Jeg har ingenting imot at mine muslimske venner og bekjente
feirer sin fest etter sin faste, sin id, og hvor man «bryter et måltid», som
noen sier. Av og til holder jeg meg strikt innenfor det mest overflatiske. Men jeg unner muslimene festen mer enn fasten. Mange av dem vil være sterkt uenig.
Muslimene ser ut til å være fornøyd med livets tilskikkelser og forventninger, og sine feiringer – og erobringer. Jeg har ennå ikke truffet en muslim som ikke tør å si at han er muslim, og at han ikke er flau over å si det. De fleste andre jeg møter er flaue over å si at det kanskje er kristne, når alt kommer til alt. De fleste nordmenn jeg treffer, er ugudelige, for å si det rett ut og «they don’t give a sh … «. Men se nå her, et øyeblikk, saken er kanskje ikke så enkelt som man vil ha det til at vi skal tro og innbille oss: https://neitilislam.blogspot.com/2017/12/nade-i-islam-id-eid-og-jule-og.html
Og http://neitilislam.blogspot.com/2018/05/naden-i-islam-og-i-kristendommen-en.html
Men det fins faktisk noen kristne igjen her i landet. De
bryter om ikke et måltid, men brødet, sammen, kan man si. For det gjorde Jesus.
Han «Han brøt brødet … «. Jeg håper på ikke å bli misforstått. I kristentroen
har vi noe som kalles kommunionen eller nattverden og her få man en gave fra
Gud, nemlig en styrking av troen, og en gratis forlatelse, på det mest
forunderlige. Muslimen får et avbrekk under sin kommunion, festen etter fasten,
altså; også dette kan virke trosstyrkende i følge klerker og sosiopsykologer m
fl. Men siden islam ikke tror på «arvesynden», er muslimer ikke «syndige», i
radikal forstand. I islam er enhver muslim ansvarlig, som det heter, overfor
Allah og sendebudet. Det fins ingen mellommann eller advokat mellom muslimen og
Allah. Ingen kan betale for muslimens synder. Frelsen kommer derfor alt fra
gratis; den kommer etter et livslangt strev, og vi minner om «den store jihad»,
for «jihad» betyr strev – for å foredle seg selv og «umma», muslimenes
verdensvide forsamling av «hellige».
Her oppstå mange, lange spørsmål, som jeg hoppe til en annen postering for å forklare:
https://neitilislam.blogspot.com/2011/07/det-siste-slaget-om-stiklestad.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/11/heksebrenniing-og-koran-brenning.html
http://neitilislam.blogspot.com/2012/04/allah-er-ikke-hellig.html
Mange nordmenn mener alt dette kan komme ut på ett og at man
egentlig dyrker og tror på den samme gud og at alle egentlig er uten synd og at
ingen derfor trenger noe trosstyrkende virkemiddel. Det er blitt et kategorisk
imperativ at vi skal klare oss selv, at vi er gode nok som vi er, i frelsessammenheng.
Og hvis vi ikke trenger frelse fra synder, trenger vi selvsagt ingen Gud.
Det kan være verdt å kunne i hu at når kristne går i kirken,
er det for å få og at når muslimer går i moskeene, så er det for å vise at man
yter; at man underkaster seg; at man gjør sitt ut fra hva Allah har befalt, men
da uten frelsesvisshet. Muslimenes skjebne etter «døden» og på dommedag, er
avhengig av Allah gode vilje og på hvilken vei vektskålene tipper.
Kristne gå i kirken for å få noe Kristus allerede har betalt
for. Muslimer går i moskeene fordi Allah har befalt det.
So what? Så lenge ingen tror, går allting bra. Da kan alle forbrødres og bryte måltid sammen.
Det er bare en hake: Hva hvis … ?
Hva hvis noe er sant og noe annet ikke? Vel, det kommer
visst an på hva eller hvem man setter sin lit til i all nød, og
venter deg alt godt fra ...
For folk som kun bryr seg om hva de kan se og høre, ta på og
kose seg med, eller avvise, ser verden nokså grei, oversiktlig og trygg ut og
jo mer usikker tingene rundt en blir, jo mer gjelder det å holde på og holde
fast ved «det timelige». Det det lukter eller ikke lukter av. Å holde fast på
sine sanser blir selve formålet, ja, meningen og målet med livet … «and so what?».
Beklager, jeg ble visst litt religiøs; jeg skal skjerpe meg.
I Saudi-Arabia kommer det nå et forslag fra en mange mektige
prinser om at kongehuset der skal invitere en stor del av sine fremmedarbeidere
til å feire den franske kongen Karl Martells seier over muslimene i 732 ved
Poitiers, et slag som minnes i age og med en månedslang årlig fest i de fleste
land i Europa, en fest med mange utdrikningslag og mye støy og skrål med lange
tradisjoner, altså, og en «must-begivenhet» europeerne trenger for å bekrefte
sin identitet, så å si, eller sitt revir, alt etter som.
Slaget ved
Poitiers (også kalt slaget
ved Tours, må ikke forveksles med slaget ved
Poitiers i 1356)
ble utkjempet den 10. oktober 732 mellom styrkene til frankernes Karl
Martell og en muslimsk invasjonsarmé ledet av Abdul Rahman Al Ghafiqi mellom byene Tours og Poitiers i Frankrike. I
løpet av slaget beseiret frankerne den muslimske hæren og Abdul Rahman ble
drept. Dette slaget stoppet den nordlige fremrykningen til islam fra Den iberiske halvøy, og slaget regnes av mange
historikere som et vendepunkt i verdenshistorien da det markerte slutten på de islamske erobringene
i Europa. her
Prins
Salman i Saudi – som i Vesten blir
beskylt for å ha drept en slektning av seg, inne på ambassaden i Tyrkia, fordi
han hadde kommet med «ukvemsord» - hilser forslaget hjertelig velkommen. Han
sier i en pressemelding at islam er en fredens religion, en toleransens og
integreringens religion. Mannen er en velkjent figur i den globale presse. Han
er full av autoritet og mundur, smiler ofte veldig lurt og menneskelig, Ingen
vet hvor mange koner eller barn han har. Apanasjen forutsettes å være, vel, sky-high,
etter vestlig målestokk. Ingen klager på kongens overdådighet i Saudi, nei. Der
holder man på tradisjonene. Og både på fasten og festen. Strengt. Det blir
ilagt streng straff for å spise om dagen, for å bryte fasten, på feil
tidspunkt, altså.
Jeg gjør oppmerksom på at dette, når det kommer til Saudi, er
en alvorlig spøk.
Tradisjonen og troen skal opprettholdes, koste hva det koste
vil, i motsetning til hva mange vil at tradisjonen og troen skal her i landet. Vi
leser med stor interesse at Julie Dahle i HRS nå tar avstand fra vårt kongehus,
bl a fordi kronprinsen og hans viv har deltatt på «måltidbrytelsen» hos en familie
fordi muslimene nå endelig etter mye strev – jihad – kan kaste seg over
maten og spise så mye de vil, etter en måned med halv utsulting av seg selv og sitt
miljø. Kronprinsparets tilstedeværelse under denne festen etter fasten blir
dekket grundig med et par timers kontinuerlig dekning på NRK, slik at feiringen
skal være mest mulig tilstede i seernes åpne og tolerante sjelsliv. Her skjer
misjonering i stor skala gjennom tv-skjermen og den som bestemmer hvem som skal
betale for dette gildet, er NRK.
Det ble en fest til ihukommelse og det ser ut til å være
dannet en tradisjon som ingen vil tore å bryte, kanskje på mange tusen år
fremover, fordi islam jo bare blir mer og mer viktig og muslimene bare blir
fler og fler, i motsetning til et «oss», som da viser seg å ikke være som et «dem».
Men så kommer marken i eplet, for ikke å si slangen i Paradis:
Ap-topp kalt rasist og angrepet av sine egne etter å ha stemplet NRK som «helt muslimsk»
Toppen blir altså kalt «rasist», av en av sine egne. Stortingsrepresentant
Else-May Norderhus etterlyste dekning av Kristi himmelfartsdag etter id-innslag
på NRK Dagsrevyen. Det var det ikke alle som satt pris på blant hennes
partifeller. her
Kronprinsparet bryter fasten – jeg bryter med monarkiet,
skriver Julie Dahle, her
Samtidig
skjer dette I Hagia Sofia som Erdogan for kort tid siden unilateralt har
omgjort til moské:
Ali Erbas made his mark during the prayer by holding a sword, which is a symbol of conquest, thus upholding the Muslim tradition.
“These celebrations take place at very special moments and they are very important, they unite our hearts and strengthen our brotherhood,” he said in his message.
Hundreds
of Muslims gathered in the courtyard of Hagia Sophia to pray as reported by
protothema.gr.
Kommentar: Erdogan mener seg selv å tilhøre «fredens hus» og ikke «krigens hus», ikke «dar el harb», men «dar el islam». Sistnevnte er hele den verden som ikke ligger under islam.
Se også vår kommentar her:https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/hagia-sofia-med-h-eller-sett-fra-islams.html
Og preses advarer – mot hva ?
https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/preses-i-den-norske-kirke-olav-fykse.html
Og samtidig
med dette igjen, hører vi fra Danmark:
Danske
Jannie Bøgh brukte Muhammedkarikaturer i undervisningen. Det resulterte
i utskjelling av kolleger, krisemøte med psykolog for samtlige av skolens
ansatte og total utfrysing. Nå underviser hun alene i en spesialklasse som
egentlig krever tre lærere fordi ingen vil jobbe i samme rom som henne,
HRS. https://www.rights.no/2021/05/viste-muhammedkarikaturer-i-undervisningen-ble-frosset-ut-av-kollegene/
Germany: City of Hagen removes Israeli flag to avoid offending Muslims,
Germany:
Antifa attacks shop selling Israeli delicacies: “Schorndorf:
Antifa attacks Israeli store,” translated from “Schorndorf: Antifa greift
Israel-Laden an,” PI News, May 11, 2021
Frankrike koker: Tidligere forsvarssjef signerer opprop om mulig borgerkrig
Å være kritisk til islamister likestilles med rasisme av dansk avis
Og dette
var bare litt av salaten eller «wok’n», mine damer og herrer. Hva med et «wake
up» og ikke «en hel woke’up»?
For øvrig: Id feiringen kan være et påskudd og en markør, spesielt for «de dype», de som tror de har den formidable innsikt og evne til å støte på og avdekke en «islamofob» eller flere rundt hvert et neste hjørne.
En (konstruert) islamofob tilfredsstiller med andre ord et behov og behovet produser i sin tur en slags pueril selvtilfredsstillelse, idet man søker beskyttelse inn under vingene til den foretrukne kollektive galskaps lune vinger. Å produsere islamofobi og islamofile røper en dyp indre irrasjonell frykt, spesielt en irrasjonell og undergravende empati for islam overfor muslimer og da muslimer som har et mer virkelighetsnært forhold til hva islam egentlig er og innebærer.
Å jakte
på og produsere islamofobi og islamofobe, må anses å være et utslag av sterk
indre utsikkerhet eller villrede og et sterkt behov for å flykte fra seg selv,
idet man ikke utholder seg selv. Eller en alvorlig legning for skadefryd og
tynetrang. Man roper på bifall fra likesinnede, idet man tror man kan forsere
vollgraver fordi ønsketekning settes opp som sannere og mer fruktbart enn bitre
realiteter.
Disse
forstår ikke at de lever i grausam villfarelse og hyser et perverst ønske om å
se og nærmest ta på og puste på skrømt, for riktig å kunne kjenne på sin egen mulighet
for skadefryd og irrasjonelt og servilt betinget emosjonell korrekthet. De
opererer på basis av selektiv og nærmest tvangsnevrotisk egenproduserte stråmenn
blant likemenn, og for å kunne begrunne sitt sykelige behov for fellesskap
nærmest for felleskapets skyld. Man tror det er bedre med en dårlig venn enn
ingen venn i det hele tatt.
I seg selv er dette er slags trøstespising, en tommelsutting eller neglespising som kan minne om anorexia på «høyt plan». de gladeste vanvidd og den gladeste forvirring - bulemi og anorexia?
Hva skal
man kalle dem? Islamofobfobe?
Var kronprinsen og hans Mette tilstedeværelse et forsøk på å vise at de og det ganske land ikke er islmofobe?
I så fall
viser det hvor sinnssykt innflytelsesrike de som jakter på islamofobi har blitt
og hvor lett folk har latt seg lure. I frykt for ikke å være servilt betinget emosjonelt korrekt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar