En liten kommentar til vår kommentar i går, om en jernhånd i en silkehanske, (som alltid skrevet for skrivebordsskuffen):
Erna har steget ned
med myndighet og pondus, utrolig nok. Ned i sandkassen. Hun ikke bare menger
seg med barna, forresten, nei, hun gjør seg i tillegg og i og med selve nedstigelsen
til samtidig et barn, bokstavelig talt, som til et barnlig, ja, naivt barn, i
beste fall, alt for å få cred, av
antrasistene, som heller ikke engang (i sitt pure pubertale vanvidd -) forstår
at de lider av omvendt rasisme, eller smyg-rasisme,
om man vil.
Erna gjør seg til et lydig og velsmurt verktøy for hijab og
islamisme. Og dydig som et «gudsord fra landet, idet hun «dyder» seg for islam,
som om det skulle være en dyd i seg selv og gjøre, nå og for alltid.
Erna mener med hele sin tyngde at noen mobber og oppfører
seg stygt. Hvor og hvem skal hun så henvende seg for å sette skapet på plass?
Til tankepolitiet? Til Høyesterett? Til emosjonspolitiet
(som vi myntet i forrige post her)?
Noen må hun da få lov til å sladre til, varsle, slå varsko
overfor, for her «smeller» det snart. En lunte er tydeligvis tent, og her er
det ikke snakk om julelys eller lys på grana, nei, her gjelder det noe mer, noe
månelyst. Her må barna sette de voksne i kattepine. Noen trenger ris, og
Solberg er riset bak speilet. Og dessuten både lovgiver, dommer og politi. I
denne barnehaven, som hun her regjerer.
Vi mangle visst klageinstanser, her i landet. Vi mangler et
regimeskifte. Barna må oppdras. De får ikke lov å tenke og uttrykke seg som de
vel. Best da at Erna tar jernstaven fatt og «stiger ned», nedlatende, med
dronningkrone på hodet, ovenfra, med alt hun har av tyngde og godhet, og med en
kongestaven hun kan disse med, en stav som hverken er pisk – man skal ikke
piske barn - eller gulrot, - barn skal ikke få for mye sukkertøy – nei, ikke
noe slikt, Erna foretrekker å bruke klubbe
, slik ordførere bruker. Det hun forsøker å skjule er at hun bruker en klubbe
med jernhånd i, en jernhånd i en silkehanske, med andre ord. Men dette skal vi
ikke lokkes til å tro. Ytringsfriheten står trygt. Det sitter Solberg på. Hun
er ytringsfrihetens øverste beskytter, så da så.
Hun har agert som en konge som styrer på Guds og den
guddommelige nådes vegne, uten å vite om det, uten å være seg det bevisst. Lider
hun av Kristus kompleks?
Javisst, nei. Vel, vi aner hirden av brillejesuser juble i sin bakgrunns-rus, frivolt avdank fra 68, «turned global», (-phony
-, you ask me»».
Erna menger seg med de svake og utstøtte, de som ikke kan få
mer publisitet på meningsmarkedet, og blir et av dem, med glede. Hun fyller
media-rommet, - the space, fyller det ut, så å si, i sin fylde og med sin
fylde. Hun tror hun fyller et tom-rom. Og noen tror at dette er nødvendig, at
vi klarer og holder ut med Solbergs fylde, eller romslighet. Hvem an fylle
rommet etter henne?
At hun fekter mot vindmøller eller stråmenn, er et fenomen
ved henne som vi ikke tilbyr oss å se og kjenne på. Hun gjør fiender ut av
narrene, som siden Middelalderen, minst, har moret hoff og keisere og oppmuntret
til å se tingene ut fra folkets side, på en annen og fruktbar måte, ikke ut bare
ut fra hoffets eller Dronningens side. Men nå skal den tillatte, ja, institusjonaliserte,
guddommelige latter «endelig» forstumme». Vi skal gjøres dummere! Vi skal
renskes for uvelkomne, mistenkelige og farlige emosjoner. Vi skal legges i Prokrustes-
seng. Og gud nåde hvis du ikke passer inn, da skal du tilpasses, du, med nano-verktøy
eller subliminale strategier, om mulig: Ingen ukorrekte emosjoner her, takk, og
hvis du ikke vil, vel, så skal du. Du skal strekkes eller kappes alt etter
Prokrustes mål og vekt.
Detter er Ernas regime, fortalt av en narr som meg.
Kan vi ha en politisk umoden leketyrann som opptrer som
Sabeltann overfor noen og Tornerose eller Ole Lukkøye overfor andre til å bekle
Statsministerstolen?
Erna har nå skapt sitt eget gjørmehull, en innblanding i folks
rasjonelle fornuft, oppfatninger av hva som er gjeldende skikk og bruk, - en
kvikksand. Som det kan bi svært tungt å dra seg selv ut av, hvis mulig. Solberg
har glemt Kants inderlige oppfordring: Bli voksen og tenke selv? (Om så med
humor og symbolske sprak, og sleivspark, spør dere meg, så sant det er gjort
til forsvar for ytringsfrihet og demokrati, ja, kristen gudstro, om noen vil).
En statsminister skal ikke menge seg nedover i slike
spørsmål og heller ikke når dette skjer mellom voksne mennesker, og heller ikke
hvis det i kvikksanden ble begått så klare ulovligheter at politiet etter egen
vurdering var forpliktet til å ta affære med og ta ut tiltale.
Solberg meddler med
både friheten og meningsmarkedet. Det er et forsøk på å styre debatten på et
følelsesmessig grunnlag. Hun sender signaler om hvem som skal ha mest krav på
beskyttelse på det prinsipielt frie ords område. Hun går til
"ekspropriasjon", ikke av borgernes kapital og formue, men av en
større verdi: Aktørenes rett til egen personlighet, sine egne verdier og egen
verdighet, sitt åndelig forråd og sitt åndelige potensiale, for å si det sånn.
På ordets frie marked, altså. Solberg burde vite at man ikke
ovenfra ensidig kan blande seg inn og legge føringer og instrukser på folk og
dessuten ta en spesifikk part under sine vinger - , mens hun hetser og støter
ut andre fra redet på et meget, meget tynt grunnlag. (Hun tror at det skal
velsigne henne, hvis hun sier til seg selv at "Jeg er nøytral". Hvis
hun gjør det, er det svært betenkelig, hvis ikke katastrofalt for henne).
Solberg har forhastet seg. Man skal ikke forgude unge jenter
fordi de har brun hud, det «rette skautet», som skal sitte permanent, i henhold
til en viss uforanderlig religion, i henhold til egne guddommelige gitte
forordninger, og fordi de sier «fuck you» på anstendig norsk.
Fuck you er med
Ernas velsignelse anstendiggjort, ja, normalisert, humanisert. Det er blitt
forbilledlig tale for unge jenter og for jernkanslere av ulikt slag, overalt,
for enhver tid og for alle. Fuck you
er blitt legitimert, som et kategorisk imperativ, og dermed universalisert. Stikk
mot all fornuft, stikk mot hva alle realiteter på bakken forteller oss og seg
selv advarer oss mot.
Erna har beveget seg over en grense, som ingen
myndighetsperson på høyt politisk plan burde gjøre: Fra å være (selvskadelig ambivalent
og inautentisk?) liberal i Det verdslige regimentet til å bli autoritær,
belærende, moralistisk illiberal i "det åndelige regimente". Alt
sammen i samme røre: En ikke liten "synd" eller overskridelse av
normene, for hva en høyeste myndighet her i landet kan tillate seg ut fra det
demokratiske systemet vi alle opererer innenfor og er helt avhengig av og
hjerteinteressert i å bevare.
Hennes forsøk er et forsøk på å innskrenke selve grunnlaget
for ytringsfriheten her i landet, på en måte hun forutsetter hun kan komme fra
det med, i for henne «vektige» kretser som faktisk er livredde for islam, men
ikke tør å se det inn i eget hvitøye. Uansett vektklasse.
Det er ikke Resetts,
HRS’s eller document’s skyld at S Jirde Ali fører et motbydelig og aggressivt
selv-viktimiserende språk rettet aggressivt
mot karakter, og personer., ja, mot
personers ukrenkelighet og politiske og kulturelle integritet. Jirde Ali
forsøker ikke en gang være komiker. Hun er «dødsens» alvorlig og eier nok ingen
selvironi, annet som skuebrød og for å oppnå empati, enten den nå er påtatt
eller falsk. For alt «gavner» saken. Dvs hennes sak, med fler. Og Solberg
istemmer, i og ved handling.
Og at folk reagerer – på Solberg og Jirde Ali - med vantro
og avsky er bare å forvente. Snart vil imidlertid historiens kulisser senke seg
nok en gang over «fuck you» og realitetene
nok en gang dale ned over publikum. Heldig vis. Folk vi snart våkne opp fra
marerittet, noen helt uforberedt på hva som venter dem, andre med
drømme-marerittet følgende med på lasset, dvs det marerittet de har mistatt for
å være et søtt eller velsignet og godt mareritt og bare en drøm å leke seg med
for svermere, på selvmedlidenhetens, alter-medynkernes,
servilitetens og «self made feel-good-ene»’s iscenesatte maskerade, på oss andres
bekostning, på deres marked, som de, for tiden, dominerer og helt sikkert
kommer til å stramme til. For de «fromme» vil alltid tro at de alene har rett.
Helt til virkeligheten innhenter dem og får vist hva som er rett.
(Alter betyr her: «Den
andre», de fremmede, de med en helt annen kultur, de med en helt annen religion,
de med helt andre intensjoner og da intensjoner vi hverken kan eller tør se og
erkjenne, og de med et helt annet livssyn, de som «vi» skal hjelpes, bare de fyller visse ytre kriterier, men ikke
nødvendigvis virkelige kriterier, og da ut fra reell nød).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar