt
etisk - gjennom?
Dette er fundamentale spørsmål. Hvilken tekst, Koranen eller
Bibelen, er best, sett ut fra løftet i Bibelen om at Ordet skaper det det
nevner? (Til sist dreier dette seg selvsagt om hvem gud virkelig er, om hvem
den evig sanne Gud er, men dette må vi la ligge her og nå).
Ett er imidlertid klart: Ingen kan bli frelst og eie evig
liv av å tolke disse budene helt tørt og jordisk og uten Den hellige Ånds
trosgaver som den personlige og inderlige forutsetning?
Det er vår påstand at uten individets direkteforhold til Gud
slik imperativet formuleres i de tre første av de ti bud, så ville vi neppe ha
kunne spore noen utvikling hverken universelt eller lokalt - hverken av
kapitalistisk frihet, menneskeverd, menneskerettigheter eller ytringsfrihet. Vesten ville ikke ha vært Vesten foruten De ti
bud. Det er med andre ord gudsbildet og individets forhold til den judeokristne
personlige Gud vi har å takke for at Vesten på tross av sine mange dark
beams for skarer av troende har blitt jordens beam of light. Hvis ikke Jesus var blitt født, ville ikke
verden ha tenkt: Jeg er verdens lys, uten Meg kommer ingen til Faderen, og den
som har sett meg, har sett Faderen.
Så ja, Vesten er på vei mot stupet, rett og slett fordi vi
har mistet gudsrelasjonen og forholdet til de tre viktigste og helt avgjørende
første budene i De ti bud.
Det er å håpe at både Ajan og Nial – og resten av verden for
den saks skyld - ser og forstår dette og at de før eller siden går til kildene
og begynner å formidle det glade budskap direkte uten å gå rundt grøten. Nå har
Nial servert en interessant materialistisk analyse av de verdslige sidene ved
dette og da gjenstår det bare å åpne for den omvendelse som fødes ovenfra, ikke
nedenfra.
Det dreier seg mer om omvendelse enn om omleggelse. Det
dreier seg ikke om å reise seg fra et leie nedenfra, fra det moribundne, fra
kjødet, men om å bli oppreist og
gjenfødt ovenfra.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar