Et program på Visjon N for noen dager siden het «Symposium» - ja, det betyr etegilde å gresk, et nydelig selskap, med andre ord, og kanskje noe å se frem til for evigheten. Også oversatt som drikkegilde.
Symposium skal utgis i bokform, og dette har vært tilfelle i mange år nå. NorgeIdag var arrangør, og gildet tar opp aktuell samfunnsdebatt. Programmet sendes visst ikke i reprise på TV Visjon Norge.
Talere var ble Hallgrim Berg, Lily Bandehy (uttalt Brandy, uforvarende, får vi håpe, og litt sleivete, som det hender, av selveste Trine Overrein Hansen, som synger så engleaktig, (men nesten på terp, med tekster og melodier som må klimpres eller dunkes inn), og videre: Professor - eller: dr. - Rachel Suissa, pluss en fire fem til, bl a C I Hagen, som pekte på den positive betydningen av De ti bud, men de hopper jeg over her. Tiden er knapp og jeg kan knapt yte de ovennevnte rettferdighet (så man skulle få noe mer ut av dem, og hele etegilde, (uh, nei, jeg mener: Drikkegilde).
Jeg tenker «åndsdrikke», - man er jo kristen her - men her dreier det seg primært om samfunnskritikk, eller samfunnsdrikk - og jeg vil si: Nødvendig samfunnskritikk, i diskursen. Et moderne symposium: Seriøst, saklig og til å lære en del av. Kudos! Cred. Credo.
Hallgrim Berg nevnte at «nordmenn» aldri vil bli flere enn 4 millioner; fordi, du vet: Kvinner føder bare litt over ett barn, gjennom livet. For tiden. Og færre skal det bli, også med tiden?
Gjett om dette er holdbart, da!
Se om hva Hallgrim Berg opplevde, litt ned på siden her i det følgende, men få med deg alt, om ikke for annet enn for muligheten for å komme litt mer til tankeklarhet, slik jeg selv forsøker meg på å komme frem til, og inn i en tilstand jeg gjerne vil bevare:
https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/allah-hu-achbar-virkelig.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/o-j-anfindsen-vs-hallgim-berg-i-sakte.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/den-nye-private-overguden-det-har.html
https://neitilislam.blogspot.com/2015/03/essens-eller-ikke-eksistens-det-er.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/02/det-internajsonale-gjennombruddet-eller.html
https://neitilislam.blogspot.com/2016/01/den-illeberale-og-totalitre-norke-kirke.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/06/unevnelig-no-go-soner-taqiyya-og.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/forsker-elgvin-den-ene-eller-den-ene-av.html
Berg tar denne (tilnærmet) :
Gitt populasjon a og b, hvor a utgjør 90% og b da nødvendig vis 10%. Hvis fødselsraten i a er 1,3 barn og i b 3,5 barn, hvor lang tid vil det ta før a og b blir like store? Du har 3 alternative svar: 200, 300 eller 500 år. Alle tre alternative er feil, skriver Berg. Rett svar: To generasjoner, dvs. ca 50 år. (Fra s 158 i: Demokrati eller islamisme, 2013).
Og denne, et utdrag fra samme bok, men her på drikkelaget ikke sitert: «Så lenge den muslimske delen av folket held seg på rundt 1 % i eit gitt land, vil han bli sett på som eksotisk og fredsæl (…) Islam vert ikkje opplevt som trugsmål av noko slag. Når nivået passerer 2 og 3 % tek islamistane til å ville omvende andre folk frå misnøgde grupper, som ofte rekrutterer frå gategjengar og fengselsmiljø. (Dette er den fasen vi nå opplever i Norge). Frå om lag 5 % og oppover tek muslimane for alvor til å utøve større påverknad i samfunnet enn det andelen av folket skulle tilseia, med til dels uproposjonal stor innverknad på enkelte sivile område. Alt på dette nivået kjem klagemål om elendige levekår, krav til styresmaktene om å få styre seg sjølve under Shari’ah. (…) Når andelen kjem opp mot 10 % av folket aukar lovløysa, (…) og spreidde hendingar som ”krenkar islam” resulterer i (…) bilbrenning, plyndring, opprør og regulære gateslag. Når 20 % er passert er det lett å danne militante jihadgrupper, skape opprør, brenne kyrkjer og synagoger, og utføre sporadiske drap. Ved 40 % og 50 % går situasjonen over i stadige terroråtak, massakrar og pågåande krigføring (..). Frå 60 % kan ein rekne med open forfølging av menneske som er ikkje-truande eller som tilhører andre religionar, bruk av sharialov (…) og innføring av jizya. Etter 80 % kan ein risikere etnisk reinsing og folkemord (…) støtta av styresmaktene. 100 % er sjølve garantien for fred. Dar-es-Islam, det islamske fredshuset. Der er det blitt fred eller burde vere det, fordi alle er muslimar».
Berg peker på noe interessant; han har lest Stoltenbergs «selvbiografi» med lupe, men finner ingenting der om Religion eller Allah. Ikke en setning. Det sier mye om Stoltenberg, ja, som om islam ikke fantes i Norge og aldri ville komme til å gjøre det, (slik jeg tenker her), i hvert fall ikke på en dominant måte. Vel. Berg mener – helt riktig - at veldig få om noen politikere i det hele tatt tar islam og spesielt hva islamistene taler om, på alvor. OBS: Historieprofessor Terje Tvedt, som i sin ungdom var marxist og trikkekonduktør, peker også på religion som tilnærmet fraværende i diskurs og forklaringsmodeller!
Berg nevner også Dag. T. Elgvin, som jeg selv har sitert flere ganger.
Berg er en slags mellommann av type, litt akademisk, litt handelsbetjent, sjarmerende, ja, men ikke sjokkerende karismatisk. Lun, snill, en mann med poenger, slående argumenter, uten ropert. Underfundig, kanskje, og derfor attraktiv? Han ligner faktisk litt på Bill Gates: Geniet vises ikke så godt på utseendet, he, he. Han går ikke i grå lagerfrakk, akkurat, mer i en mer usynlig beige handelsbetjent-tynnfrakk bak disken, men havner heller aldri på «gølvet» der man jo også helst går med tynne bomullsfrakker i grått, eller verre. Jeg kan ikke se noen «vaktmesterfrakk» på ham, heller. Han er derimot, kanskje merkelig nok, ikke kjedelig.
Få vet vel at Berg i sin tid fikk Sg (Særs Godt!) i engelsk på gymnaset, på engelsklinjen, (en fabelaktig prestasjon, for de som forsto seg på det), ja, for en fantastisk stil om de politiske forhold i USA den gang. En av tusen begavede, er han, her, altså. Munnharpe spiller han også på, også, det er noe underfundig, spakt og mildt smilene ved Hallgrim Berg, kanskje litt for beskjeden? Verdikonservativ, i alle fall, heldig vis.
I en annen sammenheng har Berg fortalt at gikk rundt i 7 år og studerte på universitetet, hvor han lærte å tenke i premisser: Hvis premisset er feil, blir selvsagt også konklusjonen feil – et fenomen vel verdt å få med seg, internalisert. Og i dette har Berg selvsagt og beundringsverdig rett, bare så synd at så få forstår dette, selv etter 7 sultne år på universitet, for mange slitere.
Berg bruker Jihad Whatch som kilde for antall terrorangrep med antall ofre siden 9.11; det er bare delvis riktig. Det han nok mener er "The Religion of Pease", som riktig nok er tilknyttet JW, og redigert med Robert Spencer.
Rachel Suissa minnet oss på at det var jødene som bragte oss Gud, den ene, og som løste alfabetets opprinnelig gåte. Hun redigerer SMS, Senter mot rasisme, og skriver, som hun sa, skarpe artikler der. Publikasjoner som forteller der andre tier.
Lily Bandehy snakket som alltid med tyngde, og naturlig autoritet, som flyktning fra Khomeinis regime og dermed med en erfaring som vi alle – inkludert alle kvinner – bør ta lærdom av.
Sammenlign: https://neitilislam.blogspot.com/2021/07/alinejad-tenktaklene-og-skautet-bade.html
Og så et lit blikk over havet: Fareed Zakaria (indisk, muslim) på CNN hadde forleden sin tilvante GPS.
For det ligger visse forbindelseslinjer over det hele.
Se denne om forholdet til Iran: https://neitilislam.blogspot.com/2023/09/de-oikofobe-anakronister-de-som.html
Han intervjuet bla Jonathan Haidt, som vi har nevnt flere ganger tidligere her på bloggen. Han fremhever, bygget på forskning, at vi må være mer sammen med folk rent fysisk. Ellers. Understreker det faktum at flere yngre blir mer deprimerte og ensomme – spesielt yngre kvinner - og at «det begynte» på rundt 70-tallet da foreldre ikke lenger torde slippe ut barna i det fri, for å kunne leke mer. I stedet blir de sittende inne, på duppedittene sine, (vil jeg si). Touch screen, og det blir nesten alt man berører og blir berørt av. Og, joda, man har registrert antall timer i gjennomsnitt, pr. dag, og det til bekymmer. Dopamin-avhengighet. Dopamin kultur. Alt blir bevisst tilrettelagt fra «krefter i media-rommet» . om ikke krefter i luftrommet). Eller selve kraftens grunnlag og sentrum i dag? Men «religiøse barn» opplever ikke så mye ensomhet. Sekulære og liberale er mer utsatt.
Barn i Norden er mer ute, men de går nå rundt og kikker ned i mobilene – ekte samholdsfølelse, her altså? - eller fremstøt for mer isolasjonsfølelse, og ensomhet? Hvem vet sikkert. Men lampene lyser rødt.
https://neitilislam.blogspot.com/2022/07/den-frste-eller-siste-tapte.html
Forskeren og forfatteren Robert Putnam legger frem kurver og tall: Det går i bølger, opp og ned, altså, og da over lenger tid: Mindre ensomhet og mer mening fra rundt 1920 av til 1970 fremover. Så: bråe kurver nedover: Mer ensomhet, mindre mening; store antall ungdommer føler seg unyttige. Left out. My life is not usefull. (Bowling alone).
Putnam: De klarte (å snu kurven) den gang, vi kan kanskje klare det nå igjen. Men hva skal til? Putnam og Zakaria nevner ikke islam med ett ord. Tenker kanskje ikke at den optimismen som begynte rundt 1920 kanskje hadde noe med fremveksten av kommunismen og fascismen (og nazismen) å gjøre. Og eventuelt motstanden mot disse. I dag «we destroy boys more than girls». We are changing humanity. Ser vi noen signifikant motstand mot noe som helst i dag? spør jeg. Nei, vi oppfordres til å «spiseliggjøre» islam.
Jene M. Twenge, også en forsker, har kommet med bok: 10 rules for raising kids. Hun bekrefter og supplerer Putnam: Feel lonly. – et credo. Med mest vekt på feel eller lonly?
«Go out with friends?». «My life is not useful». Symptoms of depression. Less sleep, terrible for mental health. Fertility down. Demografisk betydning …
Putnam: I am my brothers keeper. (Så grunn til optimisme?). Vi ser de samme tendenser i alle verdensdeler, som om det skulle være noen trøst. Men det kan bety at islam bagatelliseres, og at likhetene er større enn forskjellene, ser man ut til å mene, på alvor.
Zakaria intervjuer også en yngre, kvinnelig, livlig, britisk forsker. Også hun understreker økende mangel på fysisk nærvær og glew’et som skulle holde oss mer samlet – hvor er det? Hva er det? spør jeg. Religion settes utenfor horisontene fra akademia, i dag. Er dette clue’et?
A propos: Fra Latin: Consientiousness, sense of right, misgivings, awe, reverence, sanctity, cult, holiness, superstition, mode of worship, object of veneration, devine service, observation, carefully, skrupuløs, from … (for å gi noen assosisjoner).
Slår vi opp på «feel», finner vi: sentire, med hendene: tangere, tractare, dolore affici, miseri, gaudere (to feel happy).
Tja, og hva skal vi så gjøre med den subkliniske narsissisten? Litt hjelp, og klarhet, kanskje: Den fabelaktige narsissisten av Espen Skorstad.
Bøker som f eks Omgitt av idioter og Surrounde by psychopathss av Thomas Erikson kan opplyse noen, men ikke mange. Det samme gjelder verket: Writing the History of Emotions, av Ute Frevert.
(Fra Latin: emotion – animi, emotio, - emosjonell: mobilis (adj)).
https://neitilislam.blogspot.com/2018/09/tankeforutsetninger-og-det-juridico.html
https://neitilislam.blogspot.com/2016/10/hodne-saken-er-islam-en-religion.html
https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/gule-vi-aldri-ta-selvkritikk-i-sin.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/03/rikets-tilstand-religion-over-magi.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/er-alle-troer-like-tolerante-eller-like.html
Om bl a keiser Konstantin og religion:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/om-hvorfor-vi-apner-for-mer-og-mer-makt.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/01/religion-noen-spennende-definisjoner.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/02/religionen-putin-og-vesten.html
https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/vi-skal-na-lokkes-til-tro-at-islam-er.html
https://neitilislam.blogspot.com/2020/11/skrekkinngydende-avskrekkende-og-blautt.html
https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/religionen-en-vanskjttet-og-neddopet.html
https://neitilislam.blogspot.com/2025/02/terror-og-religion-politikk-eller.html
Om keiser Trajan og Oljefondet:
https://neitilislam.blogspot.com/2021/12/om-keiser-trajan-oljefondet-vart-og.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar