(Muhammed-karikaturen det siktes til finnes her
litt nede på siden der).
Ja, uten tvil. Man skal ha en IQ på mindre enn skonummeret
for ikke å se, bekrefte og inderlig forstå at dette ikke bare dreier seg om mulig
rasisme, men ER det også! Og at de som ikke ser det umiddelbart, er rasister og
ekstremister, kort og godt.
Dette kan akademikere av en viss rang og støpning få seg til
å si uten å blunke. Den som kolporterer en slik tegning eller karikatur, ja,
«hyn» er rasist, altså noe det bør være forbudt å være, uansett om definisjonen
rasisme presisert er god eller dårlig, eller sier noe om sannheten og/eller
motivet for bastant å kunne si og erklære dette, med hjertelig eller
intellektuell redelighet. Og dette uansett om intensjonen ved å anvende
karikaturen er aldri så nobel og nødvendig, og derfor legitim. Og uansett om
budskapet ved å «formidle» karikaturen i det tilgjengelig offentlige rom kan
være et egnet middel for å vekke folk til ettertanke og gi folket et
lettfattelig grunnlag for å gjøre seg opp en personlig mening om den saken
budskapet referer til.
Man kan hevde at karikaturen kan oppfattes som krenkende og
at den derfor hindrer eller til og med umuliggjør en dialog og større
forståelse mellom ulike grupperinger i samfunnet. Den kan skremme folk fra å
snakke med hverandre, på alle relevante nivåer, i alle sammenhenger. Og av
denne grunn bør karikaturen karakteriserer nettopp som rasisme, selv om ingen
domstol ennå har fått spørsmålet om karikaturen virkelig er uttrykk for
rasisme, etter någjeldende norske lov.
En slik tankegang er konsekvensetisk mer enn ontologisk og
estetisk. De som tenker sånn trer ikke i forhold til karikaturen som sådan som «kunstverk»
i seg selv. De tenker heller strategisk og ideologisk. De tenker at
ringvirkningene av karikaturen kan undergrave deres eget verdigrunnlag. De
overlater til de som eventuelt lar seg opphisse eller krenke av karikaturen å
bestemme ytringsfrihetens grenser her i landet.
Akademikerne som stempler karikaturen nå allerede før
eventuelle domstolsbehandling, har herved gitt seg en oppgave som de neppe har
skjønt dybden i og utfordringsgraden av og som, hvis de hadde skjønt det, neppe
ville ha uttalt seg brått og umiddelbart, som om deres solipsistiske intuisjon
skulle kunne avgjøre saken en gang for alle, på forhånd.
De ser ikke sitt eget hovmod og sin arroganse og
nedlatenhet. De er ikke konger for alle her i riket, men bare for få utvalgte.
De er ekstremt multikulturelle. De tenker og agerer mot våre best omforente
verdier og kunnskaper. Og er derfor ekstreme (i henhold til Lars Gules
definisjon av ekstremisme, se forrige postering her på bloggen).
Hva hvis domstolene skulle komme til det resultat at
karikaturen ikke kan dømmes som rasistisk, og at brukerne - de som har brukt og
kommer til å bruker den for alt hva den er verdt- , dermed ikke kan stemples
som rasister?
Det ligger nær å tenke at da vil de som påstår at den er
rasistisk selv må være rasister, på en måte. De har jo da krenket både
brukernes intelligens og intuisjon og beskyldt dem for noe de ikke kan
beskyldes for, på dette isolerte grunnlaget. De har vist at de har fordommer og
altså har dømt noe som straffbart som ikke er det. Og dessuten satt ut et ufint
og ondsinnet rykte om brukerne. De har gjort brukerne til bikker i sitt eget
lille spill og i det paradigme de selv sverger til og tilhører, dvs den
ideologi de selv forsøker å gjøre dominant i samfunnet som helhet, kanskje til
og med ved bruk av uverdige virkemidler.
Kall det gjerne forpult brønnpissing dett. Kall det å sole seg i egenattribuert
fortreffelighet og selvrettferdighet. Kall det moralsk forkastelig.
Og – for den del – kall det dumhet. Intellektuell uforstand.
Barnslig frekkhet.
Men kall det ikke barnslig naivitet. Innrøm disse ingen
fluktmulighet og anledning til å si at vi ikke visste, at ting var umulig å
forutsi og beregne. Feltet vi opererer
på her kan fort bli blodig alvor, igjen, etter 22.7. Og vi vet faktisk
ingenting om hvem som da vil stå for udådene. Angrepet kan like gjerne komme
fra venstre som fra høyre. Og hvem i dette forspillet kan da sies å ha vært
mest intense og ivrige på dette å legge lokk på trykkokeren?
De som ikke for bare livet kan la vær å søke seg ut
mennesker som de kan stemple og trakassere? Eller de som forsøker å påpeke,
prognostisere og illustrere den potensielle fare det medfører for oss alle at
islam, enten i sin totalitet eller i sin fragmenterthet, at islam gjøres til en
hellig ku i dette landet, en «størrelse» som fort kan vokse seg så stor og
sulten at vi snart ikke klarer å underholde den og kontrollere den?
Hva er det med akademikere som ikke klarer å forklare og begrunne
med ord hvorfor karikaturen er rasistisk? Eller hvorfor vil de ikke
begrunne en slik påstand? Kan man tenke seg rent pragmatiske eller opportune
motiver?
Hvorfor setter de sin lit til intuisjonen på bekostning av
fornuften eller forstanden, som er evnen til å forme begreper? Er det fordi de
frykter å bruke sin egen intelligens, eller er det kort og godt fordi de
simpelt hen ikke skjønner at her strekker ikke deres intelligens og fornufts-
og forstandevner til?
His det er slik, kan de jo ikke appellere til andres
manglende intelligens når det gjelder å definere karikaturen og fordømme den
som entydig rasistisk. Da må de tilfortro også brukerne en høyere evne enn
selve IQ’en, nemlig disses intuitive, autentiske eller umiddelbare forståelse
av fenomenet. Men gjør de det, ja, så har de motsagt seg selv og hvis de ikke
tar tilbake påstanden, angrer og gjør bot, ja, så vil de i en gitt situasjon
bare ha maktbruk til sin disposisjon, når spørsmålet i sin radikalitet en gang muligens
hypotetisk skal avgjøres.
Og hvem er det da som kan sies å ha vært dum, - virkelig dum
og lite intelligent?
Jo, selvsagt: Akademikerne, ikke brukerne. Og heller ikke
forfatteren av karikaturene. Og heller ikke de som evner å forstå at
karikaturene ikke er rasistiske, og som kan le av dem, med en blanding av
lettelse og forferdelse. Og heller ikke dem som forstår at en karikatur er en
fortettet representasjon av en del av totaliteten i det man karikerer og ikke nødvendig
vis en representasjon av helheten av den og den hele, fulle og uforbeholdne
sannhet. Og heller ikke av dem som kan le og humre mer av hvordan karikaturen i
seg selv er konstruert enn av totaliteten av de skyggesider som ligger under
det karikerte, i et større perspektiv.
Hva er så det eventuelle rasistiske eller ekstreme i og med
karikaturen?
La oss først tenke oss at akademikerne jeg har i mente her
virkelig kan skrive en betenkning som en jury ville ha funnet så godt grunngitt
og belagt at juryen fant at karikaturen virkelig måtte dømmes som rasistisk. Da
ville jo saken ha vært klar. Men hva hvis retten og juryen hadde dømt motsatt
og dermed vraket hele betenkningen? Ville det da ha vært logisk å tenke at
akademikerne var mer intelligente enn retten og juryen?
Eller vi kan tenke: Hvorfor drar ikke påtalemyndighetene,
dvs politiet (gjerne etter anmeldelse), saken inn for retten? (For politi og
befolkning har hatt anedning til dette en stund nå, hvis man hadde ønsket og
villet). Er det fordi at folk og myndigheter de er mindre intelligente enn
akademikerne her?
Hva er det akademikerne er redd for? For å dumme seg ut?
Er det kanskje derfor de ikke tør å begrunne? Eller er det
fordi de i sitt innerste vet at ingen «folkedomstol» i dag ville ha dømt
karikaturene som rasistiske og at de derfor anser seg sjanseløse med hensyn til
å få utbredt og bekreftet sitt eget syn? Er de redd for å tolke rasismeparagrafen
for snevert og dumt?
Utenfor rettssalen er de i hvert fall ikke det. De mener
tydelig vis at deres egne fortolkninger av loven er kvalitativt bedre, riktige
og edlere enn vanlig folks tolkning er av den. Folk flest anses med andre ord
som dummere enn dem selv. De rager høyt over folket. Det er like før de overtar
makten og tronen med den.
I så fall: Sannheten er da høyst relativ. Kun under
spesifikke samfunnsbetingelser blir da karikaturene å regne som rasistiske, dvs
i en situasjon der frykten for islam er så stor at til og med domstolene og påtalemyndighetene
må legge seg på rygg og gå på akkord med den alminnelige rettsbevissthet i
folket. Og gå på tvers av vanlig folkeskikk og naturlig og lettfattelige normer
hva angår humor og intensjon.
Kan karikaturene i seg selv karakteriseres som rasistiske ut
fra hvilke reaksjon de vekker hos den enkelte publikumer?
Hvis så er tilfelle, må en eventuell rettsbegrunnelse ta
hensyn til følgende: Om den er egnet til å vekke en viss begrunnet latter eller
en viss avsky (eller frykt) eller begge deler på en og samme gang.
Blir i prinsippet da en karikatur som vekker slike motstridende
følelser eller forestillinger og opplevelser i seg selv rasistisk?
Neppe. I tillegg kommer at det ikke kan reises kritikk av
karikaturen som er brukt på det grunnlag at den ene og alene bygger på grove usannheter,
grotesk fordreining av virkeligheten uten annen intensjon å skade og krenke, - og
dessuten på eklatant historieforfalskning etc.
Det vil nemlig stå klart for enhver at med våre beste kunnskaper
og godt omforente felles verdier så er det umulig å benekte at karikaturene
faktisk har rot i virkeligheten og at den virkeligheten faktisk ikke er noe å
strebe etter, ut fra våre felles grunnverdier. Alle elementer i den kan med
andre ord tilbakeføres til faktiske historiske begivenheter og faktiske
forhold. Det den gjør er å sammenfatte fenomenet Muhammed og hans pike-kone
Aisha i ett pregnant og megetsigende bilde og et bilde til ettertanke, om man
vemmes og krenkes, muslim eller ikke, eller ei.
De aller fleste muslimer verden over vil være enig i at
realiteten karikaturen relaterer til ikke er ønskverdige i verden av i dag.
Muslimer oppfordrer ikke til giftermål med 9 år gamle piker og andre muslimer
til å dra på erobringstokter for å skaffe seg pynt til sine tilkommende.
Muslimer flest støtter derfor våre best omforente verdier.
Enda en gang: Hvis en domstol som fikk saken til behandling
frifinner karikaturen og brukerne av den, for ikke å si kreatøren av den, besto
av et flertall av muslimer, hva da?
Ville akademikerne da stå igjen med lang nese, eller hva?
For min del er jeg ikke i tvil om at karikaturene ikke kan
karakteriseres som hverken ekstreme eller rasistiske. Jeg er dessuten nokså
sikker på at de aller fleste muslimer i Norge i dag heller ikke vil ha avgitt
en fellende straffedom. Og grunnen er at jeg ikke tror at muslimer flest er så
dumme at de ikke makter å gi en diskursiv begrunnelse for hvorfor den ikke er
det. Å håpe på at de kun ville ha dømt på øyeblikksimpuls eller intuisjon eller
kanskje på en følelse av at de kanskje burde reagere bekreftende der og da,
eller fordi de fryktet islam og gikk og led av islamofobi, er å undervurdere
muslimer flest til de grader at det kan minne om rasisme ut fra disse akademikernes egne standarder.
De ville derfor kunne anklages for hykleri og for å snakke
med to tunger i den hensikt å bruke muslimer kynisk som verktøy for å fremme
sin egen og sine sårt tiltrengte Kamaradens spesialideologiske agenda, og/eller
for opprettholde sin egen paranoia i den hensikt å kunne heve seg over folk
flest og slik få kunne føle seg overlegne og mer verdige og mer intelligente og
moralsk mer høyverdige enn andre folk.
De burde sette seg ned å tegne en karikatur av noen av våre
vikingkonger i den hensikt å få folk til å le, samtidig som de kunne ha forsøkt
å få noen til å reflektere og bekrefte sin avstandtagen.
Men slik dybde kan man ikke forvente å finne blant de
akademikere jeg har konfrontert med karikaturen og spørsmålet i dag.
Kanskje de kan endre seg den dagen de ser at de ikke trenger
å gå rundt med så stor islamofobi som de har og lider av nå for tiden.
Jeg har ennå ikke fått tid til å ta opp «saken» i forhold
til blasfemispørsmålet. Er dette å tegne et bilde av et tenkt ansikt til
Muhammed for blasfemi å regne, hvis det er dette i seg selv som betinger at
karikaturen betegnes som rasistisk? Og bør muslimer med loven i hånd, støttet
av akademikerne, beskyttes mot slik spott? Vil akademikerne med andre ord gjeninnføre
blasfemiparagrafen her i landet?
I så fall må hensikten være å beskytte et mindretall av
muslimer mot blasfemi på bekostning av å forsvare det store flertall i befolkningen mot blasfemi
mot den kristne Gud. Akademikerne vil da destruere likhetsprinsippet og dermed
også rettferdighetsprinsippet vår tradisjon bygger på, for i sin konsekvens slik
å kunne konstruere oss til en kollektiv og
organisk servilitet under profeten og Allah som bare de mest urealistiske,
naive, dumme og ekstreme av oss i dag ønsker.
For her kommer Gules definisjon av ekstremisme oss nok en
gang til unnsetning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar