torsdag 17. november 2022

Hva har Luther med Jirde, Antonsen og oss å gjøre?

Klimaet dominerer i dag alle spørsmÃ¥l, det er herre over og bestemmer premisset og utfallet av enhver diskurs, pÃ¥ et visst nivÃ¥. For her snakker vi om reelle problemer, om empiri, vitenskapelige beregninger, og om redning eller fortapelse, for kloden. Det er derfor ikke noe Ã¥ si pÃ¥ at «gud», Gud eller Allah og profeten blir anvist en ganske beskjeden plass i media, kirker og fagforeninger. Det er faktisk forstÃ¥elig, menneskenaturen tatt i betraktning.

Og Stortinget, og politikerne, deres nye tro er knyttet ikke til ideologi, religion og lokalpolitikk, men til global «utslipp» og hvordan nedkjempe dem. Og ikke rart da at dette skjer i kjærlighetens og godhetens navn. Jo mer, jo bedre, altsÃ¥.

Den som f̴r redusert gassene mest og erstattet med noe bedre, er i dag bedre enn noen andre gode vi kunne ta et uendelig antall gode eksempel fra verdenshistorien Рi dag overg̴r de klimagode alle tidligere gode og all tidligere godhet og man er villig til ̴ betale hva som helst for ̴ f̴ det til. Den yngre garde tror fullt og fast p̴ at uten deres single og kollektive innsats, s̴ vil jorden g̴ under og dyr og mennesker med den.

Jeg skjønner godt at de gode nÃ¥ gir katten i spørsmÃ¥lene om Gud. De har andre ting Ã¥ stri med og ta i tu med. Og jeg tror Gud er pÃ¥ deres side. I hvert fall at de kan hevde og tro pÃ¥ det, pÃ¥ sett og vis. I hvert fall inntil videre. Det kan komme en dag da vi pÃ¥ nytt mÃ¥ sette all vÃ¥r lit til Gud og da gjelder det Ã¥ være forberedt pÃ¥ hva og hvem vi skal tro pÃ¥ og hvordan vi kan begrunne troen. At kampen mot det menneskeskapte klima er i fokus og tar all oppmerksomhet bort fra Gud, er noe de fleste av oss i dag vil være glad for Ã¥ oppleve. Vi kan jo ikke leve uten hÃ¥p og kjærlighet og i dag ser Gud ut til Ã¥ ha trukket seg tilbake for Ã¥ overlate striden til sine skapninger, og for Ã¥ skape frykt, ikke bare for mennesker, men ogsÃ¥ for seg selv, kanskje med den begrunnelse at dette blir for vanskelige saker for Gud Ã¥ forholde seg til. Vi ser muligens en Gud som nÃ¥ viser sin skjulte side og finner det nødvendig Ã¥ «tordne», en Gud som viser at han ikke bare skaper det gode, og tilbyr kun «godhet», men at han ogsÃ¥ tillater det onde. Vi kan se en vred Gud i anmarsj. Vi kan se omrisset av en Gud som krever ofre, pÃ¥ liv og død, og som skaper menneskesinn som er villige til Ã¥ produsere – eller erlegge, formelt og rituelt - de mest kostbare ofre for Ã¥ stille Guds vrede, slik at de selv unngÃ¥r fortapelsen og hvor de fÃ¥r det evige livet pÃ¥ kjøpet. Det er som om vi forbereder oss pÃ¥ Ã¥ fÃ¥ en helt vilkÃ¥rlig Gud, en «størrelse» som vil gjøre hva han vil, ut fra sin egen vilje, en vilje som vi som smÃ¥ menneskebarn ikke fullt ut kan forstÃ¥, fordi viljen hens ikke er knyttet til noe evig moralsk standard; men like fullt en predestinerende Gud, en Gud som forlanger at vi sier «insha Allah» og underlegger oss religionen eller «naturlovene» i hans evig uforanderlige bokstav og «bok».

 Vi kan allerede se omrisset av denne guden. En gnostisk tekst kalte ham «Torden». Og han er ikke nÃ¥dig, bl a fordi det er hans vesen Ã¥ være impulsiv, slik at han kan fÃ¥ viljen sin, til enhver tid.

http://neitilislam.blogspot.com/2010/11/har-muslimer-plikt-til-hate.html

Vi må bare innse det jo før jo bedre: Det nytter ikke å neglisjere en sjalu gud i lengden. Han vil hevne seg, før eller siden. Vi har foraktet hans nåde. Og da kryper han før eller siden frem og åpenbarer sine skjulte sider, de vi har stilt oss blinde for å se, så langt.

Det er med et visst vemod og en viss himring jeg leser følgende tekst av Luther, en tekst vi snart kommer til. Han henvender seg ikke uten humor til «fromme» kristne og forutsetter at det er spesielt disse som ikke forstÃ¥r «den enfoldige tale og beretninger». Han tenker kanskje pÃ¥ «pietister» av slagsen, folk som setter sin selvhøytidelighet og sin egne godhet opp over enhver vanlig eller dagligdags «commers», og som forventer seg Ã¥ fÃ¥ en større relativ belønning i evigheten ut fra hvor dystre, fordømmende og lite kreative de har vært her pÃ¥ jorden, mens det ennÃ¥ var tid. Luther sÃ¥ kanskje for seg visse «godhetsaposteler», slik de romsterer og gjør tingene mindre hyggelige rundt omkring, og for hver anledning som byr seg.

Han sier til akkurat slike mennesker: Ta like vel tekstene pÃ¥ alvor og se og prøv dem, hvor innbydende til lystig og frimodig gladhet de er, og hvor stimulerende de er, som motiv for en viss frimodig ledighet – og prinsippiell sjenerøsitet - i sjel og lemmer. For en pietist skal opprinnelig og autentisk gladhet alltid følges ved av deres moralisme, en «reell», men høyst innbilt, og forfengelig følelse av Ã¥ være bedre – for det er aldri nok Ã¥ være bare god, for slike mennesker.

Luther ser selvfølgelig pietistenes latterlige, men like full svært sÃ¥ manipulerende skepsissime overfor alt det Luther og Bibelen har Ã¥ fortelle. Han ser at jo mer skeptisk du er til den enfoldige tale og beretning, jo mer «god» vil du tro du er, og jo mer moralsk overlegen kan du tro du er, objektivt, tror de.  

Luther snakker, slik jeg ser det, (se setningen gjengitt nedenfor) - til de som lider av det jeg vil kalle «servilt betinget korrekte emosjoner» i dag; han vet at det ikke nytter Ã¥ snakke, men snakker like vel, til nettopp disse, for Ã¥ gi dem et spark bak, selv om det ikke nytter overfor disse spesielt fromme og derfor «gode».

Slik sett er det «pietistene» som ikke tror pÃ¥ guds ord og tar det til seg som om det var klart som dagen og til all nÃ¥de og trøst, for alle. «Pietistene» vil ta teksten av Luther som et bevis pÃ¥ at Bibelen er falsk, full av løgner og bedrag, og den derfor ikke er til Ã¥ tro pÃ¥, pÃ¥ noen mÃ¥te, og overhodet ikke.

Det er ateistene som her er enfoldige og «fromme», ja dumme og – for sÃ¥ vidt – helt ubrukelige, sett i et større perspektiv, bÃ¥de overfor seg selv og alle de saker de mÃ¥tte ha Ã¥ fremme og  - fromme – seg med …

"Jeg ber og formaner enhver from kristen om ikke å ergre seg over eller ta anstøt av Bibelens enfoldige tale og beretninger. Tvil ikke på det, hvor tåpelig og ille det enn lyder"

Martin Luther

Jeg mÃ¥ bare presisere at Luther ikke var noe biblisistisk pedant her, at han skulle tro at dette Ã¥ holde seg til trosbekjennelsene som formelle og «akademiske» dokumenter var tilstrekkelig for frelsen, noe nært. Nei, her gjelder det for Luther Ã¥ ha tillit og tro til ekte fortrøstning til «det glade budskap» i sin helhet. Men samtidig mÃ¥ det sies at Luther advarte mot en altfor streng pieta, og pia desiderata, et altfor stort fokus pÃ¥ det inderlige og pÃ¥ inderligheten i den troendes hjerte, og denne tendensen til Ã¥ bli altbestemmende for sjel og Ã¥nd. Luther var ikke akkurat for noen servilt eller opportunt betinget, men emosjonell korrekt tro, men heller ikke det motsatte: En naiv tro som kunne la seg utnytte og bruke av enhver dyktig og skruppelløs fantast og forfører.

Se gladelig i denne forbindelse:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/11/kant-luther-og-islamske-jurister-for.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/04/den-du-setter-din-lit-til-og-snker-deg.html

https://neitilislam.blogspot.com/2011/03/ateisme-og-intelligens.html

Teologen, den innflytelsesrike C Barh hadde noe Ã¥ si om «pietistene»:

https://neitilislam.blogspot.com/2020/09/redaktr-johannes-morken-nok-engang.html

 Hvis noen skulle mene at Luther her mener at det er nok for troen bare Ã¥ istemme i de kristne trosbekjennelsene ved et nøytralt og blodfattig «assent», sÃ¥ tar de feil … se for all del denne interessante:

https://neitilislam.blogspot.com/2022/11/litt-om-teologi-om-dette-vre-liberal.html

Vi skal nå sette opp en aldri så liten skisse over utviklingen her i Vesten de siste 500 årene, en skisse som kan vise den vise hva vi har hatt å stri med, på en femøring.

Filosofen L Feuerbach, en forløper for Marx: Jeg skal forandre Guds venner til å bli menneskenes venn; de troende til tenkere; tilbedere til arbeidere; himmelstrebere til de som studerer verden; kristne, som ifølge deres egen trosbekjennelse er halvt dyr og halvt menneske, til mennesker, hele mennesker; teologer til antropologer; religiøse fotfolk for kirkelige og verdslige monarker til et aristokrati av frie, selvstendige borgere av denne verden.

F Nietzsche: Den kristne gudsforestillingen – Gud for de syke, Guds om Ã¥nd, Gud som en «edderkopp», er en av de mest korrupte forestillinger om det guddommelige som er oppnÃ¥dd pÃ¥ jorden. Den representerer lavmÃ¥let i utviklingen av religiøse typer. Gud degenererte til en livets motsetning i stedet for Ã¥ være en forvandling til det evige Ja! Gud har erklært livet krig, krig mot naturen, krig mot viljen til Ã¥ leve! Gud, er som selve forakten for alt i denne verden, med løgnen om det overnaturlige! Gud, selve guddommeliggjøringen av intet, viljen til intethet, behovet for intet opphøyd til det hellige.

 Rousseau: Den som vÃ¥ger Ã¥ forsøke Ã¥ skape et folk mÃ¥ føle seg i stand til, sÃ¥ Ã¥ si, til Ã¥ omskape menneskenaturen.

Marx: Det kollektive mennesket skaper seg selv gjennom historien. For det sosialistiske mennesket er den såkalte verdenshistorien ikke noe annet enn skapelsen av mennesket gjennom menneskets arbeid. (s 187 f i Fr Vincent Micelli, S. J.).

Rules for Radicals, 1973, av Saul D Alinsky, oversatt av meg: «Det første steget nÃ¥r det kommer til Ã¥ organisere et samfunn er Ã¥ desorganisere det. Den som vil organisere og som hengir seg til dette arbeidet, mÃ¥ først gripe tak i folks misnøye i dette samfunnet og fyre opp under motsetninger slik at misnøyen kommer til uttrykk. Han mÃ¥ oppsøke miljøer der motsetningene kommer til uttrykk for folk er som regel ikke interessert i Ã¥ aktivisere seg; Enhver revolusjonær forandring mÃ¥ skje etter at man en tid har forholdt seg passiv, «bekreftende» og lagt for dagen en forsonlig holdning nÃ¥r det kommer til ønsker blant massene om Ã¥ fÃ¥ til forandringer. De mÃ¥ føle seg sÃ¥ frustrerte, sÃ¥ utslÃ¥tt, sÃ¥ fortapte og uten fremtidsmuligheter i det rÃ¥dende systemet at de blir villige til Ã¥ skrote fortiden og godta forandringer med sikte pÃ¥ fremtiden.

Oppgaven til de som gÃ¥r foran i organiseringen bestÃ¥r i Ã¥ manøvrere og fÃ¥ etablissementet til Ã¥ bite pÃ¥ slik at det kan fremstille dem og angripe dem som om de var en farlig fiende. Slike mottiltak vil sÃ¥ skape inntrykk av at de som stÃ¥r bak nyorganiseringen stÃ¥r pÃ¥ folkets side. En revolusjonær organisator mÃ¥ være villig til Ã¥ rykke opp de tradisjonelle skillelinjene mellom folk ved Ã¥ agitere og skape misnøye med gjeldende verdier og slik skape begeistring for ideen om forandring».

Hanegraff: Langt fra Ã¥ ha noen religiøs motivasjon, fant Hitlers «endelige løsning» pÃ¥ «jødespørsmÃ¥let» sin begrunnelse i den naturalistiske filosofien om «overlevelsen av de sterkeste». Hitler distanserte seg fra kristendommen og sa: «Jeg skal aldri forsone med den kristne løgnen» og «VÃ¥r epoke vil med sikkerhet innebære slutten for kristenhetens sykdom». Og dessuten sÃ¥ overgikk den ateistiske filosofien i marxismen til og med blodbadet i Hitler’s Tyskland. Karl Marx fant i filosofisk naturalisme det vitenskapelige og sosiologiske grunnlag for et økonomisk eksperiment som medførte massemord pÃ¥ millioner verden over. (Hanegraff, Bible Answer Book, 2008).

Bruce Bawer om Woke:

Even though woke ideology may seem at times to have conquered Western civilization, its hold on our institutions is still relatively fragile, and its supporters, however loud and aggressive, make up a small minority. To be sure, small minorities can transform a society. As late as February 1917, the Bolsheviks numbered only about 20,000; eight months later, they pulled off the October Revolution, subjecting the largest country in the world to a Communist tyranny that would not collapse until 72 years later. In the 1932 German elections, the Nazis won only 37.3% of the vote – but that was enough to give them an iron grip on the nation that was not loosened until the Allies marched in 13 years later.

Videre, fra dagens aktuelle diskurs:

Norsk skole har endret seg fra å være en rent fagfokusert læringsarena til å omfatte sosioemosjonell ivaretakelse og læring. I Norge har utdanningssektoren fått en gjennomgående tro på at dette er riktig. Omsorg for elevene er like viktig som fagformidling, og disiplin er et skjellsord du ikke bør si høyt innenfor veggene på landets lærerværelser etter at de mannlige lærerne i stor grad pakket snippvesken og gikk sin vei før 90-tallet.

Det problematiske med den feminine, empatiske tilnærmingen til elevene, er at metoden er umulig Ã¥ gjennomføre uten stor grad av følelsesmanipulering, eller indoktrinering om du vil.

I norsk skole har barn lært de siste tretti år at de har ansvaret for nettopp at andre blir lei seg, og frykten for at noen kan bli lei seg er et vedheng til voksenlivet. Den tiltenkte empatien har dermed en stor slagside. Den skaper frykt og nedsatt forventning om å kunne håndtere helt alminnelige påkjenninger. I et samfunn der vi går rundt og tror at vi går i tusen knas dersom vi utsettes for belastninger, samtidig som vi omtaler alminnelige livspåkjenninger som enormt krevende, er det naturlig at fødselsratene stuper.

For visst er betenkelig at NKVTS som er et statseid forskningsinstitutt, faktisk Norges nasjonale forskningsinstitusjon innen vold og overgrep, katastrofer, terrorisme, væpnede konflikter og stressmestring, samt tvungen migrasjon og flyktninghelse skal bruke ressurser pÃ¥ Ã¥ kartlegge vold mot kjæledyr. Vold mot kjæledyr er selvsagt helt forferdelig, men fokuset tilsier at det er like ille som vold mot barn. Og uansett hvor høyt man elsker kjæledyr, sÃ¥ er de bestemt ikke barn.

Men når tålmodigheten med og hensynet til barn er så mye større enn med hunder, tror jeg det skyldes en misforståelse om at barn er viktigere enn hunder. Et hierarki som fordi det er skapt av oss setter nettopp oss øverst og gir oss en fundamental rett til å anse dyr for å være underlegne oss og våre barn. Men det er de altså ikke. Dyrenes enklere intellekt gjør dem ikke mindre snille, sårbare, mottagelige for kjærlighet og mottagelige for smerte. På samme måte som vi ikke anser mennesker med begrensede evner som mindre verdifulle og behandler dem dårligere, bør vi ikke ha rett til å gjøre det mot dyr heller. Min hund er viktigere for meg enn ditt barn, slik ditt barn er viktigere for deg enn andres barn.

https://www.rights.no/2022/11/planteforeldre-et-tidsbilde-a-grosse-av/


Feilkjønning: – Ã… nekte Ã¥ bruke rett pronomen er en form for voldsutøvelse, av Einar Hammer, 13. november 2022 | 09:59:

Å bruke de pronomene folk selv foretrekker vil bidra til inkludering og aksept. Men det kan ta litt for å få innarbeidet bruken av kjønnsnøytrale pronomen.

– Det handler om aksept, det handler om inkludering. Vi vil ha individene med. Da mÃ¥ man tilpasse sprÃ¥ket for at de skal fÃ¥ rom og oppleve at de blir akseptert, sier seniorrÃ¥dgiver i likestilling og mangfold ved NTNU, Janet Rautio Øverland til Universitetsavisa.

Studenter som tar master i likestilling og mangfold ved NTNU mener at forelesere feilkjønner dem. Tillitsvalgt har rapportert til ledelsen om dette.

Les ogsÃ¥: Studenter opprørt over «feilkjønning» fra forelesere: – Fullstendig latterlig

SeniorrÃ¥dgiver i likestilling og mangfold sier at det er ikke noen retningslinjer ved NTNU for bruk av pronomen. Men kjønnsnøytrale pronomen som «hen» har blitt inkludert i de nasjonale retningslinjene, og mener at man burde bruke pronomenet bÃ¥de skriftlig og muntlig.

– Vi gjennomgÃ¥r et skifte og det tar tid før man fÃ¥r innarbeidet seg nye ord og nye begreper. Gamle vaner kan være vonde Ã¥ vende. Jeg tror likevel at ved Ã¥ gjøre hverandre mer bevisste pÃ¥ bruken av pronomen, samt at det kan ofte være at «hen» er et trygt pronomen Ã¥ bruke, sÃ¥ inkluderer man flest mulig, sier Øverland, og legger til:

… Elisabeth Stubberud er førsteamanuensis ved institutt for tverrfaglige kulturstudier. Hun forsker pÃ¥ kjønnsmangfold og har skrevet flere artikler om dette.

– NÃ¥r noen nekter Ã¥ bruke rett pronomen, sÃ¥ er det en form for voldsutøvelse. Det de kommuniserer er at de aksepterer ikke det du sier at du er. «Jeg aksepterer ikke deg.» NÃ¥r det er sagt, det er lov Ã¥ glemme seg bort og ta feil. Da er det bare Ã¥ unnskylde og forsøke igjen, sier hun.

Men, fullstendig virkelighetsfjernt, sier en psykloog: PÃ¥standen «feilkjønning er vold», er sÃ¥ absurd at den saklig sett ikke behøver noe særlig motargument, sier psykolog Øyvind Eikrem til Resett.

Eikrem sier videre at slikt tøv kan presenteres i vÃ¥r offentlighet med en alvorlig mine av presumptivt seriøse personer, forteller mye om hvilken tid vi lever vi. Mange av diskusjonene i akademia i dag er fullstendig virkelighetsfjerne og befinner seg milevis utenfor horisontene til vanlige nordmenn. 

– Det er i virkeligheten en liten pompøs gruppe som skriver til sine fÃ¥ likesinnede i avisspaltene og føler seg viktige av den grunn, mener han.

https://resett.no/2022/11/13/feilkjonning-a-nekte-a-bruke-rett-pronomen-er-en-form-for-voldsutovelse/

Middagsselskap som terapi mot «rasisme» – til en klekkelig sum:

I USA der Woke- og Black Lives Matter-kulturen ved hjelp av tiltak og forordninger underlegger seg mer og mer av samfunnet – med direktiver fra styrerommene i Big Thech-selskapene til universitetene og skolesystemet helt ned til barnehagene - skal det mye til før det i denne prosessen dukker opp noe nytt og oppsiktsvekkende. Men det har skjedd ting pÃ¥ mikronivÃ¥ som kan fÃ¥ folks sanser og vett til Ã¥ skjerpe seg: Middagsselskaper - Race2Dinner  - for Ã¥ fÃ¥ hvite overklassekvinner til Ã¥ erkjenne at de er "rasister", samtidig som de mÃ¥ betale flere tusen dollar for Ã¥ tilegne seg slik ny innsikt og forstÃ¥else.

https://www.rights.no/2022/11/middagsselskap-som-terapi-mot-rasisme-til-en-klekkelig-sum/

http://neitilislam.blogspot.com/2022/11/om-memer-og-emomemer.html

Iboende rasisme, se om diAngelo:

http://neitilislam.blogspot.com/2022/10/et-flaneri-om-konvertering-og-forbud.html

Mange aktivister er oppmerksomhetssyke narsissister, Av Kathrine Jebsen Moore 13. november 2022 | 12:13:

De som støtter Black Lives Matter, LHBT-rettigheter og klimabevegelsen fremstår som altruistiske. Likevel har alle disse bevegelsene blitt avslørt for å tjene på å skape ofre.

I forrige uke ble tatt ut siktelse for falsk forklaring mot Nikita Amber Abbas, nestleder i Salam, en organisasjon for LHBT-personer med muslimsk bakgrunn. Abbas hadde hevdet at hun ble skutt like ved hjertet under masseskytingen i Oslo sentrum 25. juni, noe hun først ikke hadde merket, og kommet seg til sykehuset med en venn på fanget i rullestolen. Da den oppsiktsvekkende historien viste seg å ikke holde vann, ble den først avpublisert fra diverse nettsteder, før politiet tok ut siktelse.

Historien er dessverre ikke unik. I fjor ble Jussie Smollett, en amerikansk skuespiller, dømt for Ã¥ ha fabrikkert en historie om at MAGA-supportere hadde angrepet ham. Nylig avdøde Sacheen Littlefeather, en aktivist som løy om sin etnisitet som Apache-indianer, diktet sannsynligvis ogsÃ¥ opp historien om at John Wayne mÃ¥tte stoppes av seks menn før han gikk løs pÃ¥ henne i raseri. Black Lives Matter har blitt anklaget for flere tilfeller av bedrageri. Her i Norge er det flere historier om rasisme som synes underlige, uten at jeg skal spekulere om de er en del av trenden. At antallet personlige beretninger om rasisme har eksplodert de senere Ã¥rene er i alle fall et faktum. … Det ligger prestisje i Ã¥ være offer, særlig i vÃ¥r tid. Woke-ideologien, som har fÃ¥tt feste seg i den offentlige sfære, belønner de som blir utsatt for urett med medieomtale, bok-avtaler, pengebevilgninger og ære. Derfor popper organisasjoner som Salam opp som paddehatter. Enhver utsatt minoritet har minst en organisasjon i ryggen.

Det betyr ikke at det ikke finnes gode grunner for aktivisme. … Pasientorganisasjoner er et annet eksempel. Men selv disse kan ende opp med Ã¥ huse mennesker med personlighetsforstyrrelser som psykopati og narsissisme, mener en israelsk forsker.

Psykologprofessor Sam Vaknin sier i et intervju med Michael Shellenberger at det er et faktum at alle social justice-bevegelser, enten de handler om klima, rase eller kjønn, tiltrekker seg personer som lider av narsissisme og har psykopatiske trekk, som ofte havner på toppen av disse organisasjonene.

Dette fenomenet har forsterket seg under oppblomstringen av Woke identitetspolitikk, som dyrker offerrollen mer enn tidligere tiders rettighetskamper.  Vaknin har forsket mye pÃ¥ narsissisme og har skrevet flere bøker om emnet, i tillegg til selv Ã¥ ha narsissistisk personlighetsforstyrrelse.

«Visse mennesker er utsatt for Ã¥ ta pÃ¥ seg offerrollen som identitet,» forklarer Vaknin. «Offerrollen gir livene deres mening. De vil oppsøke offerrollen selv i situasjoner der de ellers ikke ville vært ofre.»

… Antirasisme-bevegelsen med dens mange organisasjoner og enkeltstÃ¥ende aktivister er tydelige eksempler pÃ¥ en offermentalitet som gÃ¥r sÃ¥ langt som Ã¥ dikte opp offerhistorier. Disse blir ikke alltid oppdaget, men nÃ¥r de blir det, viser de fallgruvene i den interseksjonelle, woke-tankegangen der man ikke skal tvile pÃ¥ minoriteters “lived experience.” Disse historiene svekker ogsÃ¥ empatien med virkelige ofre for rasisme og urettferdighet …

En annen bevegelse som forsøker å utnytte offermentaliteten, og tydelig tiltrekker seg personer med narsissistiske trekk, er klimabevegelsen.

Som Thunberg har sagt: «Alle sier at det ikke noe som er svart-hvitt, men jeg mener det. Enten fortsetter vi som sivilisasjon, eller vi gjør det ikke.»  Forsker Ginger Coy skriver pÃ¥ Twitter: «Hvis noen klager over at de er et offer, i denne narsissistiske tidsalderen, er det et rødt flagg som betyr at de sannsynligvis er gjerningspersonen.»  …

https://resett.no/2022/11/13/mange-aktivister-er-oppmerksomhetssyke-narsissister/

Ocean Viking bedriver ren mafiavirksomhet:

En spansk avis har fulgt det norskregistrerte skipet Ocean Vikings bevegelser i Middelhavet de siste ukene. Vi har i flere saker den siste tiden belyst det vi har karakterisert som fergetrafikk mellom Libya og Italia. Karakteristikkene den spanske avisen Gaceta bruker er enda sterkere. SOS Méditerranée ignorerer bestemmelsene i havretten fullstendig og opererer som mafiavirksomhet, skriver avisen. 

Julie Dahle Publisert: 15.11.2022 - 09:21:

… «SÃ¥ lenge migrantene ikke returneres til Libya men fraktes til Italia, virker de europeiske søk- og redningsoperasjoner i praksis som bistand til smuglernettverkenes virksomhet.»

Det uforstÃ¥elige er at operasjoner som beviselig ikke fungerer, bare fortsetter. Inntrykket fra departementet om at det arbeides for Ã¥ unngÃ¥ at mennesker utsetter seg for fare i ikke-sjødyktige bÃ¥ter er ikke riktig, og selvsagt vet de det. …

Men vi er ikke alene om Ã¥ reagere. Leger Uten Grenser har pÃ¥dratt seg økenavnet Taxi Uten Grenser ved flere tilfeller. Den italienske avisen Panorama omtalte samhandling mellom Leger Uten Grenser og menneskesmuglere allerede under massemigrasjonen i 2015, da Leger Uten Grenser ble etterforsket for Ã¥ «redde» folk uten hjelpebehov, og dermed aktivt arbeide som menneskesmuglere selv.

https://www.rights.no/2022/11/ocean-viking-bedriver-ren-mafiavirksomhet/

http://neitilislam.blogspot.com/2019/07/nar-de-gode-ma-produsere-seg-sin-ofre.html

Vi avslutter med Jirde Ali, slik hun bl a blir tolket på vedlagte linker:

Jirde Ali forteller at hun har bÃ¥ret pÃ¥ sin historie i tre uker. Hun og venninnen Cathrine Linn tok veien til et utested i Oslo. UtpÃ¥ kvelden kom Atle Antonsen til bordet deres. Jirde Ali sier at hun ikke kjenner Antonsen personlig, men hun har møtt han en gang i forbindelse med Klassekampens sommerfest tidligere i Ã¥r og de har vært Facebook-venner. Hun har ogsÃ¥ mottatt en melding fra Antonsen hvor det blant annet sto: «StÃ¥ virkelig pÃ¥ og ikke la deg dempe!»

Antonsen satte seg overfor meg. Det var et lite bord mellom oss. Jeg husker gliset, jeg husker glimtet i øyene hans. Jeg er ikke fremmed for berusede menn. Jeg er ikke fremmed for berusede menn som snakker engelsk til meg. «What are you… how are you», sier Antonsen. Jeg humrer og svarer «Ã¦ kan norsk assa.»

( … )

PÃ¥ sekunder skifter Antonsen ansikt. Han gÃ¥r fra Ã¥ være en smilende mann til en som skriker «SHUT THE FUCK UP» til meg slik at jeg fÃ¥r spytteklysene hans i ansiktet. Jeg glemmer aldri kraften i stemmen, jeg glemmer aldri aggresjonen som kom ut av intet. Jeg forsøkte Ã¥ rygge bakover, men vi satt mot veggen. «Jeg vet hva du driver med, jeg vet hva du prøver pÃ¥», gjentok Antonsen. NÃ¥r jeg forsøkte Ã¥ spørre hva det er han mener, skriker han igjen og igjen, pÃ¥ engelsk, at jeg mÃ¥ holde kjeft. Cathrine, som sitter ved min side, spør hvorfor han skriker og oppfører seg som en «dust» mot meg. OgsÃ¥ henne ber han om Ã¥ holde kjeft. Jeg tror det er da, mens venninna mi forsøker Ã¥ støtte meg, at jeg har en ut-av-kroppen-opplevelse. Jeg ser pÃ¥ situasjonen som om jeg ikke selv sitter der, jeg ser pÃ¥ ham, ser aggresjonen i kroppssprÃ¥ket, forakten i ansiktet, og det er da jeg blir redd. Antonsen er en stor og kraftig mann.

I et forsøk på å roe ned situasjonen sier ikke Jirde Ali og venninnen mer, men Antonsen skal ikke gi seg.

«Du fÃ¥r ikke lov til Ã¥ snu situasjonen.», sier han til meg. «Hvilken situasjon», spør jeg. «SHUT THE FUCK UP», svarer han igjen. SÃ¥ griper han tak i armen min. Jeg river meg løs. Jeg sier at jeg ikke forstÃ¥r hva han prøver Ã¥ si eller hvorfor han oppfører seg pÃ¥ denne mÃ¥ten, men da ber han meg nok en gang om Ã¥ holde kjeft. «Du vet veldig godt hva du gjør.», sier han. Cathrine og jeg spør hva da, men da ber han oss igjen om Ã¥ holde kjeft.

Det er da en episode som hittil kun har vært skremmende og ubehagelig eskalerer pÃ¥ en sÃ¥nn mÃ¥te at det kommer til Ã¥ være med meg i lang tid. «Hvis det er det du mener … hvis det er det du prøver Ã¥ si … da kan jeg like godt …», sier Antonsen før han stopper.

SÃ¥ kommer Atle Antonsen med en fatal melding:

Antonsen ser meg rett i øynene og sier med foraktfullt mine «du er for mørkhudet til Ã¥ være her

«Jeg tror nesten ikke det jeg hører», sier Jirde Ali …

… Antonsen reiser seg opp og tvinger frem en hÃ¥nende latter før han snur seg mot de tre, fremmede hvite mennene ved nabobordet. «Er dere ikke enige i at hun er for mørkhudet til Ã¥ være her?», spør han dem mens han peker mot meg. Som om han foretok en undersøkelse ved bordet. SÃ¥ snur han seg mot meg og sier «se pÃ¥ deg, du er jo det.» Jeg er pÃ¥ dette tidspunktet helt stiv der jeg sitter. Verken Cathrine eller jeg sier noe. De fremmede mennene sier ingenting. Magnus Devold, som kom og satte seg med oss samtidig som Antonsen, sier ingenting. Antonsen setter seg tilbake pÃ¥ stolen sin overfor meg og prater til Devold som om ingenting har skjedd.

Magnus Devold er i likhet med Atle Antonsen komiker, men noe mot til å stå imot den vanvittige oppførselen til Antonsen har han åpenbart ikke.

… Det endte med anmeldelse:

Jeg har politianmeldt Antonsen. Jeg turte ikke til å begynne med, for jeg var og er enda redd ham. Men jeg klarte å gjøre det etter at venner minte meg på at dersom dette hadde hendt noen av dem så hadde jeg vært ho som hadde blitt med til politistasjonen. Jeg har anmeldt fordi det er det riktige å gjøre. Fordi det ga meg en følelse av å ha kontroll etter å verbalt og fysisk blitt frarøvet den. Jeg skriver om det nå fordi det er forløsende, fordi det er et forsøk på å gjenvinne kontroll, og for å plassere ubehaget på riktig sted.

https://www.rights.no/2022/11/sumaya-jirde-ali-politianmeldt-atle-antonsen/

Julie Dahle: Hyllesten av Sumaya Jirde Ali var øredøvende, ikke minst blant norske kvinner. «SÃ¥ modig hun er som forteller» er en setning jeg har lest utallige ganger det siste døgnet. Støtten har vært overveldende sterk, og Jirde Alis Facebook-post har i skrivende stund over 19.000 likerklikk. Et tilfeldig utdrag av kommentarfeltet tegner et bilde av mennesker som pÃ¥ alle mÃ¥ter vil favne om henne og hennes skremmende opplevelse. …

Til slutt fikk det et nær komisk skjær, men det kan vel tillegges tidsÃ¥nden, da kommunikasjonssjefen i Leger Uten Grenser kommenterte saken i Norges antatt største lukkede kvinneforum pÃ¥ Facebook. Silje Grytten var tidligere stabssjef for Arbeiderpartiet i Oslo bystyre og deretter politisk rÃ¥dgiver for Arbeiderpartiet med Stortinget som arbeidsplas ... 

 

 

 NÃ¥r man jobber for Leger Uten Grenser og i fullt alvor framholder at man «aldri har lest noe sÃ¥ jævlig drøyt» som at en kvinne har møtt en drita, aggressiv fyr pÃ¥ byen, da gÃ¥r det stokk over stein. …

Hele Norge har nÃ¥ lest Sumaya Jirde Alis gjengivelse av hva Atle Antonsen sa til henne. Han snakket til henne pÃ¥ engelsk og sa «Du er for mørkhudet til Ã¥ være her.» I sin egen beklagelse skriver Antonsen at det var et «ekstremt klønete forsøk pÃ¥ Ã¥ være morsom» …

For høyst sannsynlig bærer Antonsens humor preg av generasjonen han tilhører. Jeg husker selv godt denne formen for humor, den var iboende oss alle sammen for to tiÃ¥r siden. Antonsens uttalelser til Jirde Ali framstÃ¥r som et forsøk pÃ¥ ironi, der han snarere skal poengtere at han ikke er rasistisk. De av oss som var unge pÃ¥ 90- og tidlig 2000-tall vil gjenkjenne formen og humoren. Eksempelvis var en vanlig sjekkereplikk «ja, men du var jo ikke fin» – i betydningen «du var fin». Man sa det motsatte av hva man mente, og alle var inneforstÃ¥tt med ironiens egentlige betydning. Slik er det ikke lenger.

Jirde Ali er ung, hun kjenner ikke til ironien og konkluderer, i likhet med svært mange, med at Antonsen er rasistisk. Det er med henvisning til §185, den sÃ¥kalte hatkrimparagrafen, hun har levert anmeldelse. Det er rasismen hun ønsker straffet og det er rasismen hun ønsker belyst og høster støtte for. …

Høyst sannsynlig er ikke Antonsen rasist overhodet, selv om det selvsagt kan diskuteres hvorvidt det likevel er rasistisk Ã¥ bringe hudfarge pÃ¥ banen overhodet, ogsÃ¥ nÃ¥r det er i mening «jeg stÃ¥r pÃ¥ din side».

Men det lovverket som skal beskytte oss brukes altså ikke i denne saken, og dermed vil en eventuell rettssak handle om noe annet enn skremmende adferd, den vil handle om slemme ord. Akkurat det er synd, for ord utsettes vi alle for, enten det er kommentarer om hudfarge som er humoristisk ment, slengbemerkninger om kroppsfasong eller rødt hår og briller. Det er ikke det som er mest alvorlig i denne saken, men det vil kreve reelt mot av Jirde Ali å påpeke det.

https://www.rights.no/2022/11/dagen-derpa-2/

Kommentar: Dahle ser ut til Ã¥ være en enslig svale nÃ¥r hun drister seg til Ã¥ tolke setningen «du er for mørkhudet etc» isolert, (men dog i kontekst), noe som gjør setningen mer spiselig og forstÃ¥elig.

Jeg tror hun gjør rett i Ã¥ forsøke Ã¥ gjøre setningen mer apologiserende, men ser ogsÃ¥ muligheten for Ã¥ frata setningen enhver «brodd» i forhold til rasismebegrepet og anklagene om rasisme etc.

I fremstillingen ellers av saken, jfr over, fÃ¥r vi ikke noe særlig godt grunnlag for Ã¥ «gÃ¥ inn pÃ¥ Jirde» og hennes eventuelle motiver for Ã¥ oppføre seg slik hun gjorde, nemlig, ifølge henne selv, som en eksemplarisk gjest og rollemodell. Hensikten kan ha vært Ã¥ fremprovosere dÃ¥rlige eller irrasjonelle reaksjoner fra Antonsen. Hun kan raskt ha sett at hun kunne utnytte Antonsens nÃ¥r han reagerer med uforstand pÃ¥ en tilnærming han ikke hadde ment noe annet med enn Ã¥ være hyggelig, i utgangspunktet. Jirde kan tenkes Ã¥ ha brukt tilnærmelsen instrumentelt for selv Ã¥ fÃ¥ en ellers helt uskyldig anledning til Ã¥ kjøre frem offer- og rasismekortet, med garantert resultat, i og med at Antonsen jo er kjendis, og jo mer kjendis, jo større virkning. Hun fÃ¥r det som hun vil, og vet det. Publiken tør ikke heve stemmen, men velger pliktskyldisk – emosjonelt servilt betinget korrekt - Ã¥ ta pÃ¥ seg all – kollektiv – skyld, uten Ã¥ mukke, dvs uten Ã¥ vÃ¥ge Ã¥ tenke eller kikke litt pÃ¥ hva som mÃ¥tte ligge under og hvilke muligheter Jirde ga seg selv for riktig Ã¥ kunne tilfredsstille sitt eventuelle narsissistiske behov for mer oppmerksomhet, som det «snøfnugg» med en allmenn priviligert rett til automatisk beskyttelse, som hun nÃ¥ mener hun er, og som hun nÃ¥ elsker Ã¥ fremstille seg i lys av. Hun vet bare sÃ¥ inderlig godt at Ã¥ avvise Antonsen vil føles ubehagelig for Antonsen, som jo ikke har hatt skumle hensikter, snarere tvert imot: Han har ønsket Ã¥ være bÃ¥de høflig og vennlig, ja, dannet, til og med, for alt det vi vet. Og da er det ikke helt unaturlig at man reagerer litt røft i møte med en kald, aktiv og direkte ondsinnet mÃ¥te Ã¥ møte noen pÃ¥. Det kan ha ligget en «langsiktig» strategi bak Jirdes mÃ¥te Ã¥ møte vennlighet pÃ¥, med forventet resultat, og da blir det hele ondsinnet og svært manipulatorisk og instrumentelt. 

«Du er for mørkhudet her, du» kan bety, i tillegg til sÃ¥ mangt mye mer positivt, og til og med med en viss aggressiv – men fullt forstÃ¥elig - skuffelse i stemmen: «Du tror du kan spille pÃ¥ fargen din her, du, men der tar du feil fordi det bør du ikke gjøre».

Og hvem vil ikke være enig i det? (Men, ok, det kan være en feiltolkning, og spekulativt, fra min side, Ã¥ bare tenke dette, og derfor helt uten betydning og relevans for «saken» for øvrig).

Så enkelt kan det tolkes, med litt godvilje, i motsetning til det som er fremkommet i media og på nettsteder, som smalet sett i dag fremtoner seg som bare frimodig servilt betinget emosjonelt og derfor bare tilsynelatende korrekte reaksjoner.

Generelt: Samfunnet tvinger oss inn i servilt betinget korrekt antirasisme og har gjort det lenge nå.

Det er for mange lakuner i Jirdes fremstilling; hennes historie virker kunstig korrekt, til hennes egen fordel. Antonsens levnes ingen nÃ¥de og jo mer hun kan skru kniven inn, jo bedre. Ja, slik kan det tolkes, det oppstÃ¥r en mistanke om at hun har vært bevisst ute etter Ã¥ ta Antonsen, og konsekvensen av dette pÃ¥ lang sikt burde faktisk Jirde selv ha spart seg for; hun vet at hun har etablissementet og folkeføleriet pÃ¥ sin side, ja, endog domstoler og politi. Hun vet at «den tiltalte» Antonsen mÃ¥ bevise at han ikke krenket Jirde, som jo bare kan pÃ¥stÃ¥ at hun følte seg krenker, og domstolen har dermed Ã¥ bøye seg for hennes emosjonelle reaksjon. En rasjonell og saklig mistankenes hermeneutikk umuliggjøres, for hvis du mistenker Jirde for vond vilje og sadistisk skadefryd, sÃ¥ er du ikke bedre enn Antonsen, som nÃ¥ dømmes som rasist, selv om de fleste faktisk tror og gÃ¥r ut fra at Antonsen nettopp ikke er rasist! (SlÃ¥ den!). Dette er servilt betinget emosjonell korrekt antirasisme. Jirde presser «opinionen» til det ytterste og vet Ã¥ nyttiggjøre seg enhver sympatierklæring pÃ¥ nettet. Hensikten mÃ¥ da ogsÃ¥ være Ã¥ skape sÃ¥ mye antipati mot Antonsen som det retorisk er mulig Ã¥ fÃ¥ i stand, med etablissementets og medias hjelp. Her løper rasjonaliteten og sakligheten løpsk og kommer som bestilt, ovenfra. Antonsen skal monsterforklares, sÃ¥ langt det er retorisk og løgnaktig mulig. Jirde setter hele Norge sjakk matt, mens menigmann holder pusten og venter til stormen er ridd av.

Man skal vikte seg vel for Ã¥ ordlegge seg uheldig i dagens klima. Man skal vokte seg enda mer for Ã¥ føle feil, og ikke være formelt korrekt nok. Man pÃ¥legger Antonsen en spesiell aktsomhetsplikt, et objektivt uaktsomhetskrav som det er nesten umulig Ã¥ forsvare seg rasjonelt og rimelig mot, og leve opp til, med mindre alle dansegulv, barer og puber stenges ned i Allah’s navn her i landet. Er ikke dette en krenkelse av Antonsens rett til Ã¥ være spontan og frimodig, og forstÃ¥elig, tross alt?

Det er dannet en opinion her i landet der empati og sympati bare skal gÃ¥ en vei og dette er blitt en kollektivt individualisert doxologi. Som man skal du ikke ha rett til Ã¥ føle deg krenket og utsatt for instrumentell kynisk antirasisme, inkl mulig sadisme og psykopati i tillegg til maligent narsissisme.  

Det er blitt forbudt Ã¥ være spontan og direkte, romslig og litt «rød i kinna», med mindre du trues pÃ¥ livet og mÃ¥ forsvare deg ikke bare med ord, men ogsÃ¥ med noen knyttnever.

Du skal være sÃ¥ musestille som mulig, du skal holde «det» for deg selv. Du skal være mest mulig beregnende og heller forsøke Ã¥ baktale enn Ã¥ fÃ¥ gÃ¥ rett pÃ¥ og møte krenkelse med berettiget krenkelse der og da, som realt er. Trykk-kokeren blir varmere og varmere, muskelteorien skal dominere slik at jo mindre som sies, jo bedre er det, samtidig som altsÃ¥ kokeren blir mer og mer glødende. Det kan ikke gÃ¥ bra.  

Pedagogisk moral: En uheldig vennlighet, kanskje en plump flørt, riktig nok, skal automatisk eller summarisk medføre fengsel eller bot, helst pÃ¥ isolat og sÃ¥ lenge som mulig. (Er du hvit kvinne, blir det litt vanskelige og ikke sÃ¥ opplagt, men … ). Er du en hvit mann pÃ¥ over 50 skal du tas, fordi du er programforpliktet til det. FÃ¥r du avslag pÃ¥ flørten og blir møtt med klare tegn pÃ¥ at du skal utsettes for urimelige beskyldninger og iskald uproporsjonal forakt, og føler deg lei deg, skal du svi og pines mer, fordi det at du føler deg lei deg – og ser sÃ¥nn ut - og blir fortumlet og skuffet, faktisk beviser at du er enda mer skyldig enn opprinnelig antatt.

Relevante, mustreads:

https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/dillemma-og-menneskeverd-islam-og-resten.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/01/det-beste-menneske-ever-og-de-beste.html?m=0

http://neitilislam.blogspot.com/2013/02/vil-du-ha-amnesty.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/menneskeverd-og-natur-rett-pa.html

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/er-var-kultur-i-dag-ukultur-eller-kultur.html

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/nar-nordmenn-blir-en-fare-for-seg-selv.html

http://neitilislam.blogspot.com/2022/08/antifa-etter-crash.html

We are nearly all victims now:https://neitilislam.blogspot.com/2021/03/emosjelle-dramtikere-uten-sans-for.html

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar