fredag 27. desember 2024

Holocaust i vår jul

Sett og hørt på The Meaning of Hitler, DW, 17. des 24, noen glimt av noen formuleringer:

Folk er mest redd for fremmede der det er minst fremmede … (sagt av sosiolog).

Trussel mot deres hud (skin) …

Sagt om Pegida: Dette er historierevisjonisme (Vi er folket (oppr. Øst-Tyske slagord: Lygenpresse, enemy of the people, Wir sind das Volk …).

Fordi de er forskjellige, må de fjernes … no base in truth …

Nasjonalsosialismen søkte etter fiender …

Hitler ga ingen (direkte) ordre om masseutryddelse … David Irwin …

Historien blir en kasteball …  sannhet i seg selv blir angrepet …

Hitler var en perfekt normal person …

There is no limits of what you can do …

If you think you belong to a masterrace, you have to sooner or later have the proof of it …

Emotion in History, … Lost and found, Ute Frevet , se under.

Hvi Hitler hadde blitt asassinert i 1938, ville mange ikke ha nølt med å kalle ham den største statsmann …

De søkte en frelser, og her var han …

Ingen ideologi, men en persondyrkelse …

Du trenger ikke bekymre deg, du trenger ikke tenke …

Antisemittisme er en konspirasjonsteori … har ingen basis i rasjonelle fakta …

Han ville øse opp emosjonene, men også temme dem,

Massen ble vunnet over ved visse måter å henvende seg til den på, … når du er ute i en masse (gruppe, samling), så foreligger det en viss mulighet for at du forandres, det kan bli en kjærlighetsaffære, … han ville «whip up their emotions» … men også temme dem, (Hitler vill dele opp folk i blokker, rekker … 80 millioner folk i blokker … ), de ville gi dem et utløp for deres emosjoner, its the jew, its the system …(nasjonalsosialismen var den minst vennlige av alle mot kvinner, like vel dånet kvinner for Hitler, (vi ser dette også i dag), vi vil ikke være noe uten deres arbeid i hjemmet etc sa de … dette bekreftet hans maktsøken, via alle typer mytologi, men også gjennom samtykke, de sa vi stoler på deg, vi elsker deg … (political plaything) … reorganisasjonen av den tyske økonomien … de som først engasjerte seg i drapsmetoder, var leger … de bare flippet … de begynte å bruke termer på latin for å finne ut hvordan man kunne sulte mennesker til døde … hvordan er dette mulig? Man gikk til og med lenger enn hva nazistene forlangte … de var villig til å røve og drepe …

Yehuda Bauer:

… It’s all a lie ...

Bauer: I’m still working, I’m not quite dead yet, soon, but not yet, … humans are animals who kill, they also develop the opposite, because we are herdanimals, so we devolp sympathy and loving eleboration, and so on, because the herd cannot exist wothout them, so there are two conflicting elements in all of human society, and all attempts to fight the kind of hitlerism that we are dicussing here are realy the attempt to strenghten one human reaction against another human reaction (?) … the problem that we have is not that the nazist were inhuman, butt hat they were human, that’s the basic problem that we have … with ourselves, not with the nazists, we also act out our ideas … the nazis ideas were acted out, but people were absolutely normal … …  

 

  • Thou shall not be a perpetrator, thou shall not be a victim, and thou shall never, but never, be a bystander.
    • As quoted in The Legacy of the Holocaust (2011) by Jason Skog, p. 57.

https://en.wikiquote.org/wiki/Yehuda_Bauer

 

 

Ute Frevet:

 

frevet Emotions in History – Lost and Found - Central European University Press

https://books.openedition.org/ceup/1504

https://books.openedition.org/ceup/1505

https://books.openedition.org/ceup/1506

Så hva har mennskerettigheter med emosjoner å gjøre? Jo, veldig mye. Dette er ikke drøftet eksplisitt i boken Inventing Human Rights, men spørsmålet ligger der innbakt i hele boken, "implisitt" behandlet:

How were human rights invented, and how does their tumultuous history influence their perception and our ability to protect them today? From Professor Lynn Hunt comes this extraordinary cultural and intellectual history, which traces the roots of human rights to the rejection of torture as a means for finding the truth. She demonstrates how ideas of human relationships portrayed in novels and art helped spread these new ideals and how human rights continue to be contested today.

https://www.amazon.com/Inventing-Human-Rights-Lynn-Hunt/dp/0393331997/ref=sr_1_1?crid=3RY4CXPXM5GGN&dib=eyJ2IjoiMSJ9.d_J9ORuZzmCuuhkBiOlsjvQofDUgTJb6viHTk6Vv531Lsi_1PFNJ2KqOj7whtUanii6simeQjOfUuckDghv9yDEyVrAQ85gAZ-B7jlWXLqDBB8yJuXeihoOv7I4_ZaxAcQcKQv4F7dhYmvMFRSwTMA.Oh43UmwRxHOR1aDkoyRzR5lkWc-5XQAP8THgPNC0-nM&dib_tag=se&keywords=inventing+human+rights+lynn+hunt&qid=1735335625&sprefix=inventing+human+rights+lynn+hunt%2Caps%2C147&sr=8-1

-

Fra mer hjemlige trakter, aktuelt: Helge Lurås, utdrag:

Innsikten har jeg i det minste hatt siden 1990-tallet: Mennesket er et flokkdyr, spesielt når det er truet. Og truet var våre forfedre nesten alltid. Gjennom seleksjon har vi dyrket frem mistenksomhet, evne til gruppesamhold i «inngruppen» og fiendskap mot «utgruppen».

Biologisk slektskap organisert i familier, klaner og stammer var lenge de primære inngruppene. I takt med teknologi og mulighet til å skape «innbilte» fellesskap har man fått inngrupper basert på enda større slektsskapsforestillinger som nasjoner. Men også inngrupper basert religiøse forestillinger, et fellesskap basert på at man tror på de samme «illusjonene» og dermed er fiender med folk som tror på noe annet.

Hele den vestlige masseinnvandringen, enten den var motivert av en tro på at vi trengte gjestearbeidere eller på altruisme og omsorg for de svake og undertrykte, har vært et enormt kontrahistorisk brøl mot vår natur.

Jeg vet dette irriterer de innvandringskritiske og reaksjonære kristne, men jeg gjentar at denne dreiningen i vestlig tenkning har dypt kristne røtter. Troen på Jesus skulle viske ut alle andre (nasjonale) forskjeller. Det var en grenseløs universalisme som var idealet.

Men det var en utopi.

Det er heller ingen hemmelighet at sosialismen og kommunismen har sine intellektuelle røtter i samme utopisme og «gode intensjoner».

Men de gode intensjonene har ikke klart å endre mennesket. På dette området er vår «natur» overdøvende. I et ellers harmonisk samfunn der voldsmonopolet ivaretas av statsmakten, kan det være en god tone selv fremmede mennesker imellom. Men det skal ikke store forstyrrelser til før vi igjen blir på vakt.

Og ingen samfunn med noe politi kan uansett helt beskytte seg mot følelsesløse psykopater som kan slå til når som helst.

Derfor er vi alltid på vakt mot farer.

Og de største truslene mot mennesker har ikke vært ville dyr. Det har i uminnelige tider vært andre mennesker.

Fremmedfrykten er bygget inn i genene våre, i psyken vår. Den har hjulpet våre forfedre til å overleve.

Jo mer fremmed noe er og ser ut, desto større grunn var det tidligere til å være på vakt. Vi er alle et resultat av innvandring.

Akademikere bidro ved å produsere teorier om at biologi og arv egentlig ikke var absolutte realiteter. Det var miljøet som formet mennesket. Og dermed kunne mennesket gjennom miljøet formes til det man ville.

Fremmedfrykten kom fra kulturen, innbilte man seg.

Det er en trist erkjennelse at vårt eget Vesten kunne være så dum.

Kineserne og japanerne er ikke så dumme. De inviterer ikke inn fremmede til å bosette seg hos dem.

De er klokere enn oss.

Og tro ikke at de venstreorienterte av oss er noe bedre eller har klart å forvandle seg selv til tolerante mennesker uten inn- og utgruppe-tenkning. De er like hatefulle de.

Det er bare det at de har funnet seg fiender i sin egen etniske gruppe. De hater dem som ikke aksepterer den samme multikulturelle utopien som dem selv. De hater så mye at de vil kansellere folk. Fjerne sine meningsmotstandere fra eget åsyn.

Vi er en hatefull art. Dessverre. Men det er slik naturen er.

 

https://inyheter.no/25/12/2024/vi-menneskene-hater-hverandre/

 

 

Se denne om Trump og fascismen på NRK_

https://inyheter.no/26/12/2024/nrk-oppsummerer-2024-trump-er-ikke-hitler-men-caesarist/

-

Og:

Julegudstjenesten i Nidarosdomen: Litt av juleevangeliet finnes i Koranen

Bente Haarstad 

– Juleevangeliet er sikkert verdens mest kjente fortelling. Vi finner den i Bibelen, og vi finner antydninger om den i Koranen, sa domprost Kristin Moen Saxegaard i gudstjenesten fra Nidaros­domen…

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar