Redaktør i Dagen,
Tarjei Gilje har skrevet en artikkel i Dagen som av de fleste er forbigått
i taushet, formodentlig fordi den er så ullent, feigt og søvndyssende skrevet.
Den fortjener en plass i skyggen, men innholdet i artikkelen bør like vel få
sin plass i «samtalen». Den bør vekke noen og enhver.
Sammendrag av artikkelen som i sin helhet kan leses: her
Gilje blåser i luren:
Det er når vi møter motstand at vi får vist hva som bor i oss. Hvor godt forankret er det vi mener å stå for?
Kommentar: Her
sår Gilje tvil om kristentroens forankring. Nei, han vet ikke. Men det står seg
ikke for en kristen å ikke vite. Særlig ikke åpenlyst, og så i Dagen, da.
Gije: Hva er det vi regner som verdifullt? Og hvordan
forholder vi oss til dem som står
for noe annet?
Kommentar: Dette
er et ledende spørsmål og en tilsnikelse. Han sår tvil om troens objektive
grunnlag og appellere til et anonymt «vi», inkludert ham selv, selvsagt. Her
vil han bidra med å gjøre sitt implisitte fundament universelt for alle
kristne. Han er imidlertid lite flinkt til skjule hvor han står. Han frykter ikke
å bli akseptert, nei, han higer etter å bli nettopp akseptert, samtidig som han
fordømmer de han er uenig med (som om dette skulle dreier seg om en guddommelig
gitt konsens-tro og ikke sann kristen tro basert på Bibelen).
Gilje: Vi kristne
har et ganske høyt ideal å strekke
oss etter, Mesterens formaning til å elske sine fiender. Med Pride blir det
tydelig at tradisjonelle kristne befinner seg i en klemme.
Kommentar: Klemme? Plutselig snakker han nå på vegne av et «vi».
Meningen må være å isolere alle som
ikke er «vi», på Giljes premisser, som er alt annet enn Bibelens premisser, men
på samfunnsutviklingen pluss Giljes
premisser. Hva betyr «et ganske høyt ideal»? Hvilke gjerninger er det han vi at
vi skal gjøre for å nå frelsen? Mesterens lær er ikke noe «ganske høyt ideal».
Det er mye mer enn det, og stikker mye dypere.
Gilje: Man må nærmest forsvare hvorfor man ikke
går i Pride. Det er liten interesse for å skjelne mellom det å kjempe mot vold,
hets osv og det å kjempe mot normoppløsning..
Kommentar: Her
forsøker Gilje å vise sin sympati for de «stakkarene» som ikke går i Pride og
som er imot normoppløsnningen, men han mer enn antyder at hans egentlig sympati
ligger hos dem som kjemper mot vold, hets osv – som om tradisjonelle kristne
ikke skulle gå nok mot slike metoder og begrunnelser. Gilje setter opp en falsk dikotomi, noe som selvsagt ikke burde
stå seg i en kristen avis som Dagen. Gilje gjemmer seg i frykt i det store
«man» - der føler han seg trygg, der trenger han ikke å være tydelig. Ja,
trenger han egentlig å tro, der?
Gilje forsetter: Det
er ikke så lett å vite hva som er den mest kristelige tilnærmingen i en
brytningstid som vår. Noen forfekter en tradisjonell kristen seksualmoral.
Andre velger å endre standpunkt.
Kommentar: Giljes
primære interesse er å så tvil blant kristne om hva som er den mest kristelige
tro og hvem som har den kristne tro, samtidig som han implisitt viser at han
eksplisitt er mot «tradisjonelle
kristne standpunkter». Han mener at dette beror på valg, uten referanse til Bibelens «valg» og klare budskap.
Forankringen er med andre ord noe vi selv skal konstruere, utenfor Bibelen. Det passer ham
sikkert godt. Hele innlegget hans oser av frykt for Pride-folkene og alle som
støtter Pride. Han frykter at de skal fryse ham ut eller kritisere ham, slik at
han blir utstøtt fra «selskapet». Og isolert.
Han er med andre ord
redd for ikke å være emosjonelt korrekt nok. Frykten tvinger ham dermed inn i
en posisjon hvor dvask opportunisme for ham synes å være eneste vei ut av
dilemmaet. Derfor appellerer han til begge parter idet han i forsøker så godt
han kan å skjule hvor han egentlig hører hjemme i landskapet og hvilke
hensikter han har med artikkelen. Han gjør et billig forsøk på skjule hvor
innyndende hans tilnærming er og hvor fryktbasert den underliggende holdningen
hans er.
Gilje igjen: Atter
andre velger å stå for det de stod for før, men uten å gå like høyt på banen
offentlig. Hvem er kloke, hvem er
modige, hvem er feige?
Kommentar:
Spørsmålene er gode å ha for anledningen, de tjener til å fremstille ham selv
som tolerant og liberal. (Egentlig er han like overbærende som nedlatende). Han
tar jo kjærlig hensyn til alle, ikke sant?, han fremstiller seg selv og de
holdninger han måtte ha som normative, hvilket det ikke er. Ikke på noen måte.
Gilje spiller med
andre ord med dårlige kort og tigger med sin vaghet om bifall fra alle sider.
Han ser ikke at kristentroen ikke er nøytral, at kristentroen er faktisk ekskluderende og kall det gjerne
«intolerant» når det kommer til Jesus selv. Han viser klart til «loven», helt
fra den gang Gud skapte Adam og Eva til mann og kvinne. Gilje stiller dermed
spørsmåltegn ved Guds «moral», om aldri så indirekte og innsmigrende. Det er jo
ikke til å tro. Det er oppsiktsvekkende.
Gilje: I alle
tilfeller kan vi konstatere at kirkens tradisjonelle del har havnet i en
ulykkelig situasjon, hvor den blir sett på som en opprettholder av
undertrykkelsen …
Kommentar: Se her
ja, her kommer det helt store. Gilje avslører det han til nå i sin artikkel har
forsøkt å skjule – av frykt for Pride.
Gilje: Konservative
og liberale kristne er enige om at Jesus opptrådte radikalt og kjærlig i møte
med mennesker som ble uglesett av
omgivelsene. Hva betyr det i dagens situasjon? Jesus sa både «Heller ikke
jeg fordømmer deg» og «gå bort og synd ikke mer». Hvem er tollerne, hvem er fariseerne,
og hvem er kvinnen som var grepet i
ekteskapsbrudd i dagens situasjon?
Kommentar: Her mener
Gilje at det beste er å så tvil, for slik har han selv sjanse til å bidra til
en felles, helt sekulær og fast konsensus eller plattform, en forankring helt
uten Bibel. Gilje vil være radikalt kjærlig mot mennesker som er uglesett … av
de tradisjonelle kristne, som nå er blitt fariseere, ifølge Gilje. Tydeligere
kan Gilje ikke heise flagg.
Og hva betyr uglesett
av omgivelsene? Jo, det må bety å tro slik tradisjonelle kristne tror. De
ugleser. De er allerede isolerte, en ønskedrøm for Gilje.
Gilje: Det er vanskelig
å nå frem med nøktern argumentasjon
om mulige langsiktige virkninger av å relativisere familiebegrepet eller å
undergrave forståelsen av at menneskene
grunnleggende er skapt som kvinne og mann. Tradisjonelle kristne ender
opp med å bli unødvendig dystre og fryktsomme.
Kommentar: Gilje vet
her skråsikkert hva nøktern argumentasjon
er for noe. Den er den argumentasjon som han selv forfekter, ingen tvil om det.
Han kjenner også skråsikkert nå hvem som er hans hovedmotstandere, og det er de
som ifølge ham selv altså ikke er «nøkterne», hvilket han selv og Pride
er. Han forsøker å skape et inntrykk av at dette er et faktum og at han derfor
selv står nærmere å oppfylle Mesterens høye ideal enn det de tradisjonelle
kristne gjør. Han truer med andre ord tradisjonelle kristne med Jesus
selv. Gilje påberoper seg en status på
linje med Gud selv. Og i seg selv er dette en trussel.
Gilje igjen: Frykt er
sjelden en god driver. Det står
likevel klart at resultatet bli en ytterligere marginalisering av tradisjonelle
kristne. Det blir stadig
vanskeligere for unge, mange flere unge kristne gir opp. Ingen ønsker vel å
fremstå som ubarmhjertig eller ukjærlig.
Kommentar: Her
viser Gilje endelig sitt sanne ansikt, et ansikt han til nå i artikkelen har
forsøk å skjule, for bedre å kunne innynde seg overfor og underlegge seg Pride-syndromet,
samtidig som han tar avstand fra synden, som i hans øyne ikke fins, annet enn i
form av fariseerens synd, dvs den synd de tradisjonell kristne nå bedriver. Han
synes imidlertid synd på tradisjonelle kristne. Han maner til forståelse for
seg selv og de han sympatiserer så inderlig med: De som etter hans mening ikke
vil konfrontere noen med synden og syndene, bortsett da fra de «fariseere» som
er de tradisjonelle kristnetroende.
Gilje: Mesteren selv er vårt fremste forbilde. Hvordan går det an å være sannheten tro
i kjærlighet i dag? Hvordan kan vi peke
på Jesus som hele verdens frelser og samtidig forkynne hans kall til omvendelse
– uten å ta lett på den berettigede smerten mange som homofile kjenner på?
Kommentar: Å være
sannheten tro i kjærlighet er for Gilje å følge ham – dvd Gelje og hans ge
liker, og de han serviliserer seg under og som han gladelig
tilstår seg «all makt» til å tilgi synder, spesielt egne synder, ja, og til og
med synder som etter deres egen mening ikke finnes! Gilje har «elegant», dvs
sofistisk eller retorisk, tiltatt seg selv rollen som en hellig prest som kan
tilgi ham hans egne synder. Han glemmer at bare én er god, og det er Gud.
Gilje gir følgende patentsvar som antakelig skal borge for
all kjærlig tilgivelse med ham selv og Pride i sentrum og i evig tilgivende og
nådig fokus:
Akkurat nå er det ikke lett å svare på dette, skriver Gilje.
-Det blir nok ikke så lett i morgen heller. Men dette er den tiden vi lever i. Isolasjonisme er ikke et godt kristent svar.
Ikke fariseisme heller. Men vi trenger å be Gud om hjelp, og vi trenger å
snakke åpent sammen om hvordan kirken kan være på sitt beste i Norge i 2019.
Kommentar: Og med
dette har den kristne Gilje staket ut veien i ødemarken. De tradisjonelle kristne har intet godt kristent svar. Ifølge ham
selv.
De skal helst isoleres, dvs fryses ut, sammen med Biblenes
klare og frelsende ord.
Konklusjon: Det står seg ikke for en redaktør i en kristen
avis å være så tvilende på tradisjonell
kristen tro og samtidig være så fanatisk overbevist om at tradisjonell kristen tro ikke
representerer noe godt svar, men snarere fortjener
å bli et isolert fenomen, fjernt fra Pride og den selvforherligende fromhet som
der manifisterer seg, helt sammenfallende med Gilje’s tro, i egen person.
Se for øvrig her
om Morken og Dagen og mer om Gilje
og Dagen og Presten som
ble nektet plass i Dagen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar