tirsdag 30. november 2021

Med Morken - og de andre - i Nigeria

Hva er viktigst: Å bekytte og fremme trosfriheten eller å beskytte de kristne? 

Bare et uskyldig spørsmål, selvsagt. her følger et visst bakgrunnsmateriale: 

«USA hevdar no at det er betre i Nigeria enn i Russland. Det er nonsens … «, sier hvem?

Vi kommer tilbake til spørsmålet.

«Eg saknar også land som Vietnam og Syria på lista» … sier samme kilde.

«Utanriksminister Anniken Huitfeldt må be USA om ei forklaring på kvifor Nigeria vart fjerna frå ei «verstingsliste» det var all grunn til å lata landet stå på. Det var eit svik mot millionar. 

Hvem sier alt dette?

Og videre: «Den amerikanske utanriksministeren drog sis veke drog på besøk til i Nigeria. Han hadde med seg ei ekstra gåvepakke. Anthony Blinken fjerna nemleg Nigeria frå lista over land som står for eller tolererer grove brot på religionsfridommen».

Kilden skriver videre: «Boko Haram har dei siste åra drepe tusenvis og fordrive hundretusenvis i den sharia-styrte valdskampanjen i nordaust. Målretta har terrorgruppa bortført ikkje minst kristne skulejenter».

Kommentar: «Ikkje minst kristne»? Hvilken andre religioner kan det være snakk om? Animisme, ateisme, blandingreligion? Er det snakke om forfølgelse av muslimer? Vel, om dette tier forfatteren.

Før vi går videre kan det være på sin plass å påpeke følgende:

The Qur’an teaches that Infidel women can be lawfully taken for sexual use (cf. its allowance for a man to take “captives of the right hand,” 4:3, 4:24, 23:1-6, 33:50, 70:30). Boko Haram considers those who oppose it, even if they are Muslim, to be Infidels. Hence their women can be taken.

Videre fra artikkelen: Den 18 år gamle Leah Sharibu har vore gissel i snart fire år, bortført av ei IS-tilknytt utbrytargruppe frå Boko Haram. Leah er, som kristen, blitt eit symbol på ein omfattande tragedie i Nigeria.

Kidnapping for løysepengar er blitt ein grufull «vekstbransje» …. Reine bandittar herjar. Langt over 1000 er bortførde berre sidan desember i fjor. Mange er sette fri, truleg etter at det er betalt løysepengar. Ein del er frigjorde av tryggingsstyrkar. Men framleis sit mange barn framleis som gislar.

Sentralt i Nigeria har ein gamal konflikt mellom fastbuande bønder, ofte kristne, og det hovudsakleg muslimske gjetarfolket fulani, om kontrollen over jord og beiteland, har eskalert. Med omfattande tilgang på automatvåpen har militsar av fulani-opphav i aukande grad gått til blodige angrep på kristne samfunn. Aktivt har dei brukt religion for å brutalisera konflikten.

Se hele kronikken her: https://www.e-pages.dk/dagennorge/29599/

Kommentar: Det er redaktør Johannes Morken som skriver dette i avisen Dagen 291121. Det viktigste av det han ikke nevner i artikkelen, hva er det? Jo, det er islam, og Allah, og profeten, og sharia, for uten de sistnevnte sammen og samlet finnes intet islam. Sharia, profeten og Allah henger sammen og islam uten alle tre faktorer samtidig, er ikke lenger islam.

 Hvorfor nevner han ikke islam og «muslimer»? Han nevner kristne, som blir forfulgt og tatt som gisler; han nevner også muslimer, så vidt, men bare så vidt, men assosierer disse med «banditter» og da folk som misbruker religion – en generisk betegnelse, altså: Det er religion og misbruk av religion, det kommer an på. Morken får seg ikke til å skrive at muslimer faktisk bruker islam som fundament og hjemmel for sine handlinger. Han får selvsagt ikke frem at de styrende muslimene i landet faktisk er forpliktet på islam, dvs å fremme islams og dermed muslimenes interesser, materielle så vel som ideelle interesser og behov, basert på guddommelige og uforanderlige forordninger, om bl a å føre jihad mot dar-el-harb, «krigens hus», dvs de kristne, uansett hvor – og når - disse måtte befinne seg.

(Jeg minner om alle milliarder på milliarder kroner og dollar islamske stater har bidratt med til å bygge moskeer og støtte vestlige universiteter i Vesten).

Hvis noen skulle mene at dette religiøse faktum og dette moralske kravet, sett ut fra islam, ja, denne moralen som flyter av islam per seg, ikke har noe med konflikten og grusomhetene å gjøre, så tar de feil. Hvis de mener at islam ikke har noe med forfølgelsene av kristne i Nigeria å gjøre, tar de grovt feil og er enten uvitende eller direkte løgnaktige.

Hvis man i tillegg ikke ser at konfliktene og forfølgelsene av kristne ikke har noe med annet enn ulik fordeling av landets goder, tvister i eiendomsforhold, rene stammefeider e l å gjøre og at konflikten primært bunner seg i økonomiske interessekonflikter og derfor ikke om tro og religion i seg selv, vel, da har man ikke bare et spørsmål om evner til å forstå, men også om manglende evne og vilje, mot og trygghet på egen tro og identitet til å formidle og forklare hva spørsmålene egentlig dreier seg om.

Og da lar man seg selvsagt også lett forlede, lure, svindle, korrumpere og forderve. Og da er man heller ikke bare naiv, men også rett og slett farlig, også for dem man primært har intensjon om å hjelpe. Det kan lett koste en skjorta å være god på andres vegne når formålet er å berike seg selv med et image av godhet nettopp på offerets bekostning, ved å gjøre offeret et hjelpeløst offer, og selv om det ikke har bedt om slik støtte og hjelp.  Da har man gjort seg til det jeg kaller «hypermagiker». Det var akkurat dette som skjedde her:

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/hatprat-personangrep-horn-morken-og.html

Vi ser at Morken skriver ”muslimske gjetarfolket” og «militsar av fulani-opphav”. Hovedskylden legges og ligger her på «reine bandittar» som herjer. Islam som sådan er her tydeligvis ingen viktig faktor, eller forklarings- og motiveringsfaktor, ja, islam per se er fullstendig irrelevant for å forklare i hvert fall noe, for denne redaktøren. Det er banditter som bruker - religion – for å brutalisere konflikten, som er i hovedfokus for redaktøren. Han vil selvsagt at lesere skal dele hans vinkel på saken, dele hans verdigrunnlag, og hans virkelighetsoppfatning. Han vil at kristne skal forstå islam bedre. Han frykter islamkritikk og islamkritikere. Han vil heller ha islam enn islamkritikk og islamkritikere. Han frykter disse mer enn islam og muslimene. Han drives da mer av ideologi og fobi, enn av rasjonell kognisjon. 

(Altfor mange tenker i svart-hvitt etter følgende skjema eller A-4-mal:

Religion er ikke noe annet enn en avspeiling av de materieller forhold i underbygningen (Marx). En forandring av underbygningen vil medføre forandring i overbygningen (Marx). Forandringen vil alltid skje til det bedre, hvis man følger marxismen og dens metoder og ikke-religiøse eller antireligiøse tilnærming.

Forandrer man da de materielle vilkår, underbygningen og menneskets forhold til dem, faller religion bort nærmest av seg selv, påregnet visse kostnader, riktig nok, men disse er uansett verdt det, i antall liv og økonomisk kostnad.

Først når religion er avskaffet eller «unødvendiggjort», kan det eksistere trosfrihet, likhet og rettferdighet. Basta.

Kapitalisme i dette bildet er både i realiteten og pr definisjon utbytting og utbytting gir trosfrihet bare for utbytteren, dvs kapitalistene, dvs de kristne, og den er derfor alltid midlertidig. Trosfrihet er m a o Marx og Muhammed i skjønn forening, eller sitt motstykke, et enten eller: Marx eller Muhammed.

Hvis man nå tror at Morken, og mange som han, egentlig er marxister, vil han og de ha lett for å forstå og applaudere de nigerianske myndighetenes forklaring om at det her dreier seg om banditter og ikke religion. Han vil ha lett for å forutsette, som myndighetene i Nigeria gjør, kan man gå ut fra, at hvis man forandrer underbygningen, detaljer som f eks bandittene osv, så vil trosfriheten komme av seg selv.

Hvis man så tror at trosfriheten bare kan skje reelt hvis islam blir enerådende, er det lett å støtte islamister, også for de i Vesten som arbeider for trosfrihet, ofte helt forbeholdsløst.

Nigerianske myndigheter støtter for tiden både en marxistisk tilnærming og en islamsk tilnærming, selv om dette er inkongruente og inkompatible størrelser, eller det kan høres, ses og føles slik ut. (Sammenlign dualismen i islam). Dette «faktum» kan så med stor sympati støttes av de som overveiende tenker marxistisk. De som imidlertid kritiserer myndighetene for manglende interesse for virkelig å beskytte trosfriheten, vil da automatisk eller svært lett bli plassert som kristne, dvs som fiender eller kapitalister og ikke-muslimer, og derfor som undertrykkende og for en trosfrihet da selektivt bare for kristne.

Det ser ut for at Morken tenker både-og. Som hypotetisk venstrepolitiker vil han da lett kunne støtte myndighetene i Nigeria, samtidig som han sitter med visse kort på hånd som han ikke viser, som vil kunne knuse dem på grunn av deres nåværende default-posisjon med hensyn til trosfriheten. Støtten til trosfriheten vil da lett oppfattes som overflatisk, selvbetjenende eller selvforherligende, opportunistisk og høyst midlertidig.

I seg selv utgjør dette et ikke lite eksistensielt og personlig dilemma, medfølgende et indre mentalt spenningsforhold, et forhold som utad kan oppfattes som uklare signaler manifestasjoner, tvetydigheter og «fake», ded manifestasjoner i sinnet, og i emosjonene, som ikke er så lett å takle, harmonisere og holde orden på. Man får kanskje en følelse av «klaus» eller «noia»; en følelse av at dette utmatter en, at det blir for overveldende, hvorpå man kanskje flykter ut i de verdslige nytelser, eller flykter inn i mer fundamentalisme. Man føler plutselig behov for «det sikre» og dette gir følelsen av kontroll og overbevisning om at man kan overmanne det overveldende.

Det blir derfor livsviktig at man holder kritikk av islam unna ordskiftet. Er man kritisk, så er man kapitalist og fiende. Er man ukritisk eller direkte eller indirekte opportunistisk aksepterende til hvordan myndighetene forholder seg til banditter og hvordan de beskriver dem, f eks som «ubetydelige hår i suppa, osv, er man marxist og – foreløpig – venn. Hvis man er for trosfrihet og f eks for bruk av vold for å nedkjempe terroristene, er man kanskje fiende, fordi man er for trosfriheten og dermed kapitalist, noe venstrestyrte kristne i Vesten ikke vil være. Uansett: Islam vil få overtaket. Og det er dette man ikke vil se og innrømme og ta til etterretning.

Jeg tror mange i Vesten i dag har det sånn som nettopp beskrevet. Det foregår en slag indre monolog i mange, en monolog som ber om å bli sluppet ut. Det foregår en slags miniatyrkring i hjerter og sinn. Man vet ikke om angrepet kommer utenfra eller innenfra en selv. Man blir mer aggressive og mindre selvpinende, eller motsatt. De fleste forblir imidlertid i marerittet og en tilstand t som stadig krever påfyll av nye subtile vinkler å se virkeligheten fra. Prosesser som er selvoppfyllende, og profetier på samme måte. Vi bosettes eller okkuperes av mentale, selvregulerende og selvmanifisterende bilder som ligger i «evig strid» og hvor konfliktene til slutt enten eksploderes, eller imploderer, og så går vi freidig videre i hverdagen, for en stund. Vi blir kanskje overbeviste om at de indre, mentale bildene, den indre borgerkrigen, kun er konseptualseringer, uten relevans for verden utenfor og uten relevans for en selv. Og imens raser de virkelige blodige krigene, langt unna, og vi vet det. Hva gjør dette med oss. Trekkes vi mot lyset?). 

Tilbake til «vår venn» redaktøren: Det helt horrible er da at Morken og hans ge liker her, i sin funksjon som aktører på dette markedet, er fullstendig på linje med myndighetene i Nigeria, med verstingene her i verden, ifølge ham selv.

Også de bortforklarer tragediene ved å utelukke islam fra bildet, en islam som noen vi betrakte ikke bare som skyggeaktig medvirkende, men faktisk utløsende og nødvendig faktor, noe de aller fleste «selvskadere» og subtilt sadomasochistiske vil benekte ved å gjøre det til en dyd å fortrenge alle motargumenter, alle fakta, alle tekster som kan sette islam og muslimer i et dårlig eller truende lys.

Og da, da blir det ikke lett, skal man få et adekvat bilde av det som skjer og alle de lidelsene de kristne utsettes for. Det vil kreve et enormt mot og en fast, holdbar og trygg ærlighet skal et menneske med motet og fornuften i behold klare å nærme seg Nigerias problembare på en fullt ut realistisk og sant etisk måte. Og et skal ikke bare fakta til, det sier seg selv. Her kommer faktisk sunn fornuft, moralsk kompass og sunn dømmekraft inn som reelle hjelpestoffer, forankret i begrepsverdenen og det oversanselige. Uten dette feste, produkt av arv og miljø, som det er, hvem går vel ikke fortapt?

På mange måter er det som skjer i Nigeria årsaken til vår egne indre borgerkrig, en krig som altså munner ut i og kan kan karakterisere som en bevisst, villet og organisert – mer eller mindre direkte foranstaltet - forfølgelse av kristne i landet.

At myndighetens direkte innblanding i forfølgelsene ikke kan bevises, beviser selvsagt ikke at myndighetene ikke er ansvarlige, med mindre disse myndighetene er muslimske på sin hals, så å si, skal vi tro Johannes Morken, slik jeg tolker det han beskriver og det han unnlater å beskrive.

Og med dette støtter redaktør Morken da faktisk de styrende myndighetene i et land han selv som internasjonal VIP i egne øyne vil ha øverst på «verstinglisten». (Han er redaktør for et lite magasin med bare et marginalt antall abonnenter). Ved indirekte å akseptere hoveddelen av myndighetenes beskrivelser av årsaken til forfølgelsen, aksepterer man personlig å frikjenne både seg selv og islam for ethvert ansvar. Man støtter et regime som ber om hjelp og gir dem denne hjelpen, ved å istemme forklaringen myndighetene selv gir på problemene, idet man da fritar de samme fra ansvaret for forfølgelsen. Hvorfor? Jo, her kommer de mentale bildene inn: Vesten ser seg selv grunnleggende som utbytteren, undertrykkeren, kolonimakten. Alle som har vært utsatt, må derfor beskyttes og støttes, - selv om dette fører til forfølgelse av kristne på stor skala! Det er skyldfølelse som driver oss og det stilles aldri spørsmål om denne skyldfølelsen er falsk eller ikke. Vi er blitt avhengig å ha den, og ja, dyrke den. Derfor vil Morken forsvare f eks Hadia Tajik, (som er svak i kraft av at hun er muslim, og derfor, i utgangspunktet, må vite), selv om hverken har bruk for hjelp eller har bedt om den). Særlig pinlig, ja, farlig og påkjennende vil denne tilstanden føles hvis man går med store behov for å bli anerkjent av begge «leire», dvs av både de kristne, folk ellers og muslimene. Når islam i seg selv holdes unna problemkomplekset, blir det lettere å forsvare overgriperen, som skylder på alt annet enn islam).

Se følgende hvor jeg nevne Pascal Bruckner:  

https://neitilislam.blogspot.com/2017/11/terrorangrep-pa-muslimer-av-muslimer-i.html  

Før jeg går videre og kanskje kommer til den mest utfordrende og interessante delen av denne artikkelen, får jeg behov for å komme med et par a propos:

Nigeria: Muslims tell Christians to close their churches or face jihad massacres

Will the Islamophobia never end? “EXCLUSIVE: Bandits Write Christians In Zamfara To Shut Down Churches Or Risk Attacks,” Sahara Reporters, November 29, 2021:

A group of bandits has written to the Christian community in Zamfara State, Northwest Nigeria to close churches or risk ferocious attacks, SaharaReporters has exclusively learnt.

The Zamfara State police command has confirmed the threat to SaharaReporters, saying, “We are on top of the threat.”

Spokesperson for the command, DSP Mohammed Shehu, told our correspondent that the police were aware of the threat letter.

He said, “Yes, I can confirm that it’s true, a threat letter was sent to the Christians in Zamfara State to stop worship and to close churches.

“Actually the police informed the Christian leaders about the threat.

“Accordingly the CP has invited the leadership of the Christian Association of Nigeria (CAN) in the state to discuss security measures around the churches.

“In that regard, a special squad has been created by the CP to patrol and protect worshippers, especially on Sundays.

https://www.jihadwatch.org/2021/11/nigeria-muslims-tell-christians-to-close-their-churches-or-face-jihad-massacres

Og se denne:

Utdrag fra: The ‘Islamophobia’ Industry’s Attempt to Shut Down All Criticism of Islam

Nov 30, 2021 11:00 am By Christine Douglass-Williams

By now, it should be well understood that freedom of expression in free societies incorporates the right to offend. One does not have the same right to offend Islam and Muslim sensibilities in Sharia states, or even in many majority-Muslim countries. In the current era, the Muslim Brotherhood, supported by its affiliates and Islamic countries such as Qatar, has infiltrated free societies at every level, working to instill a fear of criticizing the Islamic ideology. Diane Bederman effectively points out that by means of an “islamophobia” industry that is handsomely funded from abroad, there is an aggressive push to silence anyone who criticizes or questions any aspect of Islam.

Bederman’s book explains how the “Islamophobia” industry has managed to insidiously dominate the anti-racism network, attempting to turn Islam, a religion and a political ideology, into a race. She also warns about the manipulation of lawfare in order to stop criticism of Islam which is deemed “offensive,” “racist,” and “hateful,” and thus contrary to human rights.

Mazin AbdulAdhim, a prominent Canadian Muslim scholar and Imam of Iraqi descent and affiliated with the pro-Caliphate Islamic global movement of Hizb ut-Tahrir shared this January 17, 2019, on his Facebook page:

“In terms of morality, the West is absolutely a cesspool of corruption and depravity.” …

… jew-hatred was spread far and wide long before Hitler came to power. Jew hatred in Germany was shared by theologians, professors, in the media, in government and through antisemitic associations. Today, Jew-hatred from the left and right have come together, sharing this common hatred. Like Nazism, Islam has infiltrated our universities, media, government, and sadly, too many share hate; for Jews and Christians.

Bederman: I provide these examples in my book:

Imam Raed Saleh Al-Rousan, from Tajweed Institute Islamic Center in Houston, Texas preached and posted on Youtube and Facebook the full hadith in Arabic calling for the murder of Jews: “The Muslims will kill the Jews, and the Jews will hide behind the stones and the trees, and the stones and the trees will say: Oh Muslim, oh servant of Allah, there is a Jew hiding behind me, come and kill him, except for the Gharqad tree, which is one of their trees.” He is not alone.

Omar Suleiman the founder and president of the Dallas-based Yaqeen Institute for Islamic Research wrote on his Facebook page, “God willing on this blessed night as the 3rd Intifada begins, the beginning of the end of Zionism is here. May Allah help us overcome this monster, protect the innocent of the world, and accept the murdered as martyrs.”

He wrote on Facebook in 2015, ““Want to know what its [sic] like to live under Nazis? Look no further than how the Palestinians are treated daily by apartheid Israel.”  Suleiman is also a supporter of the boycott, divestment and sanctions movement against Israel.

And then there is Canadian Imam Younus Kathrada of the Muslim Youth of Victoria Islamic Center, British Columbia, Canada. Here are his words following the fall of Afghanistan and its takeover by the Taliban, August 20, 2021:

Kathrada emphasized that the Jews and Christians are the enemies of the Muslims. He prayed to Allah to grant victory to the mujahideen who wage Jihad in Afghanistan and success to the “brothers” in establishing shari’a.

“The [Jews and Christians] are willing to spend mountains of gold in order to take us away from Islam…”They will attack what is most sacred to us. But all of that [which] they do is only a small portion of what is really in their hearts, of the hatred that they have towards us in their hearts…” 

“Do not think that the Jews and Christians are our friends – they are our enemies…” 

Too many, today, live in fear; mostly of being canceled, attacked by friends and family for sharing views that have been deemed racist. Islamic supremacists have managed to convince us that Islam is a “race,” since they know that it is unacceptable for Westerners to criticize anyone based on race. But Islam is not a race. It is a religion with core ideologies that are not compatible with Western Values.  The Islamic Circle of North America (ICNA) has stated, as I point out in my book:  “The political system of Islam is totally incompatible with western democracy.” Freedom is not “free.” It must be protected.

That the West is open and tolerant and inclusive does not mean that we should be open to ideologies that are diametrically opposed to our values. It takes courage to speak up, to fight for our values. Our grandparents fought for our freedom in wars oversees. Our freedom is under attack, here. We must fight, here, for our children and grandchildren, to protect our institutions and our values or the West will fall …

https://www.jihadwatch.org/2021/11/the-islamophobia-industrys-attempt-to-shut-down-all-criticism-of-islam

Legg også merke til hva som skjer i Tyskland;

Tyskland åpner for polygami: Vi vil innføre et institusjonelt ansvarsfellesskap og med det sette to eller flere myndige i stand til å ta rettslig ansvar for hverandre utover kjærlighetsforhold og ekteskap.

https://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/csu-politikerin-warnt-ampel-oeffnet-tor-zur-viel-ehe-78391750.bild.html

At dette fremtidsscenarioet fasiliterer islam, kan det ikke være tvil om.

Legg merke til at det som er gjengitt over er fakta som det om kort tid kan bli forbudt å referer til, hvor det nå enn er, kanskje til og med forbudt å tenke …

Tilbake til Morken:

Det faller tydeligvis ikke Morken inn at han her havner i en gedigen og egentlig selvinvalidiserende selvmotsigelse. Og hva kan grunnen være, hva er det som forblinder han og som han ikke makter å se, eller ikke har mot nok og substans nok til å erkjenne og bearbeide?

Slik jeg ser det, kommer det av at han er livredd islam, ja, så redd, så irrasjonelt redd, at han i stedet for å kritisere islam, i stedet støtter og promoterer islam, islam per se, i hvert fall indirekte. Vi ser her etter min mening et eklatant eksempel på det jeg kaller servilt betinget emosjonell korrekthet, en feighet nesten hele etablissementet ikke bare her i landet, men i hele Vesten nå lider under, i sitt forhold – by default - nettopp til islam.

Så Morken er ikke alene å bøye kne og logre for islam og muslimene. Men som kristen redaktør har han påtatt seg et spesielt offentlig ansvar han dessverre her ikke viser seg å være voksen nok for.

Morken tror samtidig at han støtter de kristne i Nigeria, og andre steder, spesifikt. Det han gjør er imidlertid det stikk motsatte. Han motarbeider både seg selv og andre kristne generelt og overalt. Kan en slik redaktører holde kristendommen og troen kjært?

Morken hevder selvsagt at han støtter trosfriheten i Nigeria og andre land. Og hvem gjør vel ikke det? Men samtidig støtter han de muslimske myndighetenes forklaring på det tragiske som skjer, og alle grusomhetene, utført i Allah’s navn. Bare se: Han skylder på banditter akkurat som de muslimske myndighetene gjør og at konflikten skyldes krangel og konflikt om landbruks- eller produksjonsområder. Han skylder på «religion» men ikke spesifikt på islam. Hvorfor ikke? Frykter han konsekvenser hvis eventuell kritikk oppfattes som krenkende, ja, blasfemisk? Frykter han at han kanskje ikke vil bli betraktet som from og god nok? Frykter han kort og godt slamkritikk, per se, uansett hvor saklig den nå enn måtte være? (Det kan se sånn ut). 

Som jeg flere ganger tidligere her på bloggen ikke bare har påpekt, men også vist, så frykter Morken mer enn noe annet, som redaktør, å skulle bli assosiert med islamkritikere og islamkritikk, se linkene angitt i linken til en annen postering nylig under).

Morkens reaksjonsmønster kan ikke kalles annet enn for fobt, dvs dobbelt-fobt: Hans irrasjonelle frykt retter seg både mot islamkritikere og- implisitt - mot selve islam, (og derfor serviliserer han seg da også overfor islam samtidig som han nådeløst angriper islamkritikere, jfr linkene). Han frykter til og med kanskje mer det som burde vært hans eget og sin egen tro og de som burde være hans egne, mer enn islam. Og dette kan ikke bety stort annet enn at han forstår begge deler like dårlig og at han ikke evner annet. 

Alt og ingenting har i artikkelen hans altså med hverken kristendom eller islam å gjøre, slik Morken ser det, i sin middelmådige halvørske. Han forstår ikke at den måten han ser tingene på faktisk bekrefter myndighetenes premisser og islam som premissleverandør og at dette i seg selv undergraver både ham selv personlig og hans egen «argumentasjon».  Han ser ikke at han da lar seg bruke og gjennomskuer da heller hverken myndighetens retorikk og teoretiske bortforklaringer eller deres praktiske strategi «på bakken», en strategi som jo er fundert i islam, siden myndigheten jo nettopp sverger til islam, og da en islam med alt det islam innebærer, ikke bare det det som vises på overflaten, der hvor Morken befinner seg, på «sviskesiden», for å si det sånn. 

Morken forstår med andre ord ikke hvor dum han er og hvor lett han er å dupere. Han forstår ikke eller makter ikke å se og innse at han da i praksis faktisk bidrar til å styrke islam på de kristnes fortsatte bekostning og at han dermed selv gjør seg til medskyldig i forfølgelsene. Man kan nesten begynne å lure på hva han egentlig har forstått av kristendommen. Like vel ser han seg selv titulert til å henvende seg direkte til den norske utenriksminister med et direkte krav om å gripe inn. Det er ikke lite hovmodig. Det er ikke lite blamerende selvbekreftende. Men ok, det er hans demokratiske rett. Det er Morken det dreier seg om, mer enn om saken. Det er dessuten komisk: Her er «little big man» helt på høyden.

Men ikke bare det: Her skygger Morkens moralisme og pekefinger for saken selv, en hul moralisme, med andre ord, en moralisme bygget kun på Morkens eget oppblåste selvbilde og ikke på en objektiv forståelse av ha som foregår og hvem og hva som trekker i trådene; her anes ingen dypere forstand på de underliggende eller bakenforliggende parametre og de syndromer som nå driver minst halve Vestens intellektuelles kollektive kognitive dissonans og servilt betingede og irrasjonelt betingede emosjonelle begredeligheter.  Noe mer selvforherligende enn dette akk så fromme stykket av Morken, er det vanskelig å få øye på i dagens offentlige diskurs. Selv tydelig selvbelemrende selvmotsigelser i Morkens egen tankeverden blir oppfattet som en dyd i Morkens egne øyne. Og sikkert i mange andres øyne, slik paradigmet nå engang ligger i dag. Pekefinger hans bør selvsagt først og fremst rettes mot ham selv og ikke mot andre enn han selv.

For å forsøke å si det så kort og poengtert jeg makter: Jeg må bare presisere at jeg her opererer innenfor mer eller mindre abstrakte modeller å tenke og oppfatte tingene og ut fra. Det er, som alle vet, umulig å gi et fullstendig og fullstendig, 100% uttømmende og holdbart bilde, eller forklaringsmodeller og ontologiske, filologiske, psykologiske, teologiske eller fenomenologiske kategorier som holder gjennom tykt og tynt; det er snakk om å angi tendenser, mulige forbindelseslinjer og mer eller mindre plausible forklaringer relatert både til det fysiske og metafysiske, puh. Jeg er selvsagt bevisst på psykologiseringens fallgruver. Mange vil spørre: Hvorfor gidder du? Vel, det er bedre å gidde i et forsøk på å holde fortvilelsen og frustrasjonen stangen, i visse kreative forsøk på å tro kanskje mer enn å forstå, og bedre å la fortvilelsen og frustrasjonen bli møtt med noe annet enn bare selvbetjenende og beleilig sentimentalitet eller nostalgi i forsøk på å skaffe seg anerkjennelse for anerkjennelsens og manipuleringsmulighetenes skyld.

Så: Morken forsvarer trosfriheten i Nigeria, men samtidig mener han med myndighetene i landet at grusomhetene ikke kan spores tilbake til trosfriheten, men til andre faktorer som f eks banditteri, og strid og voldelig kamp om materielle vilkår, (kanskje ikke først og fremst kamp om å tilegne seg kvinner), altså rent politiske forhold, forhold som egentlig ikke har noe med trosfrihet å gjøre i det hele tatt, ifølge både myndighetene og Morken selv.

Hvordan kan Morken så begrunne et krav overfor Nigeria om å sikre trosfriheten når han selv ikke tror og ikke klarer å formidle at konfliktene har sin rot i troen, eller i en ubestemt og ullen betegnelse religion, som han kaller det, men i noe helt annet, nemlig i det myndighetene selv beskriver og hvor de utelukker enhver korrelasjon til selve trosfriheten og menneskerettighetene som universelt prinsipp?

Det virker for meg som om Morken aner at «trosfrihet» ikke er et begrep som så å si eksisterer utenfor tid og rom, og at den da for så vidt er universell og ikke relativ. Trosfriheten må gjelde uansett vær og føreforhold, nå også i reifisiert form, og som en husgud. Samtidig ser nok Morken at de nigerianske myndighetene faktisk er nødt for å bortforklare islam, også på hans egne premisser. Myndighetene og Morken har da funnet en felles mental plattform de kan agere ut fra og forholde seg til i fellesskap. Morken ser imidlertid ut fra å kompensere for dette misforholdet ved tross alt å fremheve trosfriheten som overordnet og et absolutt ingen kan avvike fra. I praksis vet nok både Morken og myndighetene at det her kommer an på rå makt, til syvende og sist: Den sterkeste vinner. Might makes right. Anerkjennelse vil komme etter hvert, ut fra pragmatisk – om enn aldri så kynisk - politisk og opportun nødvendighet.  Begge gjør dermed ytringsfriheten til noe helt annet enn absolutt og ukrenkelig. Morkens makt ligger i appellenes styrke, i troen på at ord og begreper og (de beste) følelser skal makte å overstyre realiteter og misforhold. Han ser en folkereising mot forfølgelse og vet at det er kampen om – de korrekte - emosjonene han må vinne, en kamp ham må vinne via polemikk og retorikk, og det han kaller fremragende journalistikk i magasinet hans. Myndighetene på sin side kan faktisk appellere til at det kan være de kristnes skyld at de angripes, og at Koranen sier det og det om de kristne, de vantro, og om jødene, som i motsetning til «det beste folket», som alltid er muslimer, alltid tar feil og som derfor alltid fortjener «det de ber om» og aldri kan underlegges reell og fundamental kritikk.  

Morkens motstand mot myndighetenes manglende forsvar av de kristne og selve kristentroen fratar samtidig myndighetene ansvaret for koblingen opp mot islam. Han ser ingen sammenheng her, ironisk nok helt i samsvar med de nigerianske myndighetenes bortforklaringer og deres eget ønske om å praktisere hva de tror på, nemlig islam, i hele sin bredde og dybde, inkludert den guddommelige adgangen de kan pårope seg for hellig og ukrenkelig løgn. (allah er den største plotter). Dermed svikter Morken ikke bare de lidende kristne i landet; han viser seg samtidig som en feig og servilt betinget emosjonelt korrekt dobbelt-fob i den tro at han er dobbelt-from, dobbelt ulastelig og dobbelt ukrenkelig.

Snakk om nedlatende dobbelt opp av hovmod … eller dobbeltmoral? 

Se her hvordan situasjonen beskrives og altså hvordan den kan forklares, en forklaring som gir et mye mer realistisk bilde enn hva det Morken serverer:

“We have never seen an evil government in this country like the one of today. The government is fully in support of the bloodshed in Nigeria. We are being killed just because we are not Muslims.  These evil Fulani jihadists are enjoying the backing of the government to go about killing people, destroying their houses and farmlands, yet when we try to defend ourselves, the government will go about arresting our people. What kind of justice is this?”

Her er linken jeg lovet over, og her finner man mange linker til artikler nettop om Morken og hans liv og virke, som redaktør –  I sin selvpåtatte rolle som og i egenskap av dobbeltfob, slik jeg ser det:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/hvilken-gud-tror-man-egentlig-pa-i.html

Her følger et lengre utdrag av artikkelen jeg siterte fra lenger oppe:

The government under President Muhammadu Buhari naturally denies any wrongdoing.  It has also long insisted that none of these massacres have anything to do with religion—neither with the Fulani perpetrators’ Muslim faith nor with their slain victims’ Christian faith.  The violence and bloodshed, rather, is a byproduct of land disputes, poverty, and inequality.

Se utdrag av artikkelen med kilde under.

Se først denne, for å kunne danne seg et inntrykk av problemets omfang i en litt større sammenheng og med helt andre briller og med en helt annen og høyere moral:

https://www.gatestoneinstitute.org/author/Raymond+Ibrahim

https://www.frontpagemag.com/fpm/2021/10/jihadist-genocide-christians-nigeria-intensifies-raymond-ibrahim/

What several international observers have for years characterized as a “pure genocide” of Christians in Nigeria has reached new levels.

Since the Islamic insurgency earnestly began in July 2009—first at the hands of Boko Haram, a professional Islamic terrorist organization, and later by the Fulani, Muslim herdsmen also radicalized and motivated by jihadist ideology—over 60,000 Christians have either been butchered or abducted during raids, never to return and believed to be dead by their loved ones.  About 20,000 churches and Christian schools have also been torched and destroyed during the same timeframe. -

The total number of ‘direct’ Christian deaths … from July 2009 to July 2021 … is independently put at no fewer than 43,000….  The killings had emanated from the propagation of radical Islamism in Nigeria… 

…[T]he Islamic Jihadists and their ‘esprit de jihad’ in the Nigerian security forces have been responsible for at least [an additional] 18,500 Christian deaths arising from enforced disappearances, or those abducted and most unlikely to return alive… While most of the Muslims abducted by Jihadists in Nigeria are later released unconditionally to their families, most of their Christian counterparts are killed in captivity or forcefully converted to Islam…. -

In the same past twelve years, it was also independently found that no fewer than 30 million Christians especially in Northern Nigeria [which is Muslim-majority] and their ethno-religion were threatened and ten million of them have been uprooted, six million forced to flee their homes or geopolitical locations to avoid being hacked to death and over four million displaced and became IDPs [Internally Displaced Persons]….” -

“Sadly, this carnage, genocide and wanton destruction of properties are being carried out in the very eyes of the security personnel whom the government spends billions of taxpayers’ money on in their operation to protect lives and properties of all Nigerians.  In many instances, the military collaborates with the Fulanis to carry out these dastardly acts. The military’s direct participation in the destruction of Christians’ farmlands and properties has at many times generated many petitions, press conferences/releases and in some instances physical demonstrations by the Christian communities demanding the removal of the military….   There’s a continued onslaught on Christians which is being championed by the Fulanis and aided by the security agencies saddled with the responsibility to protect lives and property…. We wish to note with deep concern the unacceptable plundering of our land under the direct watch of constituted authorities charged with the responsibility of upholding all people’s rights as entrenched in the Nigerian Constitution.” -

“We have never seen an evil government in this country like the one of today. The government is fully in support of the bloodshed in Nigeria. We are being killed just because we are not Muslims.  These evil Fulani jihadists are enjoying the backing of the government to go about killing people, destroying their houses and farmlands, yet when we try to defend ourselves, the government will go about arresting our people. What kind of justice is this?” -

The government under President Muhammadu Buhari naturally denies any wrongdoing.  It has also long insisted that none of these massacres have anything to do with religion—neither with the Fulani perpetrators’ Muslim faith nor with their slain victims’ Christian faith.  The violence and bloodshed, rather, is a byproduct of land disputes, poverty, and inequality.

Although the Western mainstream media—and any number of Western politicians—have only been too happy to follow suit and present what is, in fact, a jihadist-fueled genocide of Christians as a matter of economics—few Nigerian Christians are fooled.

“Since the government and its apologists are claiming the killings have no religious undertones,” the Christian Association of Nigeria once asked, “why are the terrorists and herdsmen targeting the predominantly Christian communities and Christian leaders?

https://www.frontpagemag.com/fpm/2021/10/jihadist-genocide-christians-nigeria-intensifies-raymond-ibrahim/

torsdag 25. november 2021

Når jødene må flykte og muslimene stikke av - om fariseere og janter i vår midte

Skal vi vokte oss for å bli for gode, eller vokte oss selv for ikke å bli altfor gode? Og hvem skal avgjøre og gis myndighet eller autoritet til å skjelne mellom hva som er best, og hva som ikke er det, og til å gjenkjenne og får øye på det som virkelig er ondt, og ikke kan være og bli noe annet enn ondt?

Svarer du nei på det første spørsmålet, er du sannsynlig vis en stor tåpe. Svarer du at det kan ingen avgjøre med noenlunde sikkerhet, har du faktisk samtidig svart nei på det først spørsmålet. Du har da bestemt deg for at vi ikke skal vokte oss for å bli gode eller altfor gode. Du har bekreftet alle godhetsposørers drøm om å få bestemme hva som er godt og hva som ikke er godt, dvs ondt, i deres øyne. Du har gått god for og bekreftet godhetsposørens posisjon som den som vet best og underlagt deg et regime som krever av deg at du ikke bare skal mene og tro at de har rett, men at de også kan kreve hvilke korrekte emosjoner du og alle andre skal ha, og hvordan du da skal føle. Du har dermed fratatt deg retten til å ha et ord med i laget, et ord som ikke helt samsvarer med dette regimets opplagte narsissistiske fundament.

Spenn så på deg vingene og ta deg opp i fugleperspektivet:

Som vi har vært inne på mange ganger tidligere her på bloggen: Jødene stikker av fra Europa, (se liste med linker under). Skjønt «stikker av»? Det er neppe det riktige ordet. Hva er det riktige ordet?

Den som svarer riktig og blir vinneren, får vår beundring, for utvist mot, selvstendig tenkning, utholdenhet og styrke, kombinert med et autentisk behov for å se virkeligheten som den er, ikke som den burde være, - i denne konteksten:

https://www.document.no/2021/11/21/en-av-fire-jodiske-ledere-i-europa-vurderer-a-emigrere-dette-stedet-er-tapt/

Muslimene her i landet, mange av dem, sikker imidlertid helt sikkert av fra sine første bostedskommuner og søker inn til byene, der sosialhjelpskostnadene er høyere, (NB: innvandrerne har 5 åts boplikt:

I Sarpsborg vokser islam rekordraskt – ordfører frykter økonomisk ruin, fordi muslimer stikker av:

https://www.rights.no/2021/11/i-sarpsborgs-vokser-islam-rekordraskt-ordforer-frykter-okonomisk-ruin/

Som artikkelen over vil vise, er det mer rett å snakke om å «stikke av», for muslimenes vedkommende, enn om f eks å flykte, det sier seg selv, men er like vel slettes ikke så selvsagt som mange vil tore å tro.

Så hvorfor stikker muslimene av? Fordi det ikke er så kjedelig i byen som på landet? Er det fordi at myndighetene har skaffet seg fullstendige oppgaver over antall muslimer, og fordi man oppfatter dette som en fornærmelse og en trussel på en og samme gang? Vel, tenk hvis noen skaffet seg oversikt over deres kapital, deres industrier og deres handelsforestegender etc. Ville en slik registrering i seg selv fremstå som et spesielt ominøst faktum per se? Og er dette faktumet i seg selv spesielt illevarslende eller odiøst? Og er selve dette isolerte faktum grunnen til at muslimene nå «stikker av»?

Eller forteller dette mer om situasjonen, overordnet sett, og sett mer på distanse, slik at situasjonen da etter følgende data fremtrer som enda mer ominøs? Det het nemlig engang at:

På grunnlag av denne tellingen figurerte Norge med 400 000 muslimer – det er ikke lenger tale om 10 000 slik som for bare få år siden.

Det heter nå: «Det var før knapt så en muslim å se i Oslo, men nå sitter de avskyelig klumpet sammen på kafeer og restauranter».

Hva var mening med å skrive det jeg nettopp gjenga over? Hvis du med fatning leser setningene og forstår hva de egentlig betyr, betyr de at de er en oppfordring – fra hvem det nå kan være - til å få folk til å mene at vi må bli kvitt muslimene før de blir altfor mange? Og at vi derfor bør gå inn for å deportere muslimene eller repatriere dem – ved f eks å belønne dem rikelig økonomisk for å dra tilbake, eller rett og slett forsvinne herfra, på en eller annen måte, helst frivillig?

Følgende lille tekst påkaller en viss innlevelsesevne og en ikke aldri så liten språkfølelse:

«Men alt før tyskerne kom til Norge, tok de til å klarlegge norsk næringsliv, bl a for å klarlegge jødenes eventuelle posisjon; tyske rapporter om jødene ble sendt til Berlin … en rapport fra 3 måneder før Hitler kom til makten – om jødisk innvandring til Norge ... I en legasjonsrapport fra 8. april 1938 heter det at en før knapt så en jøde i Oslo, men nå sitter de avskyelig klumpet sammen på kafeer og restauranter. Nordmennene blir mer og mer trengt bort. en rekke andre rapporter finnes fra 30-årene og fra krigsårene».

Sommeren 1940 påla DU i Berlin … å skaffe fullstendige oppgaver over antall jøder, deres kapital, industrier og handelsforestegender. På grunnlag av denne tellingen figurerte Norge med 1300 jøder – det er ikke lenger tale om 10 000 i det referat som ble lagt fram på Wannsee- konferansen 20. januar 1942 om den endelige løsningen av jødespørsmålet. (Sitat fra en artikkel av Oskar Mendelsohn i boken Jødene og Jødedommen, s 79, Universitetsforlaget, 1977).

Tilleggsspørsmål: Kan noen med hånden på hjertet ikke vill forstå at å sammenligne de to tekststykkene over ikke blir som å sammenligne epler og pærer? Vil noen med ærligheten i behold virkelig ikke kunne si at det her ikke dreier seg om et uhyggelig kategorimistak, hvis man altså forsøker å innbille seg selv og andre at de to tekststykkene handler om identiske situasjoner, slik at de uttrykker den nøyaktige samme både underliggende og åpne forakt og irrasjonelle frykt for muslimer som for jøder (den gang, og til dels også nå)?

I virkeligheten fins det faktisk servilt betinget emosjonelt korrekte mennesker i Norge i dag som nekter for at det er noen forskjell. De vil påstå at situasjonen for muslimene i dagens Norge er identisk med – eller veldig lik - den situasjon i Norge jødene sto overfor under naziforfølgelsene, som endte i Holocaust, og hvor 6 millioner ble drept både i konsentrasjonsleire og utenfor. De vil hevde at det virkelig finnes mennesker som er så islamofobe – og farlige – i dag, at de like gjerne kan kalles nazister, fascister eller rasister.

De finnes!

Og vi skreve noe om dette – og om Trine Skei Grande og Erna Solberg – og forutsetningsvis om mange, mange andre politikere i dag - i forrige postering, her:

http://neitilislam.blogspot.com/2021/11/arv-milj-eller-intet-i-mtet-med-islam.html

(Posteringen tar også opp spørsmålet: Hvem er egentlig mest forfengelig – og gir et oppsiktsvekkende svar).

Denne, fra oktober 2010, vil kanskje medføre en visse oppvåkning, dvs en mulig alternativ måte å se tingene på:

https://neitilislam.blogspot.com/2010/10/rasismens-mange-forvirrende-ansikter.html

Følgende artikkel vil kanskje ytterlige understreke kontrasten mellom den gang og nå:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/er-faktisk-janteloven-i-virksomhet-i.html

Om Jantelovene fra 2011:

https://neitilislam.blogspot.com/2011/01/allahs-og-profetens-lov-i-virksomhet-i.html

Fra det store nettet:

https://www.document.no/2021/11/25/den-nye-tyske-regjering-apner-slusene-for-innvandring/

«Cancel Culture» – en blanding av ondskap og idioti, Av: Erling Marthinsen   25. november 2021, 17:07

https://www.document.no/2021/11/25/cancel-culture-en-blanding-av-ondskap-og-idioti/

Vi er blitt urene:

https://www.document.no/2021/11/25/vi-er-blitt-de-urene/

Tyskland: Liberaliserer innvandringspolitikken:

https://www.rights.no/2021/11/legger-opp-til-en-kraftig-liberalisering-av-innvandringspolitikken/

Står Allah i veien?

https://www.rights.no/2021/11/hvor-blir-det-av-2-generasjonskvinnene-star-allah-i-veien/

Kommentar: Han står i hvert fall ikke i dørsprekken med lua i hånda …

Så fortsetter vi der vi slapp over:

Kommentar: Vi skal være forsiktige med å være for forfengelig, like mye som vi skal være forsikte med å være – eller føle oss - fri fra all forfengelighet.

Vi skal være meget forsiktige med å tro at vi står utenfor Janteloven, og at den gjelder alle andre, ikke oss selv, eller meg.

Når du sier: Du skal ikke tro at du er noe bedre enn meg, bekrefter du i prinsippet Janteloven selv, dvs du beviser selv hvor forfengelig, amoralsk, umoralsk og dum du er på en og samme gang, (med mindre det foreligger en kraftig «qualifyer), nettopp fordi du tror du ikke rammes av den, og at bare «den og alle de andre» rammes.

Bakgrunnsstoff for de reflekterte, (kan med fordel leses etterpå):

https://www.document.no/2021/11/20/eu-rapport-vil-begrense-illegal-migrasjon-ved-a-gjore-den-legal/

https://www.frontpagemag.com/fpm/2021/11/western-immigration-policy-assimilation-or-reverse-william-kilpatrick/

Er humor og ironi en del av deg, er du i faresonen. Har du et talent for og et ikke lite behov for å profilere, karikere, typologisere og kategorisere, i den tro at det kan skjerpe virkelighetsoppfatningen din, ja, og ikke bare din, men også samfunnets og dine nære venners perspektiv og moral, i par med det kollektive mot og frisinn, som allerede i dag burde være til stede som noe frimodig selvsagt, og for frihetens og humorens, og «det gode og vakres» skyld, kan du lett være ute på glattisen før du aner det selv, før de «ekstra gode» kommer og tar deg, på fersken. Og så er det jo moro i seg selv, ikke minst og ikke til å forglemme.

Perspektiv, mot, moral, god virkelighetsoppfatning, innsikt i det menneskelige, frihet og realisme er på hell i samfunnet av i dag. Vi mister mer og mer av det samtidig som vi ansetter flere og flere migranter i de helsefaglige yrker, for å kunne ta var på oss selv som oldinger. I seg selv er dette et symptom på et mer usynlig, mer underliggende og samtidig undergravende syndrom, - en diagnose som bare venter på å bli stilt, ved at man får kjenne det på kroppen, for all fremtid.

Vi lever i godhetens og de korrekte emosjoners tidsalder og det koster oss skjorta fordi noen som kommer etter må betale for det.

Det følgende vil i dag og «på autoen» bli ansett som «bull» og tull og ikke «fruktbart», snarere som et fett og ullent hår i suppa. Men la gå. Det jeg forsøker å si starter med at man kommer fra et romslig og åpent miljø, med tilsvarende gener. Og at man aldri har hatt planer om å skade noen, fornærme noen eller uroe noen, eller provoserer noen – du skjønner tegningen.

Noe er gått tapt, siden sist. Folk ser ut til å ha mistet mye av den gode gammeldagse forstanden (som for øvrig er evnen til å danne begreper). Jeg må i forbifarten bare ta ett konkret eksempel:

Forteller noen tilfeldig vis – uansett måte og uansett kontekst - at de kommer fra en adelig familie, vil de andre med en gang ikke bare mistenke deg for å være forfengelig og tro at du tror du er noe bedre enn andre, men de vil også tro at du er slem, ja, ondsinnet. At du er nedlatende, uansett måten og konteksten, som sagt. Jeg har sett det ved selvsyn. Samtidig blir det svært om å gjøre for den som ikke kan vise til en slik historie, veldig oppsatt på å få frem at han nettopp ikke kommer fra en adelig familie, ja, disse skryter av det og vil at alle skal vite det, at de ikke kommer fra en adelig familie. Og spesielt ille ville det være for de andre, hvis du fortalte at du faktisk kom fra to adelige familier eller slekter. Da vil du ikke bare bli møtt med dum vantro, men til og med risikere å bli lagt for hat. Fordi det antas at det er du som hater!

Hat er som alle kjenner til blitt et must i dagens samfunn. Hvem kan fly fra det? Hvor finnes en trygg favn?

En gammel greker ville tatt poenget på straken: De som fremhever at de ikke kommer fra en adelig familie, det er de som egentlig er forfengelige. Men det er nettopp disse som på det sterkeste vil nekte for at de er det, nemlig forfengelige, til og med svært og markant forfengelige. Og det nytter ikke å få dem til å forstå poenget! Det er poenget, altså, som de aller fleste i dag ikke forstår, og heller ikke vil forstå, fordi det ville ha kollidert med deres selvbilde, - og dette blir da en grunn til at jeg skriver denne lille utgreiingen, om fariseerne:

Men så blir du altså møtt med din motsetning og vet ikke helt hva du skal tenke og si, fordi du lar deg fascinere såpass av dumheten, småligheten og sneverheten at du faktisk blir fascinert av det – og du begynner å lure på om du ikke bør justere litt på egen moral, en moral som hittil altså har falt helt naturlig for deg å ha, og praktisere. Du føler deg lettere forvirret, men bare de færreste i dag skjønner at de ikke bare føler seg litt forvirret, de er faktisk blitt grunnleggende forvirrede.

Og slikt hauger seg: Det blir bare mer og mer forvirring rundt omkring. Det skulle tyde på at de gode gamledager er på vei ut for godt. (Farvell Norge, er tittelen på en bok av Jon Hustad. En annen tittel av en annen aktør er Selvmordparadigmet).

Og så begynner det å slite på. Du ønsker deg tilbake til «naturtilstanden» og til den mentale balanse som ligger i den, helt naturlig og uten anstrengelse, og så begynner du å se at vi har gått glipp av noe, at vi faktisk er i ferd med å miste humoren, den godlynte humoren, og (det i og for seg helt uskyldige) behovet for å sette noe i bås, for å ha noe å låse opp noe sted, i noen, i relasjon til noen, så å si, og for å kunne orientere seg, og takle det som foregår, fordi livet uten karikaturer og intet godlynne jo er uutholdelig.

I dag er det for mange i vårt samfunn som lever i frykt nettopp for dette egne godlynne, denne egne trygge identiteten i det naturlige, i det vi før opplevede som det selvsagte, og som alle godtok og så, og forholdt seg helt uproblematiserende til, denne samforstanden, dette allmenne godtykke, enten den var implisitt eller eksplisitt, denne lettheten som vi beveget oss i så uanstrengt i, og i og med dette grunnleggende behovet for å kunne orientere seg uten å måtte lese lange avhandlinger for i det hele tatt å kunne oppfatte noe som helst, hvis mulig, etter slike avhandlinger, avhandlinger som for det meste skrives av de som sitter på hegemoniet over det korrekte, i nær sagt enhver relasjon.

Nå skal vi isteden være korrekte og da helst emosjonelt korrekte, uten at vi forstår at dette er en form for farlig og selvskadende servilitet.

Men: Slik blir det korrekte snart en tvangstrøye, et middel de korrekte bruker for å kontrollere deg, få deg til å føle deg uvel og få deg til å skrive under på det jeg kaller det nye store korrekte credo:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/06/det-nye-store-emosjonelt-korrekte-credo.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/07/mer-om-hypermagi-emosjoner-flelser-spor.html

http://neitilislam.blogspot.com/2020/11/emosjoner-er-kanskje-mer-eller-mindre.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/hva-de-totalitre-vil-ha-deg-til-fle-ved.html

Derfor denne gammeldagse tilnærmingen til visse ting; ting vi ikke lenger tillater oss å se, og se og forstå poenget i: For hvem er vi egentlig, og hvem er vi egentlig i ferd med å bli, og vil vi bli det, kan vi unngå eller fremelske det? Eller er vi de facto helt og fullstendig hjelpeløse og fullstendig i godhetsmarkedet og naturkreftenes skjebnekaft?

Befinner vi oss her?: 

Den skulderkristne: Han bærer sine gode gjerninger tungt på skuldrene for å bli sett og forstått så mye og ofte som mulig.

Den «Vent nå litt-kristne» eller «øyeblikkskristne»: Utsetter alltid å gjøre gode gjerninger til litt senere.

Den sårede eller krenkede kristne: Lukker øynene for å slippe å se på kvinner, eller annet lekkert, mens han nettopp på grunn av denne dyden går på trynet og slår seg til blods, (i sin selvpålagte blindhet/godhet, eller i sin servilt betingede emosjonellle korrekthet).

Den nedbøyde eller duknakkede kristne: Tynget av dobbelt falsk ydmykhet eller «pieta».

Den alltid (vel) beregnende kristne: Samler opp gode gjerninger for å skjule onde, ved tvangsnevrotisk å føle seg stadig mer emosjonelt korrekt og dermed mer og mer «glad-kristen».

Den fryktsomme kristne: Advarer alltid først andre og så seg selv om Guds vrede.

Den gudsfryktige og autentiske kristne: Lever i tro med gode gjerninger og i samsvar med sine bekjennelser og erkjennelser.

Hva med muslimene? - her i kortform, - har du forresten hørt om en muslimsk fariseer, og: Fins dom?:

Den skuldermuslimske: Han bærer sine gode gjerninger på skuldrene for å bli sett.

Vent nå litt-muslimsk eller «øyeblikksmuslimene»: Utsetter alltid å gjøre gode gjerninger til litt senere.

Den sårede eller krenkede muslimen: Lukker øynene for å slippe å se på kvinner, men går på trynet og slår seg (i sin selvpålagt blindhet/godhet.

Den nedbøyde eller duknakkede muslim: Tynget av dobbelt falsk ydmykhet.

Den alltid beregnende muslimen: Samler opp gode gjerninger for å skjule onde.

Den fryktsomme muslimen: Advarer alltid først andre og så seg selv om Guds vrede.

Den gudsfryktige og autentiske muslimen: Lever i tro med gode gjerninger og i samsvar med sinebekjennelser og erkjennelser.

Så hva med jødene, nei, jeg mener fariseerne? Mage jøder liker veldig godt følgende portretter og gjengir dem gjerne med et stort smil, som ingen forstår noe som helst av i dag:

Skulderfariseeren: Han bærer sine gode gjerninger tungt på skuldrene for å bli sett og forstått så mye og ofte som mulig.

Den «Vent nå litt-fariseeren» eller «øyeblikksfariseeren»: Utsetter alltid å gjøre gode gjerninger til litt senere.

Den sårede eller krenkede fariseer: Lukker øynene for å slippe å se på kvinner, eller annet lekkert, mens han nettopp på grunn av denne dyden går på trynet og slår seg til blods, (i sin selvpålagte blindhet/godhet, eller i sin servilt betingede emosjonelle korrekthet).

Den nedbøyde eller duknakkede fariseer: Tynget av dobbelt falsk ydmykhet eller «pieta».

Den alltid beregnende fariseer: Samler opp gode gjerninger for å skjule onde, ved tvangsnevrotisk å føle seg stadig mer emosjonelt korrekt og dermed mer og mer «glad-kristen».

Den fryktsomme fariseer: Advarer alltid først andre og så seg selv om Guds vrede.

Den gudsfryktige og autentiske fariseer: Lever i tro med gode gjerninger og i samsvar med sine bekjennelser og erkjennelser.

Og hva med alle de andre, og muligens oss selv:

Den skulderkommunistiske/skulder sosialistiske eller skulderateistiske fariseer: Han bærer sine gode gjerninger på skuldrene for å bli sett enda mer enn de ovenfornevnte.

Vent nå litt-kommunistiske eller «øyeblikkskommunisten/ateisten»: Utsetter alltid å gjøre gode gjerninger til litt senere, forde han antar som en selvfølge at alle andre gjør det på hens kommando.

Den sårede eller krenkede kommunisten/sosialisten/ateisten: Lukker øynene for å slippe å se på f eks kvinner, blant meget, meget annet lekkert og meget annet meget misunnelsesverdig, men går på trynet og slår seg gil og blå på litt sikte i sin selvpålagte blindhet/godhet, idet han tror han belønnes i livet etter dette, et liv helt uten helvete, eller et liv uten en enste sann, vennlig og personlig relasjon.

Den nedbøyde eller duknakkede kommunist: Tynget av dobbelt falsk ydmykhet.

Den alltid beregnende kommunist (sosialist/ateist): Samler opp gode gjerninger for å skjule onde, eller, for å være litt snill, mindre gode gjerninger.

Den fryktsomme kommunist: Advarer alltid først andre og så seg selv om at Sentralkomiteens vrede er et sted uten tilgivelse og med et klart skille mellom oss og dem.

Den gudsfryktige og autentiske kommunist/ateist eller sosialist: Lever i tro med gode gjerninger og i samsvar med sine bekjennelser og erkjennelser, akkurat slik Stalin, Mao eller Hitler gjorde, personer som forventet at alle andre skulle være like snille og gode som dem selv, og som i tillegg fikk vedtatt lover som gjorde hatprat og krenkelser strengt og ubetinget straffbart.   

Er sannheten alltid ubehagelig, eller er den (aldri) frigjørende, eller sååå frigjørende som vi for oss selv håper og vil at den skal og må være? Hva er det vanskeligste tanke- og emosjonsfundament vi kan internalisere for å best kunne å takle, gro med og blomstre på? Hva er grunnlaget for den anerkjennelse du søker å oppnå?

… a nationwide, representative sample of Christians was asked to respond to 20 statements. They could rate their agreement on a four-point scale. The 10 research statements used to examine Christ-likeness include the following:

Actions like Jesus:

I listen to others to learn their story before telling them about my faith.

In recent years, I have influenced multiple people to consider following Christ.

I regularly choose to have meals with people with very different faith or morals from me.

I try to discover the needs of non-Christians rather than waiting for them to come to me.

I am personally spending time with non-believers to help them follow Jesus.

Attitudes like Jesus:

I see God-given value in every person, regardless of their past or present condition.

I believe God is for everyone.

I see God working in people’s lives, even when they are not following him.

It is more important to help people know God is for them than to make sure they know they are sinners.

I feel compassion for people who are not following God and doing immoral things.

The 10 statements used to assess self-righteousness (like the Pharisees), included the following research items:

Self-Righteous Actions:

I tell others the most important thing in my life is following God’s rules.

I don’t talk about my sins or struggles. That’s between me and God.

I try to avoid spending time with people who are openly gay or lesbian.

I like to point out those who do not have the right theology or doctrine.

I prefer to serve people who attend my church rather than those outside the church.

Self-Righteous Attitudes:

I find it hard to be friends with people who seem to constantly do the wrong things.

It’s not my responsibility to help people who won’t help themselves.

I feel grateful to be a Christian when I see other people’s failures and flaws.

I believe we should stand against those who are opposed to Christian values.

People who follow God’s rules are better than those who do not.

How Christ-like are Christians?
Using these 20 questions as the basis of analysis, the researchers created an aggregate score for each individual and placed those results into one of four categories, or quadrants. (Further definition of the way these findings were analyzed is found later in this article.) The four categories include:

• Christ-like in action and attitude
• Christ-like in action, but not in attitude
• Christ-like in attitude, but not action
• Christ-like in neither

The findings reveal that most self-identified Christians in the U.S. are characterized by having the attitudes and actions researchers identified as Pharisaical. Just over half of the nation’s Christians—using the broadest definition of those who call themselves Christians—qualify for this category (51%). They tend to have attitudes and actions that are characterized by self-righteousness.

https://www.barna.com/research/christians-more-like-jesus-or-pharisees/

 

1. The “Shoulder Pharisee,” who wore his good deeds on his shoulder.
2. The “Wait a Little Pharisee,” who always put off doing good deeds until a later time.
3. The “Bruised Pharisee,” who shut his eyes to avoid seeing a woman and was bruised from stumbling and falling.
4. The “Humpbacked Pharisee,” bent double by false humility.
5. The “Ever Reckoning Pharisee,” who was always counting up his good deeds.
6. The “Fearful Pharisee,” always quaking in fear of God’s wrath.
7. And finally, the “God-loving Pharisee,” who lived with faith and charity, whose deeds matched his professed beliefs.

Pharisees The Pharisees constituted the most important group. They appear in the Gospels as the opponents of Jesus. Paul claimed that he was a Pharisee before becoming a Christian (Philippians 3:5 ). They were the most numerous of the groups, although Josephus stated that they numbered only about six thousand. They controlled the synagogues and exercised great control over the general population.

No surviving writing gives us information about the origin of the Pharisees. The earliest reference to them is dated in the time of Jonathan (160-143 B.C.), where Josephus refers to Pharisees, Sadducees, and Essenes. Their good relations with the rulers ended in the time of John Hyrcanus (134-104 B.C.). They came to power again when Salome Alexandra became queen (76 B.C.).

The name “Pharisee” means “the separated ones.” It may mean that they separated themselves from the masses of the people or that they separated themselves to the study and interpretation of the law. It is usually assumed that they were the spiritual descendants of the Hasidim, the loyal fighters for religious freedom in the time of Judas Maccabeus. They appear to be responsible for the transformation of Judaism from a religion of sacrifice to one of law. They were the developers of the oral tradition, the teachers of the two-fold law: written and oral. They saw the way to God as being through obedience to the law. They were the progressives of the day, willing to adopt new ideas and adapt the law to new situations.

The Pharisees were strongly monotheistic. They accepted all the Old Testament as authoritative. They affirmed the reality of angels and demons. They had a firm belief in life beyond the grave and a resurrection of the body. They were missionary, seeking the conversion of Gentiles (Matthew 23:15 ). They saw God as concerned with the life of a person without denying that the individual was responsible for how he or she lived. They had little interest in politics. The Pharisees opposed Jesus because He refused to accept the teachings of the oral law.

https://www.studylight.org/dictionaries/eng/hbd/j/jewish-parties-in-the-new-testament.html

Tåblå med mange linker til “jødespørsmålet», som mange ondsinnet vil ha det til å bli «muslimspørsmålet", (se også forrige postering):

https://neitilislam.blogspot.com/2012/03/bibelbrenning-hvorfor-ikke.html

https://neitilislam.blogspot.com/2011/07/hva-hvis-det-hadde-vrt-en-muslim.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/10/9-synden-og-syndene-i-kristendom-og.html

NB, se denne: Muslimer forfølger muslimer – er det islamofobt, rasistisk?:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/islam-sett-i-det-stetoskopiske.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/06/mer-om-relativisme-toleranse-etc.html

http://neitilislam.blogspot.com/2019/07/3-syndene-og-synden-islam-kristendom.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/07/4-syndene-og-synden-i-islam-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/lei-av-lars-gule-vager-du-hviske-det.html

http://neitilislam.blogspot.com/2010/09/lindstads-muslimsk-manifest.html

Muslimer forfølger muslimer:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/04/oppheve-paragraf-185.html

Solberg, Grande – farlige forsøk på å uskadeliggjøre islamkritikk, idet disse forsøkene faktisk svikter muslimene som gruppe:

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/kolberg-og-bjerkholt-karakterdrap-ikke.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/02/nrk-aftenposten-rasisme-og-israel-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/05/dd-over-jdene-igjen.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/islamske-angrep-pa-vesten-fra-632-til.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/med-morken-i-vietnam-nok-en-begredelig.html

Sitater om jøder fra MØ, Banna osv, og mye annet:

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/jdinnen-og-mediamenneske-mona-levin-i.html

https://neitilislam.blogspot.com/2013/02/antisemittisme-kan-tmme-europa-for-jder.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/08/mellomkirkelig-rad-et-rad-besatt-av.html

https://neitilislam.blogspot.com/2020/10/gyrid-gunnes-sionismen-apartheid-her-og.html

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/fordommer-spres-med-koranen-i-hand.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/04/en-svenske-krysser-sitt-spor.html

http://neitilislam.blogspot.com/2018/04/bevilgninger-til-og-promotering-av.html

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/eichmenn-og-eichkvinner-i-var-midte-i.html

https://neitilislam.blogspot.com/2013/01/10-farlige-sprsmal-til-kultminister.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/05/konspiratr-mot-konspirasjon.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/09/kampanje-mot-kiwi-med-padrivere.html

https://neitilislam.blogspot.com/2014/07/tajik-nok-en-gang-en-kategori-for-seg.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/08/nordmenn-som-tror-pa-allah.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/09/erna-solbergs-de-islamisering-av-snik.html

https://neitilislam.blogspot.com/2011/02/hvorfor-det-er-umulig-reformere-islam.html

https://neitilislam.blogspot.com/2010/09/muslimsk-frihetserklring.html

http://neitilislam.blogspot.com/2011/08/kritikk-skal-vre-et-alvorlig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/03/stakkars-islam-stakkars-muslimske.html

https://neitilislam.blogspot.com/2018/03/stakkars-erna-solberg.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/05/kampen-mot-skautet-i-iran-og-vestens.html

http://neitilislam.blogspot.com/2021/08/alarmisme-rasisme.html

https://neitilislam.blogspot.com/2016/12/hverdagsintegrering-et-felsen.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/02/solberg-og-storhaug-what-match.html

https://neitilislam.blogspot.com/2017/11/faten-tar-praten-faten-tar-paraten.html

Grande, nok en gang:

https://neitilislam.blogspot.com/2011/08/kritikk-skal-vre-et-alvorlig.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/om-hvorfor-vi-apner-for-mer-og-mer-makt.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/11/mot-en-hardere-hverdag-i-weekendavisen.html

https://neitilislam.blogspot.com/2012/05/islams-krig-mot-vesten.html

https://neitilislam.blogspot.com/2015/03/essens-eller-ikke-eksistens-det-er.html

https://neitilislam.blogspot.com/2019/04/ekstremistiske-handlinger-erna-solberg.html

https://neitilislam.blogspot.com/2021/10/mot-klimaks-og-den-store-vendingen-i.html

Jagland, - ekstrem?

https://neitilislam.blogspot.com/2011/05/de-mest-ekstremt-islamofobe-blant-oss.html