onsdag 23. oktober 2024

Hanvold: Prestens datter ble tatt til helvete av Djevelen da hun døde ...

Følgende ble uttalt på Skapende Tro tirsdag 221024, i en samtale mellom Jan Hanvold selv og forbeder på nesten heltid, og med eget alter, medarbeideren – tidligere Jær-bonde - Svein Lindset, gift med Miriam (?), som titt og ofte ber sykdomsåndene gå, for de som har sendt inn ønsker om forbønn, og som nå burde være kjent for de fleste:

Svein Lindset, (salig over hele ansiktet, og på en slags dialekt eller tjomslig kanan-språk, som det ble kalt): … Det var en del av legedomen, at familien, at det gjekk vel for familien, på tross av at han hadde andre tankar for sin mor og sin hustru … (Svein har her nettopp fortalt om en frisk mann i 70 årene som mistet sin datter og som hadde lurt på hvorfor Gud hadde tatt henne hjem, og forteller mannen at hans øvrige barn jo er blitt advokat, ingeniør osv og at det har gått familien vel, at han selv jo er i full jobb som 70-åring, (han var lutheranar, presiserer Svein … ) og hvorpå det renner tårer på kinnet hans, og at denne mannen da sier at det er  sant det Lindset – som er en slektning av Hans Nielsen Hauge - , og hans kone, har gjort mannen klar over, og at han ikke har tenkt på dette før, at det like vel, på tross av dødsfallet, jo har gått godt og at alt tjener til det gode ifølge ordet, se Romerbrevet,  osv).

Hanvold svarer et nikkende: Ehm, - og sier: Og her kommer vi jo inn på det, at det ikke var, altså, Gud driver jo ikke og tar liv. Altså, folk i 40-åra, barn, eller sånne ting, altså, - det var som en prest sa, (forteller han), at hvordan hadde Gud råd til å ta «min datter hjem til seg», altså, det var jo ikke Gud som tok dattera hennes hjem til seg, det var jo Satan, for det at all død i ung alder, det er jo Djevelens verk, for det at den siste fienden som blir tilintetgjort, er jo døden.

Og, fortsetter Hanvold, derfor kan du forkorte livet ditt og du kan forlenge livet ditt … og da står det jo det i Salme 91, som jeg står på … «med et langt liv vil jeg mette ham» og «la meg skue Hans frelse» … (vers 16). Og det er ikke Jesus det er snakk om, men den troende, … og i Salme 92, så er det i vers 15, «i høy alder skyter de friske skudd, for at vi skal forkynne … det er ingen urett i Ham».

Kommentar: Jeg blir forferdet: Her sier Hanvold at det var Djevelen som tok prestens datter hjem … (Om Hanvold har sagt dette til presten, får vi ikke vite noe om), men teologisk: etter all sunn logikk skulle derfor datteren ikke være i himmelen nå, men i Helvete, fordi Djevelen hadde klart «å rappe henne» fra presten.

Jeg spør: Kan dette være en ubetenksom glipp fra Hanvolds side? Jeg svarer: Ja, jeg håper det, jeg får inderlig håpe at disse ordene fra «høvdingen» ikke var endelige, på en måte, slik at de skulle springer ut av selve trosgrunnlaget, eller selve teologien, filosofien, pedagogikken eller dogmatikken, til Hanvold, og hans disipler eller store «visjonsfamilie».

I fortsettelsen på programmet ser det ut for at Hanvold og Lindset forsøker å ro det hele i logisk og teologisk land. Jeg vet ikke om det lykkes, men er her et lite utdrag av samtalen mellom Hanvold og Svein Lindset, (som av og til ser med en slags medlidende medynk på Hanvold):

Svein: Gud svara alltid på bønn, for Han står fast ved sitt ord … den som ber, han får ..

Hanvold: Uhm …

Svein: Det er ikkje alltid at me ser bønnesvaro … det var ein mann i min familie som mista …

Hanvold: Jesus er ikke opptatt av hvem som har feil etc, han er opptatt av løsninger, og da tenker jeg … når disiplene kom med den blindfødte, de spør: Er det han som har syndet, eller foreldrene og Jesus svarer nei, ingen av dem, dette er for at Guds herlighet skal åpenbares på ham, amen, men så … da Jesus så deres tro … tro kan sees, sier Hanvold  … jeg ser det når folk kommer fram til forbønn, jeg … om de har tro eller ikke … Jesus sier: Hva er lettest å si, sier han, at dine synder er deg forlatt, eller ta din seng og stå opp og gå … så her ser vi da at helbredelse og sykdom … synd var involvert … det vet vi ikke … men Jesus sa, dine synder er deg tilgitt … noen ganger er det jo for det atte vi snakker om årsak til sykdom … det er sånn at man har blitt attakkert av Djevelen, fordi man står i en tjeneste, eller man har åpna opp døra for å bli attakkert …

(Jeg legger nå ved en tolkning til ettertanke, av bibelverset Hanvold refererer til over, som professor og lutheraner Carl Fr. Wisløff i sin tid foretok og som kom ut i bokform i andaktsboken Daglig Brød, Luther Forlag, 2003, s 52: Matt 9. 4f:

«… Jesus sa til en syk mann: Vær frimodig, dine synder er deg forlatt. – Da ble de skriftlærde forarget, og sa at Jesus spottet Gud – for hvem kan tilgi synder uten Gud selv?

Da var det Jesus kom med dette spørsmålet: Hva er lettest – å si til et menneske at hans synder er tilgitt, eller be ham reise seg frisk opp fra sykesengen?

Hva skulle vi svare til et slikt spørsmål? En kunne kanskje tenke: Begge deler må vel være like lett for ham som er allmektig. Han kan bare si det, så skjer det. Eller en kunne si, hvis en ville være vrang, at det letteste må være å si at synderen er tilgitt. For det kan jo ingen kontrollere!

Derimot kan alle og enhver kontrollere om det skjer noe, dersom et sykt menneske blir bedt om å reise seg opp og være frisk!

Men slik må vi jo ikke snakke, sier Wisløff. Dersom vi virkelig går inn på spørsmålet som Jesus reiser her, da finner vi et helt annet svar. Hva måtte til for at Jesus kunne si at syndene var tilgitt? Ja, hva måtte den hellige Gud gjøre for å kunne tilgi et menneske all hans skyld og skyld?

Spør en slik, da ser vi svaret for oss med en gang. Vi er dyrt kjøpt, sier Bibelen. I Kor 6. 20. Jesus måtte kjøpe oss fri fra fortapelsen med sitt dyre blod og sin død på korset. Den hellige Gud kunne nok bære over med syndene for en tid. Men bare i påvente av forsoningen i Kristus. Dagen måtte komme da Gud stilte Jesus til skue i hans blod som en nådestol ved troen, for å vise sin rettferdighet, så han kunne være rettferdig og gjøre den rettferdig som har troen på Jesus, Rom 3. 22-26.

Å gjøre et sykt menneske friskt, det kostet Jesu bare et ord. Men å gi oss syndstilgivelsenes nåde, det kostet ham døden under Guds vrede på korset, Gal 3. 13.

Lovet vær Hans navn, at Han betalte prisen».

PS: Jeg hørte for en tid siden en yngre forkynner si - på et program på TV Visjon- at Jesus hadde gjort det lett for ham (eller oss) å helbrede, og at det var derfor han hadde satset i sin karriere på å helbrede mennesker, slik han hadde fått erfare selv, i sin unge gjerning … (antakelig og kanskje forhåpentlig i den forstand at det var umulig for å tilgi synder for ham, for å si det litt ironisk … jeg vet ikke, men interessant i seg selv er det jo, for kanalen og disiplene der).

Og dessuten: Når Hanvold med flere påstår at Jesus tok på seg våre sykdommer på korset, allerede for om lag 2800 år siden, på Golgata, og at det er det det betyr når Jesus sier: Det er fullbrakt, så kan det være svært fruktbart å stille noen spørsmål, se undere i avslutningsbolken.  For dette kan være en grov feiltolking, noe jeg har nevnt i en annen postering. Når Jesus sier at «det er fullbrakt», kan det være en henvisning til at prestetjenesten i tempelet nå var over … en tolkning som har mye for seg, for å si det mildt, men en tolkning som aldri nevnes på kanalen). Men kanalen gir jo folk fortellinger i dagliglivet som de bærer med seg i undring og age, selv om «de kommer som de er» og ofte godter seg og ler godt når de forteller om den gangen de ble frelst, og urverket så å si begynte å trille og gå av seg selv – for en befrielse, ikke sant? 

Og se denne:

… (professor) Hegstad nevner at i og med Jesu tilstedeværelse, så er Guds Rike til stede. Helbredelsesgjerninger var et tegn på at Riket var i ferd med å komme og hans fellesskap med mennesker er en forsmak på fellesskapet i Guds rike.  I møte med fristelsen til å vike unna lidelsen, velger Jesus å la Faderens vilje skje. s 147. «Ingen tar mitt liv, jeg gir det frivillig», Joh 10. 18, - «oppdraget jeg har fått av min Far», Matt 20. 28, Mark 10. 45. Det som skjer på korset er forsoningslæren. (Ikke helbredelses-læren?).

Funksjonen til sonofferet er altså å sone menneskers synd.

Hegstad refererer til Peters første brev 2. 24: «På sin egen kropp bar han våre synder opp på treet, så vi skulle dø bort fra syndene og leve for rettferdigheten. Ved hans sår har dere fått legedom».

Ikke noe om at Jesus bar vår sykdommer opp på treet, altså. (I Oxford Bible forklares det at det er Israel, den gangen da, Messias «helbredet» (forsonte, forløste)  … ikke den enkelte troende her og nå og i dag).

https://neitilislam.blogspot.com/2024/06/hvor-hyt-elsker-den-norske-kirke-jan.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/03/bnnerop-og-eiendomsrett-til-landet.html

https://neitilislam.blogspot.com/2023/05/skremmende-fra-kirkeautoriteter.html

Fortsettelse:

Svein: Ja …

Hanvold: Vi vet at hat … sinne … stress … utilgivelse … bitterhet det er som råttenhet i bena, står det … hvis du ikke tilgir, stenger det da på en måte for tilgivelse …

Svein: Ja, folk kan bli sykare av å ikkje tilgi … og ikkje ta eit oppgjør … når ein leve i utilgivelighet, så bruka fienden muligheiten maksimalt, for då får Djevelen ein åpning … «gi ikke Djevelen rom» … osv. må på plass i våre liv, for at me skal kunna leva i sunnhet og helse …

Hanvold: Amen … ja, det er sånn det er, og da … jeg har liggi og ransaka meg selv, jeg bare ba om tilgivelse, selv om jeg ikke har gjort noe galt mot noen …

Svein: Det er ein del av renselsen …

Hanvold: Hvis du har en uoppgjort synd, så mister du også frimodigheten for Gud … hvis du vil tilgi, vil Gud gi deg kraft til å tilgi …

Svein: Tilgivelse kan åpne opp eit heilt annet liv for den … døråpningar …

Hanvold begynner samtalen med en fortelling fra NT:  … røre ved kanten av hans kledebon, så blir jeg helbredet … hun sa det, altså, hun sa det det, og så kommer Jesus til byen og … og da trenger hun seg på, altså, skal du ha noe, nytter det ikke å stå i kø … jeg hater kø, jeg står aldri i kø, jeg finner alltid en vei, enten det gjelder mat eller trafikk, kø, det er ubibelsk å stå i kø, he, he, he … hun trengte seg på i mengden og rørte … (Svein sier oppglød ja, ja … ) … godt eksempel på dette med helbredelse … masse anklager mot Jesus, men det negative skaper jo ikke tro … hun begynte å snakke med seg selv … død og liv er i tungens vold, og den som bruker den, skal spise dens frukt … vi kan ikke si, at ja men, det var Gud som ga meg hjerteinfarkt … nei, men Gud er god … han gir ikke sykdom til folk ... jeg mener … du finner ikke noe om at Jesus gjorde noen syke, nei … tvert imot … du kan forkorte livet ditt, og forlenge det … noen sier: Mine dager er talte etc … han – en eller annen - døde som 50 åring … Herren tok ham hjem, nei, det var Satan som tok livet av han, … han gikk til himmelen, … hvis jeg har mye styrke, så blir jeg åtti … man profeterer da egentlig, når man sier at mine dager er talte … Moses sier: På grunn av ulydighet … israelernes ulydighet hadde forkorta ned alderen … 43800 dager har Herren talt til mennesket … hvis folk går rundt og tror og proklamerer at de skal dø, og at det er Herren som gjør det, så da er det jo klart at folk dør før … Elvis Presley, han levde jo på dop … ble ikke eldre enn sin mor, han hadde sagt det … han profeterte: Jeg kommer ikke til å leve lenger enn moren min (hun ble 40).

Han – Elvis - profeterte til seg sjøl … du kan forkorte ditt liv, og forlenge det … sykdom og død, det kommer fra Helvete, fra Djevelen alt sammen … vi kommer til himmelen når vi er frelst … vi vil leve så lenge som mulig her nede, Svein, vi har en oppgave  … vi skal vinne sjeler for Herren .. . vi har 15 partnere nå som er over 100 år, det er sunnhet og helse ved Hans sår, amen … he, he

Svein: Ja me må’kje fornekta Golgataverket …

Hanevold: Nei ,,,

Svein: Og der ligge frelsen, men og helbredelsen … og når me bara talar ut vantroen og jamrer oss … så fornekta me på ein måte verket som Gud gjorde på korset … verden ligge i det onde … det må me ikkje glømma … me kan ikkje gå inn på dybden i alt, men me må’kje gløyma at så drepes starten på livet i form av fosterdrap, abort … då åpna me opp fø Djevelens angrep, som florera … det har aldri vært så mange syke folk som i våre daga, me vil egentlig ikkje ha livet …

Hanevold: Det kommer synd, og det fører til sykdom …

Svein: Og død …

Nå litt ymse, spesielt om «det er fullbrakt»-sitatet fra Jesus like før han døde på korset, et uttrykk som mange mener karismatikerne misbruker:

Wisløff: Nei, vi hverken kan eller skal tvinge vårt hjerte til å føle glede – det står «gled dere, da», i Herren.

Du skal be din dommer om nåde, straffen er lagt på Ham for at vi skulle ha fred (ikke nødvendigvis helbredelse).Dette er en fullbrakt kjensgjerning, Gjennom smerte og motgang kan sjelene modnes i samfunnet med Gud … mist derfor ikke motet når Gud lar deg komme i motgang, mørke og åndelig nød …

For disse ordene fører liv og åndelig frelse med seg. De som tror disse orden, har evig liv – den frelse han har fullbrakt. Budskapet om denne frelse er sunne ord.

Men det hender nok fremdeles at det blir båret fremmed ild inn i forsamlingen og inn i den kristelige virksomheten – menneskenes egne påfunn …

… den fullbrakte kjensgjerningen, frelsen er kjøpt og betalt ved hans død for oss.

Frimodigheten bygger da på noen helt annet enn det som du er i deg selv.

Han ble døpt til døden, innviet til den gjerning å bære alles synd – og ta straffen for dem.

Din straff er så stor at du ikke kan bære den.

Gud kommer sin miskunnhet i hu – han kommer Sønnen og hans fullbrakte frelsesverk i hu …

Han har fullført sitt frelsesverk da han brakte soning for våre synder.

Dette frelsesverket gjorde han helt ferdig – her er intet som trenger å utfylles eller forbedres.

Lytt til evangeliets ord om den fullbrakte frelse i Hans navn som døde for deg.

Den Hellige Ånd brukte ordet om Jesus som et middel til å komme inn i hjertene hos dem som hørte. Du skal ikke lete etter Ånden inni deg, ved religiøse øvelser og meditasjoner …

Jesus hadde ordnet alt for oss, synden var sonet og gjelden betalt. Vi har en ny og levende vei inn til Gud, og forhenget er nå Jesu kjød … Heb 10. 20.

Da fullbyrdet Jesus det offer som de gammeltestamentlige ofre bare var et bilde på, Heb 10.1, en gang for alle brakte Jesus dette offeret, Heb 10. 14. Dermed var hans gjerning fullbrakt.

I Ham er er verden forlikt med Gud. Frelsen er fullbrakt.

 

R Bradly Jones: Tryggheten i Guds hule hånd er den tryggheten hvert eneste menneske lengter etter. Den overvinner forbannelser, korsfestelser og kors. Og Jesus forkynner dette faktum før Han åndet ut.

Neil Wilson: Vi kan ikke legge noe til vår frelse, ikke bare fordi vi er ute av stand til det, men fordi Han allerede har erklært det fullført – fullbrakt!

Oswald Chambers: Hans død var selve grunnen til at han kom … Gud tilgir bare synd på grunn av Jesu død. «Det er fullbrakt». Joh 19. 30 er siste ord i menneskehetens frelseshistorie. Kristus hater synden i mennesker, og Golgata er målestokken for Hans hat.

J Calvin: Av alt som ble praktisert under Loven, var det ingenting som hadde makt i seg selv til å sone for synder, til å mildne Guds vrede og oppnå rettferdiggjørelse; men nå er den sanne frelse demonstrert og manifistert for verden.

Beth Moore: … tvert imot var korset det midlet Guds Sønn brukte for å overvinne menneskets ondskap …

Eric Sauer: Men seieren selv var fullstendig .., korset er den største begivenhet i frelseshistorien, korset er seieren, oppstandelsen, triumfen, men seieren er viktigere enn triumfen …

E Stanley Jones: Han ble til synd for oss på korset. Han bar våre synder i sin egen kropp opp på et tre …

Kommentar: Legg merke til at det ikke står: Han ble til sykdom for oss  og ikke at han bar våre sykdommer i sin egen kropp …

Gud ser ikke ut til å ha forpliktet seg til å helbrede noen for sykdommer, men han viser sin kjærlighet, og det skal være nok for oss, eller? – for er det ikke Kjærligheten som gir tilfriskning, helse og legedom?

Det kan ellers bemerkes, for å si det sånn: De ser jo alle så normale ut, disse på Visjon, både i «andlet» og kledebon, i musikk og sang, i språk og blikk, bortsett fra at de kanskje «lyder» litt mer engleaktige enn oss andre, men slett ikke mer litt fram- eller baklut pietistiske enn de fleste.

De kommer visst stadig vis «som de er», og det er kanskje det meste av det beste, i alle.

Så hvorfor ikke? De finner jo sin mening og sitt fomål i dette, de som lar seg engasjere, enten de sitter i sofaen og blir frelst, eller ikke.  De finner sitt narrativ, sin identitet, sin energi og kreativitet, sine venner, sine "menns og kvinners mot og frommodighet" og sin glede i alt dette, og sitt håp. Noen er sikre, og andre blir enda sikrere, på at Jesus kommer å rykker dem opp - før den største trengsel. 

Men: Hvis helbredelse for våre sykdommer blir selve beveggrunnen eller motivasjonen for å tro, ja, selve hjemmelen for å tro, kommer synden nok fort ut av fokus, og Golgata vil følge etter. Uten syndserkjennelse, dyp erkjennelse, klar erkjennelse, med omvendelse, kan selvsagt ikke Kristi verk være fullbrakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar