– Gjerningsmannen var – høyst trolig – motivert av
islamistisk ekstremisme, sa Støre. – Jeg henvender meg i dag til de moderate
muslimene, det store flertallet i det muslimske miljøet, og ber dem snakke ut
mot både holdningen og handlingen, og igjen snakke tydelig til de delene av
befolkningen som lytter spesielt til dere.
Kommentar: Holdninger og handlinger, altså. Ikke et lite hint engang
om hvor disse holdningene komme fra og hvem det er som dikterer handlingene.
Støre slipper med andre ord unna dødsdom, sammen med
etablissementet. Fordi det ikke tør annet enn å reagere slik de gjør.
Støre nevner imidlertid det unevnelige: Islam. Det er faktisk ganske modig gjort av ham, og bra, etter min mening. Svært bra, vil jeg tilføye.
Antakelig kan Støre gjøre dette fordi han vet noe vi andre
ikke vet som mye om, nemlig at han har det store fletallet av alle muslimer i
Norge bak seg. Disse muslimene støtter da forsøk på å gjøre islam til len
holdningssak, til en sak for den enkelte å tolke som han vil, (fordi
vedkommende sier at jeg er den jeg), helt utskilt fra og helt fristilt de
hellige tekstene. Muslimene oppfordrer da seg selv til å innta en teologi som
står helt motsatt på islams originale og i uforanderlige teologi, og tekster
som ikke kan abrogeres. Støre gå ut fra at muslimene i Norge har en soleklar
rett til å se bort fra tekster Allah selv har skrevet i sin uskapte bok i den
allahianske himmel. Våge muslimer å si dette åpent, og unisont, nær sagt?
Enhver muslim vil forstå at Støre viser til Koranen og
islams hellige skrifter. Men uten å si det klart. Det han mener eller hva han
refererer til i realiteten, blir hengende i luften, - kan muslimske lærde nå si
at dette er et angrep på islam? Og verre: Kan dette oppfattes som en krenkelse
av profeten? I så fall må Støre drepes. Det følger av «skriftene». Han har selv
påført seg dødsdommen. Han er seg selv å takke. Muslimer kan si at vi bare gjør
vår plikt.
Jeg er enig med statsministeren i at det ville være høyst uklokt, ufint og fullstendig uproduktivt å bringe islam som religion, islam som et konkret ord, islam som et begrep inn minnestundene og sorgen etter Utøya og Regjeringskvartalet den 22.07.11.
(Jeg hadde ikke før tenkt og skrevet setningene over, før det kommer frem at Basim Ghozlan kritiserer Støre, for å be moderate muslimske ledere om å formane og advare radikale islamister mot å ty til vold ... Tenkte vi det ikke: Hvor langt vil Ghozlan gå: Oppheve dete som mange mener er en plikt til å ta livet av vantro - spesielt i islamske land - og vantro som spotter profeten?). Se denne med linker:
http://neitilislam.blogspot.com/2022/06/randi-rosenquist-vs-basim-gohzlan.html
25. juni i år fant et annet terrorangrep sted i vårt land. Nok en gang ble vårt samfunn hardt rammet. Også denne gangen var det gjerningsmannen som alene var ansvarlig for drapene. Men hatet han bærer på, den ekstremismen politisk islam har latent i seg, den er han ikke alene om. Dette hatet krever også vår oppmerksomhet, og vil dessverre bare gjøre seg mer gjeldende i årene fremover, nettopp på grunn av mangel på fornuftig politikk på viktige områder.
Det norske samfunnet må i alle fall samles mot disse kreftene. Og vi må si dem imot, overalt der vi ser dem.
https://resett.no/2022/07/22/ekstremisme-og-hat-skal-alltid-motes-med-fast-hand-ikke-bare-i-dag/
Kommentar: Hadde det bare vært snakk om «krefter», kunne vi
forså det. Men her gjelder det mer enn bare
«krefter», det dreierier seg om tekster. Hvis vi forutsetter at tekster egentlig
ikke betyr noe, undervurderer vi både muslimer og islam grovt. Hvor lenge skal
vi leve i kronisk uskyld?
Støre og mange med ham, skjønner ikke at det her ikke bare
dreier seg om holdninger isolert eller mangel på sådanne isolert. Holdninger,
isolert, knyttet seg både sosialt og individuelt til visse miljøer, satt opp
mot andre miljøer, satt opp mot ulike grunnstandarder, grunnstandarder som
fundamenteres i «urokkelige» tekster som selv sier de er urokkelige, pluss «tro»,
dvs underkasteslse, på islamsk vis.
Det dreier seg om noe mer. Det dreier seg om religion og
gudstro, noe som stikker dypere, fordi «gud alltid stikker dypere», - deus
semper major - enn sosiologi, antropologi og psykologi eller ideologi. Det
kommer an på kommandoer noen mennesker bare må lystre, pga tro eller
frykt, eller begge deler, ta gjerne med psykologi, for de perplexe.
Også Stoltenberg ble intervjuer i dag av NRK. Han var realistisk, får en si, han mente at vi nok ikke blir kvitt terror helt, og mente antakelig for all fremtid. Vi blir ikke kvitt det. Men vi skal glede oss over det gode og vakre vi har. Og beskytte det.
Men: Vi er kanskje ikke blitt helt vant til den. Vi må kanskje venne oss stadig mer vant til den?
Har vi holdepunkter allerede her og nå for at terroren nesten med sikkerhet vil øke på fremover og at dette kan skyldes … ?
Vi må skyve fokus bort fra det jeg kaller SAP – som
årsaksforklaringer – det paradigme som utelukker religion og fundamental etikk.
Vi må ta utgangspunkt i det eksistensielle: Hva lever jeg på hvis jeg ikke tror
på noe annet enn en gudløs tilværelse, og hva er jeg villig til å dø for, for å
finne og bekrefte den riktige veien til gud eller Gud, eller Allah?
Representanten for AuF nevnte noe viktig. Hun pekte på at det er veldig galt å drepe noe bare fordi den de er, eller sier hvem de er. Det er galt å drepe noen fordi de tror på en annen gud enn meg, sa representanten, (på Dax 18).
Om representanteten selv tror på Gud, fikk jeg ikke tak i. Hun snakket i generelle vendinger. Men det hun ikke sa var: Jeg tror på Allah. Hun identifiserer tydelig vis ikke Gud og Allah – for hun snakker om noen som tror på en gud og andre som tror på en annen. Dette utsagnet må bety at hun skiller mellom Allah og Gud og at hun ikke er redd for å si det det, rett ut.
Vi får håpe at vesensforskjellen mellom disse to gudene er
utbredt i ungdomspartiene. En slik erkjennelse kan om ikke annet enn hjelpe befolkningen
til å styrke sin identitet og følelsen av og erkjennelsen av at vi må klare å
leve sammen, ikke adskilt, til tross for og på tross av ulike gudsbegreper. At forskjellen
kommer frem og blir mer allment kjente, vil trolig jenke «begge parter» ned
litt, og løfte det hele opp i en høyere og mer blomstrende eller konstruktiv operativ
og funksjonell enhet.
Støre tror at holdningsskapende arbeid er alt som må til. Antropologi, psykologi og sosiologi er alt som skal til, sammen med en hær av sosionomer, spesiallærere og politiker som ikke kan annet enn å komme med fromme ønsker og ønsketenkning – og holdninger som i seg selv kun pasifiserer og som ikke våger å sette «utfordringene» på riktig formel, dvs den formel som finne i «boka» og hellige skrifter.
Jeg inkluderer prester i den norske kirke. Prester som like
gjerne ber til Allah som til Gud og til Jesus Kristus, Herren. (De vil kanskje
si at de bare gjør det for å skape mindre kvalme eller fordi det er lettere å
skape konsensus og mer demokrati på den måten. Å identifisere gud kommer i
andre rekke for disse prestene).
For muslimer, av en noe mer lærd støpning, dreier det seg vesentlig mer om en plikt, i gudsforholdet, en plikt til å ha visse presupposisjoner og en og plikt til å agere på Allah’s og profetens kommando. (Muslimeks lærde peker ofte på at muslimer ha plikt til å hate, fordi det står i tekstene at det er det de skal). Og den plikten påligger alle muslimer og kan ikke omstøtes eller abrogeres.
Den er denne enkle sannhet etablissementet ikke får tak i.
De nekter seg selv å forstå det, av en eller annen grunn – kall det gjerne islamofobi.
Tidligere her på bloggen: Støre tar ikke noe oppgjør med «tankegodset»:
Statsminister Jonas Gahr Støre: Dersom masseskytingen i Oslo natt til lørdag var islamistisk terror, må vi være tydelige på at ingen andre enn den som stod bak angrepet, er ansvarlig …
NTB siterer statsministeren:
– Så er det viktig for meg å si at dersom dette er islamistisk terror, så vil mange muslimer føle seg utsatt i dag og i tiden fremover. Jeg vet også at mange muslimer i landet vårt er redde og fortvilte. Da er det vårt felles ansvar å gjøre det veldig tydelig at ingen andre enn den eller de som sto bak angrepet, er ansvarlige for det …
… Noen dager før tiårsmarkeringen av ugjerningene sa Støre til NRK at han hadde til hensikt å «ta et oppgjør med holdningene bak 22. juli». – Jeg mener vi må bruke denne tiårsmarkeringen til å si at de holdningene som ledet til handlingene ikke var en engangssak …
Han viser til at det var de samme høyreekstreme holdningene som lå bak terrorangrepet på New Zealand og angrepet på moskeen i Bærum. Begge hendelsene skjedde i 2019.
… På dagen ti år etter angrepet gjentok Støre budskapet og sa at det behøvdes et oppgjør med «tankegodset».
Fra Documet.no: Denne dobbelstandarden fra statsministerens side er nokså skrikende, ikke minst med tanke på det høye antallet islamistiske terrorangrep som har rammet verden de siste tiårene.
Islamske kilder som Koranen formidler «holdninger som leder til handlinger» på en mye klarere måte enn Breivik noen gang var i nærheten av med sitt ultraforvirrede vrangforestillingsunivers, og med de tusenvis av angrepene kan man trygt fastslå at det her i enda mindre grad handler om en «engangssak».
Støre freder altså tankegodset islamismen – og med det også dens mer tålmodige foresatte islam – for ethvert oppgjør. Det spiller ingen rolle om noen andre har puttet ideer i hodet på Zaniar Matapour.
https://neitilislam.blogspot.com/2022/06/olso-pride-og-terror-i-allahs-navn.html
Har muslimer plikt til å hate, bl a:
https://neitilislam.blogspot.com/2022/06/kongsberg-et-avsluttet-kapittel.html
http://neitilislam.blogspot.com/2022/06/olso-pride-og-terror-i-allahs-navn.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/03/ufarliggjring-av-det-farlige.html
https://neitilislam.blogspot.com/2013/09/normal-0-21-false-false-false-no-bok-x_17.html
https://neitilislam.blogspot.com/2014/10/muhammed-off-hook.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/gule-vi-aldri-ta-selvkritikk-i-sin.html
https://neitilislam.blogspot.com/2013/11/ekstrem-asyl-kapitalisme.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/ekstremistiske-handlinger-erna-solberg.html
https://neitilislam.blogspot.com/2014/06/pass-opp-for-ekstremistene-blant-oss.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/04/tabla-over-staa-linken-mellom-paske.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/sitatene-som-avslrer-vestens-diabolske.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/6-synden-og-syndene-i-islam-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html
http://neitilislam.blogspot.com/2021/10/israel-og-venstresiden-og-om-et-mulig.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/gyrid-gunnes-sionismen-apartheid-her-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/07/en-gud-for-alle.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/kollektiv-nevrose-riv-nidarosdomen.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/nar-jdene-ma-flykte-og-muslimene-stikke.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/fykse-tveit-svarer-selbekk-med-tomt.html
Gud, vår Far. Se:
https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html
Allah skapt av Muhammed?
https://neitilislam.blogspot.com/2016/11/allah-hvem-sier-du-han-er-allah-skapt.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/07/turistbrosjyre-for-allah-tankekors-for.html
http://neitilislam.blogspot.com/2015/01/dillemma-og-menneskeverd-islam-og-resten.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/om-en-formaning-om-be-for-alle-verdens.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/arv-milj-eller-intet-i-mtet-med-islam.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/06/dax-18-i-dag-tajik-roser-den-norske.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/06/randi-rosenquist-vs-basim-gohzlan.html
https://neitilislam.blogspot.com/2022/06/imam-hyller-pride-pa-radhusplassen-i.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar