tirsdag 3. desember 2024

Vil du ha høyere tros-IQ?

Marius Timman Mjaalands bok, Systematisk Teologi, er fascinerende lesning og forteller mye om hvor vi kommer til kort, og hvor kort eller langt hele teologihistorien er kommet i dag.

Jeg kan her bare gi noen få glimt inn i Mjaalands verk og det følgende må suppleres av forrige postering, selv om det bildet som da blir tegnet, langt fra yter Mjaalands bok full rettferdighet. Se på det følgende da som noen smakebiter, som muligens kan stimulere til mer appetitt, på dette området.

Se denne synkrone og diakrone montage eller collage her:

https://neitilislam.blogspot.com/2024/12/ma-du-ha-iq-for-kunne-tro.html

Jeg tar også med noen sitater fra «Radical Orthodoxy» av Steven Shakespear i et ytterligere forsøk på horisontutvidelse.

Mjaaland advarer bestemt, men mildt, mot bevegelsen «Radical Orthodoxy», og behandler den ikke på noen måte tilfredsstillende eller grundig i sin Systematisk Teologi. Mjaaland kan anses for bare å være interessert i å forlenge – i håp om å forbedre - den liberale teologi. Han knuser «den gamle, nye liberale teologi», for så vidt. Så hvor dette skal ende, kan man bare uroe seg litt over, hvis man er varm, og lever, da.  

Jeg har vært inne på alle temaene tidligere her på bloggen, se linkene, (det er stoff nok å ta av). Jeg tenker Barth, Aquinas, Scotus, Occam etc, etc.

Jeg har forøvrig lest boken av von Balthasar om Karl Barth – en meget spennende bok, men kanskje litt for «tung» til at poengene kommer frem umiddelbart:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Urs_von_Balthasar

Balthasar forbindes i hvert fall litt med Radical Orthodoxy, som faktisk knytter seg opp mot Den anglikanske kirke, og ikke primært til Den katolske kirke, som mange kanskje ville tro:  

https://en.wikipedia.org/wiki/Radical_orthodoxy#

Radical Orthodoxy ser ut til å ha et positivt eller åpent forhold til postmodernismen i den forstand at denne kan anvendes for å støtte opp under Radical Orthodoxy!

Mjaaland:

Sitater: Det fins ingen sikkerhet. Ingen henvisning til andres tro. Ikke engang til Paulus eller Luther. Det fins kun handling – og lydighet, sier Bultmann, (som jeg forutsetter «alle kjenner», sammen med de andre). Alt avhenger derfor av Gud selv – hvorvidt ens tale om Gud også blir kjent rettferdig av Ham. … vi kan bare tro.

Mjaaland: … dette poenget innsnevrer samtidig all tale om Gud til ett eneste spørsmål: spørsmålet om mening … der Sinn, eller det ytterste anliggende og denne meningen lokaliseres så til talen om Gud forstått som tale om mennesket slik det er stillet overfor Gud.

Meningen konkretiseres umiddelbart i avgjørelsen, Entschdeidung, lydighet og handling, hvilket begrunnes med den presentiske eskatologien i det nytestamentlige budskap, eller kerygma, som det heter på gresk. … det nærværende øyeblikk … så lenge det heter dag. Meningen er altså begrunnet i åpenbaringen, men aktualisert i og med det presentiske «i dag», som tolker fremtiden i lys av det aktuelle øyeblikk i forventningen om parusien, Jesu absolutte og totale nærvær …

Der Barth lar åpenbaringsbegrepet etablere rammen for all teologisk mening, insisterer Bultmann på at meningsbegrepet er det sentrale … «Gud» er et meningsløst navn med mindre den som taler stiller seg inn under Guds dom …

Gotlob Frege - også omtalt av meg tidligere - og Friedrich Nietzsche gir en indikasjon på hvilket meningsbegrep som står på spill: Distinksjonen mellom Sinn og Bedeutung, skillet mellom mening, betydning og forestilling. Forestillinger er rent subjektive størrelser … beretningen om Odysseus’ reise er meningsfull selv om den mangler en historisk referanse (det vil si betydning). …

I likhet med den vanvittige – hos Nietzsche – går Bultmann rundt med lys og lykte på høylys dag og søker etter Gud. Men i motsetning til den vanvittige, finner han Gud, gjennom erfaringen av at Guds ord oppleves som meningsfull og taler til ham …

Begge peker på det nærværende øyeblikket som avgjørende og baner dermed veien for en temporal-eksistensiell tilrettelegging av problemet: Det er i øyeblikkets avgjørelse, den teologiske kairos, at dette evangeliet gir mening, kort sagt fylles øyeblikket med mening i lys av åpenbaringen og dette fylte presens strekker seg ut over fortid og fremtid og fortrenger den totale relativismen, perspektivismen og meningstapet Nietzsche bærer bud om. S 30 fff.

Med referanse til Tillich: Historiens ende skal forstås i lys av dens «permanente» nærvær, … is given an immediate existential significanse by this reduction of the eschata to the eschaton eskatologien blir eksistensielt meningsfull i det avgjørende øyeblikk (eschaton), s 42.

 

Ang. Radical Orthoxoxy, (i Shakespear):

Duns Scotus, (se linkene), is blamed with distorting … christian understandingo of God and truth, because he said that «being» is a univocal concept. In other words, there is no difference between the way in which God «is» and the way in which a person og anything else «is». To be is the same thing in each case. God is different from us because of the infinite nature of his power. Butt his has just the consequences which analogy tried to garantee against. It makes God the same kind of being as us, just infiintly bigger and better. The irony is that Dunc Scotus univocal view doesn’t make God any closer to us, because to preserve God’s uniqqueness, he has to emphazise God’s exalted difference from all ceatures. God becomes almost identified with pure power … s 11 i Radical Ortthodoxy av Shakespear.

http://neitilislam.blogspot.com/2019/11/11-synden-og-syndene-i-kristendom-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/08/7-synden-og-syndene-i-kristendommen-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/11/11-synden-og-syndene-i-islam-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html

http://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html

http://neitilislam.blogspot.com/2020/11/de-finale-arsaker-skapt-i-guds-bilde-og.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2022/08/tidsbilde-og-terror-de-vil-ikke-tro-det.html

http://neitilislam.blogspot.com/2024/08/ydmykhet-fatalt-misforstatt-av-kristne.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/01/hysterisk-og-hypemagisk-quisling-av.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/01/dumheten-de-gode-bonhoeffer-og-moderne.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2024/10/trump-harris-hillary-om-rakettene-mot.html

http://neitilislam.blogspot.com/2023/09/nar-noen-ma-tas-fordi-det-fles-sa-godt.html

 

http://neitilislam.blogspot.com/2023/07/robotisering-kunstig-iq-liberalisering.html

http://neitilislam.blogspot.com/2023/12/antisemittisme-gaza-og-oss.html

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar